סיכום הקיץ בכדורסל הישראלי – חלק שני – יתר הקבוצות וסיכום שלב הבתים של גביע ווינר / צוות הופס כדורסל אירופי

סיכום הקיץ בכדורסל הישראלי – חלק שני – יתר הקבוצות וסיכום שלב הבתים של גביע ווינר / צוות הופס כדורסל אירופי

סיכום הקיץ בכדורסל הישראלי – חלק שני – יתר הקבוצות וסיכום שלב הבתים של גביע ווינר / צוות הופס כדורסל אירופי
אתר מנהלת הליגה. צילום: אלן שיבר

בכתבה הקודמת התמקדנו באלופה מכבי ת"א, סגנית האלופה הפועל ת"א, מחזיקת הגביע הפועל ירושלים ואלופת 2022 הפועל חולון, כך שאת הכתבה הזאת נפתח עם סקירה של יתר הקבוצות שישחקו השנה בליגת הכדורסל הבכירה בישראל, משם נעבור לסיכום משחקי שלב הבתים ומשפט על משחק חסר חשיבות שיסגור רשמית את השלב המוקדם ונסיים עם ציון הזמן והמיקום של 4 משחקי רבע הגמר. הפעם הצוות התכנס בהרכב מצומצם הרבה יותר, וכלל רק את אילן אגינסקי ועמיחי קטן.

הקיץ של הקבוצות:

מכבי רמת גן:

רמת גן שעלתה ליגה בשנה שעברה אחרי כ-20 שנה בלאומית הגיעה למקום ה-3 לפני ירושלים ולפני חולון. בחלקים גדולים מהעונה הם היו קבוצה מעולה אך פציעות של קנדל מקולום ואיזייה מיילס לקראת סוף העונה, גרמו לכך שהעונה הסתיימה בטעם מעט חמוץ ובהפסד לקרית אתא ברבע הגמר. העונה רמת גן תקווה לשמור על מקומה בצמרת וגם תשחק ביורוקאפ. האם הסגל שלה מספיק חזק וארוך ל-2 מסגרות? המאמן שמוליק ברנר ועוזרת המאמן נעמי קולודני נשארו על הקווים. מבחינת ישראלים ר"ג השאירה את הבסיס הישראלי שלה שכלל את: אדם אריאל, איתי מושקוביץ, בניה סרור ויהל מלמד והוסיפה את רועי הובר אחרי עונה מעולה בגליל ואת דורי סהר. מבחינת הזרים היא הצליחה להשאיר את מקולום ולהחזיר את מיילס וצירפה זרים ותיקים ששיחקו בארץ לא מעט שנים: דרו קרופורד (34) ששיחק בעונה החולפת בחולון ואמין סטיבנס (34) שניצח ברבע אשתקד עם קרית אתא. הגארד רוברטו גלינאט, הזר החמישי הוא היחיד שלא שיחק בארץ. אשתקד שיחק באריס סלוניקי ובעבר בכמה קבוצות מדרג ביניים באירופה.

בני הרצליה:

בני הרצליה הגיעה לעונה הקודמת עם המון ציפיות כשעל הקווים מאמן בכיר – דן שמיר וישראלים בכירים כגון סנדי כהן, ווילי וורקמן, פרדריק בורדיון, אדריאן בנקס ואיתן בורג הצעיר שפרץ. הקבוצה סבלה מהמון פציעות שהובילו לרכבת זרים. הציפיות לא התממשו והקבוצה סיימה במקום ה-10 וכפסע מהתחתית. דן שמיר החליט לקחת פסק זמן מאימון ובמקומו מונה יהוא אורלנד, מאמן נבחרת הקדטים, ועוזרו יהיה אלישי כדיר. הסגל שבנתה יהיה צעיר וצנוע יותר בדמותם. בורג ובורדיון הם הישראלים שנשארו ואליהם הצטרפו אלון מיכאלי מנבחרת העתודה ושלו לוגשי ועומר בן דוד מהלאומית. אצל הזרים מי שנשאר הוא הסנטר ג'וש הולי והצטרפו: כריס סילבה – סנטר בעל עבר ב-NBA, אקסבייר סניד, פורוורד שגם היה כמה שנים בתווך שבין ה-NBA וה-G-league, ג'ון מיקס, פורוורד ששיחק אשתקד בהולנד וג'ימי קלארק, גארד שהוא יוצא מכללות טרי. כמו קרית אתא בעונה הקודמת, הרצליה פותחת את העונה עם גארד זר אחד בלבד ואולי הישראלים הצעירים יקבלו הזדמנות.

הפועל באר-שבע:

באר שבע שכמעט וירדה ליגה אשתקד תקווה לעונה טובה יותר. אורן אהרוני ימשיך על הקווים. הסגל המקומי עבר שינוי. מי שנשארו הם: נטע סגל, רון ציפר וסם איורו והצטרפו אליהם ספנסר וייס אחרי עונה מעולה בעפולה ויניר בנימין ועידו פליישר הצעירים מהלאומית שינסו להוכיח שמקומם בליגת העל. בגזרת הזרים אריק גריפין המוכר והוותיק (34) יחזיק את הצבע, יסייעו לו הסנטר ריי ספולדינג שנע בעברו בין ה-NBA ל-G-league, הפורוורד קארים ריד והגארד פול סקראגס ששיחקו אשתקד בפולין ואייברסון מולינאר, גארד מהג'י ליג.

אליצור עירוני נתניה:

העולה החדשה מציגה פורמט שונה מכמה בחינות בהשוואה לקבוצות הליגה האחרות. ראשית יש לקבוצה 2 מאמנים שמאמנים יחד – עידן אבשלום ורובן נייברגר. שנית הם קבוצה שמאוד מאמינה בישראלים צעירים – שחלקם אף עלו ליגה עם הקבוצה. בין הישראלים הצעירים ניתן למנות את שחר דורון מהנוער של מכבי תל אביב וכוכב נבחרת העתודה. רועי פריצקי ששיחק בשנתיים האחרונות בבאר שבע אבל עוד לא ממש הוכיח את עצמו כשחקן מוביל. עומר פולג שנבחר לחמישיית העונה בלאומית אשתקד. אריאל אייזיק מנבחרת העתודה שעלה עם הקבוצה מהלאומית. בוריס בוגוסלבסקי שעלה עם הקבוצה מהלאומית. מקסים פילוננקו מנבחרת העתודה. אמרי שביט שעלה עם הקבוצה מהלאומית. איליי דולינסקי מהעתודה שעלה עם הקבוצה ליגה. עמית אהרוני מנבחרת העתודה ששיחק בקבוצה לפני שנתיים. הזרים החדשים, רובם צעירים אחרי הקולג' למעט שאבון קולמן (32) ששיחק בעבר מספר משחקים בחולון וקודי ריילי (27) ששיחק בראשון לציון מהלאומית ובלוון ברס הבלגית. שלושת הזרים הנוספים הם דרו פמבר (24), סנטר בגובה 2.11, קרלוס מרשל (25) ואריק רומרו (25), סנטר נבחרת פנמה. כל הזרים הם בעמדות הפורוורד או הסנטר כלומר לגארדים הישראלים הצעירים יהיה מקום להוכיח את עצמם.

הפועל גלבוע/גליל:

גלבוע גליל עלתה חזרה לליגת העל אחרי שנה בלבד בלאומית ונראה לפי פועלם בקיץ שהם רוצים להישאר. הם החתימו מאמן יחסית בכיר בדמות שרון אברהמי. בגזרת הישראלים הם החתימו את גור לביא שפרץ אשתקד במדי חיפה, גיל בני האנרגטי שמוכר מימיו בהפועל תל אביב ויקווה לקבל הזדמנות להוביל קבוצה, לוטן אמסלם שהיה מעולה במדי גליל עליון, רועי נציה, נבו זומרפלד וג'וש אולדריץ' עלו עם הקבוצה מהלאומית וטל פלד הגיע עם רחובות לגמר הלאומית. בגזרת הזרים החתימו שני זרים שכבר שיחקו בארץ – בן מור (29), פורוורד ששיחק בבאר שבע, ג'ון דייויס (28), גארד ששיחק אשתקד בהפועל חיפה, ישמעאל אל-אמין (26), גארד שאביו שיחק בארץ לפני קרוב לחצי יובל ועמנואל נזקווסי (27), סנטר נבחרת הולנד שגם שיחק בעבר במדינה וגם במספר קבוצות בבלגיה וצרפת.

עירוני קריית אתא:

הפתעת העונה שעברה נאלצה להיפרד מרוב הדמויות שבלטו שם, ובראשם המאמן שרון אברהמי, אמין סטיבנס שנבחר לחמישיית העונה, ג'יימס בייטמון שנבחר לחמישייה השנייה והצעיר המוכשר בן שרף, אותו תוכלו למצוא כמעט בכל מוק-דראפט של 2025 כרגע, שעבר לשחק באולם הגרמנית. לצד אקיה פרויאט ורז אדם שנשארו מהעונה שעברה, המאמן אלדד בנטוב מחזיק בסגל שבו הזרים הם הגבוה סילביו דה סוסה, הפורוורד דריל מורסל והגארד ליאם אוריילי, ובגרת הישראלים נראה את אדם וג'יי ג'יי קפלן שממשיכים בקבוצה, יחד עם יובל שניידרמן וגל בייטנר הצעירים בעמדת הרכז, וגם הקפטן יריב עמירם צפוי לקבל קצת יותר הזדמנויות כגבוה המחליף.

עירוני נס ציונה:

ההחתמה הראשונה של נס ציונה הייתה ראיין טורל, אך הוא נפצע כבר במשחק הראשון וצפוי להיעדר כחודשיים. הזרים של הקבוצה הם כולם חדשים לכדורסל הישראלי, כשמדובר ברכז דארנל אדג', הגארד ברייס בראון והפורוורדים ריקי לינדו וג'ייק ואן-טוברגן, מה שמשאיר דווקא את עמדת הגבוה לנוכחות ישראלית בלבד של איתי שגב ותומר לוינסון. יאיר קרביץ, שבעונה שעברה השלים טריפל-דאבל והפך לאחד מהבודדים שעושה זאת במסגרת הכדורסל הישראלי, והרכז צוף בן משה, שממשיך כבר לעונה שלישית בקבוצה, הם שני הישראלים הבכירים הנוספים בקבוצה של עמית שרף.

הפועל חיפה:

השם הכי גדול שהחתימה הפועל חיפה על הנייר הוא סילבן לנדסברג בן ה-34, בזמן שהזרים הם פורוורד טיילר ביי, שכיכב בנס ציונה בעונת 2023, הגבוה ג'יילן ג'ונסון, שלמעט כמה משחקים במדי חולון היה בג'י ליג עד שעבר לטאיוואן בעונה שעברה, ואת הגארדים מאט קולמן ודישון טיילור, החדשים לכדורסל הישראלי. הישראלים הבכירים בקבוצה של אלעד חסין, מלבד לנדסברג שלא שיחק בגביע ווינר, הם דניאל רוזנבאום, קלעי של 39.5% לשלוש בעונה שעברה, אך רק 2/18 בגביע ווינר, ווילי וורקמן ועמית גרשון, שדווקא קלע 9 שלשות מ-20 ניסיונות ב-3 המשחקים האלה.

הפועל גליל עליון:

הקבוצה שכנראה תמשיך לחפש אולם ביתי חלופי בזמן הקרוב העמידה על הקווים את גוני יזרעאלי, ועל הפרקט יהיו הרכז מרכוס קאר, ששיחק בהרצליה בעונה שעברה, ואחמד היל שישלים אותו בקו האחורי, ואילו בקו הקדמי הזרים הם לנארד פרימן, ששיחק בהפועל חיפה בעונת 2021, ושאקור ג'ויסטון. לצידם ישחקו המתאזרח לוקאס גולדנברג, ששיחק בעפולה בעונה שעברה, והישראלים הבכירים שחר עמיר, שמגיע אחרי עונת פריצה בחולון, ליאור קררה שעשה את הפריצה שלו במדי גליל עליון וימשיך שם לעונה שנייה ורון כהן שנשאר בקבוצה בה גדל ושיחק לאורך כל הקריירה, והפעם יכול להיחשב מועמד לפריצה, כשבסגל נמצאים גם צעירים נוספים כמו יונתן אטיאס, בן אלטשולר ויהלי שטיינהאור, האחיין של שחקן העבר תומר.

הפועל עפולה:

עפולה הביאה שני גארדים מהג'י ליג, שהם ג'יילן לאקיו וארמאן פרנקלין, ולהם הוסיפו את הפורוורד ג'סטין מאטס, ששיחק ביפן בעונה שעברה, אך השם המוכר מבין הזרים הוא ג'יי פי טוקוטו, שישחק בארץ זו העונה השביעית ברציפות בקבוצתו החמישית, אחרי אילת, נס ציונה, הפועל ת"א ומכבי רמת גן. השם הבכיר מבין הישראלים הוא המתאזרח סנדי כהן, ששיחק בהרצליה ב-3 העונות האחרונות, ונראה שם גם את מוריאל לוטאטי ונועם אביבי ילידי 1999 שזכה באליפות אירופה עם נבחרת העתודה יחד עם דני אבדיה וים מדר, את עידן אלבר הקצת יותר צעיר אך גם כן חלק מהנבחרת ההיא, ואת גלעד לוי בן ה-22 שמגיע אחרי עונה שבה לא הצליח לפרוץ בבאר-שבע.

שלב הבתים של גביע ווינר:

בית א', שכולל את הפועל חולון, עירוני קריית אתא, הפועל עפולה והפועל ב"ש, הוא היחיד שעוד לא הסתיים כשהיום בשעה 14:00 תארח באר-שבע את חולון למשחק חסר חשיבות, לאחר שחולון כבר הבטיחו את המקום הראשון והקבוצה הביתית את האחרון. קריית אתא הביסה את עפולה ובאר-שבע לפני שהובסה בעצמה על ידי חולון, בזמן שבאר-שבע הפסידה גם לעפולה וחולון מנגד גברה על עפולה במשחק בו הביתיות הייתה של עפולה, אך המשחק נערך בפועל בחולון. כתוצאה מכך, חולון שסיימה בראשות הבית תשחק נגד נס ציונה ברבע הגמר, ואילו קריית אתא תפגוש את האלופה מכבי ת"א ברבע הגמר, בדיוק כמו בעונה שעברה.

בבית ב', שכולל את הרצליה, רמת גן, הפועל חיפה ונתניה, מי שסיימה בראש היא הרצליה שגברה על כל 3 יריבותיה, כאשר רמת גן סיימה עם 2 ניצחונות והפועל חיפה ניצחו את נתניה במשחק ביניהן, כך שנתניה היא היחידה בינתיים שמחזיקה במאזן של 3 הפסדים, אם כי הפסד של באר-שבע לחולון יצרף את הקבוצה הדרומית ביותר בליגה אל העולה החדשה. סגנית הבית מרמת גן תפגוש את סגנית האלופה הפועל ת"א, שהעפילה ישירות לרבע הגמר, ואילו הרצליה שסיימה בראש הבית תשחק נגד הפועל ירושלים, שסיימה בראש בית ג'.

בבית ג', שכלל את הפועל ירושלים, נס ציונה, גליל עליון וגלבוע/גליל, מחזיקת הגביע ניצחה את כל 3 המשחקים שלה וסיימה בראש הבית, ואילו גליל עליון ניצחה בקרב הצפוני את הגלבוע אך הפסידה לנס ציונה, שמצידה הפסידה לגלבוע. כתוצאה מכך, המקום השני הוכרע על הפרש הסלים במאזן הפנימי, שם הייתה זו נס ציונה שהביסה את גליל עליון ב-24 הפרש, מה שהספיק לה כדי לסיים במקום השני ולהעפיל לרבע הגמר, שם היא תפגוש את הפועל חולון. הפועל ירושלים תפגוש את הרצליה, כאמור לעיל.

משחקי רבע הגמר:

21/9, 20:45, היכל טוטו חולון, רבע גמר 1: הפועל תל אביב – מכבי רמת גן
22.9, 20:50, אנרבוקס חדרה, רבע גמר 2: הפועל ירושלים – בני הרצליה
23.9, 20:00, היכל טוטו חולון, רבע גמר 3: הפועל חולון – עירוני נס ציונה
24.9, 20:50, אנרבוקס חדרה, רבע גמר 4: מכבי תל אביב – עירוני קריית אתא

אתר מנהלת הליגה


Subscribe
Notify of
3 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
ירון, החלום
ירון, החלום
20/09/2024 10:07:32

בס"ד
תודה, חולוניה!!!!

asaf
20/09/2024 10:49:45

תודה על סקירה והכנה לעילא ועילא. נתניה זה פרויקט מעניין שרץ כבר כמה שנים והדגש שלו על קידום צעירים ישראלים. שווה לשים בעיניי שם עין על פריצקי שלראשונה הוא בתפקיד ישראלי בכיר ועל אילי דולינסקי שמושאל מהפועל ת"א והוא פווארד עם קליעה ויכולת להוריד כדור לרצפה בכלל לא רעות. רמת גן בעיניי יכולה גם העונה להפתיע ולהיות הזנב לאריות של הליגה אחרי 4 הבכירות.שמרו על הסגל הישראלי פלוס החיזוק של הובר שמגיע אחרי שנתיים מעולות בגליל. ועוד קבוצה מעניינת היא גלבוע גליל, אברהמי הלך על מתכון דומה למה שעבד בקריית אתא עבורו וסיכוי לא רע שיצליח גם הפעם.

דוקטור רזי הופמן
20/09/2024 14:18:13

תודה רבה