היום לפני…ג'ו נמת' 'מבטיח' נצחון על הקולטס / מנחם לס

היום לפני 48 שנה:

היום לפני 48 שנה ג'ו ('ברודוויי ג'ו') נמת' "ה-ב-ט-י-ח" נצחון של הניו יורק ג'טס על הפייבוריטית של לאס ווגאס ב-15 נקודות, הבולטימור קולטס’  בסופרבול III במיאמי.

הנצחון הזה ידוע בעיקר בגלל "ההבטחה" של ג'ו נמט, ומילוי ההבטחה בנצחון מפתיע ביותר של 9-16, אבל אפילו יותר מזה, זה היה המשחק הראשון החשוב בו ניצחה קבוצת AFL (אמריקן ליג) קבוצת NFL (נשיונל ליג) במשחק מכריע.

 

עד למשחק זה ה-NFL נחשבה לליגה  הוותיקה והחזקה בהרבה מה-AFL, מקרה די דומה לימים בהם ה-NBA התאחדה עם ה-ABA – אבל למעשה ה-NBA לא "התאחדה" אלא בלעה את הליגה השנייה.

כאן המצב היה אחר. ה-AFL היתה חזקה מדי עבור ה-NFL "לבלוע" אותה, והנצחון המפתיע ביותר הזה היה אולי הסיבה המכרעת בהסכמת ה-NFL להתאחד עם ה-AFL וליצור שני קונפרנצים, NFC ו-AFC.

נמת' היה צעיר שהגיע ממכרות הפחם של ביבר פולס, פנסילבניה, ישר לאוניברסיטת אלבאמה של גדול המאמנים פול ("BEAR")  בריאנט. למה "BEAR"?

מה, לא ידעתם? המאמן פעם נילחם נגד דוב באיזו שהיא עיירה שכוחת-אל באלבאמה.

נמת' היה שחקן תיכונים שהרפיוטציה שלו פרחה כשושנה בין החוחים, והסיפורים עליו שכבר כשהיה ג'וניור בתיכון תמיד נראה עם שתי יפהפיות, אחת בימינו ואחת בשמאלו בשעות הקטנות של הלילה, כולל ימי משחקים, הופיעו בעתונים ומגזינים. ככה הוא המשיך באלבאמה – אותה בחר מתוך מעל מ-50 מכללות שרצו אחריו.

פול בריאנט ידע שנמת' הוא טיפוס "אחר" ולראשונה בקריירת האימון שלו לא היתה לו ברירה אלא לקבל את השגעונות של נמת', כגון סיפורים שראו אותו מסתובב בארבע בבוקר ליד בארים פתוחים עם נערות חמודות ביום של משחקים.

התרוץ של בריאנט? "אני אף פעם לא ראיתי אותו בשבת בבוקר ב-4 בבוקר חצי שיכור עם שתי נערות, כל אחת לצד אחר שלו. אילו ראיתי אותו ב-4 בבוקר חצי שתוי, הייתי זורק אותו ישר חזרה לביבר פולס, מדינת פנסילבניה, משם הוא בא". (נמת', אגב, הביא לפול בריאנט ולאלבאמה אליפות מכללות ב-1964.)

כשאתה מנצח, המאמן סוגר עיניו. נמת' הפך גם לשק החבטות של פול בר בריאנט, וגם לשחקן האהוב ביותר שלו. הם נשארו בקשר של אב-בן, ואח"כ סבא-אבא, ובסוף חייו של פול בריאנט לסתם ידידים בלב ובנפש. בנאום 'היכל התהילה' של נמת' הוא פרץ בבכי ללא מעצורים כשהחל לדבר על מאמנו "והאיש החשוב ביותר בחיי" פול בר בריאנט.

כשהג'טס בחרו בו  בדראפט הוא כבש את מנהטן בסערה לפני שאמרת "STATURE OF LIBERTY". הוא ווולטר 'קלייד' פרייזר מהניקס – עוד פלייבוי מעיירה קטנה באילינוי – היו נוסעים במכונית קונברטיבל עם מעילי פרווה לבנים ובידם בקבוק שמפנייה לאורך ולרוחב הברודוויי והשדרה השביעית, והיה זה מראה שלא יישכח מאלה שהיו עדים לו.

הכינוי "ברודוויי ג'ו" דבק בו מיד.

ההבטחה, ואז הנצחון על הקולטס בסופרבול III היום לפני 48 שנה הפכו אותו ל-COLT HERO לא רק במנהטן וניו-יורק, אלא בכל האומה. במשחק עצמו הקוורטרבק הגדול מכולם היה ג'והני יונייטס מהקולטס שלא שיחק בגין פציעה. אבל הקוורטרבק שעלה אירל מורל לא היה קוטל קנים, והיה הקוורטרבק הפותח של הקולטס בכל מקרה, וזכה באותה שנה בתואר "קוורטבק השנה" של ה-NFL. יונייטס כמובן לא רק שהיה פצוע, אלא שהיה גם בערוב יומו. אחרי 3 אינטרספשיונס של מורל, מאמן הבולטימור קולטס – ואחד מגדולי המאמנים בהסטוריה של הפוטבול בוב שולה – נאלץ להכניס את יונייטס בסיום המשחק, אבל יונייטס היה פצוע מדי ואיטי מדי מכדי לשנות את התוצאה.

 

והנה סיפור שמעט מאד אנשים יודעים עליו: נמת' היה פיצ'ר מצויין בביבר פולס היי, וכשאלבאמה הציעה לו מילגת פוטבול, השיקגו קאבס הציעה לו חוזה מקצועני בבייסבול.

אחרי שפרש מפוטבול ג'ו נמת' יפה התואר הפך לאייקון המתקבל לכל מקום – הוליווד, ברודווי, בית הנשיא – כ-VIP, אייקון ב-ENDORSEMENTS, אישיות פרסומת ובידור, אבל חייו שהיו מלאים בסרטי הוליווד, הופעות טלוויזיה, ומה לא, מלאים הם גם גם באפיזודות של שכרות, השתוללויות, וחיי לילה סוערים.

 

 

אני זכיתי להכיר את ג'ו נמת' בשנים שגרתי בג'ופיטר כי הוא גר בג'ופיטר איילנד, ופגשתי אותו לא פעם ולא פעמיים בבארים של העיר, ליד איצטדיון הבייסבול של ג'ופיטר, כי נמת' היה גם חולה בייסבול. כשאני הכרתי אותו הוא כבר היה צולע על מקל, כי הפציעות האיומות של נמת' הפכו אותו לפצוע כרוני, ולכן קריירת הפוטבול שלו ב-AFC ואח"כ ב-NFC לא היתה יותר מבינונית. בשנים הראשונות שלי בג'ופיטר הוא היה עדיין נשוי לדבורה מייז (הוא היה בן 42, היא בת 22 כשנישאו), והם גידלו שני ילדים.

הם התגרשו, ולמיטב ידיעתי ילדיו נשארו עמו. אני הייתי בג'ופיטר כשהוא הפך לסבא. הוא, אגב, שחקן גולף מעולה ביותר.

 

היום לפני 4 שנים:

תום בריידי הפך לקוורטרבק המנצח ביותר בתולדות הפלייאוף כשזרק ל-3 טאצ'דאונס נגד יוסטון בנצחון 28-42, נצחון ששלח את הפטריוטס לאליפות ה-AFC. בריידי משיג את נצחונו מס' ה-17 – ועובר את ה-16 של מונטנה – כשהוא זורק ל-344 יארדס.

היום לפני 55 שנה:

וילט צ'מברליין הופך למלך הסלים של ה-NBA כשהוא קולע 73 נק' בנצחון פילדלפיה ווריורס על שיקגו פקרס 117-135.

היום לפני 46 שנה:

לני וילקינס הופךלשחקן המבוגר ביותר לזכות ב-MVP של האול טאר כשהוא קולע 21 נק' עבור המערב – בנצחון 107-108 על המזרח – כשהוא בן 33.

היום לפני 40 שנה:

מיאמי דולפינס זוכה בסופרבול השני ברציפות כשהיא מנצחת את מינסוטה וויקינגס 7-24 כשלארי זונקה, ה-MVP של המשחק, נושא כדור ל-145 יארדס ב-33 נשיאות, וטאצ'דאון.

היום לפני 31 שנה:

ה-NCAA מעבירה את החוק הקונטרוברסיאלי "פרופוזישיון 48" לפיו שחקני פרשמנים הפוטבול חייבים שיהיה להם ממוצע 2.0 ("C") בתיכון, ו-SAT של לפחות 700 כדי להיות כשרים לשחק במכללה.

היום לפני 26 שנה:

פיל מיקלסון הופך להיות השחקן החובב השני בס"ה לנצח טורניר PGA רשמי של המקצוענים כשהוא מנצח בחבטה אחת את טום פורצר בנורת'רן טלקום אופן.

היום לפני 18 שנה:

אחרי שהוא הוליך את הבולס לאליפות ששית, מייקל ג'ורדן בן ה-35 מודיע על פרישתו זו הפעם השנייה. אחרי שנת פרישה הוא חזר לשחק בעונת 20001-2 עם הויזרדס, וב-2003 הוא יודיע על פרישתו השלישית, והסופית.

היום לפני 26 שנה:

בו ג'קסון – לדעת רבים וטובים 'גדול הספורטאים מאז ומעולם' פוצע את ירכו במשחק הפלייאוף בפוטבול עם הרמס נגד סינסינטי, והפציעה גרמה לבעיות גופניות נוספות וניתוחים נוספים שאילצו אותו לפרוש מהבייסבול ב-MLB ומה-NFL ב-1994 אחרי "החלפת ירך".

 

מנחם לס

הזקו והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 8 תגובות

    1. זה הרבה יותר מרשים. הסיקסרס היו סופר דומיננטים ופייבוריטים ברורים. אף אחד לא נתן לג'טס סיכוי לפני המשחק.

  1. ואתמול בו ג'קסון אמר שאם הוא היה מודע לסיכוני הפציעות בפוטבול הוא בחיים לא היה בוחר לשחק את המשחק.

  2. בר ברייאנט לא נתן לנמת' להתפרפר ואפילו השעה אותו פעם או פעמיים אחרי תקריות של שתייה.
    ההייפ הגדול במקצוענים נולד כתוצאה ממלחמת מחירים שהתנהלה סביב נמת'. מצד אחד הג'טס של ה AFL ומצד שני הקארדינלס של ה NFL. הג'טס הציעו כפול וזכו. הכינוי ברודווי ג'ו נולד בעקבות כתבה בספורטס אילוסטרייטד בה הופיע על השער כשאורות ברודווי ברקע.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט