הלילות של אירופה – סיכום המחזור השני

נגמר המחזור השני שהדגים לכולנו את משמעותה הליגה הסגורה במתכונתה הנוכחית – אין משחקים קלים, כל קבוצה יכולה לנצח כל קבוצה. הליטאים הדהימו, פאו נתנה פייט לאלופה, ביוון אוהבים את הבית, מכבי ניסתה ורודי צחק, פנר מנצחת בלי להרשים יותר מדי, הכוכב הדהימו מול עוד טוענת להצלבה ומילאנו נראית כמו אחד הדברים הכי טובים שיש השנה במפעל.

אולימפיאקוס פיראוס (1-1)  – אנאדולו אפס (2-0)

תוצאה סופית: 66-90

אין כמו הבית בסתיו. שמיכה חמה, כוס תה חם, ספר טוב וניצחונות. אולימפיאקוס סגרה שבוע ביתי חמים ונעים שכלל ניצחון בדרבי מול פאו ודריסה של הטורקים, שמצדם נראים כמי שמשוועים בעצמם לקצת בית. בפריוויו שאלתי האם ווסיליס ספאנוליס עדיין רלוונטי למפעל הבכיר והרכז הוותיק סתם לי את הפה עם 19 נקודות, 9 אסיסטים ו-3 ריבאונדים באחוזים מצוינים תוך כדי שהוא רוקד על ההגנה הטורקית חסרת הישע. בנוסף, עבר ספאנוליס את רף 3,000 הנקודות והוא היחיד לצד נבארו שעשה זאת בקרב השחקנים הפעילים במפעל.


גם הקולגה היוונית' פירינטזיס סיפקה סחורה עם 15 ו-11 וכמו כן מאט לוג'סקי שקלע 14. מי שעדיין לא מרשימים במדי אלופת יוון אלו הזרים שהובאו ויהיה מעניין לעקוב אחרי התפקוד שלהם בהמשך.

אצל הטורקים צ'די אוסמאן קולע 22 נקודות ולא מקבל הרבה עזרה מהחברים שקלעו בלעדיו 44 נקודות בלבד. תומא הורטל ממשיך לאכזב בפתיחת העונה כאשר ב-18 דקות משחק הוא קולע רק 3 נקודות. הקבוצה כולה קלעה ב-30 אחוז ל-2 נקודות, מה שבהחלט מסביר את התוצאה שעל הלוח.

גם ביול"ב אוהבים ווטרנים שמספקים הצגות והעניקו לספאנוליס את ה-MVP של המחזור.

מכבי פוקס תל אביב (2-0) – ריאל מדריד (0-2)

תוצאה סופית: 89-82

מי כאן מספיק וותיק כדי לזכור את ימי 'היכל נוקיה המבצר הבלתי חדיר'? מאז תחילת שנה שעברה המאזן של מכבי בהיכל הוא שלילי וגם העונה הנוכחית בבית נפתחה עם תוספת מספר לצד הלא נכון של ספירת הניצחונות.

גם הקצבת הנסים ירדה השנה או ששומרים אותם לחלקים מאוחרים יותר של העונה, רק אלוהי הכדורסל יודע. כך או כך מכבי ניסתה זה שבוע שני ברציפות לחולל נס כשחזרה מפיגור 15 במחצית הראשונה והשוותה את התוצאה. אבל לספרדים יש ווטרן בשם רודי פרנדז לצד קלע בשם ג'ייסי קרול שפשוט דפקו שלשה כל פעם שמכבי התקרבה קצת לספרדים בסגול.

רודי סיים עם 16 נקודות ב50 אחוז לשלוש ולצד קרול שסיים עם 18 וחמש משמונה לשלוש הוביל את ריאל לניצחון בהיכל. סרחיו יול היה רגוע השבוע עם 14 נקודות ו0 משמונה מחרידים משלוש ואנתוני ראנדולף השתפר עם תשע נקודות אך עדיין נראה כמו נגר מארץ הנגרים ולא כמו שחקן מוביל התקפית.

ריאל לא שיחקה בשיא הכוח והצליחה ליצור פער גדול בחצי הראשון שהחזיק אותה עד הסוף. את היתרון השיגה ריאל בעיקר באמצעות שליטה ברחבה הצהובה הם בנקודות והן בריבאונד ההתקפה. בחצי השני, כשמכבי הדקה את ההגנה, אפסו הספרדים את הידיות וצלפו מחוץ . פאבלו לאסו ממשיך לשחק ברוטציה קבועה שאותה לא ידעה מכבי לנצל מול חמישיות חלשות יחסית.

מכבי הציגה הגנה מזעזעת בחצי הראשון שחשפה את הפגמים הגדולים שלה – רכות בצבע, חולשה בריבאונד, התקשות של הישראלים, חדירות קלות מידי על הגארדים. הישראלים של מכבי קלעו שתי נקודות באחד מתשע משותפים בלבד ונראו רע מאוד בשני צידי המגרש. מייק צירבס סיפק עוד משחק רע הגנתית וסביר מינוס התקפית  עם שש נקודות ושתי ריבאונדים בלבד. מכבי יכולה להתעודד מהקמבק אך הסגל נראה קצר מאוד, ההגנה עדיין לא משהו וכל זה כשריאל משחקת על הילוך וחצי וקולעת רק ב30 אחוז לשלוש.

בתחילת המחצית השנייה שיחק ארז עם חמישייה שכללה את גאודלוק סילי ווימס ראד ואייברסון שהצליחה לרוץ, לשלוט בריבאונד ולקזז את ההפרש כולו. אם יש נקודת אור מהמשחק זה התפקוד של החמישייה הזו וייתכן שנראה את החמישייה הזו עולה גם במשחקים הבאים. לרמי הדר פתרונים. נקודת אור נוספת היא ראד שקלע 18 נקודות וסיפק לטופ 10 כמה ביצועים מרשימים:

 

בורוזה במברג (1-1) – יוניקס קאזאן (2-0)

תוצאה סופית: 89-86

משחק מצוין בין שתי קבוצות שזוממות הפתעות. במברג ממשיכה את המאזן הנהדר שלה בבית מול יריבה עקשנית וקית' לנגפורד אחד. גם כאן, ווטרן הוביל את המנצחים כשניקוס זיזיס קולע 16 נקודות לצד 15 של ניקולו מלי 15 של דרויוס מילר ו17 של יאניס סטרלנייקס מהספסל. הקבוצה כולה הצטרפה למועדון 90 50 40 למשחק אחד כשקלעה באחוזים מצוינים מכל הטווחים כש24 אסיסיטים נמסרים בין השחקנים של טריינקיירי. אצל הרוסים לנגפורד המטיר 24 נקודות ולצד קוטי קלארק עם 20 וקווינו קולוום עם 15 השאיר את המשחק צמוד. קאזאן נלחמה במשחק חוץ קשה מאוד ועל אף שתי ההפסדים היא הראתה שחיים קלים לא הולכים להיות מולה.

דרושאפקה דואוש איסטנבול (1-1) – EA7 אמפוריה מילאנו (0-2)

תוצאה סופית: 81-80

לא עובד לי עם מילאנו ודרושאפקה בהימורים. הבלאטים חזרו הביתה אחרי הסיבוב הקשה בסרביה והפסד בליגה הטורקית ונתקלו בקבוצה העקשנית מאיטליה. "הולך להיות לנו הרבה משחקים קשים" אמר בלאט שבוע שעבר וצדק. גם הפעם ירדה הקבוצה בירוק בפיגור למחצית וניסתה לחפות על זה ברבע שלישי, שאותו אמנם ניצחה אך 21 נקודות של מילאנו ברבע הרביעי שלח את האיטלקים לארץ המגף עם מאזן מושלם. מילאן מצ'באן ממשיך את פתיחת העונה החלומית שלו כשמעמיד אחוזים אישיים מופרכים לחלוטין של 83 אחוז ל-3 ו-73 אחוז ל-2. בטורקיה קלע הסרבי 19 נקודות עם שישה ריבאונדים ושלושה אסיסטים ומי יודע ייתכן יש כוכב אירופי חדש בדרך. רירקי היקמן סיפק משחק חלש עם 4 נקודות בלבד ו-5 אסיסטים אך ג'מאל מקלין ומנטאס קלנטייס קלעו אחת עשרה נקודות כל אחד.

כוכב אירופאי חדש?
כוכב אירופאי חדש?

אצל הטורקים אדריאן מוארמן קלע 20, בראד וונמייקר קלע 16, ג'יימס אנדרסון עם 14 וסקוטי ווילבקין עם 13. דרושאפקה הפסידה בעקבות הפיגור המוקדם ואי הצלחתה לעצור באופן מלא את מילאנו בהגנה. מילאנו קלעה ב-50 אחוז לשתיים ו-40 לשלוש וכשהקבוצה מולך קולעת ככה גם דיוויד בלאט לא יעזור. הנושא של הפיגור המוקדם בדרושאפקה הוא מעניין כי המנהג להיכנס לפיגור מוקדם ולהציל את המולדת הוא מנהג שרשום על שמה של מכבי, האם בלאט מביא את המנטליות הלא בריאה הזו לטורקיה?

גלאטאסריי אובדנק איסטנבול (2-0) – הכוכב האדום בלגרד (1-1)

תוצאה סופית: 85-83

גלאטאסריי פותחת את העונה אירופאית המתחדשת עם שתי הפסדי בית רצופים כשהשני שבהם הוא מול הפייבוריטית בעיני לא מעטים לסיים במקום האחרון. אבל נייר זה נייר ומגרש זה מגרש והכוכב האדום כבר שבוע שני מקשה על קבוצה בכירה ממנה והפעם גם מנצחת.

ראס סמית' ממשיך לדשדש עם 4 נקודות כשאוסטין דיי לוקח את המושכות בצד ההתקפי עם 24. סינן גולר לא מהווה פקטור הפעם שדווקא אלכס טיוס מראה יכולות עם 19 נקודות 5 ריבאונדים וארבעה גגות. אבל בלי קשר לשחקנים האינדיבידואלים משהו לא עובד בטורקיה. ההגנה חלשה, ההתקפה לא מסודרת, ושבוע הבא יש לה צמד משחקי חוץ קשים שבקלות יכולים להפוך ל4-0 מהדהד.

בצד השני הסרבים נראו מצוין כשהציגו כדורסל שוטף, קליעה טובה מכל הטווחים (50 50 ו80) הגנה חזקה עם 15 חטיפות וגגות וידעו לנצל את הבלבול של הטורקים כדי לנצח איפה שאף אחד לא נתן להם את הניצחון מראש. מרקו סימוניביץ' הוותיק קלע 23 נקודות כשחמישה שחקנים של הכוכב מסיימים עם ספרות כפולות. קבוצת הכל סרבים (גם קרלס ג'נקיס הוא מתאזרח) ממשיכה להראות שזרים וכסף הם לא הפקטור הבלעדי להצלחה באירופה. ומי יודע כמה קבוצות היא עוד תפתיע השנה.

ז'לגיריס קובנה (1-1) – באסקוניה וויטוריה (1-1)

תוצאה סופית: 73-78

רגע מה?

ובכן, כן. הליטאים החביבים והלא מזיקים מבחוץ ניצחו את הטוענת לטופ אייט בבית שמצידה הפסידה במגרש שלאבד נקודות בו זה דבר שאסור לעשות במירוץ הצמוד לאיסטנבול. לאו ווסטרמן הצרפתי קלע 20 נקודות לליטאים והוסיף גם 4 אסיסיטים ו4 ריבאונדים שלצידו כל שחקני ז'לגיריס מלבד ארבעה קולעים מעל לחמש נקודות שמעניקים לשאראס ניצחון קבוצתי מאוד בבית. אצל הספרדים ארבעה שחקנים קולעים בספרות כפולות ללא כל עזרה משאר החברים. אדרה ברנייני ממשיך לפתוח ברגל ימין עם 17 נקודות ו3 גגות שלצד שיין לארקין אדם הנגה וטורקין שנגלייה הוביל את ההתקפה שקלעה ב25 אחוז מהשלוש ושלא הספיקה בקובנה. הליטאים הורידו 44 ריבאונדים לעומת 32 בלבד של הספרדים שלא השכילו לנצל את 13 החטיפות שחטפו. בסוף, צריך שחקני עזר. כשאין לך כאלה אתה תפסיד, גם אם זה בליטא.

צסק"א מוסקבא (0-2) – פנאתינייקוס אתונה (1-1)

תוצאה סופית: 77-81

בלי מאמן על הקווים הגיעה פאו למגרש הקשה ביבשת ונתנה פייט לאלופה הנוכחית. צסק"א הציגה משחק חלש יחסית בו מילוש תאודוסיץ' קולע רק שש נקודות ולננו דה קולו לוקח זמן להכנס למשחק. בסוף, דה קולו קולע 20 נקודות ואנדרי וורנצ'ביץ' מוסיף גם הוא עשרים אבל התרומה משאר הסגל היית אפסית כמעט ביחס לקבוצה הזו.

אצל היווונים דרו ניקולאס קולע 20 ונעזר בקי סי ריברס עם 16 וניק קלאתי'ס שמתקן את הרושם משבוע שעבר עם 8 אסיסטים לצד 10 נקודות כדי לתת פייט לצסק"א בבית. בסוף בסוף, זה לא מספיק מול הרוסים אבל בהחלט אמור לתת תקווה למאמן הנכנס צ'אבי פקסוול.

FC ברצלונה לאסה (1-1) – פנרבחצ'א איסטנבול (0-2)

תוצאה סופית:  73-72

כדור אחרון לקבוצה היריבה שמובילה עליכם בנקודה. מה אתם עושים? עבירה על שחקן עם הכדור, זריקות, ונסיון להשוות\לנצח. זה גם מה שברצלונה תכננה לעשות לפנר שהתעללה בנסיונות שלה לעשות עבירה עם תנועה ומסירות עד לסוף השעון.

שתי הקבוצות שניצחו בקושי במחזור הראשון נפגשו בברצלונה וידם של הטוקים שוב יצאה על העליונה למרות משחק לא משכנע מספיק התקפית. בובי דיקסון וקוסטאס סלוקאס קלעו 15 נקודות לצד 12 של בוגדנוביץ' כשכל הקבוצה קולעת בחמישים אחוז לשלוש. אם כי  כמו שתואר, בסוף מה שייקחו מהמשחק הזה בצד ההתקפי הוא הפוזשן האחרון.

אצל הספרדים טיריס רייס הגיע וקלע 19 נקודות לצד 6 אסיסטים באחוזים רעים מהשלוש. לצידו לא הגיעו כמעט איש מלבד סטרטוס פרפרוגלו שקלע 14 כשכל הקבוצה קולעת ב35 חוז לשלוש בלבד. הבעיות בסגל של בארסה המשיכו להיחשף השבוע כששוב אין סקורר משמעותי לצד רייס ועל אף הגנה טובה יחסית היא יוצאת מופסדת מול יריבת הצלבה פוטנציאלית. ברצוקאס צריך לעשות חושבים כי השיטה שעבדה כל כך טוב בקובאן בשנה שעברה לא יכולה לעבוד בקבוצה שהיוצר היחיד שלה הוא טייריס רייס.

הפוזשן האחרון כאן מ1:20:

לפוסט הזה יש 21 תגובות

  1. נהדר לביא, הסיכומים האלה הם תוספת משמעותית לאתר.

    לגבי אולימפייקוס'- אפס. משחק נהדר כמו שאמרת של סםאנוליס שכבר את הרבע הראשון סיים עם 8 ו5, כשרוב האסיסטים הם לפרינטזיס הנהדר. השילוב הזה פתח פער שעליו הם שמרו לאורך כל המשחק.
    אצל אפס הזרים בינתיים מאוד מאכזבים. המאמן שלהם עלה עם חמישייה אמריקאית שהציגה משחק סטטי המון 1 על 1 ושם נפתח הפער. ברגע שהכניס את הרטל עוסמן כל המשחק השתנה. פתאום תרגילים כדור זז והצליחו לצמק את ההפרש, מה שלא הספיק כי האצרקיאם לא מספיק טובים.

    מבחינת מכבי ריאל- רמי הדר/המאמן הבא צריך למצוא פתרונות הגנתיים ואת מקומם של הישראלים. אוחיון ומקל ביחד יכול לתת 25-30 דק' טובות ביורוליג, מה שיכול לעזור מבחינת ניהול משחק. למכבי יש את הכשרון ההתקפי ברמה הגבוהה. צריך מי שינהל את ההצגה וכמובן להתחיל לשמור.

    מילאנו באמת קבוצה נהדרת, והיא גם מבטאת משהו שיש לקבוצות החזקות השנה- עומק. 2-3 שחקנים על כל עמדה ברמה גבוהה מאוד. אם 1 לא פוגע יש מי שיחליף אותו. הם משחקים כדורסל יפה מאוד והם יכולים להגיע רחוק.
    אצל דיוויד התחלנו לראות בעיות אצל וויל קלייבורן כי פשוט לא ספרו אותו והלכו אחורה, נתנו לו להפציץ מחוץ לקשת והוא לא םגע וגם כמובן התקשה לחדור ככה. יש לדייויד גם בעיה בצבע. אין מי שיעשה שם נק' וגם בצד ההגנתי הם חלשים. וכמובן כמו שאמרתי נושא הפיגור המוקדם. זה כבר מתחיל להדאיג כשזה אשכרה כל משחק ראה וראינו בשבוע האחרון שזה לא תמיד יעבוד

  2. תודה מצוין. טור מעולה שנותן המון.
    אני שוב אומר, ממש אוהב את המתכונת הזאת של ליגה. מעלה את הרמה והעניין בכמה דרגות.
    שני שחקנים שבלטו לי מעל כולם זה מצ'באן שנראה בעונת פריצה סופסוף, ועוסמן הטורקי. לא ראיתי אותו משחק עדיין אבל הוא מעלה גלים גם ב-nba. מה מצב החוזה שלו בפנרבחצ'ה?
    לגבי דרושפקא, היתרון של בלאט שהוא יודע ליצור קבוצות עם אוריינטציה הגנתית גם כשההתקפה מוגבלת. זה תמיד הולך ומשתפר יחד עם התיאום והזמן שנותנים לו. דרושפקא צריכים פורוורד מרווח, זה הכרחי בשיטה של בלאט

  3. שבוע שני שיוצא לי לראות אומנם דרך תקצירים את באמברג וגם על סמך מה שראינו מהם בעונה החולפת הם הולכים להיות סוס שחור של היורוליג העונה, כנראה לא יעשו הצלבה אבל ייגרמו להרבה קבוצות להנזק במאבק על ההצלבה במשחקים מולם.

    1. לאף אחד לא יהיה קל מולם.
      אם הם מגיעים להצלבה אני נותן לטרינקיירי את מאמן העונה אם כי בניגוד לNBA
      באירופה נותנים לרוב על סמך הפיינל פור.
      גם בלי הצלבה כל השחקנים שלהם יהיו סחורה חמה בקיץ (רב המובילים מסיימים חוזה)

  4. סיכום מצוין לביא.
    אני מאד אוהב את דרך בהתנהלות באולימפיאקוס. מאז שהחליטו שם להוריד תקציב באופן יחסי כמובן, הקבוצה הזו מעמידה סגלים יציבים ומחוברים היטב, זכתה פעמיים ביורוליג והגיעה לגמר נוסף, מצליחה ביוון וכמעט כל שנה מפיקה מעצמה יותר מסך חלקיה. תענוג לראות גם את במברג, ובכלל הכדורסל הגרמני שלפני כמה שנים היה נשמע כמו בדיחה הפך לכוח משמעותי ביבשת בזכות השקעה נכונה וחשיבה אסטרטגית עם תכניות עבודה. היום העומק שם גדול מאד והם יצליחו בסוף להכניס קבוצות גם לצמרת הגבוהה.

    באופן כללי נראה שאין בשר תותחים השנה וכל קבוצה יכולה להקשות גם על הגדולות, אבל סביר להניח שבשלב מסוים העומק של הגדולות יתן את אותותיו ונראה את הפערים

    1. תגדיר פערים?
      יש את ריאל וצסקא שהם רמה מעל כולם.
      אחרי זה מלבד אולי ברצלונה אני לא רואה פערים גדולים בין הקבוצות. כולן בינתיים מראות שיש איכות ויש תחרותיות בליגה הזו.
      אני לא יכול לנחש את ה-4 הראשונות, בטח שלא את השמונה

      1. הפערים מבחינתי הן קבוצות עם סגל עמוק ואיכותי בכל עמדה שלפחות על הנייר אמורות להיות מועמדות לפיינל פור. הייתי מוסיף את פנרבחצ'ה לריאל וצסקא. ברצלונה עונה גם היא על ההגדרה הזו אבל עדיין לא נראית מרשימה. מתחתן יש הרבה קבוצות שיכולות להתחבר ולאיים על ההגמוניה שלהן.
        אגב לא סתם כמעט אין קבוצות ששומרות על התואר, אבל גם אין הרבה שמצטרפות למועדון הכמעט סגור של הזוכות בו.

  5. מעולה לביא כל הכבוד על ההתמדה.

    הנקודה שלי שכבר נאמרה היא כזו.
    למרות שעכשיו כל קבוצה נותנת פייט יהיו בשלב כל שהוא לפחות 3-4 קבוצות שיודחו הרבה לפני סוף העונה.
    קבוצות אלו יורידו הילוך בירוליג וזה עשוי לפגום בספורוטיביות .
    ניקח למשל את קובנה.
    השבוע מכבי תיסע. לשם ותירק דם לדעתי וכלל לא בטוח שתנצח.
    הקבוצה שתבוא לשם במחזורים 25-30 תקבל. קבוצה שכבר הודחה ( כמעט בוודאת ) וסביר מאד שתטייל בקלות.
    אם היורוליג הייתה קובעת גם יורדות הרי המתח של עכשיו והקרבות הצמודים היו נמשכים עד הסוף.

  6. שוב תודה… רק נקודה לגבי ז'לגיריס- נכון לעכשיו היא רחוקה מלהיות שק החבטות כפי שצפו לה. גם בשבוע שעבר היא הקשתה על פאו באתונה. מכבי עשויה לסבול שם ביום שישי (סוני ווימס יחזור לתחנה הראשונה שלו באירופה)

כתיבת תגובה

סגירת תפריט