היום לפני 51 שנים: סנדי קופאקס זורק "משחק מושלם" / מנחם לס

 

September 9, 1965                                                                              Dodgers Stadium, Los Angeles

Sandy Koufax Throws 'Perfect Game' Against the Cubs

סנדי קופאקס, הפיצ'ר היהודי של הלוס אנג'לס דודג'רס, הנחשב בעיני רבים לפיצ'ר הטוב מכולם, זרק היום את ה-NO HITTER החמישי שלו, שהיה גם "משחק מושלם", בנצחון 0-1 על שיקגו קאבס. הוא היה עוד לפני המשחק הפיצ'ר הראשון עם ארבעה "NO HITTERS", ועתה יש לו 5, ואחד מהם "מושלם".

"משחק מושלם" (PERFECT GAME) הוא משחק בו 27 חובטים עומדים מולך בסדר, 3 בכל אינינג ב-9 אינינגס, ואתה שורף את כולם בלי שאף אחד מגיע לבסיס הראשון.

לפניו לפיצ'רים בוב פלר, סיי יאנג, ולארי קורקורן היו שניים או שלושה משחקים של "NO HITTER".

באותו משחק הוא שרף 14 שחקנים בסטרייקים והשאר כמובן בכדורים גבוהים שניתפשו או ב-GROUND BALLS שהגיעו לבסיס הראשון לפני החובט.

סנפורד ("סנדי" קופאקס היה פיצ'ר שמאלי שזרק 12 עונות (1955-1966) עבור הברוקלין דודג'רס והלוס אנג'לס דודג'רס. הוא היה "THE JEWISH HERO" של כל יהודי ברוקלין וניו יורק שמילאו את האיצטדיון בכל משחק שהוא זרק. הקבוצה עברה אז ללוס אנג'לס.

הור ניבחר להיכל התהילה בגיל 36, השחקן הצעיר ביותר שניבחר להיכל. דלקת פרקים קשה אילצה אותו לפרוש מהמשחק בגיל 30. הוא זכה בטריפל קראון שלוש שנים רצופות, וחזיק עד היום בשיאי זריקה שונים.

גדולתו היתה כדור מהיר ומדוייק, ו-CHANGE-UP הנחשב לאחד הטובים עד היום.

הוא נחשב על ידי רבים כגדול הספורטאים היהודים בגלל הפופולריות של הבייסבול שהיה בזמנו המשחק מס' 1 ללא תחרות בארה"ב, והפיצ'ר הוא התפקיד היקרתי ביותר במשחק. כמובן שרבים מחשיבים את מרק ספיץ כגדול הספורטאים היהודים.

סנדי ידוע כמובן בפולקלור האמריקאי כפיצ'ר שסירב – ונענש עבור כך – לזרוק ביום כיפור במשחק הראשון של הוורלד-סרייס ב-1965.

 

 

 

מנחם לס

הזקו והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 10 תגובות

  1. לטובת מי שלא יודע – פרפקט גיים הושג עד היום 23 פעם בלבד בהיסטוריה של הבייסבול. וזה מעט מאוד-מאוד-מאוד, היו תקופות של עשרות שנים בלי פרפקטו.

    ההבדל בין נו-היטר (אף חבטה – גם אירוע יוקרתי ונדיר למדי) לפרפקט גיים, הוא שבפרפקט גיים, לא רק שהמגיש לא מתיר אפילו חבטה אחת, הוא גם לא מאפשר לחובט להגיע לבסיס בדרך אחרת: למשל- זריקות לא מוצלחות מחוץ לסטרייק-זון ("בול", 4 כאלה מזכים אותך בבסיס חינם, "ווק"), או למשל לפגוע עם הכדור בחובט (היט ביי פיצ', בסיס חינם).

    זו באמת תצוגת על שנדרשת כשהפיצ'ר כבר מותש. בד"כ פיצ'רים, בוודאי היום, מותשים מהמאמץ ומוצאים החוצה לאחר כ-100 פלוס זריקות, סביב משהו כמו האינינג ה-7. במקרה של נו-היטר או פרפקט גיים, ולעתים גם בשאט-אאוט (על האפס), משאירים אותם כדי להשלים את המשחק ואת ההישג, ואז הוא נקרא "קומפליט גיים". תוך נטילת סיכון: העייפות והריכוז עלולים להכריע את המגיש, וכל המאמץ העצום עלול להיחרב בחבטה או שתיים של היריבה.

    מה שמדהים במיוחד במשחק המושלם של קופאקס הוא אותו משחק בכלל: המגיש ממול, בוב הנדלי מהקאבס, גם התעלה למעמד ההיסטורי, איפשר חבטה אחת בלבד (שלא הפכה לריצה). הריצה היחידה במשחק היתה בעקבות רצף מרובע: ווק ("בסיס חינם"), חבטת הקרבה (החובט נפסל והרץ מתקדם לבסיס שני), גניבת הבסיס השלישי, וטעות של פילדר שהוליכה אותו הביתה.

    0:1 לקופאקס ולדוג'רס במשחק של פרפקט גיים מצד אחד, חבטה אחת מצד שני, ואף ריצה שהושגה כהלכה (Earned Run) בכלל – מדהים.

  2. נוסיף לתגובה המצוינת של סומסום קצת נתונים סטטיסטים:

    הסיכוי לסיים משחק MLB עם נו-היטר: 1 ל-1,600 (בערך)

    הסיכוי לסיים משחק MLB עם פרפקט גיים: 1 ל- 19,000 (בערך)

    הפרפקט גיים האחרון: אוגוסט 2012 (פליקס הרננדז מהמרלינס)

    החריגה הסטטיסטית: בעונת 2012 3 פיצ'רים סיימו משחק עם פרפקט גיים: הרננדז (מרלינס), מאט קיין (ג'איינטס), פיליפ האמבר (ווייט סוקס)

    הכי הרבה שנים בין 2 פרפקט גיימס – 34 שנים. (1922 – 1956)

    רשימה של דברים עם סיכוי גבוה מלזרוק פרפקט גיים:
    הסיכוי להיוולד עם 11 אצבעות בידיים/רגליים:
    1 ל-500
    הסיכוי לקטוף רנדומלית תלתן עם ארבע עלים בשדה תלתן:
    1 ל-10,000
    הסיכוי למצוא פנינה בצדפה:
    1 ל- 12,000

  3. השיא של קופקס החזיק מעמד כ 16 שנים עד שנשבר על ידי נולאן ראיין.
    ועד היום קופקס הוא מספר 2 בהיסטוריה של המשחק בנו-היטר (אחרי ראיין).
    בהמשך לסומסום, 23 פרקט גיימס שהושגו עד היום נספרים מ 1876 אז התחילה לתפקד הנשיונאל ליג. מעולם לא היה שחקן שהשיג יותר מפרקט גיים אחד בקריירה.

  4. ומקום להזכיר את אחת הרשימות העצובות ביותר – פיצ'רים שאיבדו פרפקט גיים בחובט האחרון. ויש מסתבר 13 כאלה! זו ההגדרה של לחץ.

    הסיפור הכי מפורסם מהעת האחרונה הוא ארמנדו גאיירגה מדטרויט, כמובן בתצוגת חייו (לא פיצ'ר על או משהו), שפשוט נדפק בהחלטה לא נכונה וגם לא מסובכת. אחרי המשחק, האמפייר הודה בטעות ואמרתי: "שדדתי מהבחור פרפקט גיים".

    וזה נראה ככה:
    https://www.youtube.com/watch?v=WlDTBDJbNE4

    מהפיצ'רים הידועים של היום, האחרון שהגיע ככה קרוב הוא מקס שרצר (עבורי הוא מדטרויט, לצערי הוא עושה נפלאות בוושינגטון). ביוני 2015 הוא פגע בחובט האחרון של פיטסבורג והוליך אותו לבסיס, הרס את הפרפקט, ומייד אח"כ פסל את החובט האחרון.
    זה היה כמובן נו-היטר היסטורי של שרצר. ארבעה חודשים אח"כ התייצב שרצר, לצערי מול המטס, וניפק תצוגת נו-היטר שניה. כבר הישג פנומנלי. גם שם, היתה טעות אחת של פילדר שהחריבה לו את הפרפקט – כשהוא מסיים את המשחק עם 17 סטרייקאאוטס!

  5. פרפקט גיים (וגם נו היטרס) הם חריגות סטטיסטיות שזוכות לגלוריפקצית יתר. הם רחוקים מלהיות תו תקן לאיכות. בעיני הם לא שווים הרבה מעבר לכל שאט-אאוט אחר. למרות זאת שככל שהפיצ'ר יותר טוב הסיכוי שלו להשיג אחד כזה עולה. לכן כשלקופאקס יש 4 נו היטרים זה אומר די הרבה. זה אומר שהיו לו הרבה משחקים טובים ולכן הזגמנויות רבות להגיע לנו-היטר (אחרת זו חריגה סטטיסטית ממש משוגעת).

    1. ברור שפרפקט גיים זה חריגה סטטיסטית.
      אבל תחשוב על אוהד שזוכה לצפות במשחק –
      חוויה מטורפת.
      הרי, סטטיסטית, אוהד יכול ללכת לראות כל משחק של קבוצתו, בית וחוץ, במשך 100 שנה – ולא לראות משחק כזה מצד שחקן קבוצתו.
      הברייווס והקאס, 2 מועדונים שקיימים יותר מ-100 שנה, מעולם לא זכו להישג.

      אם כבר מדברים על חריגה סטטיסטית –
      לאינדיאנס (בגלגוליה השונים, כולם בעיר קליבלנד), יש 2 שחקנים עם פרפקט גיים!

  6. קופקס נבחר (לא זוכר בידי מי ואאל"ט מדובר בעתון יוקרתי) למקום שישי בין שחקני הבייסבול בכל הזמנים וראשון בין הזורקים.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט