קואוצ' דונאלד / מולי

קואוצ' דונאלד
קואוצ' דונאלד

 

אז הארץ רעמה, נרעשה וגעשה כי בסוף קואוצ' דונאלד נבחר לאמן את TEAM USA.

חוסר הידיעה מה הוא יעשה גרם לשווקים להזדעדע כלפי מטה. "הוא בלתי צפוי!" הם זעקו, ואמות הסיפים (העמודים משני צדי הסף התומכים את קורת המשקוף והמבנה שעליה) נרעדו…

אבל אז באו המשקיפים והפרשנים הרגיעו ואמרו: "תרגעו, זה רק קואוצ' דונאלד הוא מופרע, החשוב ביותר הוא לראות מי יהיו עוזריו ומי יהיו השחקנים שהוא יבחר לקבוצתו,  וכשזה יוודע – העולם יירגע."

יודעים מה? זה בדיוק מה שגרם לי לחשוב מהו בעצם תפקידו של נשיא, במיוחד בארה"ב? והאם הוא באמת יוכל "להרעיד את העולם" (ולא, אני דווקא לא מתכוון ללחיצה על הכפתור האדום) ומדוע האנשים שהוא ימנה סביבו הם החשובים לדעת הפרשנים?

אז בואו לרגע ונחשוב. קואוצ' דונאלד הוא מאמן טרי, כזה שאפילו אין לו תעודת "פרו", והוא מגיע כהנחתה של הבעלים (עיין ערך העם האמריקאי) לקבוצת הפאר העולמית, TEAM USA, ומעכשיו והלאה הוא צריך להוביל אותה לארבע העונות הקרובות.

האמת, כשמאמן חדש מגיע לקבוצה, הדבר הראשון שהוא עושה זה למנות לעצמו צוות עוזרים. יש כאלו שמשתמשים באנשים הקיימים כבר בקבוצה, אבל הרבה פעמים כל הצוות המקצועי מוחלף. ואכן, סביר בהחלט שגם קואוצ' דונאלד מבין (מן הסתם כי אינו ישראלי) שהוא לא יוכל למלא את התפקיד לבדו ושיהא עליו למנות צוות עוזרים וכנהוג ב TEAM USA, הוא עומד להחליף את כל הצוות.

האם צוות העוזרים הזה חשוב? לעתים לא ולעתים כן. לפיני גרשון, לדוגמא,  היה את דייויד בלאט כעוזר ראשי שעשה חלק נכבד מהעבודה וכולם ידעו זאת.  אבל חִשבוּ נא, מי מכם יוכל למנות את שמות עוזרי המאמן בקבוצות הכדורסל שאינן מכבי ת"א ואולי הפועל ירושלים?

הדבר השני שמאמן עושה, לפחות בארץ, הוא לבחור את השחקנים, ואצל טראמפ (כמו אצל כל נשיא אמריקאי), שרי הממשלה הם המקבילה של השחקנים בקבוצתו.

אז עליו לבחור שחקנים בתפקידים השונים ולהנחות אותם "כיצד לשחק", אבל בשורה התחתונה השחקנים הללו הם אלו שמשחקים ומצטיינים או מפשלים (ולא משנה כמה המאמן צורח) והוא יכול לכל היותר להחליף אותם מדי פעם, אך פחות לקבוע עבורם מה בדיוק לעשות.
זו בסיבה בעטייה הפרשנים נותנים חשיבות לממשלה שלו, כי כוחו של קואוצ' דונאלד, כמו כוחו של כל מאמן אחר, פשוט מוגבל.

יש לו שלושה חדשים לעשות את כל זה יחד עם חפיפה מהמאמן הקודם (לא בכל המקרים והמקומות יש חפיפה, אבל הפעם תהיה) וכשברור לו שבעוד שלושה חדשים תגיע שריקת הפתיחה של המשחק הראשון, ומאז האחריות כולה שלו.

כן, לטוב ולרע האחריות היא של המאמן כמו גם של הנשיא.

אז מה עליו לעשות בעצם? לקחת את הקבוצה שבחר למחנה אימונים? לחכות למשחק הראשון ולראות איך דברים עובדים ורק אז לתקן מה שראוי תיקון? לכל מאמן דרכו ולכל נשיא גחמותיו.

אבל לקואוצ' דונאלד יש בעיה שלא לכל מאמן חדש יש: הבעיה הספציפית של קואץ' דונאלד היא שבחרו בו כדי לעשות מהפיכה, מ-ה-פ-י-כ-ה. מסתבר שלרוב אלו שקובעים נמאס מהסגל הקיים, והם החליטו שהם רוצים לחדש. לא, לא ברור להם מה לחדש (גם לו לא), לא ברור להם איך לחדש (גם לו לא), אבל כן ברור להם שהם לא רק רוצים לשנות ולחדש, הם גם רוצים שהתוצאות תהיינה לא פחות ממופלאות, והכי חשוב: הם רוצים הצלחות מיד.

אולם, קואוצ' דונאלד הוא מאמן בלי ניסיון. תחשבו על זה, אם הוא יביא עוזרים עם ניסיון, אז הם יעשו את מה שהם יודעים מניסיונם. הבעיה היא שמה שהם יודעים הוא אולי הרבה, אבל בטוח שזה לא משהו חדש…

אז איך קואוצ' דונאלד יפתור את כל הבעיות הללו?
איך תתנהג TEAM USA אחרי שריקת הפתיחה של המשחק הראשון?

ממתין לדעתכם

מולי

איש של מילים: כותב סדרתי, עורך, מתרגם ופילוסוף של ספורט. אפשר לראות חלק ממה שפרסמתי כולל קישורים ליומן הקורונה ורשימת פרסומים כמו "על ספורט ומהויותיו", "מסע בעקבות אוהדים", "ליקוטי ספורט" ו- "בלוז של תקוות ומורדות - סיפורי קבוצת הניו אורלינס פליקנס 2015-2017" ורבים אחרים... באתר: https://hamuli4u.wixsite.com/muli4u

לפוסט הזה יש 41 תגובות

  1. אנלוגיה מעולה לעולם הספורט מולי, יש מלא מאמנים שהיו מתים לקבל חוזה סגור ומובטח ל-4 שנים כמו טראמפ.
    לגבי מה יהיה אין לי מושג ואני פחות בקיא ברזי הפוליטיקה האמריקנית,
    מה שכן לא בטוח שכל מה שטראמפ מבטיח ייתרחש ויבוצע למרות שכוחו עצום (רוב גם בסנאט ובקונגרס אם אינני טועה), פעמים רבות שנכנסים לכס הנהג מבינים שיש הבדל בין מה שראיתי וידעתי מהצד, היכולת להגיד ולפזר הצהרות כשהאחריות לא עליי וכדומה לעומת מה שקורה והמשמעות של הדברים כאשר אני האחראי,בטח כשמדובר במעצמה בסדר גודל של ארה"ב (ראו למשל הצהרות של שר הביטחון הנוכחי בישראל טרם ישיבתו על הכיסא והביצוע בפועל מיום ישיבתו בכיסא)

    1. זו באמת דוגמא מצויינת לעוצמה והבעייתיות של השיטה האמריקנית (חוזה ל 4 שנים בלי אפשרות כמעט לפיטורין). מצד אחד למאמן יש את היכולת להגשים את מדיניותו ולבנות את הקבוצה עם חשיבה לטווח ארוך. מצד שני – אם נתקעת עם מאמן שאינו מתאים – אתה בבעיה עמוקה…

      זאת לעומת השיטה בישראל וקצת פחות באנגליה בהן ניתן הבעלים (נציגי העם היושבים בכנסת) יכולים להחליף את המאמן – עם כל החסרונות של חשיבה לטווח קצר.

          1. טראמפ הוא לגמרי הנחתה של ה"בעלים", אבל לצערי זה מזכיר לי יותר מהכל את ההנחתה של איזייה תומאס בניקס על ידי ג'יימס דולן. ה"בעלים" כאן, כמו במקרה של דולן, חסר הבנה לחלוטין.

        1. מייק פנס הוא גזען חשוך שחושב שאפשר לרפא הומוסקסואליות בעזרת דת, סקסיסט מהשורה הראשונה, גזען, מכחיש את שינוי האקלים, ועוד ים שטויות.
          הוא קריקטורה לגמרי, רק אחת מפחידה ולא אחת מצחיקה.

      1. אגב, מאלסקה ניתן לראות את רוסיה, לא ממש הבנתי על מה עפו עליה בזמנו. אולי זה מראה על רמת הידע של שאר העיתונאים מאשר עליה (לא שהיא העיפרון הכי מחודד בקלמר, לא מכיר אותה כלל).

        1. זה הפך לקאצ'פרייז בזכות טינה פיי הענקית:
          FEY AS PALIN: "You know, Hillary and I don't agree on everything …"

          POEHLER AS CLINTON: (OVERLAPPING) "Anything. I believe that diplomacy should be the cornerstone of any foreign policy."

          FEY AS PALIN: "And I can see Russia from my house."

          אם אני זוכר נכון, שאלו אותה מה היא יכולה לתרום בזכות המגורים הקרובים לרוסיה (לא שאלה חכמה במיוחד. סתם סגוויי מביך בעצלנותו), והתשובה שלה הייתה שהם שכנים שלה, ואפשר לראות את רוסיה מאי קרוב באלסקה. אף אחד לא טען שאי אפשר לראות את רוסיה מאלסקה, בעצם שאלו אותה מה היא הולכת לתרום מבחינה דיפלומטית עם רוסיה, והיא ענתה במה שיכול להיראות כמו מפגן טפשות על החלק הכי לא רלוונטי בשאלה.

  2. אחת מתאוריות הקונספירציה טענה שטראמפ התחיל את הדרך הזו כסוג של בדיחה מבחינתו, וכשהבין שזה נהיה רציני, הוא עשה כל שביכולתו לא להיבחר בבחירות האלה. לא הצליח לו.

    1. האמת שזה נשמע מאוד הגיוני,אני שמעתי איפשהו שהוא עשה את זה לא כבדיחה אלא כלתת פוש רציני לעסקים שלו שנמצאים קצת בקשיים.

      1. שניכם יכול להיות צודקים, אבל כנראה שברגע שסקרים התחילו להראות שיש לו סיכוי המחשבה על להיות נשיא החלה לחלחל ואז גם הגיע התאבון, ומשם הוא כבר שינה דיסקט והלך עם זה עד הסוף.

  3. אהבתי את הרעיון של אנלוגיה למאמן.

    אבל צריך לזכור שקואץ' טראמפ מגיע כתגובת-נגד לקואץ' אובמה שניסה לשכנע את הקבוצה שאתה אמור להרגיש רע אם יש בליגה שלך קבוצות קטנות שרק מפסידות, ושאף פעם אסור לשכוח שהגדולה של TEAM US הגיעה על עוולות בטריידים שהם עשו לקבוצות אחרות.

  4. הרמת להנחתה אז בבקשה.
    כריס כריסטי הוא ראש צוות המעבר של טראמפ מושל ניו גרזי הידוע כאחש ביצוע מצוין.
    פרשת ברידגייט היא ענין פקקי התנועה על גשר וושיגטון המהוה נקמה הוכחה בבית משפט כמעשה מכוון של אנשיו של כריסטי עיין פרשת ברידגייט.
    כריסטי קרוב לודאי יקרא לדגל כדי להוביל את המהפיכה בשיטות המדוברות אז אפרופו מהפיכה ופקקי תנועה נחזור לשנות השבעים גולפה מיליטאר בצילה ונראה דמיון מפתיע במשך שלוש שנות כהונתו של סלוודור איינדה תקעו נהגי משאיות את הגישה לסנטייגו הבירה היום יודעים שהכל כולל ההפיכה של פינושה ומניעת הגעת מזון לשווקי הבירה היו צעדים מכוונים מגבוה על ידי הסי אי איי האמריקאי .
    חבר עם פקקי תנועה וכריס כריסטי וקיבלת עתיד בעייתי מאד בארהב.

  5. הבעלים הוא הבעלים המצליח ביותר בעת החדשה. הכי חזק צבאית וכלכלית ובעל הדמוקרטיה היציבה ביותר. לזלזל בבעלים הזה או להשיא לו עצות בגזרה בו הוא בקיא בהרבה והוכיח עצמו בעבר זה מעט יומרני.
    הבעלים הזה הציל כבר טת העולם מכמה בעלים שמינו מאמנים פחות מוצלחים.
    אני סומך על הבעלים הזה יותר מעל כל מגיב מכובד ככל שיהיה.

    1. אתה מבלבל בין מי שהוביל את אמריקה לכל ההצלחות שלה ומי שהצביע עבור דונאלד טראמפ. "הבעלים" כאן בחרו בגזען מיזוגן אלים ושקרן – אם אתה "סומך" על הבחירה שלהם, ועל כל מה שהיא מסמלת – לבריאות, אבל לא נראה לי שאני ואתה חיים באותו עולם ערכי.

      1. בהחלט לא אותו עולם ערכי. אני מאמין בדמוקרטיה ואתה רוצה לקבוע בשביל אזרחי ארצות הברית. השמאל הישראלי כבר רוצה להחליף שני עמים. הידד.
        אנשים שרוצים בארכי טרוריסט מכחיש השואה מחמוד עבאס את התקווה לעתחד ורוד רואים את הבחירה בטראמפ כקץ כל הימים.
        בהחלט לא אותו עולם ערכי שלי.

        1. אתה מאמין בדמוקרטיה! כפיים, כל הכבוד, אבל תן לי להבין, אתה, דמוקרט גדול שכמוך, סבבא עם שלל ההתבטאויות, והמעשים של טראמפ? אתה חושב שזו בחירה ראויה? לי נראה שאתה ו"הימין הישראלי" חושבים שכן – כל עוד האיש הוא חובב ציון (וממש לא בטוח שזה המצב אגב) אז הכל כשר.

          ה"שמאל הישראלי רוצה להחליף שני עמים"! אני מבין שהציפייה שלך מהשמאל הישראלי זה שהוא יישב בשקט וישתוק אבל פעם אחרונה שבדקתי להביע דעה זה עדיין מותר ולא כל ביקורת על ההחלטת הרוב מערערת את יסודות הדמוקרטיה, כולל ביקורת על המצביעים.

          ומה קשור עבאס כאן – גם אני חושב שהוא די חלאתי, אבל אפשר לחשוב כך גם מבלי לתמוך במיזוגניה גזענות ואלימות.

          1. זה לא משנה מה אני חושב על טראמפ, אלא שאני חושב שהאמריקאים יודעים הכי טוב בעולם מה טוב בשבילם. לא לחינם הם הדמוקרטיה היחידה ששרדה כ"כ הרבה שנים והפכה להיות המעצמה החזקה ביותר. הם יודעים לבחור את המנהיגים שלהם.
            ודאי שמותר. בדמוקרטיה מותר לך לבקש להחליף את העם. רק כך בחשבון שהסיכוי שלך לגייס ככה את העם הוא די נמוך. בעיקר כי הוא לא ממש הולך להתחלף.
            מי שמבקר את הבוחרים, למעשה, מבקר את ההכרעה הדמוקרטית. לא סתם, אלא את החשובה ביותר שבהכרעות הדמוקרטיות, קרי בחירות לשלטון. זו זכותו כמובן בדמוקרטיה.
            אם מישהו חורג מכללי המשחק הדמוקרטים תפקיד ביהמ"ש לתת לו ברקס. ביהמ"ש לא נתן ברקס, אז המועמד לגיטימי, בין אם נאהב זאת ובין אם לאו.
            ד"א, בתור מדינה שמרשה לאיסלם קיצוני לשבת אצלה בכנסת (פי כמה מיזוגניה, גזענות ואלימות ממה שטראמפ לכאורה מייצג אליבא דאמצעי תקשורת מסוימים), כדאי שנסתכל פנימה לפני שאנחנו מבקרים אחרים.

          2. נראה לי שאני מבין מצוין. אם אתה לא מבין שדמוקרטיה היא שהשליט נבחר ע"י העם ולא ע"י מי שמתאים לאנשים בצד השני של העולם, אז הבעיה היא אצלך.
            והסרט מעולה, אך השימוש במשפט הפעם גרוע מאד.

  6. נהדר מולי.
    הטראמפ יהיה מאמן שילמד כדורסל תוך כדי העונה. אני לא חושש מטראמפ. הוא יכול להפתיע את כולנו לטובה והוא יהיה לצד ישראל בכל עימות. יעביר את השגרירות לירושלים? כנראה שרק בייעוץ עם נתניהו כי זה יכול לגרום לפיצוץ גדול.
    אני פוחד מאד משני עוזרי המאמנים: רודי ג'וליאני כתובע כללי וניוט גינגריץ' כמזכיר המדינה. וכריס כריסטי הוא קרימינל.
    בגדול, אני מאמין שבחירתו הראתה שבכל העולם לימין נישבר מהשמאל, מהמהגרים, מנתינה חופשית למובטלים שלא רוצים לעבוד וכו'. נצחונו הוא מין נצחון הגבר הלבן שכבר מזמן לא ניצח שום דבר, כולל כדורסל.

    1. ליבי עם הגבר הלבן. הוא כמו מנהל קבוצת כדורסל שמובילה 70 הפרש במחצית ועכשיו מעביר את השחקנים שטיפה כי ההפרש ירד בינתיים ל-60 לטובת הגבר הלבן. כן, הגבר הלבן הוא שמעון מזרחי.

      בבקשה שלא יעבירו את השגרירות לירושלים. הבניין הנוכחי סוגר יופי את הרחוב מאוויר וחול של הים.

    2. בדיוק יפה כתבת לגבי כריסטי גוליאני ושות.
      זה לא יקרה היום ולא מחר אבל אם בדרך כלל כשנבחר נשיא דמוקרטי בשיטת האיזונים והבלמים האמריקאית בדרך כלל היתה לא בעית רוב בבית הנבחרים ובסנט .
      זה לא המצב הפעם .

  7. אני חושב שקלינטון ניצחה והתחילה מלחמת עולם שלישית ואז מישהו חזר אחורה בזמן וגרם לטראמפ לנצח בשביל למנוע את זה.

    אבל תמיד אמרו שיש לי דמיון מפותח

    1. ענק! ברמה הכי שטחית, נדמה שכולם קצת מפחדים מטראמפ כי הוא נראה אימפולסיבי ומשוחח רסן. אולי זה לא רע שיש שריף כזה.

  8. בינתיים גלים של גזענים, מיזוגניים והומופובים יוצאים לרחובות ארצות הברית ותוקפים מכל הבא ליד כדי לתת הצהרה שהמדינה תהיה שלהם בקרוב.
    אובמה היה התקווה לשינוי. שינוי מהפוליטיקאים הישנים. שינוי עבור עניי העם. אבל בעיקר – שינוי עבור המיעוטים שיוכלו להרגיש שזו המדינה שלהם סוף סוף.
    עכשיו טראמפ מייצג את אותו שינוי, רק עבור האנשים מתחילת הפוסט. הם מאמינים שהמדינה בדרך לסיבוב פרסה בחזרה לדעותיהם.
    אפשר רק לקוות שכמו תומכי אובמה, גם הם טועים.
    כל אלו שתומכים בטראמפ לא בהכרח מחזיקים בדעות האלו. פשוט לא אכפת להם מספיק
    אירוני לחשוב שכהונת הנשיא השחור הראשון נגמרת עם נשיא שנתמך על ידי ה-KKK.

    בדיוק כמו הבית הלבן, זה יותר טוב כשסורקין כותב את זה: https://www.theguardian.com/culture/2016/nov/10/aaron-sorkin-publishes-letter-urging-daughter-to-fight-after-trump-win

כתיבת תגובה

סגירת תפריט