צדק אינו רלבנטי לכך שהפועל ירושלים אינה ביורוליג / מולי

EUROLIG

צדק אינו רלבנטי לכך שהפועל ירושלים אינה ביורוליג / מולי

בגיל חמש לקח אותי אבי בפעם הראשונה למגרש קטמון, למשחקה של הפועל ירושלים. האמינו לי שלא התלהבתי. זוכר בעיקר הרבה מדי מבוגרים, הרבה מדי רעש, חוסר הבנה מינימלי במשחק הכדורגל ובעיקר: הרבה מדי צפיפות.

בכיתה ב' החל התהליך שהפך את הכדורגל לחלק מהותי מחיי, ובכתה ד' נכנס גם הכדורסל. אין לי מושג מתי החלה האהדה להפועל ירושלים, אך אני חייב לומר שכאשר כל חברי עברו לאהוד את בית"ר בכתה ו', אני נותרתי נאמן לקבוצה, נאמנות שקיימת עד היום אם כי נוספה לה גם האהבה להפועל קטמון. אני מהמשונים שאומרים ש"כולם היו בניי" ואוהבים בה במידה את שלוש הקבוצות האדומות של ירושלים.

אז אולי יפליא אתכם, ואולי לא, אם אקבע נחרצות שלצדק אין שום רלבנטיות לכך שהפועל ירושלים בכדורסל אינה ביורוליג.

זה לא שאיני מאוכזב מכך, ברור שאני מאוכזב ואפילו מאוד אבל אני מאמין גדול שזכותו של כל אחד להחליט מי האורחים שהוא רוצה להכניס לביתו, וחברה, היורוליג הוא גוף פרטי שהחליט שהשנה הוא רוצה לארח במסגרתו קבוצות אחרות ולא את הפועל ירושלים.

שלא תהיה שום אי הבנה: אם זה היה בליגת האלופות הייתי מתקומם וצורח נגד אי הצדק והההדרה, שכן ליגת האלופות היא/היתה בבעלות פיב"א, וזהו איגוד בבעלות כל חבריו, ולכן אינך יכול להפלות אף אחד מהבעלים/חברים, אבל שוב, חייבים לזכור שהיורוליג הוא גוף פרטי שזכותו להכניס לשורותיו את מי שירצה בדיוק כשם שזכותי להכניס לביתי את מי שארצה.

אבל היורוליג אינו רק גוף פרטי הוא גם ובעיקר גוף מסחרי. וה"צדק" היחיד של גוף מסחרי הוא לעשות כמה שיותר כסף. מבחינת הכסף – בצדק מוחלט- עדיפה למשל קבוצה ברמה נמוכה וחסרת הישגים עם שוק גדול על-פני קבוצה מעולה עם שוק קטן.

גם ביורוליג, כמו בחברה פרטית, יש בעלי מניות עיקריים שיש להם פריבילגיות. מכבי ת"א חתמה על חוזה עם היורוליג ולכן הפכה (לפחות בינתיים) לאחת מתשע הקבוצות שיהיו היורוליג ללא קשר להישגיהן. קבוצות אלו תישארנה בו גם אם לא תהיינה הטובות ביותר…

ועדיין, מאחר ומשחקים משעממים לא תורמים מאומה לעשיית כסף,  יש לשאוף להביא את הקבוצות הטובות ביותר כי מתח ואיכות מוכרים כרטיסים.

אז האמת, אינני יודע אם מכבי מעדיפה את ירושלים ביורוליג או לא ואיני יודע לאיזה כיוון היא משכה את השמיכה, אבל מבחינתי זה לא משנה מאומה. לטעמי יותר חשוב לדעתי מה ירושלים תעשה מאשר מה מכבי תעשה או לא.

אז מה ירושלים כן יכולה וצריכה לעשות?

אורי אלון אמר בראיון ששמעתי את המילים הנכונות: התפקיד שלנו הוא לגרום לכך שלא יוכלו להתעלם מאיתנו ביורוליג.

אני מפרש זאת בכל שעל הפועל ירושלים לגרום לכך שהערך המוסף שהיא תביא באיכות ומצוינות יגבר על גודל השוק הקטן בישראל, בקיצור היורוליג, קצת כמו אלוהים, עוזר למי שעוזר לעצמו.

לכן על ירושלים להשקיע כסף בשחקנים ומאמן כדי שהקבוצה גם תיקח כמה אליפויות בארץ וגם תגיע להישגים מעולים באירופה.

והאמינו לי, אם ירושלים תזכה ביורוקאפ ובאליפות הארץ שנתיים ברציפות, גם היורוליג יחתום איתה על חוזה השתתפות בעשור הקרוב.

אמן ואמן והלוואי שזה יקרה, וקדימה הפועל.

 

מולי

איש של מילים: כותב סדרתי, עורך, מתרגם ופילוסוף של ספורט. אפשר לראות חלק ממה שפרסמתי כולל קישורים ליומן הקורונה ורשימת פרסומים כמו "על ספורט ומהויותיו", "מסע בעקבות אוהדים", "ליקוטי ספורט" ו- "בלוז של תקוות ומורדות - סיפורי קבוצת הניו אורלינס פליקנס 2015-2017" ורבים אחרים... באתר: https://hamuli4u.wixsite.com/muli4u

לפוסט הזה יש 23 תגובות

  1. הלוואי שתצליחו (ואני אומר את זה ברצינות, בתור אוהד חולון).

    היורוליג זו בדיחה… כאילו ההמשך של גביע אירופה לאלופות… אבל לא.

    זה מזכיר לי את אחת מאמרותיו המפורסמות של גראוצ'ו מרקס : "אני לא מוכן להיות חבר במועדון המוכן לקבל אנשים כמוני."
    הלוואי והיורוליג יתחננו שתצטרפו אליהם ותתנו להם אצבע משולשת 🙂

  2. הרגת אותי עם האמרה של מרקס 🙂
    למולי היול"ב נותן מצג שווא כאילו להשגים ספורטיביים יש משקל בהחלטה מי יכנס למפעל היורוליג ומי לא, וזה בפירוש לא נכון. אני גם לא בטוח שהגעה לצי גמר או רבע גמר יורוקאפ הייתה משנה את ההחלטה. הרי נכנסו קבוצות שלא הגיעו לשום הישג העונה כדרושפקה שה"הישג" היחיד שלה הוא היותה שייכת למדינה הנכונה מבחינת והעובדה שהמאמץ של היורוליג זה טורקיש איירליינס. אם זו ליגה פרטית אז שלא תתיימר להציג את עצמה כמייצגת את הספורטיביות וטובת הכדורסל האירופי. מבחינה ספורטיבית טהורה גם לירושלים לא בטוח שמגיע להיכנס למפעל השנה. אני זוןכר בשנות ה80-90 שמכבי התמודדה עם כל מיני קבוצות מאנגליה ושוודיה כדי להיכנס לגביע האלופות. זה היה די מגוחך באיזו רצינות תהומית לקחו זאת ראשי מכבי , אבל מבחינה ספורטיבית טהורה גם לקבוצות הקיקיוניות ההן היה סיכוי ממשי להעפיל ל-8 הגדולות.

    1. אלעד, זו בדיוק הנקודה. הרי גם אלבה ברלין איננה שם וההישגים שלה באירופה טובים הרבה יותר מאלו של הפועל.
      זה ארגון עסקי וטורקיש אייליינז הוא הספונסר של הליגה ולכן לליגה התורכית יש נציגות נכבדת, הפעם, זה על חשבון הפועל.

      1. מולי הבעיה היא שזה ארגון שמתיימר לייצג את הכדורסל האירופי והוא הגוף המוביל בתחום. אם הוא היה רק ליגה פרטית ובנוסף היה גם ליגה נוספת שמאפשרת לכל קבוצה שעומדת בקריטריונים ספורטיביים להתמודד על כניסה ניחא, אבל המצב הזה בעייתי כי הוא יוצר מועדון סגור שאין אליו אפשרות כניסה עפ"י קריטריונים ספורטיביים אלא אינטרסים של מאן דהו. זה רע לכדורסל בכלל והישראלי בפרט. ואגב גם ירושלים עשתה טעויות בהתנהלות אבל היא מנסה לשחק לפי כללים שלא היא קבעה אותם, ולעשות הפגנות ולנסות להיות דון קישוט לא יעזור ולא ישנה. בכל מקרה מדובר במציאות בעייתית.

    2. אלעד זה לא רק מכבי…אני זוכר את עצמי כאוהד לא יישן בלילה שמא נעוף לבנפיקה שכזו ו…לא יהיו ימי חמישי ..זה הטריף אותי.
      אתה יודע מה עברתי כשהיינו יחדו בכיתה י' ומכבי חטפו ערב ראש השנה הפסד לקבוצה בשם פואי משוויץ בחמש הפרש ?
      יישר נהייתי חולה והלכתי למרפאה …להוציא גימלים …( אם יש דבר כזה לתיכוניסט )….הכל בכדי לראות את הגומלין ולהירגע….מכבי כמובן הביסה הגומלין כל הדרך למלחמת המפרץ ולפיינל פור …ולתבוסה השחורה ההיא ביום הזיכרון לברצלונה של אפי 101-67 ( לטענת שמעון יום הזיכרון לא חל בספרד …כמדומני ספרד בעיר שאירחה את הפיינל פור לאותה עונה …סארגוסה ?)

  3. מכבי ת"א דווקא הימרה על הסופרוליג (פיב"א) ולא על היורוליג (יול"ב).
    אין לי בעיה שהיורוליג מפעל פרטי, אבל אני מבקש שיחוקק חוק שמותר לי לסטור לכל מי שמכנה את הזוכה בו "אלופת אירופה".

        1. מקסיקו לדעתי שייכת לצפון אמריקה. מאכז אמריקה זה קוסטה ריקה, פנמה, ניקרגוואה ושאר המדינות שתלויות שם על החוט בין האמריקות ודואגות ששני הצדדים לא יסחפו לקטבים לא?.

  4. מה שמעניין עכשיו זה מה יהיה הסגל של ירושלים כי שחקנים מובילים כמו תומספון (דיון, לא קליי..) ירצו לעזוב אם הקבוצה לא משתתפת ביורוליג.

      1. מהלך מצער ותמוה של מכבי. רנדל הוא שחקן מסור, צנוע ומקצועי. לא חסרים סיפורים על ההשקעה שלו (היה מגיע חולה לאימוני רשות וכו') למה לשחרר אותו?! 🙁

  5. מולי קראת והיית צודק…אם כנגד הליגה הפרטית הזו הייתה ליגה אחרת שהייתה נותנת במה לקבוצות הטובות מקצועית.
    היורוליג לא אמרה מהתחלה שהיא ליגה פרטית.
    אם היורוליג הייתה אומרת זאת באופן צלול מהתחלה אני מאמין שממזמן הייתה קמה אלטרנטיבה ( המדוברת כיום).
    אלא שהיורוליג התיימרה ו עדיין מתיימרת להראות מצג שווא של ספורטיביות ( מכאן הכרטיסים החופשיים לאליפות פולין ,צרפת ,גרמניה ,איטליה וטורקיה למשל )
    קיצורו של דבר אתה רוצה להיות ליגה פרטית ? אז תהיה עד הסוף ואל תמכור אשליה של קריטריון מקצועי.
    והסיבה היחידה שהיורוליג מוכרת את האשליה המקצועית היא מהפחד של ההתפכחות וההתמרדות של קבוצות שונות ביבשת

    1. מסכים איתך, אבל אנא זכור שהיורוליג קמה שהתמרדות של הקבוצות הגדולות נגד פיב"א.
      למעשה היא אמורה להיות התאגדות של "הקבוצות הגדולות" של אותה תקופה שרצו יותר כסף.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט