סתם סיפור לראש השנה / מנחם לס

(האם יישו קם לתחייה? ב-BYU מאמינים שאכן זה קרה!)

לעשות הרגל מניסים

זהו סיפור שהופיע היום ב-USA TODAY ע"י מיירברג. אני לא מתרגם אותו. סתם קראתי אותו, נהניתי, אפילו נידלקתי, אז אספר אותו במילותי בקיצור כי זה לא נס כמו מה שקרה בים סוף כשאבותינו ברחו ממצרים, אבל זה מין נס פוטבולי נחמד ששווה סיפור.

ה-NFL התחיל הוויקאנד הזה. המכללות תמיד מקדימים את ה-NFL בשבוע. התיכונים מקדימים את המכללות בשבוע, וחטיבות הביניים מקדימות את התיכונים בשבוע. כאן ישנו סדר בדברים, ולכן אין בכל העולם מדינת ספורט מסודרת כמו ארה"ב. עובדה אחרת חשובה להראות את הסדר שבדברים, חטיבות הביניים משחקות בכל יום בשבוע מלבד יום ששי; יום ששי? תיכונים. שבת? מכללות. ראשון? NFL.

במכללות מובילה האלופה אוהיו סטייט עם 0-2, ואחריה 12 מכללות עם 0-2, עד שמגיעים לאורגון שהיא 1-1 ואז ממשיכים ה-0-2. מי נמצאת במקום 22 עם 0-2? בריגהאם יאנג – BYU – שאחרי פציעת הקוורטרבק המצויין שלה טייסום היל במשחק הראשון העונה נגד נבראסקה – ניבאו לו בחירת דראפט גבוהה מאד – היא נשארה ללא קוורטרבק ואיש לא התחשב בה יותר, לא שלפני כן חשבו עליה מי-יודע-מה, אפילו שניצחה את נבראסקה, נצחון שנחשב כ-"מזל".

כשהיל נפצע לפני המחצית נגד נבראסקה, מאמן הקבוצה ברונקו מנדנהול הסתכל סביבו וראה שני קוורטרבקים – מיינרד גוגלהאם וטנר מנגום. מיינרד סובב את הכתף הזורקת במשחק הפרה-סיסון האחרון אחרי שהחליף את היל, וכשהיא חבושה עם שק קרח אמר למאמן "אני חושב שאולי אוכל לחלק כדורים; אני לא בטוח אם אוכל לזרוק". מבטו עבר למנגום בן ה-22 שהוא פרשמן בקבוצה.

זה הסיפור של המורמוני האדוק והחייכן . בשנת 2011 הוא הגיע למליבו, קליפורניה, למחנה לקוורטרבקים הנקרא "ELITE 11" שאליו מגיעים רק הקוורטרבקים התיכוניים הטובים במדינה. הוא אמר למזכירות בקבלה שהוא הגיע מאיגל, איידהו. איגל היא שמורת אינדיאנים גדולה, אבל ישנה שם עיירה קטנה בשם איגל שרוב תושביה הם מורמונים  לא אינדיאנים, והוא הגיע ללא המלצה. הוא אמר שהוא שיחק קוורטרבק ושהוא בא לשחק פוטבול.

כנראה שלא היה למזכירות לב לשולחו חזרה הביתה והוא נישאר במחנה.

מה קרה?

בסיום השבועיים הוא הוכרז כ-CO-MVP של כל הקוורטרבקים, כמה מהם מהטובים שבבתי הספר התיכוניים בארה"ב. מי היה השני? ג'יימיס וינסטון, שזכה בהייזמן טרופי, ואליפות כקוורטרבק של פלורידה סטייט.

מנגום הגיע ל-BYU שנה אחרי ב-2012 רזה וללא כל כושר משחק, ומאמני הקבוצה הלבישו עליו מיד טי-שירט אפור, הנקרא למעשה 'RED SHIRT', וזה אומר אתלט שלא משתתף באימונים או משחקים, ורק מתאמן אישית לשפר את כושרו לעונה הבאה.

אבל באוניברסיטה דתית כמו BYU אתה לא קובע את עתידך. העתיד נקבע ע"י ה-MINISTERS הדתיים. קבעו שזה זמן טוב למנגום ללכת לשנתיים שרות דתי והומנוטרי, חובה לכל סטודנט BYU. המקום שנקבע לו היה אנטופוגסטה, צ'ילי, עיירת דייגים קטנה באצבע הצפונית של המדינה.

משך שנתיים הוא לימד על יישו ובריגהאם יאנג, לימד אנגלית, עזר למשפחות ענייות, ולימד ילדים פוטבול אמריקאי – FLAG FOOTBALL עם דגלים ל'גניבה' במקום טאקלים עם כדור שהביא עמו מארה"ב. לשמירת כושר הוא רץ פעמיים ביום, בוקר וערב, אך בגלל הדייטה שכללה במיוחד דגי ים הוא איבד הרבה ממשקלו – ומכוחו.

ככה הוא הגיע הקיץ ב-3 ליוני ל-BYU, רזה ולא מוכן. אבל הוא אמר שהשעור שלמד באנטופוגסטה חייב לעזור לו בפוטבול: הוא למד מה זה לחיות תחת סבל ולא לוותר; הוא למד אתיקה; הוא למד דבקות במטרה; הוא למד עזרה לזולת מה היא. ובעיקר הוא למד על עצמו, ומה עושה את טנר מנגום להיות מה שהוא.

היה ברור שאת שנת הפרשמן שלו – פרשמן בפוטבול אם כי בלימודים הוא היה כבר סופומור בגלל שנת ה-RED SHIRT שלו – הוא יבלה כתלמיד מאחורי היל, ותהיה לו שנה להוסיף משקל וכוח תחת אימונים אישיים של מאמן הכוח של הקבוצה.

כל התכניות השתנו כשהיל נפצע פתאום. גוגלהאם לא יכול היה לשחק בגלל הכתף, והיחיד שנשאר היה מנגום, MVP במחנה קיץ לקוורטרבקים בני 17 ב-2011, שמאז ועד היום עסק בדייג ובהוראת תורת המורמונים, וכמעט מאומה בפוטבול.

מנגום ניכנס. המאמן מנדנהול אמר ל-USA TODAY שהוא "ראה משהו בעיניו של מנגום" שהוא, מנדנהול, לא יכול לתאר או להסביר.

הוא החזיר את BYU שפיגרה למשחק במין בטחון כזה שכבש את כל השחקנים. מנגום לא ידע בדיוק את כל התרגילים והמספרים והוא ביקש רשות ממאמנו מנדנהול לשנות ו-'לאלתר' דברים כי "הוא לא בטוח ב-100% בתרגילים". מנדנהול אמר לו: "עשה כיכולתך, ונקווה שקרייסט (יישו…) יעזור!".

כנראה שיישו עזר, או שפתאום גילו קוורטרבק ענק, חדש, באוניברסיטת המורמונים? מסירתו ה-11 בקריירה המכללות היתה פגז ל-84 יארדס שנפל לידיו של הווייד רסיבר מיצ'ל ג'ורגנס ל-TD מנצח על נברסקה הגדולה.

פתאום שמות גדולי העבר קופצים לראש: רובי רוסקו…סטיב יאנג…טיי דטמר…ג'ים מקמהון…

טוב. אולי זה היה פשוט עניין של מזל.

אז הגיע השבת, נגד BOISE STATE המדורגת 12 במכללות. אותו סיפור: חלק מהתרגילים כבר ידוע לטנר מנגום, אבל הרשות לאלתור, אימפרוביזציה ופברוק כבר ניתנה.  אז כש-BYU מפגרת ב-3 נקודות ובשעון נשארו שניות ספורות, המאמן מנדנהול מצווה על מנגום: "IT IS ALL YOURS".

היה לו דאון רביעי ו-8 יארדס, 48 יארדס מקו ה-TD עם 28 שניות לסיום. כל מאמן  היה הולך SAFE ומנסה קודם FIRST DOWN, ואולי להתקדם עוד כמה יארדים ואז להשוות עם פילד-גול.

לא מנדנהול שנתן את ההחלטה למנגום.

הוא זורק ספירלה לאנד-זון, שוב לג'ורגנס, ל-TD מנצח.

המאמן מנדנהול עוצם את עיניו. "מנגום, באמת עשית את זה? שני ניסים בשני משחקים?".

זה מה שכל ארה"ב שואלת היום.

האם נתגלה ג'ו מונטנה חדש?

כמובן שאלה רק שני משחקים, אבל הקלות בה מנגום לוקח את כל העסק, והבטחון שהוא משרה על כל הקבוצה הם מין קסם חדש שלא היה.

ב-BYU כבר ישנם שלטים חדשים: "יישו קם לתחייה!".

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 5 תגובות

  1. נחמד לשמוע על סיפורי הסינדרלה האלו
    גם בביסבול מגיח מידי פעם מקצה הליינאפ שחקן מינור ליג שדופק הום ראן מנצח
    רק באמריקה !

כתיבת תגובה

סגירת תפריט