הישגי כדורסל מטורפים שכנראה שלא שמעת עליהם – טמיקה [דבון] קאצ'ינגס: הראשונה להגיע להישג הכדורסל הנכבד מכולם (1) / מולי

FIVEX2

הישגי כדורסל מטורפים שכנראה שלא שמעת עליהם – טמיקה [דבון] קאצ'ינגס:

הראשונה להגיע להישג הכדורסל הנכבד מכולם /  מולי

בכדורסל המודרני  נותנים כבוד להישגים, בכדורסל המודרני נותנים כבוד לסטטיסטיקה כמייצגת ההישגים. מכך שבכדורסל המודרני עלינו לתת כבוד ויקר מיוחדים לטמיקה [דבון] קאצ'ינגס (Tamika Devonne Catchings).

טמיקה דבון קאצ'ינגס נולדה בעשרים לאחת ליולי 1979 בסטנפורד ניו ג'רזי. אביה, הארווי קאצ'ינגס, שיחק בנ.ב.א.  בין השנים 1974-1986. היא נולדה עם בעיית שמיעה והיה עליה לשים מכשיר שמיעה בילדותה. ב 1995 היא שיחקה בתיכון סטיבנסון שבאילינויז וזכתה בשנה זו בתואר "מיס כדורסל" של אילינויז, הצעירה ביותר שזכתה בתואר זה.

בכדורסל המודרני בוחנים סטטיסטיקות בחמישה מדדים עיקריים: מפר הנקודות, מספר הכדורים החוזרים, מספר האסיסטים, מספר החסימות ומספר החטיפות.

בשנת 1996 טאמיקה עברה לעיירה דאנקאנוויל בטקסס שם שיחקה בתיכון דאנקאנוויל והובילה את קבוצת הכדורסל שלו לאליפות טקסס ובמקביל גם את קבוצת הכדורעף של התיכון לאליפות טקסס (הזכייה היחידה עד כה).

גם מחוץ לכדורסל, עשר הוא מספר מיוחד בתרבותנו.  עשר הוא למעשה הבסיס לשיטה העשרונית וככזה יש לו מקום מיוחד כאשר סולמות ציונים רבים מבוססים על 10 דרגות, והמספר 10 מציין בדרך כלל את הדרגה המיטבית. "אתה עשר" נאמר לאדם  כאות שבח. גם ביהדות יש למספר עשר משמעות מיוחדת ועשרת הדברות, עשרה מאמרות שבבריאת העולם (משנה, מסכת אבות, פרק ה', משנה א'), עשר מכות מצרים, עשרה דורות מאדם הראשון ועד נח וכן עשרה דורות מנח ועד אברהם, ודרושים עשרה למניין -כלומר לתפילה-בציבור הן רק חלק מהדוגמאות לכך.

בהמשך, קאמינגס המתנשאת לגובה 1.85 מ' שיחקה באוניברסיטת טנסי, ונבחרה שלישית בדראפט ה WBBA ע"י קבוצת אינדיאנה פיבר בה היא משחקת מאז שנת 2002. במקביל היא שיחקה  גם בספארטאק מוסקבה, לוטוס גאדינייה ובגאלאטאסאריי התורכית.

כבמשתמע מתרבותנו, גם בכדורסל מאזן דו ספרתי, כלומר של עשר נקודות ומעלה נחשב כראוי ו"דאבל דאבל" מציין הצטיינות במשחק, טריפל דבל, כלומר השגת מאזן דו ספרתי בשלוש קטגוריות הינו מחזה נדיר ורק מעטים בהיסטוריה הצליחו להגיע לקוואדרופל-דאבל , כלומר מאזן דו-ספרתי בארבע מחמש הקטיגוריות.

קאצ'ינגס היא ללא-ספק בין השחקניות הטובות ביותר בעולם. היא זכתה כשחקנית הרוקי של השנה, זכתה להיבחר תשע פעמים לאול סטאר של ה WNBA, חמש פעמים היא זכתה כבתואר שחקנית ההגנה של השנה,  זכתה פעמים בתואר בעלת הרוח הספורטיבית של השנה, זכתה בתואר שחקנית השנה (MVP) ב 2012, כמו גם בתואר ה MVP של הפלייאוף באותה שנה כשהובילה את קבוצתה, אינדיאנה פיבר,  לאליפות ה WNBA.  בארונה גם שלוש מדליות זהב אולימפיות עם נבחרת ארה"ב ועוד שתי מדליות זהב ומדליית ארד באליפות העולם לנשים לכדורסל והבה ונזכור שהיא עדיין שחקנית פעילה ועוד ידה נטויה…

ועדיין, את ההישג המטורף ביותר שלה, זה שסביר שמעולם לא שמעת עליו, ההישג שהוא לטעמי ההישג האופטימלי  של כל שחקן/נית כדורסל בהיסטוריה,  היא עשתה במסגרת קבוצת הכדורסל של תיכון דאנקאנוויל, עת,  בשנת 1997, היא הייתה הראשונה בכל היסטוריה המתועדת של משחק הכדורסל להשיג קוואנטיפול דאבל, כלומר מספר דו ספרתי בכל חמש הקטגוריות: 25 נקודות, 18 כדורים חוזרים, 11 אסיסטים, 10 חטיפות ו 10 חסימות.

בהקשר זה ראוי לציין גם את השנייה עד כה שהשיגה הישג מטורף זה. המדובר באיימי אורטנר מתיכון נורת'רן להאיי בסלאטינגטון שבצפון מחוז להאיי בפנסילבניה, שבשביעי לינואר 2012, במסגרת ניצחון החוץ 34-70 על תיכון פיוס העשירי בבאנגור שבמחוז נורת'אמפטון, פנסילבניה, השיגה (בהדרכת אביה ששימש אז כמאמן הקבוצה) 26 נקודות, 20 כדורים חוזרים, 10 אסיסטים, 10 חטיפות  ו-11 חסימות.

כבוד לטמיקה דבון קאצ'ינגס

כבוד לאיימי אורטנר.

@}—}—     —{—{@

מולי

איש של מילים: כותב סדרתי, עורך, מתרגם ופילוסוף של ספורט. אפשר לראות חלק ממה שפרסמתי כולל קישורים ליומן הקורונה ורשימת פרסומים כמו "על ספורט ומהויותיו", "מסע בעקבות אוהדים", "ליקוטי ספורט" ו- "בלוז של תקוות ומורדות - סיפורי קבוצת הניו אורלינס פליקנס 2015-2017" ורבים אחרים... באתר: https://hamuli4u.wixsite.com/muli4u

לפוסט הזה יש 29 תגובות

      1. נו, מי זה כבר יכול להיות . . .
        כתבה יפה בסדרה של מולי על ספורטאים שמעולם לא שמעת עליהם וכנראה שיש לכך סיבה
        סתם מולי, על הכיפאק 🙂

  1. אחלה כתבה.

    מצטער, אבל ההישגי ספורט האלה לא קשורים לכלום בכדורסל תיכונים. זה כמו נער קרואטי אחד שקלע 140 נקודות ואחרי זה הגיע לציבונה זאגרב. למדוד הישגים שם זה מיותר

    1. רועי, בארה"ב יש סטטיסטיקה לכל דבר שקשור בכדורסל.
      לכל הליגות הרשמיות בתיכונים, במכללות, במקומות העבודה ואפילו… בנ.ב.א.
      הכול נרשם ונמדד ומסוקר ומתועד, ולמרות זאת, אף אחד ואף אחת, חוץ משתי אלו, לא הצליח לעשות דבל מחומש..

      אם זו לא בעיה, למה אין המונים שכאלו?
      למה רק שתיים מאז שבשנות השבעים עת הוחלט למדוד את חמשת הקטגוריות הללו?

      1. אתה מפספס את הנקודה. אפשר להגיע להרבה שיאים כאלה. זה כמו ענת דרייגור, שקלעה 144 נקודות במשחק בליגה השנייה בארץ. השחקנים הגדולים ביותר יכולים לעשות דברים כאלה על בסיס קבוע, בעיקר בכדורסל תיכונים נשים, שם התחרויות פחות צמודות מאלה במקבילה הגברית.

        קאצ'ינגס אחת מגדולות שחקניות ה-WNBA בהיסטוריה, אורטנר בדרך להיות כזאת.

      2. מולי ענית בעצמך. רק בארה"ב ישנה אובססיה כזאת לנתונים ולכן שם נשברים כל השיאים. במקרה הזה השיא חושב אבל קוב "הדיאים" שנשברים הםאיזוטריים לגמרי.
        העניין הוא שיכול להיות שאפילו אני בכיתה ז' עשיתי קוודרופל דאבל נגד הקטסל של קיבוץ לביא אבל אף אחד לא שם לב . . .

  2. מומי שבר את שיא הקליעות בכל הזמנים במגרש בנווה ברבור
    היה משחק ואן און ואן נגד אריה בביוף
    אריה פתח 16 -0 מומי דפק לו קטנה התחיל לצלוע עשה קאמבק ניצח 158 – 102
    מומי היה לו מוב קרש סל מהאותיות ץ מומי היה דופק פסוליה וראש שום לפני כל משחק היה מרווח 2 בלטות מכל שומר

  3. לי ביסודי היה קוואנטיפול דאבל של 12 גוגואים, 18 ג'ולות, 15 הברזות, 10 כאפות שחטפתי אחרי שהסתפרתי ו-30 ימי ריתוק אחרי שנתפסתי זורק פצצת סירחון לחדר המנהלת…

  4. כבוד
    קראתי עליה כשהיה הפוסט על אלאג'ואן
    אני הייתי אלוף בית הספר הפתוח בשש בש. ניצחתי את איציק מלבורו בחצי גמר ואת ענבל ______ בגמר. אחכ היא הייתה חברה שלי לקצת זמן… 🙂

כתיבת תגובה

סגירת תפריט