היום לפני 21 שנה: מייקל ג'ונסון רץ 200 ב-19.32 שנ'. שיא שהדהים את העולם. הייתי שם / מנחם לס

הוא רץ עם גוף ישר וזקוף כאילו תקעו לו מטאטא. הפעם זה לא היה שונה בגמר ה-200 מ' ריצה באולימפיאדת 1996 באטלנטה.

ישבתי ממש בקו הגמר – באולימפיאדות נותנים לעתונאים את המקומות הטובים ביותר, ואז כתבתי עבור 'מעריב' – ושמעתי את צריחתו-בכייתו-קול הקורא לשמיים כשהוא ראה 19.32 שנ'. הוא אז כרע על ברכיו, ולעיני 82,884 צופים עמד רכון ככה כמה שניות ארוכות.

גם הרצים האחרים לא ידעו מה לעשות. אני לא זוכר מי מהם היה זה שהחליט שהדבר היחיד הנכון לעשות הוא להשתחוות. והוא השתחווה לפני האדם שזה עתה ביצע את אחד הדברים המופלאים ביותר בספורט.

יומיים אחרי כן הוא ניצח את ה-400 בזמן 43.49 שנ'. אף אחד לפניו – או אחריו – ניצח את ה-200 וה-400 באותה אולימפיאדה. אף אחד לא קטע את השיא העולמי ב-3.4 עשיריות בריצה אחת. שיא עולמי מדהים ממש שמיד באה ההשוואה לשיא המדהים של בוב בימון בקפיצה לרוחק במכסיקו, 1970.

הוא אמר לנו במסיבת  העתונאים כשקולו נחנק מרוב התרגשות:

"I can't describe what it feels like to break the world record by that much," Johnson said. "I thought 19.5 waspossible, but 19.3 is unbelievable
*

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!
הצטרף כמנוי
הודיעו לי על
53 Comments
הישן ביותר
חדש ביותר הנבחרות
MBK
MBK
01/08/2017 18:57:54

זאת הייתה הריצה הכי מדהימה שראיתי
כשבולט שבר את השיא הייתה בהלם
חשבתי שזה שיא שיחזיק עשרות שנים
אם אני לא טועה גם בתוצאה של פרנקי פרדרקיס שסיים שני הייתה האזור של שיא עולם
בזמנו כל תוצאה סביב ה 19.9 הייתה איכותית מאוד
מייקל ג'ונסון הוא אגדה
אגב מנחם השיא של בימון החזיק 23 שנה שנשבר ע״י פאוול ב 91 שמחזיק בשיא כבר 26 ! שנים ונראה שימשיך להחזיק בו

MBK
MBK
01/08/2017 18:59:02
הגב ל  MBK

התכוונתי כשהשיא נשבר ע״י בולט לא האמנתי שזה אפשרי
חשבתי שהשיא של ג'ונסון בלתי שביר

גיא הרשע
גיא הרשע
01/08/2017 19:26:55
הגב ל  MBK

יא ראבק,
כבר 26 שנה עברו מאז אותו דו קרב מדהים!
וואו, אני זקן…

עידו גילרי
עידו גילרי
01/08/2017 19:38:35
הגב ל  MBK

בדיוק כמוך, לא האמנתי שהשיא הזה ישבר בימי חיי. פרדריקס ירד גם הוא מהשיא עם 19.68.
דרך אגב עוד שאלת טריוויה- של מי היה השיא שג'ונסון שבר?

מנחם לס
מנחם לס
01/08/2017 19:40:33

של איזה איטלקי ששכחתי את שמו

צודקעידו גילרי
צודקעידו גילרי
01/08/2017 19:42:47
הגב ל  מנחם לס

הקלידו את התגובה כאן…

עידו גילרי
עידו גילרי
01/08/2017 19:43:11
הגב ל  מנחם לס

צודק

Benny
01/08/2017 21:30:09
הגב ל  מנחם לס

השיא היה של פייטרו מנאה. השיא היה 19.72 שניות ואף אחד לא התקרב לשיא הזה במשך שנים נדמה לי שזה שיא שנקבע גם במקסיקו סיטי (לא בטוח)

עידו גילרי
עידו גילרי
01/08/2017 21:42:46
הגב ל  Benny

השיא הנ"ל אכן נקבע בגבהים של מקסיקו סיטי. אבל התקרבו אליו כמה וכמה פעמים. דדי כבר ציין את מייק מארש כשגם ג'ונסון עצמו התקרב בשנים לפני. גם קארל לואיס היה קרוב מספר פעמים מוקדם יותר.

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
01/08/2017 23:01:30
הגב ל  MBK

16 שנים!

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
01/08/2017 23:03:02

כמובן 26, היה נראה לי ברגע הראשון יותר מדי שנים!

MBK
MBK
01/08/2017 23:41:48

כהרגלך אוהב לקפוץ ולא תמיד לצדוק

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
02/08/2017 15:26:56
הגב ל  MBK

לא כל מה שנראה לך לא צודק זה בהכרח לא צודק. כאן בכל מקרה תיקנתי מיד. זה באמת היה שיא מהקשים ביותר לשבירה, אך כנראה דלואיס היה שובר לפני כן אם לא היה מפספס יותר מדי סנטימטרים בגלל שקפץ פעמים רבות רחוק מדי מהקרש. בגלל המהירות שלו חשש לפסול וקרה פעמים רבות שקפץ בגלל זה מוקדם מדי.

ולדי קוגן
01/08/2017 19:10:51

רץ זקוף שאין דברים כאלה, כאילו הוא בורח מאיזה מישהו שרודף אחריו עם סכין

גיא הרשע
גיא הרשע
01/08/2017 19:32:16

תודה, מנחם.

צמיד אמרו עליו שהוא רץ כמו ברווז.
אני חושב שהם התבלבלו בציפור:

https://www.youtube.com/watch?v=oFWi5lpWbR8

(קוקייה רצנית)

אסף
אסף
01/08/2017 19:40:40

קוקייה,ברווז,מטאטא תקוע בתחת, איך שלא ייקראו לזה אצן עצום!

האווי לאסוף
האווי לאסוף
01/08/2017 19:55:23

איזו ריצה מופלאה זו הייתה. גם אני חשבתי שזה שיא שיחזיק שנים, מזל שבולט חשב אחרת

דדי
דדי
01/08/2017 20:06:31

אני לא זוכר אם זה היה באולימפידה הזו, או בזו שלפניה, אבל אני לא אשכח שאת הריצה הכי טובה שלו ג'ונסון נתן דווקא בחצי הגמר ולא בגמר.

נדמה לי ששיא העולם היה 19.72 של פייטרו מנאה, וג'ונסון שהיה כל כך רחוק מכל מי שהיה אחריו, כמעט הלך את 10 המטרים האחרונים בגלל שמדובר בחצי הגמר, וסיים עם 19.73 (או בכל מקרה מאית משיא העולם אם אני מתבלבל במספרים).

לדעתי זו היתה ריצת ה 200 הכי גדולה שראיתי עד אז, ויותר טובה מה 19.32 שלו.

אני אבדוק אם אוכל למצוא עוד פרטים באיזה חצי גמר זה היה.

גיא הרשע
גיא הרשע
01/08/2017 20:11:51
הגב ל  דדי

אני די בטוח שאתה מתכוון למייק מארש ב-92'.

דדי
דדי
01/08/2017 20:19:23

אוקיי, זו הריצה שזכרתי.
אני זוכר שהייתי בשוק כשראיתי את זה – ברצלונה 92, אבל זה בכלל לא היה ג'ונסון, זה היה מייק מארש.

את התוצאות באמת זכרתי –

19.72 שיא עולם, זו ריצת חצי הגמר (!), ותראו מה מייק מארש עשה…

לא הצליח לשחזר את זה בגמר למרות שכן לקח את הזהב. (20.01)

https://www.youtube.com/watch?v=fVDDRQbPxac

עידו גילרי
עידו גילרי
01/08/2017 20:23:09
הגב ל  דדי

אני חושב אבל שהוא באמת שבר את השיא כבר במבחנים כמה חודשים קודם.

דדי
דדי
01/08/2017 20:28:43

נכון, אבל הסיבה שאני תמיד אזכור את הריצה הזו היא בגלל שהיה כאן שיא עולם של 20 שנה – בעצם שבור, הבן אדם האט בטרוף (כמו שהוא היה אמור לעשות), סיים בסופו של דבר מאית שנייה (!) מהשיא, ולא הצליח לשחזר את זה בגמר ונאלצנו לחכות עד 96 כדי שג'ונסון ישבור את השיא (נדמה לי במבחנים האולימפיים האמריקנים.

עידו גילרי
עידו גילרי
01/08/2017 20:30:06
הגב ל  דדי

כן, אני גם זוכר שהתבאסתי מזה שמארש אשכרה עצר בסוף.

THE KING RUSSELL
THE KING RUSSELL
01/08/2017 21:49:30

תודה רבה

דינגו
01/08/2017 22:50:43

זה שיא שהתבאסתי כשבולט שבר.
נכון, השאיפה לשבירת הגבולות וכל זה, אבל גם ככה יש לו כ"כ הרבה שיאים, רציתי שלפחות את זה של ג'ונסון הוא לא ייקח.

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
01/08/2017 23:10:33

שיאו ב-400 החזיק מעמד 17 שנים והיה לא פחות נפלא!

דורון האסטבן
דורון האסטבן
01/08/2017 23:27:58

תודה מנחם יפה מאד.
תודה לכם על אחלה תגובות.

רועי ויינברג
01/08/2017 23:56:26

אחלה מאמר. לראות ריצה אגדתית בשידור ישיר, בטלוויזיה ובטח שגם מהמקום עצמו, זה משהו שאתה זוכר הרבה מאוד זמן.

אהרון שדה
אהרון שדה
02/08/2017 2:16:59

לא האמנתי שהשיא הזה יישבר בימי ואז בא בולט .
באמת שחשבתי שה 19.32 יהיה מספר גדול לפחות כמו ה 8.90 ברוחק או 43.86 ב400 מ1968

צביקה
צביקה
02/08/2017 7:44:42

אכן זה היה שיא מדהים. ראתי בשידור חי ולא האמנתי למראה עיני

Berch
Berch
02/08/2017 8:49:08

לא היה איזה עניין עם סמים בשיאים שלו ?

עידו גילרי
עידו גילרי
02/08/2017 9:44:46
הגב ל  Berch

רינונים תמיד היו במיוחד כשהשיא נשבר בהפרש כל כך גדול, וגם לאור העובדה שהוא לא ירד יותר מתחת ל19.70 בקריירה. אבל מעבר לזה לא היה כלום. השם שלו לא קושר באף פרשית סמים.

ori88
ori88
02/08/2017 9:38:54

מייקל ג'ונסון נקי "כמו טוסיק של תינוק" אחרי אמבטיה. נקי נקי

Berch
Berch
02/08/2017 12:14:02

נראה לי שהתבלבלתי עם בן הקנדי המלוכלך…

shohat
shohat
02/08/2017 14:05:24

יפה מנחם! כיף לקרוא ולהיזכר.
מייקל ג'ונסון גם השאיר לנו המשפט הנהדר: Pressure is but the shadow of great opportunity.
כדאי להזכיר מאמנו המצוין, מאמנה של אוביברסיטת ביילור, קלייד הארט. הארט אימן בהמשך גם את ג'רמי וורינר ואת סניה ריצ'ארדס רוס ורצים אולימפיים מצוינים נוספים.
מרתק לקרוא על גישת האימון שפיתח, המדגישה חשיבות חלוקת הקצב בריצת 400מ' וקיומו של רכיב אירובי מסוים – גישה שהפכה מאז הblueprint לחיקוי. ניתן לקרוא כאן. אני ממליץ למי שסקרן להבין גם תהליכי האימון והשיפור: https://www.usatf.org/groups/Coaches/library/2007/Sprint%20Training/Clyde_Hart3.pdf
יש לציין שבאליפות העולם המתחילה בלונדון ביום שישי, ינסה וייד ואן ניקרק הדרום אפריקאי, האלוף האולימפי ושיאן העולם ל400מ', לשחזר הדאבל 200-400.
אגב, אני אפרשן מרתון הגברים ביום ראשון בערוץ הספורט. מוזמנים לצפות.

אלעד אייל
אלעד אייל
02/08/2017 14:16:47
הגב ל  shohat

היי נחשון.
ואן ניקרק באמת מדהים. כשכבר חשבנו שאין מי שיאתגר את השיא ב400 הוא הגיע בסערה. אגב מעניין שאצל הנשים הדאבל של 200 ו400 יותר מצוי מאשר אמל הגברים.
איזה כיף שיש אליפות עולם באתלטיקה, ככל הנראה הזדמנות אחרונה לצפות בבולט

shohat
shohat
02/08/2017 14:25:38

היי אלעד,
זה נדיר, כדי להתאפשר, חוץ מהיכולת הגבוהה בשני המרחקים, צריך גם שלו"ז התחרויות יאפשר. גם באטלנטה וגם לקראת לונדון הלו"ז נבנה/שונה כדי לאפשר הניסיון.
הדאבל המרשים ביותר בעיניי הוא 400-800. חואנטורנה. השוני בין המקצועות והאימונים הוא גדול יותר.

עידו גילרי
עידו גילרי
02/08/2017 14:38:04
הגב ל  shohat

קשה לדמיין דאבל כזה בימינו.

אלעד אייל
אלעד אייל
02/08/2017 14:51:00
הגב ל  shohat

אתה צודק. אם אני לא טועה אף אחד גם לא שחזר ולא ניסה לשחזר את הדאבל של חואטורנה. זה באמת שתי ריצות כל כך שונות ומספיק לתת מבט על מבנה הגוף של רצי 400 לעומת 800.

גם הטריפל של זאטופק שכמעט שוחזר ע'"י וירן כנראה לא נראה אף פעם. לא יודע איך להעריך את זטופק כי זה נראה כמו טרום היסטוריה, ( אני מניח שלך יש הרבה מה לומר בנושא).

shohat
shohat
02/08/2017 15:14:28

1. דאבל 400-800 לא מעשי היום, וגם היה הישג בלתי-נתפס בזמנו של חואנטורנה.
2. אם נתעלם מקרכטוחבילובה (מסיבות מובנות) צריך לחזור הרבה שנים לאחור כדי לראות הישגים כאלו. Mal Whitfield זכה בזהב ב800 ב48 ו52, ובארד ב400 ב52. בנוסף היה ברביעיית השליחים 4*400 שזכתה בזהב ב48 וכסף ב52. arthur wint זכה בזהב ב400 וכסף ב800 ב48. טום קורטני זכה בזהב ב800 וב4*400 במלבורן 56. וכך גם טד מרידית' ב1912, שאחר כך קבע גם שיא עולם ל400 (עידן אחר לגמרי, לא ניתן להשוואה). רודולף הארביג שהיה שיאן עולם ל800 ונהרג במלחמת העולם השניה במדי הצבא הנאצי, היה מסוגל לזכות בדאבל ממש (על סמך תוצאותיו פורצות הדרך ב1939) אלמלא היה העולם בתקפה הנוראית מכל. ב1976, ימי חואנטורנה שני המקצועות דרשו רמת ספציאליזציה גבוהה הרבה יותר.
3. ניתן לבחון למשל הרץ הקרוב ביותר להישגי חואנטורנה במונחי זמן, הוא מרק אוורט האמריקאי, שרץ 1:43.20 ו-44.59. זכה בארד באליפות העולם ב1991 ובזהב ב4*400 ב1997. שיאיו של חואנטורנה היו 1:43.5 (שיא עולם) ו-44.26. שיאו של רודישה, שנהג להתחרות בתחילת העונה ב400, הוא 45.15 בלבד. גם אם ניתן להניח שמסוגל היה לרוץ מהר יותר עם אימונים מתאימים, זה הבדל גדול.
4. הקושי העיקרי הוא בסוגי האימונים הדרושים. הרכיב האירובי בריצת 800 הוא הרבה יותר משמעותי ומחייב אימונים בהתאם.
5. מעולם לא היה רץ של סאב 45 וסאב 1:43. בודדים בלבד ירדו מ45 שניות ומ1:44. (ככל הידוע לי רק חואנטורנה ואברט, לא חותם על זה).
6. שורה תחתונה אתם צודקים – לא נראה את זה קורה שוב.

אלעד אייל
אלעד אייל
02/08/2017 15:18:20

באמת הישג יוצא דופן בחריגותו.

אלעד אייל
אלעד אייל
02/08/2017 15:21:52

חואנטורנה כנראה היה אתלט יוצא דופן במבנה הגוף והיכולות. התוצאות שלו מרשימות מאד גם היום

עידו גילרי
עידו גילרי
02/08/2017 14:37:35
הגב ל  shohat

קצת באסה שלא נראה את ואן-ניקרק מול בולט ב-200. למרות שבולט בשלהי זה היה יכול היות מסקרן.

יניב
יניב
02/08/2017 14:40:35

למה לא?
מי ויתר ?

עידו גילרי
עידו גילרי
02/08/2017 14:41:00
הגב ל  יניב

בולט

מנחם לס
מנחם לס
02/08/2017 15:41:26
הגב ל  shohat

תודה על התוספות וההערות

אלעד אייל
אלעד אייל
02/08/2017 14:12:46

אני זוכר את הריצה המדהימה הזו. הייתה תחושה של חשמל באוויר. גונסון הגיע דרוך מאי פעם לאחר שבמשחקים האולימפיים ברומא הוא היה הפייבוריט הברור לזהב ב400 אבל נפל בחצי הגמר בגלל קלקול קיבה. אני זוכר את השוק שהיה כשהוא ךא הצליח להעפיל לגמר. ב96 הוא כבר היה בשיאו ולא נתן לאף אחד להתקרב אליו. איכשהו השיא הזה עשה עלי רושם יותר מזה של בולט. זו הייתה חוויה בלתי נשכחת.

עידו גילרי
עידו גילרי
02/08/2017 14:33:36

אני חושב שאתה מדבר על ה-200 בברצלונה. רק אחרי ברצלונה הוא השתלט על ה-400.

אלעד אייל
אלעד אייל
02/08/2017 14:52:26

יכול להיות שאתה צודק. אני זוכר שהוא התחרה רק במאחד המקצועות בברצלונה

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
02/08/2017 15:32:10

אולימפיידת רומא הייתה בשנת 64'…

אלעד אייל
אלעד אייל
02/08/2017 15:43:24

לא יודע איך הגעתי לרומא. התכוונתי ברצלונה

יניב
יניב
02/08/2017 14:35:36

תודה מנחם,אחד האתלטים היותר אהובים עלי.וכמו שכתבו לפני גם קצת התבאסתי שבולט שבר לו את השיא.
מה שכן תמיד אמרו עליו עם שם כזה אין לך אפשרות לא להצליח גם מייקל וגם ג'ונסון.

ינון יבור
ינון יבור
03/08/2017 7:04:49

נהדר דוק.
כמו כולם פה אני זוכר שלא חשבתי שהשיא הזה יישבר. הוא היה כבר השיאן גם קודם עם 19.66, שאצלי לפחות שחרר אנחת רווחה בגלל שתמיד הרגשתי ש"מגיע לו" לשבור את השיא העתיק של מנאה.