הטור של לס ליום ו' – פציעות ראש CTE

ג'וניור סיאו

פציעות ראש בספורט

 

פציעות תמיד יהיו חלק מספורט, וככל שהספורט הוא אגרסיבי יותר, כמות הפציעות וחומרתן תיגדלנה.  ופוטבול – הספורט הקבוצתי האגרסיבי ביותר הוא גם המסוכן ביותר. היום  הודיעו שבדיקת המוח של אחד השחקנים הפופולריים והטובים בהסטוריה של ה-NFL,  הליינבקר ג'וניור סיאו (JUNIOR SEAU) הוכיחה ללא צל של ספק שהשחקן שהתאבד בגיל 41 סבל מאותה מחלה שסבלו עשרות שחקני פוטבול אחרים שמוחם ניבדק – CTE  – chronic traumatic encephalopathy. זוהי מחלה כרונית הגורמת לאיבוד זכרון, דימנשיה, ודיפרסיה.  למחלה סיבות שונות – גינטיות ואחרות, אך אחת מהן היא מהלומות רבות לראש.

 

פעם חשבו שהמהלומה חייבת להיות עזה מספיק לגרום זעזוע מוח. אבל לסיאו לא היה אף פעם זעזוע מוח – או לפחות הוא ורופאיו לא ידעו על כך. היום ישנן יותר ויותר הוכחות – ועולם הרפואה כבר יצא בהצהרה כזאת – שהמהלומות גורמות ל-"נזק מתווסף", והמומנטום שלהן לא חייב להיות גדול במיוחד.  באגרוף הדבר ידוע כבר שנים, אבל מה שלא היה ידוע היא העובדה שהמהלומות לא חייבות להיות במלוא העוצמה. "הנזק המתווסף" הוא עתה הנושא החשוב. כבר עולות שאלות בקשר לנגיחות בכדורגל, ובאנגליה ואיטליה נערכו מחקרים רבים על כך, ומסקנתם היתה שנגיחות ראש משך קריירה ארוכה כנראה גרמו ל-CTE של שחקני כדורגל מבוגרים שניבדקו. לדעתי – וזאת דעתי בלבד – הכדורים החדשים הקלים יותר הם מסוכנים פחות מכדורי העבר עם פנימית ושרוך. הצעירים שביניכם בוודאי לא יודעים במה מדובר, אבל שחקני העבר של ישראל מיהושע גלזר ועד סטלמך ואפילו שפיגל ושפיגלר בראשית הקריירה שלהם שיחקו ונגחו כדורי עור כבדים עם פנימית שנופחה בתור העור,  נקשרה, ואז העור נישרך בפתח אליו נכנסה הפנימית בשתי וערב. 

 

אני שיחקתי כדורגל בשנים ההם בנוער של מכבי חיפה, ואח"כ בהפועל גבעות זייד בליגה ג', ועונה אחת בליגה הלאומית כשחקן ספסל בהפועל בלפוריה (עליתי ב-11 ב-4 משחקים) ונגחתי מאות (מאות? למה לא אלפים?) כדורים כאלה שבחורף, ספוגים במים ובוץ , היו כבדים פי כמה וכמה. כמובן שגייל טוענת שאני דוגמא טיפוסית של חולה ב-CTE, ואני מודה שזכרוני דפוק, ושאני ניכנס לדיפרסיות במיוחד כשמיאמי מפסידה והלייקרס מנצחת, אבל אני כנראה מקרה  די 'עובר'. כלומר, מי שפוגש אותי לא מגלה מיד שאני קצת דפוק בראש.

 

אבל אני שואל את עצמי מה עבר – ומה קרה – לשחקני כדורגל ששיחקו פי עשר ממני, כמו כל הוותיקים בנבחרות ישראל לפני מלחמת העצמאות ואחריה, נניח עד 1955 (ושאר השחקנים ברחבי העולם)  לפני שהפינמית נעלמה מהעולם. לי אין יידע על בדיקות CTE שלהם, אבל אני גם לא מכיר (אולי אני טועה, ואם כן אנא תקנו אותי!)  אף שחקן כדורגל ישראלי מהשנים ההן שהגיע להישגים ידועים אחרי שנות המשחק שלהם: אני לא מכיר אף שחקן כדורגל לשעבר בחיים הפוליטיים שלנו, ברפואה, בתיאטרון, בספרות, מדע, רפואה, או עולם העסקים.

 

אני יכול לספק לכם רשימה של עשרות שחקני NBA ובייסבול שהגיעו למשרות פוליטיות גבוהות בקונגרס ובסינט, ראשי ערים, אנשי עסקים מהרמה הגבוהה ביותר. הרבה מאד שחקני NBA לשעבר הם היום (או היו) רופאים ואנשי מדע, במיוחד השחקנים ששיחקו בשנים 1950-1970. אני מכיר רק שחקן פוטבול אחד – ג'ק קמפ – שהגיע לטופ בפוליטיקה כשהיה לסנטור ארה"ב, וה-RUNNING MATE של בוב דול במרוץ לנשיאות נגד קלינטון. אבל הוא היה קוורטרבק, הסובל הרבה פחות מהלומות בראש משחקן פוטבול בשדה הפתוח.

 

בפוטבול כבר שונו חוקים רבים בשנתיים האחרונות. אני בטוח שיתווספו חוקים חדשים להגנת ראשי השחקנים. אני שואל את עצמי אם בשאר העולם נערכים מספיק מחקרים על השפעות הנגיחות בכדורגל על המוח. לא מיד, אלא ב-LONG RUN! 


אני שואל את עצמי מה יקרה אם יוכח מעל כל צל של ספק שנגיחות כדור בכדורגל משך קריירה שלמה גורמות ל-CTE. האם נגיחות יהפכו לדבר בלתי חוקי בכדורגל?

 

 

 

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 63 תגובות

  1. זה לא אומר כלום עדיין. גם מהכדורסלנים שלנו לא צמח מישהו לגדולה, נדמה לי. אם כבר אז מוטל'ה מהכדורגל.

    אבל מה שיותר מעניין זה עתיד הפוטבול: האם זה תחילת הסוף? אם זה חד וברור אני לא רואה הרבה אמהות ששולחות את ילדיהן לזה (או גם להוקי). זה יהפוך את הפוטבול לספורט של גלדיאטורים עניים שמחפשים את הכרטיס שלהם החוצה ממעגל העוני, ועל הדרך הורסים לעצמם את הבריאות, לשמחת ורווחת הקהל האליטיסטי צמא הדם.

    אגב – מה עם רוגבי?

  2. אני זוכר שבימיו של אוחנה פעם קראתי כתבה ארוכה על גרימת הנגיחות לזעזוע מוח.

    בכל אופן אני לא מאמין שיש מצב שהכדורגל ישתנה.
    הכדורגל זה דת בעולם שלנו ובדת לפעמים מקריבים קורבן.

    הספורטאים בימנו מודעים לסיכונים בענפי הספורט שהם בוחרים לעסוק.
    הם מקבלים המון כסף וגם מבוטחים בהמון כסף כל משך שהם משחקים.
    נכון שבפוטבול המצב הוא כיום הכי בעייתי(למען האמת המצב הכי קשה הוא ברוגבי שם החוקים הרבה יותר קדמוניים, וכמובן שאין קסדות שמגנות על הראש והעורף, אבל כמו שכתבת בראגבי לאף אחד לא אכפת, זה ספורט מאוד פופלרי ומצליח באירופה, אווסטרליה, דרא"פ אבל שום התערבות של ספורט סאיינטס.

    בפוטבול אין ספק שכל מקרה ההתאבדות האלה הם לא מקריים ובטח כשמדובר בשחקנים בתפקיד מסוים, אבל כמו שברור שהחוק שמאפשר אחזקת ונשיאת נשק מוציא כל מיני מטורפים לרחובות ככה ברור שהאמריקאים ימצאו איזה תיקון לחוקה שלא יאפשר לגעת יותר מדי בפוטבול.

  3. מנחם כנראה שהזכרון באמת לא משהו… אני מאמין ששחקן הפוטבול שהגיע לרמה הפוליטית הגבוהה ביותר היה הנשיא ג'רלד פורד…
    או שקריירת מכללות לא נחשבת?

  4. היום חברים של סיאו מעידים שהיו לו זעזועי מוח רבים שהוא לא דיווח עליהםן בגלל אווירת הצאצ'ואיזם ב-NFL בה כל מתלונן הוא SISSY. לדעתי יהיו שינויים רבים בעתיד הקרוב מאד!

  5. vkhdv ,rnv vhuo gus 50 nhkhui knjer pmhgu, rta!
    הליגה תרמה הבוקר עוד 50 מיליון למחקר פציעות ראש. לפחות עושים משהו. ברוגבי איחש לא חושב על זה בכלל. נותנים לשחקנים להיגמר בגיל 60.

  6. יש אסכולה שגורסת שהקסדות והמיגון הם גורמים מרכזיים בחומרה של הפציעות. בלי קסדות אף שחקן לא ינסה לנגוח בשחקן אחר.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט