הפלפל שחסר ועוד יחזור / גור גולן

tennis+pepper

הפלפל שחסר ועוד יחזור / גור גולן

עונת הטניס קרובה לסיומה עם סיום הגראנד סלאם האחרון בניו יורק.

זו הייתה עונה של שחקן אחד: נובאק דג׳וקוביץ. נובאק הגיע השנה לכל ארבעת הגמרים וזכה בשלושה מהם, הוא קבע שהוא הטוב בסבב בכמה רמות מעל השאר. רוג׳ר פדרר שנראה בפורמה טובה מאוד יחסית לגילו, הגיע לשני משחקי גמר ונראה היה קרוב מאי פעם להשיג ח״י זכיות. ברולאן גרוס דג׳וקוביץ נעצר על ידי ואורינקה, שמנע ממנו להשיג ״נובאק-סלם״ באחת האכזבות הגדולות של חייו.

זה היה סיכום העונה בקיצור רב, אבל עדיין מה חסר? הפלפל.

מה שחסר בעיקר אלו הקלאסיקות, כשהשותף לכל הקלאסיקות הוא רפאל נדאל. מתי לאחרונה היה לנו קרב בין נדאל לפדרר או לדג׳וקוביץ שנמשך חמש מערכות? קרב שבסופו אתה מריע לשני השחקנים על המאמץ? איפה גמר ווימבלדון 2008? היכן גמר אוסטרליה אופן 2012? משחקים שמסכמים שתיים מהיריבויות הקשות בהיסטוריה כשהמשותף להם הוא השור ממיורקה.

נדאל התחיל את השנה עם רבע גמר באוסטרליה, לאחר מכן עוד רבע גמר ברולאן גרוס שקבע הפסד שני שלו בתולדות הטורניר. את ווימבלדון וארצות הברית הפתוחה נדאל יעדיף לשכוח וגם את השנה כולה שהסתיימה עם ניצחון בטורניר אחד בלבד. נדאל מנסה לחזור לכושר תחרותי אחרי רצף פציעות קשות ביותר שסיכנו לו ממש את הקריירה.

פרשנים רבים תוהים האם זו סופה של הקריירה של נדאל? בוודאי שלא. נדאל הוא הלוחם הגדול ביותר בטניס ואולי גם בספורט כולו. נדאל אמנם עדיין לא בכושר שהיה, אבל עוד מוקדם לסכם את הקריירה של אחד מגדולי השחקנים אי פעם. היתרון של נדאל שיאפשר לו לחזור לדרוג הגבוה הוא משטח החימר. על משטח זה קיימת לנדאל עליונות מוחלטת על שאר הטניסאים.

מבחינתי נדאל הוא הסמל של ילדותי, אני זוכר את גמר ווימבלדון 2008 (המשחק הגדול ביותר בכל הזמנים) קרב אדיר בין שני אגדות טניס שבסוף קבע שנדאל הוא הטוב בעולם.

כעת, עם 14 זכיות גראנד סלאם, נדאל מגיע לישורת האחרונה בקריירה שלו במטרה לחזור לעצמו ואולי להגיע לעוד חלום: הקרב על תואר גדול השחקנים אי פעם עוד פתוח. מבחינתי נדאל הוא כבר גדול השחקנים! בכל זאת הובלה כזאת על פדרר בראש בראש… 23-10!

פעם נדאל היה הכבשה השחורה של דג׳וקוביץ. אבל דג׳וקוביץ כעת עם עשרה גראנד סלאם ובכושר שיא. המיוחד בדג'וקוביץ, לעומת שאר השחקנים בהיסטוריה כולה, הוא שכעת כבר אין לו כבשה שחורה. זה נובע מכך שדוגוקביץ יודע להתאים את עצמו לכל שחקן באופן מושלם. נובאק עוד יאיים על פדרר, נדאל וסמפרס אבל לשם כך הוא יהיה זקוק לשנה דומה לזו האחרונה.

וחידה לסיום: מי הם שני השחקנים שזכו גם בכל ארבעת הגראנד סלמים וגם במדלית זהב אולימפית כלומר ב״גולדן סלאם״ ?

מולי

איש של מילים: כותב סדרתי, עורך, מתרגם ופילוסוף של ספורט. אפשר לראות חלק ממה שפרסמתי כולל קישורים ליומן הקורונה ורשימת פרסומים כמו "על ספורט ומהויותיו", "מסע בעקבות אוהדים", "ליקוטי ספורט" ו- "בלוז של תקוות ומורדות - סיפורי קבוצת הניו אורלינס פליקנס 2015-2017" ורבים אחרים... באתר: https://hamuli4u.wixsite.com/muli4u

לפוסט הזה יש 33 תגובות

  1. הלוואי שיחזור. הלוואי.
    אבל – יש מישהו שבאמת יודע מה הבעיה שלו? פציעה כזו או אחרת? ביטחון? כושר? שינוי סגנון המשחק שלו?

  2. אגאסי השני.
    רק שנדאל לא זכה בטורניר סוף השנה שנחשב הרבה יותר מאולימפיאדה.
    ד"א, הראש בראש זה נתון משקר מכ"כ הרבה בחינות ולקבוע גדולה ע"ס ראש בראש זה רק למי שאין טיעון טוב יותר.
    מעבר לגיל שפועל לטובת נדאל, מעבר לסגנון שגורם לו לנצח את פדרר, אבל לעוף מול מפצצים כבר בסיבובים המוקדמים, יש את העניין שכבר כתבתי לעיו שהוא העקביות. פדרר תמיד בטופ. כמעט תמיד יגיע למשחקים הגדולים גם כשהוא בכושר גרוע וגם על המשטחים הפחות טובים שלו. גם כשהוא עם מחלת הנשיקה וגם כשהוא זקן (במונחי טניס). כשנדאל לא בשיאו הוא פשוט לא מגיע להתמודדויות הללו.
    פדרר מוביל עליו כמעט בכל נתון סטטיסטי.
    אם ניקח לדוגמא ג"ס, אז פדרר מוביל על כולם ב: מספר רבעי גמר, מספר רבעי גמר ברציפות, מספר חצאי גמר, מספר חצאי גמר ברציפות, מספר גמרים, מספר גמרים ברציפות, מספר זכויות, מספר זכויות ברציפות. טבלת השיאים של ה-ATP מורכבת מפדרר ומכל השאר.
    הוא היחיד שנמצא בטופ ההיסטורי של כל אחד מהמשטחים.
    באמת שקצרה היריעה מלפרט את העליונות שלו על פני השאר וזה עוד לפני שאני מדבר על מוטיבים אחרים שאינם מדדים.
    הבחור בגיל 34 עדיין יכול להחשב לשחקן הטוב בעולם בטוב מ-3 מערכות. נדאל עוד לא בן 30 וכבר בדרך החוצה מהעשירייה.
    לבסס את טיעון "הגדול בכל הזמנים" על ראש בראש, לענ"ד, זה קלוש ולא יחזיק במבחן הזמן ההיסטורי, כשכולם יזכרו את פדרר עם על השיאים ועם קריירה של 15 שנים שכולן בטופ ואצל נדאל או נולה זה לא יקרה. הפרספקטיבה כאן מאד משנה כשאנחנו כבר רואים את זקנתו של פדרר, אבל טרם חזינו בזו של נדאל.
    לדעתי כבר עכשיו זה ניסיון מאולץ ליצור על זה דיון אמיתי, אבל כששניהם יסיימו את הקריירה ונוכל להביט על קריירה שלמה, הדיון ייותר.
    כמובן שזכותך לחשוב אחרת (כמו שיש אנשים שחושבים שג'ורדן לא הכי גדול), אני פשוט חושב שמעבר לזה שאתה טועה, הטיעון לא מספיק חזק וודאי שמתגמד על מול שלל הטיעונים הנגדיים.

    1. בעיקרון אני מאוהדי פדרר, כך שאני לא בא לערער על הקביעות שאתה קובע כאן
      רק הערה קטנה בנוגע לפרמטרים ש"מודדים" גדולה של שחקן בראייה היסטורית על פני יריביו- הנושא כל כך לא חד משמעי (חוץ מתארי וזכיות שעל זה אין עוררין ולכן על פי רוב אנשים מתיישרים עם הנתונים הללו לגבי דירוג שחקנים היסטוריים), שכן, לזכות נדאל ניתן לטעון שהוא התמודד בשנות הקריירה שלו עם ענקי טניס בשיאם, גם פדרר בתחילת דרכו של נדאל, כשפדרר עדיין היה בשיאו, ולאחר מכן ג'וקוביץ שגם כן ייחשב לאחד הגדולים.
      פדרר? ניתן להתווכח פה, אומנם בתחילת דרכו היה לו את סמפראס ואגאסי, אך זה היה שהם כבר היו בירידה ולקראת פרישה, ולבסוף את נדאל. בשנים החזקות שלו, שבו הוא גרף את מירב התארים שלו הוא היה די שליט יחיד (רודיק ויואיט החביבים ל באמת עונים להגדרה).

      ועדיין, כמו שאמרתי, אני עם פדרר. פשוט אני מבין את הוויכוח ולא חושב שהוא כל כך חד משמעי.

      1. מצד אחד ייתכן שאם נולה ונדאל היו בגילו אם היו גורמים לו לזכות בפחות בשיא. מצד שני ייתכן שאם הם היו בגילו הוא היה זוכה בווימבלדון 2014-2015, בפלאשינג מדו 2015 ואולי עוד כמה. לא בטוח בכלל שעניין הגיל (כלומר שהוא נכנס לפניהם ושיחק מספר שנים בלעדיהם) עובד לטובתו בראיה כוללת של סך הקריירה. מה שבטוח שזה עובד לטובתם (לא ביחס אליו, אלא אבסולוטית).

        1. שרירותי לגמרי שאתה קובע שזה עובד לטובתם ולא לטובתו
          בעניין הזה אתה לא מתבסס על כלום חוץ מאהדה לשחקן והערכה אליו

  3. תודה רבה גור !
    מתן היקר, אני מסכים עם כל מה שאמרת עם סייגים קלים:
    1. כדי לשפוט מי "הטוב בהסטוריה" יש להמתין לסוף הקריירה. כרגע פדרר ראשון ללא עוררין.
    2. אולי זה לא הפרמטר הראשי למדידה, אבל לא תוכל להתעלם מהמצ' אפ בין נדאל לפדרר. נדאל וצוותו למדו את פדרר וניצחו.
    פדרר לא הצליח להתמודד איתו (בטח לא על חימר) וזו נקודה לזכות נדאל. אם המאזנים שלהם (כמות סלאמים וכו') היו דומים בוודאי שזה היה מכריע לטובת נדאל.
    3. גם פדרר היה נראה בדרך החוצה (7 בעולם לפני כשנתיים) וחזר בענק. בוא נמתין ונראה אם יש קמבק לנדאל.

    1. להפך – אני לא מתעלם. אני מסביר למה לדעתי יש בעיתיות רבה בהישענות על הנתון הנ"ל. פדרר היה 7 בגיל 32. יחי ההבדל. חוץ מזה שהסגנון שונה מאד ובסגנון הגלדיאטורים הגיל והשחיקה הפיזית משפיעים בהרבה. זה לא שפתאום המכות לא נכנסות, אלא שהוא לא מסוגל להתאבד על כל כדור כמו פעם. זה דבר שכנראה כבר לא שיתנה.
      גם אם נדאל יגיע ל-17 (ואני לא רואה את זה קורה), ההבדל בכל שאר השיאים עדיין גדול.
      יהיה זה ניחוש מושכל לומר שאחוזי ההצלחה ברמת קריירה של נדאל במשטחים השונים יפגעו הרבה יותר מאשר מאזן ההישגים שלו ישתפר, מה שרק ירחיק ביניהם.
      אבל כמו שכתבת (וגם אני כתבתי) ההשוואה הנכונה תהיה בסוף הקריירה של שניהם (ואולי גם של נולה).

    2. לעניות דעתי אחת הסיבות למאזן הטוב יותר של נדאל על פדרר מעבר למגרש החימר,הוא העובדה שבמשך שנים פדרר לא הסכים או אפשר לומר השכיל לשנות משהו במשחק.פדרר תמיד האמין שמשחק טוב שלו יכול לנצח כל שחקן ואז הגיע נדאל שלמד את פדרר בצורה מושלמת ופשוט ידע לשחק נגדו ופדרר במשך שנים סרב לשנות משהו במשחק שלו בשביל להתאים את המשחק מול נדאל(הייתה תקופה שהוא ניסה סרבים קצרים אבל הוא לא התמיד בזה.
      לגבי נדאל באמת ובלי ציניות אני מבחינתי יש לי באמת ספק לגבי האם הוא השתמש בסמים או לא וזה גורם לי פחות להעריך אותו.הנורה הכי אדומה מבחינתי זה שלא הפציעה האחרונה נדמה לי אחת לפניה הוא לא שיחק שנה שלמה ואז חזר,שיחק טורניר הכנה אחד שהוא הפסיד בשלבים יחיסת מוקדמים ואז ישר באחד הגראנד סלאמים מיד הגיע לגמר או אפילו ניצח(נדמה לי שניצח) וזה פשוט לא נראה לי הגיוני ששחקן שחזר מפציעה כל כך ארוכה מיד זוכה(או מגיע לגמר)

  4. האמת שלא רציתי שזה יהיה דיון הכתבה.
    העליתי כבר כתבות של השוואה ביניהם… זה היה נגיעה אישית.
    ובכל זאת בקצרה: אני חושב שאי אפשר להתעלם ממאצפ חוץ מזה שגם אם נדאל יעבור את פדרר בכל נתון אפשרי, עולם הטניס מאוהב בטניס המושלם וזה מה שפדרר מסמל הם לא אוהבים את הלחימה והטניס הלא יפה של נדאל.

  5. לגבי רפא – כתבתי פה בעבר: יעשה חכם אם יצא לחופשה ארוכה מאד (אפילו שנה) וייתן לגוף להחלים. זה יכול לתת לו עוד 3 שנים בטופ. כיום הוא רק ממשיך את השחיקה ומדרדר את עצמו מטה.

  6. אני שמח על הכתבה והדיון ורוצה להוסיף עוד משפט:
    נדאל הציל את הטניס העולמי משליטה מוחלטת, ואולי משעממת, של פדרר.
    וזה תמיד אזכור לו לטובה אפילו אם הוא לא הטוב בהסטוריה.
    (ואפילו שהוא מעצבן אותי עם הטקס האובססיבי של 25 שניות לפני כל הגשה)

    1. +1
      אני חושב שגם אוהדי פדרר מכירים בגדולתו של נדאל (והפוך). זה יפה שהטניס מלא בפרגון שלא כמו הניסיונות לגמד בדיוני ספורט קבוצתי כמו מסי/רונאלדו או לברון/קובי.

  7. הגדול מכולם לדעתי זה דווקא לייבר, או לפחות ברמה של פדרר.

    שחקן שעושה פעמיים GSX4 בשנה, ובין לבין לא יכול לשחק כמה שנים כי הפך למקצוען (ובכך נמנעו ממנו עוד לפחות חצי תריסר אם לא 10), הוא שליט בענף שרמה שלא נראתה אחריו, כולל סמפרס, פדרר נדאל וג'וקוביץ.

    1. קשה מאד להשוות בגלל התקופה וחוסר העומק והתחרותיות. למרות שמבחינת ניצחונות פרנק דוקס עולה בהרבה על רוקי מרציאנו ומוחמד עלי, מעטים יחשיבו אותו כאחד מגדולי הספורטאים ואותם דווקא כן. כנ"ל לגבי השליטה של איסנבייבה. הטניס אז היה די זניח. כמו כן, סוגי המשטחים היו שונים. ללא חימר ייתכן שפדרר היה כבר מעל 20 ג"ס ועוד מי יודע כמה תארים, שבועות בראש הדירוג ועוד.
      באמת ההשוואה מאד בעייתית. מאותה סיבה מיקאן שהיה גוליבר בארץ הגמדים נחשב פחות מסנטרים עם נתונים פחות טובים משלו.

      1. אלה מסוג הנימוקים ש"פדרריסטים" משתמשים בהם כדי להתעלם משחקנים אחרים. כמו אלה שמגמדים את פלה כי הוא שיחק רק בברזיל (ושוכחים שכל הברזילאים הטובים שיחקו בברזיל) או כאלה שמגמדים (הכנס בדיחה על גובה…) את מרדונה כי הוא לא זכה באליפות אירופה (זכיה באליפות איטליה דאז שווה לזכיה בגביע אירופה).
        אני לא יודע אם טניס היה זניח, אני בטוח אבל שטניס ברחבי העולם היה יותר פופולארי מכדורסל מקצועני בארה"ב בזמן מייקן (מה עוד שהוא היה כדורסל לבן).
        גם נושא המשטחים הוא לא רלבנטי. אם ואם ואם…. פעם אליפות אוסטרליה הייתה על חימר לפני דשא. נו, אז אם היה עוד GS של חימר אולי נדאל היה זוכה ביותר ופדרר בפחות. ואם ביורן בורג היה מואיל בטובו לטוס לאוסטרליה אולי היו לו עוד כמה תארים. אולי. זה לא רלבנטי.
        מה שכן רלבנטי זה שלייבר שלט לחלוטין (== זכיה בכל GS בשנה) לפני שהפך מקצוען, נמנע ממנו זכיה בתארים "ספירים" כ 5-6 שנים, וכשהותר לו – הוא שוב זכה בהכול! זכה כמו שג'ורדן זכה ב 3, פרש לשנתיים וחזר שוב לזכות ב 3.
        זה וויכוח שלא נגמר אבל לצמצם את הדיון לשני עשורים ולקומץ שחקנים, כשהיה שחקן ששלט באופן חסר תקדים במשך כ"כ הרבה שנים זו ראיה מאוד צרה בעיניי ונגועה בחוסר ידע. ואני יודע שאתה אישית יודע, אבל רוב המיתדיינים מתחילים את הדיון איפשהו מסמפראס.

        1. דווקא אתה השתמשת באם ואם ואם. אז בוא נשים ספקולציות כמו שלך בצד וניתן לנתונים לדבר בעד עצמם ועל פיהם פדרר הרבה מעליו. ובכלל אין שום קשר לפדרר. אני טוען שההשוואה בין התקופות מאד בעייתית. פלה ומראדונה שיחקו בתקופה בה הכדורגל היה הספורט הפופולרי בעולם (והוא עדיין כזה). גם אז היתה תחרותיות. למרות זאת יש בעייה להשוות את הביצועים של מסי למשל למראדונה שכן את האחרון היו מכסחים בדרך לשער ואולי אם היה משחק בתנאים של היום היה גדול בהרבה.
          שוב, ספקולציות. רוצה נתונים יבשים בלי ספקולציות? סבבה. כל הספקולציות בצד. פדרר מעל כולם.

  8. הטניס ישתנה והרמה עלתה יותר מכל ספורט.
    גם חשיבותו של ספורט הטניס עלה.
    ואין מה לעשות העשור האחרון הוא של השחקנים הגדולים ביותר.

  9. העניין בטניס עכשיו וזה גם עידו באחד הפוסטים ציין שאין אף אחד באופק לקורא תיגר על הצמרת שזה לא ברור כל כך. התסכלתי עכשיו בעשירייה הראשונה הכי צעיר זה ראנויץ הקנדי שהוא בן 24 וב 20 הראשונים יש את דומיניק תיאם(משהו כזה) שמדורג במקום העשרים והוא בן 22

  10. בגברים אנדרי אגאסי ונדאל בנשים שטפי גראף וסירנה והשאלה איזה גנים יש לילדים של שטאפי ואנדרי אגאסי???

  11. גור – לא נעים לי להביא לך את החדשות…
    אחרי שנה שההשג המרכזי זה רבע גמר בטורניר סלאם .. 0 תארים במאסטרס 500 ומעלה או בטורניר חיימר מרכזי אני הייתי מתחיל לסכם את הקריירה המופלאה של ראפא נאדאל.

    מי שמתגעגע תסתכלו על ההגנה המושלמת של אנדי מאריי, זה אחד לאחד.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט