"CHOCOLATE THUNDER" דרל דאוקינס / מנחם לס

 

היה זה משחק רגיל. איש לא סימן אותו על תאריך השנה. העונה רק החלה והיה זה אחד מאותם משחקים שלא עושים הרבה מלבד לשנות -0.3 נק' או 0.05 אס' לצד שמו של השחקן בסטטיסטיקה המתווספת.

עד 38 שניות מאז שהחלה המחצית השנייה.

הפוינט גארד של הסיקסרס מוריס צ'יקס מצא את דרל דאוקינס עומד פתוח לחלוטין בצד הימני של הסל.

פתאום בום, טראח, בום, בום.

שנייה שכתבו עליה בלאדות. BLACK EYED PEAS שר עליו שירים. הרגע שהפך שחקן בינוני ביכולתו (אולי בינוני+) לגדול בשם דרל דאוקינס ל-CHOCOLATE THUNDER. הוא הפך לשם עולם עם השמות שנתן לדאנקים שלו: מ-'ROBINZINE CRYIN. ועד -'TEETH SHAKIN', -'GLASS BREAKIN, -'RUMP ROASTIN, 'BUN TOASTIN, -WAM-BAM, ו-GLASS BREAKING I AM JAM.

הסל שדאוקינס הכניס הפך לסל הסטורי. כי הכדור לקח איתו בדרך למטה את כל הסל. לוח הזכוכית של הסל התפורר לאבקת זכוכית כאילו פצצת אטום פגעה בו. הקליפ בסוף הפוסט הוא ההוכחה הטובה ביותר למה שקרה שם ב-13 בנובמבר, 1979, בקנזס סיטי. היתה זו התפוצצות שהייתי מדרג אי שם בין הבומבה על הירושימה לבין ה-BIG BANG שיצר לנו את היוניברס.

"לא אשמתי. בית ישן. סלים ישנים. זכוכית מאפגניסטן!".

ככה הוא הגיב.

הוא ניפטר אתמול בגיל 58 מדום לב.

****

המפלצת שעשתה זאת היתה האדם העדין, החביב, הפוסי-קאט מס' 1 שהיה ב-NBA עד אז, ומאז. אחד הטיפוסים החביבים והמיוחדים ביותר שהיו בליגה, באותה כיתה של שקיל או'ניל וצ'ארלס בארקלי.

דווקא האדם העדין, לוטפני, ענוג, ויפה-נפש הזה הפך למרסק הסלים האורגינלי שרק בלדות ופואמות הצליחו לתאר את הטלטול והעיוות שסלו גרם לכל עולמנו הקטן, מכפר גלעדי ועד הוצ'נסוסקואן, טיבט.

RIP Darryl Dawkins: Basketball Player, Interplanetary Funksman, LoveTronian, Legend

 התמונה שהופיעה למחרת – ואני זוכר אותה עד היום אבל כמה שניסיתי למצאה ולשחזרה עבורכם היא נעלמה ואיננה (אולי אחד מכם ימצא אותה) – היתה של ענק שחור, עם פני ילד וחיוך מסויים המביע מין עוגמה עם חיוך ועיוות – העומד בתוך ערימת זכוכיות ובידו טבעת הסל שנעקרה מבסיסה והוא לא יודע אם לבכות או לצחוק.
הכותרת תחת התמונה זעקה "CHOCOLATE THUNDER", והאדם שתאר אותו בשתי המילים הגאוניות האלה הנציח את השחקן החביב הזה לנצח. עד היום אני מחייך כל פעם שאני ניזכר בו!

ראיתי אותו כמה פעמים. הוא היה סנטר טוב (הרבה יותר טוב משחושבים בגלל כל שבירות הסלים והבדיחות) , ענק בגובה 2.13 מ', אבל לא כבד כפי שתמיד כותבים עליו (הוא אף פעם לא שקל יותר מ-120 ק"ג) ששיחק כדורסל מקצועני – BELIEVE IT OR NOT – משך 25 שנים!

הנה, הסתכלו:

 

NBA Nation @ CityWalk 037.JPG

Dawkins in 2009
Personal information
Born January 11, 1957
Orlando, Florida
Died August 27, 2015 (aged 58)
Allentown, Pennsylvania
Nationality American
Listed height 7 ft 0 in (2.13 m)
Listed weight 251 lb (114 kg)
Career information
High school Maynard Evans (Orlando, Florida)
NBA draft 1975 / Round: 1 / Pick: 5th overall
Selected by the Philadelphia 76ers
Pro career 1975–2000
Position Center
Number 53, 45, 50
Career history
19751982 Philadelphia 76ers
19821987 New Jersey Nets
1987 Utah Jazz
1987–1989 Detroit Pistons
1989–1991 Auxilium Torino (Italy)
1991–1992 Olimpia Philips Milano (Italy)
1992–1994 Libertas Forlì (Italy)
Harlem Globetrotters
1995–1996 Sioux Falls Skyforce (CBA)
1999–2000 Winnipeg Cyclone (IBA)
Career NBA statistics
Points 8,733 (12.0 ppg)
Rebounds 4,432 (6.1 rpg)
Blocks 1,023 (1.4 bpg)

אבל שנותיו האחרונות לא היו חשובות. מה שהיה חשוב אצלו היו פיצוצי הסלים:

*

*

חברו הטוב ביותר – עד יום מותו – היה ד"ר ג'יי. ד"ר ג'יי היה זה שבסתר דחף אותו לפוצץ סלים עם הבטחה שהוא משלם את כל הקנסות שהליגה זורקת עליו. ב-1979 הוא פיצץ שלושה סלים בשבועיים. אנשים עמדו בתור לקנות את כרטיסי הסיקסרס יותר עבור פיצוץ הסלים מאשר לראות את נפלאותיו של ד"ר ג'יי.

שנה לפני שהסיקסרס זכתה סוף-סוף באליפות, בייבי שוקולד הועבר בטרייד לניו ג'רסי. דווקא שם הוא שיחק את הכדורסל הטוב ביותר שלו והוכיח את עצמו כסנטר מאד לגיטימי בליגה. אבל אז הוא נפצע ולא חזר להיות עצמו. הקריירה שלו ב-NBA הסתיימה בגיל צעיר מדי (32) אבל הוא היה בסקוהוליק אמיתי והמשיך לשחק עוד 13 שנים בהארלם גלוב טרוטרס, ובאירופה.

למרות שלא אהבנו אותו בגלל כדורסל נטו אלא יותר בגלל ריסוק סלים נטו, וחביבותו, הוא היה שחקן די טוב שאפילו הוביל את הליגה באחוזי קליעה בעונת 1985-6, ולארי בירד אמר פעם עליו שהוא היה השחקן שהיה קשה לו ביותר לשחק נגדו תחת הסל. לארי אמר הבוקר: "אנשים זוכרים רק את ריסוק הסלים. אבל בפריים שלו הוא היה אחד משחקני ההגנה הטובים ביותר בליגה".

הסיבה שמעולם לא לקחו אותו ברצינות היה החיוך הטוב שלא מש בפניו, החיבה ששודרה ממנו, והחיות שבכל יישותו. הוא לא היה "רע" מספיק ולכן הישגיו כשחקן תמיד תפסו מקום שני.

תמיד היה לו משפט חביב לומר. אחרי ערב אחד של 30 נק' ו-15 ריב' הוא אמר לעתונאים: "הסיבה שאני עושה זאת רק פעם אחת בעונה היא שאחרת הם (הסיקסרס) היו מצפים ממני לעשות זאת כל משחק. אני יכול לעשות זאת כל משחק, אבל אז זה לוקח את כל ה-FUN מהמשחק, אז פעם בעונה מספיק, רק להראות שאני יכול…"

הוא זיין את השפה האנגלית במילים כמו "I AM UNCORRIGIBLE" או "I AM INCOACHIBLE KIDULT" (אני גם KID וגם ADULT")

עם כל הבדיחות וההומור, הוא אחד היחידים ב-NBA שלימד אותנו לקחת דברים ביתר קלות. שלהיות מאושר יותר חשוב מלהיות כוכב. הוא היה הילד-בוגר האולטימטיבי של ה-NBA. הוא הגיע כילד בן 18 ישר מהתיכון אבאנס היי מאורלנדו, ונישאר ילד חביב עד יום מותו. הוא היה ה-LIGHT-HEARTED MAN של הליגה. השחקן שהיה PERPETUALLY FRIENDLY אל כולם.

הוא היה השקיל אוניל, לפני שהיה שקיל או'ניל: THIS IS THE HAWK AND I"M READY TO TALK", הוא היה אומר לנו לפני מסיבות עתונאים.

הוא היה חבר בקבוצה המיוחדת ביותר בתולדות הליגה: ד"ר ג'יי…ג'ורג' מגיניס…דאג קולינס…WORLD B FREE…ג'ו "JELLYBEAN" בריאנט…וכמובן שוקולד-ת'אנדר. הם יכלו לנצח הרבה יותר אבל היתה זאת קבוצה שהיה חשוב לה יותר FUN מלנצח. קשה להסביר זאת, אבל תמיד כשראית אותם עולים, עלה בך החיוך כי ידעת שהם רוצים לנצח, אבל השואו חשוב להם לא פחות.

עם השנים הוא הוסיף שמות לדאנקים שלו, א-לה מוחמד עלי (שהיה בין חבריו הטובים):

*YO MAMA…

*SPINE CHILLER SUPREME…

*RIM WRECKER***

*DUNK YOU VERY MUCH

*HAMMER OF THOR…

*FLOP-A-DOP…

*GO RILLA…

*SEXOPHONIC…

*TURBO DELIGHT…

*'ALIEN PORTRAYIN…

*YO MAMA RUSSIA…

*NIGGER SWIGGER…

אין, אין היום דברים כאלה. אבל תמיד-תמיד נא לזכור שהוא היה שחקן כדורסל: ב-14 עונות NBA הוא סיים עם ממוצע של 12.8 נק' ו-6.6 ריב', כשברוב העונות הוא לא שחקן חמישייה. ולא צריך לספר כי זה בוודאי מובן מאליו שהוא בין עשרת המובילים במספר הפאולים בעונה ב-7 מ-14 עונותיו.

טיפש הוא לא היה. היה לו טור קבוע בעתון העיר 'פילדלפיה אינקוויירר' תחת "THE DUNKATEER TALKS BACK". טור פופולרי ביותר שהמשיך משך כל שנות משחקו בעיר. תשובותיו לקוראים גרמו לי לפעמים להשתין מצחוק כשיצא לי לקרוא את טוריו.

.בשנותיו האחרונות הוא אימן את ליהיי קרבון קומיוניטי קולג', והיה נציג ה-NBA במאורעות שונים ברחבי העולם.

ומה בקשר לשבירת הסלים?

"לא אשמתי. בתים ישנים. סלים ישנים. זכוכית מאפגניסטן!.

אפילו ביום מותו הוא גרם לי לחייך.

*

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 23 תגובות

  1. קודם כל, מצאתי: http://assets.espn.go.com/i/eticket/20100205/photos/etick_dawkins06_412.jpg

    להוסיף את זה כתמונה ראשית לפוסט?

    והוא נשמע כבן אדם נחמד ביותר, והיה שחקן מעולה, מפלייאוף 1979 עד פלייאוף 1982 יש לו 14.2 נק', 6.7 ריב' ו-1.7 חסימות למשחק, ב-27 דקות בערב כסנטר חשוב בפילדלפיה של דוקטור ג'יי נטולת מוזס מלון.

    האל אוף פיימר זה לא, אבל שחקן טוב מאוד כן. בנוסף, הוא הראשון שנבחר בדראפט מהתיכון ושיחק בליגה באותה שנה, והרבה שחקנים עשו את זה אחר כך. הוא אחד השחקנים היותר טובים בדראפט 1975 החלש

  2. תענוג.
    האתלטיות שלו לא נפלה במאומה מהאתלטיות של כל גבוה שהוא כיום,
    רק שלדאוקינס הייתה הרבה יותר עוצמה.

    1. ממש לא, המבנה של הסלים היה עדין, והשתנה כמה פעמים, אחרי שאקיל אוניל שוב השתנה המבנה והפעם הוא נשאר עד היום. נכון הוא לא נופל באתלטיות מהסנטרים היום אבל להגיד שהוא הרבה יותר עוצמתי זה טעות.

    1. יש מצב שאת הכינוי הזה קיבל באיטליה. מן הסתם גם שיחק נגד מכבי ת"א והכינוי חילחל. גם אני זוכר משהו כזה.

    2. הוא קיבל את הכינוי בבית חולים בפנסבלניה שנולד
      הרופא המילד הראה את דריל לאמא שאמרה
      בייבי ??? גורילה !!!

  3. בשנות השמונים, שבירת הסלים שלו היו שווי ערך להתעופפיות של הד"ר או לאסיסטים של מג'יק (לפחות בדימיון שלנו).

  4. באחד ממשחקי המחשב הראשונים ד"ר ג'יי נגד לארמ בירד מידי כמה מהלכים הסל יה נשבר מדאנק של הד"ר או שלשה של לארי ומיד היה נכנס למגרש המנקה שאסף את השברים עם מטאטא גדול. יכול להיות שההשראה היא דאוקינס?

    1. ההשראה היה סאנצז המנקה המקסיכני ב EA ספורט שהיה נכנס לנקות את המשרד מאוחר בלילה
      סאנצז היה משאיר החלון פתוח והח'ברה שלו משכונת קארוונים היו דופקים פריצות ומנקים את המשרד קומפלט
      בשביל לעשו רושם טוב על המשטרה סאנצז היה שובר החלון בשביל האמינות
      העסק נהיה ממש חדש והיו עושים פריצות אחת לשבוע , סאנצז נכנס לפריים

  5. תודה רבה על הפוסט מנחם
    חשבתי שהוא כונה "החיה" שהיה מועמד לשחק בישראל,
    או שטועה. נשמע אחלה בן אדם.

  6. ראיתי אותו כששיחק באיטליה וגם מול מכבי.
    ייחוד נוסף שלו באירופה לפחות היה שתמיד שיחק עם שרשראות זהב על הצוואר שמאוד בלטו ומעניין שלא חייבו אותו להוריד אותם אף פעם.
    היה סנטר מצויין ובוודאות שאין אף אחד ברמה שלו באירופה כיום

  7. בזמן שהייתי ילד אוהד פילדלפיה ומכבי ת"א, במכבי שיחק ארל וויליאמס. וכששיחקתי לבד במגרש הייתי מדמיין משחק בין וויליאמס ובייבי גורילה ואיך שלפעמים אחד חוסם את השני ומהכוח של השניים האלה הכדור מתפוצץ….

כתיבת תגובה

סגירת תפריט