עובדות וסיפורי נ.ב.א (23) / רון טחן

השבוע בפינתנו, ניזכר, בין היתר, בכדורסלן חביב שהצטיין דווקא בענף ספורט אחר, בסיוטו של כריס וובר, ובסיפור העצוב של לן ביאס.

1. לברון ג'יימס הוא השחקן הראשון בהיסטוריה של הליגה, שהוליך את כל השחקנים משתי הקבוצות במספר הכולל של נקודות, ריבאונדים, אסיסטים, חסימות וחטיפות, במהלך סדרת פלייאוף שלמה.

את סדרת הגמר של שנת 2016 מול גולדן סטייט, סיים כוכבה של קליבלנד עם 208 נק', 79 ריב', 62 אס', 16 חס' ו-18 חט', בדרך לזכייה הראשונה בתולדות קבוצתו, ובתואר השחקן המצטיין של הגמר.

*

2. לפני שהגיע לנ.ב.א, כריס וובר הנהדר היה שותף לאחת מקבוצות המכללות המלהיבות בכל הזמנים, כאשר שיחק במכללת מישיגן, בין היתר, עם שני כוכבים שרשמו קריירה יפה גם במקצוענים, ג'וואן הווארד וג'יילן רוז.

החמישייה הטובה בתולדות המכללות?

 

עם זאת, הרגע הזכור ביותר מקריירת המכללות המצוינת של וובר קרה במשחקו האחרון, ולא, לא מדובר על מהלך שהוביל לניצחון.

בפיגור שתי נקודות מול צפון קרוליינה, וובר קלט ריבאונד הגנה, והחל לרוץ בדרך להתקפה. אחת עשרה שניות לסיום, וובר היה שרוי תחת לחץ של שני שומרים, ולכן ביקש פסק זמן.

על הנייר, לא מדובר בהחלטה רעה למדי עבור שחקן צעיר, אלא שבמקרה הזה, זו הייתה ההחלטה שלמעשה סיימה את המשחק.


וובר לא היה מודע לכך שקבוצתו כבר ניצלה את כל פסקי הזמן שלה, ולכן בבקשתו בעצם ביצע עבירה טכנית, ששלחה את צפון קרוליינה אל הקו, בתוספת כדור מהצד.

וכך, הטאר-הילס חגגו זכייה באליפות המכללות, והותירו את אחת הקבוצות הגדולות בתולדות המכללות ללא תואר.

כאמור, זה היה משחקו האחרון של וובר במישיגן, לפני שנרשם לדראפט 1993 ונבחר במקום הראשון על ידי אורלנדו, שהעבירה אותו לגולדן סטייט בתמורה לפני הארדוואי ובחירות דראפט.

 

*
3. כשהוא מתנשא לגובה 2.03 מ', ג'ין קונלי היה ספורטאי מחונן שמאוד אהב לשחק כדורסל ובייסבול.
לאחר עונת רוקי פושרת בבוסטון סלטיקס בעונת 1952-3 (2.3 נק' למשחק), קונלי החליט להתרכז בבייסבול, ושיחק בקבוצת המילווקי ברייבס, בה הצטיין, נבחר פעמיים למשחק האולסטאר, וזכה ב-World Series בשנת 1957.
לאחר הזכייה באליפות, קונלי החליט לחזור לשחק כדורסל עבור הסלטיקס, וזאת במקביל להמשך קריירת הבייסבול שלו.


למזלו של קונלי, הוא זכה לשתף פעולה בסלטיקס עם אגדות כגון ביל ראסל, בוב קוזי וביל שרמן, וזכה ביחד איתם בשלוש אליפויות רצופות, משנת 1959 עד 1961.

בכך, קונלי בר המזל הפך לאתלט היחיד בהיסטוריה שזכה גם באליפות ליגת הבייסבול, וגם באליפות הנ.ב.א.

סיפור מעניין נוסף על קונלי הוא שבשנת 1962, לאחר תבוסה של קבוצתו הנוכחית בליגת הבייסבול – הבוסטון רד סוקס (וזאת במקביל לכך ששיחק כדורסל דווקא בניקס) – קונלי ברח מהאוטובוס של הקבוצה ונעלם לה ל-68 שעות.
מאוחר יותר התברר כי הסיבה הייתה שקונלי רצה לטוס ולהירגע ב… ישראל.
לצערו, למרות שקנה כרטיס, בשדה התעופה התברר לו שהוא לא יכול לטוס ללא דרכון, אז הוא פשוט חזר לקבוצה.

*

 

4. בשנת 1994 ג'ייסון קיד וגרנט היל הגיעו לליגה הטובה בעולם, לאחר שנבחרו במקומות 2 ו-3 בדראפט על ידי דאלאס ודטרויט (למי שתוהה, גלן רובינסון נבחר לפניהם).

שני השחקנים המחוננים לא אכזבו, וסיפקו עונת רוקי נפלאה.
היל תרם 19.9 נק' למשחק בתוספת 6.4 ריב' ו-5 אס' במדי דטרויט, בעוד קיד קלע 11.7 נק', אסף 5.4 ריב' וחילק 7.7 אס' בכל משחק לחבריו.

יכולתם הגבוהה של השניים גרמה ללא מעט כאבי ראש כאשר הגיע הזמן לבחור ברוקי המצטיין של העונה, ובסופו של דבר, השניים זכו בתואר ביחד (בפעם השנייה בהיסטוריה, ומתוך שלוש סך הכל)

נתון מעניין נוסף לגבי השניים הוא שבשנת 2013, בתום קריירות ארוכות, השניים שהגיעו ביחד אל הליגה, פרשו ביחד בגיל 40.

 *

 

5. בשנת 1986, בחרה אלופת הנבא הטרייה בוסטון סלטיקס בבחירה השנייה (דרך טרייד עם סיאטל) של הדראפט את לן ביאס, כוכב מכללות עצום, שהיה אמור להפוך עם הזמן ליורשו בקבוצה של לא פחות מלארי בירד.


ביאס המאושר סיפר בתגובה שהוא מרגיש שהוא נמצא בחלום, אלא שזמן קצר לאחר בחירתו, החלום הפך לטרגדיה.

במהלך מפגש עם חבריו, ביאס השתמש בקוקאין, מה שגרם לו לקרוס ולאבד את הכרתו. כאשר כוחות ההצלחה הגיעו למקום, ביאס כבר לא נשם, וכל ניסיונותיהם להחיות אותו לא הצליחו.
וכך, יומיים בלבד לאחר שהגשים את חלומו ונבחר בדראפט, ביאס הלך לעולמו בגיל 23 בלבד.

הוריו של ביאס מקבלים את גופיית המשחק שלו.

 

 

 

 

לפוסט הזה יש 26 תגובות

  1. טור מעולה
    ג'ואן הווארד היה יכול להיות שחקן ענק עם החתוליות שלו אם הוא רק לא היה מנמנם כל המשחק.
    פה בתמונה הוא עוד נראה רענן משהו…. לאורך הקריירה הוא תמיד היה נראה לי ישנוני מהרגיל 🙂

  2. מדהים לחשוב איך היו נראות שנות ה80 המאוחרות לולא מותו של ביאס. בחירה שניה שמצטרף לאלופה. ולא פחות מדהים שהסלטיקס איבדו את רג׳י לואיס כמה שנים מאוחר יותר.

    אחח גרנט היל, איזה שחקן הוא היה לפני הפציעה.. אגב, היה רוקי שסיים עם 7.7 אסיסטים בעונת הרוקי שלו מאז קיד?

  3. לן ביאס הוא השחקן שהכי הזכיר את לברון ג׳יימס בשנות ה80. חזק כמו שור, קליעה מצויינת מתוך הקשת, בעל שליטה בכדור ומאוד מהיר. הוא היה מוסר סביר אבל עדיין מדובר על פוטנציאל מטורף. חבריו נשבעים עד היום שלא היה משתמש וזה היה ניסיון חד פעמי. לעולם לא נדע.

    גראנט היל כבר הזכיר את לברון בהרבה מובנים. אותו גובה, מהירות עצומה מסירה ריבאונד (פחות חוסם) הכל חוץ מקליעה מבחוץ (שרכש רק כשחזר מפציעה ורצה לשרוד כרול פלייר). אני משוכנע אגב שאילו היה נפצע ב2016 היה חוזר לאותו מצב. הרפואה היום פי כמה טובה.

    כריס וובר אומנם עשה טעות אבל אמריקה הלבנה הייתה מעושרת. מדובר על אחת התקופות הכי טעונות במתח גזעי. אלו השנים של רודני קינג, NWA, או ג׳יי סימפסון וכן, הפאב פייב, שאימצו את תרבות הרחוב עם ההיפ הופ, הגרביים הגבוהות והשחורות והמדים המשוחררים עם המכנס הארוך. הם היו הרבה יותר מקבוצת כדורסל. הם היו שואו ישר ממגרשי הרחוב והיה להם הערצה של כוכבי רוק. עצם העובדה שהודחו פעמיים בגמר על ידי קבוצות שמרניות ומסורתיות כמו דיוק וצפון קרוליינה עשתה להרבה טוב על הנשמה. הNCAA גם שמחה לאחר שהכוכבים עזבו לחקור את התנהלות החמישייה הפוכזת ואכן מצאה איזה טיפוס שעזר לחברה העניים עם כספים. הליגה החליטה לשלול מהם את כל הישגיהם ומצאה את כריס וובר אשם בלקיחת כספים אסורים. וובר שכבר היה כוכב NBA מאותו רגע ניתק עצמו מחברי ילדותו וממישיגן. ג׳יילון רוז העד היום נושא בגאון את התקופה ומספר עליה בכל הזדמנות (אף הפיק סרט מדהים בespn 30 על 30 שתוכלו לראות ביו טיוב). כשג׳יילן קרע לכריס להשתתף בסרט וובר התעצבן ומאז הם לא מדברים כלל.

    1. מעניין מאוד! כמה חבל על לני ביאס, עם כל ההתרגשות מהבחירה שגרמה לא לאבד שיקול דעת והובילה לטרגדיה

  4. מת על הפינה הזו.
    אף אחד לא התייחס לזה עד עכשיו, אבל הסיפור על השחקן בייסבול מטורף.
    אשמח להתייחסות ממנחם לס או שאר הוותיקים באתר

    1. כלומר, אני בוטח בכל מה שכתוב פה כי וואלה הפינה הזו הרוויחה את הקרדיט שלי.
      אבל אני לא מבין איך ספורטאי יכול לעסוק בשני ענפים במקביל

      1. הוא לא היחיד. זכורים בו ג׳קסון ודיון סנדרס שעסקו בבייסבול ובפוטבול. זה קשה אך לא בלתי אפשרי: העונה של הפוטבול היא בחורף וקצרה למדי. זו של הבייסבול היא בקיץ ודורשת (בעיניי) פחות מאמץ פיזי.

  5. וובר גם עושה שמה צעדים בתחילת המהלך. זוכר שראיתי את משחק בשידור ישיר בתור ילד ופשוט תפסתי את הראש אחרי הצעדים וכמובן גם אחרי הטיימאאוט. לא יודע אם אפשר כל כך להאשים אותו, החברים שלו לקבוצה היו צריכים לעשות יותר מאמץ להתפנות למסירה כדי להוביל כדטר להתקפה, אבל כמובן שקל לבקר מהכורסא שמול הטלויזיה.

    איכשהו מה שנחקק בזכרון מוובר (אצלי לפחות) זה אוסף של טרגדיות ספורטיביות – אותו טיימאאוט, הדיפת הכדור לעבר רוברט הורי, החמצת השלשה מול מינסוטה… חבל, כי באמת היה כשרון אדיר שהיה כיף לראות

  6. ללא ספק המנצח הגדול של דראפט 1986 היה הקוקאין. מי שמעונין יש ראיון מעניין היום ב ESPN עם כריש וושבורן שנבחר מקום אחד אחרי ביאס וגם הפסיד את הקריירה לסמים אבל לפחות לא את החיים.

  7. ללא מותם של לן ביאס ורג'י לואיס (ופציעותיו של בירד) כנראה שהסלטיקס היו זוכים בעוד כמה אליפויות לפני 2008 (וקרוב לוודאי שללא פציעותיהם של גארנט [פציעה שהשביתה אותו לכמה חודשים ומנעה ממו להיות בפלייאוף 2009] ושל פרקינס לפני המשחק השביעי בגמר 2010, הסלטיקס היו זוכים בשושלת אליפויות ולא רק באחת).

כתיבת תגובה

סגירת תפריט