היום לפני 28 שנה: פלורנס גריפית' ג'וינר רצה 200 ב-21.34 שנ' / מנחם לס

Seoul Olympics                                                                                    29/9/1988

 

 

ארבעה ימים אחרי שפלורנס גריפית' ג'וינר שברה את השיא העולמי ב-100 מ' ריצה עם זמן של 10.49 כשהיא שוברת את השיא העולמי הקודם של אבלין אשפורד האמריקאית שעמד על 10.76, היא פיצחה היום לפני 38 שנים גם את השיא העולמי ב-200 שהוחזק יחד ע"י שתי המזרח גרמניות מריטה קוך והייקה דרקסלר (21.71) כשהיא עוצרת את שעון הסטופר על 21.34 שנ'.

פלורנס, הידועה בכינוייה 'פלו-ג'ו' ניפטרה בגיל 39, בשנת 1998, כמעט 10 שנים בדיוק אחרי קביעת שיאיה המהממים.

מה היא המורשת שהשאירה אחריה פלורנס גריפית' ג'וינר, "JO FLO", כמו שהכיר אותה כל עולם הספורט? האם זהו בגד הריצה בעל המכנס האחד בלבד, שבו היממה את כל עולם האתלטיקה הקלה? האם אלה ציפורני ידיה, 16 ס"מ הארוכה ביותר ו-12 ס"מ הקצרה, אותן טרחו מצלמות הטלוויזיה בסיאול לצלם יותר מכל אייטם אחר? אולי כינויה ה"גולש", פלו ג'ו, שבו נודעה בעולם, או שמא הג'וגינג המפורסם שערכה עם נשיא ארה"ב ביל קלינטון?

סביר להניח שהדברים האלה ייזכרו תמיד בהקשר של האצנית הססגונית, אבל מובן שיותר מכל תיזכר פלורנס גריפית בזכות ריצת ה-100 מטרים שלה ברבע הגמר בסיאול, אותה סיימה בזמן לא ייאמן של 10.49 שניות, כשהיא מוחצת ומרטשת את ה-10.79 של אוולין אשפורד, והשיפור של 3.7 עשיריות ב-200 כשהיא קובעת שיא עולמי הקיים אף הוא עד היום – 21.34 שנ'. בימים טרופים אלה, כששיא עולמי במיאוץ נשבר מדי כמה שנים במאית או שתי מאיות, מחיקת  שיא קודם  בשלוש עשיריות נחשבת למבצע לא מובן.

אני זוכר את הסערה שהתחוללה בסיאול. בן ג'ונסון זה עתה קבע שיא עולם מהמם כשהוא שם לצחוק את קרל לואיס, שלעומתו נראה כמי שרץ ושק חול על גבו, רק כדי לגרום להלם כלל עולמי עם פסילתו (והשעיתו מאתלטיקה קלה ) עקב שימוש בסטרואידים אסורים. ועתה פלו ג'ו.

 

בדיקות הדם והשתן שלה היו שליליות. באותה שנה, 1988, היא נבדקה לא פחות מ-8 פעמים ותמיד נמצאה נקייה. היא נשבעה שמעולם לא השתמשה בסם אסור. היו גם שטענו כי רוח חזקה מהמותר (4.5 מייל לשעה) נשבה בגבה בזמן ריצתה. כשרצה הראה מד הרוח "0", אבל רוחות נשבו באיצטדיון לכל הכיוונים, וייתכן שדווקא בחלק מסוים בריצתה היא נהנתה ממכת רוח מלבבת בגבה. ובריצת 200 שהרץ רץ בכיוונים שונים עם קשת הגורמת לפנייה של כמעט 90 מעלות, לך תדע.

היא, עם גיסתה ג'קי ג'וינר קרסי, הוכרזו  למלכות האולימפיאדה.

פלו ג'ו נולדה לעולם. היא יצרה דמות חדשה, דימוי שלענף האתלטיקה מעולם לא היה כמוהו. מהירות הברק שלה, עם אופנת הלבוש האולטרה זוהרת שהמציאה, כבשו את העולם, אך עם הכיבוש באו גם הספקות: כיצד ייתכן שפלו ג'ו עשתה כזה צעד מדהים קדימה בזמן כה קצר? הייתכן שאשה ממין נקבה תפתח שרירי ארבע ראשי בולטים ועצומים כאלה ללא סיוע הורמונים זכריים?

בעלה ומאמנה, קופץ המשולשת אל ג'וינר, רתח מזעם: "פלו עבדה עם משקולות שש שעות ביום. היא לחצה 150 ק"ג עם הגברים החזקים ביותר במכון הכושר. היא הזיעה וירקה דם, אבל איש לא טרח לבוא ולבדוק. עכשיו כולם מתבכיינים וטוענים לרמאות".

פלו ישבה בחדר העיתונאים ובכתה: "קנאים. הכל קנאה. מהיכן הם באים עם ההאשמות? עשו לי את בדיקות הדם והשתן המשוכללות ביותר, כאילו אני נושאת נגיף שידביק את כל העולם. לא מצאו מאומה. מעולם לא נגעתי בסם או בהורמון אסור".

קרל לואיס כתב באוטוביוגרפיה שלו כי "אין דרך בעולם שפלו ג'ו הייתה עושה זמנים כאלה ללא עזרת סמים". האצן האמריקאי דרל רובינסון סיפר למגזין גרמני שראה אותה לוקחת סמים. תגובתה לטלוויזיה הייתה: "הוא שקרן כרוני. מטורף. מעולם לא הייתי אתו בשום מקום. כיצד היה יכול לראות מה אני מכניסה או לא מכניסה לפה?"

עכשיו, כשמתה בפתאומיות, הוצפה התאחדות האתלטיקה האמריקאית בטלפונים מכל העולם. המסקנה ברחוב הייתה כי עתה היא משלמת את מחיר השימוש בסמים. בעלה הזכיר שכבר לפני שנתיים הייתה לה אפיזודה מסוכנת עם לבה, שהחל לפעום כאילו הוא נמצא בעיצומו של מירוץ מטורף. בעולם הספורט כאן ידועה התופעה של אתלטים שחורים המתים פתאום מתסמונת לב מסובכת. זה קרה לרג'י לואיס מבוסטון סלטיקס ולהאנק גאת'רס מלויולה. האם ייתכן שגם פלו ג'ו נכנעה לתסמונת הזאת?

לדעתי אין כל קשר בין מותה ללקיחה או אי-לקיחת סטרואידים זכריים. אין כל קשר ידוע בין השניים. נשים "בונות גוף" משתמשות חופשי-חופשי בסטרואידים זכריים המגבירים את הטטסטרון בגופן ולא ידוע על כל מקרי מוות כתוצאה מכך!

הספקות לא ייפתרו. בדיקה שלאחר המוות לא מצאה שום חומר כימי אסור בדמה.

אין הוכחה מדעית ל"משחק אסור" של פלו ג'ו. אתם לא יכולים להאשים אדם רק מפני שהמבצע הספורטיבי שקבע נראה בלתי אפשרי. אין גם כל הוכחה מדעית רפואית על קשר כלשהו בין שימוש בסטרואידים לבעיות רפואיות ארוכות טווח מלבד איבוד האון המיני.

 

מי שמעדיף להאמין ש-"היא השתמשה; אחרת אין הסבר אחר לשיפורי הריצה שלה" למרות שעשרות בדיקות בתקופת האתלטיות שלה, ובדיקות סופר מתקדמות לאחר מותה לא מצאו שום שרידי סטרואידים מלאכותיים, ימשיך להאמין, מבלי שתהיה לו הוכחה. אני מאמין שהיא אף פעם לא התאמנה ברצינות עד כ-18 חודשים לפני סיאול כשהחלה לעבוד על משקולות בצורה סופר-מסיבית ובשיטת ה-INTERVAL TRAINING, ואז הפוטנציאל החבוי שהיה בה יצא לאור ופרץ שחקים.

 

פלו-ג'ו ילדה את בתה מרי רות' ג'וינר בנובמבר 1990, כמה חודשים אחרי שעיצבה את הגופיות של אינדיאנה פייסרס, ואז סבלה מהתקף הלב הראשון. שנתיים אחר כך נבחרה על ידי הנשיא קלינטון לנשיאת הוועידה האמריקאית לכושר גופני, ושנה אחר כך יסדה עם בעלה קרן לילדי גטו. במשך כל השנים דחתה את האשמות של שימוש בסמים בזמן שקבעה את שיאיה העולמיים. היא  מתה עקב סימפטום שממנו מתו ספורטאים שחורים צעירים רבים. לעולם כנראה לא נדע אם השתמשה בסמים, ואם קירב השימוש בסמים את מותה.

 

 

 

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 25 תגובות

  1. הסיפור עם הסמים נדבק אליה בגלל בן ג'ונסון….
    נדבק ולא עוזב
    למרות כל ההוכחות המדעיות.

    קצת עצוב, במיוחד עקב מותה הפתאומי.

    1. הוא לא נדבק אליה בגלל בן ג'ונסון אלא בגלל שחוץ מהשנה הזו היא אף פעם לא ירדה מ-11 שניות ב-100 או את ה-22 שניות ב-200 ואז פתאום היא החליטה לפרוש. מה לעשות שזה יוצר בסיס גדול לחשש.

  2. אני עדיין מתקשה להאמין שהיא עשתה את השיאים האלה בלי סמים,בייחוד שהיא אפילו לא התקרבה לזה לא לפני ולא אחרי.
    איך שאני רואה את זה היא כנראה לקחה משהו מאוד מתקדם שלא הצליחו לעלות עליו והשתמשה במעבדה שאין בה הדלפות

    1. היא היתה טיפוס מאד מיוחד. תמיד אופנה היה הדבר הראשי בחייה. היא לא אהבה להתאמן ולא היתה האתלטית הרגילה. יכול מאד להיות שהיא לקחה את סיאול כפרוייקט מיוחד, ולקחה שנה וחצי מחייה להתאמן כמו מטורפת במשקולות. ישנם ספורים ממרימי משקולות כיצד היא היתה מבלה במכון 8-10 שעות בהרמת משקולות. ישנן תמונות שלה המראות שרירים ממש כמו של בונת גוף.
      אין "משהו מאד מתקדם" הידוע במדע עד היום. הדבר היחידי שיכול להשפיע הם הורמונים זכריים, טסטסטרון, שסטרואידים מלאכותיים עושים.
      היא עברה עשרות בדיקות שלא מצאו שרידים של סטרואידים הנשארים בדם שבועות על גבי שבועות.
      אז אתה תמשיך להאמין שהיא לקחה איזה תרכיב כימי פלאי סודי שעדיין איש לא גילה מלבד פלו-ג'ו, ואני אאמין שהיא לקחה את סיאול כפרוייקט חיים חד פעמי, והשיגה מה שרצתה ע"י אימונים רצחניים.

  3. מנחם עשית קצת בלאגן. את השיא ב-100 היא לא עשתה בסיאול אלא במבחנים האמריקאים. בגמר ב-100 היא עשתה שיא אולימפי של 10.62.

      1. שנות ה80 הם התקופה השחורה של ענף האתלטיקה ,האישה שהרסה את הענף, אני לא מכיר את השיאים האלה כאמתיים (ברור שנעשה שימוש בסמים), בגיל 29 אחרי לידה + הריון אחרי פרישה של שנתיים ולאחר שלא ירדה לעולם מ100 היא פשוט חורכת את המסלול?, למרות שלא נתפסה אף פעם (לא שמרו את הבדיקות בעבר) חייב לשלול לה ולמריתה קוך את השיאים והתארים ולהוקיא אותה מהיסטוריה.

  4. מנחם גם אם היא לא השתמשה בשום אמצעי אסור לשימוש, עדיין עולןת שאלות רבות בלתי פתורות לגביה. כפי שהזכירו לפני השיפור הבלתי אפשרי בגיל מבוגר מאד לאתלט במיוחד אחרי פרישה, הזמנים הבלתי הגיוניים שלה שעד היום 28 שנה אחרי אף אחת לא מתקרבת אפילו לתוצאה של 10.54 שקבעה בגמר ה100 בסיאול שלא לדבר על שיא העולם.
    תוצאה של 10.70 ב100 נחשבת לתוצאה פנטסטית. ה-21.62 של של מריון ג'ונס שהודתה כידוע בשימוש היא התוצאה השניה בכל הזמנים ורחוקה שנות אור משיא העולם. אתלטיות נפלאות כמו דפנה סחיפרס,אליסון פליקס או איליין תומפסון קבעו תוצאות קרובות לשל ג'ונס אבל לא קרובות בכלל להתחיל לאיםם על שיא העולם. השיאים של פלו ג'ו נראים שייכים הרבה יותר לשיאי המזרח גרמניות כמו מריטה קוך, וכולם יודעים מה היה מקורם של אותם שיאים. נכון שאין אף הוכחה לשימוש אסור, אבל סימני השאלה רק הולכים וגדלים עם השנים כשלמרות ההתפתחות של האימונים והמקצוענות, הפערים נשארים עצומים ובלתי ניתנים לסגירה.

  5. אני רואה את המגיבים שאומרים "לא יכול להיות" ומבין את פליאתם, כי אכן המספרים נדירים. אבל בסוף אתם עושים שיפוט מופרך. יש אנשים ויכולות נדירות. זה יותר הגיוני מלהגיד בכזאת וודאות שאיכשהו היא יחד עם גורמים עלומים שמעולם לא נתגלו גם במבט לאחור לאורך שנים, לקחה משהו אסור, למרות שנעשו לה כל הדיקות האפשריות.

    1. אתה יכול לקרוא לזה שיפוט מופרך אבל בסופו של דבר כל אחד יכול לחשוב מה שהוא רוצה. רק בשביל הפרספקטיבה הנה רשימה קצרה של עוד כמה שמעולם לא נכשלו בבדיקות סמים ועברו אינספור בדיקות אפשריות:
      נבחרת האתלטיקה המזרח גרמנית
      נבחרת האתלטיקה הרוסית
      הנבחרת הרוסית לאולימפיאדת החורף בסוצ'י
      לאנס ארמסטרונג
      ונקנח במישהי מאותו תחום: מריון ג'ונס.

      המציאות היא שמשקיעים ביכולת לזהות שימוש בסם הרבה פחות מההשקעה של המתחרים בהתחמקות מזיהוי. לכן מי שבאמת משקיע בכך את המשאבים מצליח לעבור את הבדיקות גם כשהוא משתמש . בסופו של דבר כל התפיסות הגדולות הגיעו כתוצאה מהלשנות שלוו בחקירות מקיפות.
      ספציפית לגבי פלו ג'ו הנה העובדות:
      היא אף פעם לא הייתה יוצאת דופן או הראתה התקדמות מרשימה בתוצאות.
      היא חזרה מפרישה שנה לפני האולימפיאדה.
      היא העמידה סט תוצאות חסרות תקדים.
      היא לעולם לא חזרה על התוצאות הנ"ל
      היא הודיעה על פרישה מיד לאחר שהכניסו בדיקות רנדומליות מחוץ לתחרות של האתלטים .
      חבר שלה לקבוצה לשעבר אמר שהוא מכר לה באופן אישי הורמון גדילה במרץ של אותה שנה. אותו אתלט אמר גם שהמאמן שלה (שאימן גם אותו) המליץ לו על שימוש בסטרואידים. בוא נגיד רק שהיום דבר כזה לא היה נגמר בלי ועדת חקירה.
      אז אתה יכול לקרוא לזה שיפוט מופרך בתנאי שתרשה לי לקרוא למה שאתה עושה לטמון את הראש בחול.

  6. שכחת גם לציין את העובדה שפרשה באופן סופי בגיל יחסית צעיר ולא המשיכה להתחרות ולהיבדק. יש יותר מדי סימני שאלה סביב השיאים שלה… כמה הסברים הגיוניים שלא יסופקו, עבורי תמיד תישאר העננה סביב השיאים שלה

  7. סמים בוודאי.
    האם מריטה קוך המזרח גרמניה ב 400 לקחה סמים ?
    הרי לא תפסו אותה ואת יתר המזרח גרמנים ?
    פשוט שכן …כולל הסיניות שבאו דפקו ריצה אחת ונעלמו כלעומת שבאו …..אם השיא העולמי ( ב 10000 אגב הוא נשבר רק בריו בחלוף 24 שנה ).
    בקיצור גם אם אין ראייה ממשית יש מספיק ראיות נסיבתיות שכל אחת מהן אומרת דרשני אבל בוודאי צירופם יחד.

    1. היא לא הייתה כזו לפני כן ופתאום באה בגיל מתקדם יחסית וניפצה באופן מטורף את שיאיה .

    2. ניפוץ השיא היה בגיל מתקדם יחסית ….אבל הפרישה בגיל צער מאד…..ובייחוד שיכלה לגזור קופנים..שכן הייתה מעין בולט גירסה נשית של תקופתה.

    3. מותה בטרם עת בגיל צעיר מאד מנסיבות רפואיות .

    1. יוסיין בולט בלט כבר בגיל הנוער בשיאים שלו. הוא כבר בגיל 22 שבר את שיא העולם בבייג'ינג והכי חשוב הוט שומר על רמה קבועה פחות או יותר לאורך שנים רבות. פלו ג'ו היתתה אצנית טובה אבל מעולם לא אלופה או שיאנית עולם ואפילו לא קרובה לזה. ב84 זכתה בכסף ב200 עם תוצאה של 22.04. באליפות העולם ברומא 87 שנה לפני סיאול שוב זכתה בכסף עם תוצאה של 21.96 האם זה הגיוני שתוך שנה ובגיל 29 היא תשפר את תוצאתה ל21.34 באופן חוקי? האתלט הבולט ביותר שאני זוכר ששיפר באופן כל כך דרמטי את השיאים שלו וגם הופעתו החיצונצת השתנתה כל כך הוא בן ג'ונסון. ההבדל הוא שג'ונסון היה פצוע בחודשים לפני סיאול והיה צריך את הסטרואידים כדי להחלים ולהגיע כשיר והעקבות שלהם נשארו בדמו. עובדה שגם ב87 כששבר את השיא הוא השתמש ולא נתפס. בכל מקרה מי שבוחר להאמין אני חושב שזו תמימות והתעלמות מההיגיון הפשוט.

  8. הספורטאית הכי שנויה במחלוקת אי פעם
    עצוב שיש לא מעט שיאים שנקבעו באופן לא טיבעי
    אם מריון ג'ונס על סמים אז פלו ג׳ו בוודאות
    אגב,הלוואי ואני טועה

כתיבת תגובה

סגירת תפריט