גולדן סטייט בראי ההיסטוריה / מאת הגולש יאיר הורניק

 

******************************************

מסר ממנחם:

יאיר הינו חקלאי צעיר ממושב שמעולם לא שמעתי את שמו בעמק יזרעאל  – לך תדע, אולי זה פרבר חדש של בלפוריה (אם מעניין אתכם מאיפה, תשאלו בתגובות והוא יענה או לא יענה; יכול להיות שאין בכלל מושב כזה והוא עובד עלי), גולש ותיק שזה נסיונו הראשון בכתיבה. אני – כמנהגי – לא עורך את הכתבה ומכ ניסה כפי שהיא אלא אם כן ישנן שגיאות כתיב. אם יש אחת או שתיים – אני מתקן. אם יש יותר – אני שולח חזרה לכותב ומבקש ממנו שיצטרף לשעור "עברית לעולים חדשים". הפעם קראתי במהירות בתוך ים של משפחה בחג ההודייה. אולי החמצתי מילה פה או שם, אך בגדול המאמר נראה לי כתוב טוב מאד עבור האוחז בטוריה שב-5 בבוקר נותן דורה לתרנגולות בלול!

אגב, הנה אתגר לשבת: מה ההבדל בין מושב, מושבה, וכפר. אני מדבר על הזמן של בן גוריון; היום כולן  אחוזות לוילות ב-5 מיליון ש"ח!

****************************************

 

גולדן סטייט מודל 2016\2015, ללא ספק אחת הקבוצות הססגוניות, הכפיות והחדשניות שראה הכדורסל. הסמול בול שיכול לרצוח כל קבוצה, כדורסל מהיר והתקפי כמו שלא ראינו המון זמן, משחק ריצה משובח, שלשות באחוזים של לייאפ ובעיקר מקבץ שחקנים שנהנים לשחק ביחד יותר מכל דבר אחר. אה… ואיך שכחתי… סטף קארי יחיד ומיוחד. אמרנו כבר הכל ואין מה להוסיף לגבי הקבוצה הזאת, אפילו אמרנו קצת יותר מדי לטעמי. כי אם כל הכבוד ובאמת יש לי המון כבד לקרי והחברים, ולשיא של שיקאגו ומייקל שפעם ראשונה באמת מאויים, להשוות בין הקבוצות ולהגיד שאם גולדן סטייט תשבור את השיא היא תהיה הגדולה אי פעם, זה קצת מגוחך ואני אסביר את עצמי.

שמעתי כבר המון אנשים אומרים, פרשנים בכירים וסתם חברים כאחד, גולדן סטייט יכולה להיות הגדולה אי פעם, הטובה בכל הזמנים, הכדורסל הכי טוב שנראה וכו. נתחיל בזה שגולדן סטייט בהחלט מאיימת על השיא אבל היא עדיין לא שברה אותו אז קצת מוקדם מדי להשוות בין הקבוצות. נמשיך עם זה שגם אם גולדן סטייט שוברת את השיא של שיקאגו ומסיימת עונה בלי אליפות, מבחינתי השיא לא שווה כי בסופו של דבר אליפות זה מה שחשוב. אבל בואו נלך עם האנשים שכן משווים אותם לגדולים ביותר ונגיד שגולדן סטייט אכן תסיים את העונה הקרובה עם שבירת שיא ה72-10 של שיקאגו ותקטוף גם את טבעת האליפות ביוני, האם יהיה אפשר להשוות אז?

בואו נלך קטגוריה אחר קטגוריה וננסה להתחיל להשוות בשביל אותם אנשים שמקדימים את המאוחר.

קטגוריה ראשונה, הקבוצה ה"טובה" בהיסטוריה. ובכן, פה צריך למדוד מי משחקת\שיחקה כדורסל יותר טוב, כזה שינצח את הקבוצה השנייה וחוששני שיש כאן סוייפ לטובת שיקאגו. כי אם כל הכבוד לקרי ולחברים, החמישיה של שיקאגו והספסל שלהם עולה בהרבה על של גולדן סטייט, שלא נדבר על עמדת המאמן. אין לקרי ותומפסון תשובות לג'ורדן ופיפן, ועם כל הכבוד לדריימונד גרין (ויש לי הרבה כבוד אליו, האנדרייטד הכי גדול של הליגה לטעמי) קוקוץ' ורודמן גדולים עליו בהרבה. אז שגולדן סטייט רק ינסו לשחק סמול בול מול שיקאגו ובסדרה של הטוב מ7 זה נגמר בסוייפ לג'ורדן והחברים.

קטגוריה שנייה, הקבוצה ה"גדולה" בהיסטוריה. מבחינתי קבוצה "גדולה" לא נמדדת רק ברמת הכדורסל, אלא בחותם שהקבוצה משאירה על הליגה ועל המשכיות של קבוצה במשך יותר משנה-שנתיים. בנושא הזה, אני חושב שאי אפשר להשוות את גולדן סטייט לא רק לשיקאגו של ג'ורדן אלא גם ללייקרס והסלטיקס של השנים המוקדמות של הליגה, ואפילו לא לסן אנטוניו של פופוביץ'-דאנקן-מאנו-פארקר. ביום שגולדן סטייט יקחו ת'רי פיט עם שיא ניצחונות בעונה או מספר אליפויות במספר מועט של שנים, נוכל להתחיל לדבר. אבל עד אז זה בהחלט יהיה מגוחך להשוות בין קבוצה שנתנה שנה-שנתיים מאוד מרשימות, לקבוצה כמו סן אנטוניו שנמצאת בטופ של הליגה במשך יותר מעשור, או לקבוצה שעשתה שני ת'רי פיט באותו עשור. אני אפילו לא אכנס לסלטיקס וללייקרס של השנים המוקדמות כי זה כבר יהיה לא נעים. אז גם מבחינת גדולה, סבלנות למי שרוצה להשוות.

 

 

הקטגוריות הבאות מדברות לא על קבוצה כמסורת של כמה שנים אלא על עונה אחת ויחידה ומיוחדת ויחידה ולכן יש יותר על מה לדבר. אולם בקטגורית העונה ה"טובה" בהיסטוריה, עדיין אין מה להשוות כי כבר הסברתי למה שיקאגו קבוצה טובה ואני חוזר, טובה יותר מגולדן סטייט, לכן אין מה להשוות.

ונעבור לקטגוריה היחידה שבה אכן יש על מה לדבר.
העונה ה"גדולה" ביותר בהיסטוריה. במידה וגולדן סטייט אכן תסיים את העונה עם שבירת השיא של שיקאגו וטבעת אליפות, בהחלט יהיה אפשר להגיד שהעונה של גולדן סטייט כעונה בודדת היא הגדולה ביותר שקבוצה עשתה. אין ספק שאם העונה אכן תגמר כך, החותם של העונה הזאת על הליגה יהיה גדול בכל מימד היסטורי. נכון, גולדן סטייט לא טובה יותר מקבוצות אחרות בהיסטוריה אבל כפי שנראה הם משאירים את שאר קבוצות הליגה בלי תשובות לכדורסל המשובח שלהם והם רחוקים משאר הליגה מרחק שנות אור, אני לא אתחיל להיכנס פה לסטטיסטיקות על הגדולה של גולדן סטייט אבל הפער שלהם משאר קבוצות הליגה זה משהו בהחלט חד פעמי. הם מחדשים את הכדורסל, כל משחק מחדש, הם הופכים את הסמול בול למשהו שאין תשובה אליו, הם המציאו מחדש את המושג שלשה ואת ההשפעה שלו על כל משחק ההתקפה. בגלל כל הסיבות האלה, אם החברה של קרי יעשו את מה שמתחילים לחשוב שיעשו, אז בהחלט העונה של גולדן סטייט 2016\2015 תוכתר כעונה הגדולה ביותר שראינו וזה הישג עצום. אם לא, אתם מוזמנים לזרוק את כל הפוסט הזה לפח. בכל מקרה, עד שהם לא יעשו את זה, כל השוואה ביניהם לבין קבוצות גדולות אחרות בהיסטוריה תהיה לא פחות משערורייתית. אבל כל עוד גולדן סטייט ממשיכים לשחק ככה, במקום להתלונן אפשר פשוט לכוון את השעון מעורר לשעה מוקדמת יותר וליהנות מכדורסל בלתי רגיל שלא בטוח שנזכה לראות הרבה פעמים כדורסל כזה.

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 48 תגובות

  1. ברוך הבא, יופי של פוסט, כן ירבו. גדולה נמדדת רק בראי ההיסטוריה, מגוחך בעיני להשוות את קרי למג'יק לדוגמא, לא בגלל שאחד טוב מהשני אלא בגלל שמג'יק סיים וחתם את הקריירה וקרי אפילו לא באמצע. באותה מידה אין הגיון להשוות בין ג"ס לשיקגו. אגב אם פרויקט ג"ס יצליח הוא בעיני משאיר הרבה יותר חותם מהבולס, שיקגו הציגו עילוי חד פעמי וחסר תקדים, ג"ס מציגים שיטה, דרך ובניה ייסודית וייחודית שמביאה לתוצאות. ג"ס מראים משהו שניתן לחיקוי ובלי ספק כבר היום רואים קבוצות סמול בול, שיקגו תהיה הרבה יותר קלה לחיקוי ברגע שיהיה שחקן כמו מייקל..

  2. מאמר נחמד . אני מסכים עם הרוב , כי ברור שגדולה נבחנת על פני זמן וג"ס צריכה לקחת תארים נוספים וליצור שושלת. אבל יש לי הסתייגות אחת , וזה בנושא הקביעה ששיקגו של התריפיט השני טובה מג"ס בעימות ישיר של משחק ביניהן . ולא בגלל שזה נכון או לא , אלא בגלל שקשה להשוות בין תקופות שונות . ההוכחה מי טובה יותר אומרת שאם אפשר היה להעביר במימד הזמן את הבולס ההם ל-2015 והם היו משחקים מול ג"ס בסדרת הטוב מ-7 , הם היו מוחצים אותם . על זה אני חולק . ראשית , לקחת שחקן מול שחקן ולנסות להשוות , חוץ מזה שזה בעייתי בפני עצמו , זה רק חלק מהתמונה. הייחוד של הדאבס הוא הקבוצתיות המדהימה שלהם . ג"ס משחקת כשהשלם גדול יותר מסך חלקיו.
    שנית, לא התעצלתי , וחזרתי הבוקר לראות ביוטיוב כמה דקות מאותה קבוצה . אם מתעלמים מהשמות , רואים משחק הרבה יותר איטי ופחות אינטנסיבי . רואים שחקנים שלא לוחצים אותם מתרוממים חופשי לזריקות מתוך הפוסט . בקיצור – רואים משחק בסלואומושן .
    גם אני גדלתי על הבולס של אז וקמתי לראות את מייקל לפנות בוקר בסדרות גמר הפלייאוף . ובכל זאת אני כופר בגלוריפיקציה שעושים לעבר על חשבון ההווה . ובכל מקרה , כפי שאמרתי , כל השוואה בין תקופות רחוקות זו מזו לא אפשרית והיא סתם ספקולציה .
    אגב , יש כמה פרמטרים שניתן להשוות כי הם לא קשורים לשפעה ממי שמשחק ממול , כמו אחוזי קליעה בזריקות שהן UNCONTESTED ואחוזים מהעונשין . הם לא עושים חסד עם הבולס..
    לסיכום ג"ס איננה עדיין , ואולי גם לא תהיה קבוצה היסטורית כמו אותה בולס אם לא תיצור המשכיות בציר הזמן מעבר לעונה אחת ( ובראש וראשונה ריפיט השנה ). אבל אני בכלל לא בטוח בתוצאות של עימות ישיר ביניהן במשחק בודד או בסדרה , אם היה ניתן לקיים אותה.

      1. דדי ב50 שנה שאני רואה כדורסל ללא ספק הקבוצה החזקה ביותר היא של שאק וקובי,שאק בשיאו היה השחקן הטוב בהיסטוריה (כן יותר מגורדן קארים …. בשיאם,חבל שהוא לא שמר על זה יותר),וגם ךבולס לא היה סיכוי נגדם.

  3. אל יתהלל חוגר כמפתח
    אבל החוק הזה לא תופס לקוראים בקפה/קלפים, אנשי מכירות, פרשנים מדיניים וכותבי פוסטים באינטרנט.
    אנחנו נחכה בסבלנות
    נפטפט, נתחבט ונתקוטט
    ולבסוף ההיסטוריה תאמר את דברה

    ולעניין….
    מה באמת ההבדל בין כפר, מושב ומושבה ?

  4. בעיני צריך לראות גם את שאר השחקנים הגדולים והקבוצות הגדולות ששיחקו בתקופות האלה בליגה ונגדם הקבוצות המדוברות בכתבה הגיעו לרמה שהגיעו.
    בעוד נגד קרי היחידים שיכנסו בהמשך לחמישים הם הגדולים הם לברון עדיין בשיאו אבל בתחילת הירידה, דוראנט ואולי ווסטברוק ודיוויס בהמשך (קובי כבר לא רלוונטי).
    נגד שיקגו שיחקו חלק נכבד מהדרים טים המקוריים ועןד, היה את הספר, של רובינסון, יוסטון של חאכחם, יוטה של סטוקטון ומאלון, פיניקס של בארקלי, ניו יורק של יואינג, פורטלנד של דרקסלר, סיאטל וכו.
    בעיני כלהקבוצות האלה היו מסיימות בליגה כיום עם מאזן של מעל 55 ניצחונות.
    אפשר לראות זאת שבאלוף האלופים לפחות חצי מהמפסידות הגדולות בהיסטוריה היו קורבנות של ג'ורדן.

  5. הייט,
    מסכים איתך שהשוואה בין שתי קבוצות מתקופות שונות של הליגה בעימות ישיר, היא לא באמת אפשרית. אפשר להביא סטטיסטיקות, להרבות בדיבורים על הסגלים, לנתח מהלכים ולחשוב איך הקבוצה השנייה הייתה מגיבה על זה(בוא נודה, זה כיף להשוות ככה) אבל לעולם לא נוכל להוכיח איזה קבוצה באמת הייתה מנצחת.
    בכל זאת, אם היו אומרים לי לשים את הכסף על אחת, זאת כן הייתה שיקאגו מהסיבה שאני לא רואה את גולדן סטייט ממציאה תשובות לא לפיפן ולרודמן ובטח לא למייקל. מצד שני, אם תסתכל ביוטיוב עכשיו על ההגנה של ג'ורדן ופיפן, זה באמת יראה לך כאילו הקבוצה השנייה משחקת בסלוומושין. ההגנה שלהם הייתה רצחנית, כזאת שהייתי לוקח לקבוצה שלי בעצימת עיניים נגד קרי והחברים.

    לגבי ההבדל בין צורות ההתיישבות.
    כפר- בארץ מדובר בעיקר בכפרים ערביים, בחול כל ישוב קטן הוא כפר
    מושב- קבוצה של אנשים, חקלאים כמעט תמיד, עם כלכה משותפת, הקרקע לא שייכת לכל אדם.
    מושבה- הקרקע שייכת לכל אדם

  6. מומי לא מבין את כל ההשוואות לשיקגו
    הלייקרז בוסטון והבד בויז היו יותר טובות
    קבוצה שהסנטר שלה מאוסטרליה ( באגאט או לונגלי ) לא יכולה להיות הכי טובה בהיסטוריה

  7. תודה על פוסט בכורה מעולה.
    אני כרגע רואה בג״ס את אחת הקבוצות הקסומות בהיסטוריה, אבל אני רוצה לחכות לסוף העונה כדי להשוות אותה לשאר ההיסטוריה.

      1. התמונה הזו גורמת לי לחשוב על המתים המהלכים ולא על פילי אבל כרגע הקבוצה לא ראויה לפוסט. מצבה של פילי לא מונע מערוץ הספורט לשדר את המשחק הקרוב שלה מול ממפיס…

        1. רועי ילד מחמד – מנחם שאל אותך בפוסט קודם ולא ענית – אולי תענה לי (למרות שאני צעיר ממנו באיזה 20 שנה) – איך מכניסים תמונה כתגובה/טוק בק?

  8. צריך גם לזכור שבעוד ג'ורדן דאג להזין את ההילה והאגדה סביב הקבוצה שלו בדמות צבעונית שעד היום יש ויכוחים סביב האופי שלו, איזה בן אדם הוא היה וסיפורים כמו הפרישות, היריבות נגד תומאס, משחק השפעת, סלי ניצחון, המשחק נגד בוסטון ובעיקר הכח רצון שלו (תקראו את הספרים של מנחם, יש שם סיפורים מדהימים).
    קרי הוא ילד טוב, שבא מבית טוב עם משפחה יציבה, בן של שחקן עבר, לא מעורר שום סיפורים, הכל בא לו בקלות וכמו שמישהו כתב באתר פעם, הוא השחקן הכי טוב בליגה והדבר הכי מעניין בסדרת גמר זאת הבת שלו.
    לי יותר קל לאהוב קבוצה שיש בא שחקן כמו ג'ורדן שמספק סיפורים ופרובוקציות מאשר קבוצה שהסיפור הכי מעניין שהכוכב שלה סיפק זה שהוא אבא.

  9. מושב=הכיסא באוטובוס.
    מושבה=קבוצת חיידקים שהתיישבה לך איפשהו לא עלינו.
    כפר=איפה שיש הילביליס שבלילה לובשים חלוקים לבנים ועושים טקסים משונים.

  10. ברור שעדיין לא ניתן להשוואות. נצטרך לחכות לסוף השנה ולראות אם יהיה ריפיט. מה שכן מסכים עם השור נערי הזהב בהחלט פורצי דרך וגם קארי פורץ דרך בניגוד לשיקגו שפשוט היו עילוי

  11. את היכולת המדהימה שלהם צריך לחפש בתוספי המזון שהם מקבלים. מעולם לא ראיתי קבוצה עם כזה כושר גופני מדהים ובלי פציעות. הם משחקים מאוד מהר והאינטנסיביות בהגנה ברמה אחת מעל כולם בליגה. לא מבין איך הם עושים את זה. אולי גילו תוספי מזון חדשים שעוזרים להם

  12. התמונה שרועי פירסם מסכמת יפה מאוד את פילדלפיה בראי הדורות.

    יותם, ללא ספק ג'ורדן סיפק את הסחורה גם בכל האגדות שסופרו ועדיין מסופרות עליו, לא רק על מגרש הכדורסל. כמו שאמרת, עם כל הכבוד לריילי קרי(ויש הרבה כבוד), הרבה יותר מעניין זה שחקן כמו ג'ורדן עם שלל סיפוריו.
    אבל אני חייב לציין שאני מאוד מתחבר לדמות הרוצח השקט עם הבייבי פייס. הילד שעוד לא גדל לו זקן ומפרפר את כל הליגה. אמנם מתחילים לראות קצת ניצוצות של שחצנות אצל קרי, אבל הוא עדיין הילד הטוב של עולם הכדורסל. אני אוהב את זה שפעם אחת, הכוכב הגדול זה לא מי שקיבל את הגנים הכי משוגעים שאפשר והוא פשוט נולד מפלצת, אלא הילד הקטן והטוב.

  13. קרי קיבל אחלה של גנים, אולי לא של אתלטיות ופיזיות מפחידה.
    אבל הקליעה שלו לא באה רק מעבודה קשה.
    כנראה אנחנו חלוקים פה, אני מתחבר לכוכבים הישנים שבעיני ככה אמורים להיראות. כמו שאני לא מאוהבי דוראנט, אלא מאוהבי לברון

  14. פוסט נהדר! לשלוח לnba.com … בכללי אני חושב שישראל צריכה להשקיע יותר בכותבים שלה, כי בספורטאים עצמם זה ל ל כך הולך..
    מחכה לפוסט הבא יותר מעלייה של ישראל למונדיאל..
    *מגלגל למעלה, לקרוא את המאמר שוב*

  15. תודה. מאוד מעניין.
    אני חלוק על נושא אחד שמשום מה הפך לקונצנזוס לאחרונה:
    הספסל של הבולס ההיא.
    מלבד קוקוץ', שהיה שחקן טוב (אך לא היסטורי במימדי NBA), אין שם יותר מדי מה למכור, ודווקא על החבורה הזו ניתן להגיד "שלם הגדול מסך חלקיו". לטעמי – הספסל של גולדן סטייט מרשים בהרבה, עם איגי (MVP גמר להזכירכם), ליווינגסטון וברבוסה (גארדים לגיטימיים, על גבול הפותחים – לפחות ליווינגסטון – בחלק מהקבוצות בליגה), אזילי ושנה שעברה דיוויד לי שהם גם כן גבוהים לגיטימיים, בטח בהשוואה לבולס ההיא, ואולי אני אפילו שוכח מישהו.
    אז אני עוד לא מוכן לנשל את שיקגו ההיא מכתרה, אבל מלבד "שלושת הגדולים" שלה, שהיו למעשה "שלושת הענקים", או "ענק עצום-עצום-עצום ועוד שני ענקים או… (טוב, הבנתם, לא?) – אז חוץ מהם היתה זו קבוצה מצוינת שסך חלקיה גדול בהרבה מאיכותו של כל שחקן בנפרד.

  16. יותם,
    שלא תבין לא נכון, אני מאוד מעריך את מלפצות האתלטיקה, אני נהנה לראות אותם יותר מכל דבר אחר. אני גם מאוד מעריך אותם כי גם הם עבדו קשה ברמות שאנחנו בכלל לא מכירים בשביל להגיע למה שהגיעו. אני רק מוסיף שאני אוהב את הגיוון, שמי שנותן את הטון בליגה, זה שחקן שהנתונים הפיזים שלו פחות מרשימים. ושהמשחק שלו זה מתבסבס לגמרי על skills.

    yavor,
    קודם כל לטעמי סטיב קר טוב יותר מליווינגסטון וברבוסה. לגבי טוני קוקוץ', אני חושב שהייתי לוקח אותו לקבוצה שלי לפני כל שחקני גולדן סטייט מלבד קרי. ככה שאני כן חושב שהספסל שלהם בהחלט ראוי.

  17. זה באמת נחמד הגיוון, אבל אני מעדיף תקופות של שחקנים כמו הסנטרים הגדולים של שנות ה60 (ראיתי אותם רק בשלהי הקריירה) ושל שנות ה90, או שחקנים כמו ג'ורדן, או בימינו לברון ודיוויס בעתיד שגדולים על הליגה במימדים הפיזיים שלהם והאתלטיות.
    אני חושב שזה נותן לליגה את ההערצה שהופכת אותה למה שהיא ולמה שאנחנו אוהבים לראות (לפחות אני)

  18. כתבה מצויינת.

    אני, שראיתי את הבולס של מייקל לפחות 50 פעמים 'חי' בעונה הרגילה והפלייאוף וב-50% מהמקרים מהשורה הראשונה של העתונאים כי בניקס אלה שקבעו מושבים היו סטודנטים שלי, מאמין שדהבולס היתה מנצחת את ג"ס של היום 9 מ-10 משחקים, ובהפרש ממוצע של 15.
    אילו היתה חובה לנטרל את קרי, מייקל היה שומר עליו ומצמצם אותו ל-15 נק' למשחק.

    אגב, אני מתפלא שאיש לא שאל את השאלה המתבקשת: הדוק טוען שאתה עבדת עליו עם שם המושב, ואיש לא שאל מהיכן אתה? טוב, זה לא כל כך חשוב.

  19. הספקולציה שלי אומרת שהקבוצה היחידה בהיסטוריה לנצח את תופעת גולדן סטייט זאת הספרס עם רוברט הורי בעזרת מכה יפה שהייתה מעיפה את קארי למזכירות ואת דיימונד גרין להשעייה.

    לדעתי אם מייקל היה מחליט לנצח את הסדרה אז קארי גם היה מחליט לנצח אותה . בקיצור בול שיט
    תראו שוב את המשחקים השנה נגד הקליפרס ושיקאגו ותראו מה קורה שקארי מחליט לנצח .

    בקיצור עוד 10 שנים שנתחיל לסכם את הקריירה של קארי ושל גולדן סטייט תוכלו לרשום באתר מילה אחת במקום 1000 מילים.
    טעינו.

  20. יאיר
    אם כבר אז השמטת את הפרט הכי חשוב לגביך – מגיע מהיישוב של הכוכבת ושחקנית נבחרת ישראל נעמה שפיר!
    שיחקת קצת בקבוצות בעמק אצל שרון או מתן?

  21. שחקתי במועדון מספר שנים ובשנתיים האחרונות אימנתי במועדון תחת שרון ומתן, אנשים גדולים מהחיים.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט