אסיסט 109#- הכסא המתנדנד / אסי שלם

בס"ד

אסיסט 109#- הכסא המתנדנד / אסי שלם

שבוע של פורענות עבר על מאמן מכבי תל אביב. שבוע שבסופו, כמעט ונחרץ גורלו ואולי גורל העונה הקרובה. הפסד לססארי היה מקרב כישלון מהדהד באירופה שטרם נראה כמותו ובעל משמעויות כלכליות כבדות למועדון. הרס שבעלי המועדון יחליטו בסופו של יום שהאחראי הוא, כמובן, המאמן.

יום ראשון 25.11

ביום ראשון שעבר צפיתי עם הבן שלי בסופר קלאסיקו הישראלי. חייב לשתף אתכם שזה הדבר הכי כייפי בעולם. מאחל לכל קורא הופס ילד אוהב ספורט כמו יורש העצר שלי, יותר נכון יורש העצירות של חשבון הבנק שלי. אני מנבא שהאדומים מנצחים את המשחק, הילד שואל אם גודס הולך הביתה. אני חושב שיכול מאוד להיות שכן.

מכבי נראית רע, ירושלים שועטת בשצף קצף ומובילה ב20+ במחצית. אני משכנע את היורש ללכת לישון. הוא מסכים למרות רטינות קלות. גם הוא כבר לא מאמין שהצהובים ינצחו.

למחרת ואולי כבר באותו הערב, ביצת הכדורסל שוצפת ורועשת. שחקנים, מאמנים ואנשי הנהלה מוצאים להורג בכיכר העיר. ההמון רוצה דם. נבואות החורבן מושמעות מעל כל אתר, מליוני דולרים על הכף והכל על הכתפיים של גיא.

יום שני 26.11

בבוקר אני משוחח עם מישהו שמכיר את מכבי היטב. לאחר שדיסקסנו בבעיות של מכבי אני שואל אותו איך הוא היה בונה את מכבי.

זה פשוט מאוד הוא עונה. קודם כל למכבי של היום אין שחקן ישראלי "שובר שיוויון" כמו שהיה לה בעבר. כולנו זוכרים את מיקי, ג'מצ'י, קטש, בורשטיין ודייויד בלו. ישראלים שהיו משחקים ברמה של זרים. כאלו לא לובשים היום גופיות צהובות.

כוכבי נבחרת ישראל- מזהים בתמונה שחקן מכבי?(צילום-איגוד הכדורסל)

פעם, מכבי ת"א היתה נבחרת ישראל מחוזקת ב2-3 זרים מצויינים. בסגל ששיחק לאחרונה בנבחרת ישראל היחס המוחץ של שחקני מכבי כמעט ונעלם והכי מפתיע, ללא אף נציג בחמישייה:

כספי- סקרמנטו

מקל- הכוכב האדום

אליהו- ירושלים

פישר- ירושלים

לימונד- הפ' ת"א

נכון שפניני היה פצוע, לנסברג נשאר בבית כי פישר הועדף ויוגב שיחק לא מעט בתור המחליף הראשון. אבל יבזורי לא היה משמעותי, ובסך הכל מכבי תל אביב כבר לא חולשת על הישראלים הטובים ביותר.

בשיחה על מכבי הועלתה הסברה שמכבי, מטעמי חיסכון או איגו, טוענת מה שיעקב שחר ממכבי חיפה שם למול עיניו כהנחת העבודה המרכזית בספורט הישראלי:

– אין שחקן ישראלי ששווה מיליון דולר-

ההנחה של שחר היא שאם מועדון יוקרה יקבע מחיר מקסימום לשחקן ישראלי המועדונים האחרים ברמתו יילכו בקו דומה. הבעיה היא שאחת לכמה שנים מגיע בעלים יוצא דופן שמפזר סכומי עתק. לוני, גאידמק ועכשיו גולדהאר בכדורגל הם דוגמאות לכאלו ששפכו סכומי כסף ששחקנים ישראלים לא זכו להתקרב אליהם. כמובן שכולם רצו להשתתף בחגיגה ולעשות משכורת דו שנתית בשנה אחת.

העלייה בתקציבים של קבוצה כמו הפועל ירושלים, ההזדמנות של שחקנים בינוניים להגיע לNBA מרובת הקבוצות בשנים האחרונות הורידה מקרנה של מכבי. היא כבר לא האופציה היחידה להרוויח כסף גדול. מנגד, שחקנים העדיפו להרוויח משכורת נמוכה במעט בקבוצות אחרות אבל לקבל דק' משחק משמעותיות. לימונד ואלישי כדיר החליטו לרדת מרכבת ההרים הצהובה ולשחק במקום חמים ונעים ופחות לוחץ.

החוק הרוסי ביטל את יתרון הזרים האיכותיים שנמצאים בדרך כלל במכבי. החוק "מכריח" את המאמנים לשחק עם שני ישראלים כל הזמן ומאלץ את מכבי לאמץ חמישיית יורוליג ליום חמישי וחמישיית ליגה ישראלית לתחילת השבוע. תהליך אזרחות יכול להיות פיתרון אבל גם אלה לא ממש "שוברי שיוויון". הישראלים של מכבי אפילו לא שחקני חמישייה בנבחרת.

הפיתרון המתבקש הוא להיכנס עם מקל, כספי ואליהו לחדר נעול ולא לצאת עד שלפחות שניים מהם יחתמו במועדון. למי שלא הבין, הכוונה היא גם במחיר של שבירת מחירי השוק וביטול הנחת העבודה של יעקב שחר. נראה שפשוט אין ברירה אחרת.

בנוסף, על המנהלים לנסות ולנגוס ביריבות על ידי החלשתן. קרי להחתים שחקני מפתח דוגמת דונטה סמית'(י-ם) ושון דוסון(ראשל"צ).

באותו יום שני התפרסם ברדיו הראיון המרתק עם פיני גרשון. אי אפשר שלא להקשיב לו, לטוב או לרע. גם שונאי פיני חייבים להודות שהאיש מכיר את מכבי לפני ולפנים, ונוכחותו שם בעונה הכושלת האחרונה בוודאי יכולה לתת אור על מה שקורה שם הרחק מעיני התקשורת.

אתמצת את 50 הדק' לשני משפטי המחץ של פיני מהראיון:

  1. מרבית החיצים הופנו אל ניקולה ווייצ'יץ'. האיש שהגיע על תקן "מחליף מנורות" או יורשו של גור שלף ומוני פנאן ז"ל והפך מאיש מנהלה לסמכות המקצועית מס' 1 במועדון. האיש דחף את קובלסקי(מאמן הכושר הוותיק) ואותו החוצה, מתערב בכמות הדק' ששחקנים מקבלים ושותף להחלטות בתכני האימונים ועוד.
  2. גודס האשם העיקרי במצבו. בגלל שלא נעמד על רגליו האחוריות בעת מינויו של פיני עצמו, שחקנים שלא הוא ביקש והתערבות מקצועית "שלא יתלונן על הקבוצה הבינונית שבנו לו". בעיקר דובר על מקרה ג'ונתן בנדר שנדחף מקצועית ע"י ווייצ'יץ' עצמו.

יום שלישי 27.11

במכבי זעמו ותארו את פיני כאחד שיורק לבאר ששתה ממנה. פיני הגיב שאמר רק אמת, והעיתונות כדרכה חוגגת.

יום חמישי 29.11

ססארי מתגלה כפרארי בלי מנוע. משלישיית האקסים של מכבי ששיחקו מולה רק אחד נראה דומה לשחקן כדורסל(לוגן). האחרים דווקא הצדיקו את זריקתם ממכבי או בגרסת המקטרגים בושה למועדון שהביא זרים כאלו.

המשחק נגמר ביתרון דו ספרתי, חיבוקים ונשיקות. עד המשחק הבא.

שבת

אצל הדוסים שבת היא בעצם האפטר-פארטי של היורוליג. זה הזמן של כל פרשני החצר להביע את דעתם. בסיום התפילה נכנסים הילדים לשיעור תורה עם הרב המקומי אבל המבוגרים יוצאים ל"יציע-עיתונות" קולני בחוץ. מאמנים נזרקים ומועסקים, שמעון גיבור ודני פדרמן בוגד. כל שטות שתעלו על הדעת תושמע שם. לפעמים גם דברים נכונים, אבל הדגש הוא על לפעמים. חובבי הכדורגל צועקים על חובבי הכדורסל שאין להם מושג, ואלה מוציאים את השד העדתי מהבקבוק.

חמי, בשיחה לפני החמין מספר שצפה בערוץ הגזל(ספורט 5+ ועוד כל מיני כינויי גנאי) במשחק של באמברג מול צסקא. צסקא שהביסו את מכבי לא מזמן ניצחו בקושי. חמי מספר שההגנה של באמברג רצחנית ושימיו של גודס ספורים.

מה איתכם, מגחכים או מרצינים? כסא הנדנה של גודס כרגע בעליה אבל הפסד לגרמנים והמטוטלת תתהפך…

 

 

לפוסט הזה יש 25 תגובות

  1. אסי תודה.
    גודס היה חייב ללכת כבר שנה שעברה. אין שיטת משחק, אין כמעט תנועה בלי כדור, הכדור לא עובר מספיק ידיים בהתקפה והנצחונות ע"פ רוב הגיעו מהתעלות של אחד השחקנים ( סמית? ) ולא מצורת משחק נכונה. אני זוכר את הקבוצה הזוטרה ביותר ששיחקה מול מכבי בבתים שנה שעברה ( אולי דושקא משהו ) והציגה כדורסל פשוט וחכם, הרבה צנועה הרבה מסירות נכונות, שימוש חכם בפיקנרול כולל פנימה החוצה עד ליצירת מיסמץ וכו.. מולה מכבי נראתה חכמה בערך כמו אוקלהומה רק בלי הסופרסטארים. לא השתנה הרבה מאז בשיטת המשחק. כבר לא כיף לראות

  2. פוסט מעניין ומושקע נהניתי לקרוא אבל אני אאלץ לחלוק עליך:
    1. מכבי היא מזמן לא "נבחרת ישראל מחוזקת". ובעשור האחרון, אם לא מעבר לזה, הישראלים הם בבחינת ערך מוסף אבל לא הסיבה להצלחת הקבוצה. לדעתי, קטש היה האחרון המשמעותי מדור הנפילים (כספי היה צעיר מדי כדי להוות פקטור).
    2. בלו ישראלי בערך כמו פארמר, אולי אפילו פחות, כי לפארמר יש משפחה בישראל והוא בילה כאן הרבה בנעוריו.
    3. לימונד הוא שחקן בינוני, כנ"ל לגבי פישר. לא יודעת אם ראית את הכתבה בוואלה שציטטה את דעת התקשורת הסרבית על מקל, אבל נאמרו שם דברים קשים על היכולות ועל התפקוד שלו. אם להשתמש בקלישאות של כתבי ספורט "חובת ההוכחה עליו" כי הוא לא הבריק כבר שנים.
    כספי לא יחזור לארץ ובצדק, ואני לא בטוחה שאליהו הוא מה שיעזור (והצדדים ממילא מסוכסכים).
    שורה תחתונה ואירונית – לא שחקן מפתח ישראלי הוא שיציל את המולדת.. 🙂

    1. את צודקת אולי לגבי היורוליג, אבל מכבי כבר לא דומיננטית גם בליגה המקומית. פעם משחקים בליגה הוכרעו בקלות ע"י המחליפים, כיום כל משחק דורש מאמץ גדול יותר.

    2. מה שיציל את מכבי זה צמצום "המנהלים הקובעים". זה נראה כמו תאונת שרשרת שיש 3 קבוצות שחושבות אחרת (פדרמן האבא, שמעון מזרחי והצעירים), ושיפנימו את זה שאף אחד מהם לא איש מקצוע.
      פשוט מגוחך שקבוצה עם תקציף כזה מפעילה מחלקת סקאוטינג מגוחכת שכל יומיים מפסיקה את פעילותה ולאחר מכן חוזרת.
      בנוסף שפיכת הכסף המוגזמת על זרים בינוניים (ופצועים שמצופה ממכבי לעיין בכמה גליונות רפואיים לפני החתמת שחקן). הגיע הזמן שמכבי תחתים 4-5 זרים רציניים (3-4 בכסף גדול ו-1-2 עם פוטנציאל) במקום לשפוך את הכסף על 7-8 בינוניים. ובטח להחתים זרים שמשלימים אחד את השני ולא דורכים אחד לשני על הרגליים (עיין ערך פארמר ורוצ'סטי).
      עכשיו כולם בוכים שאין אף ישראלי ברמות של יורוליג. מה הפלא!?!? איך יהיה ישראלי ברמה כזו עם השחקנים הישראלים לא מקבלים הזדמנות (אוחיון ופניני הוכיחו עצמם כשחקני רוטציה). בכל אירופה צעירים מקבלים במה ומחזירים בריבית עצומה, רק מכבי זורקים את הכשרונות שלהם לקבוצות אחרות (זלמנסון ואלטיט שאני מקווה שיוכיחו לי שצדקתי).
      ישנה כאן גם בעיה נוספת שקבוצות ישראליות לא משחקות באירופה ומוותרות על ההרפתקאה (וברכות לראשל"צ על החלטתה) ואחר כך מתפלאים שהשחקן הישראלי לא רגיל לאינטנסיביות אירופאית ו/או לא מסוגל להתמודד מול שחקנים אירופאים.
      נחזור למכבי, מכבי צריכים לתת הזדמנות לשחקנים הישראלים שיתפתחו ולא לפחד לתת להם דקות גם במחיר של הפסד אחד או שניים, ולא ישר לזמזם את התשובות הקבועות שלהם ולהבין שאחר כך הם יקצרו את הפירות ויגרמו לכך ששחקנים צעירים ירצו לשאוף להגיע לשם (ופה אני מברך את דוסון על ההחלטה להיששאר בראשל"צ ולא להינמק כמו יבזורי שאני מצר על החלטתו אך מבין שהיתה לו הזדמנות כלכלית שכנראה לא היה משיג באף מקום אחר והא אולי מסתכל ליום שאחרי).

  3. תודה אסי.
    אם כספי היה מחפש כסף הוא לא היה בנ.ב.א. ואם הוא יחזור לאירופה יד מי שיסדר כלכלית את ניני נינו.

  4. טור נהדר.
    אני לא מאוד עוקב אחרי מכבי וגם לא במיוחד אוהב אותם אבל דיברו על שחקני פנים ואני מהמשחק נגד ססארי שראיתי מאוד התרשמתי מאמבקווה.

  5. אסי אני חולה על הפוסטים שלך, תודה.
    שני הסנט שלי:
    א. צריך להסתכל למציאות בעיניים – רמת הישראלים כיום אינה גבוהה כבעבר ולכן אי אפשר להסתכל עוד על נבחרת ישראל מחוזקת בזרים כמו בימי מיקי/מוטי, ג׳מצ׳י, דניאל, הנפלד וקטשפר.
    ב. מספיק עם החלום על עומרי כספי, הוא לא יחתום בארץ גם תמורת 5 מיליון דולר וזה בסדר גמור כי הוא שחקן רוטציה לגיטימי ביותר והסיטואציה שהוא נמצא חשובה לא מהכסף וזה ראוי להערכה בעיניי.
    ג. מקל בעיניי שחקן מספיק טוב שיכול לשדרג את מכבי אבל בגלל השנים שלו בחול צריך לשלם לא הרבה מאוד כדי שזה ישתלם לו לחזור, לא בטוח שזה שווה מבחינת עלות – תועלת.
    ד. לגבי מכבי ביורוליג – צריך לזכור שהתקציב של מכבי מציב אותה באיזור המקום העשירי, יש עונות שעם בחירה נכונה בזרים היא תעשה פיינל פור ולמעלה מכך, אבל ברוב הזמן היא תנוע בין רבע הגמר כמו בעונה שעברה לבין אי עלייה מהטופ 16. זאת בגדול, הרמה שלה. בעונות כושלות ממש היא לא תעלה לטופ 16. העונה הזו, נבנתה קבוצה בעייתית מאוד ולכן גם העלייה לטופ 16 בסכנה ועדיין אני מאמין שמכבי יעלו.
    ה. לגבי הליגה הישראלית – זרים חדשים הם תמיד סוג של הימור וישראלים הם מנייה יותר בטוחה. לכן, כשזרים במכבי מתחלפים כל עונה, אי אפשר לצפות שכל עונה מכבי תהיה סופר דומיננטית ולא תפסיד בליגה כמו בעבר. מבחינת החוק הרוסי, הבעיה היא שאין למכבי, חוץ מפניני, שום ישראלי שאינו גארד. זה יוצר חמישיות בעייתיות ומרחב תמרון מצומצם לגודס.
    ו. לגבי. הקבוצה שנבנתה העונה – נתחיל מרוצסטי ופארמר. הם שני שחקנים יותר מדי דומים, סקוררים יותר מרכזים, שחקני הגנה גרועים ומעדיפים את הזריקה מבחוץ על החדירה, כלומר לא יוצרים מספיק בשביל השחקנים האחרים. לכן, הציוות הכי טוב הוא אוחיון עם אחד מהם וזה מה שהיה השבוע בחולון כשפארמר סופסל דקות ארוכות.
    דווין סמית התחיל את העונה רע מאוד ורחוק מהעוגן של מכבי בשנים האחרונות.
    אונוואקו ופאברני פשוט רעים, פאברני כבד, לא שומר ונראה בכושר זוועתי ואונוואקו זה פשוט בדיחה מהלכת.

  6. אסי נהנתי מאד.
    למעלה הגיבו את מה שחשבתי.
    בקצרה אתה צודק אבל זה כי אין ישראלים.
    הבעיה גם כי בגלל החוק הרוסי הישראלים של מכבי הם ישראלים "זרים" ואז יש קושי במחוייבות ובהתקלמות.
    בכל אופן אם יש ישראלים שהם סמל הם פניני ואוחיון.
    באשר לחמישיית הנבחרת אז צריך לדעת שאמנם רביב פתח במשחקים …אך אוחיון שיחק יותר ממנו מבחינת דקות….ומבחינה זו אוחיון יחד עם מקל,כספי,אליהו ופישר היו שחקני חמישייה.

  7. אסי, אחלה טור.

    2 אגורות תרומה של אוהד הפועל ירושלים:
    1. מקל אמנם ישראלי, אבל פרט לאמביציות גבוהות הוא עדיין לא הוכיח את עצמו ברמות הגבוהות.
    2. מכבי עשתה הכל בשנים האחרונות על מנת ששחקנים ישראלים חכמים וטובים, לא יגיעו אליה להתייבש על הספסל. (מתברר שיבזורי לא היה כזה חכם, אין הרבה שחקנים כמו טל בורשטיין ויוגב אוחיון).
    3. אליהו לא יחזור. כספי לא טיפש בשביל לחזור.
    4. מכבי צריכה לבנות את עצמה גם מלמטה, לגדל דור צעיר של שחקנים ישראלים צעירים, ולתת בהם אמון ודקות משחק!!
    5. להפסיק לעסוק בגילוי עתידות ובניסיונות לחפש את ההאפמן הבא (RIP), או טייריס רייס, או זרים אחרים ב-300 אלף דולר, ולצפות מהם לגדול להתפתח ולשחק כמו שחקנים של 2 מיליון דולר. הנהלת הקבוצה מבזבזת כל כך הרבה כסף בניסיונות ההימורים שלהם, שבאותו הסכום היו יכולים להביא סנטר מהשורה הראשונה ביורוליג, ואולי עוד רכז נורמלי (במקום שני SG כמו פארמר ורוצ'סטי).

    על החתום,
    אוהד הפועל ירושלים שמקווה שמכבי תמשיך בתהליך ההתדרדרות שלה.
    ואולי תהיה לנו יריבות חדשה וראויה עם קבוצות אחרות שיצמחו (ראשון, גלבוע, חיפה וכד').

  8. מעולה כמו תמיד אסי!
    אגב, כספי משתכר 3 מיליון לעונה אז 2 מיליון במכבי בטח לא ישכנעו אותו לחזור…
    חוץ מזה, הוא חי את החלום. גם 4 מיליון לא ישכנעו אותו לחזור

    1. צודק אבל שים לב לחישוב הבא.3 מיליון לחלק ל82 משחקים רחוק מהבית לעומת 60 משחקים לחלק ל2 מיליון ולחזור למרק של אמא…

      1. גם בלי עניין המיסים ברור שעדיף 3 מיליון + אופציה להיות הישראלי הראשון שמשחק (אשכרה משחק, ולא רק להיות רשום) בפלייאוף NBA.

        המרק של אמא שלו לא טעים.

        1. 3, אבל זה יותר מורכב מזה. עוד מספר שנים בארה"ב והוא ייחשב תושב חוזר ויהיו לו הטבות מס גדולות, וכן הוא לא יצטרך לשלם מס על ההכנסות בארה"ב.
          כל זאת תחת ההנחה שהמדינה מכירה בכך שמרכז החיים שלו הינו בארה"ב ולא בישראל. לעניין זה יש מספר מבחנים.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט