היום לפני 29 שנים: פלו-ג'ו שוברת את השיא העולמי ל-100 מ' – 10.49 שנ' / מנחם לס

 

לא משנה שפלורנס גריפית' ג'וינר היתה האשה המהירה בעולם מאז אולימפיאדת לוס אנג'לס 1984, היא עדיין היתה יותר ידועה עבור אופנות הביגוד שלה, וציפורניה. עד, עד ה-17 ליולי, 1988, בסיאול, דרום קוריאה. הייתי שם קרוב מאד למסלול וראיתי הכל.

נתחיל עם צפורניה: באולימפיאדת לוס אנג'לס הן היו באורך 10 ס"מ והיא צבעה שלוש אצבעות אדום, לבן, כחול – צבעי דגל ארה"ב – ואצבע רביעית זהב, המדלייה שהיא קיוותה לנצח ב-200 מ' ריצה. במקום, היא הגיעה רק שנייה.

ב-1986 ציפורניה גדלו ל-6.5 אינטש (5 ס"מ), ומאחר והם החלו להפריע לה בחיי יום יום היא קיצרה אותן לאורך נורמלי.

(ציפורניים באורך 15 ס"מ)

לקראת מבחני ארה"ב לאולימפיאדת סיאול, ציפורניה גדלו שוב ל-10 ס"מ, והיא החלה לרוץ עם "ONE LEGGERS".

 

היא הפכה לאופנאית – ההובי, וכשרונה האמיתי מלבד הריצה – ואת ה-ONE-LEGGER היא עיצבה בעצמה. אבל על כל עיצובי האופנה ושיאי עולם באורך ציפורניים, היא תיזכר לעולם על שלוש ריצות ה-100 מ' המהירות בעולם תוך 24 שעות באולימפיאדת סיאול: בשבת אחה"צ – היום לפני 28 שנים, ה-17 ליולי, 1988,

לפני עיני הרואות ממרחק של לא יותר מ-20 מטרים היא קבעה שיא לא יאומן של 10.49 שנ' בריצת רבע הגמר.  בחצי הגמר היא רצה 10.61, ובגמר 10.54 שנ'. אף אישה בעולם לא התקרבה אפילו לאף אחת מהתוצאות הללו.

מה היא המורשת שהשאירה אחריה פלורנס גריפית' ג'וינר, "JO FLO", כמו שהכיר אותה כל עולם הספורט? האם זהו בגד הריצה בעל המכנס האחד בלבד, שבו היממה את כל עולם האתלטיקה הקלה? האם אלה ציפורני ידיה, 16 ס"מ הארוכה ביותר ו-12 ס"מ הקצרה, אותן טרחו מצלמות הטלוויזיה בסיאול לצלם יותר מכל אייטם אחר? אולי כינויה ה"גולש", פלו ג'ו, שבו נודעה בעולם, או שמא הג'וגינג המפורסם שערכה עם נשיא ארה"ב ביל קלינטון?

סביר להניח שהדברים האלה ייזכרו תמיד בהקשר של האצנית הססגונית, אבל מובן שיותר מכל תיזכר פלורנס גריפית בזכות ריצת ה-100 מטרים שלה ברבע הגמר בסיאול, אותה סיימה בזמן לא ייאמן של 10.49 שניות, כשהיא מוחצת ומרטשת את ה-10.79 של אוולין אשפורד, אמריקאית אף היא. בימים טרופים אלה, כששיא עולמי במיאוץ נשבר מדי כמה שנים במאית או שתי מאיות, מחיקת  שיא קודם  בשלוש עשיריות נחשבת למבצע לא מובן.

אני זוכר את הסערה שהתחוללה בסיאול. בן ג'ונסון זה עתה קבע שיא עולם מהמם כשהוא שם לצחוק את קרל לואיס, שלעומתו נראה כמי שרץ ושק חול על גבו, רק כדי לגרום להלם כלל עולמי עם פסילתו (והשעיתו מאתלטיקה קלה) עקב שימוש בסטרואידים אסורים. ועתה פלו ג'ו.

בדיקות השתן שלה היו שליליות. היא נשבעה שמעולם לא השתמשה בסם אסור. היו גם שטענו כי רוח חזקה מהמותר (4.5 מייל לשעה) נשבה בגבה בזמן ריצתה. כשרצה הראה מד הרוח "0", אבל רוחות נשבו באיצטדיון לכל הכיוונים, וייתכן שדווקא בחלק מסוים בריצתה היא נהנתה ממכת רוח מלבבת בגבה.

בזמן מירוץ הגמר היה האיצטדיון שקט כמו בית קברות. כך או כך, ה-10.54 שקבעה, אף הוא היה מנתץ ומוחץ את שיא העולם הקודם. זה לא היה הכל: גם את השיא ב-200 מטרים שיפרה וקבעה זמן של 21.34 שניות. היא, עם גיסתה ג'קי ג'וינר קרסי, הוכרזו  למלכות האולימפיאדה.

פלו ג'ו נולדה לעולם. היא יצרה דמות חדשה, דימוי שלענף האתלטיקה מעולם לא היה כמוהו. מהירות הברק שלה, עם אופנת הלבוש האולטרה זוהרת שהמציאה, כבשו את העולם, אך עם הכיבוש באו גם הספקות: כיצד ייתכן שפלו ג'ו עשתה כזה צעד מדהים קדימה בזמן כה קצר? הייתכן שאשה ממין נקבה תפתח שרירי ארבע ראשי בולטים ועצומים כאלה ללא סיוע הורמונים זכריים?

בעלה ומאמנה, קופץ המשולשת אל ג'וינר, רתח מזעם: "פלו עבדה עם משקולות שש שעות ביום. היא לחצה 150 ק"ג עם הגברים החזקים ביותר במכון הכושר. היא הזיעה וירקה דם, אבל איש לא טרח לבוא ולבדוק. עכשיו כולם מתבכיינים וטוענים לרמאות". ידוע שמאז 1984 היא עבדה תחת פיקוח אישי של מייקל לבנדור, אלוף העולם (המקצועני) בהרמת משקולות, והטריינר הידוע כמס' 1 בארה"ב לפיתוח מסות שרירים עם התרכזות בסביבים לבנים, הסיבים האנארוביים לכוח מתפרק ומהירות ריצה קצרה.

פלו ישבה בחדר העיתונאים ובכתה: "קנאים. הכל קנאה. מהיכן הם באים עם ההאשמות? עשו לי את בדיקות הדם והשתן המשוכללות ביותר, כאילו אני נושאת נגיף שידביק את כל העולם. לא מצאו מאומה. מעולם לא נגעתי בסם או בהורמון אסור".

קרל לואיס כתב באוטוביוגרפיה שלו כי "אין דרך בעולם שפלו ג'ו הייתה עושה זמנים כאלה ללא עזרת סמים", אבל קרל לואיס ידוע כקנאי שכמעט אף-פעם לא פירגן לאתלט אחר, והיתה לו טראומה מהפסדו לבן ג'ונסון שגרמה לו לחשוב בכל רץ סופר-מהיר.  מלבד זאת, אין 'סם' אחד בעולם שיכול לעשות אותך "מהיר יותר". רק הורמון אנבוליק סטרואידים יכול לעשות זאת ע"י בניית מסת שרירים מתאימה ליצירת POWER אופטימלי ('הספק' בעברית), ובדיקות של סטרואידים נערכות באופן קבוע עם אתלטים.

עכשיו, כשמתה בפתאומיות, הוצפה התאחדות האתלטיקה האמריקאית בטלפונים מכל העולם. "המסקנה" ברחוב הייתה כי עתה היא משלמת את מחיר השימוש בסמים. בעלה הזכיר שכבר לפני שנתיים הייתה לה אפיזודה מסוכנת עם לבה, שהחל לפעום כאילו הוא נמצא בעיצומו של מירוץ מטורף. בעולם הספורט כאן ידועה התופעה של אתלטים שחורים המתים פתאום מתסמונת לב מסובכת. זה קרה לרג'י לואיס מבוסטון סלטיקס, להאנק גאת'רס מלויולה, ולאנטוני מייסון מהניקס (ולעוד מספר כדורסלנים צעירים). לפלו-ג'ו היה בנוסף לב אבנורמלי בריטמיות פעימותיו. האם ייתכן שגם פלו ג'ו נכנעה לתסמונת הזאת? רוב הרופאים שחקרו ובדקו את פלו-ג'ו נוטים להסכים שהיא קרבן נוסף לתסמונת הידועה הזאת.

הספקות לא ייפתרו. בדיקה שלאחר המוות לא מצאה שום חומר כימי אסור בדמה. רופאיה כתבו לאחר מותה שהיא סבלה כבר מגיל צעיר מ- ventricular fibrillation – דפיקות אבנורמליות של הלב, וכן בדיקה שלאחר המוות גילתה גם Hypertrophic cardiomyopathy (HCM – שריר לב עבה מדי – גורם לדום לב בגילים צעירים יחסית.

אין כל הוכחה מדעית ל"משחק אסור" של פלו ג'ו. אתם לא יכולים להאשים אדם רק מפני שהמבצע הספורטיבי שקבע נראה בלתי אפשרי. אין גם כל הוכחה מדעית רפואית על קשר כלשהו בין שימוש בסטרואידים לבעיות רפואיות ארוכות טווח.

פלו-ג'ו ילדה את בתה מרי רות' ג'וינר בנובמבר 1990, כמה חודשים אחרי שעיצבה את הגופיות של אינדיאנה פייסרס, ואז סבלה מהתקף הלב הראשון. שנתיים אחר כך נבחרה על ידי הנשיא קלינטון לנשיאת הוועידה האמריקאית לכושר גופני, ושנה אחר כך יסדה עם בעלה קרן לילדי גטו. במשך כל השנים דחתה את האשמות של שימוש בסמים בזמן שקבעה את שיאיה העולמיים. ב-1998 מתה עקב סימפטום שממנו מתו ספורטאים שחורים צעירים רבים. לעולם כנראה לא נדע אם השתמשה בסמים, ואם קירב השימוש בסמים את מותה.

 

 

 

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 70 תגובות

  1. אני לא יודע אם השתמשה בחומרים אסורים, או לא.

    אני כן יודע ש-קרדיומיופתיה היפרטרופית לצד אימוני כוח זה מתכון להתקפף לב או דום לב.
    גם מתאמן בריא, ללא קרדיומיופתיה היפרטרופית, שיעבוד במשקלים היחסיים שפלו ג'ו עבדה, אם לא ישלב כמות מקבילה של אימון אירובי – יהיה בסיכון להתקף לב.

    (אימוני התנגדות מאומצים מגדילים ומחזקים את שריר הלב – על חשבון נפח חדרי הלב.
    אימון אירובי במקביל לאימוני כוח, גורם לכך שחדרי הלב יישארו "גדולים". באימון שבו מגיעים ל-70% עד 80% מהדופק המרבי, כמות הדם בלב מתקרבת למקסימום קיבולת, ומיוצר לחץ על דפנות שריר הלב מבפנים כלפי חוץ)

    לכן המסקנה שפלו ג'ו נפטרה כתוצאה משימוש בחומרים אסורים, זו מסקנה מוטעת.

  2. בוקר אור
    זו שבתמונה העליונה בכתבה היא גייל דיברס
    עוד אצנית מחוננת ומוזהבת אולימפית
    שהתמקצעה בעיקר במשוכות.
    שתיהן סיפקו עבודה רבה לקבלניות ציפורניים..

  3. לעולם לא נדע כנראה באמת . אבל מגיע לפלו-ג'ו לקבל קרדיט על ההישגים המדהימים שלה . אי אפשר להתקיים מתיאוריות קונספירציה לא מוכחות . ואם היא עברה בהצלחה את כל בדיקות החומרים האסורים , השיאים שלה כשרים . כמובן שעכשיו יביאו את לאנס כדוגמא למי שהצליח לרמות את הבדיקות . אבל זו לא סיבה לפסול אחרים . ההסבר למוות המוקדם שלה נעוץ כנראה במה שכתב גיא . זה תמרור אזהרה לכל ספוקטאי שמוכן לסכן את בריאותו וחייו למען הישגים ספורטיביים.

    1. אירי הריון בגיל 29 עשתה שינוי מטמורפוזי מדהים לאחר שלעולם לא זכתה במדליה , אין שום סיכוי בעולם שהיא לו לקחה חומרים אסורים (רק לראות את השרירים שפיתחה),אני לא מכיר בשיא הזה.

  4. לא קראתי עדיין הכל.
    לי אין ספק שהיא השתמשה בסמים.
    אם יש מישיהי / ו שאני בטוח בכך זה המקרה.
    לא צריך להיות גאון גדול בשביל זה.
    1. היא שיפרה את שיאה שלה בזמנים מטורפים.
    2. היא עשתה זאת בריצות חד פעמיות ב 88.
    3. מיד לאחר מכן פרשה ולא התחרתה יותר.
    4. היא נפטרה כמה שנים לאחר מכן בסוף שנות ה 30 של חייה.
    5. אף אצנית לא דגדגה זמנים אלו ( והיו כמה תותחיות מאז במיוחד ב 209 כמו מארי זוזה פארק הצרפתיה שהייתה בעיקרה רצת 400 ).

    בקיצור כמו המזרח גרמניות כך האמריקאית הזו הרסה את האתלטיקה וחבל.
    אפילו שנפטרה הייתי שמח אם היה ניתן להוכיח זאת ולמחוק אותה מרשימת שיאי העולם ואולי אף לשקול לשלול לה את המדליות מסיאול.

    1. לא צריך להיות גאון גדול. צריך רק להוכיח.

      סעיף 4 שלך לא קשור, ומטעה. אחרי מותה התברר שפלו ג'ו לקתה בקרדיומיופתיה היפרטרופית. זו מחלה תורשתית.

    2. מציע שלהבא תקרא את הכל לפני שתענה.

      כתבת "לי אין ספק שהיא השתמשה בסמים.", ואילו קראת הכל היית קורא שכתבתי שאין אף "סם" אחד בעולם המגביר מהירות.

      ואם ישנו כזה – אנא כתוב לנו מה הוא. רק אחד, לא יותר. רק אחד, כדי שאשתכנע

  5. באותה מידה ניתן לומר זאת על המזרח גרמניות ועל הסיניות שפתאום פרחו לתקופה קצרצרה בריצות ה הבינוניות (3000-10000 ).
    ושיפרו שיאים מטורפים ונעלמו….
    בקיצור ברור שיש פער אדיר בין המשתמשים בסמים לבין הנתפסים בפועל.
    בעיני כאוהד אין לי כל ספק.
    בכל זאת גם אני מסכים שעם תחושות לא ניתן להרשיע וממילא לא לבטל שיאי עולם ולכן כאוהד אני מתבאס שהרסו לנו לשנים רבות ואולי לתמיד איזו שהיא צפייה לשיאי עולם במקצועות היוקרתיים הללו .

    1. יש הבדל. אחרי הביקורת שהועד האולימפי קיבל (בצדק) בעקבות אולימפיאדת 84', ב-88 החמירו את הבדיקות –
      3 זוכי זהב אולימפי נתפסו באותה אולימפיאדה.
      זה לא מוכיח כלום לגבי פלו ג'ו (לחיוב או לשלילה),
      זה לחלוטין מציב אותה במקום אחר מאשר המזרח גרמניות.

      1. אבל .
        1. גם המזרח גרמניות לא נתפסו כמדומני שחלקם עשו זאת באותה אולימפידה.
        2. הסיניות בוודאי היו לאחר מכן וחר נתפסו ( לפחות לא בזמן ההוא ).
        ככה שאין שום הבדל בעיני .

    2. כתבתי סידרת מאמרים שלמה על זה שאין "סמים" המגבירים יכולת ריצה או כוח. רק הורמונים אנבולים סטרואידים שאינם סמים כלל וכלל, ואתה ממשיך בשלך חופשי

  6. !Ahhh! Can not be! No one can run that fast

    גם הפרשן הבין את זה מהרגע הראשון. וגם הבעת הפנים של פלו-ג'ו חשודה. את שוברת שיא עולם ב-3 עשיריות, זה דמיוני, זה לגלח 3 מטר מ-100בבת אחת. והיא לא יוצאת מדעתה, או המומה, או שמחהנ באופן חריג. נדמה לי שהיא מבינה שמשהו כאן היה יותר מדי:

    https://www.youtube.com/watch?v=UVSmPBLnSXY

          1. וביום שהיא קבעה את השיא היו רוחות גב חזקות, חוץ מבזמן ריצת השיא שהמד הראה 0 קמ"ש. בקיצור, יש טענות חזקות שהיתה תרלה טכנית במדידת הרוח, והשיא צריך להיפסל.

  7. לא מבין את הקביעות של האנשים כאן. עשו לה את הבדיקות הכי משוכללות, ולא מצאו כלום. אז זה אומר שלא היה לה כלום. לגבי מותה – התופעה הרפואית ידועה. אז גם כאן זה לא מוכיח כלום.
    בקיצור – מבחינתי היא ספורטאית מדהימה שעשתה הישג מדהים שהקדים את זמנו. כמו בוב בימון בהתאמה בקפיצה לרוחק (אגב, ידעתם שהוא נבחר אחרי המדליה, בדראפט של 69, ע"י פניקס סאנס?). השיא שלו הוא עדיין התוצאה השניה בטובה בעולם. הוא נשבר רק ב5 ס"מ אחרי 23 שנה. והוא עדיין השיא האולימפי, 48 שנה אחרי שהוא קבע אותו.

    1. הבדיקוצ הכי משוכללות ל88, כיום שומרים את הבדיקות דם של הספורטאים כיוון שתמיד יפתחו חומקים שלא יצגלו בבדיקות העדכניות, לאנס ארמסטרונג עבר במשך שנים את הבדיקות העדכניות ביותר, ונתפס רק ב2014.

    2. אני מעדיף להיות נאיבי. אני גם לא חושד בבוב בימון, והשיא שלו למעשה שבר כל גרף שאתה רק יכול לחשוב עליו.

    1. אסתר רוט שחמורוב היתה בהחלט מישהי להצדיע לה:
      הספורטאית הלא מסוממת היחידה בגמר ריצת 100 משוכות (השאר היו מזרח אירופאיות) והיא סיימה מקום 6.

      זאת 4 שנים לאחר שיאה המקצועי, כאשר באולימפיאדת מינכן נאלצה לפרוש בצל התקפת המחבלים על ספורטאינו, בה נהרג מאמנה האישי

  8. מי שמאמין שבגיל 28 גיל מבוגר מאד לאתלט בוודאי באותן שנים, פלו ג'ו הגיעה פתאום לשיא הקריירה ועוד איזה שיא אחרי הישגים טובים הרבה יותר מאשר בגיל 24 שיבושם לו. מה עוד שהיא חזרה אחרי פרישה של שלוש שנים לאליפות העולם ב87 ולא מאד הרשימה בתוצאות (כסף ב200 עם 21.96)
    מי שרוצה להאמין שאתלטית טובה מאד, אבל בהחלט לא יוצאת דופן מבצעת שדרוג כל כך מדהים ביכולת שלה ובגיל כזה תוך פחות משנה שיבושם לו. אני לא קונה את זה ומסכים עם אהרון שזה הרס את הריצות הקצרות של הנשים, כש100-400 למעשה אין שום סיכוי לאיים על השיא העולמי וזה מפחית מאד את רמת הענין.

    1. פאקו דווקא השבוע ראיתי את הסרט שנקרא 9.79 שחוזר לריצה הזאת בסיאול 88 ויש התייחסות של קארל לואיס לנושא הזה,ממה שהבנתי הוא לקח לאיזה תקופה קצרה חומר שהיה אסור אבל אז הבינו שאין עם החומר הזה שום בעיה והיום הוא נחשב כחומר חוקי לגמרי

      1. ג'ונסון באמת דומה בהרבה מאפיינים לפלו ג'ו. גם הוא לקח מדליה בלוס אנג'לס (ארד ב100) אבל בתוצאה לא מרשימה, ופתאום בעונת 87 שיפר תוצאות אישיות בקצב מסחרר וניצח את לואיס בכל מפגש. לצערו הוא נפצע לפני המשחקים האולימפיים ונאלץ חהשתמש בסטרואידים זמן קצר לפני המשחקיםוכך נתפס, אחרת גם הוא היה יכול להפוך לאגדה שנויה במחלוקת

  9. כולם כל הזמן נותנים את הדוגמא של לאנס ארמסטרונג אבל קחו דוגמה יותר רלוונטית והרבה יותר קשורה מריון ג'ונס שגם עברה את כל הבדיקות האפשריות ואופס אחרי לא מעט שנים התברר שהיא השתמשה בחומרים אסורים.
    קחו למשל את בולט,אני מודה שהפעם הראשונה שהוא ניפץ את השיא העולמי הייתה לי הרגשה של דה ז'ה וואו אבל אחרי שהוא הוכיח שזה לא היה מקרי והוא שומר פחות או יותר על אותה רמה והשליט היחידי בריצות הקצרות כבר כמעט עשור מוכיחה בדיוק ההיפך מפלורנס(כולי תקווה שלא נגלה עוד עשור שגם בולט היה על חומרים אסורים)

    1. בולט מגיל צעיר שבר שיאי נוער וסומן כעילוי. חוץ מזה שהוא באמת קומבינציה נדירה של אתלט מאד גבוה וחזק עם זינוק לא רע ויש לו יכולת לפתח מהירות באמת נדירה.

  10. שניי תיקונים קלים לנאמר:
    ה10.49 נקבע במבחנים האמריקאיים לסיאול ולא באולימפיאדה עצמה.
    שיא העולם הקודם לפני ה10.49 היה 10.76 ולא 10.79.

  11. אנחנו כל כך הרבה שנים אחרי. גם אם יש ספקות הם כבר לא רלוונטיות. שיאים נועדו להשבר ושיא זה אינו שונה. כל הפוקוס צריך להיות על ההווה והעתיד. לכן כיום שומרים דם הרבה אחרי כדי שגם אם אתלט "מנצח" בדיקה, כשהמדע משליםאת הפער הוא יתפס והשיאים יבוטלו.

  12. אין שום הוכחה שפלו ג'ו התשמשה בסמים, אך כל ההוכחות הנסיבתיות מראות שמשהו יותר מחשוד. כפי שכתבו קודמיי:
    – הענף כולו שנגוע (גם קארל לואיס הודה שהשתמש בחומרים אסורים שלא התגלו)
    – השיפור בתוצאות המדהים
    – הפרישה המסתורית כאשר הבדיקות החלו להשתפר
    – המוות בגיל כה צעיר

  13. תשמעו זאת לוגיקה שלא תופסת בבית משפט…אין הוכחה שהיא גם לא השתמשה אבל זה מריח ממש חזק משימוש…רוב הסיכויים שכולם משתמשים כולל קרל לואיס וכול יוסיין בולט.

    1. אולי אתה צודק, אבל גם אם כולם וכולן משתמשים/ות כאן היה שיפור כל כך דרמטי לא רק לגבי עצמה אלא בכלל!! ועד היום 28 שנה אחרי התוצאה השנייה בטיבה בהיסטוריה היא 10.64 כשברוב התחרויות הגדולות תוצאה של 10.76 או 10.75 מספיקה לזהב ונחשבת תוצאה מצוינת. ז"א שהפער הוא כל כך בלתי נתפס שבאמת קשה למצוא הסבר ספורטיבי בלבד לתוצאות האלה. קשה להאמין שהפערים הם כל כך דרמטיים.

    2. כשאתה מדבר על קרל לואיס אתה צריך להיות חוצפן מהדרגה הבזויה ביותר. אתה כנראה לא מבין עדיין מי זה קרל לואיס ואני מציע לך לתת קצת יותר כבוד לספורטאי הענק הזה.

  14. כזאת קפיצה מטאורית בתוצאות, בגיל די מאוחר יחסית לתקופה אז, בתוספת העובדה שפרשה כמעט מיד אחרי האולימפיאדה ונפטרה זמן לא רב אחריה, יכולים להצביע רק לכיוון אחד: נקייה היא בטוח לא הייתה שם, וזה לא משנה שבדקו אותה מיליון פעמים כי לא חסרים מקרים של אלופים שלא נתפסו והודו אח"כ שהשתמשו.

  15. מנחם אתה בעצמך טוען שסטרואידים אנבוליים יכולים לבנות מסת שריר לקבלת הספק אופטימלי של עצמה. אז נכון שהיא מעולם לא נתפסה, אבל יש הרבה ראיות נסיבתיות שמעלות שאלות גדולות. כמדען ואדם עם הגיון בריא האם יש לך איזשהו הסבר אלטרנטיבי הגיוני לגרף השיפור הלא הגיוני שלה? אשמח לשמוע.
    כרגע סיפור השיא הזה נראה הזוי וחסר היגיון, ולא נראה סביר שאף אתלטית מקצוענית לא מצליחה אפילו להתקרב לשיאים האלה.

  16. בהמשך לדיון על התוצאה של בוב בימון –
    ישנם 2 סיבות מרכזיות שתרמו לשיא:
    רוח גבית של בדיוק 2 מטר לשנייה (בדיוק הגבול המותר)
    הגובה של מקסיקו סיטי –
    הסיבה שישנם תוצאות טובות יותר במקומות גבוהים היא לא שינוי בכוח המשיכה (אינטרוול ששואף ל-0)
    הסיבה היא האוויר הדליל. מקסיקו סיטי שוכנת בגובה של 2240 מטר מעל פני הים, והאוויר הדליל משמעותו פחות התנגדות אוויר.
    ההערכה היא שההתנגדות הפחותה, לצד הרוח גבית שווים בקרוב 30 סנטימטרים. השאר? יום היסטורי של בוב בימון.
    (בימון שיפר את השיא ב-55 סנטימטר)

    דרך אגב, בתחרות הקפיצה המשולשת באותה אולימפיאדה, 3 אתלטים שונים שברו את השיא הקודם 5 פעמים.
    כאמור, התנגדות אוויר פחותה = סיכוי גדול לשיא ברוחק/משולשת.

      1. העיר עם כוח המשיכה הגבוה ביותר היא אוסלו – 9.825 מטר/שנייה בריבוע.
        כוח המשיכה במקסיקו סיטי הוא 9.766
        היחס בין ה-2:
        1.00604 (0.6%)

          1. מה הגראוויטציה בכל עיר?
            זה לא אני. זה גוגל.

            ולשאלתך –
            דקארט, לוק, קאנט.
            (די מתבקש, לאור התמיכה הבלתי מסויגת שלי בחזקת החפות…)

    1. זה ידוע שבמגרשי הגולף במייל היי סיטי, כדורי הגולף עפים למרחקים ארוכים בהרבה.
      (דנבר נמצאת 1,600 מטר מעל פני הים)

  17. עד כמה שאני יודע קרל לואיס אולי הקופץ לרוחק הגדול והמוכשר בכל הזמנים (ואני מניח שהוא מחזיק במקבץ הטוב ביותר של קפיצות טובות) סירב להתחרות במקומות גבוהים וניסה לשבור את השיא בגבהים רגילים. בטוקיו אליפות העולם91 הוא היה קרוב מתמיד עם מקבץ מדהים של קפיצות באחת מהן קבע 8.91 עם רוח גבית חזקה מהמותר, ונדמה לי שגם קבע 8.87, אבל נכנע ליום פנומנלי של מייק פאוול, קופץ אדיר בפני עצמו שזכה לשבור את השיא האגדי.

    1. למייק פאוול היו 8 קפיצות ליותר מ- 8.55 (85 פעם אתלטים קפצו 8.55 או יותר)
      כולן בין השנים 90 – 92

      למה אותו אתה שופט בקנה מידה כל כך שונה משל פלו ג'ו?

      גם הוא עשה שיא אדיר, גם אצלו שיא הקריירה היה קצר.

      תחשוב על זה, יותר מ-8.70 , קפצו רק 16 פעם.
      פעם אחת פאוול (השיא),
      8 פעמים קרל לואיס (מפוזרות על פני 8 שנים)

      אני לא טוען שפאוול השתמש בחומרים אסורים.
      אני בהחלט חושב שאת פלו ג'ו שופטים הרבה יותר בחומרה מאשר הרבה אחרים.

      1. בהמשך למה שאלעד כתב ….נציין שבאותה אליפות שפאוול לקח עשה לואיס מגוון קפיצות מדהימות כולל 8.89 וכולל 8.91 בגובה מעל המותר.
        זאת אומרת שהאליפות סיפקה את התנאים האופטימלים קצת דומה לגבהי אולומפידת מכסיקו 68 שסיפקה לנו כמה שיאים היסטורים כולל של בימון ברוחק וכולל ב 400 .

    2. לואיס הוא באמת הקופץ הטוב מכולם ולגעתי גם הספורטאי המוכשר ביותר. עד היום יש שנשבעים שהם ראו אותו קופץ למרחק של 9.15 קפיצה שנפסלה בגלל אגודל. זו תוצאה ששווה להישג של בולט ב 100. לואיס יכול היה בקלות לעבור את ה 9 מטר בשיאו אם היה הולך לקפוץ בגבהים. אך הוא סירב בטענה שהוא לא מעונין בשיא עם כוכבית.לואיס היה זה שהוציא מפאוול את המיטב ללא לואיס פאוול לא היה שובר את שיא העולם.

  18. קודם כל בקפיצה למרחק יש הרבה מאד מרכיבים בקפיצה שכל אחד מהם יכול לגרום לפסילה או קפיצה לא טובה. חוץ מזה שפאוול במשך שבע שנים קבע תוצאות שגם היום נחשבות לטובות מאד כמו 8.64 בברצלונה 92, 8.49 בסיאול ו8.59 באליפות העולם בשטוטגרט. כמה קופצים מגיעים היום לתוצאות כאלה?
    אני לא מומחה גדול בקפיצה למרחק, אבל אני כן יודע שיש מצבים שבהם הכל פתאום מתחבר החל בהרצה טובה, הגעה נכונה לקרש, שהיה באוויר ונחיתה טובה ולא מזיק גם רוח גבחת במהירות המותרת. פאוול היה קופץ מוכר מאד ולא הגיע משום מקום, אבל נטה לפסול המון, אבל כשהצליח לקפוץ נקי בדרך כלל היו לו קפיצות טובות.

    פלו ג'ו הייתה רצה טובה מהצמרת הגבוהה אבל מעולם לא קבעה תוצאות שאפילו רמזו על היכולת שלה לנפץ ככה את השיא. נקודה נוספת היא שהיא פרשה לכמה שנים וחזרה פתאום תוך כמה חודשים לא לאותה יכולת אלא ליכולת שאף אחת לפניה לא הגיעה אליה. לי זה לא נשמע סביר רק בזכות אימון. שלא לדבר על מבנה הגוף שהשתנה באופן דרמטי כל כך תוך זמן קצר כל כך.

  19. התוצאה שלה עדיין חלשה מאוד ביחס לגברים. אז מה ההסבר? היא היתה מוטצה אישה-גבר.
    (כבר יש אחת כזאת בריצות ארוכות)

  20. קסטר סמניה? הייתה כבר שערוריה בקשר אליה אבל לא פורסמו תוצאות הבדיקה. אני יודע שבעבר היו מקרים כאלה של נשים שהתחרו כגברים, ואפילו הייתה איזו פולנייה שאחרי מותה נתברר שהייתה גבר. אני חושב שהיא היגרה לארה"ב אולי מנחם זוכר את הסיפור הזה.

  21. הי מנחם,

    ראשית אני חייב לומר לך שאני מאד מאד מאד מאוכזב. השיא של פלו ג'ו ב 100 נקבע בכלל במבחנים האמריקנים בדיוק באותו יום שלואיס קבע 9.78 ב 100. באותו זמן נשבה רוח מעל המותר באיצטדיון. השיא של לואיס בוטל של פלו ג'ו אושר מאחר שמד הרוח במקצה שלה היה על 0. אני מאד מתפלא עליך שאתה ערבבת בין סיאול למבחנים האמריקנים. בכלל אני גם מתפלא על התגובות פה שלא העירו לך על זאת. זה מראה לי עד כמה הידע באתלטיקה בישראל הוא פשוט ביזיון. מקווה שתתקן זאת. אורן

כתיבת תגובה

סגירת תפריט