הטור שלא פורסם / מאנו

הטור שלא פורסם / מאנו

אם אני זוכר נכון, זה היה בסיבוב הראשון של הפלייאוף בשנה שעברה, בסדרה נגד הקליפרס, כשהביקורת שלי על לוקה – על המשקל, שלשות הסטפ-בק, וההתבכיינות לשופטים – הייתה בשיאה. אמרתי לעצמי שמצד אחד הוא כנראה קצת דפוק, אבל מצד שני כשמדובר בכישרון היסטורי שכזה, הקבוצה חייבת למצות את כל הדרכים והשיטות להשפיע על השחקן, אפילו אם הוא קצת דפוק.

אחת הדרכים המקובלות היא להחליף מאמן, וליצור זעזוע שאולי יסדוק את תפיסת העולם של השחקן, ויפתח אפשרות חדשה לאילוף הסורר. החוזים למאמנים בליגה – מובטחים ולמספר שנים – גורמים לכך שלמאמן עדיף שיפוטר על פני האפשרות שיתפטר. לכן, בדרך כלל נשמע שהמאמן פוטר או, במקרה המנומס יותר, נשמע ש"שני הצדדים החליטו להיפרד".

ואז חשבתי שאולי ג'ייסון קיד יהיה החריג לעניין הזה. וזה מה שכתבתי אז, לעצמי:

***

אחרי שכתבתי את הטור חיכיתי שהמציאות תתאים את עצמה למתואר בו, ודאלאס תודח על ידי הקליפרס. בסוף זה לא קרה. אז חיכיתי שדאלאס תובס על ידי אוקלהומה, וגם זה לא קרה. אז חיכיתי שדאלאס תפסיד למיניסוטה, וגם זה לא קרה. בסופו של דבר דאלאס אכן נוצחה, אבל זה קרה רק בפיינלז, הישג מרשים לכל דבר ועניין, ולוקה שיחק מצוין.

בשלב זה עמדו לפני שתי אפשרויות – הראשונה הייתה להבין שטעיתי, רחמנא ליצלן, ושלמרות כל הבעיות עם לוקה יש לו מספיק כשרון כדי להביא את הקבוצה להישגים (להבדיל, אבל בכל זאת – תחשבו על לארי והבירות, מייקל וההימורים, רודמן והנסיעות לווגאס, שאקיל והמשקל, ועוד), והשנייה, שנבחרה בסופו של דבר, היא להמשיך לחכות עד שהמציאות תתאים את עצמה לניתוח שלי, ורק אז לפרסם.

והבוקר נזכרתי בטור הזה, שכמובן מעולם לא פורסם מכיוון שבסוף זה לא קרה – ג'ייסון קיד לא התפטר מתפקידו

או שאולי בעצם זה כן קרה, רק "קצת" אחרת?

אנחנו לא באמת יודעים מה קרה שם, אבל מבעד לחוסר הגישה הישירה שלי למעשים, לאמירות ולמחשבות, נראה לי שהתשובה היא כן, ולא, ואולי.

כן – מכיוון שריק קרלייל – הוותיק, המנוסה, האלוף, החבר של דירק הגדול – הוחלף אחרי שהקבוצה של לוקה לא הגיעה להישגים שנתפסו כמספיקים. כלומר דאלאס כבר ניסתה להחליף מאמן, ויתכן שהגיעה למסקנה שזה כבר לא יועיל, ושהעדיפה לאחוז את השור בקרניו, ולטפל בבעיה עצמה ולא בכל ה"מסביב".

ולא – מכיוון שאחרי שלוש שנות ג'ייסון קיד אפשר היה לעשות שינוי נוסף בעמדת המאמן, אבל דאלאס "דילגה" על השינוי הזה ופשוט הטרידה את לוקה, שגם אחרי יומיים זה עדיין מדהים וקשה לעיכול. תחשבו כמה מאמנים אימנו את לברון למשל – 5 מאמנים ב-11 שנים בקליבלנד, 4 מאמנים ב-7 שנים בלייקרס, ואמנם רק מאמן אחד ב-4 שנים במיאמי, אבל אתם מכירים את הסיפור על כך שלברון רצה שריילי יחזור לקווים. זה מה שעושים בליגה בימים אלו – מדיחים מאמן אחרי מאמן עד שמוצאים מישהו שמסתדר עם הכוכב שלך. דאלאס לא עשתה את זה.

ואולי – מכיוון שהבסיס להתפטרות של קיד, בפנטזיה שלי, היה ליצור אצל לוקה את אותו זעזוע / סדק / אפשרות למשהו חדש. ואולי זה יושג, פשוט בדרך אחרת? אולי הטרייד הזה יגרום ללוקה "להתאפס על עצמו"? לדאלאס זה כבר לא ישנה, אבל אולי ללוקה כן?

מאנו דה מאן (לשעבר מיקי)

נדיר שמישהו יהפוך לדוגמא עבור הקולגות שלו. עוד יותר נדיר שמישהו יהפוך לדוגמא עבור אנשים בכלל, ובשבילי, זה מאנו. כשאני רואה את מאנו משחק כדורסל, אני רואה לא רק איך שחקנים צריכים לשחק כדורסל אלא גם איך אנשים צריכים להיות. תודה רבה מאנו על הדוגמא וההשראה.
Subscribe
Notify of
25 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דדי
דדי
04/02/2025 9:36:07

פגעת באחת הסיבות שלוקה רצה לעזוב – לא הסתדר עם ג׳ייסון קיד. אבל הוא לא יוצא דופן בזה. קיד אדם קשה ובעיקר מניפולטור ידוע אבל לוקה איבד את האדם היחיד במערכת שהוא ידע שתמיד יגבה אותו במצבים כאלה – קיובן.

thejanitor
thejanitor
04/02/2025 10:57:31

הממ, כי קיובן מכר חלק ניכר ממניותיו כבעלים בקבוצה וכבר לא מקבל ההחלטות ראשי? נראה לי זאת כוונת המשורר

Last edited 10 days ago by thejanitor
thejanitor
thejanitor
04/02/2025 13:02:32

שאלה טובה. רב הנסתר מאשר הגלוי. הרבה חוסר הגיון יש בטרייד הזה ואנחנו נאלץ להמתין זמן מה כדי לחבר מחדש את כל הדיסוננסים שמסתובבים אצל כולנו בראש. עם הזמן האמת תתגלה לפנינו לאט לאט.

דדי
דדי
04/02/2025 12:23:06

מכר ולמרות שהיה אמור להישאר בתפקיד די מרכזי, גם זה התמסמס.

יו"ר איגוד רפי ההבנה העולמי
Reply to  דדי

לוקה לא הסתדר עם קיד? הלשון של קיד נהייתה שחורה מרוב ליקוקי ישבן ללוקה.

קיד : לוקה תן הכל תשמור אנחנו בפיינלס אי אפשר שיעברו אותך ככה

לוקה: לך תשמור אתה

לא הסתדר עם קיד

Drexler
Drexler
04/02/2025 14:05:59
Reply to  דדי

אתה חוזר על נראטיב שאין לו שום אחיזה במציאות, אולי כדי להכניס היגיון למהלך
אבל זה לא מסתדר עם איך שאבא שלו הגיב לסיטואציה ועם איך שמדווחים שלוקה הגיב לסיטואציה ושוב למה שדונציץ יוותר על כל כך הרבה כסף? אין שום הוכחה שלוקה רצה לעזוב

עמיחי קטן
04/02/2025 9:53:43

אני מאמין רק למה שנאמר במפורש או על ידי מגוון של מקורות אמינים, ולכן, כל עוד אין ראיה אחרת, מישהו בדאלאס התבלבל ועשה את טעות חייו, ולמרות שהוא היה יכול לטעון שדונצ'יץ' דרש טרייד או רמז שהוא שוקל לעזוב ולצאת טוב יותר, הוא לא עשה את זה כי זה פשוט לא נכון

יו"ר איגוד רפי ההבנה העולמי

מקורות אמינים זה כתבי חצר שרושמים מה שיגידו ויספרו להם

The Pro
The Pro
04/02/2025 10:50:28

כמה פעמים אפשר להפיל את האשמה על המאמן והסגל?
את אותו המאמר היה אפשר לעשות על קרלייל שהוא מא מן עם קבלות,
גם ג'ייסון קיד הוא שחקן ומאמן עם קבלות.

לוקה קיבל את כל מה שרצה בדאלאס עד שנמאס ממנו,
יש לו אופי בעייתי בדיוק הפוך מאחד כמו נוביצקי,
ומכאן גם הגיעה ההחלטה לוותר עליו.

דדי
דדי
04/02/2025 12:30:36

אתם עושים חצי עבודה. זה כמו להגיד ״הוכחתי מדעית שיש בורא לעולם ובגלל זה ברור שהתנך אמיתי והבורא הוא אלוהים של היהודים…״. זה פשוט לא עובד ככה. גם אם אתה יכול להצדיק לוגית למה אולי דאלאס ירצו להיפטר מלוקה (אפילו אם אתה לא מסכים לזה), יש לך עוד דרך ארוכה מאד כדי להסביר את זה שדיברו רק עם הלייקרס, שאף קבוצה אחרת בליגה אפילו לא ידעה, ובמיוחד את זה שהלייקרס אפילו לא נתנו את ההצעה הכי טובה שלהם. לא התייחסת לזה = לא הסברת כלום.

מהפנט תרנגולות להטיל ביצה בדאנק
Reply to  דדי

הבעיה בכל הניתוח של הטרייד הזה,זה הערכה לא מספקת לדייויס.הלייקרס נתנו עולם ומלואו כדי להשיג אותו.דייויס שווה הרבה יותר ממה שהשיג בלייקרס.אתה ורבים אחרים לא מבינים שלקבל את דייויס בתמורה זה הישג גדול,יכלו להשיג בעיסקה אחרת יותר בחירות דראפט אז מה? בדראפטים למינהם אתה בוחר שחקנים שאולי יהיו טובים.לייקרס התחזקה במשך השנים כי היא משתמשת בדראפט בעיקר לצרכי מסחר בלבד.
לטעמי דאלאס קיבלה את השחקן הטוב יותר.לא מאמינים תחכו בסבלנות!

יו"ר איגוד רפי ההבנה העולמי

חתיכת הצהרה נתת. תעלה לסירה עם ניקו
הלוואי יהיה צחוקים

מהפנט תרנגולות להטיל ביצה בדאנק

כולם נותנים פה הצהרות,רק הם מניחים שלוקה טוב יותר.אני ממש לא יודע אם אני צודק ,בפרט שלא מעט מגיבים בעלי ידע רב חושבים ההיפך.
עם ניקו עולים ליכטה,עם כמות הבחורות שיביא יהיה בטוח צחוקים,גם הגורמה שאני אוהב.

יאפ
יאפ
04/02/2025 13:46:01

במציאות דיוויס לא הוביל את ניו אורלינס ליותר מסיבוב שני, לרוב אפילו לא הצליח להגיע לפלייאוף, לוקה הוביל בזמן יותר קצר את דאלאס לגמר המערב ועוד פעם לגמר הפלייאוף
לדיוויס הייתה קבוצה לא פחות טובה אולי אפילו יותר טובה ועדיין לא הגיע לכלום.
הוא לא הוכיח את עצמו כמספר אחד בשום שלב בקריירה שלו.

הערכה לדיוייס היא על סמך הקריירה שעשה לעומת של לוקה

thejanitor
thejanitor
04/02/2025 12:58:18
Reply to  דדי

אכן, כל מילה. מחדל גדול. נניח ההנהלה לא האמינה בלוקה ורצתה להיפטר ממנו עכשיו לפני שיהיה מאוחר מידי, איך פור פאקינג גוד סייק לא ניהלתם משא ומתן עם שאר הקבוצות?!?! ההסבר ההגיוני היחידי הוא שהם ממש דלוקים על דיוויס הגבה, אבל גם זה לא קביל, היו יכולים להוציא מהלייקרס עוד הרבה יותר. כנראה פאלינקה לא פראייר. כרגע ההסבר הכי סביר עבורי (ועברתי על המון הסברים אפשריים תאורטית בתוך ראשי) זה שדאלאס ידעו שלוקה לא יאריך חוזה ויעבור ללייקרס, אז הם הטרידו אותו לשם תמורת דיוויס לפני שכל הסיפור מתפוצץ והמניה יורדת. זה עדיין לא מסביר איך הם לא הוציאו יותר מהטרייד, או שלחלופין זה מסביר שהנהלת דאלאס מעריכה את המניה של לוקה נמוך יותר ממה שציפינו בעקבות מי יודע מה שזה פנדורה נוספת שצריכה הסברים

יאפ
יאפ
04/02/2025 12:48:52
Reply to  The Pro

קיבל מה שרצה וכבר בגיל 23 הוביל לגמר המערב ובגיל 25 לגמר, אני חושב שזה קבלות שמעט מאוד שחקנים בליגה שגם קיבלו את כל מה שרצו הצליחו להביא.

thetroll
thetroll
04/02/2025 14:54:05
Reply to  The Pro

אם לא ברור אולי ההחלטה לוותר על לוקה היא טפשית אבל איכשהוא היא בטווח הלגיטימי. בקושי אבל נניח. הבעיה המרכזית בטרייד הזה היא התמורה העלובה שדאלאס קיבלה עליו והתמורה הזאת היא ממש לא בטווח הלגיטימי. היא בטווח שנע בן בזיון וחורבן מוחלט לבין פשע של ממש כלפי דאלאס והאוהדים שלה. וזה לא קשור לאיך ההנהלה של דאלאס מעריכה את לוקה זה קשור לשווי הנתפס של לוקה בליגה שהוא נכון להיום אולי השחקן בעל השווי הגבוה ביותר טופ 3 בטוח. ואם זה השווי הנתפס שלו בליגה בין אם זה נכון או לא ובין עם הנהלת דאלאס מסכימה עם זה או לא היו צריכים לקבל הרבה יוצר מ AD ובחירה.

Last edited 10 days ago by thetroll
ירון, החלום
ירון, החלום
04/02/2025 11:04:56

בס"ד
תודה רבה מאנו.

A Ljos: Resurrection
04/02/2025 15:52:43

יש משהו מעניין בטריידים בליגה. בגלל שכמעט כל אספקט של חיי השחקנים והקבוצות מצולם ומסופר לעולם בכל רגע נתון, בטריידים והאימונים הם הדבר האחרון שנשאר בחשיכה. אז באופן אירוני זה מה שכולנו רצים אליו, אבל בגלל שאנחנו לא יודעים כל כך הרבה על מה שבאמת קורה, אנחנו עסוקים מאוד בהשלכה. חלק בהשלכה יותר חכמה ומחוברת (אתה למשל) האחרים פחות.
לוקה שחקן מקצועי כבר איזה עשר שנים ובכל רגע היה בטופ של השלב שלו. באמת יכול להיות שלוקה צריך עוד פוש אחרון, מהסוג שיוקיץ' עשה בגיל דומה. לא חושב שבגלל זה מוותרים על שחקן כמוהו, אבל כאמור אני לא יודע כמעט כלום. בטוח שלהיות ליד לברון וללמוד מה שאפשר ממנו יכול רק לעזור. גם לניקולה היה לרגע את פול מילסאפ שלימד אותו המון. וגם משהו עם רובינסון ודאנקן, לא יודע לא שמעתי על שניהם אף פעם. אני חושב שמלברון אפשר ללמוד יותר. ייתכן שעבור לוקה זה הכל לטובה.
בעיקר אני חושב על האוהדים. בכדורגל האירופאי זו עילה לשריפת המועדון. לראשי חזירים שמופיעים באמצע המשחק, מאבק שלם והחרמות קשות. אלה המקומות שאני מעדיף בהם את הכדורגל האירופאי בו לאוהדים יש יותר מקום להגיד בדיוק מה הם מצפים מהקבוצה וכדאי מאוד שהעשירים יתקפלו (גם אם הכוח הזה של האוהדים יורד עם השנים ועם כניסת גורמים יותר ויותר עשירים).
ובלי קשר, קשה לי להאמין שיש קבוצה שתאמין יותר בג'ייסון קיד (או בקיירי הלא יציב כדורסלנית ומחוצה לו, או בדייוויס והבריאות שלו) מאשר בלוקה דונצ'יץ'. אבל כמו כל דבר – אין לי מושג בעצם.

עגל
05/02/2025 12:39:07

אהבתי את הקונספט של המכתב שלא נכתב (בפורמט של מדור בעיתון "לאשה" 🙂
גם לי אין מושג מה קרה כאן.
אבל יתרון הגיל הוא שיש לי סבלנות.

מנחם לס
06/02/2025 4:43:41

זה קרה, קצת אחרת