מכסחי המיתוסים גרסת הופס (3) – הוא היה סקפטי / עידו גילרי

מכסחי המיתוסים גרסת הופס (3) – הוא היה סקפטי / עידו גילרי

עבר המון זמן מאז שבית הדין לכיסוח מיתוסים התכנס לאחרונה. למעשה ארבע שנים שלמות שבהן היה לנו הכל מהכל ולא מהצד הטוב. האולימפיאדה האחרונה הציפה שוב מיתוס שחוגג בהופס אבל לא רק בהופס אלא בכלל. מכיוון שאני חושב שהמיתוס הנ"ל מופרך החלטתי שדי, הגיע הזמן להעלות אותו על המוקד לעשות לו משפט שדה…סליחה סליחה, משפט צדק ולגאול אותו מיסוריו.  בטח לאור העובדה שהמיתוס האחרון שנכנס בשערי בית המשפט יצא זכאי ורץ לצעוק את זה בכל מיקרופון ולאור העובדה שאני ממש לא נהנה לראות מיתוסים משוחררים בחזרה לחברה.

המיתוס

בגדול הקלסתרון של המיתוס הוא בקווים כלליים כזה: ב-NBA אין הגנות ו/או אסור לשמור לעומת זאת באירופה הכדורסל הרבה יותר קשוח וההגנות ממררות לשחקני ההתקפה את החיים. המיתוס יודע ללבוש הרבה תחפושות כמו למשל כוכבי ה-NBA מתקשים בכדורסל האירופי או באירופה כולם כולל הכוכבים מתאמצים בהגנה ואין דרך חופשית לסל. בכל מקרה אנחנו נצטרך למקד את תשומת לבנו בפרצופו האמיתי של המיתוס כי אחרת קל ללכת לאיבוד.

די בקלות אפשר לערוך (ורבים כבר עשו זאת) סרטונים מלאי מחדלי הגנה ב-NBA ומהצד השני כאלה שמדגימים הגנה מופתית באירופה. הקטע הוא שבתור אחד שצופה די הרבה בשתי הליגות אני יכול להגיד שאפשר לערוך במידה שווה גם סרטונים הפוכים בהם שחקני ההגנה האירופאים נכשלים קשות במילוי תפקידם כשמהצד השני לא חסרות התקפות עם הגנה מופתית בליגה הטובה בעולם.

המיתוס מתודלק היטב גם על ידי התבטאויות של שחקנים ששיחקו בשני צידי האטלנטי. בעיקר זכורה האמירה של לוקה דונצ'יץ' שב-NBA קל יותר לעשות נקודות. אבל לא חסרים הרבה אחרים שאוהבים להתרפק על היורוליג – החל ממייק ג'יימס ועד ניק סטאוסקס ומריו הזוניה. הרשימה עוד ארוכה וייתכן שעבור חלקם זה נובע מחוסר היכולת להצליח בצד הנכון של האוקיינוס אבל עדיין נראה שלכל אחד יש דעה בין אם זה שחקן, מאמן אוהד או פרשן. 

מכסחי המיתוסים גרסת הופס (3) – הוא היה סקפטי / עידו גילרי

זה מאד לא פשוט לנטרל סובייקטיביות שכזו בטח כשמדובר בשתי ליגות שונות מה שרק מקשה עוד יותר על ההשוואה אבל בכל זאת חייבים לנסות. הדרך צריכה להיות דרך בחינת התוצאות בשטח. כן אם ההגנה טובה יותר זה צריך לבוא לידי ביטוי, לא מעניין כמה אתה מתאמץ לשחק הגנה או מבצע את ההוראות של המאמן. אם ההגנות טובות יותר זה צריך לבוא לידי ביטוי בפרמטרים מדידים של נקודות ואחוזי קליעה למשל. כמובן שפה נצטרך לתת את הדעת על ההבדלים בכישרון בשתי הליגות וצריך לצאת לדרך בידיעה הברורה שייתכן ולא נקבל תשובה חותכת (מה שלא ימנע גזר דין חד משמעי ובלתי מתפשר…).

מכיוון שבבית הדין הזה אני בדרך כלל גם התובע גם הסנגור וגם התליי…אאה השופט. אז החלטתי להביא למיתוס יצוג חיצוני כדי שלא יהיו רינונים על עיוות דין ונתונים. למשימה מעיקה שכזו דרוש עורך דין חלקלק. רצוי אחד שיהיה גם במסגרת התקציב הלא קיים ושידע למכור סיפורים לשופט. כלומר עורך דיל זול וגוזמן או בקיצור זול גוזמן – שם מקצועי.

אז יאללה באי הכח – צאו לדרך הבמה לרשותכם

שלב הטיעונים

זול גוזמן: כבודו אני רק רוצה להגיד שלא ברור לי למה אנחנו כאן בכלל זה ברור לכל מי שיש לו עיניים בראשו שמרשי אמיתי וראוי להסתובב בחברה. הזכרת את מר דונצ'יץ' הנכבד וראינו איך הוא עבר מהקשיחות של אירופה בה הוא בקושי הצליח לגרד 16 נקודות למשחק ביורוליג ל-NBA מייד בעונת הרוקי הוא ללא כל קושי רשם 21 נקודות למשחק כשעונה אחרי זה זה כבר היה 29 ועכשיו אנחנו כבר עומדים על 34. זו בדיחה עצובה. אני יודע שידידי המלומד יגיד שזה רק שחקן אחד אבל ראינו בעונה האחרונה איך … תן לי רגע לשים משקפיים כדי לקרוא את זה… איך ויקטור ווב.. ווננ.. וומבניאמה  היה גדול על הליגה במעבר מאירופה וקלע מעל 21 נקודות למשחק בעונה הראשונה שלו. זאת אחרי שעונה קודם הוא אפילו לא היה מספיק טוב ליורוליג וקלע את אותה כמות נקודות בליגה הצרפתית השם ישמור. כל אדם שפוי היה מגחך כאן ועוצר, כדי לא לגזול יותר מדי מזמנך אני מבקש לפזר מיידית את בית הדין מחוסר עניין לציבור.

עידו גילרי: התנגדות!! כבודי אני מבקש, זה זלזול באינטליגנציה שלנו. זה דמגוגי לחלוטין וברור ששחקנים צעירים משתפרים בקצב מהיר עם גדילתם והתפתחותם. לא רוצה כבר עכשיו להתחיל לזרוק מספרים ולהראות שהמעבר היה פחות חלק ממה שנראה אבל תן לי לשם שינוי להשתמש בטיעונים מגמתיים כמו של יריבי החלקלק. אני רוצה לצרף בתור מוצג #1 את הטבלה הבאה של עשרת ה-MVP האחרונים של היורוליג.

עונהMVPנקודות יורוליגTS יורוליגמשחקים NBAנקודות NBATS NBA
2023/24מייק ג'יימס18.752.6498.947.2
2022/23סאשה וזנקוב17.666.0425.456.9
2021/22ניקולה מירוטיץ'16.773.731912.356.5
2020/21ואסילה מיצ'יץ'18.161.7607.052.4
2018/19יאן ווסלי12.371.21623.651.4
2017/18לוקה דונצ'יץ'16.061.140028.758.8
2016/17סרח'יו יוי16.555.9
2015/16ננדו דה קולו19.466.91193.852.8
2014/15נמניה בייליצה12.159.24497.657.8
2013/14סרחיו רודריגז14.067.43534.949.5

אנחנו רואים בטבלה את הנתונים של השחקן בעונת ה-MVP ביורוליג לעומת נתוני הקריירה שלו ב-NBA (לאחר מכן או לפני כן). כן, לוקה הפך לכוכב על כשהגיע ל-NBA אבל בחייאת הוא היה ה-MVP של היורוליג בגיל 19, כלומר הוא היה גדול גם על אירופה בכמה מספרים. אם נסתכל על כל אחד אחר ברשימה אנחנו רואים שהשחקנים הכי טובים באירופה  מצליחים להפוך בקושי לשחקני רוטציה ב-NBA ובהרבה מקרים עוד פחות מזה. מעבר לכך היעילות שבה הם משיגים נקודות למרות שיש עליהם הרבה פחות אחריות ביצירתן היא הרבה יותר נמוכה. 

אני יודע שהמצקצקים יגידו שזה רק עונות ספציפיות של שחקנים ספציפיים אבל אלו אמורים להיות השחקנים הטובים ביותר באירופה לא? מעבר לכך אם נסתכל על כוכבים אחרים  שהגיעו מאמריקה לאירופה שלא מופיעים כאן כמו שיין לארקין, קית' לנגפורד, או וויד בולדווין ההבדלים הופכים למביכים בהרבה (זה מבלי לציין כוכבים כמו מרכוס בראון או קווין פאנטר שאפילו לא הצליחו להשיג דריסת רגל בליגה הטובה בעולם). אפילו אם נבחן סיפור הצלחה כמו אנתוני פארקר נקבל הבדלים אדירים ביכולת שלו לייצר נקודות וביעילות שבה הוא עשה זאת כשעבר ל-NBA.

מה שאני מנסה להגיד כבודי הוא משהו שאני חושב שיריבי הלא מכובד יסכים עליו בקלות – איכות השחקנים מבחינת יכולת הכדורסל גבוהה בהרבה ב-NBA מאשר ביורוליג, זה נכון לכוכבים וזה נכון  לרוב שחקני הרוטציה.

ז.ג.: אני רגיל שמנסים להכפיש אותי ולצייר אותי כליצן אבל זה לא יעבוד לך הפעם – לרגע לא אתיימר לטעון אחרת.

ע.ג.: אם ככה, ואם ההגנות באירופה הן קשוחות יותר היינו מצפים שלפחות הדיוק שבו השחקנים עושים את הנקודות יהיה נמוך יותר. יש כאן שתי אופציות או שהשחקנים ביורוליג קלעים טובים יותר, אבל זה הסכמנו כבר שלא נכון, או שפשוט ההגנות לא מצליחות לעצור אותם. אי אפשר לאחוז את המקל הזה בשני קצותיו.

ז.ג.: אני שמח ששאלת. זה באמת מה שאנחנו מצפים, אם ההגנות באירופה טובות יותר אז הן יאפשרו פחות נקודות. בואו לא ניתן לתובע כאן  לצייר מצג שווא ולהתמקד רק במי שהוא בוחר. בעונה שעברה ב-NBA ראינו איך הויתור על ההגנה הביא לתוצאות מרקיעות שחקים שהובילו לממוצע של 114.2 נקודות לקבוצה למשחק. זה עוד אחרי ששנה קודם הממוצע היה גבוה יותר בחצי נקודה. ביורוליג לעומת זאת נקלעו רק 81.4 למשחק כשעונה קודם זה היה רק 80.6.

כן כן, אל תקפוץ מר גילרי ידידי הקטנוני, אני יודע שב-NBA משחקים 48 דקות לעומת 40 בלבד באירופה, אני לא שרלטן. אז כדי להאיר את עיני כולנו אני רוצה לצרף את הראיה הראשונה מטעם ההגנה – שתזהו במסמכים המצורפים כמוצג ההגנה מספר….אה בעצם נתספק במוצג ההגנה.

מוצג ההגנה

אני רוצה להתנצל מראש על כך שהתרשים לא יפים כמו של עמיתי הפלספן אבל לצערי השותפה שלי קרן ווקסלר עסוקה בדברים חשובים יותר כרגע ונאלצתי לצאת מאזור הנוחות שלי כדי לעשות זאת בעצמי. קרן יודעת להציג את הדברים כמו שאף אחד אחר לא יכול. אתה חייב לראות את הפרזנטציות שלה. אם היא הייתה עומדת כאן במקומי היית פוסק כבר עכשיו לטובת מרשי. בגדול מה שאנחנו רואים זה את הסקור הממוצע לקבוצה ב-NBA וביורוליג לאורך השנים מנורמל ל-48 דקות משחק.

כבודו אני חושב שאיש חריף וחד עין כמוך לא יתקשה לזהות את המגמה. אין אפילו עונה אחת שבאירופה לא מחזיקים את היריבות על 15 נקודות פחות מב-NBA ועכשיו זה עוד התדרדר לשיאים מחרידים של כמעט 25 נקודות למשחק. אז אני רוצה לשאול איפה ההגנות? בטח שלא מעבר לים.

אדוני השופט אני חושב שלאור הראיות החד משמעיות שהוצגו כאן לפניך כדאי שנפסיק לבזבז את כספי תורמי הופס נכריז על תביעת שווא ונתפזר. יש לי גם ככה שלושה לקוחות שמחכים, שניים מהם כבר באולם בית המשפט הסמוך.

כבודי: אכן ראיות משכנעות. כמו כן שמה של הגברת ווקסלר הולך לפניה אבל אם אתה חושב שהאזכור שלו יקנה לך מניות כאן בבית הדין אז אתה כנראה…צודק. בכל אופן אני חושב שלפני שאנחנו מתקפלים כדאי לתת לתובע לומר את דברו.

ע.ג.: כבודי אני לא מאמין שאפילו אתה אוכל את הטריקים הזולים של מר גוזמן. כולם יודעים שהגברת ווקסלר המכובדת ניתקה איתו כל קשר אחרי שלא היית מסוגלת לסבול יותר את השיטות השפלות שלו. במיוחד אחרי כל הפיאסקו של משפט ראסל ווסטברוק הוא הגואט נגד מ. ג'ורדן. שלא יתהדר בשם שלה או בקשר ביניהם הוא רק דרדר אותה למקומות לא טובים.

מה שזול "שכח" לציין או יותר נכון טרח להשמיט הוא את ההבדל האדיר בקצב המשחק. עוד משנות ה-60 הקצב ב-NBA הוא מסחרר בעוד שבאירופה המאמנים משליטים קצב משחק איטי בהרבה. המשמעות היא הרבה פחות זריקות ויחד איתן הרבה פחות נקודות. הנה מוצג #2 שיראה לנו את ההבדלים במספר הפוזשנים לקבוצה במשחק של 48 דקות בין שתי הליגות.

מוצג #2

בתחילת שנות ה-2000 ה-NBA הייתה בשפל כל הזמנים מבחינת קצב המשחק והפער היה קטן אבל הוא נהיה עצום בעשור האחרון בגלל מהפכת הקצב שעברה על ה-NBA כך שאין זה מפתיע שכמות הנקודות ב-NBA עלתה בצורה משמעותית כל כך.

כבודי: אתה מוכן להתכנס למשהו בבקשה, אנחנו מדברים על ההגנה לא על הקצב. יש לך משהו מהותי לומר או שאתה מעדיף ללכת סחור סחור? כי זה לא בבית ספרנו.

ע.ג.: סליחה כבודי, קוצר הרוח שלך ידוע למרחוק. אני מנסה אז תן לי עוד רגע.

בקיצור מה שאני מנסה להגיד זה שאנחנו צריכים להסתכל על כמה נקודות ההגנה מאפשרת פר פוזשן לא כמה סך הכל. על זה הקצב מאד משפיע. במילים אחרות אנחנו וצריכים לבדוק מה ההבדל בדיפנסיב רייטינג. אז הנה מוצג #3 המתאר את השתנות הדיפנסיב רייטינג עם השנים. אני רוצה לציין כאן באותה הזדמנות למען הסדר הטוב שבגלל שהמבנה של היורוליג נוטה לעבור שינויים וצורות בתדירות גבוהה נלקחו כאן בחשבון כל השלבים השונים בעוד שעבור ה-NBA נלקחה העונה הסדירה בלבד.

מוצג #3

אולי בשנים האחרונות שתי הליגות השתוו אבל אם נלך אחורה ניתן לראות בבירור כי הרייטינג ההגנתי ב-NBA לרוב נמוך יותר כלומר ההגנות דווקא ב-NBA חזקות יותר למרות שכפי שסיכמנו הכישרון ההתקפי שם גדול בהרבה.

ז.ג.: כבודו עמיתי מנפנף במספרים מהונדסים כי הוא לא מסוגל להביא ראיה חותכת. אתה מתכוון לתת לזה לעבור?

כבודי: אני דווקא חושב שיש לו כאן נקודה טובה, אתה לעומת זאת לא אמרת כלום הרגע. מה יש לך להגיד להגנת מרשך?

ז.ג.: במחילה כבודו, אולי הייתי צריך להיות חד יותר. אפילו הגרפים שלו מראים את ההתדרדרות המגמתית שעוברת על ההגנות ב-NBA אז אולי פעם ההגנה הייתה סבירה אבל עכשיו כבר לא. חכה עוד שנה שנתיים ונראה את ההבדל. חוץ מזה זה לא חוכמה "לשמור טוב" כשכל מה שעושים שם זה להעיף שלשות. אז ברגע  שהפסיקו לשחק שם הגנה נהיה קל גם לקלוע מבפנים. אני חושב שאנחנו סתם ממשיכים לרדוף אחרי הזנב שלנו כשהאמת גלויה לכל.

ע.ג.: טוב באמת שלא רציתי להפציץ אבל בשבילך ידידי הזול הנה קבל את אחוזי הקליעה בשתי הליגות מכל הטווחים לאורך השנים (להלן מוצגים #4, #5, #6) כמו שעיניך יכולות לראות, אחוזי הקליעה באופן כללי ואחוזי הקליעה בתוך קשת השלוש גבוהים יותר ביורוליג גבוהים מב-NBA. איפה שהקלעים הטובים יותר נמצאים. הסיבה הפשוטה ביותר שיכולה להיות לזה היא שב-NBA באמת שומרים יותר טוב.

מוצג #4
מוצג #5
מוצג #6

מעבר לקשת אנחנו לא רואים הבדל בולט כשבשתי הליגות מסתובבים קבוע סביב ה-36% וזה אולי קצת מפתיע לאור העובדה שבאירופה הקשת קרובה יותר אבל מצד שני כבר הסכמנו שהקלעים הטובים נמצאים ב-NBA.

ז.ג.: כבודו, האם עמיתי חושב שאנחנו מאותגרים ויזואלית? מתקשים במבחני פיזה? מה אנחנו לא רואים את העלייה הקבועה באחוזי הקליעה לשתי נקודות ובאחוזים הכלליים? אני מניח שגם זה תוצאה של הגנות מצוינות שכופות על ההתקפה לקלוע מפחד שלא יהיה צ'אנס מאוחר יותר.

ע.ג.: אני רוצה להשיב ברשותך. אמנם עמיתי לא היה בדיונים האלה אבל אני בטוח שהוא קרא את התקציר. העליה באחוזים בתוך הקשת נובעת ממהפכת השלשות שעברה על הליגה בעשור האחרון. זה לא נובע מירידה בהגנה אלא מויתור על המידריינג' שהוא זריקה שנכנסת באחוזים נמוכים לטובת השלשה שנכנסת גם היא באחוזים נמוכים אבל מניבה תמורה משתלמת של נקודה נוספת. למקרה וגם כבודי אינו זוכר אני אפנה לרשומות כאן, כאן וכאן.

ז.ג.: אם זה כל כך משתלם לזרוק שלשות אז למה אנחנו לא רואים אותו דבר ביורוליג? מה הם לא רוצים לעבור "מהפכת שלשות"? מי ישמע מהפכה, אפשר לחשוב שהם הסתערו על הבסטיליה. אולי הם מעדיפים להמשיך ללכת עם הראש בקיר?

ע.ג: ראשית כל מי שמסתכל בעין מספיק זהירה יראה מגמה דומה גם ביורוליג אבל האמת היא שאם לא היית מרחיק את גברת ווקסלר היא הייתה מונעת ממך לחפור לעצמך בור כזה ליפול לתוכו. בניגוד למה שנח לחשוב אירופה עברה מהפכת שלשות. מתי? אתם בטח שואלים. התשובה היא לפני הרבה מאד זמן הרבה לפני שב-NBA הבינו את החשיבות. אני רוצה לצרף את מוצג #7 המראה את קצב זריקת השלשות בשתי הליגות מאז קום היורוליג.

מוצג #7

בחמש השנים האחרונות ה-NBA סוף סוף הדביקה את היורוליג אבל באירופה השלשה היא חלק קריטי מהמשחק כבר הרבה מאד שנים. כשפיני גרשון ניצח עם מכבי תל אביב פעמיים את היורוליג הוא היה ידוע באמירה ש"בשלשות לא ינצחו אותנו". באליפות השניה ב-2005 26.7% מהזריקות של מכבי היו לשלוש. היא הייתה הקבוצה עם קצב זריקות השלוש השני הכי נמוך ביורוליג כאשר סקיפר בולוניה אותה ניצחה מכבי בגמר שנה קודם לוקחת 42.7% מהזריקות שלה מעבר לקשת. במקביל ב-NBA הפיניקס סאנס של נאש וד'אנתוני התחילו את מהפכת השלשות של ה-NBA כשהם לוקחים 28.9% מהזריקות שלהם לשלוש כשהממוצע בליגה עמד על 19.6%. קצת יותר מעשור קדימה הווריורס שבעיני רבים מהווים את הסמל לעידן השלשות של ה-NBA לקחו את האליפות הראשונה שלהם כשהם מטווחים רק 31.1% מהזריקות שלהם מעבר לקשת נתון שנראה מצחיק בימינו וגם אז היה רק השביעי בליגה אבל כזה שהיה מציב את הווריורס רק מעל אחת מ-24 קבוצות היורוליג באותה עונה.

כבודי: סליחה שאני קוטע אותך. מר גוזמן תתעורר! הנחירות שלך מפריעות לי לשמוע את הטיעונים של עמיתך.

ז.ג.: סליחה כבודו. אני מתנצל מעמקי נשמתי אם היא קיימת. פשוט כשעמיתי נכנס לטרנס קשה לעצור אותו וקל ללכת לאיבוד. אני מניח שמסתתרת איזו טיפת הגיון בדברים שלו אבל העדפתי להשלים שעות שינה יקרות ערך מלחפש אותה.

כבודי: תמשיך בבקשה מר גילרי. יש לך במקרה הסבר לתופעה המעניינת הזו?

ע.ג.: יש לי השערה. אחד ההבדלים המרכזיים בין הכדורסל האירופאי והאמריקאי הוא שבאירופה מותר לשמור אזורית וב-NBA היה אסור. מהו אחד הכלים היעילים ביותר לפצח את האזורית? – השלשה. לכן זה לא מפליא בכלל שבאירופה גילו את חשיבות השלשות מהר מאד בעוד שמעבר לאטלנטי לקח להם יותר משני עשורים להתעורר. כמו כן זה רק טבעי שהלגליזציה של האזורית ב-NBA הייתה אחד הסימנים המקדימים לעלייה בחשיבות משחק השלשות.

כבודי: טוב נראה לי שחפרתם מספיק ואפשר לסכם. אני כבר נהייתי רעב, יאללה בואו נסגור את זה לפני ארוחת צהריים.

ז.ג.: כבודו!! אתה לא יכול להיות רציני. אפילו לא התחלנו לדבר בכלל על השיפוט הרכרוכי והמתנות שהשחקנים ב-NBA  מקבלים מהשופטים.

כבודי: השיפוט? טחנתם לי כבר את הראש עם 172 גרפים ו- 3247 מילה וזה עוד בלי לספור תווים. עכשיו אתה רוצה להתחיל לדבר על השיפוט? נו טוב, בית הדין יצא להפסק של חצי שעה ונחזור לדבר על פאולים.

נשוב אחרי ההפסקה

***

כבודי: מר גוזמן הבמה שלך אבל אני מזהיר שאם תתחיל עם אחד ממופעי הליצנות הידועים שלך אני אחתוך את זה מהר. אנחנו אמנם אחרי הפסקה אבל הסבלנות שלי עדיין קצרה.

ז.ג.: תודה כבודו, רוחב הלב שלך נוגע בנימי נפשי. אנחנו יכולים להמשיך להתפלסף עד הגלגול הבא של מייקל ג'ורדן על אחוזים ונקודות וכל הקשקוש הזה אבל בפועל צריך לזכור שיש עוד גורם מאד משמעותי שמשפיע על המשחק והוא השופטים. ה-NBA  תיעדף באופן מובהק את ההתקפות בשינויי החוקים שלו בתחילת שנות ה-2000 ובדגשים שהוא נותן לשופטים מאז. לעומת זאת באירופה נותנים לשחקנים לשמור ולשחק חזק. בעוד שב-NBA שורקים פאול על כל נשיפת אוויר בכיוון שחקן עם הכדור, ביורוליג פאול זה פאול. התוצאה היא שב-NBA מפחדים לשמור וכל משחק נראה כמו אולסטאר טיפוסי בעוד שביורוליג צריך לעבוד קשה בשביל כל סל. זה חלק מהסיבה להבדלים בקצב ובסקור. אנחנו גם רואים את זה בכל פעם שכוכבי ה-NBA מגיעים לטורניר בינלאומי ומתקשים לייצר נקודות.

כבודי: מר גילרי, תענה לו זריז ואני מזהיר אותך שאם יתחילו לצוץ כאן עשרות גרפים או טבלאות אני אאשים אותך בבזיון בית הדין. יש לך חמישה מקסימום עד סוף ההליכים.

ע.ג.: אין בעיה, רק ראשית כל אנחנו הולכים ככה סתם להתעלם מכל חומר הראיות עד עכשיו? האם לא ברור לעמיתי שהטיעון עובד ישירות כנגד האינטרסים של הלקוח שלו? עם השיפוט ב-NBA יותר מאפשר היינו צריכים לראות את זה בתפוקה ההתקפית. ראינו כבר שבנטרול הבדלי הקצב התמונה ממש שונה. אבל אם אתה רוצה שיהיה.

כן, יש הבדל באיך שהשופטים שורקים בשתי הליגות. שחקנים רבים דיברו על זה במילים כאלו או אחרות (הנה קחו את זה מאחד שיודע דבר או שניים על הגנה) . בפיב"א מאפשרים יותר מגע עם הגוף לעומת זאת שורקים הרבה יותר על נסיונות לשלוח יד לחטוף. מה שמאפשרים יותר ב-NBA. בכל מקרה כפי שיעידו שני הטורנירים הבינלאומים האחרונים לכוכבי ה-NBA זה לא מפריע. הם מקבלים את השריקות שלהם כך או כך.

בחינה של מספר השריקות בפועל מראה שביורוליג שורקים אבסולוטית למעט יותר עבירות אבל אנחנו כבר יודעים שצריך להשוות לאותו זמן משחק ושם (ראו מוצג #8)  רואים הבדל ברור של 4-5 שריקות למשחק לקבוצה. אז דבר אחד בטוח באירופה שורקים יותר.

מוצג #8

ז.ג.: כפיים, ממש מרשים. סכין לתוך הלב. לא יכולתי לעשות את זה טוב יותר בעצמי. מצד שני בוא נחשוב בהגיון רגע. כולנו יודעים שכשמשחקים קשוח גם יהיו יותר עברות. מה שמשנה הוא לא כמה פאולים שורקים אלא כמה פעמים שולחים את השחקנים אל הקו. ב-NBA שחקנים ובמיוחד הכוכבים מקבלים זריקות מהקו חינם על כל מהלך מה שהופך את המגינים שלהם למורתעים ומונע מהם לשמור עליהם בהמשך.

ע.ג.: גם אם אזרום לרגע עם קו המחשבה הזה אתה שוב מנסה לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה. אם המגינים מורתעים אז לא ישמרו ולא ישרקו פאולים. אם שורקים אז כנראה שבאמת מנסים לשמור. בכל אופן בוא נראה איפה הדברים עומדים. מוצג #9 מראה שבאמת  בNBA זורקים מעט יותר פעמים מהעונשין גם אם נסתכל ביחס להבדלי זמן המשחק בין הליגות. אבל זה משהו שניתן ליחס אותו גם חלקית לעובדה שמספר הפאולים שממנו מתחילים ללכת לקו בכל רבע זהה בשתיהן בעוד שרבע NBA ארוך בשתי דקות.

מוצג #9

ז.ג.: כבודו אפשר להגיד פעם אחת שצדקתי?

כבודי: אולי, בוא ניתן לו לסיים ואז נראה. עם קצת מזל נוכל כבר סוף סוף ללכת הביתה. מה אתה אומר מר גילרי?

ע.ג.:  כן ולא…ראיתי את גלגול העיניים כבודי, תיכף אני משחרר אותנו. כנראה שב- NBA נוטים לשרוק יותר פאולים במהלך הזריקות ואלה עיקר המקרים בהם שחקנים מקבלים זריקות עונשין. אבל מצד שני זה עדיין לא אומר שהשופטים מקלים על השחקנים יותר מהיורוליג. אני רוצה שנחזור שוב לנקודה בסיסית מאד חשובה והיא הקצב. כשאנחנו רוצים לבדוק את הנטיה של השופטים להעניק כרטיסים מוזלים לטיול לקו אנחנו חייבים להתחשב בכמה הזדמנויות יש להם לעשות את זה. מתי שורקים לעבירה בזריקה? ….נכון, בזריקה. כשהקצב גבוה יש הרבה יותר זריקות ולכן יותר הזדמנויות זריקה. לכן יותר מדויק להסתכל על מה היחס בין זריקות מהקו לזריקות מהשדה. ראה מוצג #10:

מוצג #10

כדי לבחון את האפקט המשולב של זריקות העונשין על הקלות בה עושים נקודות בשתי הליגות אנחנו יכולים להסתכל על אחוזי הטרו שוטינג. אם תרצו להבין קצת יותר טוב את המשמעות שלהם, הכפלה של אחוזי הטרו שוטינג ב-2 וחלוקה ב-100 נותנת את כמות הנקודות שקבוצה עושה לכל הזדמנות זריקה. כאשר הזדמנות זריקה היא או זריקה בפועל או טיול לקו העונשין:

מוצג #11

אנחנו שוב רואים שגם בשקלול כל הגורמים יחד יותר קל לעשות נקודות ביורוליג מאשר ב-NBA. אם מגיני ה-NBA מורתעים אז לא ברור ממה או שמהצד השני באירופה לא למדו אף פעם לשמור, אם אפילו מגינים מורתעים עושים עבודה טובה מהם.

כבודי אני סיימתי לשטוח את טענותי. מבחינתי אפשר להעביר את רשות הדיבור לעמיתי המפוקפק או לקפוץ ישירות לנאומי הסיכום.

גזר הדין

כבודי: נאומי סיכום? אני לא מסוגל לשמוע את הקול שלך יותר. אין סיכוי שאני נותן לך לנאום, ובטח שאני לא מתכוון לתת ליריב שלך לחרטט אותי שוב. שמענו מספיק משניכם ואני מרגיש בשל לחרוץ את הדין.

אולי ערמת הראיות שהתביעה שפכה עלינו לא מוכיחה כי ההגנה ב-NBA טובה יותר אבל זה לא היה על הכף. מה שהיה תחת זכוכית המגדלת שלי הוא השאלה האם ההגנה ב-NBA חלשה יותר. זה הוכח כאן מעל לכל צל של ספק כחסר בסיס. אולי באירופה מלמדים יסודות הגנה יותר טוב, אולי למאמנים יש יותר שליטה והשחקנים מתאמצים יותר. כל זה לא רלבנטי. בפועל באירופה ההתקפות משיגות את הנקודות שלהן בקלות יתר למרות שחומר השחקנים בה פחות מוכשר התקפית.

אני רואה את התובע מחייך את החיוך הזחוח שלו כאן בצד. אל תיתן לזה לעלות לך לראש. זה לא כאילו נתנו לך פייט רציני כאן. בא כחה של ההגנה התקשה להביא אפילו בדל ראיה אחד בעל משמעות. כדאי שתמצא משהו יותר ראוי להתעסק בו בפעם הבאה שאתה נכנס בשערי ההיכל הזה.

אני מכריז על המיתוס כמכוסח. קחו אותו מכאן. לא אכפת לי מה תעשו איתו. תזרקו אותו לתהום התגובות של וואלה ספורט, תעלו באש השטויות שיוצאות מהפה של סטיבן איי סמית, תשגרו לחלל הריק שנשאר בESPN אחרי הנטישה של ווג' או כל דבר אחר. לא רוצה לשמוע עליו שוב.

אשר אליך מר גוזמן, כל מה שאמרו עליך נכון – בושה למקצוע. מצידי אתה  יכול ללכת למכור חולצות ב-H&M . עלי השטיקים שלך לא עובדים – אני לא קונה את מה שאתה מנסה למכור. עוד באירופה היית חרא של בן אדם.

Subscribe
Notify of
20 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Jonathan
24/09/2024 9:51:40

מצוין.
באמת חשבתי על זה במהלך קריאה שביורוליג עוברים די מהר למשחקים שיכולים לסיים לך את העונה. ב-NBA יש איזושהי נפילה בקליעה במהלך הפלייאוף כי ההגנות באמת נהיות עוד יותר אינטנסיביות.

מאנו דה מאן (לשעבר מיקי)

פוסט מצוין ומעניין, תודה רבה גילרי.
.
לא בטוח (שלא לומר בטוח שלא) שהבנתי את הכל, ויכול להיות שהתשובה לשאלה הזו כבר ניתנה בפוסט עצמו, אבל שיהיה
אם הבנתי נכון אנחנו "מסכימים" שהכשרון ההתקפי בנ.ב.א עולה על זה שביורוליג. השאלה שלי היא האם אנחנו גם "מסכימים" שגם הכשרון ההגנתי בנ.ב.א עולה על זה שביורוליג?
אם כן (אני, לפחות, מסכים, כי לא זכורים לי קוואי-ים ביורוליג, עם או בלי קשר לכך שאני לא צופה ביורוליג -)))))
אבל ברצינות, אם כן, אז לא בטוח שהסטטיסטיקות מאד מסייעות לנו, כלומר, אם נניח שבנ.ב.א שחקנים הם ציון 9, שנשמרים על ידי שחקנים בציון 9, וביורוליג שחקנים הם ציון 7, שנשמרים על ידי שחקנים בציון 7, ההבדלים בכישרון, גם ההתקפי וגם ההגנתי, הופכים להיות פחות רלבנטיים, לא?
ומה שנראה לי יותר רלבנטי, או לפחות יותר משקף את הטיעונים של זול גוזמן הוא טיעונים, שקשה כמובן לאמוד אותם סטטיסטית, כמו:
"שחקני ה-7 ביורוליג יותר מתאמצים בהגנה משחקני ה-9 בנ.ב.א", או
"שחקנים בנ.ב.א של היום מתאמצים בהגנה פחות משחקני הנ.ב.א בשנים עברו" (אם או בלי קשר לשאלה האם שחקני הנ.ב.א של היום טובים משחקנים הנ.ב.א של פעם)

Air Canada
Air Canada
24/09/2024 10:22:50

תודה רבה, מעולה

יו"ר איגוד רפי ההבנה העולמי

בסוף אי אפשר לרמות את העין.
רואים בבירור ששחקנים בwwe לא שומרים ומטיילים על המגרש.
הרבה זה גם בגלל השיפוט ובעצם זה הגורם העיקרי לחוסר הגנות שיש אחרי שנים של אילוף השחקנים לא לשמור.
אדוני השופט אתה באיליגל דפנסיב פוזשן!
You are restricted

Eladkatz
Eladkatz
24/09/2024 11:10:54

אז זהו, שאפשר בקלות לרמות את העין.
למשל פה:
https://youtu.be/hCV2Ba5wrcs
ויש עוד מלא דוגמאות.

Guy d
Guy d
24/09/2024 11:14:38

זה דווקא קל מאד לרמות את העין, יש הרבה דוגמאות לכך.
זאת גם לא העין שרואה, המראות שמגיעות לתודעה הן פרשנות של המח לגלי האור שנקלטים בעדשת העין.

Guy d
Guy d
24/09/2024 10:46:32

תודה רבה,
אין שום ראיה שתומכת במיתוס, זה קצת קשוח על מקדשי המיתוס.
רגע לפני המבול, איפה נכנס הקליר פאת' בנתונים?

אבי טרכטמן
24/09/2024 10:58:50

נהדר, והאמת היא שהיה אפשר לסגור את זה כבר בשליש הראשון של הכתבה. ברור לחלוטין שהסיבה העיקרית שסובייקטיבית זה נראה כאילו באירופה שומרים טוב יותר, היא בגלל קצב המשחק האיטי יותר, ואידך זיל גמור (אבל מעולה).

גיא רוזן
24/09/2024 11:11:13

לטעמי, הפקטור המשמעותי ביותר שיוצר את התחושה שב-NBA אין הגנות זה הסיטואציה.
ב-NBA יש הרבה הרבה יותר משחקים עם רכיבים שתורמים להיעדר הגנה רגעי –
פערי רמות, חוסר תחרותיות (לאחת הקבוצות או ל-2 הקבוצות אין על מה לשחק), טנקינג, DNP, באק-טו-באק, זמן זבל ממושך.
לי אישית, עוד לפני המבט המלמד על הנתונים, לא היה ספק לגבי השורה התחתונה.
למעשה, אותם משחקים "מתים" למד הנתונים רק מחזקים את מה שברור במבחן העין –
כאשר יש על מה לשחק, ההגנות ב-NBA חזקות הרבה יותר מאירופה.

תודה לכבוד השופט,
אחד המוצלחים!

yaniv
yaniv
24/09/2024 11:24:43

תודה עידו.
קודם כל חידשת לי לגבי השלשות,חייב להגיד שבמבחן העין שלי זה נראה שרק בשנתיים-שלוש האחרונת נהייתה עלייה בשלשות באירופה אבל זה כנראה כי אני בעיקר רואה את מכבי.
לגבי ההבדל אז כמובן זה קודם כל הקצב ואני חושב שגם חוק 3 השניות בהגנה זה גם כלי מאוד עיקרי שמבדיל,זה נותן להגנה באירופה יתרון לעומת הNBA.
עוד נקודה שלדעתי מטעה לא מעט במיתוס הזה היא שבאירופה כל משחק משוחק כמעט תמיד ברצינות המלאה על ידי השחקנים ואין כמעט דבר כזה לוותר על משחק.לעומת זאת בNBA אני חושב שבשנים האחרונות נהיה כבר ממש סוג של הכרה שהליגה באמת לא כזאת חשובה והרבה שחקנים פחות מתאמצים בליגה בטח בצד ההגנתי.
לסיום אהבתי מאוד את את השותפה שלך,מה שכן תלוי מאיזה צד השופט כי לא בטוח שאזכור שמה יהיה לטובתך…
ודבר אחרון זול גוזמן במקרה אח של העורך דין המפורסם צ'אק?

A Ljos: Resurrection
24/09/2024 11:53:19

בוא נתחיל עם זה ש"זול גוזמן" זו הברקה. לא הברקה משפטית, אבל הברקה מילולית.
השוואה שממש קשה לעשות, עם כל הפער הזה ביכולת. בין מייק ג'יימס ללברון עומד לברון שלם.
השוואה קשה לעשות, אבל עדיין זה כמו לשחק מול שער ריק, כי להברקה המילולית אין באמת טענות לטובתו, ורובנו לדעתי ראינו את זה עוד לפני.
יפה מאוד, פוסט שמוכיח את המשפט המפורסם, לא היה לי מה להוכיח והוכחתי את זה על המגרש.

Yosi Berkeley
24/09/2024 12:09:06

מצויין, תודה!