על ספורט וקולנוע – 10 סרטי ספורט מומלצים

בתור חובב סרטים וספורט מושבע, אני תמיד נהנה מסרט ספורט טוב.

בשנים האחרונות, הרגשתי האישית היא שכיום ישנם פחות סרטים המבוססים על תסריטים מקוריים, ויותר  סרטי המשך למותג מצליח (אשר חלקם מצולם משיקולים כלכליים בלבד), סרטים המבוססים על רבי מכר, וכן סרטים המסתמכים על אירועים אמיתיים. מכאן, אני צופה שבשנים הקרובות, מספרם של הסרטים העוסקים באופן ישיר בענף ספורט מסוים, יעלה גם הוא.

גם בישראל הקטנה ניסו את הנוסחא. בגזרת המסך הקטן, נחשפנו לטלנבולה "האלופה", ותכנית הריאליטי "גולסטאר" זכתה לפרסום רב. בגזרת המסך הגדול, ניתן לציין את "בית"ר פרובאנס" משנת 2002, וכן את "שושנה חלוץ מרכזי" שיצא לאקרנים בשנה האחרונה (2014), וקצר הצלחה מקומית נאה. אני הכי אהבתי את "מלך הסלים" (1988) בכיכובו של דובי גל, פקיד נמוך קומה מרשות הדואר שמתגלה כאחד הצלפים הגדולים על פרקט הכדורסל, אך זו כבר הבעיה שלי, בה אנסה לטפל ביום מן הימים…

אגדה בחייו. דובי גל

 אני עדיין מחכה שמפיק כלשהו ירים את הכפפה, ושנזכה לסרט ישראלי בו דמותו הראשית תהיה של ספורטאי המתחרה בענף אולימפי כלשהו, אשר יתאר את קשייו לנהל אורח חיים ספורטיבי לצד ניסיונו להתפרנס בכבוד דרך עבודות מזדמנות, וכן את ניסיונו לעמוד בציפיות עסקנים שנזכרים בו פעם בארבע שנים, ולהגיע להישג ספורטיבי בעודו מתמודד מול הטובים בעולם בתחומו, אשר יספרו כמובן על הכבוד לו הם זוכים בארצם. זו יכולה להיות דרמה המבוססת על סיפוריהם של ספורטאים בשר ודם (ובכך לספק להם עוד עבודה מזדמנת), קומדיה בה הספורטאי שלנו עושה פאדיחות, או סרט מדע בדיוני, בו האולימפיאדה מתרחשת בישראל (טקס הפתיחה באיצטדיון רמת גן? הכפר האולימפי בוינגייט?).

עד שזה יקרה, אם בכלל (עיתוי טוב – שנה אולימפית), ברצוני להמליץ לכם על 10 סרטי הספורט הטובים ביותר שראיתי. אנא תרגישו חופשי להגיב ולציין שמות של סרטים עליהם אתם רוצים להמליץ, כאלו אשר לדעתכם קיפחתי, וכן להזהיר צופים עתידיים מפני הסרטים שברשימה.

קריאה (וצפייה) מהנה

ראוי לציון – ספייס ג'אם (1996)

לא. הוא לא קרוב לעשירייה הראשונה, וכנראה גם לא לשנייה, אבל בכל זאת…

חייזרים אשר הגיעו לכדור הארץ גונבים את כישורי המשחק של שחקני NBA  בכירים על מנת להתחרות עם חבורת הלוני טונס. מייקל ג'ורדן בתפקיד עצמו, חובר אל באגס באני כדי לסייע לחבורה המפורסמת לנצח במשחק הכדורסל הגורלי.

הסרט שהפך ללהיט עולמי אשר בעקבותיו יצאו משחק מחשב כיפי וקו מוצרים פופולארי, היה סרט קליל ומבדר למדי, וישנן שמועות שמי שרבים ראו כיורשו של ג'ורדן על מגרש הכדורסל, מר לברון ג'יימס, יצעד אל עולם הקולנוע, כאשר ישתתף בסרט ההמשך בשנת 2016 (יחבור לדאפי דאק ובאגס באני כדי ליצור שלישייה שתזכה באליפות בין כוכבית?)

אוקיי, מתחילים…

מקום 10 – לוחם (2011)

שני אחים (הבכור – מורה, הצעיר – חייל לשעבר), בנים לאב מכה ואלכוהליסט לשעבר, שהיה מתאגרף בצעירותו ואימן את שניהם, יוצרים קשר אחד עם השני לאחר נתק של שנים, כאשר השניים נרשמים, כל אחד מנסיבות שונות, אל טורניר אומניות לחימה מעורבות בהשתתפות לוחמים מקצועיים בעלי שם עולמי, במטרה לזכות בו ובפרס הכספי הגבוה המוצע למנצח. מככבים בו ג'ואל אדגרטון האנונימי יחסית, וטום הארדי המוכר יותר מ"התחלה", ובעיקר מ"באטמן – האביר האפל".

מקום 9 – רדיו (2003)

סרט המבוסס על סיפור אמיתי. אד האריס מגלם את הארולד ג'ונס, מאמן קבוצת הפוטבול של תיכון מקומי, אשר "אימץ" את ג'יימס "רדיו" קנדי, צעיר הלוקה בפיגור שכלי, ומגולם בכישרון רב ע"י קובה גודינג ג'וניור. למי שמעוניין, אני מצרף קישור לכתבה פנטסטית מתוך פרוייקט "סיפורים מהתיבה" של מנחם לס (http://www.hoops.co.il/?p=3090 .מומלץ ביותר!).

מקום 8 – עלי (2001)

הנסיך המדליק שהפך למלך הזירה

ויל סמית', הקומיקאי שפרץ לתודעת הציבור כנער שדוף בקומדיה "הנסיך המדליק מבל אייר", נכנס לכפפותיו הגדולות של אחד הספורטאים הגדולים בכל הזמנים, המתאגרף האגדי מוחמד עלי. הסרט מספר על קרבותיו של עלי, בזירת האגרוף מול יריביו, ומחוץ לזירה, מול המוסכמות החברתיות באותם זמנים.

מקום 7 – ג'רי מגוויר (1996)

אני רק שביעי?

אחת השורות היותר מפורסמות בקולנוע האמריקאי   "Show Me The Money!“נשמעה בסרט בו טום קרוז מגלם את ג'רי מגוויר, סוכן ספורטאים, שפותח סוכנות משלו, לאחר שפוטר ממקום עבודתו. לקוחו היחיד הוא שחקן פוטבול בעייתי, אותו גילם בהופעה שנייה ברשימה, קובה גודינג ג'וניור, אשר זכה באוסקר בקטגוריית שחקן המשנה הטוב ביותר לאותה שנה.

מקום 6 – המתאבק (2008)

מיקי רורק באחד מתפקידיו הטובים ביותר בקריירה ארוכה, מגלם את רנדי "The Ram" רובינסון, מתאבק מקצועי מבוגר, שימי התהילה שלו כבר הרחק מאחוריו. רנדי עדיין זוכה להערצה והערכה מקהל אוהדיו הנאמן שזוכרים לו חסד נעורים, ומצידו הוא עושה ככל שביכולתו כדי לרצות אותם, גם על חשבון בריאותו וחייו האישיים. מריסה טומיי נהדרת בתפקיד המשנה בסרט, שהביא לדיונים חדשים לגבי ארגוני ההיאבקות המקצועניים, בנוגע לאמינותה של העלילה בניסיונה לשקף את המציאות. ארגון ההאבקות של ה – WWE  אף הוא תמך בסרט, ובעיקר בהפצת השמועה לגבי "קרב" אפשרי של הדמות מהסרט, מול אחד המתאבקים שלו ב – "Wrestlemania" (לבסוף רורק, מתאגרף מקצועי לשעבר, הופיע שם למשך כמה דקות, בתור עצמו).

מקום 5 – רוקי (1976)

סילבסטר סטאלון יזוהה לנצח עם שתי דמיות אותן גילם. אחת מהן היא של חייל-העל ג'ון רמבו אותה גילם לראשונה ב 1982, אך סביר מאוד להניח, שלא היינו זוכים להכיר את רמבו במתכונתו הנוכחית אילולא רוקי בלבואה. רוקי הוא מתאגרף חובבן ממוצא אמריקאי-איטלקי, שזוכה להתחרות מול אלוף העולם לאגרוף במשקל כבד, אפולו קריד (זהירות ספוילר! אפולו קריד ז"ל). גיבורנו נלחם בקרב הירואי מול האלוף וחדר לליבם של הצופים, בדרך להפקתם של חמישה סרטים נוספים בסדרה, האחרון שבהם משנת 2006.(מומלץ אף הוא).

מקום 4 – ראש (2013)

הסרט מבוסס על יריבות האמיתית בין שני נהגי מירוץ מקצועיים מסבב הפורמולה 1 הפופולארי, שאירעה בשנות ה – 70. כריס המסוורת (המוכר יותר מהסרט Thor) ודניאל ברוהל מגלמים בכישרון רב את ג'יימס האנט האנגלי וניקי לאודה האוסטרי. מדובר בסרט דרמטי עתיר אדרנלין, אשר מתובל בהומור חינני. לאלו מכם שלא מתמצאים בעולם המירוצים – הסירו דאגה מליבכם. אתם יכולים לצפות בסרט ולהנות כמו כולם.

מקום 3 – הוז'רס (1986)

"הוז'ר" (hossier) הוא כינוי ידוע בארה"ב לתושביה של מדינת אינדיאנה (שידועה בתור מדינת כדורסל, מירוצים, ותירס). הסרט מבוסס על סיפור אמיתי שאירע באליפות התיכונים של המדינה בשנת 1954, ומכאן שמו. הסרט מספר על קבוצת הכדורסל של תיכון מיילאן המקומי (אשר מנה 161 תלמידים בלבד), שזכתה כנגד כל הסיכויים באליפות התיכונים.

מקום 2 – מיליון דולר בייבי (2004)

מורגן פרימן הוא בעל אולם אימונים והילארי סוואנק היא מתאגרפת חובבנית (זכתה באוסקר שני בקריירה על תפקידה), בסרטו של קלינט איסטווד אשר מגלם את דמותו של פרנק דאן, מאמן אגרוף מבוגר שמסרב לאמן את מגי פיצג'רלד, מכיוון שהוא לא מאמן נשים, מה גם שמדובר באישה בת 31, גיל אשר אינו נחשב לאידיאלי להתחלת קריירה ספורטיבית מקצוענית. מגי מצליחה להשיג את מבוקשה כאשר פרנק הופך להיות מאמנה האישי ולוקח אותה תחת חסותו, בדרך לניסיונה לזכות בתואר אלופת העולם לאגרוף. הסרט זכה במגוון פרסים יוקרתיים ביניהם פרס הסרט והבימוי הטובים ביותר.

מקום 1 – השור הזועם (1980)

יצירת מופת של מרטין סקורזה, שהרבה לפני שביים סרט עתיר קללות עם זאב (מוול סטריט), ביים סרט עם שור, גס, אלים וזועם, בסרט המושתת על סיפורו האישי של מתאגרף העבר ג'ק לה-מוטה..

 רוברט דה נירו מככב בתפקיד הראשי כשלצידו ג'ו פשי המגלם את אחיו ומנהלו האישי. הסרט מגולל את סיפור חייו הבוגרים של למוטה, אשר מפלס את דרכו אל צמרת עולם האגרוף על רקע בעיות אישיות שונות כתוצאה מהתנהגותו מחוץ לזירה. פרט טריוויה מעניין בקשר לסרט הוא שדה נירו, אשר זכה בפרס השחקן הטוב ביותר עבור תפקידו, העלה לצורך חלקו המאוחר של הסרט (בו אנו נחשפים ללה-מוטה המבוגר יותר) מעל ל – 25 ק"ג. בנוסף, ג'ק לה מוטה עצמו לא אהב (ומי שצפה בסרט יכול להבין למה), בלשון המעטה, את הצורה בה הוצג, תבע, ולפני שנתיים נתבע בעצמו עקב מעורבותו בהפקת סרט ההמשך (הלא רשמי), שעתיד לצאת להפצה אי שם בשנת 2015.

לסיכום, אני ממליץ בחום על כל אחד מהסרטים המוזכרים למעלה, ואשמח להמליץ על סרטים נוספים.

תודה על הקריאה

 

לפוסט הזה יש 61 תגובות

  1. תודה רבה, בהחלט זווית מרעננת וכיפית לספורט ויוזמה ברוכה 🙂

    אישית, מבין כל אלה שראיתי (עדיין חסרים לי כמה ברשימה) אני ממש אהבתי את "המתאבק", הזווית הזאת של שלהי / רגע אחרי קריירה שנמשכה עד גיל מאוחר זאת זווית שלא נכנסו לתוכה מספיק לטעמי, והסרט הזה גורם לי לרצות עוד ועוד.

    אני חושב שראוי לציין גם את מאניבול, מן הסתם זה עניין של טעם אבל מצאתי בסרט הזה עניין, אפילו שאני לא צופה בבייסבול (או מכיר את החוקים 🙂 ), והרגשתי שהוא נוגע בנקודה מעניינת (רדיפה אחרי קו מקצועי, אפילו אם לא שגרתי, ובפרט ההתייחסות בעולם המקצועי)

    שוב תודה!

  2. תודה על הנוסטלגיה, גם אני אהבתי את דובי גל צולף חותמות.

    לפני כחצי שנה היתה סדרה ישראלית שעקבה איר חמישה (ששה?) אנשים שהחליטו לרוץ מרתון שמאוד אהבתי.
    מישהו זוכר את שמה?

  3. סרטים מעולים אחד אחד, אם כי את המתאבק ורדיו לא ראיתי.
    ראש מצוין ומתאים בהחלט גם למי שלא ראה מירוץ מכוניות מימיו. מוניבול גם כן לא רע.

  4. חסרים ברשימה או לפחות באזכור:

    שדה החלומות – "if you build it he will come", ברשימה שלי מקום 4, אחרי השור הזועם, מיליון דולר בייבי והוז'רס. וראשון ברשימת סרטי ספורט/קאלט.
    5. רוקי, 6. המתאבק, 7. לזכור את הטיטנים- קלישאתי, אבל מחמם את הלב, כמו שסרט ספורט טוב צריך להיות.
    8. פייטר – כריסטיאן בייל ממציא מחדש את האנורקסיה.
    9. משחק מכור – ברט ריינולדס מביא את ה-swagger לסרטי הספורט.
    10. Caddyshack – זוכה במקום הראשון, הן כמצחיק מבין סרטי הספורט (צ'בי צ'ייס, רודני דנג'רפילד וביל מארי – לא צריך להרחיב) והן כזוכה התרגום הגרוע ביותר לעברית מבין סרטי הספורט -"מהומה במועדון"

    https://www.youtube.com/watch?v=DTa94kSlV0U

    1. סרט ספורט קומי ומוצלח נוסף הוא Talladega Nights בכיכובו של ויל פארל, ויש לא מעט שאהבו את "נער המים" של אדם סנדלר.

      אם כבר מדברים על אדם סנדלר, מה דעתך הגרסא שלו ל"משחק מכור" (ריינולדס התארח שם).

      ואם עסקינן בקומדיות ספורט בכיכובו של שחקן יהודי: Dodgeball עם בן סטילר היה נחמד.

      1. ברט ריינולדס שיחק פול באק בתיכוניים שם היה כוכב וקיבל מילגת פוטבול בפלורידה סטייט (אחת מתוכניות הפוטבול הטובות בארה"ב, סנדלר יהודי חנון בן ברוקלין שבשביל להתהלך עם ה"swagger" של ריינולדס הוא זקוק להשתלת DNA ושיער חזה…
        דרך אגב, מאוד אהבתי את סנדלר ב-SNL, אבל הרימייק למשחק מכור היה די עלוב.

  5. פוסט נהדר, רון.
    על טעם וריח אין להתווכח, ואולי אפילו כמה סרטי בייסבול לא הגיעו ארצה כי בארץ לא מבינים בייסבול, אבל לטעמי סרטי הבייסבול הם בראש הרשימה.
    בחירתי?
    1. BULL DURHAM
    2. FIELD OF DREAM
    3. THE PRIDE OF THE YANKEES
    4. THE NATURAL
    5. 61
    6. A LEAGUE OF THEIR OWN
    יש עוד כמה נפלאים
    בגולף: TIN CUP
    בהוקי: SLAP SHOT
    בא"ק: CHARIOTS OF FIRE
    בכדורסל: HOOPS DREAMS, WHITE MEN CAN'T JUMP
    בפוטבול: THE LONGEST YARD NORTH DALLAS FORTY, DRAFT DAY, THE BLIND SIDE
    KNUTE RIOCKNIE ALL AMERICAN, THE REPLACEMENT

  6. כמובן שבכדורסל שלי הן הוספות לשלך.
    למה בכדורגל אין סרטים טובים.? מלבד שבויי המלחמה בWW2, וההודית באנגליה "כמו בקמן" או משהו כזה?

  7. תודה רבה רון טחן המשגיח.
    דובי גל אכן אגדה בחייו.
    מוסיף את סיפורו של אלוף על מתאגרף ובנו
    סרט שהוריד הרבה דמעות. ואולי זה ישן מידי.

  8. אני צוחק פה הרבה גם אם יש ויכוח בין מגיבים.
    אותי זה מצחיק ! (הגשש החיוור)

    תודה למנחם לס הבלתי נדלה והאינסופי.
    תודה לכותבים הנפלאים והמגיבים הטובים.
    האתר נהדר בידע הרב ובחוש ההומור המשובח של כולם.

  9. באגרוף היה סרט נפלא – אחד הטובים ביותר – שבזבזתי עליו מאמר נפלא בדהבאזר כשכתבתי גם להם ב-2010. שם הסרט THE FIGHTER, על מתאגרף משכבה ענייה בשכונה קטנה, לואל, מסצ'וסטס בשם מיקי וורד (גילם מארק וולברג במשחק נפלא שהביא אותו לאוסקאר) שגבר באחת מהפתעות האגרוף הגדולות אי פעם על שוגר ריי ליאונרד בקרב על הכתר במשקל קל. סרט ניפלא שלא קיבל מספיק דיו משום מה.

    עוד סרטי אגרוף גדולים היו CINDERELLA MAN, THE HARDEST THEY FALL, וישנם עוד רבים.

  10. תודה מנחם. נשמח לעוד הצעות של סרטים
    למשל לאור המלצתו של המשגיח היקר – אצפה
    בסרט על מירוצי המכוניות. לפני חשבתי שאני לא אבין
    וגם במאניבול יש הרגשה שאהנה עכשיו.

    ברכות והצלחה לכל כותבי ומבקרי האתר המופלא.

  11. פשוט משובח! מאמר לגזור ולשמור!
    אהבתי את הקדימון אפשר לכתוב תסריט הוליוודי מהעונה שעברה על מכבי ודיוויד בלאט שנה שעברה, ואולי בתור פשלות לתסריט הקומדיה שלך אפשר לאבד נעליים דקה לפני העלייה למסלול הריצה לדוגמה…
    עוד סרטי ספורט מומלצים הם REBOUND:The legend of Earl The Goat Manigualt ו The Rounders (כן, פוקר זה גם ספורט!)

    דרך אגב, שמתם לב כמה סרטי קומדיה יש על חבורת נערים לא יוצלחת בתיכון שבמהלכם מגיע מאמן חדש שמוביל אותם לזכייה באליפות? פשוט לא יאומן

  12. 42 שמספר על ג'קי רובינסון השחור הראש בליגת הבייסבול סרט מעולה
    את ראש אהבתי ולדעתי הוא אחד מהסרטים הכי אנדרייטד
    משחק מושלם עם סיפור גדול מהחיים . לא להאמין שהוא אמיתי
    מציאות שעולה על כל דימיון
    אני גם אוהב את יש לו את זה של ספייק לי עם דנזל וריי אלן

  13. מעניין מאד .
    תגובתי באיחור רב מאד …ובטרם הספקתי לעבור על רוב התגובות.
    שכחת
    1. מרכבות האש
    2. בית שאן סרט מלחמה .

  14. הוריקן כמובן נהדר, ונהניתי מאוד גם מ-coach carter, עם סמואל ג'קסון.
    היה גם סרט של טום קרוז כנהג מירוצים, עם רוברט דובאל. לא זוכר את שם הסרט, אבל אהבתי.
    סרט שלא הוזכר אך שווה צפייה: ליגה משלהן עם ג'ינה דיוויס ומדונה (!!) על ליגת בייסבול לנשים שנפתחה בזמן מלחמת העולם השנייה כשכל הגברים היו בשדה הקרב. אחלה סרט.

  15. בעקבות ההמלצה ראיתי את הסרט "Radio", ואני דורש פיצוי על השעתיים שאיבדתי מהחיים – פשוט סרט משעמם.
    לעומת זאת אני רוצה להמליץ על סרט אחר (גם הוא עם קובה גודינג גוניור) "גלדיאטור"-Gladiator (1992) http://www.imdb.com/title/tt0104346/?ref_=nv_sr_3
    לא להתבלבל עם הסרט הלא פחות משובח עם ראסל קרואו)

כתיבת תגובה

סגירת תפריט