יא"ק 5 – על המשמעת / אסי שלם

 

 

בס"ד

יא"ק 5 – על המשמעת / אסי שלם

"אז מה היה לנו שם? היה לנו ריגולז' ברקס, פלגים, פלטינות, שטנגה, פילטר שמן, שמן ברקס, החלפנו לך גם את האלמנט… את האלמנט אל תכניס לו לחשבון. האלמנט עלינו, און דה האוס"(מתוך הגשש החיוור).

קליבלנד חטפו על הראש במשחק הראשון. נכון שזו רק ההתחלה וכל מה שלברון צריך זה ניצחון חוץ אחד משני המשחקים הראשונים. שום דבר לא נגמר, אבל התחלנו לעקוב אחרי כמה נתונים מהמשחק הראשון:

  1. ה + / – של לאב: קווין לאב היה די טוב, לא חוכמה להפסיד משחק ב15 הפרש ולהאשים שחקן שקלע 17 ולקח 13 ריב'.
  2. ה% של סמית': סמית' נעלם לחלוטין. הוא עשה 0-2 מחוץ לקשת ב24 הדק' הראשונות שלו במשחק. הוא קלע שלשה אחת בהמשך אבל הועלם לחלוטין. ווריורס הביאו עזרה על לברון אבל אף פעם לא מהשחקן שלו.
  3. מתפרצות- הקאבס מנצחת 18-9 בנקודות מהתקפה מתפרצת(Fastbreak points) אבל היתרון הקטן הזה הועלם בעיקר במחצית השניה בגלל הכדורסל המזעזע שהקאבס שיחקו בהתקפה העומדת.

שלא יהיה לכם ספק. קליבלנד התכוננו למשחק. לצערי, הדגש בכל הזמן היה על התאמות(Match ups) והלכו עליהן בכל הכוח. אם איגי שמר על לברון, הם חסמו ואילצו חילוף כדי שלברון ילך אחד על אחד. אם קיירי קיבל שומר איטי הוא בודד במיידית בצד המגרש. גם בתחילת המשחק הם חדרו כדי להוציא לפינה לקליעות של לאב.

מצד שני…

המשחק של הזהובים. כשמדברים על כדורסל קבוצתי, הנעת כדור ולקיחת זריקות טובות מדברים על הגולדן סטייט ווריורס. ת'ומפסון לא פוגע? אין בעיה יוחלף בברבוסה. קרי לא רואה אור יום? נשתמש בו כמוסר ושהאחרים ייקחו זריקות חופשיות. הנעת הכדור והזריקות שברובן הגיוניות ופתוחות(מלבד קרי שמקבל אור ירוק לזרוק כמעט בכל סיטואציה) ישנה הרמוניה מושלמת וגם ביום שהכנר מזייף המצילתיים והתופים יתנו צליל מספיק טוב.

איפה התרגיל שחיסל את טורונטו ושנכתב עליו  כה רבות? איפה תרגיל שיראה משהו אחר מלבד חדירה והוצאה של לברון/ קיירי או בידוד בבלוק השמאלי ללברון או לאב. אני לא יודע האם הכתובת למחסור במעוף, חזון וערמומיות היא טיירון לו. יכול להיות שהשחקנים פשוט מעדיפים לשחק את ה"ISO", משחק הבידודים המיושן הזה והאוטוריטה של המאמן עדיין לא מספיק קובעת לדברים יותר מורכבים כמו הנעת כדור וקריאת מצבים ע"י יותר משחקן אחד או שניים. כדורסל צפוי ומיושן, למרות הכישרונות המאוד גדולים שמשחקים אותו. הקאבס יצטרכו יותר מזה, שישאלו את דוראנט ווסטברוק…

ההוכחה הברורה ביותר לכדורסל הקבוצתי והממושמע של הזהובים היה השחקן המצטיין אתמול.

שון לוינגסטון שקלע 20 נקודות ב8 ניסיונות מתוך 10 זריקות בלבד. תפס יום? ממש לא. זרימה מצויינת של ההתקפה של הווריורס לזריקות מהטווח ששון מומחה בהם: חצי מרחק.

שימו לב לטווח הקרוב ממנו הוא זורק.
שימו לב לטווח הקרוב ממנו הוא זורק. בירוק הקליעות, באדום החטאות(מתוך NBA.COM)

מאוד קל לדעת האם שחקן ממושמע או לא, לפי בחירת הזריקות שלו. זה בא לידי ביטוי בעיקר כאשר שחקן נכנס לרצף קליעות(נמצא ב"זון") ולפעמים מתחיל למתוח את החבל, כלומר לזרוק ממקומות שהוא לא זורק בד"כ כי הכל הולך היום… היצר הרע לוחש באוזן: יאללה בחורצ'יק, מה יכול להיות?

כאשר שחקן עם אגו נמצא ברצף שלילי הוא יכריח זריקות לעתים, כדי למלא את הסטטיסטיקה שלו. היצר הרע לוחש באוזן: אח"כ הסוכן שלך יהרוג אותנו אם לא תקלע 20.

איך ליויניגסון(להלן ייקרא שמו בישראל "לוי") מביא את השיטה לטובתו, כלומר לוקח את הזריקות שהוא רוצה אבל מהטווחים שהוא מעולה בהן? הרי זה שלא שהוא יכול לקחת את הכדור ולהתקרב עד לטווח הזה ולזרוק בנונשלנטיות.

מצב ראשון- תנועה ללא כדור.

לוי היקר מתחיל עם הכדור, הוא יכול לזרוק שלשה בתחילת התרגיל אבל מוותר כי זה לא הצד החזק שלו. הוא מבצע מסירה ומקבל בהמשך חזרה כאשר הוא נמצא בתנועה לאזור האהוב עליו, משם כבר אין מקום להסס. הקבוצה מכירה ביתרונותיו ומשם הוא זורק.

 

מצב שני- Pick & Roll

וראז'או נותן חזרה וחוסם(Repick & roll). לוי עובר בכדרור ובגלל שפריי לא יוצא הוא חופשי וזורק מחצי מרחק(Mid range shot). הסבלנות משתלמת.

מצב 3: תנועה (Motion offense).

ההתקפה של הווריורס בתפארתה. המהלך מתחיל משחקני המפתח בהתקפה, סטף קרי שבורח משמירה כפולה(Trap) ומעביר לאיגי שמנסה ליצור מצב עם אזילי. כאשר הוא לא מצליח להגיע למצב זריקה מספיק טוב בגלל התכווצות ההגנה תנועת ההמשך בצד החלש(weak side action) מביאה את לוי בחיתוך למצב קליעה מצויין.

מצב 4: אחד על אחד.

שימו לב להתקפת המעבר של הזהובים. הם רואים את לוי ומפנים לו את החלק השמאלי(Isolation).

הוא מכדרר ומטעה כדי להגיע לאזור האהוב עליו, משם הוא היה בלתי עציר במשחק הזה.

אז נכון שלוי לא שם גדול ואנחנו מעדיפים לראות את השייק אנד בייק של קרי או שלשה עם יד בפנים של ת'ומפסון אבל אלה יגיעו בהמשך. הקאבס מצידם יצטרכו להראות שיש להם עוד שפנים בשרוול בעיקר בהתקפה, אחרת למרות ההגנה הנהדרת על הכוכבים של הווריורס, הקאבס שוב יפסידו למחליפים איגי ושות'. אני לא חושב שאת סטיב קר מעניין מי יזכה בMVP של הגמר.

 

 

 

לפוסט הזה יש 48 תגובות

  1. רוצה חופש אמיתי באמת, פתח משמעת בחייך ותקבל את החופש.
    יש נטיה לחשוב שמתוך חופש חסר אחריות תתפתח הרגשת שחרור,
    הפוך גוטה הפוך, יותר מידי חופש לא נותן מענה לתחושה טובה,
    משמעת ואז תיהיה חופשי באמת. נסו ותחוו.

  2. דוגמה לאסי שיש לו לטפל במשפחה בקבוצה שהוא מאמן, במשמעת
    של שומרי מצוות ועוד ועוד, (כל הכבוד אסי)
    מה יוצא אתם רואים, פוסטים עשירים מחכימים נהדרים מהנים.
    גם הפוסט הזה נפלא. תודה רבה אסי

  3. זה השם המקורי שלו לוי, הוא פשוט שכח, הוא ואנחנו מאמצים זאת.
    שחקן צנוע ויעיל מאין כמוהו (כמו הכתיבה שלך) 🙂

    1. את סטף מעניין רק לאסוף את כדורי המשחק למזכרת . במשחק ההכתרה בקליבלנד בעונה שעברה איגי לקח לו את הכדור . מאז , בסוף כל משחק משמעותי הוא מחבק את הכדור ובורח לחדר ההלבשה . בטח נותן אותו לסוניה.

      1. מעניין ועוד איך. מי שרוצה לאתגר את ג'ורדן – וכרגע זו השאיפה – חייב פיינאלס mvp. התואר המשמעותי היחיד שעוד אין לו. עוד לא ראינו כלום מסטף. חכו חכו.

        1. I'm not in the business of ranking or debating who is what. At the end of the day it's about winning, and the fact that we won a championship last year and were the last team standing, obviously, is what was most important to me.

        2. It's really annoying for me. That's not what I'm playing for, to be the face of the NBA or to be this or that or to take LeBron's throne or whatever. You know, I'm trying to chase rings, and that's all I'm about. So that's where the conversation stops for me.

        3. ברור שזה מעניין אבל יש את הסיפור המפורסם של המאמן שלו נדמה לי מהתיכון או מהמכללה שבאחד המשחקים מאמן היריבה החליט שקרי לא ינצח אותו ויהיה מה והצמיד לו 2 שחקנים קבוע,כתגובה קרי פשוט נעמד בצד ונתן לקבוצה לשחק 4-3(מאוד דומה לגמר שנה שעברה)והמאמן מספר שהוא שאל את קרי אם הוא לא דואג כי זה ידפוק לו את כל הממוצעים אז קרי ענה לו שהדבר היחידי שמעניין אותו זה לנצח.(משהו כזה הלך הסיפור)

        4. סטף הוא מסי בהרבה דברים, גם באופי, הוא באמת לא יהרוס את המטרה המרכזית – נצחון ואליפות – לטובת תואר אישי. אבל באמת, מה אתם מצפים שיגיד און רקורד? "לא חשוב מי הבקיע, העיקר שניצחנו", זו אותה קלישאה בכל העולם ובכל השפות.
          תכלס? זה בוודאי יושב לו בראש. הוא במדרגה של לברון, מתחת למייקל. רק שעדיין אין לו mvp גמר. יושב באבוהה.

  4. אסי, נהדר כרגיל.
    אני חושב שחלק מהעובדה שהקאבס הלכו למשחק הבידודים נבעה מאיך שהווריורס שיחקו הגנה. למה אני מתכוון? בסדרות הקודמות היריבות התמקדו בהיבט משחק מסוים של הקאבס – למשל לעצור את השלשות או לעצור את משחק האחד על אחד של קיירי ולברון. זה יצר לקאבס מצבים של החלטות ברורות איפה נמצאות הזריקות הטובות. כאן הווריורס שיחקו את ההגנה הרגילה שלהם. זה הכריח את הקאבס יותר לחפש את מה שעובד. בתחילת המשחק הבידודים של לברון וקיירי עבדו די טוב. נראה לי שזה גרם לקאבס להישאר איתם כאסטרטגיית משחק. זה די הוציא את שאר השחקנים מהמשחק מצד אחד ומהצד השני גרם לקאבס ל"התעצל" בחיפוש אחר מצבי זריקה טובים יותר. בהמשך.

  5. קליבלנד צריכים לראות את סוף המשחק מכבי-ברצלונה, כשווילי סימס דפק גג לאיזה ספרדי והכריע את המשחק. כך צריך לשמור על קרי ותומפסון.

  6. שון ליווינגסטון ברבוסה ורזאו איגודלה שחקני משנה כביכול.. .
    שחקנים חכמים שפורחים בקבוצות ממושמעות כגון סא או גס.
    מקרי לא חושב.הצמד הטוב ביותר לטעמי היום הוא דוראנט ווסטברוק .
    לא קרי תומפסון.
    אבל מה קורה לאחרים באוקלהומה ?
    הם טובים עד לרגע האמת שם הם לא באים ליגי ביטוי מספיק.
    משמעת כל הסיפור.
    מצוין כרגיל אסי תודה.

      1. לקחת את מה שרציתי להגיד צעד קדימה .
        הצמד לא סמך על המשלימים קח את זה כך ואתה מחזק את המשמעת.
        התפקידים משלימים מובילים בקבוצה ממושמעת מאד מתחלפים .
        לך לטוטאל פוטבול של ריינוס מיכלס הולנד לך לגס במשחק הזה .
        אבל לא באוקלהומה.
        אחדד זאת .
        משלימים טובים מספיקים הם אלו שיכולים לקחת ולקבל את המשכות כאשר המובילים נעלמים.
        משפט סתום משהו לקחת ברור לקבל מי שלוקח צריך לקבל ?
        כן צריך לקבל אמון מהמוביל אצל סטף תומפסון קאר זה עובד.

  7. ציינת את התנועה ללא כדור שזה לדעתי מה שעושה את גולדן סטייט כל כך מיוחדת.
    זה מתחיל מהכוכבים. אני חושב שהתכונה הכי לא מוערכת בסטפן קרי היא התנועה שלו בלי כדור. זו תכונה שמאוד חלשה אצל כוכבים בליגה ומיוחדת בעיקר לספוטאפ שוטרים כמו ריי אלן, ואפילו קר היה לא רע בזה בזמנו.

    החיתוכים שלו כל כך מדוייקים וגרמו לקליבלנד לאבד את המשמעת ההגנתית שלהם לא מעט פעמים כך שגם בערב חלש מבחינת קליה הוא היה שווה המון נקודות שלא יראו רשומות על שמו בסטטיסטיקה.

  8. ליוינגסטון לא רק הגיע לזריקות שהוא אוהב, הוא גם לקח אותן על אירוינג. לא שאירווינג מתחת לממוצע בגובה, אבל הוא לא מהמנתרים הנפיצים בליגה והוא 10 סנטים נמוך מליוינגסטון. גם כשהוא שמר (וזה לא תמיד קרה) הוא כמעט ולא הפריע לזריקה.

    1. דווקא רק שתיים מהזריקות היו על קיירי. הוא קלע מעל הידיים של כל כך הרבה שחקנים: לאב,פריי,תומפסון, שאמפרט,דלי.

  9. אסי,
    בדומה למומי שצריך להוציא ספר אוטוביוגרפי,
    אתה צריך לערוך את הטורים שלך לספר לימוד למאמני כדורסל.
    ההסברים שלך תמיד ברורים, בשפה בהירה ומאירת עיניים.
    אני מזמין עותק.
    תודה.

    1. צודק ב-100%, אבל זה מה שהופך אותו לאיום כל כך יוצא דופן מהספסל. שונה מכל מה שהמגינים רגילים להתמודד איתו בדרך כלל.

  10. היו הרבה שחקנים (במיוחד קלעים) שנעו ללא כדור ללא הפסק. רק להזכיר את רג'י מילר, ריי אלן, וכאלה. אבל לקרי יש דבר שאני לא מסוגל להסביר כי כשהוא נע ללא כדור הרבה יותר קשה לעקוב אחריו ולהישאר איתו, משהיה במקרים של מילר או ריי. זה כנראה ה'חיתוכים' והזוויות שלהן, או סתם יכולת אינטואטיבית לדעת מתי ואיך לנוע כדי ליצור פקקי תנועה וסיבוכים להגנה. זה לא יכול להיות 'מתוכנן'. זה בא לו כל כך טבעי!

    אסי! עשית זאת שוב, ושוב בגדול!

    1. זה לא לגמרי מה שקרי עושה(כאילו זה כן משהו שהוא עושה אבל), זה מה שהווריירס עושים. בכל המקרים שציינת התנועה כולה מיועדת כמעט בלעדית לשחרר את הקלע לזריקה. הווריירס משתמשים בתנועה (ע"י קראת המצבים) בכדי לייצר מצבים למי שהם רואים שהם יכולים לייצר מצב טוב.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט