ביום שלישי (8/9), אחרי חודשים מלאים בספקולציות, קבוצת אסטון מרטין ערכה אירוע מיוחד בשידור חי בן כארבעים דקות במהלכו הכריזה על החתמתו של מהנדס העל אדריאן ניואי.
אדריאן ניואי בן ה-65 הוא מהדנס בריטי והאיש ה'יקר' ביותר בפורמולה 1. ניואי זכה בכעשרים וחמישה תארי אליפות עולם וב200 ניצחונות בפורמולה 1 בלבד! במהלך ארבעים וארבע שנות הקריירה שלו בפורמולה 1, הוא עיצב מכוניות זוכות תארים בעבור קבוצות 'וויליאמס', 'מקלארן' ו'רדבול'. מאז הניצחון הראשון שלו במקסיקו בשנת 1991, אחוזי הזכייה שלו עומדים על כ-36% בקירוב! ואם זה לא מספיק, ניואי זכה במעל ל- 20% מכל אליפויות העולם אי פעם!
זה לא פלא שכשניואי הכריז על פרידתו מקבוצת 'רדבול' בחודש מאי האחרון לאחר ששימש כמהנדס הראשי והמנהל הטכני של הקבוצה בכמעט עשרים השנים האחרונות, קבוצות רבות החלו להילחם בעבור החתמתו. ניואי צפוי לסיים את עבודתו עם רדבול בשנת 2025 זאת לאחר שהוביל את הקבוצה לזכייה בשש 'אליפויות יצרנים' (אליפויות קבוצתיות שהזכייה בהן נקבעת על ידי שילוב סך כל הנקודות של שני נהגי הקבוצה), מאה ושמונה עשר ניצחונות ומאה ואחת עמדות הובלה.
בנוגע לעזיבתו מסר ניואי: "אני עובד כי אני נהנה מכך, הרגשתי שזה הזמן להוריד הילוך ולקחת מעט הפסקה, לטייל מעט ופשוט להנות מהחיים".
מהרגע שיצא אל השוק קיבל ניואי לא מעט הצעות מקבוצות ביניהן: 'מרצדס', 'וויליאמס', 'אלפין' ו'מקלארן', אך הבולטת ביותר הגיעה מקבוצת 'פרארי'. ניואי היה בהליכי דיון מתקדמים עם פרארי עד שבעיתון ה'Autosprint' האיטלקי עלתה ידיעה מאת העיתונאי פולביו סונס בה נחשף כי ניואי לא יחתום על חוזה עם קבוצת פרארי אלא עם קבוצת אסטון מרטין. לאורך הקריירה שלו, ניואי זכה לקבל הצעות רבות מקבוצת פרארי וסירב לכולן. אך אני משערת שהסיבה לפסילת החוזה המתקדם היתה תנאי הברזל אותם הציב. ניואי אינו צעיר ואף מתקרב לסוף הקריירה שלו, הוא אינו צריך להוכיח את עצמו כלל ופרארי צריכה אותו יותר משהוא צריך אותם.
אז למה קבוצה בינונית כמו אסטון מרטין?
ראשית כל, כפי שכבר ציינתי ישנה תחושת ההערכה. במקור, כשקיבל את ההחלטה לעזוב את קבוצת רדבול במרוץ יפן הנוכחי, ניואי תכנן לקחת הפסקה, אך עזיבתו של ניואי עוררה בו עניין רב ופתחה בפניו אפשרויות רבות לפרויקטים חדשים ומעניינים. לורנס סטרול, הבעלים של קבוצת אסטון מרטין ואביו של נהג הקבוצה לאנס סטרול, הבטיח לניואי הבטחות רבות ואף ערך עבורו אירוע הכרזה מפואר.
ניואי אף זכה לסיור פרטי וחסוי במפעל הקבוצה בסילברסטון בו זכה לראות תכניות עתידיות ומבטיחות של הקבוצה.
אך לטעמי הסיבה המרכזית ביותר היא שותפות! במהלך ההכרזה על הצטרפותו של ניואי הוכרז כי יהפוך לבעל מניות בקבוצה מה שיהפוך אותו גם למנהל הטכני וגם לשותף. שותפות היא הצעה שלא קיבל מאף קבוצה אחרת במהלך כל הקריירה שלו והיא הצעה בלעדית.
בנוסף, בין המהנדס הבריטי לסטרול האב ישנו קשר ידידותי וכשנשאל ניואי אודות בחירתו תגובתו הראשונית הייתה: "לורנס".
ניואי חתם עם הקבוצה על חוזה בן כחמש שנים, ולפי הדיווחים עשוי להרוויח בין כעשרים וחמישה לשלושים מיליון דולרים לכל שנה ובונוסים, שותפות, עבודה בקצב משלו ואף במקום קרוב למגוריו והובלה בלעדית של פרויקטים לבחירתו.
מאדריאן ניואי נמסר: "מאז היותי ילד קטן חלמתי להיות מעצב של מכוניות מהירות. החלום שלי היה להיות מהנדס בפורמולה 1 והייתי בר מזל וזכיתי להגשים אותו. במהלך כמעט כשני עשורים היה לי הכבוד הגדול להיות בתפקיד מפתח בהתפתחותה של קבוצת 'רדבול' מההתחלה ועד להיותה קבוצה רבת תארים, אך אני מרגיש שעליי לתת את התואר לאחרים ולחפש אתגרים חדשים בעבור עצמי".
מכריסטיאן הורנר מנהל קבוצת רדבול נמסר: "כל הרגעים הגדולים ביותר שלנו בעשרים השנים האחרונות קרו בעזרתו של אדריאן שפיקח על האספקט הטכני. החזון והזוהר שלו עזרו לנו להגיע לשלושה עשר תארים בעשרים עונות. היכולת יוצאת הדופן שלו להשיג מעבר ל-F1 ולהביא השראה רחבה יותר לעיצוב מכוניות מירוץ, הכישרון המדהים שלו לאמץ שינוי ולמצוא את התחומים המתגמלים ביותר של הכללים ולהתמקד בהם והרצון הבלתי פוסק שלו לנצח עזרו לרדבול להפוך לכוח גדול יותר ממה שאני חושב שאפילו דיטריך מטשיץ (אחד ממייסדי קבוצת רדבול) המנוח יכול היה לדמיין".
מלורנס סטרול הבעלים של קבוצת אסטון מרטין נמסר: "הוא השותף הכי טוב שאני יכול להביא לחברה, אנחנו מתכוונים להיות כאן הרבה מאוד זמן ביחד. אז המחיר הוא יחסית לא יקר לכל מה שאדריאן מביא בשותפות שתהיה לנו".
ובנימה אישית, אין שמחה ממני על ההכרזה בעיקר מתוך היותי מעריצה גדולה של אסטון מרטין.
מעולה. וגם כתוב מעולה . תודה רבה
תודה רבה על המילים החמות!
חוזר על השאלה מהפעם שעברה.
מהו המודל העסקי של הקבוצות מהיכן מגיעות ההכנסות ?
היי, הגבתי לך בפוסט הקודם:) אשמח להסביר שוב במידת הצורך!
חצי מיליון כרטיסים בסופשבוע
אינסוף מרצ'דייזים.
הון תועפות מהטלוויזיה
ומחסויות במסלול עצמו.
עלויות שמנות מכל קבוצה שרוצה להצטרף.
ומעל לכל, שימוש בטכנולוגיה, בהמשך, במכוניות "רגילות".
ברור לי שמיליוני האוהדים של הענף לא חושבים כך אבל מה מעניין בתחרות שהיא למעשה בין מהנדסים יותר מאשר נהגים?
תודה בכל מקרה
למען האמת הספורט תלוי בהמון משתנים, החל מתקציב עד לרפלקסים של הנהג. כמובן שהמהנדסים הם קלף מפתח אך יכולות הנהגים הן משמעותיות לא פחות. אני לפחות נהנית מכמה שהספורט הזה הוא לא צפוי, הוא מאד דינאמי וכל מרוץ מביא עמו שדרוגים ותנאים שונים. אני מאד מעריכה את העובדה שגם האנשים שנמצאים מאחורי הקלעים ולא רק על המסלול הם כוכבים בפני עצמם.
מכניס גם כאן:
כדי להגיע לניצחון בעונה של פורמולה1 חייבים שכל המכונה כולה תהיה משומנת.
זה אומר מכונית נפלאה –
זה אומר נהג מופלא –
זה אומר צוות מקצועי מעולה לפני המירוץ – ,
וצוות מקצועי מעולה במיוחד בזמן המירוץ –
וזה אומר אסטרטגיה בזמן המירוץ –
וצוות ניהול –
וצוות סטטסיטיקה וניבוי —
וצוות מזג אוויר —-
וכדומה וכהלאה.
שכל אחד מאלו יכול "לדפוק" את כל האחרים אם הוא לא מתוקתק לחלוטין.
ומזל אף פעם לא מזיק
שנים שחשבתי כמוך ואז הסדרה של נטפליקס הכניסה אותי לעניינים,הבנתי כמו שמולי כתב זה ממש לא רק המהנדסים או אפילו הנהגים אלא המכלול כולו ושאתה מתחיל להבין את השחקנים ואת כל הדינימקה שמסביב זה הופך להיות מעניין
אוקיי כל אחד ומה שהוא אוהב אבל אני פחות בקטע
יש עוד דבר: מכיוון שהמכוניות כל כך "ניסוייות" וטסות קרוב לגבול מעטפת הביצועים שלהן (לא ממש, אבל קורעות את הצמיגים), ישנן המון תקלות. התקלות מכניסות גורם של אי ודאות למשוואה.
כדי להגיע לניצחון בעונה של פורמולה1 חייבים שכל המכונה כולה תהיה משומנת.
זה אומר מכונית נפלאה – ובזה בטוח שניואי יכול לתרום.
זה אומר נהג מופלא – וכאן הנפוטיזם בטוח יהרוס להם, כי אני לא רואה את לאנס (הבן של לורנס) מוחלף ע"י מישהו אחר – אפילו לא ע"י ורסטאפן.
זה אומר צוות מקצועי מעולה לפני המירוץ,
ובמיוחד בזמן המירוץ, כזה שלא ישאיר מצנן ברקסים בטעות, כזה שלא ייקח לו המון זמן להחליף גלגל – בזה הם סבירים פלוס.
וזה אומר אסטרטגיה בזמן המירוץ – ובזה, לפחות לדעתי, יש להם הרבה הרבה הרבה מאוד ללמוד.
תודה רבה
בכלל רדבול נראת לקראת התפרקות מקצועית שנה הבאה,גם ניואי גם מקס הבנתי לא ימשיך כנראה בכלל השנה זה נראה פספוס אדיר של מלקארן שיכלו לאיים ממש על מקס
לדעתי, בעוד כמה שנים בוודאי אם לא כבר AI תוכל לנצח את כל הנהגים בספורט הזה.
בס"ד
תודה רבה
האם לקרוא לך טייגר או לילי, או טייגרלילי?
אני מנחם לס, מייסד ומנהל האתר אפילו בגילי הקשיש (אני בן 87). נהניתי ושמחתי לקרוא את הטור שלך. אני אוהב לראות מרוצי מכוניות (במיוחד נאסקר), וכמובן פורמולה. שאלה לי אליך: כשמדוסר במהנדסים, האם מדובר גם במתכנני המנועים וכו'? כי הרי ניתן להגביר את ה-HP של המנוע, אלא אם כן ישנו מקסימום המותר. אחרת במה המהנדסים יכולים לעזור?
היי מנחם תודה רבה לך, שתי הדרכים הן בסדר!
מהנדסים ומתכנני מנועים לא עומדים תחת אותה הקטגוריה בפורמולה 1, לרוב קבוצות אף מספקות מנועים אחת לשנייה. אכן יש הגבלה ודרישות נוקשות לכוח המנוע, משקל המכונית והעיצוב שלה.
תודה טייגר לילי.
מעניין מאוד.
בדרך כלל אנחנו לא נחשפים לעולם המורכב של מאחורי הקלעים, רק הנהגים הם בפרונט.
כמעט 30 שנה ניואי רודף אחרי שותפות בקבוצות בהן הוא נמצא. הוא עזב את וויליאמס ומקלארן בגלל זה, אני די בטוח שהיו לו מניות ברד בול אבל זה היה יותר לקישוט. אם הוא באמת קיבל דיל דומה לזה שטוטו וולף קיבל במרצדס (33% בעלות) אז זה די חסר תקדים כי וולף קנה את רוב האחזקה שלו במרצדס.
על המאבק הפנימי ברד בול, בין הסיעה התאילנדית (בעלי השליטה בחברת האם – יצרנית המשקאות, והורנר), לבין הסיעה האוסטרית (אנשי רד בול ספורט ובראשם הלמוט מרקו, וורסטאפן וניואי עד עזיבתו) וההרס שנגרם כתוצאה מכך עוד יכתבו ויופקו הרבה ספרים וסרטים תיעודיים. כולם ציפו שיהיה בלגאן אחרי מותו של דיטר מטרשיץ, אבל אף אחד לא ציפה שזה יקרה בכזאת מהירות.
לא סתם כשמדברים על פורמולה 1 מדברים על קבוצה, אין מצב שנהג, טוב כפי שיהיה, יצליח ללא מכונית כמעט מושלמת וצוות טכני מעולה. אחד מענפי הספורט המורכבים ביותר ודי מדהים שלואיס המילטון, למשל, זכה בכל כך הרבה אליפויות.