אז מה אתה מחליט? – מולי

אני חושב שיש רק מיומנות אחת משותפת לכל הספורטאים בכל ענפי הספורט!

לא, זו אינה ריצה שהרי יש אלו ששוחים, לא שימוש בידיים (אסור לשחקני השדה בכדורגל) ולא ברגליים (כדורסל וקליעה למטרה) או כדורסל כסאות גלגלים. יודעים מה, זה אפילו לא כושר גופני (קלעים למטרה מקצועיים אפילו לא מרימים קולם ביום התחרות כדי לא להמריץ את קצב הדם, לא כל שכן רצים או קופצים).

מיומנות זו אינה קשורה לחוש מישוש מפותח, גם לא לחוש שמיעה (לכל ספורטאי חירש יש אותה). כמובן שאין לה קשר לחוש הטעם והריח, ואפילו לא לחוש הראייה, כי היא בהחלט קיימת גם אצל ספורטאים עיוורים.

כבר יודעים מהי המיומנות הזו?

האמת, לא קל לחשוב עליה כשחושבים על ספורט. חושבים… מחשבה… הממ, אם שללנו את כל החושים הקשורים לגוף הפיזי, מיומנות זו קשורה מן הסתם לתחום הנפשי.

אכן כן. אך מה היא?

התשובה פשוטה למדי, מסוג התשובות שהם כל כך ברורות מאליהן עד שאתה אומר "איך לא חשבתי על זה…?"

המיומנות הזו היא…. קול תיפוף מתמשך, ומתמשך…

מיומנות קבלת ההחלטות.

האמת, רובנו לא בדיוק מודעים לאופן בו אנו מקבלים החלטות, בטח לא בזמן משחק… משחק כדורסל למשל. אנחנו פשוט משחקים, מוסרים, קולעים, זורמים עם המשחק.

יותר מכך, רובנו אף פעם לא חשבנו ש"קבלת החלטות" זה משהו שאפשר ללמוד או לשפר. זה פשוט משהו שישנו, שנמצא.

אז מתברר מדעית שגם קבלת החלטות היא שריר. כלומר, בדיוק כשם שאפשר לפתח שריר זרוע על-ידי תרגול מתמשך ונכון, כך גם את קבלת ההחלטות – אגב, בדיוק כמו את שאר המיומנויות הנפשיות – אפשר לפתח בעזרת תרגול, ואפשר לפתח מאוד בעזרת תרגול נכון.

וכאן נכנסת לעסק IntelliGym.

IntelliGym, הוא אימון בצורת משחק-מחשב, והוא מיועד לשפר את הכישורים הקוגניטיביים של הספורטאי.  הוא מפתח כישורים קוגניטיביים דוגמת תפישה (perception – למשל תפישה מרחבית), ניבוי (anticipation –לצפות את המהלכים הבאים), קבלת החלטות תחת לחץ וגם הכרת תבניות.

הטכנולוגיה של IntelliGym, מבוססת במקורה, כך על-פי האתר הרשמי של החברה, על ההכשרה של טייסי חיל האוויר הישראלי, והחברה כבר הוציאה מהדורות לשיפור שחקני הוקי, כדורגל וכדורסל.

ACE Applied Cognitive Engineering Ltd היא החברה שהוציאה את "The Basketball IntelliGym".  זו תוכנה שמציבה בפני השחקן סיטואציות בהן עליו לקבל החלטות במהירות. המשחק מתקיים בחלל וכולל מגוון תסריטים. באימון הראשי יש שתי קבוצות של חמש ספינות-חלל בכל אחת, שמתחרות ביניהן. השחקן יכול – בעזרת כלי נשק מסוגים שונים – או למנוע מהקבוצה היריבה ניקוד, או לגנוב ממנה ניקוד. במשחק הבסיסי יש 19 רמות, ובגרסת הפרימיום יש 34 רמות, וכל אחת מהן לוקחת בערך חצי שעה, כשרמת הקושי של המשחק מתאימה עצמה ליכולתו של כל שחקן ושחקן.

דוגמה למסך מהתוכנה – מוויקיפדיה באנגלית

 

והדבר הזה באמת עוזר?

מסתבר שכן. למשל: אחרי שאקדמיית ההוקי של ארה"ב אימצה את IntelliGym, ארה"ב זכתה בין השנים 2009- 2014 חמש פעמים באליפות העולם, וסיימה פעם אחת במקום השני. זה הישג מהותי כי צוות השחקנים בטורניר השתנה כל שנה. יש גם עוד עדויות מתחומי ספורט אחרים שהתוכנה עוזרת.

אני סקרן לדעת אם יש אותה כאן אצלנו בקבוצות הכדורסל בארץ. מישהו יודע?

ובכל מקרה, אז… אז אחרי שקראתם את כל זה, את מה אתם מחליטים לשפר היום?

 

מולי

איש של מילים: כותב סדרתי, עורך, מתרגם ופילוסוף של ספורט. אפשר לראות חלק ממה שפרסמתי כולל קישורים ליומן הקורונה ורשימת פרסומים כמו "על ספורט ומהויותיו", "מסע בעקבות אוהדים", "ליקוטי ספורט" ו- "בלוז של תקוות ומורדות - סיפורי קבוצת הניו אורלינס פליקנס 2015-2017" ורבים אחרים... באתר: https://hamuli4u.wixsite.com/muli4u

לפוסט הזה יש 12 תגובות

  1. נדמה לי שב2014 היה דיבור על המערכת בהפועל ירושלים. (בגלל הזמן שעבר אני חושש שמא הדיבור בזמנו היה על התקנת מצלמות בתקרת האולם)

    1. חדשות חמות וחשובות באמת:
      בהשפעת ברוס ג'אנר ליונל מסי החליט לעשות את הניתוח.
      ביונסה נצפתה בבית קפה עם גבר שהוא לא ג' יי-זי
      הראפר המפורסם לייל ווין החליט לא להופיע בישראל. כנראה יגיע עוד 20 שנה
      כוכבת העל גל גדות גל גדות
      נראה לי שאלו כל הדברים המעניינים שקרו אתמול אז אם קראת את זה אתה יכול להיות רגוע

  2. תודה רבה!
    מנקודה אישית אני יכול להעיד שמשחקי מחשב יכולים לעזור מאוד בתהליכי קבלת החלטות.
    בנוסף, אימון קבלת החלטות בספורט עוזר המון גם באספקטים אחרים בחיים. נהיגה היא אולי הדוגמה הטובה ביותר, כפי שציינת, אימון של התפיסה המרחבית וצפייה של המהלכים שעתידים לבוא משמעותיים מאוד כשנמצאים מאחורי ההגה.

  3. תשמעו, לפני שקופצים ואומרים "אם לא מעניין אותך אל תיכנס" וכדומה, ולפני שמאשימים אותי בשלל האשמות, תרשו לי להגיד (או לכתוב):
    – אני קורא נלהב של האתר כבר כשלוש שנים.
    – כדורסל הוא אהבתי הגדולה, אבל אני מוצא את עצמי נהנה גם מכתבות הבייסבול/טניס/הוקי ונוספות, למרות שאני לא שוחה בענפים האלה.
    – סדרת המאמרים שמולי מעלה לאתר בחודש האחרון מרגישים לי פשוט לא מתאימים פה. נכון שהם עוסקים בעולם הספורט, וכוללות תהיות והגיגים של חובב ספורט, אבל משהו פשוט לא מתחבר.

    מולי יקר/ה, במקום להפיץ מאמרים קצרים וחסרי פואנטה, אנא נסה להתמקד ברעיון מסוים לאורך זמן – ולשלוח מאמר לפרסום רק לאחר שהוא שלם וממוקד.

    ואולי, באמת בלי שום כוונה לפגוע – אולי כתיבה זה לא המומחיות שלך. לא כל אדם שופע רעיונות (ואתה שופע בהחלט) יודע לבטא אותם בכתב.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט