חוקי המשחק/ רביב פייג

כחלק מההכנה לעונה, חשוב לנו לנסות לתת נקודת כניסה לאנשים שרוצים להיכנס לפוטבול אמריקאי ולהתחיל לעקוב אחרי משחקים אבל לא סגורים עד הסוף, או בכלל, על חוקי המשחק.
לכן מובאת פה סקירה בסיסית של חוקי המשחק.
פוטבול אמריקאי הוא משחק מורכב מאוד עם המון חוקים שחלקם אפילו משתנה מדי פעם והמון עומק, אסטרטגיה וניואנסים. אבל אל פחד, לפניכם סקירה, שכולי תקווה, תאפשר לכם לצפות במשחק ואשכרה להבין מה קורה ולמה.
אני לא יכול ולא רוצה להיכנס לכל חוק וכלל, יש המון דברים שתתקלו בהם בשעת צפייה ואולי לא תבינו למה הם קורים ומה הרציונל מאחוריהם, אבל מה שיופיע פה מספיק בשביל להנות מהמשחק ולבנות עליו את בסיס הידע השלם.

הכל מתחיל בכדור אחד אליפטי וכתום שכולם רבים עליו.
קבוצת פוטבול מקצועית מורכבת בעצם משלוש קבוצות שונות המונות 11 שחקנים כל אחת. קבוצת ההתקפה offense, קבוצת ההגנה Defense וקבוצות מיוחדות Special teams. בכל רגע נתון תהיה על המגרש רק אחת משלושת הקבוצות הללו. קבוצת ההתקפה כשהכדור ברשות הקבוצה וקבוצת ההגנה כשהכדור ברשות הקבוצה השנייה.
בקבוצת ההתקפה וההגנה יש שחקנים נפרדים עם תפקיד ומומחיות משלהם, הקבוצות המיוחדות מורכבות מעירוב של שחקני הגנה והתקפה עם 2-3 שחקנים בעלי תפקיד מיוחד.
בגדול, המטרה בפוטבול היא שקבוצת ההתקפה צריכה לקחת את הכדור ולחצות איתו את קו קצה המגרש אל שטח מיוחד שנקרא End Zone.
מולם יש 11 שחקנים מקבוצת ההגנה, Defense שתפקידם הוא למנוע מהכדור להתקדם.
את כדור הפוטבול ההתקפה יכולה לקדם בשתי צורות עיקריות:
על ידי סחיבה שלו בידיים בריצה Run
על ידי מסירה מוצלחת שלו באוויר לשחקן אחר מהקבוצה Pass. מותר למסור את הכדור רק פעם אחת קדימה במהלך אבל מסירות אחורה מותרות ללא הגבלה. מסירה קדימה מותרת אך ורק אם השחקן המוסר (בדרך כלל הקוורטבק) נמצא מהצד האחורי של קו נקודת התחלת המהלך.

את התקדמות הכדור ההגנה יכולה לעצור בחמש צורות עיקריות:
עצירה פיזית של מי שסוחב את הכדור והפלתו לקרקע Tackle.
מניעת השלמת המסירה על ידי כפיית מסירה לא מדויקת הגורמת לכדור לגעת בקרקע,Incomplete pass
הדיפת הכדור בעודו באוויר והפלתו לקרקע Broken Up pass
יירוט הכדור מהאוויר על ידי שחקן הגנה וחטיפתו לפני שהגיע לשחקן התקפה Interception
השמטה או גרימה בכוח להשמטת הכדור מהאחיזה של שחקן התקפה שהכדור ברשותו Fumble

כל זה מתרחש על מגרש באורך 120 יארד וברוחב 52 (יארד=91 ס"מ) . 100 יארד של שטח משחק ו10 יארד בכל קצה של הEnd Zone .
לטובת מדידת מרחק ההתקדמות של ההתקפה, המגרש מסומן במקטעים של 10 יארד, 5 ואפילו סימונים קטנים כל יארד Hash marks.

ככה זה נראה בתרשים
וככה זה נראה במציאות

המקום על המגרש שבו מתחילה כל קבוצה את המשחק או את סדרת המהלכים שלה נקבע על ידי בעיטת בעית פתיחה Kick off שבו קבוצה אחת בועטת את הכדור מצד אחד של המגרש לצד השני. אם הכדור נעצר בתוך אזור השער של היריבה או יוצא מצדו האחורי, הקבוצה שבעטו את הכדור לכיוונה, תתחיל מקו ה25 יארד בחצי המגרש שלה. אם הכדור נעצר בתוך המגרש או נתפס על ידי שחקן והוא מתקדם על הכדור, המהלך יתחיל היכן שנעצר הכדור. (יש קצת יותר חוקים לבעיטת הפתיחה אבל לא נכנס אליהם כרגע). קיקאוף יתרחש כל תחילת משחק וזהות הקבוצה הבועטת תקבע על ידי הטלת מטבע, בתחילת המחצית יתבצע שוב קיקאוף שהפעם הקבוצות מתחלפות במי בועט ומי מקבל וקיקאוף יתבצע לאחר כל הבקעת נקודות כאשר הקבוצה שהבקיעה תבעט את הכדור לעבר הקבוצה השניה.
לאחר הקיקאוף מתחילה ההתקפה.
קבוצת ההתקפה מקבלת ארבעה ניסיונות Downs, לקדם את הכדור 10 יארד, במידה והם לא מצליחים, הכדור עובר לקבוצה השנייה. כל פעם שהם מצליחים לעבור מרחק של 10 יארד, או יותר, הם מקבלים ארבעה ניסיונות נוספים לעבור 10 יארד מהמקום שאליו הגיעוFirst Down .
כל ניסיון של קבוצה מקבל תיאור שכולל את מס' הניסיון והמרחק שנשאר לעבור כדי להשיג את ה-10 יארד הדרושים. דוגמא: ניסיון ראשון ו10 יארד לעבור יקרא 1st and 10. נניח שהצליחו להתקדם 4 יארד, הניסיון השני יקרא 2nd and 6 בניסיון הבא הצליחו להתקדם עוד 5 יארד, אז הניסיון השלישי יקרא 3rd and 1.
אם קבוצה לא מצליחה לעבור מרחק של עשרה יארד בשלושת הניסיונות הראשונים, הם אמנם יכולים לנסות פעם רביעית, אבל הסיכון הוא שאם גם פה לא יצליחו, הקבוצה השנייה תקבל את הכדור עמוק בשטח שלה ולכן בדרך כלל ינוצל הניסיון הרביעי לבעיטת הרחקה של הכדור כדי שהקבוצה היריבה תקבל אותו כמה שיותר רחוק מאזור הקצה שלה. הרחקת הכדור הוא התפקיד של הקבוצות המיוחדות.
הנקודה האחרונה שהכדור נמצא בו ברגע שמהלך נגמר (ההגנה עצרה את המהלך), קובעת את נקודת ההתחלה של המהלך הבא. ממיקום הכדור נמתח קו דמיוני לרוחב המגרש, מצד Sideline לצד (בשידורי הטלוויזיה הקהל בבית יכול לראות הדמיה של הקו מוקרנת על המסך. בדרך כלל בצבע צהוב).
קו זה נקרא קו ההתגוששות Line of Scrimmage
על קו ההתגוששות , במרכז רוחב המגרש, מונח הכדור ומצידו האחד מסתדרת קבוצת ההתקפה במערך שנקבע מראש על ידי המאמן Formation ומצידו השני מסתדרת קבוצת ההגנה במערך משלהם.

בתמונה אפשר לראות את הקבוצה באדום מימין במערך התקפה והקבוצה בלבן משמאל במערך הגנה

עם תחילת המהלך Snap, הכדור, שמונח על הקו, מועבר לאחור מהקו אל הקוורטרבק של ההתקפה, ושאר שחקני קבוצת ההתקפה מבצעים את המשימות שלהם בהתאם למהלך Play שנקבע מראש על ידי המאמן. חלקם מגינים על הק"ב (קוורטרבק) מפני שחקני קבוצת ההגנה, וחלקם רצים במסלולים מוגדרים מראש כדי לספק לק"ב מטרה להעביר אליה את הכדור.
יש המון סוגי מערכים והמון סוגי מהלכים, כלל המהלכים מאוגדים במה שנקרא Play Book שיחודי לקבוצה ונבנה על ידי צוות המאמנים על פי השקפת עולמם ויד הדמיון הטובה ובדרך כלל נבנה להתאים לפרסונל וליכולות של הקבוצה. מתוך ספר המהלכים המאמן בוחר מהלך שמתאים לסיטואציה על המגרש שלדעתו יעזור לקבוצה להתקדם עם הכדור מול ההגנה שעומדת מולם.
גם להגנה יש ספר שכולל בתוכו מערכים שונים שנועדו להציב אותם על המגרש בצורה היעילה ביותר לעצור את התקדמות הכדור ומותאם למערכים שמציבה מולם ההתקפה.

כך על ידי הוצאה לפועל של מהלך אחרי מהלך, קבוצת ההתקפה תנסה להשיג את ה10 יארד או יותר הנדרשים לזכות בארבעה נסיונות טריים וכך להתקדם לאורך המגרש ולנסות להגיע לאזור השער של היריב. סדרת מהלכים זו נקראת Drive.
במידה וקבוצת ההתקפה כושלת בהשגת דאון ראשון בשלושה מהלכים והם נתקעים בנקודה על המגרש שיותר מדי קרובה לשער שלהם והקבוצה השניה תקבל לידיה את הכדור בנקודה מאוד נוחה עם מרחק קצר לעבור, הם רשאים לנצל את המהלך הרביעי לבעיטת הרחקה של הכדור Punt, בעיטה שנועדה להרחיק את הכדור כמה שיותר לעומק שטח היריב. קבוצת ההתקפה מתחלפת בהרכב של הקבוצות המיוחדות המתמחה בבעיטות והקבוצה המגנה מתחלפת לקבוצה המיוחדת המתמחה בהחזרת בעיטות. המקום שבו נעצר הכדור אחרי הנחיתה מהבעיטה, זו נקודת ההתחלה של היריבה. הקבוצה המחזירה רשאית לתפוס את הכדור מהאויר לפני שהוא נוגע בקרקע ולנסות להתקדם איתו על מנת להתקרב לשער הנגדי. במקרה כזה הקבוצה הבועטת חייבת לעצור אותם באמצעים המקובלים.

ניקוד

קבוצות יקבלו ניקוד בפוטבול בשלושה דרכים עיקריות:

הגעה של הכדור בבטחה וברשות שחקן התקפה אל אזור השער End zone נקראת טאצ'דאון TouchDown ומקנה לקבוצה המבקיעה 6 נקודות. לאחר הבקעת ט"ד (טאצ'דאון) רשאית הקבוצה לבחור אם לבעוט את הכדור ממרחק 33 יארד ולהשחיל אותו בשער מיוחד בעל קורת אנכיות הרחוקות אחת מהשניה מרחק של 10 יארד Goal posts ולהרויח נקודה נוספת Extra point לסה”כ 7 נקודות.

או לנסות לעשות ט”ד נוסף בנסיון בודד ממרחק של 2 יארד מהאנד זון Two point conversion. מה שיקנה להם 2 נקודות נוספות לטוטאל של 8 נקודות.
רוב הפעמים הקבוצות יעדיפו ללכת על בעיטת נקודת הבונוס כי הסיכויים להצליח בה הרבה יותר גבוהים, כמעט אוטומטים לעומת הנסיון ל2 נקודות.אבל לפעמים שיקולים של ניקוד כללי יגרמו לקבוצות לנסות בכל זאת להשיג את שתי הנקודות במקום נקודה אחת.

דרך שניה להשיג נקודות היא בעיטת שער שדהField Goal במידה וקבוצה לא הצליחה להתקדם 10 יארד בשלושת הנסיונות הראשונים שלה אבל הם במרחק מספיק קרוב מאזור השער של היריבה, מה שנקרא Field goal range הם יכולים לנצל את הנסיון הרביעי במקום לבעיטת הרחקה לבעוט את הכדור דרך הקורות של שער השדה ובתמורה לנסיון מוצלח, יקבלו 3 נקודות.

דרך שלישית להשיג נקודות היא דווקא על ידי קבוצת ההגנה, בה היא מצליחה לתפוס ולהפיל את מי שהכדור בידיו בתוך אזור השער של קבוצת ההתקפה. מהלך זה נקרא Safety ומקנה לקבוצה שהשיגה אותו 2 נקודות הכדור עובר אליהם.

זמן

חלק חשוב ממשחק הפוטבול הוא השעון. משחק פוטבול לוקח נטו 60 דקות, ארבעה רבעים של 15 דקות, עם הפסקה של כ10 דקות במחצית. אבל במציאות המשחק אורך כ-3 שעות של זמן אמיתי. זאת בגלל הסיבה ששעון המשחק עוצר המון פעמים במהלך המשחק בשל סיבות שונות.
עצירת השעון היא חלק מאוד חשוב מהאסטרטגיה הכללית של המשחק וקבוצות ינצלו את השעון, בין אם לבזבז זמן או לעצור אותו כשהם צריכים עוד זמן.
יש כמה מצבים שעוצרים שעון:
פסק זמן (לכל קבוצה יש שלושה פסקי זמן בכל מחצית לשימוש לפי ראות עינהן).
יציאה של שחקן שהכדור ברשותו מתחומי המגרש.
מסירה לא מוצלחת (הכדור פוגע בקרקע)
אחרי הבקעת ניקוד.
כל מעבר כדור מקבוצה אחת לשניה.
עבירות.

המשחק עם הזמן יוצר המון סיומות מרהיבות ומשחקים מעניינם.

כשהשעון מראה 00:00, הקבוצה עם הכי הרבה נקודות על הלוח, היא כמובן המנצחת.

עד כאן הבסיס המינימלי הנדרש להבנת המשחק. יש עוד כל כך הרבה. לא נגענו במה קורה שיש שיוויון והחלפות שחקנים, ושופטים ועוד ועוד. אבל אל תתנו לכובד החוקים להרתיע אתכם, שווה להתחיל ולהשלים פערים עם הזמן.
אני ממליץ לצפות במשחק תוך כדי העזרות בפירוט החוקים, גם להאזין לפרשנים נותן המון מידע.
אם תהיה דרישה נכנס קצת יותר לעומק לגבי עבירות, מערכים, תפקידים על המגרש ועוד..
וכמובן, אם יש שאלות, אנחנו פה.

לפוסט הזה יש 50 תגובות

  1. מצויין רביב. אחלה פוסט למי שרוצה להתחיל לצפות במשחק.
    ברור שלא כיסית את כל החוקים, כי יש רבים מהם, בעיקר בכל הקשור לעבירות. רק כדאי לציין משהו בהקשר לאלו שכן ציינת, שזה העצירות ההגנתיות. בשלושת המקרים הראשונים הכדור נשאר אצל ההתקפה, בעוד שבמקרה של Interception או Fumble (שבו שחקן הגנה אסף את הכדור) הכדור עובר.

    1. בסוג הבעיטה.
      פאנט= בעיטת הרחקה, הבועט תופס את הכדור מהסנאפ ובועט אותו מהאויר כשהמטרה שהוא יעצר כמה שיותר עמוק בשטח היריבה.
      שער שדה – הבועט בועט את הכדור מהרצפה כשמי שמקבל את הכדור מהסנאפ הוא ההולדר שאמור להעמיד אותו כך שהבועט יוכל לבעוט. המטרה היא להכניס את הכדור בין שני העמודים שמזכים בשער שדה (3 נקודות).

      1. אוקיי, אז אם פאנטר בועט טוב במיוחד, הוא גם יכול להשיג לקבוצה שלו 3 נקודות?
        אם כן, כמה פעמים זה קורה בעונה? בהיסטוריה של הליגה?

        1. לא. פאנט הוא מהלך שונה מבעיטת שדה. אין בעיה שפאנטר יתקפד גם כקיקר אבל גם אם פאנט יעבור בין העמודים זה לא יחשב כשער שדה.

        2. בתיאוריה זה אפשרי. זה היה נפוץ יותר בתחילת ההיסטוריה של המשחק כשהניקוד היה נמוך יותר והדגש היה על ההגנות. המהלך הזה נקרא דרופ-קיק ובוצע בפעם האחרונה ב-2005, כמהלך האחרון בקריירה של הק"ב דאג פלוטי (המהלך תוכנן במיוחד בשבילו)

          1. כן אבל זה לא פאנט. זו בעיטה הרבה יותר קשה ולא סתם בעידן המודרני הדוגמא של פלוטי היא פחות או יותר היחידה.

          2. אתה צודק טכנית- משום שהמערכים הם אחרים.
            עם זאת, לפי החוקים אם הכדור עובר *בבעיטה* (לא מסירה) בין שתי הקורות זה שער שדה. החריג היחידי בנושא הזה הוא בבעיטת הפתיחה (ובשנים האחרונות יש קריאות לשנות גם את זה).

  2. שתי הרחבות קטנות לכתוב. אחת מאד חשוב השנייה הרבה פחות:
    1. מסירה קדימה ניתן לבצע רק במקרה הזורק נמצא מאחורי קו ההתגוששות (והכדור לא עבר אותו במשך המהלך).
    2. בבעיטת החזרה הקבוצה המקבלת את הבעיטה יכולה לרוץ עם הכדור גם אחרי שהוא פגע בקרקע.

    1. לגבי הראשון. צודק, חשוב מאוד לדעת. אני אעדכן בגוף הכתבה.
      לגבי השני לא כל כך רציתי להיכנס לדקויות. יש גם את הfare catch ומה קורה שהקבוצה הבועטת נוגעת בכדור. ומה ההבדל בין כדור חי בקיקאופ לכדור מת בפאנט ועוד ועוד. זה נראה לי המון עמסה בתור התחלה.

      1. צודק בהחלט אני התייחסתי רק לפאנט במקרה הזה. כמו שאמרתי הרבה פחות חשוב. פשוט זה עלול להיראות מוזר למי שמתחיל לראות משחק ופתאום מישהו מחזיר את הכדור אחרי שפגע בקרקע.

      2. גם השחקנים לפעמים מתבלבלים בחוקים האלה, כמו הבילס שעזבו את הקיקאוף ואפשרו לג'טס להשתלט על הפוטבול ולהשיג טאצ'דאון לפני שנתיים.

        https://youtu.be/w6v5olbgirw

        נראה שאלו אותן קבוצות "לוזריות" שעושות טעויות הקשורות לחוקים, ואילו הקבוצות המאומנות יותר (כמו הפאטריוטס) יודעות לנצל חוקים לא מוכרים לטובתן ברגעי מפתח.

        1. נגעת בנקודה מאוד חשובה. לדעת את החוקים זה חלק מהמשחק, אתה צריך לדעת לנצל אותם לטובתך.
          לדוגמה: אתה יכול לבקש לבעוט את הכדור (ללא הגנה) אם עשית fair catch אחרי פאנט. זאת למעשה בעיטה חופשית (גם אם ממרחק גדול) ומי שיודע לנצל את זה לקראת סוף שעון יכול להרוויח בגדול.

          כפי שציינת, ברוב המקרים בד"כ הקבוצות הפחות טובות מגיעות פחות מוכנות בהיבט הזה (אולי בגלל שהמאמנים שלהם צריכים להתמודד עם אתגרים אחרים במהלך השבוע)

          1. נכון אפילו היה איזה משחק שקבוצה יכלה לנצל את זה כדי לנצח אבל פשוט לא ניסתה בגלל שכנראה המאמן לא זכר את החוקים. איכשהו זכור לי דנבר אבל אני ממש לא בטוח.

  3. תודה יריב,

    אני לא יודע אם מתוכנן חלק ב' אבל נראה לי נכון להרחיב על נושא העבירות, בפרט שהן נשרקות על ימין ועל שמאל.

    להרחבות וכו' ממליץ בכל פה על "הצעד הראשון בסנאפ" שהיה פעם חלק ממדור הפוטבול ע"ה בוואלה
    http://sports.walla.co.il/?w=//1162849

    1. הקהל פה נחלק לשנים: אלו שיודעים את החוקים מצויין ומגיבים פה רק כדי לספר לי מה שכחתי. ואלו שלא שולטים עדיין בחומר.
      אם יהיו מספיק תגובות מהסוג השני (אלוהים יודע שיש מספיק מהסוג הראשון (: ) שיראה שיש צורך ממשי, אני אשמח להרחיב.

  4. תודה. לא הבנתי למה כ"כ סיבכו את זה ולא עשו כמו כדורגל שכל מה שצריך זה טאצדאון או בעיטה לשער (סוג של כדור יד למעשה) ומתקדמים עם הכדור קדימה. מה ההגיון שאסור למסור קדימה יותר מפעם אחת?

    עוד דבר שתמיד הציק לי, למה מתלהבים מיארדים שרץ שחקן? מה הקטע בזה? זה כמו שאתלהב מי מתקדם עם הכדור בכדורגל, אין לזה משמעות אמיתית בעיני אבל אני רואה בתוכניות שמתלהבים מזה?

    רפה הבנה כמוני אומר שצריך להתלהב רק מטאצדאון, גול בשער הגדול או אסיסט . כל השאר מה זה רלוונטי? מספר מסירות מוצלחות, ריצת יארדים?

    1. כי כדי להגיע לעשות נקודות צריך להתקדם על המגרש. אז כשמישהו משיג הרבה יארדים זה ממש לא טריוויאלי.

    2. ולגבי ההיתר למסור אחורה לעומת קדימה, זה נובע מהיות הפוטבול האמריקאי והרוגבי משחקים אחים מבחינה היסטורית, וברוגבי המסירה קדימה אסורה בכלל.

      1. את המסירה קדימה הכניס (אם כי לא המציא) נשיא ארה"ב טיאודור רוזוולט לאחר שהמשחק נהיה אלים מידי והיה ראש וועדה שבחנה את חוקי המשחק. בזכות הוועדה הזאת קיבלנו את הפוטבול האמריקאי (והקנדי) שנפרדו לחלוטין מהראגבי (עד אז זה היה אותו משחק עם שינויים מקומיים).

  5. פוסט שהוא כמעט בלתי אפשרי לכתיבה במאמר אחד, אלא אם כן הוא בן 100 עמודים. עשית עבודה נהדרת בהסבר פשןט וקולע של החוקים העיקריים, ואני מקווה שבמשך בהעונה כשתהיינה שאלות על דברים יותר ספציפיים, רביב ואחרים יענו עליהם.
    \ביום חמישי הכל מתחיל.
    CANNOT WAIT!
    תודה

  6. עד כמה נדיר ניסיון לטאצ'דאון שני ומהו אחוז ההצלחה בניסיון זה ומתי בפעם האחרונה ניסו זאת ומתי הצליחו בפעם האחרונה אם הניסיון האחרון לא צלח?

    1. המרות לשתי נקודות מצליחות במעט מתחת ל-50%. זה ממש לא נדיר וקורה מספר לא מבוטל של פעמים בכל עונה במיוחד מאז שהרחיקו את מיקום בעיטת האקסטרה פוינט.

  7. אני חושב ששווה לציין שנקודות (לא רק סייפטי) אפשר לעשות גם דרך ההגנה באותם מקרים של חטיפת כדור או השתלטות על fumble. בכל זאת פיק סיקס זה מהלך נפלא או המקרים בהם ליינמן עצום מימדים מחזיר לט"ד כדור אבוד באיטיות מקסימה

    1. ואפשר גם להשיג שתי נקודות עם ההגנה ע"י החזרה לאנדזון הנגדי של בעיטת אקסטרה פוינט או ניסיון המרה לשתי נקודות.

  8. רביב מצויין! קיבלתי החלטה להיכנס לעולם הפוטבול (חוץ ממשחק הסופרבול ואליפויות הקונפרנצים שאני צופה בהם כמעט כל שנה. נכון שזכרתי את הרוב אך זה סידר לי את מה שידעתי וחידש לי מעט. מקווה לכתבת המשך. זוכר שיש כל מיני עונשים ביארדים על כל מיני סוגי עבירות.

  9. אולי זה קצת מאוחר מדי, אבל אישית אני מוצא לנכון לספר לרוב החדשים, שחוששים מאיר והעסק נראה מסובך למדי: כמי שהחל להתעניין בענף לפני מספר שנים מועט יחסית, בפועל כשצופים זה פשוט יותר. זוכר שלקח לי הרבה זמן לעשות את הצעד הראשון, ותוך מעט זמן זה הפך לסביר מאוד. הרבה תודות לקהילת המבינים, שאולי במעין שליחות, מסבירה תמיד הכל הסבלנות אין קץ, ובבהירות יתירה.
    בהצלחה לכל החדשים, ותודה מראש לכל הוותיקים

  10. ועוד שאלת תם שאני מנסה להבין כבר שנים: נושא הקסדות ידוע כבעייתי ביותר בהיבט זעזועי המוח, ואף השנה הוכנסו בנושא חוקים חדשים. בסרטים ישנים רואים קסדות פשוטות, ברוגבי אין בכלל. זה שלא מורידים אותן קליל זה אכן כי מוסיף לבטיחות למרות הכל או יותר קושי נפשי ועניין של מסורת?

    1. נובע בעיקר מתפיסה מסוימת של המציאות (שגויה או לא זה משהו שנתון לוויכוח), בדיוק כמו שכפפות באיגרוף לא באמת מגינות על המתאגרפים.
      בשני המקרים יש כאן החלפה של פגיעה לטווח קצר בפגיעה לטווח ארוך (ובעבר היה קשה מאוד למדוד את זה), אך בשנים האחרונות יש שינוי גדול מאוד – בעיקר בשל תביעות נגד הליגה – וטכנולוגיה חדשה נכנסת שאמורה להפוך את הקסדות לכאלה שימנעו זעזועי מוח.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט