לקראת אליפות העולם בסנוקר (2) – מושגים מהמשחק / דוד "פאקו" סעדה

בפוסט הקודם על ענף הסנוקר, הצגנו את חוקי המשחק. הפעם נלך צעד קדימה, ונספר על מושגים נפוצים מן המשחק, כאלו השגורים בפי הפרשנים כמעט בכל פעם שנחזה במשחק סנוקר.

מכת הגנה (Safety Shot): מכה שמטרתה היא לא להטביע כדור, אלא להפריע ליריב לעשות זאת. זה יכול להיעשות ע"י סנוקר (הסתרת כדור המטרה ע"י כדור אחר), הרחקת הכדור הלבן מכדור המטרה או הצמדת הכדור הלבן לדופן. ישנם לא מעט תרחישים בהם שחקן יבחר לעשות זאת – אם בגלל שאין לו הטבעה קלה, או שיש לו כזאת אך מכת ההגנה תקשה על היריב עוד יותר, או אם הוא בפיגור נקודות ניכר, והוא שואף להרוויח נקודות מעבירות של היריב. מכות הגנה הן חלק בלתי נפרד מהמשחק, ולמעשה כל משחקון נפתח בסדרה של מכות כאלה (כיוון שאי אפשר להטביע כדור אדום מהמצב ההתחלתי). לא מעט משחקונים כוללים קרבות חתול ועכבר של מכות הגנה, ואלו יכולים להיות מהנים לפחות כמו הטבעות מרהיבות.

דוגמא למכת הגנה נבזית של רוני אוסליבן, והתחמקות בלתי נתפסת של סטיבן מגווייר (לאחר Miss אחד).

Shot to Nothing: מכה שהיא נסיון הטבעה ומכה הגנתית כאחד. לעיתים נסיון הטבעה יכול להיות מסוכן, ואם ההטבעה לא מצליחה, נשאר ליריב כדור קל. ב-Shot to Nothing השחקן ינסה להטביע את הכדור, אך יתמרן את הכדור הלבן לעמדה הגנתית, שלא תאפשר ליריב הטבעה קלה במצב של החטאה.

בפוסט הקודם הסברנו מה זה ברייק – סדרה של הטבעות כדורים. מעבר לחשיבות שלהם לזכייה במשחקון עצמו, ככל שהברייקים גבוהים יותר, כך מתלווה להם יוקרה גבוהה יותר. ברוב הטורנירים יש פרס כספי מיוחד לברייק הגבוה ביותר. הנה שני סוגים ידועים של ברייקים:

Century Break: ברייק של מאה נקודות או יותר, הישג יוקרתי למדי. שחקן שיגיע בברייק למאה נקודות יזכה תמיד למחיאות כפיים רמות, ובסטטיסטיקות של טורנירים מראים בד"כ את רשימת הברייקים מהסוג הזה.

Maximum Break: הברייק המקסימלי אליו ניתן להגיע הוא של 147 נקודות. הדרך להגיע אליו היא ע"י הטבעה של 15 אדומים+שחורים, ואז את כל הצבעוניים לפי הסדר. זהו הישג נדיר, המהווה "גביע קדוש" לשחקני הסנוקר, וכמעט תמיד מתלווה אליו פרס כספי מיוחד.

הנה עוד כמה מושגים מהמשחק:

Kick: הסיוט של כל שחקן סנוקר. לפעמים נוצר מגע לא טוב בין הכדור הלבן לכדור המטרה. יכולות להיות לזה לא מעט סיבות, כמו השאריות של אותו גיר כחול, שהשחקנים מצפים איתו את קצות מקלותיהם. זה גורם לקפיצה קטנה ובלתי נראית של אחד הכדורים, אך כזו שבד"כ מחרבת לשחקן את המכה. מאד קשה להבחין ב-Kick, אלא אם אתם שחקנים מקצועיים או פרשנים בטלויזיה (שיודעים בדיוק מה התגובה הצפוייה של שני הכדורים), ובד"כ אפשר לראות זאת רק בהילוך איטי.

Double Kiss: עוד תופעה לא רצוייה. מצב בו הכדור הלבן פוגע בכדור המטרה פעם אחת, ואז פוגע בו שוב לאחר שאחד מהם או שניהם פגעו בדופן. בניגוד ל-Kick, כאן מדובר בד"כ במשהו שקורה באשמת השחקן, והתוצאה היא מכה כאוטית למדי.

Plant: בחוקי המשחק אסור לפגוע בכדור מצבע אחד, ולהטביע כדור מצבע אחר. מה שזה כן מתיר, זה לפגוע בכדור אדום אחד ולהטביע אדום אחר. זו מכה שיכולה להיות מסובכת (ומסוכנת), אך שחקנים יקחו אותה אם שני האדומים קרובים זה לזה ולכיס. לא להתבלבל עם –

Double: פגיעה בכדור המטרה, כך שיפגע בדופן וימשיך לכיס. מכה מסוכנת למדי. וריאנט מרהיב ומסוכן עוד יותר של המכה הוא מה שנקרא Cross Double, מכה המשלבת חיתוך (ראה למטה) ודאבל, מה שיגרום לכדור הלבן לחצות את מסלולו של כדור המטרה.

https://www.youtube.com/watch?v=TVg6bHMa3j4

 דוגמא לפלאנט נועז ובלתי שגרתי של ראיין דיי.

Fluke: באנגלית זהו פשוט "פוקס". הכוונה כאן היא בד"כ לכדור שנכנס, למרות שהשחקן לא כיוון לכך. קורה לפעמים (בד"כ מלווה במחוות התנצלות), וזה לגמרי חלק מהמשחק.

אחד הדברים המדהימים כל פעם מחדש, גם את אלו העוקבים זמן רב אחר הענף, הוא רמת הדיוק המירבי שאליה מגיעים השחקנים, אם בהטבעות ואם בשליטה בכדור הלבן. יש מספר טכניקות שנועדו למטרה זו, הנה כמה מהן:

חיתוך (Cut): אולי הטכניקה הבסיסית ביותר. במקרים רבים, הכדור הלבן, כדור המטרה והכיס מצויים בזווית (קרי לא בקו ישר). חיתוך הוא פגיעה של הכדור הלבן בצידו של כדור המטרה בזווית שתכניס אותו לכיס. החיתוך נחשב לדק יותר ככל שהכדור הלבן פוגע בצידו של כדור המטרה ופחות באמצעו. לא ניתן לבצע חיתוך יותר דק מאשר 90 מעלות (וגם זה קשה מאד). המכה ההפוכה לחיתוך היא Full-Ball – מכה ישרה בה הכדור הלבן פוגש את כדור המטרה באמצעו.

הזווית בד"כ נוצרת ע"י השחקנים במכוון במכה הקודמת, זאת על מנת לאפשר את התמרון הרצוי עם הכדור הלבן. לעיתים ניתן לשמוע את הפרשנים מציינים שהשחקן "ישר מדי" (קרי לא הביא את הכדור לזווית). במקרים אחרים ניתן לשמוע אותם אומרים שהוא "בצד הנכון" או "בצד הלא נכון" של כדור המטרה, וזאת בהקשר למסלול הצפוי של הכדור הלבן לאחר הפגיעה. קורה הרבה עם הכדור הכחול הנמצא במרכז השולחן.

Cannon: פגיעה של הכדור הלבן בכדור נוסף לאחר שהוא פוגע בכדור המטרה. יכול לשמש להזזה של הכדור הנוסף (למשל אם הוא צמוד לדופן), או כעוד דרך לשלוט על מיקומו של הכדור הלבן. אחד השימושים הנפוצים של Cannon הוא פירוק הקבוצה של הכדורים האדומים, דבר הדורש בד"כ מכה עם כח רב.

https://www.youtube.com/watch?v=JZqZ1KH7HfU

ג'ו פרי מדגים מכות Cannon במטרה לפרק את קבוצת האדומים.

Top Spin: מכה בחלקו העליון של הכדור הלבן. תגרום לו לרוץ קדימה לאחר המכה.

משיכה (Screw): מכה בתחתיתו של הכדור הלבן. תגרום לו לחזור לאחור אחרי שיפגע בכדור המטרה.

Right/Left Side: סיבוב של הכדור הלבן ע"י מכה בצידו. המטרה פה היא בד"כ לשנות את המסלול הטבעי של הכדור הלבן לאחר הפגיעה בכדור המטרה או בדופן. משמש לפעמים גם באותה הסיטואציה של פיזור הכדורים האדומים.

https://www.youtube.com/watch?v=XkP8Df9uYco

ג'אד טראמפ מדגים כאן בצורה מרהיבה את שלל הטכניקות שהוצגו. לפי הסדר: אדום – Screw, צהוב שני – חיתוך, צהוב שלישי – סיבוב צידי, ירוק – Top spin, חום – Screw, כחול – סיבוב צידי, ורוד – חיתוך, שחור – חיתוך וסיבוב צידי.

Swerve: מכה הנותנת לכדור הלבן מסלול מעוקל במכות ארוכות, למשל על מנת לעקוף כדור אחר בסנוקרים.

גישור (Bridge): לעיתים יש כדור אחד או יותר המפריעים להביא את המקל למכה נוחה. לשם כך השחקן ייאלץ לגשר על אי נוחות זו, אם באמצעות ידו או באמצעות מקל עזר.

בפוסט הבא (והאחרון בסדרה) נדבר קצת על שחקנים, תחרויות ודירוגים.

פאקו

ממונה על איזור 51 בהופס.

לפוסט הזה יש 23 תגובות

  1. נפלא נפלא נפלא !
    תיאורטית, ניתן לעבור את ה – 147 (למשל אם היריב עשה טעות המזכה אותי בנקודות). האם זה קרה אי פעם ?

    1. צריך להפריד בין לעבור את ה-147 בנקודות, לבין לעשות ברייק גבוה מ-147. הראשון קרה כמה פעמים (אבל זה לכאורה לא ביג דיל). לגבי השני – תיאורטית אפשר לעשות ברייק גבוה מ-147. זה יקרה אם היריב הביא אותך למצב של free ball לפני הברייק, ואז זה יכול לתת לך אקסטרה של אדום + שחור, מה שנותן ברייק מקסימלי של 155. אלכס ההוריקן היגינס (אין קשר לג׳ון) השיג את זה פעם בתחרות בלתי רשמית.

  2. כמה פעמים נרשם ההישג של Maximum Break?
    מה המקבילה שלו בכדורסל? טריפל דאבל? קוואדרופל דאבל? קווינטופל דאבל?

  3. הייתי משווה ברייק של 147 ל – 60 נקודות מהשדה לשחקן כדורסל בודד ב – 80% דיוק, או לחילופין "קוואדרופל דאבל"

    מה דעתך, פאקו ?

    1. אני חושב ש"קוואדרופול דאבל" יותר נדיר ממקסימום ברייק,
      אבל טריפל דאבל (בטח אחרי העונה הזו) יותר שכיח.

  4. מצוין! תודה רבה

    אין כמו התחושה של לשחק את המשחק הזה כשאתה מרגיש שהולך לך הכל.
    מצד שני, לשחק כשאתה מרגיש שאתה לא מסוגל להכניס כלום זאת הרגשה איומה במיוחד… משחק פסיכולוגי מאוד

  5. תודה.
    ראוי לציין, שמשיכה נקראת גם draw, טופ ספין מכונה גם follow. סבוב הצידה (side spin) נקרא גם English.
    אישית, אני מת על סנוקר!
    מחכה להמשך…

  6. תודה רבה על ההערות. הברייק של רוברטסון שהבאת הוא של 147. התוצאה היא 151 לרוברטסון, כי וונבו עשה עבירה של 4 לפני כן, אבל זה לא חלק מהברייק. הברייק הכי גבוה במשחק רשמי (כך קראתי) היה 148 של ג'יימי ברנט ב-2004.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט