וילמה רודולף – האיילה השחורה / אלעד אייל

וילמה רודולף – האיילה השחורה

מי לא מכיר את פורסט גאמפ עם הברזלים על הרגליים והצליעה המשונה שלו מנסה לברוח מאותם ילדים מציקים שנהגו להתעלל בו, ואז רגע לפני הסוף הידוע מראש כשהילדים משיגים את פורסט, הברזלים נושרים מרגליו ופורסט פורץ בריצה מהירה ומשאיר את רודפיו המומים הרחק מאחור, הוליווד אלא מה.
עכשיו קבלו תסריט הוליוודי נוסף על ילדה צעירה אפרו אמריקאית שגדלה בדרום הגזעני של ארה"ב, בת למשפחה מרובת ילדים שחלתה בפוליו ועד גיל שבע הייתה משותקת ברגל אחת. הילדה הקטנה לא יכלה בכלל ללכת, לא כל שכן לרוץ. כשעל רגלה סד מתכת עד גיל תשע, איש לא יכול היה להעלות בדמיון הפרוע ביותר שהילדה הזו תעפיל לפסגות ספורטיביות מרשימות ביותר, אבל לפעמים המציאות עולה על כל דמיון. אותה ילדה קטנה שאיש לא נתן לה סיכוי כלשהו, גדלה והפכה לספורטאית מרשימה. היא גילתה כישרון מיוחד לריצה והפכה בגיל 20 לאחת האלופות האולימפיות הגדולות בריצות הקצרות. נשמע מופרך מכדי להיות אמיתי ?
יש סיפורים שנועדו לעורר השראה בכולנו, וזה כנראה אחד הסיפורים האלה שמבריקים כמו ברק מעל דרך חשוכה ומראים את הכיוון הנכון. זהו סיפורה של וילמה רודולף.

 


וילמה נולדה לפני 75 שנה ב23/6/1940 בעיצומה של מלחמת העולם השנייה בקלארקסוויל טנסי. היא הייתה הילדה מספר 20 במשפחה, והייתה ילדה חולנית בילדותה. בגיל שש חלתה בנגיף הפוליו שגרם לה לשיתוק ברגלה השמאלית. סד המתכת ליווה אותה עד גיל תשע, ואחיה ואימה טיפלו בה במסירות רבה, ומכאן והלאה נפתחה הדרך להצלחה. וילמה שיחקה כדורסל בתיכון המקומי, עד שצדה את עינו של מאמן הריצה באוניברסיטה המקומית של טנסי. וילמה עזבה את הכדורסל, והחלה להתמקד בריצה ועד מהרה הפכה לאחת הטובות בתחום.
בגיל 16 כבר השתתפה באולימפיאדת 1956 שהתקיימה במלבורן אוסטרליה, כחלק מנבחרת השליחות של ארה"ב, וזכתה במדליית הארד. אבל זו הייתה רק ההקדמה. המנה העיקרית של הסיפור הגיעה כעבור 4 שנים באולימפיאדת רומא 1960.

רודולף השתתפה בשלושה מקצועות על המסלול 100,200, 4×100 וזכתה בשלוש מדליות זהב. רודולף הגיעה למשחקים כשהיא מחזיקה בשיא העולמי ב-200 מטרים בריצת המאתיים. בחצי הגמר למאה מטרים השוותה את השיא העולמי 11.3, ובגמר שברה את השיא עם רוח גבית גבוהה מהמותר והתוצאה לא הוכרה כשיא. במאתיים היא השוותה בחצי הגמר את השיא האולימפי 23.2 אך בגמר עם רוח נגדית היא ניצחה עם תוצאה של 24 שניות בלבד. גם בריצת השליחות היא לא אכזבה כשבחצי הגמר שברה עם חברותיה את שיא העולם ביותר משניה ל 44.4, ובגמר כרצה הרביעית סגרה פיגור של מטר וניצחה בפער של שלושה מטרים את הגרמנייה שרצה מולה. שנה לאחר מכן שברה את השיא בריצה ל100 מטרים בעשירית השנייה ל11.2.

 


רודולף נחשבת לפורצת הדרך הראשונה לספורטאיות אפרו אמריקאיות, והייתה גם פעילה למען זכויות ושוויון לאפרו אמריקאים. אחת הצלחות שלה בתחום הייתה התעקשותה לקיים מצעד הוקרה מעורב שחורים ולבנים בעיירת הולדתה לאחר הצלחתה הפנומנאלית במשחקים האולימפיים ברומא בניגוד לדעתו של מושל טנסי שנאלץ להיכנע לדרישתה וקיים את המצעד המעורב לראשונה בתולדות העיירה.
לאחר פרישתה שימשה כמאמנת ולימדה חינוך גופני בקרלארקסוויל, ואף הקימה קרן שסייעה באמצעות ספורט לילדים מוגבלים. היא נבחרה להיכל התהילה הלאומי ב1974. רודולף נפטרה בגיל צעיר מדי 54 לאחר מאבק בסרטן המוח 11/12/1994 והותירה אחריה זיכרונות מרגשים, דמותה מעוררת ההשראה שימשה דוגמא ומופת לדורות רבים של ספורטאים וספורטאיות אחריה והיא בהחלט ממובילות הלפיד לפני המחנה.

 

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 24 תגובות

  1. תודה רבה אלעד, סיפור מרתק ובהחלט מעורר השראה.
    חייב לציין שבשנים האחרונות ההתעניינות שלי באתלטיקה בירידה, הרבה מזה בגלל שהפסיקו לשדר תחרויות (בעיקר גולדן ליג) בערוצים הפתוחים.
    אולי בעזרת הופס וכתבות כמו אלה אני אחזור להתעניין, בייחוד עם אליפות העולם שבפתח.
    אגב, אתה יודע כמה אצניות בהסטוריה היו גם אלופות אולימפיות וגם שיאניות עולם ב100 ו-200?

    1. פלו ג'ו בטוח
      עשתה 10.49 ב 100
      ו21.34 בסיאול ב 200 שהיה שיא עולם
      שיאים שישברו עוד 20-30 שנה לפחות

      1. את השיא ב-100 פלו ג'ו קבעה במבחנים האמריקאים לסיאול וככל הנראה הייתה שם בעיה במד הרוח כי כל הריצות באותו יום הראו על רוחות חזקות, בעוד בריצה הזו המד הראה 0.0.
        לגבי האלופות ושיאניות ב100 ו200 בו זמנית אבדוק את זה.

        1. אני יודע שרנטה שכטר ממזרח גרמניה זכתה במינכן 72 בזהב ב100 ו-200 כשהיא קובעת שני שיאי עולם אבל בדיעבד אחרי התפרקות מזרח גרמניה התברר כי היא אולצה לצרוך סטרואידים אנאבוליים ולא ברור לי מדוע לא ביטלו את התוצאות והשיאים שלה. בכל מקרה אחרי פלו ג'ו אף אחת לא זכתה בשני המקצועות והחזיקה בו זמנית גם בשיאי העולם.

  2. יופי של פוסט. תודה.

    צריך לציין, שהזכייה של רודולף באולימפיאדת 1960 הייתה משמעותית מאוד עבור התנועה לכיות האזרח בארה"ב בעיקר בגלל שאולימפיאדת 1960 הייתה הראשונה שזכתה לסיקור בינלאומי מקיף.
    הצלחתה לצד ההצלחה של קסיוס קליי (מוחמד עלי) באולימפיאדה מונפו לקידום המאבק לזכויות השחורים בארה"ב.

  3. גאטלין קבע באליפות ארה"ב תוצאה פנטסטית ב200 מטרים 19.57. השאלה הגדולה לגביו האם הוא נקי ואם ומתי הוא יתפס?

    1. מציב אותו מס 5 בהיסטוריה של הריצה אחרי בולט, בלייק, ג'ונסון ודיקס. מרגיש כאילו הכתובת על הקיר במקרה שלו, במיוחד בגילו.

  4. אחת הגדולות ביותר, שאולי פלו ג'ו מתחרה איתה, אבל במקרה שלה עדיין יש ספק בקשר לסמים.

    זה מזכיר לי סדרת כתבות שכתבתי על 27 הספורטאים הטובים ביותר בהיסטוריה של המשחקים האולימפיים לקראת לונדון 2012, אולי אעלה את הסדרה מחדש (ואסיים אותה) לקראת ריו 2016.

    1. מה כתבת, מתי כתבת ?! אתה צעירצ'יק מתי היתה לך בכלל הזדמנות לכתוב, ובן כמה היית צוציק ? מעניין מה כתבת לקראת האולימפיאדה באטלנטה.
      🙂
      גאון הוויינברג הזה, יש לך עתיד מובטח כאיש ספורט חשוב

  5. אלעד מאמר נפלא תודה רבה.
    לצערי האתלטיקה מבאסת בגלל שכמעט אין שיאים חדשים …וכשיש כולם חשודים אוטומטית בסמים ( מישהו באמת יכול להתחייב שבולט נקי ?).
    האתלטיקה צריכה לעבור שינויים רבים כאשר השינוי הראשון הוא החלפת כמה מקצועות אולימפיים .
    תחשבו למשל ריצות למרחקים של 300,500 ו 1000 מטר.
    זה יחשוף אותנו לספורטאים חדשים ,לשיאים חדשים ולהחיית האתלטיקה.
    מקווה שמישהו יקשיב כי בתור חולה אתלטיקה אני מוצא עצמי פחות ופחות נלהב משנה לשנה .

    1. אני מסכים איתך אהרון והאתלטיקה בהחלט צריכה ריענון רציני, ואני מקווה שמישהו בהתאחדות האתלטיקה העולמית ירים את הכפפה. ובכל זאת אני לא רואה שום ענף ספורט אחר שיש בו כאלה דרמות והפתעות כמו אתלטיקה קלה.

  6. מצוין, אני מאוד אוהב אתלטיקה ושמח לקרוא עוד ועוד.
    היום האתלטיקה הרבה יותר תחרותית ואף אחד שהחלים מפוליו לא יוכל כבר להיות אלוף.
    ולאלה שמתנגדים לחיסונים מכל מיני נימוקים — שמתם לב כמה מקרים של שיתוק ילדים היו פעם. למה היום לא שומעים על מקרים כאלה ? הכל בזכות החיסון.

    1. תודה על המחמאות. ביקשתי ממנחם להתחיל לכתוב סקירה של כל אליפויות העולם בא"ק 14 במספר עד כה עם האירועים החשובים, שיאי העולם, הכוכבים הגדולים וכו', ואני מקווה להתחיל לעבוד על זה בהקדם כהקדמה לאליפות הקרבה. מסכים לגמרי לגבי החיסונים ואנטיביוטיקה שהכחידו המון מחלות שקטלו מיליונים בעבר .

  7. תודה על המאמר המעניין. ריצות קצרות (גברים/נשים) הן מהאהובות עליי (גו אליסון פליקס!)
    נדמה לי או שלא מעט אצנים וספורטאים מתחום האתלטיקה הקלה לא מאריכים ימים?
    ולגבי עניין הסמים, אני בטוחה שהשימוש בהם נפוץ גם בתחומים שונים, אבל בגלל שהבדיקות בתחום האתלטיקה הן קפדניות יותר (שלום לכם אצנים אמריקאים..) נוצרה סטיגמה לאתלטים.
    אפשר להזמין מאמרים? 🙂 אם כן, אשמח לקרוא על הקפיצה במוט, זה נראה כ"כ מורכב עם ההרצה, הנעיצה והזריקה שאי אפשר שלא להתפעל.

    1. את יכולה להזמין מאמרים בכלל, לא רק בספורט. צוות הכותבים יעשה את המירב על מנת לבלשט אותך ואם לא נצליח נביא מומחה מבחוץ
      🙂

      1. חן חן אולם כמאמר הפולניות: איני רוצה להטריח את הזולת.. 🙂
        בינתיים, אני מרחיבה אופקים ולומדת על פוטבול (מה הקטע עם הכריות לכתפיים?! אני צריכה לשאול את גיא..)
        מקווה שהשלב הבא אחרי הזמנת מאמרים, הוא הזמנת משלוחי אוכל מהאתר..

    2. לזכותם של האמריקאים יאמר שלמזרח גרמנים היה את העונג להתחיל ראשונים, והם גם לקחו את זה כמה צעדים קדימה עם נשים שקיבלו הורמונים גבריים.

      אוי…דווקא קפיצה במוט? היום זה מקצוע בשליטה בלעדית של לאבילני ודי משעמם לי לכתוב עליו, אבל אני בטוח שהאשך יהיה מוכן להתנדב 🙂

כתיבת תגובה

סגירת תפריט