החופשה הסתיימה, חוזרים לספא / אורן פראג׳

—עדכון לאחר מקצה הדירוג—

במהלך מירוץ פורמולה 2 שנערך מיד לאחר מקצה הדירוג ארעה תאונה חמורה ביציאה מפניית האו-רוג׳, בה היו מעורבים הנהגים אנטואן הוברט, חואן-מנואל קוראה ונהגים נוספים. כתוצאה מהפגיעה החמורה, אנטואן הוברט נהרג. חואן-מנואל במצב יציב ומטופל כבר בבית החולים. שאר הנהגים שהיו מעורבים טופלו ושוחררו.

קיימים צילומים של התאונה, אך מפאת הנסיבות והתוצאות – ברשותכם לא אשתף. ממה שראיתי מדובר כנראה ב ״תאונה כפולה״. אנטואן התנגש בגדר הבטיחות בצד הימני של המסלול, ובגלל עוצמת הפגיעה הוא לא נעצר אלא המשיך לגלוש חזרה לכיוון המסלול. הפגיעה השניה, עם חואן, התרחשה בשלב הזה.

התאונה עדיין נבדקת, ואין פרטים מלאים על הנסיבות שיצרו תאונה כה קשה. איכשהו למרות כל אמצעי הבטיחות כנראה שנוצר צירוף נסיבות שאפשר למשהו נורא ובלתי צפוי לקרות. אני בטוח שתיערך בדיקה רצינית, אני אעדכן לגבי הנסיבות והתחקיר כשאדע יותר.

זהו, הגיע הזמן לקחת אויר ולשים את הקיץ (ועוד מעט גם את החום) מאחורינו. חוזרים לאירופה שעוד מעט תהפוך לצוננת ומרעננת לשני מירוצים מגניבים – מסלול ספא בבלגיה ומיד אחר כך מונזה באיטליה. שני מסלולים אייקוניים שמזכירים לנו את המקורות של הספורט, עם תוואי מרוץ מפותל ומהיר כמו שאנחנו אוהבים – כמו שעשו אותם פעם.

מסלול ספא בבלגיה שעליו נטוס בסופ״ש הקרוב הוא האהוב עליי באירופה. גולש וטבעי מפניה לפניה, מהיר וטכני באיזון טוב – וכמובן ביתה של פניית האו-רוג׳ (eau rouge) המאתגרת. אחרי פגרת הקיץ זה המסלול הראוי לחזור לעניינים. מי שזוכר את מייקל שומאכר, מבחינתי המסלול הזה תמיד יהיה נקודת זיכרון שלו – עליו הוא החל את קריירת הפורמולה 1 שלו.

זווית טיפוס של 17 מעלות וגובה של 40 מטר, קרוב ל 300 קמ״ש

מה קרה בזמן שישנו

הרבה. חלק מהתחזיות שהיו פה התממשו, אבל יש גם הפתעות. בואו נתחיל.

דיברנו על פייר גאסלי, שהשאלה היחידה היא האם ההדחה שלו תקרה בסוף העונה או שדוקטור הלמוט מרקו יעשה הצרחה עם טורו רוסו כבר עכשיו. ואם כן, האם זה יהיה אלבון או דניל קוויאט. אז ההכרעה נפלה, גאסלי מחליף כסא עם אלבון בטורו רוסו. את ההודעה גאסלי קיבל בשיחת טלפון לפני כשבועיים בסביבות שמונה וחצי בבוקר ממרקו בעצמו – אתה חוזר לטורו רוסו כרגע. הסיבה שזה אלבון ולא קוויאט כנראה טמונה בפוטנציטאל והמשכיות שאלבון הוכיח מבחינתו, ודניל שכבר פישל עם טורו רוסו בעבר.

וואלטרי בוטס עושה את העונה הבאה במרצדס. הספקולציות היו בינו לבין אסטבן אוקון, בסוף זה הוא. לאוקון נגיע עוד מעט. ההכרעה על וואלטרי בסופו של דבר נפלה במימוש האופציה עליו שיש למרצדס, לא לגמרי בהסכמה הדדית. אני מניח שעוד נשמע בהמשך מה בדיוק קרה שם. יש מספיק סיבות לשני הצדדים לרצות המשכיות, אבל גם לסיים את מערכת היחסים. הוא נהג מוכשר שיכול להיות אלוף, אבל גם מספר שתיים מושלם. ופה כנראה הקונפליקט. הוא רוצה אליפות, מרצדס רוצה נהג טוב לאליפות היצרנים, ושיהיה נוח ללואיס – או בקיצור שיעשה מה שאומרים לו.

אוקון חתום לקבוצת רנו בשנה הבאה. המשמעות היא שניקו הולקנברג נשאר ללא כסא כרגע, יכול להיות שזה ישתנה בקרוב. הוא נהג מנוסה ויש קבוצות שירצו אותו – למרות שכרגע נראה שכל הכסאות תפוסים חזק.

הקבוצות חתמו על ההסכם לשנה הבאה עם 22 (!) מרוצים. שבעה מהם יהיו גב אל גב. שני המסלולים החדשים יהיו הולנד וויאטנם. להולנד זאת תהיה חזרה (האחרון היה ב 1985 אם אני לא טועה) בזכות מקס כמובן, ויאטנם חדש – עניין כלכלי לגמרי. יש דיבורים גם על גראנד פרי במיאמי, אבל זה תיאורטי כרגע ובטח לא רלוונטי לשנה הבאה.

מה עוד.

ממש בתחילת הפגרה ניקו רוזברג פתח חזית מול לואיס. מיותרת וקטנונית אגב. ניקו טען שהעובדה שוואלטרי מנצח אותו במקצי הדירוג בעקביות, מרמזת שלואיס איבד את האדג׳. ושכנראה זה בגלל גילו של לואיס. כמו שאמרתי – ילדותי, קטנוני – בקיצור כל מה שאנחנו מצפים מניקו. לואיס התעלם בהתחלה, אבל לאחר שניקו המשיך עם השטויות הוא נאלץ להגיב והסביר שתמיד יהיו אנשים שיצטרכו לתחזק את הקריירות הכושלות שלהם על ידי השמצה של אנשים אחרים, שלהם דווקא כן יש קריירה מוצלחת. עבר, מאחורינו.

הנהלת הליגה חשפה את העיצוב שהוסכם עם הקבוצות עבור מכוניות 2021. נראה שהשינוי המהותי יהיה בהפחתה משמעותית של האלמנטים האווירודינמיים וחזרה לעיצוב פשוט יותר, כנראה בלחץ הקבוצות במטרה להפחית עלויות. כרגע מדברים על כך שצד המכוניות והכנף האחורית ישארו פחות או יותר כמו שהן, אבל הכנף הקדמית עוד תעבור שינויים. ראשוני, נמתין להמשך.

המכונית החדשה – מתחיל להיראות כמו אינדי קאר?

זהו כרגע עם חדשות, עכשיו ספא

כשמדברים על המסלולים ההיסטוריים של הסבב, אלה שגורמים לאנשים לעצור כדי לסדר את הדופק, מתכוונים קודם כל לספא. מיד כשעוברים את השערים והכרטיסים, את הדוכנים של האוכל, הכובעים והחולצות, הדבר הראשון שרואים זה את פניית האו-רוג׳. אני יודע שגם על המסך היא מאיימת, אבל כשעומדים מולה פנים מול אספלט היא פשוט משתקת. כל מי שראיתי במעמד הזה (אחרי שאני הצלחתי לשחרר את הרגליים..) פשוט נעצר במקום. זה כמו קיר שהמכוניות נתקלות בו ומטפסות למעלה. ואז יש גם את העניין הקטן הזה של הפנייה המשולשת – כניסה שמאלה, מיד שבירה ימינה ושוב שמאלה חזקה. אה כן, וכל זה קורה אחרי ישורת בירידה, טופ גיר פלאט על הדוושה. מבחן אומץ, כישורי נהיגה ופיתוח של המכונית. אם אין שלמות בין המשולש הזה – התאונות שקורות בפנייה הזאת פשוט מפרקות את המכונית לגורמים.

יש מועדון של נהגים שבאמת לוקחים את האו-רוג׳ בפול פלאט, וישנו מועדון עוד יותר מצומצם של נהגים שגם ביצעו עקיפות בתוכה. אלה הנהגים שמבחינתי צריכים להיכנס לפנתיאון עם המנצחים של מונקו. אגב מי שממש מדקדק יתקן שהאו-רוג׳ זאת הפניה הראשונה שמאלה, והמשך הטיפוס נקרא רדיליון (raidillon).

מעבר לזה, שאר המסלול הוא פשוט כיף. מי ששיחק במשחקי פורמולה אחת יבין – הוא זורם, אבל צריך לדעת לעשות אותו, ממש מהיר ואיכשהו ממלא סיפוק כשמסיימים אותו.

את ההיכרות עם המסלול אפשר לעשות עם העקיפה של מיקה האקינן על מייקל משנת 2000, שמוכיחה עד כמה מיקה היה מוכשר, אמיץ ואסטרטג. העקיפה הזאת תפסה את מייקל כל כך לא מוכן, שיש תמונות של מיקה מסביר למייקל מה קרה שם על הפודיום אחרי המירוץ..:

מה קורה הסופ״ש

מבחינת הטבלאות אין כבר ממש למה לצפות, העסק די סגור. נשאר לנו להנות מהמירוצים עצמם, בלגיה עכשיו ומונזה בשבוע הבא – שם יהיה צ׳אנס לפרארי לחזור לעניינים.

פרארי דווקא אמורה להיות במצב יותר טוב בבלגיה. הבעיות המובנות שלהם – אחיזה וכח הצמדה (או יותר נכון היעדרם) אמורות דווקא להיות יתרון במסלול הזה. לא בטוח שמול מרצדס שחזקה גם בצד המנועים, אבל בטח מול רד בול ששם דווקא טמון צמיג האכילס שלה. רד בול גם לא מקבלת את השדרוג האחרון של הונדה, אז יש מצב שמנוע חזק יעזור לפרארי לחפות על הבעיות. פרארי מגיעה עם שדרוג משלה – אז אני ממש מצפה למקצה הדירוג לראות מה יקרה.

מרצדס תהיה חזקה מן הסתם. יכול להיות שבדירוג הם יהיו יותר חזקים מפרארי, אבל במירוץ דווקא לא. יהיה מעניין לראות את המאצ׳ אפ בין וואלטרי לבין לואיס – יכול להיות שוואלטרי ירצה לבוא בגישה שונה לאחר החתימה על שנה הבאה, מעין הצהרת כוונות של – כנראה שנצטרך לדבר על הנחיות קבוצתיות מכאן והלאה.

רד בול כאמור לא מקבלת את השדרוג של הונדה, עד כמה שאני יודע כרגע רק טורו רוסו לוקחת אותו. יכול להיות שזה קשור לעונשים שרד בול לא רוצה לקבל בשלב הזה בגלל החלפת מנוע. או שזה קשור לעובדה שלמונזה הם ירצו מנוע חדש, והם שומרים אותו לשבוע הבא. בכל מקרה יש הרכב נהגים חדש – מקס ואלבון. לא שצפוי קרב בניהם, אבל אלכס אלבון מגיע חד והלוואי שנראה אותו מפתיע את כולם. מקס בתפקיד הנהג השני הכי טוב בסבב כרגע אחרי לואיס לא יעשה לו הנחות.

אגב מנועים, החתימה של אוקון ברנו עוררה שוב את הדיון על הביצועים של הקבוצה. אכזבה עמוקה מההתקדמות שלהם בפיתוח, יש הסכמה גורפת שבשלב הזה התמונה הייתה צריכה להיות יותר טובה. הם לא התקדמו, נאבקים באמצע הגריד במקום להאבק עם רד בול על כניסה לליגה העליונה. אני מניח שיהיו שינויים מאסיביים במבנה הקבוצה בשנה הבאה, אין מצב שעם כל ההשקעה שם בעלי המניות ימשיכו את המופע הזה.

וזה לוקח אותנו לעמדה הקצת תקועה של כל אמצע הגריד. רנו, טורו רוסו, מקלארן, אלפא רומיאו והאס – כל אחת עם הבעיות שלה, ולכן שום דבר לא מתפתח. טורו רוסו הבריקה במירוץ האחרון, אבל זאת הייתה ההופעה השנתית הקבועה שלה בנקודות וזהו. מקלארן עוד לא ממש התחברה – אבל בדרך. סאובר נראית הכי טוב מבין כל אלה כרגע, אבל שוב – לא מתרגמת את ההתקדמות שלה לנקודות ולטיפוס במעלה הגריד. האס נאבקת, גם מבחינת ביצועים אחרי שהקבוצות ישדרגו חומרה, ובוודאי מלחמת הנהגים הפנימית שעוצרת אותה כמעט בכל מירוץ. מעניין אם נראה שהיה ניצול של הפגרה מצד הקבוצות לטיפול בנקודות החלשות שלהן.

המירוץ בספא ידוע כמירוץ של סט-אפ נמוך מבחינת אחיזה, וזה אומר עבודת צמיגים ומנועים. למרצדס יהיה יתרון עצום, כי היא הקבוצה הדומיננטית בשתי הקטגוריות האלה. מצד שני, פרארי חזקה יותר בצד האחיזה הנמוכה. אם הם לא יסבלו מחימום יתר של הצמיגים, והמנועים שלהם ישארו באותו יחס מול מרצדס, יש להם סיכוי להאבק על ניצחון.

בצד של רד בול הכל פתוח. הם יודעים לנהל טמפרטורת צמיגים, ובוודאי חזקים בצד הסט-אפ האווירודינמי. הנעלם הגדול בצד שלהם יהיה המנוע. אם הם יהיו תחרותיים מול פרארי, הם יהיו צמודים לאורך כל הסופ״ש. אם לא, כנראה שנראה אותם נאבקים עם המסלול.

מחוץ למסלול

לואיס ומרצדס תחת בדיקה על הפרת סעיף אי הפעילות בזמן הפגרה, בעקבות ציוץ שלו על כך ש ״הוא היה בקשר עם המפעל במהלך הפגרה״. אם זה קרה, כנראה שזה יגמר בקנס או משהו כזה.

קימי נפצע קלות ברגלו בתחילת הסופ״ש, כנראה בגלל פעילות גופנית. כנראה, כי כשהוא נשאל על הנסיבות הוא טען שזה בגלל שהוא מזדקן, ובטח לא בגלל שהוא שתה בירה. ציטוט שלו.

השמועות החדשות על פרננדו אלונזו מדברות על קשר כלשהו לאינדי קאר. כנראה שהוא מחפש סבב להצטרף אליו, לאחר שסימן וי על לה מאן. השמועות הן כנראה תוצר של יריה לכל הכיוונים של הצוות שלו. השמועות הבאות כנראה יהיו על סבב הפורמולה E.

מקצה הדירוג ישודר ב 16:00, המירוץ בראשון בשעה 16:10 בספורט לייב. ניפגש בהמשך השבוע עם סיכום המירוץ והכנה למונזה בשבוע הבא.

לפוסט הזה יש 18 תגובות

      1. השם המלא של המסלול הוא ספא-פרנקוצ׳אמפס, ולכן כולם מקצרים לספא..
        מאוד מרכזי באירופה, מארח סדרות של מגוון קטגוריות, מאוד ידוע באירוח סדרות סיבולת של מירוצי 6 ו-24 שעות

  1. תודה אורן. המירוץ בספא תמיד היה נקודה משמעותית בסבב, שאחריו נותרו רק עוד ארבעה מירוצים עד לסיום העונה. בעונות הגדולות של פרארי הם היו מנסים להשיג ניצחון במירוץ הזה שמיד לאחריו הגיע המירוץ "הביתי" במונזה כדי לייצר מומנטום לקראת סיום העונה. אולי הזכייה של לה-קלארק בפול פוזישן מסמנת חזרה לימים טובים יותר לקבוצה.

      1. כן, כרגיל בצע כסף מנחה את הסבב הזה והם הוסיפו בשנים האחרונות 5 מירוצים נוספים (כולל בבאקו ובדוחא). בשנים בהם האליפות נראית גמורה כבר מאמצע הדרך, כמו השנה, אלה סתם מרוצים מיותרים.

  2. —עדכון לאחר מקצה הדירוג—

    במהלך מירוץ פורמולה 2 שנערך מיד לאחר מקצה הדירוג ארעה תאונה חמורה ביציאה מפניית האו-רוג׳, בה היו מעורבים הנהגים אנטואן הוברט, חואן-מנואל קוראה ונהגים נוספים. כתוצאה מהפגיעה החמורה, אנטואן הוברט נהרג. חואן-מנואל במצב יציב ומטופל כבר בבית החולים. שאר הנהגים שהיו מעורבים טופלו ושוחררו.

    קיימים צילומים של התאונה, אך מפאת הנסיבות והתוצאות – ברשותכם לא אשתף. ממה שראיתי מדובר כנראה ב ״תאונה כפולה״. אנטואן התנגש בגדר הבטיחות בצד הימני של המסלול, ובגלל עוצמת הפגיעה הוא לא נעצר אלא המשיך לגלוש חזרה לכיוון המסלול. הפגיעה השניה, עם חואן, התרחשה בשלב הזה.

    התאונה עדיין נבדקת, ואין פרטים מלאים על הנסיבות שיצרו תאונה כה קשה. איכשהו למרות כל אמצעי הבטיחות כנראה שנוצר צירוף נסיבות שאפשר למשהו נורא ובלתי צפוי לקרות. אני בטוח שתיערך בדיקה רצינית, אני אעדכן לגבי הנסיבות והתחקיר כשאדע יותר.

    1. זה אכן מה שקרה, ג'וליאנו אלסי חזר בצורה לא טובה למסלול וזה גרם להובר לסטות והוא פגע בעוצמה מטורפת בגדר הבטיחות ומשם הוא זינק ללא כל יכולת שליטה אל עבר המסלול ואז הגיע חואן מנואל קוריאה ופשוט חצה את המכונית של הובר לשניים.
      זה באמת צירוף מקרים נדיר מאוד לטעמי, כמובן שהפורמולה 2 נעצר מיד והמירוץ שתוכנן להיום בבוקר מבוטל, לגבי הפורמולה 1 – ככל הנראה ימשיך כרגיל ולא ידחו את הגראן פרי.

  3. תודה על הכתיבה אורן, פשוט תענוג לקרוא את הכתבות שלך.
    אני אתחיל כמובן בתאונה הנוראית של הובר שנהרג – היה בלתי אפשרי למנוע את זה כמו שרשמתי את התרחיש למעלה, וחבל מאוד שבחור בן 22 נהרג בתאונה שכזו.
    לגבי השינויים :
    אני אוסיף שצ'קו פרז חתם על חוזה של 3 שנים ברייסינג פוינט ובכך אני מאמין שהקבוצה סגורה מבחינת נהגים ל-3 שנים הקרובות כי צ'קו פרז חתום והנהג השני הוא לאנס סטרול שלא יעזוב בחיים כי אבא שלו הוא הבעלים של הקבוצה, ולכן זה יתן לנהגים קצת שקט נפשי.
    לגבי הולק – אני חושב שזה צעד מתבקש ואני מאמין שמשחק הכיסאות יתחיל בקרוב, אני אגב לא חושב שנראה את גרוסזאן ממשיך בהאס אבל אני גם לא חושב שלקחת את הולק לעבוד ביחד עם מגנוסן זה דבר חיובי כי ידוע ששניהם לא חברים טובים כל כך, אגב עוד נהג שאני חושב שנמצא על הכוונת הוא ג'יובינאצי מאלפה רומיאו, כמובן שגם קוביצה מוויליאמס על הכוונת ואולי עוד כמה ששכחתי.
    לגבי השינויים – ישנם דיבורים גם על כך שכל קבוצה תהיה מוגבלת בסכום מסוים של הוצאות פיתוח מידיי שנה וזה במטרה להגביר את התחרותיות.

    לגבי מקצה הדירוג: ראינו את פרארי שולטים בכל המקצים ואני שמחתי כל כך לראות אותם מסיימים במקומות 1 ו-2, ואני מקווה שנראה סוף סוף מקום ראשון לקבוצה האדומה, ולא אני לא אוהד פרארי, אני פשוט חושב שחשוב לספורט הזה שפרארי תחזור לגדולתה ושתהיה תחרות רצינית עם מרצדס.

    לגבי המירוץ :
    היו מספר החלפות מנוע בכמה קבוצות וסדר הזינוק צפוי להשתנות ולא להיות דומה למקצה הדירוג.

  4. היה אתמול מירוץ נהדר ואני מאמין שאם היו עוד 1-2 הקפות אז המילטון היה עובר את לקלר, אגב לא ברור לי הצעד של פרארי עם וטל, היה להם בכיס מקום 2 איתו ובסוף סיים רביעי ולא בפודיום, קצת חבל, אבל גם הוא עשה כמה טעויות במירוץ.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט