על מהויותיו של הספורט – על מגרש, מקל וכדור (25) / מולי

כדורים

על מהויותיו של הספורט – על מגרש, מקל וכדור – חלק עשרים וחמישה / מולי

כל מי שינסה למפות את כל סוגי הספורט הקיימים יגלה שניתן לחלק אותם לשני חלקים עיקריים: ספורט בו מעורב רק האדם עצמו (ריצה למשל),  וספורט בו מעורבים האדם ואמצעים נוספים.

מבחינה גסה ניתן לראות שברוב אמצעי הספורט הקבוצתיים מעורבים כדורים ומקלות מסוגים שונים, ועתים גם האחד וגם השני.

יש לרוב שטח מיועד, במכונה "מגרש" שיש לו גבולות מסומנים או לפחות ידועים לכל באמצעות קירות (סקווש), חבלים (זירת אגרוף) קווים על המשטח (כדורגל), מזרן (היאבקות), קו מטרות (קליעה למטרה), בורות קפיצה (לגובה, לרוחק) ועוד…

סוגי המשטחים שונים ומגוונים: דשא, רקורטן, חמר, עץ, עפר, מזרון ואפילו מים אם להזכיר מעט מהם,  ולעתים יש להם השלכה על אופי המשחק (משחק טניס על דשא דורש אופי משחק שונה מטניס על חמר).

גודל המשטחים משתנה, החל משולחן של הורדת ידיים, עבור דרך מגרשי כדור יד וכדורגל וכלה במסלולי גולף.

בתוך הגבולות המסומנים יש לעתים מקומות יעד פיזיים כגון שערים,  סלים, בורות קפיצה, רשת, אך גם סימולים שמשמים לצרכים מיוחדים כגון סימון מרכז הזירה (כדורגל, היאבקות).

בתוך התחום הזה והאמצעים שבו, הספורטאים משחקים לעתים בצירוף זה או אחד של מקל, רשת , כדור או אמצעי ייחודי ספציפי כגון שולחן (טניס שולחן) או מקבילים מדורגים.

הכדורים הם לרוב בצורת כדור, אך לעתים הם בצורת אליפסה (פוטבול, רוגבי). הם  עשויים מסוגי חומרים שונים החל מברזל (כדור ברזל), המשך בפלסטיק (טניס שולחן, סנוקר), עור, גומי (טניס) ועוד . חלקם ממולאים באוויר וחלקם בחומרי מילוי שונים ומגוונים. אך זה המצב כבר משחר ההיסטוריה.

כדורים שמשו למשחק כבר משחר ההיסטוריה, יהושע שוורץ במאמרו "המשחק בכדור בחברה היהודית בימי הבית השני ובתקופת המשנה והתלמוד" מספר כי "בעולם היווני רומי שיחקו בסוגי כדורים שונים ומגוונים. היו כדורים גדולים וקטנים, כדורים קשים ורכים וכדורים פשוטים ומפוארים. לרובם היו שמות מיוחדים וכל אחד מהם נועד למשחק מיוחד. החומר שממנו נעשו הכדורים היה מגוון – מאריגים, מעור, מחמר ואפילו מזכוכית. הכדורים מעור לא נעשו מיריעה אחת אלא מיריעות אחדות שנתפרו בתפר אחד או שניים, וככל שהכדור היה מהודר יותר, התאמצו יוצריו יותר ויותר להסתיר או לכסות את תפריו. למילוי הכדורים שימשו שיער, נוצות ואפילו עלים יבשים ומקצת הכדורים מולאו באוויר. הכדורים לסוגיהם נעשו בשלל צבעים. אפלטון תיאר, דרך משל, כדור מעור שנעשה משניים עשר צבעים שונים, הדומה ברבגוניות צבעיו לכדור הארץ."

המקלות עשויים מחומרים שונים, עץ (גולף, כדור בסיס, טניס שולחן, קריקט), מתכת (גולף, טניס) או חומרים מרוכבים (קפיצה לגובה).

למקלות/מחבטים יש צורות שונות ומשונות בהתאם לסוג הספורט אך ברור שבמקור הפרה היסטורי השתמשו בענפים בדיוק כשם שאבנים או אצטרובלים היוו את הדגם הראשוני לכדור.

כמו שנאמר : " מַה־שֶּֽׁהָיָה֙ ה֣וּא שֶׁיִּֽהְיֶ֔ה וּמַה־שֶּׁנַּֽעֲשָׂ֔ה ה֖וּא שֶׁיֵּֽעָשֶׂ֑ה וְאֵ֥ין כָּל־חָדָ֖שׁ תַּ֥חַת הַשָּֽׁמֶשׁ׃" (קוהלת, פרק א' פסוק ט').

מולי

איש של מילים: כותב סדרתי, עורך, מתרגם ופילוסוף של ספורט. אפשר לראות חלק ממה שפרסמתי כולל קישורים ליומן הקורונה ורשימת פרסומים כמו "על ספורט ומהויותיו", "מסע בעקבות אוהדים", "ליקוטי ספורט" ו- "בלוז של תקוות ומורדות - סיפורי קבוצת הניו אורלינס פליקנס 2015-2017" ורבים אחרים... באתר: https://hamuli4u.wixsite.com/muli4u

לפוסט הזה יש 4 תגובות

  1. וכמובן גדלים שונים של משחק, משולחן פינג-פונג ועד משטח גולף שגודלו כגודל קיבוץ גדול כיגור או אשדות יעקב (איזה מין שם זה אשדות יעקב?)

  2. מנחם, מויקיפדיה: "אשדות יעקב: "אשדות" – על-שם אשדות הירמוך הסמוכים, "יעקב" על-שם יעקב (ג'יימס) דה רוטשילד, בעל האדמות של אשדות יעקב לפני שהועברו לקרן קיימת לישראל.".

כתיבת תגובה

סגירת תפריט