הבית שקליבלנד בראונס בנתה – AFC צפון/ שחר דלאל

כל הדרכים מובילות לקליבלנד, לפחות כשמדובר בבית ה-AFC צפון. הבראונס, שחזרו לליגה בשנת 1999, אומנם נחשבת מאז לנמושה הגדולה של ה-NFL, אבל במהלך ההיסטוריה שלה היא הובילה להקמתן של שתי קבוצות אחרות מהבית ולמעבר של האחרונה ל-AFC. אז בהרבה מובנים אפשר להגיד שהבית הזה הוא "הבית שקליבלנד בראונס בנתה".

הכל התחיל כשבשנות ה-40 טייקון מוניות החליט להחזיר את הפוטבול המקצועני לאוהיו, לאחר שנים של ירידה מגדולתו (בשנות ה-20 הליגה המקומית היתה המובילה בארה"ב והובילה להקמת ה-NFL כפי שהיא היום). הוא שכר את שירותיו של המאמן הטוב ביותר שהיה למדינת הבאקאיי (Buckeye) פול בראון – שכבר זכה באליפויות ארציות בתיכונים וכמאמן אוהיו סטייט ובדיוק סיים את שירותו הצבאי לאחר מלחמת העולם השניה.

השניים הקימו את הבראונס (שנקראה על שם המאמן) ואת ליגת ה-AAFC שהתחרתה באותם שנים ב-NFL (וממנה קיבלנו גם את סן פרנסיסקו פורטי ניינרס). הם כל כך הצליחו במשימה שלהם עד שהליגה שלהם החלה לעבור את האחות הגדולה במספר הצופים במגרשים. ההצלחה של קליבנלנד המשיכה גם אחרי המיזוג ואת האליפות החמישית ברציפות שלהם הם כבר ספרו בליגה של הגדולים.

בראון. התחיל את הכל

ההצלחות היו רבות, אך גם הן היו צריכות להגיע לסיום ובשנת 1962 פוטר בראון במהלך שנוי במחלוקת לאותה תקופה. המאמן זעם ושש שנים לאחר מכן הקים ביחד עם קבוצת משקיעים את סינסנטי באנגלס (גם כן מאוהיו) בליגת ה-AFL, שכבר היתה צפויה להתאחד עם ה-NFL. כמובן שכשהליגה ניגשה לחלק את הבתים מחדש (במטרה ליצור איזון בין הקבוצות בליגות השונות) קליבלנד הועברה לליגה המתחרה וסינסנטי שובצה איתה ביחד. הבראונס שיכנעו גם את ראשי פיטסבורג סטילרס, שהיתה עד אז קבוצה כושלת ב-NFL, להצטרף אליה למעבר וכבר קיבלנו שלוש יריבות.

החברה הרביעית הצטרפה ב-1996 כאשר בעליה של קליבלנד בראונס המקורית, ארט מודל, כעס על ראשי העיר שלא הסכימו לבנות איצטדיון חדש, העביר את הקבוצה לבולטימור באישון לילה והותיר מיליוני אוהדים מאוכזבים. ראשי קליבלנד קיבלו את הזכות לשמור את ההיסטוריה של הקבוצה, אך לא את השחקנים שזכו לחגוג זכייה בסופרבול שנה לאחר שהקבוצה המקומית חזרה לליגה.

הרבה דם רע זורם בין הקבוצות האלה, ובעשורים האחרונים זכינו לראות קבוצות נהדרות שחלקו בינהן בכרטיס העלייה לפלייאוף (טוב, חוץ מקליבלנד), כשההגנות הטובות בליגה נאבקות שבוע אחרי שבוע על הזכות לסיים מעל ליריבתם לבית. אבל הפעם, לאחר שנים איומות, גם לאוהדי הבראוס יש שביב של תקווה. אז בואו נצלול פנימה.

 

בוליטמור רייבנס

שתי זכיות בסופר בול. זה המאזן של ריי לואיס – גדול שחקני הרייבנס בכל הזמנים – שנכנס הקיץ להיכל התהילה. אך האירוע הזה הוא כנראה האירוע הגדול הראשון של הקבוצה בחמש השנים שעברו מאז שפרש, שפשוט לא הצליחה לשחזר את עונת האליפות ושקעה בבינוניות.

לואיס. האירוע המשמעותי ביותר בחמש השנים האחרונות

הקווטרב'ק ג'ו פלאקו זכה מיד לאחר שנבחר ל-MVP של הסופרבול לחוזה שמן אך מעולם לא הצדיק אותו ובשנים האחרונות סבל מבעיות רפואיות ודורג סטטיסטית בשליש האחרון בליגה. אוזי ניוסום, ה-GM האגדי של הקבוצה בעונתו האחרונה, החליט שנמאס לו ולאחר שביצע טרייד ביום הדראפט בחר בלאמר ג'קסון – שעדיין מחזיק בשיא של זוכה ההייזמן (שחקן השנה במכללות) הצעיר בכל הזמנים.

ההגעה של ג'קסון כנראה העירה את הקווטרבק הוותיק, כי הדיווחים ממחנה האימונים מעודדים מאוד, והציפיות – שכבר לא היו קיימות במקרה שלו – גדלות ככל שעובר הזמן. לצערו גם השנה הוא לא יהנה מחוליית תופסים איכותית, אך לפחות היא תהיה יעילה. מייקל קראבטרי הוותיק והטוב הצטרף לאחר ששוחרר מאוקלנד (מה ג'ון גרודן עושה שם???) והוא יחבור לווילי סניד שמגיע לאחר עונה חלשה מאוד בניו אורלינס. גם חוליית הרצים לא מרשימה, כאשר שלושה שחקנים עדיין נאבקים על התפקיד הפותח.

בניגוד להתקפה, על ההגנה של הרייבנס תמיד ניתן לסמוך. טרל סאגס הוותיק ימשיך לפטרל בצד של היריב, סי ג'יי מוזלי ינקה את מה שנשאר אחריו והשנה צפוי לפרוץ גם מאט ג'אדון שהראה הרבה ניצוצות בעונה שעברה ובמשחקי טרום העונה. עם זאת העונה הזאת תיפול ותקום על היכולת בעמדת הקווטרבק. האם פלאקו יכול לשחזר קצת מהקסם שלו? האם ג'קסון יהיה משמעותי כבר השנה? נצטרך לחכות ולראות.

ג'קסון. יפרוץ כבר השנה?

סינסנטי בנגלס

אפס. זה מספר ניצחונות הפלייאוף שיש למאמן הבנגלס, מרווין לואיס, ב-15 שנות האימון שלו בקבוצה. ההפסד הכואב מכולם הגיע ב-2015 אז זכו באליפות הבית אך הפסידו דווקא לסטילרס במשחק הווילד קארד ומאז לא חזרו למסלול הניצחונות – משהו שלא צפוי לקרות גם השנה.

סינסנטי תמשיך גם העונה לשחק פוטבול קשוח, עם הגנה אימתנית ומשחק ריצה משובח. השחקן המרכזי שלה יהיה שוב הטאקל ההגנתי ג'ינו אטקינס, שספר כבר שש הופעות במשחק הפרובול (האולסטאר) לפני שמלאו לו 30, והצליח להתמחות באכילת קווטרבקים מעמדה לא צפויה. אליו יצטרפו ווטזה בורפיקט וקרל לואסון שפרץ בשנה שעברה, שיעשו את המוות לקבוצות היריבות.

אך בדומה לרייבנס, הבעיה של הבנגלס ולואיס נמצאת בעמדת הקווטרבק. אנדי דלטון, שהיה ק"ב יציב מאוד בשנותיו הראשונות חווה ירידה דרסטית ביכולת שתי העונות האחרונות והוא לא מצליח להפעיל שחקנים נהדרים כמו איי ג'יי גרין או שחקן השנה השניה ג'ון רוס. גם משחק בראשותם של ג'ו מיקסון וג'יאובני ברנרד לא צפוי לסייע כאן.

לואיס. אימפריות נופלות לאט 

השאלה שצריך כל אוהד סינסנטי לשאול את עצמו היא האם זאת תהיה השנה האחרונה של לואיס בקבוצה. המאמן מוערך מאוד ברחבי הליגה (וארבעה חניכים בתפקיד של מאמנים ראשיים), אך צריך לקרות משהו מאוד מיוחד כדי שהקבוצה הזאת לא תסיים במאזן שלילי. זאת לא תהיה קריסה טוטאלית, אבל כמו שאמר פעם דן תורן – אימפריות (מקומיות) נופלות לאט.

 

פיטסבורג סטילרס

14.5 מיליון דולר. זה הסכום שיקבל ליביאון בל לעונה הקרובה. הסכום הגבוה ביותר בין רצי הליגה, אך גם כזה שאומר שהקבוצה לא בונה עליו לטווח ארוך. לאחר שהיו דיבורים לאורך העונה על כך שהרץ הטוב בליגה (בעיני פרשנים ומאמנים רבים) יקבע את הרף לעמדה שנזנחה בשנים האחרונות, אבל הוא בחר לחתום על חוזה לעונה אחת בשל "הצעה מעליבה" שקיבל מראשי הקבוצה.

זה כמובן לא ישנה את התכניות של המאמן מייק טומלין ו"התקפה, התקפה ועוד פעם התקפה" תהיה הסיסמה גם השנה בפיטסבורג (ובכל דראפט פנטזי שיתקיים). המאמן הוותיק נהנה כבר שנים מהנשקים היעילים ביותר בליגה. אל בל מצטרפים הקווטרבק הלא נגמר (נחזור לזה עוד מעט) בן רוטליסברגר והתופס (והמחזיר) הטוב בליגה אנטוניו בראון. אך אל תישנו על ההגנה בראשותו של טי ג'יי וואט (האח של) שתעשה צרות לכל קבוצה בליגה.

בל. "הצעה מעליבה"

אך למרות שפיטסבורג בהרבה מאוד מובנים היא קבוצה של הווה, שאמורה להתחרות על זכייה בסופרבול ולחסל כמעט כל יריבה שתעמוד בדרכה, העונה הזאת תהיה עם מבט לעתיד. ביג בן זרק כבר יותר מידי רמזים על הפרישה המתקרבת והקבוצה החליטה לבחור את מייסון רודולף, ק"ב אוקלהומה סטייט, בדראפט האחרון על מנת שיהיה השחקן שיוביל אותם בעתיד קדימה.

הקבוצה שלא חוותה עונה של הפסדים מאז הגיע טומלין לפני 11 שנים, יכולה מהר מאוד לשנות את פניה לקראת הקיץ הבא. בל כמעט בוודאות לא ימשיך בקבוצה וגם ביג בן ככל הנראה ישחק את המשחקו האחרון השנה, אז תנצלו את השנה הזאת טוב טוב, כי אולי זאת ההזדמנות האחרונה שלכם לראות קיבוץ של כל כך הרבה כוכבים התקפיים בקבוצה אחת.

 

קליבלנד בראונס

31-1. לא אתם לא קוראים את זה הפוך, זה המאזן של הבראונס בשנתיים האחרונות, שבחרו לחכות את פילדלפיה מה-NBA בתהליך בניית הקבוצה. סאשי בראון, ה-GM שפוטר באמצע העונה שעברה, החליט להיפטר מכל הכישרון שהיה בקבוצה משום שלא ראה שהוא יכול להוביל את הקבוצה לזכייה בסופרבול. אז הוא שלח בטרייד כל שחקן שהיה יכול להביא לו בחירת דראפט ושחרר את האחרים בתמורה למקום בתקרת השכר (ב-NFL תקרת השכר נספרת לשלוש שנים ולא לעונה בודדת).

הדרך היתה לא שגרתית, והכעיסה מאוד את האוהדים והבעלים (וכמובן הביאה לפיטוריו של בראון), אך היתה מאוד יעילה. בחורף כל אנשי ההנהלה בליגה עמדו בתור כדי לקבל את התפקיד שהשאיר ולאחר שג'ון דורסי מקנזס סיטי קיבל את התפקיד הוא ניגש מיד לעבודה.

מייפילד. יותר הייפ מלברון

מכיוון שעמדו לרשותו בחירות דראפט למכביר ותקרת שכר כפולה משל יתר הקבוצות בליגה, הוא הצליח לשים את ידו על הרסיבר ג'רוויס לאנדרי (טרייד עם מיאמי) שהוביל את הליגה בתפיסות, הקווטרבק טיירוד טיילור (טרייד עם באפלו) שהוביל את הליגה באחוזי השלמה למסירות והרץ קרלוס הייד (העברה חופשית מסן פרנסיסקו), אך בעיקר עשה משהו לא עשו בקבוצה כבר הרבה זמן – בחר בבחירה הראשונה בדראפט את הקווטרבק זוכה הייזמן בייקר מייפלד.

מייפילד מגיע עם הייפ גבוה כמעט כמו זה של לברון ג'יימס, אך לא צפוי לפתוח בשלב הראשון, כאשר הקבוצה תסתמך על המשחק הסולידי של טיילור ותקווה לפריצה של הנשקים החדשים שלה ושל הרסיבר ג'וש גורדון – שנחשב לאחד הטובים בליגה מבחינת יכולת – וככל הנראה השנה לראשונה יהיה נקי מסמים.

בהגנה יש יותר סימני שאלה, אך בחירות דראפט גבוהות כגון מיילס ג'ארט, קרל נאסיב, ג'בריל פפרס ודנזל וורד, אמורים להפוך אותם לקבוצה שיהיה קשה להמשיך ולזלזל בה. את המחשבה הזאת מרגישים גם בווגאס, כאשר יחס ההימורים לניצחונות איתה תסיים השנה הקבוצה עלה לשבע. האם הבראונס יצליחו לרכך קצת את המכה בעזיבתו של לברון?

לפוסט הזה יש 16 תגובות

  1. תודה שחר. בית די מחורבן, ודאי יחסית לעבר. ליביון בל אחד השחקנים המלהיבים.
    ובהקשר של ריי לואיס בהיכל התהילה, תמיד מעניין אותי אם מישהו כמוהו היה נכנס לשם אם זה היה נבא.

  2. בית עצוב. חוץ מפיטסבורג אין אף קבוצה שממש מעניינת, אולי קליבלנד טיפה כי הם בטוח ישתפרו(יותר גרוע אי אפשר להיות).

  3. יהיה מעניין לראות אם האש שהובערה מתחת לישבן של פלאקו תגרום לו לשחק יותר טוב.
    והאם קליבלנד תהיה פקטור משמעותי בבית הזה סוף סוף ולא תהיה שבוע ביי לרוב הקבוצות, זה יכול להיות גיים צ'ינג'ר לבית שנהנה מפור של שני משחקים חינם כל עונה.

    1. פלאקו. עד יום מותו, הבן אדם צריך לשלוח בכל ינואר, זר פרחים ענקי לראחים מור.
      אם לא הפקשוש שלו באותו טאצ'דאון של 70 יארד מול הברונקוס –
      פאלקו לא היה זוכה לאותו חוזה מטורף שסידר את משפחתו לעד. . .

  4. רחמים על קליבלנד……. מאז הקמתה מחדש ב- 1999 חוותה רק שתי עונות עם מאזן חיובי, והופעת פלייאוף אחת.
    זה אף פעם לא טוב לליגה קבוצה חלשה שכזאת, מאוד מקווה שיתחילו לנצח סוף סוף.

  5. הסטילרס קבוצה מעולה, עם משחקים מדהימים, אבל עם חולשה מסיבית לפטריוטים.
    הפעם האחרונה ש-NE הפסידה לסטילרס הייתה אי שם ב-2011. מדכא משהו.
    הדבר המרגש (והמדכא) בסטילרס זה הפוטנציאל. אם הפטריוטיזם הם מכונה, שנוגסת ביריבים למוות, הסטילרס קמים ונופלים על מהלכים מבריקים. כשזה עובד זה מדהים (ראה סרטון). כשזה חורק, זה משגע.
    https://youtu.be/2mSJLKenj3U
    לפחות הבית קצת נחלש. מוריד את הסיכוי לקרחות פתאומית באמצע העונה, במיוחד נגד הravens ימח שמם.

  6. התמזל מזלי לגור בקרבת קליבלנד (ווסטר, וקנט) בשנים 1961 (סוף השנה) עד 1965 (סוף השנה) והייתי עד שרוף לבראונס הגדולה ולג'ימי בראון הגדול בכמה משחקי בית אדירים בשנים האלה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט