אולטימייט פריסבי: הליגה, הנבחרת ו- up מאת הגולש אורי ספיר

לוגו של אולטימייט פריסבי ישראל

 אולטימייט פריסבי: הליגה, הנבחרת ו- up

מאת הגולש אורי ספיר

להסבר על אולטימייט פריסבי

הרבה זמן עבר מאז הפוסט האחרון בנושא אולטימייט פריסבי, וכבר חודש שאני רוצה להעלות על הכתב את הפוסט השני שלי בנושא. בזכות חופש פסח הארוך הצלחתי למצוא סוף סוף גם זמן לכתיבה.

את ההודעה על קבלתי לסגל הרחב של נבחרת ישראל לגילאי נוער לקראת אליפות אירופה שתתקיים הקיץ, קיבלתי לפני כחודש וחצי, כשבועיים אחרי יום המיונים המפרך, שהיה מה שחשבתי שהוא האימון הקשה ביותר בחיי. מתברר שזו היתה רק ההתחלה. האימון החל בספורטק בתל אביב בשעה תשע בבוקר. מיד לאחר הגעתנו קיבלנו הסבר קצר על הנבחרת ועל הציפייה לשחזור מדליית הארד מ-2012 והתחלנו באימון.

הרעיון הבסיסי של התרגיל הראשון היה עבודה על התפנות מהשחקן השומר כלומר ביצוע קאטים. באולטימייט ההתחמקות מהשמירה הוא דבר חשוב ביותר, בעיקר בגלל שאסור להתקדם עם הפריסבי ולכן המשחק מונע בעצם אך ורק על ידי מסירות לשחקן פנוי. קאט או בעברית חיתוך מתואר מצוין רק על ידי שמו: מטרת הקאט היא לחתוך את כיוון התנועה. כלומר, על מנת להתפנות מהשחקן השומר עליך (אסור לבצע חסימות) אתה חייב "לעבוד" עליו, לרוץ לכיוון אחד במהירות גבוהה עד שהשחקן "יאמין" לשינוי, ואז בבת אחת לשנות את הכיוון ולרוץ במהירות עוד יותר גבוהה על מנת להשאיר את השומר מאחור.  קיימים שני סוגי קאטים עיקריים באולטימייט: IN קאט, כאשר השחקן תופס את הפריסבי כשהוא בתנועה לכיוון הזורק. וDEEP קאט, כאשר הפריסבי נתפס כשהשחקן רץ לכיוון הend zone של הקבוצה היריבה. כמובן שקיימים עוד דרכים לבצע קאטים כמו ריצה לכיוון אחד ועקיפת המגן או הטעיה כפולה וכדומה אבל שני הקאטים הבסיסיים ביותר הם IN ו- DEEP.

לאחר מספר תרגילים בהם עבדנו בעיקר על קאטים ללא שמירה ולפעמים אף ללא פריסבי לתפיסה, התחלנו לעבוד על קאטים עם שמירה. כל אחד היה צריך או לשמור או לרוץ (כמובן שאחר כך היו התחלפויות). התרגיל הלך מצוין לרובינו ואני מאמין שמרבית הפריסבים נתפסו בסוף.

לאחר העבודה על קאטים שלקחה כ-4 שעות, התחלנו לעבוד על מארק. מארק הוא השחקן השומר על השחקן הזורק. תפקיד המארק מאוד משמעותי ועם זאת די פשוט, תפקיד המארק הוא לשמור בדרך כלל על צד אחד של הזורק, בעוד בצד השני שחקני ההתקפה מבצעים קאטים.

תמונה של מארק טורונטו מתיכון הוליסטון בקנדה מגן נגד תיכון BC מתוך ההוליסטון רפורטר.

התרשמתי מאוד גם ממגוון הילדים בנבחרת ואני מאמין שיש לכך קשר לאולטימייט פיס (UP). אולטימייט פיס הוא ארגון פריסבי ישראלי שמטרתו היא להביא שלום בין יהודים לערבים בישראל. בערים רבות בישראל (בעיקר ערים ערביות) קיימות קבוצות של אולטימייט פיס. הקבוצות, שמודרכות על ידי מאמנים ושחקני פריסבי מקצועיים בהתנדבות מלאה, מתכנסות פעם או פעמיים בשבוע לאימוני אולטימייט ברמה גבוהה. פרט לאימונים עצמם מוקנים באימונים גם ערכים של רוח המשחק, אחד הדברים החשובים ביותר באולטימייט. מאחר והמשחק הוא בדרך כלל בשיפוט עצמי, הרוח הספורטיבית וההוגנת היא מאוד משמעותית לפריסבי. חשוב להדגיש שרוח המשחק קיימת בכל קבוצות הפריסבי באשר הן, אך באולטימייט פיס הערכים הם  ברמה אישית יותר והרי כמה מאפיינים של UP אשר מוכיחים זאת:

UP מארגן טורנירים מעורבבים: אולטימייט פיס מארגן כחמישה טורנירים במהלך השנה, בחלק מהטורנירים הטורניר נערך במתכונת מעורבבת. כלומר: השחקנים אשר מגיעים לטורניר משובצים בקבוצות אקראיות. כתוצאה מכך נוצר מצב שהילדים משחקים יחד עם ילדים שהם אינם מכירים ולכן נוצרות חברויות רבות.

UP מארגן גם פרס הוגנות. בסיום כל משחק בטורניר נערכת בחירה של השחקן ההוגן ביותר, זה אשר הוכיח הוגנות במהלך המשחק. לדוגמא: הודאה בפאול שאתה ביצעת. הבחירה נעשית על ידי שחקני הקבוצה היריבה. בסוף הטורניר השחקן ההוגן מכל קבוצה מקבל פרס (אני זכיתי פעם אחת).

Spirit circle- בסוף כל משחק, מעט לפני בחירת השחקן ההוגן, שחקני שתי הקבוצות מסתדרים במעגל כך ששחקני הקבוצות מעורבבים. (שחקן מקבוצה A בין שני שחקנים מקבוצה B) ושחקני שתי הקבוצות מדברים על המשחק. לרוב מדובר בפרגונים הדדיים. אמנם זה נשמע מעט מוגזם או מעצבן אבל תתפלאו לגלות שהspirit circle אינו המצאה של אולטימייט פיס, ושהוא חלק חשוב מאוד מרוח המשחק שנמצא אצל מרבית ארגוני הפריסבי.

תמונה של Spirit circle מאתר של Ultimate Peace's Official Blog)

נבחרת הנוער לגיל 17 ומטה מונה היום כעשרים וחמישה נערים ואני ביניהם. בסגל הסופי של הנבחרת אמורים להיות כחמישה-עשר נערים, ומי יודע, עם קצת מזל והרבה יכולת אולי אוכל הקיץ לשלוח לכם סיקורים מאליפות אירופה לנוער 2017!

מולי

איש של מילים: כותב סדרתי, עורך, מתרגם ופילוסוף של ספורט. אפשר לראות חלק ממה שפרסמתי כולל קישורים ליומן הקורונה ורשימת פרסומים כמו "על ספורט ומהויותיו", "מסע בעקבות אוהדים", "ליקוטי ספורט" ו- "בלוז של תקוות ומורדות - סיפורי קבוצת הניו אורלינס פליקנס 2015-2017" ורבים אחרים... באתר: https://hamuli4u.wixsite.com/muli4u

לפוסט הזה יש 9 תגובות

  1. מחכה לכבר סיפורים מאליפות אירופה. זה ספורט מעולה ואני שמח שדווקא אצלנו, בהופס, נותנים לו בית.
    ומאחר ויכולת הכתיבה אצלכם כנראה עוברת במשפחה, אז בכלל…

  2. תודה לכולם! היה לי חשוב לכתוב את הפוסט הזה ואני שמח שהוא מתקבל יפה. ולמנחם, כן אני אח של איל ספיר😃

  3. מקסים!
    כמה שאני רוצה לדעת לזרוק פריסבי כמו שצריך.
    יש המלצה על טכניקות וסרטוני הדרכה? כמו כן יש מותגים מומלצים לצלחות?

כתיבת תגובה

סגירת תפריט