היום לפני 96 שנה: הסקנדל הגדול בווייט-סוקס / מנחם לס

 

הפסל של SHOELESS JOE שנולד, גדל, וניפטר בעירי גרינוויל, ניצב בגאון בדאונטאון

 

 

28/9/1920                                                                                     FEDERAL COURT, CHICAGO

 

שבעה שחקני בייסבול מקבוצת שיקגו ווייט סוקס ושחקן אחד שכבר לא בקבוצה, הואשמו ע"י ה-GRAND JURY בהטיית משחקי הוורלד-סרייס של 1919 נגד סינסינטי, בשיתוף ובהסתבכות עם המאפיה של שיקגו.

 

האשמות התבססו על הוכחות שסיפק בעל הקבוצה צ'ארלס קומינסקי בעל קבוצה, ועדויות שניים מהשחקנים ( אדי סיקוטי וSHOELESS ג'קסון) כיצד הם – והאחרים שהם נקבו בשמותם – היטו משחקים כדי להפסיד בוורלד סרייס, וכיצד הם קיבלו כסף, או 'DOUBLE CROSSED' ע"י מהמרים מהעולם התחתון.

הנאשמים היו:

EDDIE CICOTTE, star pitcher.

"SHOELESS JOE" JACKSON, left fielder and heavy hitter.

OSCAR "HAP" FELSCH, centre fielder.

CHARLES "SWEDE" RISBERG, shortstop.

GEORGE "BUCK" WEAVER, third baseman.

ARNOLD GANDIL, former first baseman.

CLAUDE WILLIAMS, pitcher.

FRED McMULLEN, utility player.
אם הנאשמים יימצאו אשמים בהאשמות הספציפיות  העונש על העבירות שנאשמו בהן הוא ישיבה בכלא ל-5 שנים.

קמינסקי מיד הוציא את 7 השחקנים מהקבוצה והודיע שחוזיהם בטלים. הוא שלח להם את המכתב הבא:

"To Charles Risberg, Fred McMullen, Joe Jackson, Oscar Felsch, George Weaver, C.P. Williams and Eddie Cicotte:

"You and each of you are hereby noti- fied of your indefinite suspension as a member of the Chicago American Baseball Club. Your suspension is brought about by information which has just come to me directly involving you and each of you in the baseball scandal resulting from the world's series of 1919.

"If you are innocent of any wrongdoing you and each of you will be reinstated; if you are guilty you will be retired from organized baseball for the rest of your lives if I can accomplish it. Until there is a finality to this investigation it is due to the public that I take this action, even though it costs Chicago the pennant.

"CHICAGO AMERICAN BASEBALL CLUB

"By CHARLES A. COMISKEY"


במשפט עצמו התברר שארנולד גנדיל היה זה שהתחיל את כל מכירת המשחקים אבל כל השחקנים הנאשמים דחו את ההאשמות. משך המשפט הוכחות מרשיעות נעלמו פתאום מבית המשפט, כולל עדויות חתומות של סיקוטי וג'קסון. ללא ההוכחות שנעלמו והעדויות החתומות, חבר המושבעים מצא את כל השחקנים לא אשמים.

******************************

אחד הקטעים הידועים ביותר בספורט הוא הקטע הבא:

"SAY IT AIN'T SO, JOE!"

(וורסיה אחרת היא "IT AIN'T TRUE, IS IT, JOE?")

When Jackson left the criminal court building in the custody of a sheriff after telling his story to the grand jury, he found several hundred youngsters, aged from 6 to 16, waiting for a glimpse of their idol. One child stepped up to the outfielder, and, grabbing his coat sleeve, said:
"It ain't true, is it, Joe?"
"Yes, kid, I'm afraid it is", Jackson replied. The boys opened a path for the ball player and stood in silence until he passed out of sight.
"Well, I'd never have thought it," sighed the lad.[20]

**************************
כמה שנים אח"כ כל ההוכחות הכתובות שנעלמו נמצאו בידיו של קמינסקי שהמציא אותם לעיתוני שיקגו.

ההחלטה עוררה מהומות כי לרוב המעורבים עם הקבוצה ועם היריבה היה ברור שהמשחקים שוחקו ע"י כמה משחקני שיקגו במטרה להפסידם עם ERROR שעשו שמעולם לא עשו, וזריקות פיצ'רים שאף פעם לא זרקו. (הנאשמים הסבירו זאת כפי שתקראו יותר מאוחר).

בשנת 1921, כמה חודשים אחרי פסק הדין, נתמנה קומיסיונר חדש לבייסבול, השופט Kenesaw Mountain Landis


הבייסבול היה בבעייה רצינית באותן שנים. כיצד "נעלמו הוכחות"? כולם היו בטוחים ששחקני הווייט סוקס שנמצאו חפים מפשע כולם – אולי חוץ מ-SHOELESS – היו מעורבים.

לנדיס הגיע וביד ברזל החל לנקות את הבייסבול מכל הבעיות שהיו אז חלק מהמשחק. הוא הגיע מעיירה קטנה מאוהיו, ואמר לבעלי הקבוצות שהוא יקבל את המשרה רק אם יקבל זכויות בלעדיות לשלוט בכל מה שהולך בליגה – אם הם רוצים באמת לתקן ולהבריא את הקיים.

הבעלים הסכימו, ולפני שהבינו מה עשו הוא כבר השליט בבייסבול משטר גסטפו ממש. אפילו בעלי הקבוצות שעבורם הוא עבד, פחדו ממנו פחד מוות.

הצעד הראשון שעשה היה לזרוק את כל 8 שחקני הווייט סוקס מבייסבול "ולעזאזל עם החלטת בית המשפט". הם אשמים והאצבעות שזרקו כדורים עקומים, והידיים שאחזו אלות עם כוונה להחטיא – כל טביעות האצבעות עדיין שם".

זה מה שכתב לנדיס:

:

Regardless of the verdict of juries, no player who throws a ball game, no player who undertakes or promises to throw a ball game, no player who sits in confidence with a bunch of crooked ballplayers and gamblers, where the ways and means of throwing a game are discussed and does not promptly tell his club about it, will ever play professional baseball.[14]

היה ברור מההחלטה של לנדיס שהשמונה מוחרמים מהמייג'ורס או מיינורס לשאר ימי חייהם.

עונש חמור ביותר על האשמה שלמעשה "לא הוכחה" אבל ללנדיס זה לא היה אכפת. הוא "ידע" שהם אשמים, ואיש לא העיז להמרות את פיו. הווייט סוקס שלקח לקמינסקי שנים לבנותם להיות הקבוצה מספר אחד בבייסבול התפרקה, ובעונת 1921 הם יסיימו מקום שביעי עלוב בקונפרנס.

לנדיס הציל את הבייסבול – אבל הרס את חייהם של שמונה שחקנים – והיה הראשון שהגדיר את כוחו של הקוסיונר כמעט ככל יכול.

מציע לקרוא את הקטע הבא:.

Landis, relying upon his years of experience as a Federal Court Judge and attorney, used this decision (this “case”) as the founding precedent (of the reorganized league) for the Commissioner of Baseball, to be the highest, and final authority over this organized professional sport in the United States. He established the precedent, that the Commissioner of Baseball was invested by the league with Plenary power; and the responsibility, to determine the fitness or suitability of anyone, anything, or any circumstance, to be associated with professional baseball, past, present, and future.

מה קרה עם 8 השחקנים?

*אדי סיקוטי הודה במכירת המשחקים של הוורלד סרייס אבל טען שהדבר אף פעם לא הגיע 'למעשה'. הוא הפך לשוטר בבית אסורים ולמגדל תותים אחרי שפרש. הוא שימש כמדריך בסרט "EIGHT MEN OUT". הוא זכה לשיבה טובה ונפטר ב-1969.

*אוסקאר "HAPPY" פלטש הודה שקיבל כסף, אבל שינה את דעתו כי פחד להיתפס. המשיך לשחק בייסבול בליגות חצי מקצועניות, היה ל-HUSTLER בכל מיני STATE FAIRS בתחרויות הום ראן וכו'. ניפטר ב-1964.

 אוסקאר פלטש
*ארנולד "QUICK" גנדיל היה הכינור הראשי במכירה. הוא מודה שהוא התחיל עם זה בגלל "לחץ" מאנשי עולם תחתון, אבל ביספור גדול לספורטס אילוסטרייטד הוא מביע חרטה על "התחלת הנסיון להטייה", אבל הוא עמד על שלו שכל השחקנים ללא יוצא מן הכלל שהיו מעורבים החליטו לשנות את החלטתם מפחד שישנם יותר מדי מעורבים בדבר וכל עניין הטיית המשחקים כבר ידוע, והם מסתכנים במאסר לזמן ארוך אם ימשיכו בפשע. לשאלה בקשר לכל "הטעויות" – (ERRORS) – , הוא נשבע שהכל היה בגלל עצבנות, ובגלל מתח שנוצר 'כדי לא לשגות שפעם בדיוק הפוך על השחקנים המעורבים'. הוא היה נאמן לסיפורו עד יום מותו

*פרד מקמולין לא היה כלול במכירת המשחק, אבל שמע התלחשות של השחקנים שכן היו מעורבים ואיים לפוצץ את הסיפור אם לא ייכלל אף הוא. הוא היה לרפד רהיטים, ונפטר בגיל צעיר ב-1952.

*צ'ארלי "SWEDE" רייסברג היה היהודי היחידי בין הכנופייה. היה לו 'חלק' חשוב בהטייה, והוא קיבל דמי קדימה של $15,000, ארבע פעמים ממשכורתו. הוא המשיך לשחק בייסבול חצי מקצועני, ובילה את שארית חייו כבעל פאב בקליפורניה. הוא נפטר באוקטובר 1, 1975 בגיל 81, האחרון ללכת לעולמו מהשמונה.

ג'ורג' "BUCK" וויבר: הוא 'הוזמן' אחרון, ולא ברור אם היה חלק מה-FIX או לא כי לא קיבל כסף כדמי קדימה. כמו SHOELESS, הוא המשיך לטעון עד יום מותו שלא היה חלק מהעיסקה, אבל לנדיס לא הסכים להחזירו לבייסבול כפי שלא שעה לאף בקשה אחרת FOR RE-INSTATEMENT.

*קלאוד "LEFTY" ויליאמס: הפיצ'ר המצויין 'בכנופייה' שהיה 3-0 בסידרה נגד סינסינטי כשהוא זורק פעמיים על חובט ומבצע שגיאות אחרות. היה רק פיצ'ר אחד נוסף בבייסבול שהפסיד שלושה משחקים בסידרת הוורלד סרייס, הRELIEVER ג'ורג' פרייזר מהיאנקיס ב-1981.הוא טען עד יום מותו שהוא לא עשה דבר בכוונה 'אבל הייתי עצבני כפי שלא הייתי אף פעם בחיי'.

*SHOELESS" ג'ו ג'קסון: הכוכב הגדול של הקבוצה (ואחד מכוכבי הליגה הגדולים ביותר). האאוטפילדר של הווייטסוקס ואחד החובטים הטובים בליגה. הוא הודה שקיבל $5,000 מהמהמרים של העולם התחתון, אבל התחרט, ולא ידע מה לעשות עם הכסף. העובדה היא שהוא חבט 375. באותה סידרה ואת ההום ראן היחידי שנחבט בכל הסידרה, ולא השתתף באף פגישה עם המאפיה.

בנוסף לחבטותיו הוא שרף 5 רצי בסיס, ואסף 30 כדורים באאוטפילד ללא אף שגיאה:

Jackson missed most of the 1918 season while working in a shipyard because of World War I. In 1919, he came back strongly to post a .351 average during the regular season and .375 with perfect fielding in the World Series. However, the heavily favored White Sox lost the series to the Cincinnati Reds. The next season, Jackson batted .382 and was leading the American league in triples when he was suspended, along with seven other members of the White Sox, after allegations surfaced that the team had thrown the previous World Series.

SHOELESS היה כוכב בייסבול אדיר אבל היה REDNECK מהעיירה טיילור, כמה קילומטרים מביתי. הוא לא למד בבית ספר ולא ידע קרוא או כתוב. הנה, קראו בעצמכם. יכול להיות שהוא בכלל לא היה מודע למה שהלך שם:

Another argument, presented in the book Eight Men Out, is that because Jackson was illiterate, he had little awareness of the seriousness of the plot, and thus he consented to it only when Risberg threatened him and his family.

Years later, all of the implicated players said that Jackson was never present at any of the meetings they had with the gamblers. Lefty Williams, Jackson's roommate, later said that they only brought up Jackson in hopes of giving them more credibility with the gamblers.[5]

 

SHOELESS – ישנן שתי ווריאציות למקור הכינוי:

  1. הוא גדל בעוני שפעם הגיע למשחק ללא נעלי בייסבול כי שלו נקרעו ואביו לא היה מוכן לקנות לו זוג חדש והוא שיחק יחף!
  2. הסיפור שלו עצמו:According to Jackson, he got his nickname during a mill game played in Greenville, South Carolina. Jackson had blisters on his foot from a new pair of cleats, which hurt so much that he took his shoes off before he was at bat. As play continued, a heckling fan noticed Jackson running to third base in his socks, and shouted "You shoeless son of a gun, you!" and the resulting nickname "Shoeless Joe" stuck with him throughout the remainder of his life.[9]

 

 

SHOELESS עם בייב רות'.הוא – שולס – היה אחד מחובטי הליגה הטובים ביותר כשממוצעו לקריירה הוא השלישי בטיבו מכולם:

 

G AB H 2B 3B HR R RBI BB SO AVG OBP SLG
1,332 4,981 1,772 307 168 54 873 785 519 158 .356 .423 .517

SHOELESS היה קרקטר בבצגה DAMN YANKEES וגם בסרט, וכן בסרט "THE NATURAL!

אחרית דבר:

SHOELESS ואשתו חזרו לגרינוויל שם פתח חנות למשקאות חריפים שהפכה לאחד מן ההיילייטס של כל התיירים שהיו מגיעים מניו יורק וממדינות הצפון האחרות דרך כביש 85 העובר ליד גרינוויל לומר 'הי' לSHOELESS.

הנה אחד מהסיפורים:

In 1933, the Jacksons moved back to Greenville, South Carolina. After first opening a barbecue restaurant, Jackson and his wife opened "Joe Jackson's Liquor Store", which they operated until his death. One of the better known stories of Jackson's post-major league life took place at his liquor store. Ty Cobb and sportswriter Grantland Rice entered the store, with Jackson showing no sign of recognition towards Cobb. After making his purchase, the incredulous Cobb finally asked Jackson, "Don't you know me, Joe?" Jackson replied, "Sure, I know you, Ty, but I wasn't sure you wanted to know me. A lot of them don't."[29]

ג'ו היה מחוסר ילדים והוא ואשתו תרמו כסף רב לעיר גרינוויל, כולל פתיחת פארק גדול על שמו – אחד הפארקים היפים שלנו, ממש צמוד לדאונטאון – ואחרי מותו הוא השאיר כסף לבניית מוזיאון גדול הנושא את שמו.

הוא היה הראשון מהשמונה ללכת לעולמו בגיל 61, בשנת 1951.

 

 

 

 

מנחם לס

הזקו והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 20 תגובות

  1. עצוב ומביש מכיר את הסיפור (קראתי עליו לא מזמן), פרשה שהמוח שלה היה רוטשטיין, מה שיותר מעניין העונה זה האם הם יצליחו לשבור את הקללה האחרונה בספורט.

      1. ארלנולד רוטשטיין היה אחד מאבות המייסדים של הפשע המאורגן,ואחראי למכירת המשחקים בספורט אני מחפש את הקישור לכתבה נפלאה שקראתי על כך.

  2. סיפור ידוע שמשמש כמשל בלימודי כלכלה על כך שחוסר שיווי משקל בשוק התעסוקה פוגע בטווח הארוך בכל הצדדים.

    1. מסכים אתך. לדעתי מה שעוזר הוא שיש בשניהם עצירות של המשחק השוטף, ובכלל, בייסבול הוא המשחק האמריקאי'

  3. מנחם תרשה לי למחות בפניך בתור הבעלים של האתר:

    ב-ו-ש-ה ו-ח-ר-פ-ה שאתה מזכיר , מהלל , ומפרט בהרחבה יתרה את פופ , מתרגם את גריפין, מספיד את ארנולד פלמר, מתרגש מווין סקאלי

    ו……

    שום מילה על שמעון פרס!!!!!!!!
    מה זה??
    ובפרט שאתם בני אותו גיל \ תקופה פחות או יותר!

    אין לי הסבר

כתיבת תגובה

סגירת תפריט