הבועה (3) סימני פיצוץ

הבועה (3) –  סימני פיצוץ

לא תכננתי שהטור משבוע הבא יהפוך לסדרה, וגם לא תכננתי לכתוב עוד בנושא רק שאתמול נכחתי בהרצאה בנושא כלכלה אינפלציונית  סימני משבר של יועצת בחירות של טראמפ דווקא, ופתאום נוצר אצלי הפרק האחרון בסדרה.

בבועה (1) מנחם הביא את המשכורות המטורפות בלי שום קשר למשכורת המקובולת בשוק העבודה האמריקאי לשכירים. בבועה (2) תקפתי את שחיקת הדולר והראתי שלא המשכורות הם הבועה. הדולר האמריקאי הוא הבועה. בפרק האחרון נראה מתי תתפוצץ הבועה..

Related image

 

לא מזמן כתבתי על פיטורי עובדים ב ESPN  שמחזיקה חוזה מול ה NBA. ל ESPN  יש בעיה רצינית ! מנוי חודשי עולה 6 דולר לחודש []   והכיוון שלהם הוא למטה! 10 מליון התנתקויות מ 2011-2016 ופתאום ברבעון הראשון של 2017 עוד מליון. עוד רבעון עבר ועוד מליון עזבו.  זאת לא מגמה זה צונמי של התנתקויות.
נעשה חישוב מהיר: ב 2012 היו להם 100 מליון מנויים שהיו מכניסים להם 600 מליון בחודש או 7 מליארד בשנה.

https://static-ssl.businessinsider.com/image/58b709bfbde46231008b4653-800]

 

תקשרו את זה לפרק השני על שחיקת הדולר או איך שלא תראו את זה אבל מאז GFC   התחילו ההתנתקויות…

כחלק מהנסיון לעצור את המפולת ב ESPN  ו TNT רכשו את הזכויות ל NBA  ב…1.4 מליארד דולר לעונה   ESPN ועוד  מליארד מאתיים מליון לעונה מ TNT  למשך 9 שנים עד עונת 2024. ! הליגה לקחה את ה 2.6 מליארד חלקה לקבוצות + כמה גרושים ממרצ'נדייס והופה יש 100 מליון לבזבוזים לקבוצה ומשכורות לפועלים שכירים ב 35 מליון דולר לעונה כפי שכתב מנחם

רק שקצב ההתנתקויות לא נעצר. הוא הואץ!  אם תסתכלו בגרף תוכלו לראות שגם NBA TV   לא מחזיקה את המנויים ולבלון שלנו יש בעייה. אין זרמי אוויר עולים שיתמכו בו. לעומת זאת יש כמות זרמים סילוניים שטסים בתוך הבלון! הטלויזיה אולי מחוייבת בחוזה אבל אם הם יפשטו רגל וג'יימס ארדן ימשיך לנופף בחוזה שלו.. ממי ה GM  שלו הולך לתבוע את המשכורת?

הנה הסימן הראשון שלנו. אנשים הפסיקו לשלם/ לצרוך את המוצר.

כאשר מוצר בביקוש גבוה והמחיר לא מתומחר נכון יש תופעה של שוק שחור. הפיארטים מגיעים!

האינטרנט אתנו רק 25 שנה אבל הוא שינה את כל חוקי המשחק. האנשים שהתנתקו מהכבלים הלכו לראות נטפליקס ואחרי כמה חודשים הבינו שממיילא הכל פתוח לצפיה באינטרנט ויש פה מצב שהם יכולים לחסוך כמה גרושים.  אפשר לראות כל ארוע ספורט, מכל מקום תוך חיפוש 5 דקות באינטרנט. כבל HDMI  ימשוך את הסינגל לטלויזיה AND WALLA  חסכנו דמי כבלים.

חשבתם שהנהלת הליגה תצא מעורה ותעצור את התופעה? תשכחו מזה הכסף כבר בבנק שלהם… ש ESPN המסכנים שיש להם מליון צרות על הראש יתמודדו גם עם הפיראטיות באינטרנט. משימה שאפילו נשיא אמריקה ומלך הטוויטר לא מצליח לעשות.

חשבתם שפה זה נעצר? מה פתאום, תלכו בשוק ויקטוריה במלבורן או בהונג קונג או בשוק בצלאל ויש כובעים של טימי חולצות של לברון ומגני שיניים בצורת מוצץ של קארי והכל בשווה ערך של 10$ דולר .  חצי לבעל הבאסטא וחצי ליצרן שמתגורר איפשהוא בין פאקיסטן לסין. המחיר הפורמלי ב NBA SHOP  – 77$ דולר לגופיה כחולה של קארי [] ENOUGH SAID

סימן שני – שוק שחור פעיל .

הליגה דורשת המון כסף על המרצ'נדייס, ועל זמן האוויר, ועל מקום באולם … שחקנים בתעשייה מקבלים הרים של דולרים, אבל, הקהל לא יכול להרשות לעצמו את התענוג לראות את המשחק מהאולם או לקנות חולצה פורמלית של טרייסי מקריידי אז איך משכנעים את הציבור שהמוצר הוא הכי טוב העולם ושווה כל אגורה מהמחיר?

אני אוסטרלי כבר 15 שנה ובמשך 15 השנה האלו עוגיות טים טאם עולות 2.60$ . הבורסה עולה , הבורסה יורדת, משבר הפריים, בום המכרות. עוגיות טים טאם לא משנות מחיר. 2.60$.  מה אתם חושבים באוסטרליה אין הדפסת כסף ואינפלציה ושחיקת מטבע?
אז איך טים טאם שומרת על המחיר? בהתחלה קיבלנו 12 עוגיות בחבילה, יום אחד הגענו לסופר מרקט ופתאום קיבלנו רק 11 עוגיות בחבילה, כעבור שנה 10 עוגיות. היום מקבלים 8 עוגיות… אבל, אפשר לקנות את ה JUMBO PACK ב 4.5$ ולקבל … 12 עוגיות !
מצד שני אפשר לקנות חבילת טים טאם בטעם פינה קולדה (זה מדהים!) ב 4.5$ . 6 עוגיות.

מה היצרן עשה פה. הוא שמר על המחיר שאנחנו מכירים במוצר שאנחנו מכירים אבל הוא קיצץ לנו את התוכן. מצד שני הוא מכר לנו את המוצר הישן במחיר גבוה, ומצד שלישי הוא מכר לנו מוצר גימיק במחיר פריים.

כשאין כסף לשלם על מוצר פריים הסימן הראשון של אינפלציה הוא ייצור אותו מוצר בצורה זולה יותר . ככה תאגידים שומרים על ריווחיות ושורדים בסביבה אינפציונית. אני מאמץ מושג חדש ששמעתי אתמול שקורא לתופעה הזאת שרינקפלציה.

השלב הבא הוא שהיצרן לא יוכל לעמוד יותר במחיר הזול ואז המדרגות יעודכנו לחבילה של 8 עוגיות ב 3.60. חבילת ג'מבו ב 6 והפינה קולדה ב 10. בשלב הזה היצרן גלגל את הקוביות. יש מצב שהלקוחות יעברו לעוגיות של עבאדי.  וטים טאם יסגרו את המפעל.

 

נחזור לכדור האדום כחול.

המוצר הוא ליגת ה NBA, והתחרות על אליפות ה NBA. בשביל לצפות בתחרות אנחנו הצופים צריכים להשקיע מזמננו וכספנו ולרכוש ערוץ צפייה.   העובדות מלמדות ש ESPN ו TNT  מאבדות צופים, וגם ערוץ ה NBA TV מאבד צופים. את הקהל במגרשים תשכחו. זאת כבר מזמן פונקציית של סוחרי כרטיסים שקונים אולמות מראש ואח"כ מוכרים במכפיל מטורף לקהל פריים דרך TICKET MASTER  או TICATEK . אז צריך לעשות חבילות ג'מבו או פינה קולדה . יכול להיות שכל גל הצירופים הזה הוא מקרי לחלוטין, אבל, גם יכול מאד להיות שגל הצירופים הזה הוא חבילת הג'מבו שליגת ה NBA מנסה בשביל שנמשיך לקנות את חבילת הטים טאם שהיא מציאה לנו:

 

הקבוצה הטובה ביותר אי פעם!!  73 נצחונות בעונה!
זה נשמע קצת כמו טים טאם בטעם פינה קולדה …

הקבוצה הטובה בעולם מפסידה אחרי שהיתה ב 3:1 בסדרת הגמר לשחקן הטוב בעולם! אם לא בכל הזמנים!!!
איך אתם אוהבים את הג'מבו שלכם?

השיא שלעולם לא יישבר!  62 טריפלים בעונה…. נשבר(!)  קבוצה בדרך לעשות פו פו אנד פו….
אתם מתרשמים?

אם הכל טוב כל כך,  אז איפה השרינקפלציה?

מי מעוניין לראות משחק עונה סדירה בין שיקגו למיאמי? לא מעניין? מה אם טורנטו סגנית אלופת המזרח  2016 לבין מילוויקי? או דאלאס ?לא מעוניינים? למה? משעמם?  אין מספיק כוכבים?  אולי ניו יורק? פעם מעצמה. הכוכבים שלהם לא משהו בשבילכם? אולי סיבוב ראשון פלייאוף בין פוטלנד  לגולדן סטייט? לא מתרשמים התוצאה צפוייה מידי?  אולי סיבוב שני מול ממפיס?
מוצר הפרימיום שהוא האליפות הוא מרהיב ! 2 קבוצות עם  מלאן תלפים אולסטארים!!

הפלייאוף כבר פחות  מעניין, והליגה הסדירה לא מצליחה להחזיק מספיק VALUE  לכל הקבוצות. שככה יהיה לי טוב. מוצר הבסיס שהוא התחרות עצמה וליגה ארוכה מרגיש כמו חבילת טים טאם עם  6 עוגיות.

סימן שלוש:  שרינקפלציה. מוצר הבסיס מאבד מהערך שלו. מוצר הפרימיום בלבד אחראי לתדמית/ריווחיות המוצר.

כלכלה הוא לא מדע מדוייק, אחת לכמה זמן מגיע משהו שמטלטל את כולנו. אני רק מצביע על הסימנים שעל הקיר ..

  • אנשים מפסיקים להתעניין במוצר
  • יש שוק שחור פעיל – פחות אנשים משלמים על המוצר
  • שרינקפלציה של המוצר

ו.. פוףף הבועה תתפוצץ.

ואז מה כבר יכול לקרות? קיירי ארווינג ירוויח רק 150 אלף לעונה? יסגרו את מילוויקי? יאחדו את הלייקרס עם הקליפרס? כל הליגה תסגר ותפתח בתור NBA2? יבוא שיח סיני ויזרים עוד קצת אוויר חם לבלון?

פה הטור שלי נתקע. אני שמחזיק בתיק הטניס של האתר אומר לעצמי:  ה NBA  לא תחרותית ולא מעניינת אני זורם הלאה. הליגה של ה AUSSIE RULES   השנה היא לא יאומנת! כל קבוצה יכולה לנצח. כל קבוצה!

אבל, ברור לי שיש אוהדי  NBA  יורתר גדולים ממני באתר ובשביל לסיים בנימה אופטימית פניתי למר NBA  ישראל, אם יש משהו שיכול לראות את היופי של בועת ה NBA   זה מידן.

MBK

מה שבכל זאת מחזיק את הליגה היא רמת כשרון אישית נדירה כיום כמות הטאלנטים בליגה היא מטורפת

גם במשחק של מילווקי הצופה עשוי לקבל תמורה הולמת ממהלך של הגריק פריק שידברו עליו בברזייה או בפינת קפה למחרת היום

הגלובליזציה והתדמית הנקייה של הליגה עושה לה רק טוב ,הבייסבול עמוס שערוריות סמים יורד בהדרגה והוא כבר לא פופולרי כבעבר וסביב הפוטבול יש תמיד את סערת זעזועיי המוח. ה NBA נקי מהבחינה הזו.

הבועה גורמת להמונים להיות חלק פעיל מהאוויר שמנפח אותה לכן אני משער שבגלל הסכומים המטורפים לא מעט אתלטים יבחרו בכדורסל על פני ענפים אחרים.

הליגה היא מופע אחד גדול שמכוון להמונים ואיך לומר בעדינות קצת פחות מבינים את הההבדל בין פיק אנד רול לרוק אנד רול, כל עוד יש מי שמוכן לשלם יש זכות קיום לליגה שאיכשהו תמיד מצליחה לחדש ולרגש.

מחירי הכרטיסים של גולדן סטייט הגיעו לשחקים והמגמה רק תחריף עם המעבר לסן פרנססיקו ( מאוקלנד ) כיום האולמות הרבה יותר חדישים והגלובלזציה של המשחק גורמת למאות תיירים לנסות להשיג כרטיס למשחק.

ובקשר לעתיד ? 3 שנים מהיום כשהאוויר במפרץ יהיה קצת פחות צלול . פילי , מינסוטה הלייקרס בוסטון ואולי אפילו פורטלנד שלך אורבות מעבר לפינה לעבר המסע לטבעת או במקרה הגרוע המסע לשרוך והנעל של הספונסר הגדול הבא.

 


מה אתם חושבים? יש עתיד לליגה? כמה זמן? ואיך תראה הליגה ב 2025?

לפוסט הזה יש 114 תגובות

  1. עדו , תודה על הכבוד שנתת לי להוסיף סנט לדולר ( או 100 מיליון הדולר)
    למרות שהיו לך התלבטויות האם הפוסט ראוי לפרסום לדעתי זה אחד הפוסטים הטובים שלך
    למרות הסיבות שמנית יש עתיד לליגה 2025 תהיה ליגה מעניינית ומי ייתן גם שיוויונית

  2. מת על הפוסטים האלה עידו.
    אין לי הרבה זמן עכשיו אז אגיב אחר כך אבל רק אומר שהמחיר בו יקנו את יוסטון יכתיב (או יצפה) הרבה מאוד לגבי העתיד הלוט בערפל שהליגה הולכת אליו.

  3. מוריה אני חושב שאתה קושר כאן בין הרבה דברים בצורה קצת מלאכותית.
    מה שאתה קורה לא התנתקויות לא קשור ממש לפופולריות של הליגה או הספורט. זה נובע בעיקר מכך שכפי שציינת בעבר יכון הכבלים הם פלטפורמה שחיה על זמן שאול. כלומר מה שאנחנו רואים הוא יותר אי-התחברויות חדשות מאשר התנתקויות. זה נובע בעיקר מכך שערוצי הספורט השונים מגיעים כחלק מחבילות הכבלם ואלו בירידה מתמדת.
    אבל הליגה כבר הבינה וכבר נותנת אופציה חלופית בדמות הגליג-פאס שרק עולה משנה לשנה. גם בקרב צופי הטלויייזיה הרייטינג לא היה ביירידה. למעשה הפופלריות של הליה היא הגורם לעובדה שערוצי הכבלים היו מוכנים לשלם כל כך הרבה – זה הדבר היחידי שעדיין ניתן להרוויח עליו (עם דגש על העדיין). אם תרצה אלו פרפורי הגסיסה של חברות הכבלים והלווין.
    אני לא מבין מאיפה אתה מסיק שהעונה הרגילה לא מעניינת אף אחד כשלדעתי נתוני הרייטינג של העונה הסדירה היו בעלייה. כמו כן אם אני לא טועה יש לליגה הסכם עצום גם עם חברות בסין על שיווק של הליגה פאס וזה שוק ענק.
    למיטב ידיעתי (מהמעט שאני קורא את הדוח"ות של פורבס כל הליגה כל שנה) התחזיות הם להמשך עלייה בהכנסות .
    בקיצור קטונתי לדעת אם מדובר בבועה או אם היא הולכת להתפוצץ אבל אני לא רואה איך הדברים שאתה מביא כאן מעידים על כך.

    1. בארצות הברית, הליג פאס זה מוצר משלים ולא תחליף לכבלים.
      זה ממש מעצבן. כל משחק שמשודר בכל ארצות הברית, חסום לצפיה בליג פאס. וגם כל המשחקים שמשודרים מקומית. כלומר אי אפשר לראות את המשחק של הקבוצה המקומית בליג פאס.
      אפשר לעקוף אץ זה עם פרוקסי וכאלה, אבל זה לא פתרון נוח לכולם.
      למעשה אם אתה רוצה לראות משחקים חיים בארצות הברית, אתה חייב כבלים או חבילה דמויית כבלים (יש שרותי סטרימינג).
      התוכן שולט בתעשיית הבידור והמחירים רק עולים.

    2. אז אני בדקתי את הנתונים … ממדד נילסן ווריפיי ה NBA בצניחה של 15% . יש את הגרף ששמתי שהוא נותן את המגמות והמספרים נקודתיים זו כבר סטטיסטיקה מתקדמת כי ה NBA משוחק 7 ימים בשבוע.

      משחק הפיינלס השיג 1.9 מליון כמו שנה שעברה והליגה צונחת . היום הכי גרוע זה יום רביעי והיום הכי פחות גרוע זה יום חמישי מבחינת רייטינג.

      – – –
      ברור שמשחקים חסומים לליג פאס. כם TNT ו ESPN משכנו את התחתונים שלהם וגם שהעם לא יצפו דרכם במשחק?

      1. הירידה של ה-15% היא ב-ABC שכבר שנים עושים חרא של עבודה. ברשתות האחרות מדובר על ירידה של 6-7% לעומת השנה שעברה. ועדייין יותר גבוה מהרייטינג של לפני שנתיים. הגרף ששמת לא רלבנטי לרייטינג בדיוק מהסיבות שהציינתי. הוא לא קשור לירידה בפופלריות של ה-NBA אלא לירידה של רשתות הכבלים והלווין. באופן קצת פרדוקסלי הירידה הזו דווקא מחזקת את ה-NBA מכיוון שהיא זו שאילצה את רשתות הכבלים לחתום על חוזה ענק כזה כדי להציל את נפשם.

  4. נהדר .
    אחת לכמה די הרבה מאמרים משמימים מגחע מאמר אדיר כזה כמו שלך עידו וכמו של סער על הלעגה הישראלית ,ואני חוזר בי מהטענה כי האתר משעמם בטירוף.
    אבל האתר אכן משעמם בטירוף כי הוא לא יכול להיות מענין יותר מהליגה ,וזו משעממת בטירוף.
    מה למה , שבלונה זוהי אמריקה אוסף של מוחות מקןבעים .
    מידי פעם צצים אנשים מבריקים פופוביץ סטיב קאר והופ יש ענין ואחר כך חוזרים לשעמום הטוטאלי לברון דןראנט ומלך מלכי האדיוטים ראסל ,פה ושם יש סיפורים על הברקות בבוסטון ושיקאגו ואז מגיע הפליי אוף והעובדות האמת העירומה נחשפת לעין כל.
    אז זהו אין ענין .
    תודה על המאמר ,כתבת נכון יש טניס אופניים ועוד כמה ענפים .

  5. עידו טור נהדר.
    אני חושב שהליגה בבעיה ספורטיבית גדולה .
    מעשה לברון במעברו למיאמי בשנת 2010 שבר את כללי המשחק הלא כתובים ( נכון היה שאק היה קארים והד"ר …אך זה לא אותו הדבר ).

    פועל יוצא של המהלך הזה ראינו העונה כאשר ג.ס וקליבלנד נפגשו לראשונה בהיסטוריה לגמר שלישי ברצף …גם מעבר דוראנט לקבוצת 9-73 הוא פועל יוצא של מהלך לברון .

    ולצערי התוצאה של הגמר הידוע מראש אכן מורידה הרבה מעניין הליגה הסדירה .
    אני חושב שעם כל הכבוד לרמת הכישרון בליגה היא לא מדגדגת אפילו את הרמה של הדור שם מייקל תחילה עם מגיק לארי בירד קארים ואזייה …..ובהמשך עם מייקל,האקים ,פיפן ,בארקלי ,שאקיל , יואיניג, רגי מילר ,רובינסון ורבים וטובים אחרים .
    בקיצור מבלי להתיימר להכיר את המצב הכלכלי הכולל הרושם שלי שהמצב המקצועי פשט רגל והמשכורות עולות בצורה מטורפת לחלוטין ולכן תחושת הבטן שלי אומרת שאתה צודק בהבחנתך.

          1. מתן לא מתחמק הסוללה נגמרה פשוט..
            מוזס מלון הועבר כמה שידוע לי בעסקת חליפין שיזמה הקבוצה .(מודה שאיני מעורה בתקופה ..אך זה מה שידוע לי ).
            ווילט זה בכלל פרו היסטוריה מבחינתי.
            ולכן נגיד זאת כך בעבר היו גם 2 ליגות כדורסל איני מתיימר להיכנס עד לשם..אך מאז בו הקומישנר והתייצבות הליגה היה כלל לא כתוב ששחקנים גדולים נשארים בקבוצות הגדולות כל הקריירה או לפחות עד שולי הקריירה כך היו השלישייה הגדולה מג'יק ,מייקל ולארי וכך היו גם הסנטרים הגדולים קארים ,יואיניג ורובינסון וזה נכון לאזייה ,סטוקטון ומאלון .
            זה לא היה מושלם היה גם אז את שאקיל ,בארקלי ודרקסלר למשל אבל הם היו טריידים ביוזמת הקבוצות שלא כמו לברון .

          2. בארקלי דרש לעבור. מלון דרש לעבור. כרים דרש לעבור. ווילט דרש לעבור. כל הכבוד למג'יק שהיה מוכן לשחק עם סנטר 5 פעמים mvp שגם עזר להביא למג'יק הצלחות כבירות.

      1. גיא גם את שאקיל תיעבתי מאותה הסיבה בדיוק ולכן היה אצלי מעורך הרבה פחות מהגדולים באמת הרבה הרבה לפני שהיה לברון או אפילו הופס.
        בכל זאת אני חושב שהמקרה של שאקיל קצת שונה מבחינת הסכמת הקבוצה לשחררו (איני סגור על זה).

        1. הוא היה שחקן חופשי.
          (ואורלנדו היו טמבלים גמורים. את מה שהם עשו במהלך המשא ומתן עם שאקיל, צריך ללמד בשיעורי ניהול כדוגמה לניהול מזעזע)

        2. שאקיל ולברון עשו שני דברים שונים, שאקיל עבר לקבוצה חלשה משמעותית והצטרף לילד בן 18 כדי לקדם את הקריירה הקולנעית שלו, ממש לא היה קשר לאליפות, לברון התאחד עם שני אולסטרים כדי לקחת אליפות (השוואה לא נכונה הדבר היחיד שנככון ששניים היו שחקנים חופשיים).

          1. ברוך, אתה כנראה לא מכיר את הסיפור לעומקו.

            נתחיל בכך שאני באמת לא משווה בין ה-2.
            לברון עזב קבוצה שרצתה שיישאר.
            אורלנדו?
            הם ניהלו משא ומתן מביך מול שאק. העזיבה שלו מזכירה הרבה יותר את עזיבתו של ווייד את מיאמי (לא שהם היו באותו המקום בקריירה).
            אורלנדו ניהלו מול שאק מלחמה דרך התקשורת שם האשימו אתו על הגנה וריבאונד בינוניים, ואמרו למעשה שלהוא לא שווה את החוזה שהוא דורש.
            שאק דרש 100 מיליון ל-5 שנים, זכות יציאה אחרי 3.
            בדיוק כמו החוזים של מורנינג וג'אוון האוורד.
            אורלנדו סרבו.
            טמבלים.
            אם אורלנדו היו נותנים לו את החוזה שהוא ביקש,
            ההיסטוריה של ה-NBA הייתה שונה לגמרי
            (הטרייד ששלח את דיבאץ' לשארלוט תמורת קובי?
            נועד במקור לפנות מקום לחוזה של שאק.
            הטיפשות של אורלנדו הביאה לייקרס 5 אליפויות!)

            דעתי ידועה. לא מפריע לי, לא המעבר של שאק (שלא דומה בכלום למעברים אחרים – אורלנדו ירו לעצמם ברגל), לא המעבר של לברון, ולא המעבר של דוראנט.

            התגובה שלי נועדה לציין את העובדות.

          2. מתן עמדתי העקרונית וכתבתי אותה לא פעם שכל אליפות שמושגת אחרי שהשחקן עבר היא פחות נחשבת.
            ואמרתי זאת גם על שאק ואומר זאת גם למשל על דרקסלר ובוש.
            .
            אבל לברון עשה עוד משהו שברקלי למשל לא עשה .
            לברון קבע הקבוצה כאילו הוא סוג של ג'נרל מנג'ר .
            ברקלי רצה טרייד הקבוצה שקלה ומצאה את פינקס כעסקה הטובה ביותר .
            מה שלברון עשה זה משהו אחר לגמרי והציניות הזו לקחה את דוראנט לג.ס .

        1. על פי איזה קריטריון אתה קבעת זאת?

          על פי קריטריון של כמות השחקנים הטובים ואיכות השחקני הטובים. אני מלבד הכוכבים, לאף שחקן מהעבר לא היה מקום בליגה של היום.
          מלבד זאת שיש יותר שחקנים ברמה הגבוהה ביותר של כדורסל שיש, גם הכוכבים וגם יתר השחקנים בעלי כישורי כדורסל(skills) רבים וטובים יותר מאלו בעבר(כולל התקופה שהיללת, שחלקה המאוחר סבל דווקא ממחסור כישרון משווע), וזה עוד בלי להיכנס לפערי האתלטיות העצומים.

          1. אין באמת קריטריון .
            אך החברים בדורו של מייקל תפסו מקום של כבוד בהיסטוריה …חובת ההוכחה של הדור הנוכחי לכך.
            בנוסף זה עניין של טעם

          2. רמת הכישורים של השחקנים היא ממש לא עניין של טעם. כל פוינט גארד מחליף היום מחזיק ביכולת הקפצה ושליטה בכדור יותר טובה מכמעט כל (אם לא כל) הפוינט גארדים של התקופה ההיא. האתלטיות המינימלית הנדרשת לשחק בליגה גבוהה מהממוצע של התקופה ההיא.

          3. ראשית יש לך נתונים ?
            שנית גם אם הם יותר אתלטיים לא הכל זו אתלטיות יש גם חוכמת משחק ועוד…מזכיר לי את הוויכוחים על מייקל האם יש או אין אתלטיים כמוהו .לדעתי היו זה לא אומר שהיה שחקן כמוהו .
            גם לארי בירד הוא לא דוגמא ומופת לאתלטיות …

          4. לצערנו לא ממש מדדו כמו היום, וגם היום לא מודדים את כולם אלא רק את מי שרוצה, אבל מספיק לצפות בחמישה משחקים בשביל להווכח במה שאמרתי.
            גם בתחומי הבנת המשחק הדרישות היום גדולות בהרבה. בתקופה ההיא גם ההגנות וגם ההתקפות היו הרבה יותר פשוטות. שחקנים היום נדרשים לבצע קריאות הרבה יותר מורכבות מבעבר. זו אחת הסיבות המרכזיות בכך שלא רואים שחקנים רבים ישר מציגים יכולת משמעותית כאשר הם מצטרפים לליגה באותה מידה שהיה בעבר.

            מאז מייקל היו כבר כמה שחקנים טובים ממנו בסך כל הכישורים והיכולות שהם הביאו למגרש. כל אחד מהם בצורה אחרת, אבל אם היו משחקים בתקופה מקבילה לג'ורדן (בלי פקטור של שינויי כישורים ויכולות בהתאם לתקופה) היו רואים בקלות שהם שחקנים טובים ממנו.

          5. ההגנה האזורית השפיע המון על יכולת של שחקן להשפיע בעונה הראשונה ולהיות דומיננטי, השחקנים היום הרבה יותר טובים מבעבר אבולציה של משחק סט הכישורים והיכולות השתפר פלאים ב30 ו20 שנה האחרונות

  6. מאמר מצויין, תודה
    מעבר לכל מה שאמרת, מבט נוסף בטבלה חושף אספקטים נוספים מעניינים. כמו לדוגמה ההבדל בביצועי ערוצי הnba והnfl. בעוד שהכדורסל רושם ירידה, ערוץ הפוטבול רושם עלייה של 25 אחוז. מבחן נוסף שאני מבצע הוא בדיקת מס' הורדות בגוגל סטור. לאתר של הnba יש מעל חמישה מליון הורדות, בעוד שלמקבילו מהפוטבול יש מעל ל50 מיליון. (מודה, לא בדיקה מדעית משהו, אבל בטח יותר מסתם אנקדוטה).
    האם זה מעיד שאולי המותג של הכדורסל לא כל כך בעלייה? אם כן, הבועה באמת קרובה לפיצוץ.
    ודבר אחרון לעידו, גם אם מה שאתה טוען לגבי המדיות החדשות והרגלי הצריכה החדשים נכון, הרי שהטבלה מוכיחה (איזה מזל שיש טבלאות בעולם) שבטלוויזיה עדיין יש גידול, רק לא בכדורסל. מעניין לבדוק את נתוני הליג פאס, אם מישהו מודע להם

    1. הפופולריות של הNFL הגיעה לשיא ולכן העליה שרואים שם לערוץ. דווקא הפוטבול בצרות לגבי העתיד בגלל הנושא של פגיעות ראש. זה לא משנה את התמונה הכללית. הירידה כאן נובעת בעיקר מאי התחברות של לקוחות חדשים לא מעזיבה של ישנים. זו מגמה שאני לא חושב שתיבלם. אך היא גם לא קשורה לפופולריות של ה NBA.

    2. אני חושב שגיא או גיל שלי מדה באזר רשם על זה ל]ני כמה שנים שהNFL עושה הכל ע"מ שהליגה שלו תהיה תחרותית ושיוויונית.

      הבייסבול עושה בדיוק הפוך. הוא נותן לכוחות השוק לאזן את הליגה.

      ב NBA עושים קצת מזה וקצת מזה ויש הכי מעט תחרות.

      בסוף היום כחובב ספורט אני רוצה לראות משחקים שכל אחד יכול לנצח

    1. שמישהו יעצור את הרעל הזה שנקרא ערגליות תות
      מרגיש כמו ניסוי רדיו אקטיבי בתוך מרגרינה
      עבדאי זה מזון בריאות סוגה עילית לעומת כל ערגלית

      1. זה לא עוגיות שיש רק בצבא? השיגו מונופול היצרן והמשווק הבלעדי לדעתי ,רק בזכות זה מתקיימים עוד לא?
        ובהתייחס לפוסט הוא ממש מעניין בעיניי וזו באמת שאלה איך הבועה הזו ממשיכה להתקיים לצד משברים כלכליים סביבה .

  7. מעניין שיש כאן כמה דיעות סותרות בנוגע לנתוני הצפייה של הליגה (צריך להכליל את הליג פאס שלפחות שנה שעברה שברה את שיא נתוני הצפייה. לא יודע לגבי השנה).
    בגדול הרייטינג השנה של העונה הרגילה ירד ב8% אבל בגלל שהגדילו את כמות המשחקים המשודרים סך הצופים נשאר זהה.
    בפלייאוף היתה אכזבה מהרווחים, הרבה בגלל הסדרות הלא מותחות וזו אחת הסיבות לירידה המשמעותית והלא צפויה בתקרת השכר.
    הגמר אגב המשיך לשבור את כל שיאי הצפייה. והnba מובילה את כל ענפי הספורט במדיה חברתית.
    בגדול יש תחושה שיש כאן בועה. אם פורבס לפני שנתיים פרסם נתונים שמראים שרק שתי קבוצות שוות מעל מיליארד דולר, ואז הגיע פאלמר ושבר את השוק יחד עם חוזה הטלוויזיה המופרך, אז מרגיש שפתאום יש אינפלציה לגבי שווי הקבוצות. בגלל זה מאוד מעניין כמה לס אלכסנדר יקבל עבור הרוקטס. זה יראה האם יש כאן בועה או שיש בשוק אמון במוצר. יש תחזיות שצופות שהרוקטס תימחר במעל 2 מיליארד. הצפי הריאלי הוא בסביבות 1.6. אם יתקשו למצוא קונים במחיר הזה כנראה שיש בועה כמו שאתה אומר והליגה תחטוף מכה רצינית בכנף.
    עוד מצב שנוצר הוא שבגלל חוזה הטלוויזיה פתאום קפצה תקרת השכר באופן דרסטי. השחקנים סירבו לעלייה הדרגתית כפי שהליגה הציעה מה שגרם לעלייה תוך שנה ב 20% בתקרה וב2016 קבוצות פתאום מצאו עצמן עם המון כסף לבזבז. שחקנים קיבלו חוזים מופרכים כי ציפו שהתקרה תמשיך לעלות. הירידה הדרמטית הפתיעה קבוצות רבות ומעט קבוצות נשארו מתחת לתקרה. ב2018 רוב הקבוצות יהיו כבר מעל התקרה או קרוב אליה. בגלל זה צופים שהחוזים לשחקני הביניים ב2018 יהיו נמוכים משמעותית מה שיגרום להתמרמרות אצל השחקנים.
    בגדול יש הרגשה שהליגה יצאה מאיזון. גם בגלל ההעלאה המופרזת של התקרה ב2016 והכיווץ המופרז עכשיו (שכולם מודים שהיתה טעות היום, אגב זן גם היתה המתנה הכי גדולה שהיתה לגולדן סטייט, למי שמחפש תיאוריות קונספירציה מופרכות), גם בגלל מירוץ החימוש שנכפה בעקבות ההחלטה של דוראנט, וכמו שאהרון ציין מקורה בשיטת לברון למיקוד השליטה והכוח אצל הכוכבים.
    לסיכום, נראה לי שמבחינת צופים ופופולריות הליגה בסדר גמור, אם כי ההחלטה של דוראנט בהחלט פגעה בליגה ככלל. אבל מבחינה פיננסית נראה שיש כאן סוג של בועה שיתגלה האם אמיתית או לא במחירה של הרוקטס הקיץ.

      1. יש בהחלט מצב כזה…מעבר לזה שזו מכירת נכס בשיא ערכו נראה לי..
        יש כבר קונים פוטנציאליים? איפה זה עומד כרגע?

        1. זה שמדובר במימוש ובמכירת הנכס בשיאו זה בטוח. אבל אם זה מימוש שהתרחש כי אלכסנדר צופה שחיקה בערך או כי פשוט קשה לו להיות בעלים של קבוצה? הבן אדם זקן, שמועות שמתמודד עם מחלה וחוץ מהקבוצה מוכר הרבה נכסים אחרים שברשותו. יכול להיות שהוא צופה התרסקות בשוק האמריקני ומקדים תרופה למכה ויכול להיות שבאמת רוצה לבלות את שארית חייו בפלורידה בלי בעיות על הראש.
          לגבי קונים פוטנציאליים כנראה לקראת סוף אוגוסט ההנהלה שמנהלת את התהליך תפרסם מכרז עם המועמדים הסופיים.
          השמות שעפו כרגע הם בעיקר שמות של ביליונרים טקסניים מקומיים, אבל אומרים שהקונים הרציניים יופיעו לקראת סוף התהליך אחרי ניפוי ראשוני של אלו שרק רוצים פרסום. בכל מקרה יאו מינג הודיע שהוא לא יעמוד בראש קבוצה סינית כמו שחשבו הרבה אוהדים.
          עדיין יש סבירות גבוהה שהמשקיע יגיע מחוץ לגבולות ארה"ב, ואני עדיין מאמין שזה יהיה מסין.

          1. הקיץ מעניין אבל מודה שגם לי יש איזו תחושה של חוסר עניין ממשי, כמו הרבה אנשים כאן כנראה. כאילו הכל קוריוז מסביב והעיקר ידוע וסגור מראש. פעם ראשונה מאז שהארדן הגיע לקבוצה שאני לא אטרח לשלם לליג פאס. די מבאס המצב שדוראנט הכניס אותנו, חייב להודות.

          2. אז יש לך קבוצה שצפויה לשחק את הכדורסל הכי טוב שנצפה ביוסטון בשניים וחצי עשורים(אם לא אי פעם) והמוטיבציה שלך לצפות בכדורסל הזה יורד?

            מצטער, לא מסתדר לי בהבנה. אם הסאנס משחקים כדורסל טוב אני נהנה לצפות גם אם ברור ב10000 אחוז שהלייקרס זוכים באליפות.

          3. לצערי זה המצב. כמו שאמרתי כבר שנה שעברה אני לא נהנה מקרקס. אסטטיקה זה תחום של האשך אבל זה לא מה שמושך אותי בספורט. גם כשהרוקטס שיחקו בלי סיכוי אמיתי לאליפות תמיד היתה תחושה שאיכשהו כשדברים מתחברים זה יכול לקרות ונגדל ונצמח מזה עד שיגיע הטרייד שובר השוויון (הכוכב השלישי הנעלם). ובכל מקרה היו קרבות אחרים מעניינים בפלייאוף. אם זה הקרבות של מיאמי מול הספרס או קליבלנד נגד ג"ס. דוראנט הוציא את העוקץ מהעיקר, וזה עושה את הכל יותר תפל.

          4. אז זה מסתכם בכך שסף היכולת שלך לשקר לעצמך בנוגע לסיכויים של הרוקטס קטן? כי אם נהיה הוגנים בשום שלב בעשרים שנה האחרונות הם לא היו קונטנדרים.

          5. כשהיה את יאו וטימאק היה סיכוי. כשהיה את כולם ביחד יחד עם סטיבי פרנסיס היה סיכוי. כשהווארד והארדן שיחקו ביחד היה מרחק טרייד אחד וקצת כימיה מסיכוי ממשי.
            למעשה כל עוד 2-3 סופרסטארים היו מספיקים לאליפות היה סיכוי. המצב עם דוראנט פשוט משבית כל סיכוי אפילו ברמת ניסוי מחשבתי.
            וחוץ מזה כמו שאמרתי גם כשלא היה סיכוי לקבוצה שלי, תמיד היו שתי קבוצות שהייתי יכול לבחור צד וליהנות מהניצחון או להתבאס מההפסד שלהם בגמר. גם את זה דוראנט לקח.
            אם אתה לא יכול לראות למה כל כך הרבה אוהדים וקבוצות אומרות whats the point, אז אתה זה שחי בהכחשה.

    1. אחרי שבדקתי את עצמי נתוני הרייטניג של העונה הסדירה היו בירידה בהשוואה לשנה לפני אבל גבוהים יותר ביחס ללפני שנתיים.
      חלק מהסיבות לירידה היו היריבות מול ה-NFL והעובדה שביותר מדי משחקים הכוכבים קיבלו מנוחה.
      עדיין בכל מה שנוגע לטלוויזיה בכבלים – ספורט זה הדבר היחידי שמוכר, לכן העובדה שהיו לכבלים יותר משחקים לשדר היה משתלם.
      אני מסכים איתך שהליגה יצאה מאיזון אבל זה לא בהכרח מעיד על בועה. כולם חכמים בדיעבד למרות שזה היה ברור מראש שכדאי לדרג את העלייה בתקרה. מי שחתם בשנתיים האחרונות הרוויח. מי שיצא לשוק בשנה הבאה – שיהיה לו בהצלחה.
      אחרי זה מן הסתם זה כבר יתחיל להתאזן.

        1. 14%מתייחס לרשתות המקומיות (דהיינו אלה שמשדרות את המשחקים של הקבוצה בה העיר נמצאת). עובדה מעניינת שניתן לראות כאן שהריייטינג של NBA TV לא ירד.

          1. ממש לא!
            מדובר ברשתות שמשדרות רק לשוק צר. הם בדרך כלל משדרות את כל משחקי החוץ שלא משודרים ארצית ואת משחקי הבית במקרה והם סולד אאוט. זה רחוק מאד מליהות רכיב גדול והוא למעשה לא קשור לעסקת הענק שנחתמה מול רשתות הכבלים.

          2. עידו לא התייחסת לכמות האבסולוטית של הצופים שלא ירדה. הרייטינג ירד אבל זה כי שודרו יותר משחקים וכך אחוזי הצפייה נפרשו על פני השבוע.
            לא אומר שאין ירידה, דוראנט ביאס לא רק אותי כנראה ומנוחות הכוכבים כנראה שהשפיעו יותר ממה שהמגינים עליהם חשבו. ובגדול העלייה של הדאלאס קאובויס נתנה בוסט רציני לnfl על פני הnba ששם אפילו הכוכב הכי גדול לא לוקח ברצינות את משחקי העונה הרגילה. רק סופרים טבעות, זה מה שחשוב היום. 'תעירו אותי למשחק 7 של הגמר', אומר הצופה המצוי בנובמבר.

          3. אם מילוויקי ושיקגו לא מצליחות לשכנע את הצופים שלהם לראות את הקבוצה המקומית אז מוצר הבסיס של ה NBA בבעייה חמורה ועל זה הטור שלי מדבר

          4. תראה אני לא אומר שאין לזה משמעות וזה בהחלט משהו שצריך להדאיג את הליגה. אבל השאלה האם זה נקודתי לשנה הזו או משהו שיהפוך למגמה מתמשכת. בכל מקרה הנתונים הנ"ל ספציפים לא רלבנטיים לבועה הפיננסית שעליה אתה מדבר.

      1. נראה לי שגם יש השפעה לאורך העונה אולי עידו? לתחושתי ובעיקר העונה שכולם "ציפו" לגמר שאכן היה בסוף זה קצת נתן תחושה של מסטיק לעונה, במידה מסוימת יכול להיות שזה גם מרכיב בירידה בכמות הצופים/רייטינג לא?

        1. ברור, אבל איך זה שונה מהרגיל?
          הקאבס והווריורס הביאו רייטינג גבוה גם לאורך השנה.
          עוד גורם חשוב היו הבחירות שגם פגעו ברייטינג בתחילת העונה.

          1. לא יודע אם זה כרגיל בהכרח, מזמן לא הייתה עונה כל כך צפויה שכזו…
            שלא לדבר על הפלייאוף המשמים….אבל מסכים במחשבה שנייה שזה לא הגורם המרכזי בוודאי

    2. ההליכה של הליגה לכיוון פרסומות על הגופיות + פתיחת הימורים כלליים ואונליין על המשחקים מלמדת על חרדה כלכלית גדולה.

  8. ולא קשור אבל הdrew leauge עם הארדן ופול ביחד נגד ווסטברוק עומד להתחיל עוד שעתיים וחצי. האולם דחוס ומלא עד אפס מקום כבר מלפני כמה שעות

      1. לי נראה שהעתיד הוא פלייאוף עם משחקי הדחה והקטנת כמות המשחקים בליגה.
        כשמשחקים הם anticipated (חמור מאוד האיבוד עברית שלי), שכולם מצפים להם ויש באזז סביבם כולם מרוויחים בסוף.
        הליגה פשוט איבדה עניין אצל הציבור כשאפילו השחקנים והמאמנים לא לוקחים ברצינות את כל 82 המשחקים של העונה הרגילה, וסדרות של 7 משחקים לא נותנות סיכויים להפתעה.

          1. יותר כמו פוטבול שבו יהיה לך שבוע (או שלושה ימים) לדבר ולהתכונן למשחק הבא. שיהיה לך למה לצפות ולשחקנים לקבל משמעות לכל משחק שיקבע את מיקום הקבוצה בליגה. שימנע סחבת של חודשים רק כדי להגיע לפלייאוף שימשוך את הסחבת עד הגמר שיגיע למשחק 7 שסוף סוף יהיה לו חשיבות.

          2. אתה מתעלם מכך שהnfl משוחק כמו שהוא משוחק כי אחרת לא יהיו מספיק מיטות בבתי החולים לאחסן את כל הפצועים. אם הם היו יכולים להרשות לעצמם פיזית לשחק יותר משחקים הם היו עושים זאת.

          3. לא מתעלם. אני חושב שהnfl מצליח ככה בגלל הפורמט שבו הוא משוחק. אני חושב שזה שהnba החליט על 82 משחקים לפני 50 שנה לא אומר שזה מספר קדוש שאסור לזוז ממנו ואני יודע בוודאות ששחקנים ומאמנים לא לוקחים ברצינות כל משחק בעונה הרגילה. אם הם לא לוקחים את העונה הרגילה ברצינות, למה שהצופים יקחו אותה ברצינות?
            כנ"ל לגבי ההחלטה לסדרות של 7 משחקים בפלייאוף. זה פוגע בתחרותיות ובאלמנט ההפתעה, משמע שזה פוגע בליגה.

  9. מעניין מאוד. תודה עידו. מיי טו סנטס;

    הצפייה הפיראטית מפחיתה את הרווח על צפיה ממוצעת. זה נכון לגבי תכנים אחרים וגם לגבי הנ.ב.א. מוזיקאים מתמודדים דרך הופעות חיות, ויתכן ונמצא את הליגה מעודדת משחקי קיץ בכל רחבי העולם, כמו במועדונים צמרת בכדורגל, שלמעשה משחקים לאורך כל השנה, כשבקיץ הם עושים זאת בארהב, סין ואוסטרליה. אשמח לשלם 250 שקל, פעם בשנה, כדי לראות משחק נ.ב.א ביד אליהו. הוא לא חייב להיות לוחמים-פרשים או לוחמים-ספרס. גם פורטלנד-נאגטס הולך.

    לא בדקתי, אבל אני חושב שיש קשר בין הערך הנתפס של התוכן לבין הנכונות לשלם עליו. על משחק פלייאוף חשוב ומותח אני מוכן לשלם ליג פאס ולצפות בו באיכות גבוהה וללא ניתוקים. כדי לצפות בפרשים מביסים את קבוצה מספר 8 במשחק הרביעי והאחרון בסיבוב הראשון של הפלייאוף אני לא מוכן לשלם. לכן, גם מבחינה עסקית, צריך להגביר את התחרותיות בליגה. התחרות היא נשמת אפו של הספורט.

    המשכורות הגבוהות מדי קצת מעקרות את הנכונות לשלם על התוכן. כשטיטי עושה 18 מיליון דולר לשנה אני לא יכול באמת לחשוב שאני צריך להיות הוגן ולשלם על התוכן. לא ששישה מיליון דולר זה מעט כסף יחסית למשכורת שלי… אבל זה לפחות לא נתפס כחזירי. גם כאן קצת שפיות לא תזיק לנכונות לשלם.

  10. מאמר חשוב מאד. אבל בעוד 17 יום אני בן 80. אני מאמין שה- NBA יישאר ברמה תחרותית ראוייה ונאותה עד יום מותי.

    1. הפוסט הזה מבטא את ההבדל התהומי בין האיכות בטורים של מנחם (נמוכה, הזויה) לכתיבה של אחרים באתר (כמו עידו כאן, או רועי כמעט בכל פעם). בבסיס ההבדל, ההסתמכות על התבוננות והשוואה (עידו/רועי) למול ההסתמכות על פרץ התודעה (מנחם). שאפו עידו, כתיבה מעניינת ומחכימה.

  11. עידו, אתה לא עוד לא למדת שארה"ב חיה על סטנדרטים אחרים משאר המדינות.
    חזרתי היום מאטלנטה. סיימו עתה לבנות את האיצטדיון החדש של הפלקונס בפוטבול, 50 מטר מהאיצטדיון הישן. האיצטדיון הישן הכיל 70,000 מקומות והיה קטן מדי ולא היו בו מספיק סוויטות. גם לא אהבו את הגג הניפתח וניסגר. אז בנו חדש לידו, שנראה מבחוץ כמפלצת פי 2 גדולה. גם החדש עם גג מקומר והמילה האחרונה בטכנולוגיה. האיצטדיון הסגור הישן ל-70,000? הופך למגרש חנייה.
    הברייבס לא אהבו לשחק בייסבול באיצטדיון האולימפי שהשקיעו בו ב-1996 500 מיליון לשנות לבייסבול. אז הם בנו איצטדיון לבייסבול שהייתי בו בשבת ולא ראיתי בחיי דבר מהמם כזה. מה הם עושים עם האיצטדיון האולימפי שהיה מגרש הברייבס? נתנו אותה מ-ת-נ-ה לג'ורג'יה סטייט שהפכה לקבוצת דיביזיה 1 רק לפני שנתיים ופתאום יש לה איצטדיון של 90,000.

    כל הליגות כאן טובעות מכסף. ESPN בקשיים? היא שייכת ל-ABC ששייך לדיסני. אתה דואג להם?
    כל ליגה כאן מתקרבת להיות בת 100 שנה. הבייסבול כבר בן 150 שנה כמעט. כולם מרוויחים הון. הטלוויזיה חוגגת וכולם חוגגים. יש עליות וירידות, אבל העקומה עולה מעלה ללא הפסק. זה לא אוסטרליה כאן. זוהי ארצות הברית של אמריקה. רק שנעבור את טראמפ.

    ראית אגב מה עשינו בשחייה? 18 מדליות זהב. שלושת הבאות 3 כ"א. הספורט כאן הוא דבר שאין לו כל השוואה בעולם, ועד שלא חיים את שגעולא מבינים את עוצמתו.
    עידו, זה עולם אחר כאן. תהנה מהשקט והשלווה באוסטרליה אך אין טעם ואין מקום לכל השוואה.

    1. עזוב שטויות.
      27 פעמים המטילדה (נבחרת הבנות בכדורגל של אוסטרליה) נפגשו עם נבחרת ארה"ב. 27 פעמים המטילדות הפסידו.
      פעם אחרונה הן נפגשו ביום שבת. והמטילדות ניצחו.

  12. פוסט מעולה!
    אני חושב שגם אם הירידה תחריף והבועה באמת תתפוצץ – הליגה תדע להתמודד עם זה כפי שהתמודדה בעבר עם משברים יותר חמורים.
    וחוץ מזה שאלת תם: אם הסכם השידורים נחתם ל-10 שנים וקיבע את ההכנסות של הליגה, למה צפויה ירידה בתקרת השכר? הרי הם מקבלים את הכסף שלהם בכל מקרה.

    1. כי תקרת השכר נובעת ישירות מ revenue של הליגה.
      הרווחים כוללים חוץ משידורי הטלוויזיה המוסדרים מראש מכירות כרטיסים, ותשלום שידור פר משחק.
      ברגע שבפלייאוף כל הסדרות נגמרות 4-0 ו 4-1 יש הרבה משחקים פוטנציאליים שלא שודרו וכך מפסידים כסף

    2. תקרת השכר בכלל לא ירדה.
      היא פשוט לא תפסה לגובה שהיה צפוי בתחזיות של לפני העונה.
      תקרת השכר ב-16/17 : 94,143,000
      תקרת השכר ל-17/18 : 99,093,000

      והתחזית לשנה הבאה היא המשך צמיחה של תקרת השכר –
      כרגע הצפי הוא 103 מיליון.

      1. ירדה ביחס לציפיות זה בדיוק ההגדרה של 'בועה'. או האטה. גם הבינו שיש בעיה לחזות את העליה הצפויה, משהו שמפחיד מאוד בשוק כלכלי שמראה על אי יציבות.
        אדם סילבר התייחס לזה והרבה ג'י אמים התייחסו לזה כבעיה רצינית.

        1. יש הרבה סיבות לתיקונים בתחזיות,
          לא תמיד הן קשורות להאטה.
          5% צמיחה ברווחים, אחרי הסגנציה של 09' – 14' (0% צמיחה באותה תקופה), זו עדיין לא האטה. על אחת כמה וכמה לאור הקפיצה הדרסטית של 16/17.
          יש אינפלציה ב-NBA, אבל היא לא קשורה לרווחי הקבוצות, או לירידה ברווחי הקבוצות.
          האינפלציה היא במחירי הקבוצות, שהם לא ריאלים, וקשורים יותר לשוק היצע/ביקוש מצומצם, מאשר לתהליכים כלכליים קלסיים.

          1. מה עם זה שהליגה אשכרה לא מעניינת? עונה סדירה עם 95% משחקי פילר, אפילו המאמנים מבינים את זה ולא שוחקים את השחקנים לשווא. תוצאות צפויות לרוב ומישלקי בלואו אאוט לרוב. פלייאוף צפוי ומשמים ברובו ועתיר משחקי בלואו אאוט, שוב. בקושי יש עניין בגמרים איזוריים, וקונפרנס אחד (מזפח) שמהווה בדיחה למושג תחרותיות למרות קולות החירחור של בוסטון. האמת שגם המערב מבדח בשנים האחרונות למרות שההילה של פופוביץ נותנת את האשליה שהפעם זה אשכרה יקרה. אף אחד לא רוצה לראות משחקים שנגמרים כבר אחרי רבע אחד וכשזה קורה בגמר אתה מבין שמשהו רע קורה לליגה הזאת. הפוטבול מרתק בדיוק בגלל הסיבות ההפוכות – תחרות תחרות ושוב פעם תחרות. במקום שהקומישנר יביע דאגה מהמהלכים של קיירי (הוא אשכרה שיחרר את ההצהרה המביכה הזאת??) משל היה נציג האיחוד בגינוי סטנדרטי של אבן שהונחה על אבן ביישוב מעבר לקו הירוק, ראוי לו שיביע דאגה מהעובדה שהכישרון בליגה מפוזר בצורה מעוותת ומייצר נמושות איומות לעומת מפלצות הרסניות, שיביע דאגה בקשר לסגנון המשחק שמעקר את הכיף מהמשחק (יסלח לי סטף שאני לא מצליח להתרגש מזריקה מהחצי משל היה דובי גל מלך הסלים שקורית בתדירות של דאנק והופכת להיות זולה ולא תחרותית כי רובוט שקולע זה לא כזה מרגש). אני שרואה את הליגה מסוף שנות השמונים מוצא את עצמי מוותר על רוב הפלייאוף כי זה פשוט בזבוז זמן (ועל הליגה הסדירה אין מה לדבר בכלל), מייצג את התהליך שתואר בטור הנהדר הזה – הליגה הופכת צפויה ומשמימה על אף הכישרון העצום והשיפור הגדול ברמת הביצוע.

          2. אם כשאתה צופה במשחק של הווריירס ומה שאתה מצליח לראות בו זה 'זריקה מהחצי משל היה דובי גל מלך הסלים שקורית בתדירות של דאנק ' אז כנראה שבאמת עדיף עבורך לא לצפות בכדורסל

  13. מעולה עידו, מת על הכתיבה שלך.אין ספק שהאינטרנט שינה את הכללים, נראה לי שבסוף הנבא יחתמו על חוזים מול נטפליקס למיניהם וזה ישמור על השווי של העסק.

  14. תודה, עידו.

    יש כמה בעיות במודל שלך.
    א. מערכת היחסים בין השחקנים לבעלי הקבוצות היא לא כמו מערכת היחסים הקלסית של מעסיק/מועסק, היות והיא לא תלויה בביקוש והיצע בשוק העבודה.
    למעשה, היחס הפוך –
    עודפי היצע בשוק העבודה תגרום לעליית משכורות השחקנים!
    (יותר כישרון, משמעותו יותר יכולת למכור את משחקי הליגה = יותר הכנסות = יותר כסף לשחקנים)

    בנוסף, ההשפעות האקסוגניות על המשתנה הקריטי למודל הכלכלי של הליגה – הרייטינג, גדולות מדי מכדי שיהיה אפשר להגיע למסקנות כל שהן בעקבות העונה האחרונה.

      1. אני חושב שאתה קורא לא נכון את הנתונים.

        שאלות המפתח הן –
        האם יש ירידה בצריכת ספורט בכלל, ובצריכת ה-NBA בפרט?
        האם החלק של ה-NBA "מעוגת" הספורט בארה"ב קטן?
        האם יש ל-NBA יכולת להגיע לקהלים חדשים?
        האם ה-NBA מסוגל להתמודד בהצלחה עם השינויים הטכנולוגים, והשפעתם על המדיה?

        התשובה ל-2 השאלות הראשונות היא "לא".
        והתשובה ל-2 השאלות השניות היא "כן".

        זה אומר שנכון שאנחנו רואים שינויים לרעה ברייטינג, בעיקר בשווקים המקומיים –
        אבל זה נובע בעיקר משינויים בהרגלי הצריכה.
        ל-NBA (להבדיל מה-NFL) יש תשתית שמוכנה אולי יותר מכל ענף אחר, לנצל את השינויים הנ"ל.
        החשיפה שלהם לרשתות החברתיות היא הגדולה ביותר,
        והם נראים כמי שמוצאים דרכים לנצל את אותו "עושר" חדש.
        ל-NBA יש גם את פןטנציאל הצמיחה הגדול ביותר בשווקים הבינלאומיים, וגם שם הם ממזמן התחילו לנסות ולפתח אפיקי רווח חדשים.

        השורה התחתונה –
        מה שאתה מכנה "בועה", זו לדעתי, רק תקופת מעבר.
        כמות הכישרון בליגה גדול מאי פעם, ובעידן הנוכחי, כישרון שכזה שווה רווחים.
        כך שהמשכורות הן למעשה לא מנופחות, אלא מייצגות את הצמיחה בכמות הכישרון בליגה.

        1. בשביל מה אני שם גרפים?

          ה NFL עולה, ה בייבול עולה, ה NBA יורד.
          ה NBA דוחף את הליג פאס אנשים לא קונים אותו כי המשחק היחידי שמעניין בעונה זה הפיינלס.

          בנוסף הקבוצות לא מתחברות לקהילה שלא מסתכלת יותר על המשחקים (ירידה של 14%) .

          ולמרות שיש פחות אנשים שמשלמים ע"צ לראות את הליגה – המשכורות עולות. בהמון.

          אני אהיה ברוטלי ואגיד שבתור חובב ספורט לא כ"כ מעניינת אותי כמות הכשרון בליגה. מעניינת אותי התחרות.

          נכון לעכשיו 100 זריקות ל-3 במשחק (מצד 2 הקבוצות) וליגה לא תחרותית זה לא כ"כ מעניין אותי ומסתבר שאני לא לבד.

          1. למעשה, החלק היחסי של המשכורות מתוך סך ההכנסות ירד בעקבות סכסוך העבודה של 2011.
            בנוסף –
            הריטינג של הפלייאוף ושל הפיינלס מלמדים אחרת –
            הציבור בארה"ב אוהב את מעצמות העל שלו.
            וזה לא מפתיע –
            גם בשנות ה-80', אלו היו 2 מעצמות שהפכו את ה-NBA למצליח.

        2. קצת חסרים לי נתונים, בתגובה שכתבתי.
          הצהרות כאלו גדולות דורשות בדיקה יותר מעמיקה –
          נושא מעניין. אני אכתוב עליו פוסט "מפוצץ בועות" (אולי…), ואז במקום תגובה שהיא אוסף הצהרות קלישאתיות (בקריאה נוספת הבנתי שתגובה שלי נשמעת קצת כמו sales pitch…), תהיה תשובה קצת יותר מנומקת…

          1. יהיה מעניין דווקא פוסט HOME GROWN למה ה NFL מצליחה להיות כזאת תחרותית ולתת גב לשאר הליגות.

            וכמובן יש מצב שכתבתי שטויות ולא קראתי את הנתונים נכון. בכל זאת היו עוד תהליכים שקרו כמו בחירות ורסשן כלכלי שהשפיעו, יש מצב שזה לא קשור לחוסר התחרותיות כפי שאני מבין אותה. מי יודע. זו דעתי לפחות…

          2. בשנות ה 80 אלו לא היו 2 מעצמות שעשו את העניין.
            זה הסיפור מאחורי זה הוא מה שמשך את הקהל.
            שחור מול לבן.
            עשירים מול עניים.
            בוסטון ומה שהם מייצגים מול הלייקרס ומה שהם מייצגים.

            אחר כך היה את ג'ורדן אבל סביבו היו הרבה סיפורים. הבד בויז, יואינג והניקס, בארקלי והסאנס, מילר והפיסרס, קבוצות שמצייגות את הדור הצעיר עם פני ושאק ופייטון וקמפ והרשימה עוד ארוכה מאוד. אבל קבוצות ייצגו משהו, והשחקנים ייצגו משהו.

            היום האפקטים מרשימים אבל חסר תוכן וסיפור. או שאולי יש סיפור אבל כבר לא מציגים אותו לקהל כי עסוקים באפקטים כל היום.
            ואז חוץ מאירוע השיא של הגמר, כל השאר נראה כמו סתם ערמה של משחקי ראווה.

            לא צריך להיות שאננים. ההיסטוריה מלמדת שגם אימפריות נופלות.
            בעיני דווקא השחקנים הם אלו שנטלו יוזמה ואם יהיו מספר קבוצות על, יכול להיות שיבנה סיפור מחדש.

  15. עידו זה עוד אחד מהמאמרים המצוינים שלך.
    חבל שאתה מתבזבז על טניס.
    אני אוהב את הפסקנות הקיצונית משהו שבה אתה כותב

  16. תודה על פוסט שמנסח בבהירות עניין מורכב.

    לא מבין גדול בתחום, אבל לדעתי לרשתות ה-TV יש אבא ואמא גדולים מאוד (שלליגה אין) שבמונחים שלהם גם עסקת הענק עם ה-NBA היא מכה קלה בכנף.
    ז"א שתכלס אם הליגה תמשיך להיות כ"כ משעממת הנטוורקס יכולות להחליט "למחוק" חלקית את ההשקעה ופשוט לדחוף את הכדורסל אחרוה מבחינת סלוטים וקידום. פתאום לא תשמע תלונות על מנוחה של כוכבים במשחקי עונה רגילה, כי WHO CARES?.

    1. נ"ב, עידו גם אני כבר כמעט שם – ליגה משעממת, זורם הלאה לעיסוקים אחרים. לא חושב שהבנתי את זה עד שקראתי את מה שכתבת.

        1. די ליילל, כאילו שלפני דוראנט הליגה היתה תחרותית. הבכיינות הזאת היא צעד אחד לפני הדבקת כוכבית לאליפות של גולדן סטייט או לטענות על התערבות של הליגה בסדרות. המגמות שעידו הראה לא התחילו העונה ולא דוראנט אשם בהן. בשום דבר כזה, אגב, לא יכול להיות אשם שחקן יחיד, זה בדיוק כמו להגיד שלברון חובר רק לאולסטארים כדי לייצר קבוצות שלא יכולות להפסיד. המבנה של הליגה והעדפה לכוכבים על פני קבוצות הם הגורם הכמעט יחיד לעובדה שהליגה לא תחרותית ומשמימה, הווה אומר – הנהלת הליגה הפופוליסטית אחראית לשיממון. תשלח פרחים לסילבר

  17. שאלה מעניינת אם נפילת הפוטבול תרים את הנבא.
    למרות שהסיכוי גדול שהכסף הגדול יביא לאיזו המצאת "קסדת פלא" ושינויים בחוקים שרק עוד 20 שנה יהיה אפשר לראות אם עזרו להפחית את זעזועי המוח ובינתיים הכל ימשיך כרגיל.

  18. יש כתבה מעולה בYNET על הזעזוע מוח בפוטבול והשחקנים שפורשים וירידה באחוז הילדים שמשחקים פוטבול , שווה לעקוב מה יקרה במידה והפוטבול ידעך והאם הNBA יכול לגנוב את הקהל

כתיבת תגובה

סגירת תפריט