היום לפני 27 שנה: וויין גרצקי שובר את שיא ה'נקודות' של ה-NHL / מנחם לס

                                ( וויין גרצקי עם גורדי האו האגדי שאת שיאו הוא שבר)

October 15, 1989                                                                                                                            Admington

קראו לו וכינו אותו  בתחילה "GREAT GRETZKY", וזה היה לפני ששיחק את משחקו הראשון ב-NHL. הלילה, בעונתו ה-11 בליגה, כשהוא כבר "THE GREAT ONE", ולפני קהל אוהד של קבוצתו הקודמת איתה זכה בארבעה  STANLEY CUPS שהן אליפויות ה-NHL, הוא שבר את שיא הנקודות של גורדי האו האגדי שעמד על 1,850. גרצקי היה רק בן 28 כששבר את השיא (הוא הגיע לליגה כנער בן 17), וכשסיים את הקריירה היו לו – ואיש לא מתקרב אפילו לשיאיו – 2,857 נקודות בעונות הרגילות, ו-3,239 יחד עם הפלייאוף.

הנה התאור של השער, והשיא:

The goal that broke the record was classic Gretzky. He had been on the ice for almost three uninterrupted minutes and was hanging behind the net, waiting. Dave Taylor, stationed on the far right side, threw a pass in front. Gretzky skated in front of the net and backhanded the puck between Ranford and the post. The crowd roared as Gretzky and the Kings celebrated. The game was stopped for 10 minutes while Gretzky was honored. Gretzky entered the game 1 point shy of Howe's mark. He needed less than five minutes to get it, earning an assist on the game's first goal.

נקודות – "POINTS" בהוקי – הם שערים ואסיסטים יחד. מספר מסורתי וקדוש בעיני הקנדים כשאצלם "POINTS" לא חשובים פחות משערים.

אבל אם לשערים אתם דואגים, גרצקי מחזיק כמעט בכל החשובים, שוב מבלי יריב המתקרב אליו: שערים לקריירה (894); שערים לקריירה עם פלייאוף (1,019); שערי פלייאוף (122); שערים לעונה (92) ושערים לעונה עם פלייאוף (100).

אחרי ששבר את שיאו של גורדי, הוא הוסיף שער בהארכה כשהקינגס מלוס אנג'לס מנצחים את האדמינגטון אוילרס 5-4.

כולם היו שם כי כמעט לא היה משחק בו גרצקי לא כבש שער או מסר אסיסט וכולם רצו להיות נוכחים כשהשיא יישבר.. היו שם ראש ממשלת קנדה, הקומיסיונר של ה-NHL, וגורדי האו עצמו שאמר:

." Howe, Gretzky's boyhood idol, then said: "In all honesty, I've been looking forward to today. It's really nice for me to be a part of this."

הוא סיים:

If it was, pardon the expression, some clown breaking it, it would have bothered me," Howe said earlier. "But not Wayne.

אחרי האו גרצקי דיבר:

 

"I've really been excited in the last week," he said. "An award such as this takes a lot of help. Both teams that are here today are a big part of these 1,800 points. I'd like to thank the Edmonton fans for their support, and I'd like to thank the Edmonton organization for their support." Gretzky also thanked his parents and wife and saluted Howe. "Gordie still is the greatest, in my mind, and the greatest in everyone else's mind," he said.

גרצקי פחות ידוע לישראלים בגלל שהוא היה כוכב בהוקי קרח. אז תצטרכו להאמין לי שלא היה שחקן טניס כמוהו, ולא היה אחד שאפילו התקרב אליו. הוא השאיר מאחוריו מרחק כפי שמייקל ג'ורדן השאיר מאחוריו מרחק בכדורסל. הוא , פשוט, היה  – ועדיין -"THE GREAT ONE!".

הוא היה שחקן רזה באופן יחסי לממוצע בהוקי, והוא נמנע מלהיכנס לקרבות אגרופים. משך כל הקריירה שלו נישלחו שחקנים יריבים רק לגרות את גרצקי לקרב שבסיומו שני החובטים חוטפים שתי דקות עונש (לפחות), וגרצקי ידע שהוא חשוב מדי מכדי לשבת בתא הסגור לשתי דקות השעייה. למעשה, הליגה בזמנו חוקקה חוק נגד זה שנקרא "GRETZKY RULE", אבל החוק בוטל (אפילו גרצקי עצמו היה בעד ביטול החוק).

לכתוב עליו, ועל כל מה שעשה בהוקי – ואחרי ההוקי – צריך לכתוב ספר. אחד הדברים שהוא עשה בהוקי אחרי שפרש היה לקנות את הפיניקס קיוטיס, ולהיות בעל הקבוצה ומאמנה. היום הוא שותף באדמינגטון אוילרס ונשיא הקבוצה.

האימרה המפורסמת ביותר שלו היא "אתה מחמיץ 100% מה-SHOTS שאתה לא לוקח"

כשגרצקי פרש, הליגה החליטה להקפיא את מספרו, 99. לעולם לא ישחק 99 אחר ב-NHL. לעניות דעתי אין מקרה דומה לכך באף מייג'ור ספורט באף ליגה חשובה בעולם!

 

 

 

                                                      "THE GREAT ONE"

 

 

                                גרצקי ואשתו

 

 

                                                   הבת – פאולינה גרצקי

 

פאולינה מדגימה חבטת גולף (אבל הצלם התרכז בדברים אחרים). היא שחקנית מעולה שהתחרתה ברמות די גבוהות

מנחם לס

הזקו והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 14 תגובות

  1. אחד הספורטאים היחידים שיכולים להסתכל לג'ורדן בלבן של העין בלי בעיה. אליפויות, גביעים, MVP חמש או שש פעמים אם איני טועה. השחקן היחיד בהיסטוריה שהליגה הפרישה את החולצה שלו, שוב לא הקבוצה שלו אלא הליגה. כאן בקנדה הוא נחשב לאלוהים.

    1. זה הספורטאים שמפציצים עם הבנות שלהם…

      כנראה שהגנטיקה של אבא אתלט ואמר דוגמנית (עם קצת סיליקון לשדרוג ) עושה את שלה

    1. בתור אחד שלא מבין בהוקי אני משאר שגדול יותר מג'ורדן. MJ הוא גיבור ילדותי ושחקן ענק, אבל מבחינת שיאים אישיים הרבה פחות דומיננטי. בשיאים למשחק/עונה ווילט שולט ובשיאים לקריירה קארים.

  2. מנחם להוציא גרצקי
    ה MLB הפרישה את המספר 42 של ג'קי רובינסון
    אם אני לא טועה מו ריברה היה האחרון ללבוש 42
    ביום ג'קי רובינסון קבוצות שלמות עולות עם המספר 42

    אגב הוקי יש סרט מופת ב 30/30 של ESPN שמספר את הסיפור של הנבחרת הרוסית בשנות ה 70 וה 80 ואת הסיפור האישי של סלבה פטיסוב
    גם בלי להיות מבין גדול בהוקי קרח , הסרט מומלץ מאוד !

כתיבת תגובה

סגירת תפריט