עובדות וסיפורי נ.ב.א (13) / רון טחן

השבוע בפינתנו, נקרא על שיאן המשחקים, על שחקן שמצא את מותו בנסיבות מסתוריות, ועל מלך השלשות של הליגה.

 

1. רוברט "הצ'יף" פאריש האגדי, ששיחק בליגה 21 עונות (מגיל 23 עד גיל 43), מחזיק בשיא המשחקים לשחקן בודד בעונה הרגילה – 1,611.

פאריש, שהעביר את מירב הקריירה שלו בבוסטון (במדיה זכה ב-3 אליפויות), פרש מכדורסל בשנת 1997, עם אליפות במדי השיקגו בולס.

 
*
2. בעונת 2008-9, חוזה קלדרון, הרכז הספרדי המוערך, נכנס לספרי ההיסטוריה של הליגה כשרשם את העונה הטובה ביותר אי פעם מקו העונשין. קלדרון (87% מהקו בקריירה), דייק ב- 151 מתוך 154 ניסיונותיו, וסיים את העונה עם 98.1% מהקו.

 

נתון מעניין נוסף, הוא שעונה אחת בלבד לאחר השיא ההיסטורי, אחוזי העונשין של קלדרון צנחו בכמעט 20%, ל-79.8% (העונה הגרועה ביותר שלו מהקו).

*
3. בשנת 1999, ולאחר שהרוויח כ-21 מיליון דולר מכדורסל, החליט ביסון דלה (לשעבר ברייאן וויליאמס) בן ה-30 לוותר על האפשרות להמשיך ולשחק עוד 5 שנים תמורת 34 מיליון דולר בדטרויט, והודיע על פרישתו מכדורסל.


דלה, שבשנת 97 הצטרף לאלופה המכהנת משיקגו וסייע לה לזכות באליפות, ניצל את זמנו הפנוי כדי לטייל בעולם, עד שבאמצע יוני קיבל 2002 קיבל הצעה להצטרף לאלופה מכהנת אחרת – הלייקרס הגדולה של שאקיל וקובי.
עם זאת, הפעם דלה החליט לדחות את ההצעה בנימוס, במטרה להמשיך ולטייל בעולם.

וכך, כעבור חודש, יצא דלה להפלגה מטהיטי להוואי עם חברתו, אחיו, ונווט הספינה. למרבה הצער, דלה לא חזר מההפלגה בחיים, כשנסיבות מותו נותרו מסתוריות עד היום. 
על פי החשדות, אחיו של דלה (שהתאבד כחודשיים לאחר ההפלגה), רצח את שלושת האנשים בספינה.
*
4. בכל תולדות הליגה, שיחקו על מגרשיה שבעה זוגות של תאומים.

כיום משחקים בליגה שני זוגות של תאומים , האחים מרקיף ומרכוס מוריס (שנבחרו במקומות 13 ו-14 בדראפט 2011), והאחים ברוק ורובין לופז (שנבחרו במקומות 10 ו-15 בדראפט 2008).
זוגות פחות מוכרים הם ג'ואי וסטיבן גראהם, שהגיעו לליגה ב-2005, ג'ייסון וג'רון קולינס שנבחרו בדראפט 2001 במקומות 18 ו-52, וכך גם צ'ארלס וקארל תומאס, שהצליחו להגיח לביקור קצר בליגה הטובה בעולם ב-1991, למרות ששניהם לא נבחרו בדראפט.


הזוג היחיד שלא נכנס לליגה באותה שנה או שיחק ביחד במכללה כולל את הוראס והארווי גראנט, שנכנסו לליגה ב-1987 ו-1988 בהתאמה.
הוראס הוא גם התאום היחיד שהצליח לזכות באליפות (3 עם הבולס, אחת עם הלייקרס), בזמן שהארווי "התמקצע" בייצוא שחקנים לליגה (שני בניו, ג'ריאן וג'רמי, משחקים בה העונה במדי הניקס ופילדלפיה).

זוג התאומים הראשון ששיחק בליגה, היו דיק וטום ואן-ארסדייל, שנבחרו במקומות ה-10 ו-11 ב-1965.

מלבד האחים מוריס, הם זוג התאומים היחיד ששיחק יחד על הפארקט, כששני הזוגות עשו זאת במדי הפיניקס סאנס.
כמו כן, האחים ון-ארסדייל הם התאומים היחידים שהגיעו שניהם לאולסטאר, והם גם אפילו הצליחו לשחק שנתיים אחד מול השני במשחק הכוכבים ׁ(הסיפור באדיבות עידו גילרי)

*

5. ריי אלן היה ועודנו (טכנית, הוא עדיין לא פרש) אחד מהקלעים הגדולים ביותר בתולדות המשחק.

עד היום מחזיק אלן בשיא השלשות לקריירה עם לא פחות מ-2,973 קליעות מוצלחות מחוץ לקשת בעונה הרגילה (לא כולל אחת בשניות הסיום של משחק מספר 6 בגמר 2013).

לא רבים יודעים, אבל אלן מייחס חלק גדול מההצלחה שלו להפרעה טורדנית-כפייתית (OCD) ממנה הוא סובל.
ההפרעה ממנה אלן סובל היא הפרעה נפשית, שמתבטאת במחשבות חרדתיות שקשה להיפטר מהן, ובביטוי קיצוני שלה, אנשים יוצרים לעצמם טקסים כפייתיים עליהם הם חוזרים שוב ושוב, ושוב, על מנת להתמודד עם החרדות הללו.

אלן, שמעיד על עצמו שהוא אינו מסוגל לראות פיסת נייר על הריצפה מבלי להרים אותה, פיתח לטענתו טקסים במגרש ששיפרו את הקליעה שלו (הוא מספר בראיונות שהוא זורק בדיוק אותו דבר ולא משנה כלום בזריקות שלו). טקסים שהחזרה עליהם הפחיתה את החרדה שלו מלהפסיד.


ואכן, קריירה מוצלחת, שתי אליפויות ו-10 הופעות באולסטאר עזרו לאלן להפחית חרדה, ועל הדרך, להיכנס לרשימה של הגדולים מכולם (הסיפור באדיבות יאיר זעפרני). 

לפוסט הזה יש 16 תגובות

  1. לא זוכר איפה ראיתי את זה, אבל אומרים שלריי אלן יש את אוסף נעלי הג'ורדן הכי מרשים בין שחקני הליגה (הוא גם חתום בג'ורדן).

  2. האחים מוריס גרמו לי לבילבול רציני עד הכתבה הזאת.
    גם האחים פלאמלי לא תאומים אבל דומים אחד לשני.

  3. פוסט משובח.
    נראה לי שגם לריי אלן ההפרעה שיפרה את הקליעה. רק מישהו עם OCD יכול לזרוק אלפי זריקות מאותה נקודה בלי להשבר… 🙂

  4. רון, היכן קראת שריי אלן סובל מ-OCD? מעניין ביותר! מתאים לו לסבול מההפרעה הנפשית הזאת, אבל משום מה לא קראתי או שמעתי על כך לפני כן!

כתיבת תגובה

סגירת תפריט