אוהדי חוץ והלנת שכר/מתן גילור

Doha Stadium01.jpg

תארו לכם את המצב הבא: אתם עומדים בצומת מרומזר מול מעבר החצייה וברמזור דולק הצבע האדום. אתכם עומדים 100 אנשים אחרים. לפתע, 3 מהם מחליטים לחצות את הצומת. לאחר מספר ימים מגיע אליכם דוח על העבירה שהם עברו. האם הדבר נראה לכם סביר?

ענישה קולקטיבית, עשרות מונים יותר מענישה רגילה, היא כלי בו הריבון צריך להשתמש בזעיר אנפין. זה עונש כה חריג וכה קיצוני, עד כי ראוי שהחלטה כזו תיפול על כתפי ראש המדינה, שכן מדובר על פגיעה קשה באחת מהחשובות שבאושיות הדמוקרטיה.

משום מה, מרשים לעצמם ראשי הכדרוגל הישראלי להשתמש בכלי הזה, משל היו מנהיגי חונטה צבאית.

עד כה היה מדובר על סגירת יציעים, עונשי רדיוס ו/או משחקים ללא קהל.

השבוע נפל דבר בכדורגל הישראלי. לאחר יוזמה של קבוצת בית"ר ירושלים והסכמה של קבוצת איחוד בני סכנין, העבירו השתיים בקשה למנהלת ליגת העל לפיה לא תותר כניסת אוהדי קבוצת החוץ למשחקים בין הקבוצות בפלייאוף העליון (אם כי באופן רשמי ההחלטה כרגע רק לגבי המשחק באצטדיון דוחא, אך ברור כצעדים ב-NBA שהנ"ל יחול גם לגבי המשחק באצטדיון טדי).

מדובר על כניעה לאלימות. בעצם, כל הקהל נענש, חלקו הגדול על לא עוול בחפו. אם השכן שלהם היה מתפרע בבית הקולנוע, האם היה בעיניכם סביר שיאסרו גם את כניסתכם? איך הייתם מגיבים עם מלון בקפריסין היה מגדיר עצמו כמלון ללא ישראלים, לאחר התנהגות פרועה של כמה מהם?

מדובר על עבירות פליליות לכל דבר ועניין וכמו בכל עבירה אחרת הטיפול צריך להיות פרטני בלבד ושל רשויות אכיפת החוק בלבד.

ההחלטה הנוכחית היא אנטי דמוקרטית, היא כניעה לאלימות והיא כניעה לאינטרסים הפיננסיים של בעלי הקבוצות, שישמחו להפחתה בדרישות האבטחה והשיטור ובהתאם לתשלום מופחת.

זאת ועוד, מעבר לנזכר לעיל, קיימת סוגיית המדרון החלקלק. מחר, יוחלט שגם הדרבי התל איביב הוא משחק רגיש. ולאחר מכן גם הפועל באר שבע נגד מכבי חיפה. כל צמד מנהלי קבוצה שירצה להפחית בעלויות יגיע להסכמה על משחק ללא אוהדי חוץ. אני מודה שאופן אישי אני חושש ממצב בו יעקב שחר ירצה לנשוא חן בעיני מיצ'ל גולדהאר ולא תותר לי כניסה לאצטדיון בלומפילד, במחזור האחרון של העונה הנוכחית.

יאמר פלוני אלמוני "אבל זה ככה במדינות רבות". לו אענה:

  1. האלימות במדינות הנ"ל עולה על מחוזותינו מונים רבים. ענישה צריכה להיות פרופורציונלית לעניין. פה טרם נרצח אוהד כדורגל.
  2. ביוון, לאחר שמשחק בין פאוק סלוניקי לאולימפיאקוס לא הגיע לסיומו, עקב התפרעות אוהדים, הוחלט לוותר על המשכו של מפעל הגביע לעונה הנוכחית. האם משם אנו רוצים לקחת דוגמה לגבי התנהלות תקינה?
  3. האם אתם מכירים את תיאורית החלונות השבורים? כשנותנים כזה יחס לאוהדי כדורגל, זו נבואה שמגשימה את עצמה.
  4. הדרבי של בלגרד, בין פרטיזן לכוכב האדום, טומן בחובו סיכון לאלימות בין מחנות האוהדים לידו היריבות בין הקהלים של בית"ר י-ם ואיחוד בני סכנין נראית כמו מריבה של ילדים בני 5. האם מישהו העלה על דעתו לא לאפשר כניסת אוהדי חוץ למשחק הזה? לא ולא.

האוהדים והעניין הציבורי הם בבת עינו של הכדורגל. הרשויות צריכות לעשות את עבודתן כדי לאפשר לאוהד נורמטיבי של כל קבוצה להיכנס לכל משחק (תחת מגבלת המקום כמובן).

ההחלטה הנוכחית היא פתרון קל ופחדני.

לא, לא צריך לחכות שיקרה אסון – פשוט צריך לפעול במישורים הנכונים כדי למנוע אותו, ולא באמצעות החלטות מטופשות.

***

מועדון הכדורסל מכבי תל אביב טרם העביר לחלק משחקניו את מלוא משכורת חודש פברואר.

על כך אמר דיוויד פדרמן "בשום מקום בתורה לא כתוב שצריך לשלם ב-9 לחודש. יש קבוצות שמשלמות ב-1 בחודש, ב-9, או בסוף החודש בכלל. אנחנו באופן מסורתי משלמים ב-9 לחודש" (ציטוט מאתר ספורט 5).

ברשותכם, אשתף כאן את מה שכתב ידידי, עו"ד ארז טיקולסקר, בדף הפייסבוק שלו:

"בתורה דווקא כן כתוב, אפילו מספר פעמים:

"ביומו תתן שכרו" (דברים כד, פסוק טו).

"לא תלין פעלת שכיר" (ויקרא יט, פסוק יג)

ולאחר שהשתחררנו מן התדהמה שאחזה בנו מכך שבעלי הקבוצה של המדינה אינו בקיא בתורה, נעבור אל החוק: חוק הגנת השכר, סעיף 9, קובע כי "שכר עבודה המשתלם על בסיס של חודש ישולם עם תום החודש בעדו הוא משתלם". מכאן – חובת התשלום של שכר חודשי היא ב-1 בחודש שלאחר חודש ביצוע העבודה, ולא ב-9. מדוע נוהגים חלק מן המעסיקים לשלם ב-9? פשוט – לפי אותו חוק, שכר ייחשב "מולן" רק אם חלפו 9 ימים מן המועד שבו היה על המעסיק לשלמו. חלק מן המעסיקים מנצלים זאת על מנת לשלם באיחור של 9 ימים, בידיעה שלא יהיו חשופים לתשלום פיצויי הלנה. נהוג? כנראה. משתלם? אולי. אבל מנוגד לדין."

הענישה הכספית, מעבר לכך שצריכה להעשות מהפרמיות ולא משכר הבסיס (לשחקנים טרם הועברו 50% מהכספים המגיעים להם), אינה מותרת על סמך ביצועיהם, אלא צריכה להעשות על עבירות משמעת. כמו כן, רק לאחר שימוע.

הדבר נכון לעוד בעלי קבוצות רבים בכדורגל הישראלי, דוגמת יעקב שחר ואמיר כבירי.

הגיע הזמן שגם בעלי הקבוצות יבינו שהם כפופים לחוקי מדינת ישראל ולא יכולים – על סמך דעתם בלבד ובאופן חד צדדי – להלין שכרו של עובד (וגובה השכר אינו רלוונטי לעניין כלל ועיקר).

הצטרף כמנוי
הודיעו לי על
25 Comments
הישן ביותר
חדש ביותר הנבחרות
Ish
Ish
12/03/2016 8:18:40

וואוו, טור שלם שאני מסכים בו איתך. העולם כנראה מתקרב לקיצו.

Berch
Berch
12/03/2016 8:36:24

לצפות למשהו מעסקני ההתאחדות דומה ללצפות מכריש שיהיו לו נימוסי שולחן.
ההתאחדות עובדת לפי שני כללים עיקריים:
1. אם זה כולל בורקסים אז זה חשוב.
2. אם זה כולל נסיעה לחול זה הכי חשוב.

אם תבין את כללי הבסיס האלה ההתנהלות פתאום תיראה לך ברורה כנוף ביום קייצי

גיא
גיא
12/03/2016 8:38:25

כל מילה!

טור מדויק וחשוב.
לא מפתיע, מצב הספורט בארצנו הקטנטונת. הרי הספורט מציג תמונת מראה למצבנו הכולל.

Berch
Berch
12/03/2016 8:38:48

והסיפור על השכר מראה שהפערים הולכים וקטנים ומכבי מתקרבת לשאר הליגה. התחרותיות גוברת (בחולוניה השנה משלמים בזמן…. אם מישהו רוצה לעבור) וזו בעצם הייתה המטרה, לא ?

רועי ויינברג
12/03/2016 13:19:19

"פה טרם נרצח אוהד כדורגל" די דומה ל"אף אחד לא מת מרעב עדיין" של לפיד כשאמר שהמצב בישראל טוב.

זה שלא קרה משהו קיצוני לא אומר שצריך שינוי, לא צריך לחכות שירצח מישהו בשביל להפסיק את ההסתה.

אני חושב שהפיתרון טוב, אבל הוא מאוד חלקי-השנה הייתה עליה בגילוי האלימות מחוץ למגרשים, ואי הכנסה זה פיתרון חלקי, אבל פיתרון. אני מקווה שזה רק שלב בדרך למיגור האלימות (למשל, הורדת נקודה על כל אוהד קבוצה שהוגש נגדו כתב אישום בגלל פשעים שקשורים לכדורגל)

מתן גילור
12/03/2016 13:45:38

חזור וקרא את הפסקה האחרונה. התגובה שלך מתעלמת מהכתוב בה. תמיד ממולץ לקרוא עד הסוף לפני שמגיבים.

Havlicek stole the ball
Havlicek stole the ball
12/03/2016 13:25:28

מתן, טור נהדר וכתוב היטב.
בתור אחד שלא בקיא בנושא –
אני כבר קרוב לשלוש שנים עובד כברמן במסעדות/בתי קפה/אירועים. ותמיד (!) משלמים ב9-10 בחודש, ואם זה יוצא בסוף"ש אז גם ב12-11. האם זה לא חוקי?

מתן גילור
12/03/2016 13:47:21

חוקי זה לא, אבל נראה לי שגובה הפיצוי זניח הואיל ומדובר על איחור מינימלי.

jojo
jojo
12/03/2016 19:07:33

החוק נתן למעביד "גרייס" של תשעה ימים לתשלום השכר לעובד ובהתאם עיכוב נוסף, גם אם הוא של שלושה ימים לא יתקבל בעין יפה, בעיקר אם הוא שיטתי ומדובר בדפוס קבוע (אם מדובר במעסיק גדול עם אלפי עובדים ואיתנות פיננסית, זה חמור פי כמה).
אגב חברך לא מדייק בפרשנותו שכן החוק מתיר לשלם עד היום התשיעי הוא "היום הקובע" ולכן זה כן חוקי.
רוב האנשים לא יתבעו על איחור של שלושה ימים ועל זה המעסיק בונה.
לגבי מכבי ת"א, אני מתקשה להאמין ששמעון מזרחי והצמרת לא מכירים את החוק ויפעלו באופן בוטה כל כך נגדו (קיזוז/קנס לעובד מותרים במקרים מאוד מצומצמים ומוגדרים- כישלון בדרבי הוא לא אחד מהם למקרה שתהיתם 🙂 ). לפי דעתי הם סתם מאיימים ומנסים לזעזע את השחקנים ומשיגים רק תוצאה הפוכה. פוגעים גם בדעת הקהל שממילא נגדם ובמורל העלוב של השחקנים.

מתן גילור
12/03/2016 19:35:10
הגב ל  jojo

נכון ליום חמישי (ה-10 לחודש) השכר טרם שולם במלואו – ואני מסתמך כאן על הצהרתם של שמעון מזרחי ודיוויד פדרמן בתכנית יציע העיתונות (בה צפיתי בשידור חוזר רק ע"מ לשמוע את הצהרותיהם).

jojo
jojo
12/03/2016 19:43:15

העונה הזו היא בדיחה. האמת ששום דבר לגביה לא יפתיע אותי.
מעניין כיצד יתגוננו מר מזרחי וסוללת יועציו המשפטיים מול הערכאה הרלוונטית (לא מכירה את מוסדות השיפוט של הכדורסל בישראל).
זה מביך.

IDO
IDO
12/03/2016 13:37:02

אוחחח האיימה. ישראל זה המקום הכי גרוע בעולם מבחינת מוסר תשלומים. נוראי.
בתור עצמאי (פרי לאנסר) היתה נוסחה ש 10% לא משלמים בכלל, ו 80% משלמים באיחור. זה היה ב 1996-1999.
הפתרון שלי היה בהתחלה לתבוע להם את האמאמא שלהם, אבל גם בתי המשפט לא מתפקדים, אח"כ שכרתי בריון, אבל אז ה 10% הלך עליו ובסוף הכנסתי סעיף בקבלה מחיר למזומן ומחיר לאחיחורים שהיה 25% יותר. זה דווקא עבד.
ועדיין עד גיל 30 הייתי מעורב ב 5 משפטי הוצאה לפועל (בתור התובע). אחרי ההגירה. כלום. אני חושב שזאת הסיבה העיקרית שעזבתי.

IDO
IDO
12/03/2016 13:40:26

טוב ובעניין התפרעות האוהדים.
על הכרטיס כניסה מודפס מאחורה מחירון בפונט הכי קטן שמותר. כניסה למגרש 100000 שקל, אלימות 20000 שקל. כל אוהד שנכנס מפקיד תעודה עם תמונה. ו CCTV על כל יציע.

הייתי שם גם קנס על לכלוך וקללות, אבל זו התרבות המקומית….

מנחם לס
מנחם לס
12/03/2016 15:59:20
הגב ל  IDO

עידו, למה אתה כזה נגד טראמפ? אתה נראה לי מאד דומה לו. ככה יהיה בארה"ב כשהוא יהיה נשיא.

טור חשוב שכמעט הכל בו לא היה ידוע לי, אבל אני לגמרי לא מופתע!

גאפר
גאפר
12/03/2016 17:59:52

טוב אתה… בכמוקרטיה כמו בכמוקרטיה….

מולי
12/03/2016 18:15:16

לגבי הלנת השכר- אני מסכים בהחלט.
לגבי איסור הקהלים אני לא בטוח.
למרבה הצער מרדכי (מוטי) קינד (1951 – 6 בדצמבר 1975) , כדורגלן מכבי רחובות, נדקר למוות במהלך משחק ליגה ג' של קבוצתו מול מכבי כפר גבירול על ידי צופה אוהד כפר גבירול שפרץ למשחק,

אבל אני מסכים איתך שיש בעיה אם החוק הזה יתפוס רק לגבי חלק מהקבוצות ולכן אני מציע שהוא יתפוס לגבי כולן. רק אוהדים ביתיים וזהו.
אני מודע להשלכות הכלכליות אבל חושב שזה יותר הוגן ולבטח יעזור הפיתרון כמה בעיות משפחתיות על הדרך.

מתן גילור
12/03/2016 18:20:52
הגב ל  מולי

מולי, אל תכניס לי מילים לטור. לא כתבתי שיש בעיה שהוא יהיה רק לחלק. יש בעיה שהוא יהיה. אם יהיה לכולם זה עוד יותר גרוע. סתם ידפוק יותר אנשים.
הדוגמה שלך – לא זו בלבד שחלפו מאז יותר מ-40 שנים ולפעול ברוח הזו תהה טעות חמורה – אלא שבליגה ג' הכניסה חופשית ואין כרטיסים, אז בלאו הכי אי אפשר לאכוף מי מכנס לאיזה יציע.
ההשלכות הכלכליות הן כאין וכאפס לפגיעה בזכויות האוהדים.
אני רוצה שאם מישהו מעירך יבצע אקט אלים בת"א תאסר עליך הכניסה לת"א. האם מקובל עליך?

etayle
etayle
12/03/2016 18:58:51

מתן יש משהו בדבריך. אבל אני חושב שבמדינה שלנו זה הרע במיעוטו , הרי ידוע שהמשטרה נוהגת לא לטפל בבעיות אלימות של ערבים בכלל , ואוהדי כדורגל (מכל המגזרים) בפרט. לכן מדובר פה בשילוב שלאף אחד אין רצון לטפל בו , זה שזה ביזיון מסכים . אבל מה אתה מציע לעשות ? (בהנחה שהמשטרה ובתי המשפט והפרקליטות ימשיכו להתעלם מהבעיה) .
נ.ב
היה לי חבר בצבא שסיפר לי על מכות שהוא הלך עם אוהדי סכנין בסכנין . בקיצור לא תענוג גדול.

מתן גילור
12/03/2016 19:38:06
הגב ל  etayle

המשטרה מזניחה אלימות בתוך המגזר הערבי. אלימות כלפי יהודים דווקא מטופלות באופן דומה לאימות במגזר היהודי (שזה גם אל מציאה גדולה, אבל יותר טוב מפנים המגזר הערבי).
לא הבנתי מה אתה רוצה לומר בנספח. אם אתה רומז שהם הקהל האלים בארץ, לדעתי, אתה טועה.

גלעד
12/03/2016 19:16:39

מאוד מעניין תודה רבה.
לגבי ענישה קולקטיבית, תמיד חשבתי שזו שיטה מפגרת וקשה להאמין שהיום אין כלים לזהות מתפרעים בודדים ולהעניש אותם.

יאיר זעפרני
12/03/2016 19:29:44

מצוין מתן, תודה!

מסכים לגבי הנושא הראשון כמובן אבל לגבי הנושא השני חשוב לי לציין ששמעון מזרחי הוא מעל לחוקי התורה (או המדינה, איגוד השופטים, או חוק באופן כללי).

ינתי פרזי
ינתי פרזי
12/03/2016 21:31:45

מסכים עם הנושא השני שהעלת לגבי השכר. בעניין האוהדים צריך לזכור שהאתאחדות מענישה את הקבוצות על התפרעות של אוהדי הקבוצה ואשר לקבוצה אין כל שליטה עליהם. זהו גם סוג של עונש קולקטיבי. במקום שהמשטרה תתייחס על ההתפרעויות האלה כאל עבירות פליליות לכל דבר כולל כתבי אישום וצוי הרחקה וקנסות מענישים את הקבוצה וגורמים לה נזק כספי לעיתים כבד כמו במשחק רדיוס בלי קהל. הנזק יכול להגיע למאות אלפי שקלים למשחק. הקבוצות בצדק לא מעוניינות להיענש בגלל קומץ עבריינים ובעקבות מחדלי ההתאחדות והמשטרה יוצא שהאוהדים הנורמטיוים סובלים

מתן גילור
12/03/2016 21:52:29

"משום מה, מרשים לעצמם ראשי הכדרוגל הישראלי להשתמש בכלי הזה, משל היו מנהיגי חונטה צבאית." הכוונה פה היתה בעיקר לאותם עונשי רדיוס/משחקים בלי קהל/סגירת יציעים וכו'.

שמע סיפור – במשחק האחרון של מכבי בעכו (למותר לציין שהייתי?) הושלכו אבוקות לכר הדשא. מכבי, כפי שעשתה ב-100%! מהמקרים העונה, הביאה את שמות העבריינים למשטרה.
העונש לעבריינים (בית משפט שלום): הרחקה מהאצטדיון בעכו לשבועיים (רק כדי להדגיש את האבסורד – למה להם להגיע לאצטדיון בעכו בשבועיים הבאים אם מכבי לא משחקת בו?)
העונש למכבי (בית דין של ההתאחדות לכדורגל): משחק רדיוס.

שגיא נאור
13/03/2016 1:14:50

1. מסכים לגמרי לגבי הנושא השני.
2.לגבי הענישה הקולקטיבית, לא צריך להרחיק עד יוון. גם פיפא ואופא מענישות קבוצות במקרים שהקהלים התפרעו. זכור לי המקרה של דינמו קייב שאירחה ללא קהל וגם הקהל הסרבי שהתפרע במשחקים נגד אלבניה ואיטליה גרם להפחתת נקודות של סרביה, הפסד טכני ומשחק ללא קהל. כמובן שפיפא ואופא אינן אילן גבוה להיתלות בו אבל עדיין.
אני די בטוח שמקרי גזענות בליגות בכירות הביאו לפגיעה בקבוצות ולא רק באותם אוהדים ספציפיים.

האם ההחלטה באמת נובעת מרצון הבעלים להביא להפחתת עלויות? אם סכנין מביאה 2000 אוהדים לטדי וכל אוהד משלם 100 שח לכרטיס ההכנסה לביתר היא 200 אלף. האם זה פחות ממה שיעלה לביתר להוסיף על שוטרים וסדרנים במקרה והקהל של סכנין מגיע?

האם הקבוצה שממנה יצאו האוהדים המתפרעים צריכה לסייע למשטרה לתפוס את אותם אוהדים כדי שתאמר שהיא פטורה מעונש או שבכלל זה לא מתפקידה ואסור לראות בה נושאת באשמה במקרה והאוהדים מתפרעים?

מתן גילור
13/03/2016 7:12:31

פיפ"א ואופ"א גורמים חוץ מדינתיים ולכן אינם כפופים לעקרונות אותן מדינות. חבל שאותן מדינות משתפות עם זה פעולה (ד"א, סרביה זכתה בניצחון טכני, אך בהפחתת 3 נק').
ברור שהגידול בעלויות האבטחה גבוה מ-200K ש"ח. ולא במעט.
לדעתי לא צריכה לסייע למשטרה, אבל כשבית הדין נותן הקלות על סיוע כזה זה משתלם. ובכלל להוציא את הגורמים האלימים מהיציעים זה משתלם לקבוצות, בלי שום קשר לענישה (מכבי למשל שללה את המנויים של כל מי שעבר עבירה פלילית עליה נענשה הקבוצה העונה).