טנקינג/עידו מוריה

במצב של אחד אפס במערכות, לאחר שבירה כפולה במערכה השנייה ותוצאה של 3:0, ריצ'ארד גאסקוט הגיש לבסס את השבירה השנייה שלו. גאסקוט, שעד אז הגיע לכל כדור והוציא לפועל את המכה המושלמת מכל אפשרות שניתנה לו, הזכיר לי ולכל הצופים מדוע לתקופה מסויימת הוא היה מקום חמישי בעולם ויורש אפשרי למלך רוג'ר.

קיריוס, אחד שמבין משהו בטניס, ידע שהוא לא יכול להמשיך לתת לגאסקוט לנצח אותו והוא חייב לחבל במומנטום שלו.

גאסקוט מגיש בקהנד. קיריוס מתעלם מהכדור והולך לצד של הפורהאנד… גאסקוט מגיש וקיריוס כבר בדרך לצד הבקהנד, בדרך הוא מגיע לכדור (שהיה יחסית חלש ל-T) ומעיף דרדלה לכיוון (תחזיקו חזק) הילדים שאוספים כדורים…. וגאסקוט עולה ל-4:0. קיריוס מסמן עם האגודל לפנטיקס. ומנצח את המשחקון ההגשה הבא. בדרך ל-4:1. בהפסקה בין המשחקונים קיריוס מבקש מהשופט הארכת זמן בגלל שהוא צריך להוריד זוג גרביים אחד (קיריוס, בפוזה של מדונה, לובש 2 זוגות גרביים).

השופט מבקש מקריוס להזדרז. קיריוס אומר לו שגם נאדאל לוקח לו זמן בין משחקונים (לפעמים 30 שניות). גאסקוט כבר חוזר למגרש מוכן להגיש.
השופט מבקש ממנו לבקש מגאסקוט רשות על בזבוז הזמן. קיריוס צועק לחלל האוויר: "ריצ'ארד, אני מחליף את הגרביים, OK?". הקהל נקרע מצחוק. גאסקוט מנצח ומחייך. מנצח בקלות את המשחקון ושובר.

קיריוס
מושך זמן. ניק קיריוס.

בסט הבא. קיריוס שובר ראשון ואז נשבר. הוא מציל 3 נקודות משחק (!!) ומנצח בעצמו את הסט. בסט לאחר מכן, שניהם שומרים על ההגשות. בשובר השיוויון קיריוס שולט ומגיע לנקודת סט. מאבד אותה בטעות כפולה על ההגשה שלו (@!$) ומפסיד 8:6.

אז כן. היה פה טנקינג ברור במערכה השנייה. קיריוס יקבל קנס של $20K על: NOT PLAY HIS HIGHEST EFFORTS", אבל, ממשחק של הפסד בטוח ב-3:0, קיריוס שינה את המומנטום ולקח מערכה, והיה מאד מאד קרוב להשוות את המשחק. וזה ביום שגאסקוט היה עליון עליו בכל אספקט של המשחק.

התגובות באוסטרליה נעו בין אלו שהגיבו כמוני, שהכל חלק מהתמונה הגדולה. לבין דון פרייזר. דון פרייזר, שהיא סוג של איקון מקומי (זכתה ב 29 קילו זהב בבריכה בשנת תרפפ"ו), אמרה בראיון שמעשה הטנקינג של קיריוס הוא "לא אוסטרלי" ועוד הוסיפה השחיינית הזקנה "שיחזור לאיפה שההורים שלו באו, וייצג אותם (!)".

יש פה נקודה קטנה שחשוב לי לשים עלייה פוקוס, בייחוד בבלוג של קוראים ישראלים. פרייזר הייתה מהאליטה (בעייני עצמם) הלבנה. הדור שהרשה את מדיניות ההגירה ללבנים בלבד, וחוקיי הגזע מול האבוריג'ינים. הלכה בשטח למי שישן או חי במדינת היהודים איפשהו במזרח  התיכון בפינה הרחוקה של אסיה. באירופה/ אוסטרליה/ ארה"ב כשתלכו לרופא, הוא לרוב יהיה בן מהגרים (סיני או הודי לרוב, יהודי או אפריקאי במקרים אחרים). כשתצטרכו עורך דין או פוליטקאי – אותו סיפור.

כשתרשמו את הילד לבית ספר ממשלתי למצויינים. רוב חצר בית הספר תהיה… של בני מהגרים (באוסטרליה זה אסייתים).
למעשה, אם תרצו בית ספר טוב, חפשו מקום שבו הילדים בבית לא מדברים אנגלית. ואת זה אני כותב מקאנטרי ויקטוריה, מקום שבו כמעט אין מהגרים ורוב בתי הספר נכשלים (ולכן גם יש אבטלה גבוהה, עוני וכו'…).
.
נחזור לטניס. קיריוס מסומן כעתיד הטניס העולמי. לא רק אני סימנתי אותו. נייק וביטס של ד"ר דרה, סימנו אותו. הוא קולח ואומר את דעתו (קרא לפרייזר: RACIST BRAT, כשבראט בכוונה זה כינוי גנאי מאד מאד עתיק), אבל יש לו עוד דרך לעשות. המשחק שלו לעיתים לחוץ ולעיתים הוא יוצא מפוקוס. אז מה? הוא רק בן עשרים…

בשנה שעברה הוא היה 144 בעולם. כעבור שנה הוא כבר 29 בעולם ועם תואר אחד בסבב ה ATP. המגמה ברורה. אז מה אם הוא קצת כהה מידי בשביל כמה אנשים…

רועי ויינברג

אחד מעורכי הופס. אוהב את מיאמי וגבוהים שמוסרים מעל 4 אסיסטים במשחק.

לפוסט הזה יש 13 תגובות

  1. סיפור שבהחלט מעורר מחשבה.
    עידו, אוסטרליה היא מדינה שאוהבת ספורט.
    האם גם בה, כמו בארה"ב, הספורט הוא אמצעי למוביליזציה חברתית של המעמד העני? ו/או של בני המהגרים?

  2. כמה תיקונים חשובים לעניין: התוצאה היתה 2-0 לגאסקה, בסהכ שבירה אחת בתחילת המערכה – הבדל סופר משמעותי כי משתי שבירות באמת קשה לחזור, במיוחד בוימבלדון, אבל שבירה אחת שלקיריוס יש 4 משחקוני הגשה של גאסקה לנסות לשבור זה ממש לא מערכה גמורה.
    אני לא שמעתי את הקהל צוחק מההתנהגות של קיריוס, שמעתי אותו שורק בוז ברור וקולני.
    עניין הגזענות זה נושא מעניין ביותר אבל הוא פנים אוסטרלי ואני לא מבין בו. מה שכן, הביקורת על הצעיר בן ה20 הגיע מכל כיוון ולא רק מאוסטרלים לבנים. זאת התנהגות מאוד חריגה ונעשתה בצורה הפגנתית. היא מצטרפת לראיון של קיריוס בו אמר שהוא לא אוהב טניס (או משהו בסגנון) ושם ספק גדול על העתיד של השחקן המוכשר אך פרובלמטי הזה.

  3. מה שראיתי מהתקציר זה ביזיון .אדם שמתנהג כמו ערס ישראלי ממוצע.בניגוד לכדורגל/כדורסל בטניס אם אין לך ריכוז מקסימלי לא תגיע יותר מידי קחוק (גם נולה ילד טוב סה"כ)

  4. להציג את זה רק מהזווית הצרה של המערכה והמשחקון הספציפי זה לצייר תמונה וורודה מדי.

    1. קודם כל, המשחקון המדובר היה במצב של 2:0 במערכה השניה, לא 3:0 כמו שכתבת. כלומר שבירה אחת בלבד לגסקה. אין אף שחקן שבמצב כזה זורק משחקון כדי לשבור ליריב את המומנטום. להיפך – שחקנים במצב הזה מנסים לשבור מיד בחזרה. קיריוס לא עשה טנקינג כדי לשבור מומנטום. הוא עשה טנקינג כי הוא תינוק מגודל מפונק שהחליט TO THROW HIS TOYS OUT OF THE COT.

    2. שנית, לא חושב שראיתי אי פעם שחקן שבאופן כל כך מופגן זורק משחקון ולא מתאמץ כשהוא לא פצוע. אני ראיתי את המשחק בשידור חוזר ובדיוק מהמשחקון הזה. לא ידעתי מה היה קודם. לא האמנתי למראה עיניי. קראתי לאשתי שתבוא לראות כי זה היה ביזארי והזוי.

    3. יש פרסומת באוסטרליה ׁלאוזניות (קישור למטה) שבה מופיע ניק שמשתמשת בצפצוף שלו על חוקים. הבחור כל כך מופרע שהוא גם משתבש בזה בפרסומות.

    4. באליפות אוסטרליה האחרונה אור הזרקורים היה עליו כמובן. ולצד הופעות מחשמלות ומלהיבות, זה היה מביך לראות אותו מקלל F*** פה ו F*** שם תכופות כשהמצלמות עליו.

    5. דון פרייזר אהבלה ודיברה שטויות, אבל רוב האוסטרלים שאני מכיר סולדים מקיריוס וההתנהגות שלו כפי שסלדו מטומיק. הם יתחברו להצלחות שלהם אבל לא סובלים את גסות הרוח שלהם על המגרש ומחוץ לו, את ההתנהגות הערסית והפה הגדול. וזה לא שזה טניסאי שזה במשהו, כן? פוטנציאל ענק אבל פישר שעוד לא קרע רקטה (אבל הטיח ושבר לא מעט כאלה). וזה כבר לא קשור לגזענות – האוסטרלים מכבדים ספורטאים לוחמים אבל לא סובלים אנטיפטים כמו קיריוס.

    6. זה לא היה הפסד בטוח בשום שלב. גאסקה לא איזה טניסאי על סטייל ג'וקוביץ או פדרר שקריוס לא יכול לחזור מולו, גם מפיגור של 2 מערכות או פיגור של שבירה או במערכה. אין לו איזה סרב כביר כמו אנדרסון והוא לא איזה סלע מנטלי.

    7. הציוץ שלו אחרי המשחק היה כ"כ צבוע. כאילו שכל ההתהגות שלו צריכה להיתפס כזו של ספורטאי ווינר שיש לו תשוקה למשחק. בולשיט.

    8. סולדים ממנו לא בגלל צבע העור שלו או המוצא שלו. סולדים ממנו בגלל איך שהוא מתנהג. כשהוא יצליח אז ישמחו להתחנף אליו ולהנות מההצלחה שלו, אבל עם התנהגות כזו אף פעם לא יאהבו אותו באמת.

    https://www.youtube.com/watch?v=-rMrkyMn-sY

  5. אהלן עידו, לידיעתך שמות צרפתיים או ממוצא צרפתי (ובכלל מילים בצרפתית) לא נהגים עם האות האחרונה. כך למשל יש לומר "רישאר גאסקה".

  6. מולי – קצת, יש המוני אבוריגנים שעשו קריירה יפה מפוטבול, ואיילנדר שהפכו לכוכבי רוגבי. אבל המשכורות כאן רחוקות ממה שכספי מקבל.. התמריץ לא באמת קיים. ולא ממש תמצא כאן שכונות מצוקה.

    סגי נהור, איתי וזה שלא הזדהה – אני ראיתי את המשחק לייב, יכול להיות שלא דייקתי במיקום של המשחקון שבו קיריוס עשה את הטנקינג, זה לא משנה כלום בעייני.
    קיריוס הרגיש שהמשחק בורח לו. כלום לא עבד לו, ולגאסקה הכל תקתק, הוא הרגיש שהוא צריך לעשות משהו בשביל לשנות את המומונט והמומנט השתנה.

    אני מאד סלחן לגביו, פדרר בגיל 20 היה פקעת עצבים. נובאק היה כשרון גדול אבל לייצן שזורק משחקים חופשי, מאריי דיבר לעצמו בצורה מוזרה, גם קיריוס צריך לעבוד את השלב הזה. בשביל להיות מפלצת מנטלית.

    המשחק הזה מול גאסקה מאד חשוב לרזומה שלו כי מזה הוא לומד הכי הרבה.

  7. אין לי בעיה עם שחקנים שמראים רגשות ואפילו אילו שצועקים פאק מדי פעם לא מזיז לי אבל קיריוס מתנהג כמו ערס ולזרוק משחקונים בצורה כזו מופגנת זה חוסר כבוד כלפיי המשחק וכלפיי הקהל ששילם הרבה מאוד כסף על זה. נראה לי שחוסר האובייקטיביות שלך משבש את השיפוט שלך במקרה הזו.

  8. קיריוס באמת התנהג כמו עארס מצוי. אבל שימו לב שבטניס, מלבד יואיט, לא היה "אוסטראלי לבן" רציני כבר איזה 30 שנה. כולם ממוצא יווני, קפריסאי, לך תדע. פרייזר "הלבנה" בוודאי רותחת…

    1. קיריוס אכן לא אוסטרלי ״מקורי״. הוא אמנם נולד באוסטרליה אבל אימו ממלזיה ואביו מיוון. מצד שני, גם הלבנים האוסטרלים אינם אוסטרלים ״מקוריים״!
      האנגלים החלו להתיישב באוסטרליה בסוף המאה ה-17. לפניהם, ועד לא מזמן במקביל אליהם, חיו שם האבוריג׳ינים. האבורג׳ינים היו מהעמים העתיקים (והמבודדים) בהיסטוריה – הרבה יותר מאיתנו היהודים. הם הגיעו לאוסטרליה מדרום מזרח אסיה בסירות קטנות לפני כ-40,000 שנה! לצערנו, האבוריג׳יני הטהור האחרון נפטר בתחילת המאה הקודמת.

  9. סגי נהור – אני בלוגר ולא מוכן להיות אובייקטיבי. קיריוס הוא אוזי לאד ומתנהג בדיוק לגילו. והוא נפלא. הוא עוד יהיה אלוף גדול.

    לכולם – כנראה לא ראיתם את גאסקה במשחק אבל הוא בכושר מטורף. אתמול הוא ניצח את השחקן הכי טוב בסבב.
    משחק המוחות שקיריוס עשה מולו גרם לדאסקה לשחק, קצת פחות טוב .

    אייל – תודה לאל שאנחנו כבר לא בשנות ה-80. אין אצלנו חלוקה לאוסטרליה לבנה ושחורה. למעשה כמו שכתבתי מלבד בפרלמנט וועדי העובדים, מי שמגיע למשרות חשובות הם בני המהגרים.
    בגלל זה האמירה של פרייזר הוא כזאת תלושה.

    מנחם – אין חלוקה כזאת. זאת פשוט התפלגות האוכלוסיה הנורמלית. סם גרות' ודאקוורת' שניהם מאייה ראשונה הם קוקנים. שזה בערך 25%-35% מהאוכלוסיה שהם קוקנים

כתיבת תגובה

סגירת תפריט