השחקנים ששינו את המשחק (19) – שאקיל אוניל / דן רוזנבלום

השחקנים ששינו את המשחק (19) – שאקיל אוניל / דן רוזנבלום

כשקראתי על הפרוייקט הזה, השמות הראשונים שעלו לי לראש היו ווילט צ'מברליין, מייקל ג'ורדן ושאקיל אוניל. חשבתי שבטח הכתבים יחטפו אותם צ'יק צ'ק, ולי יישארו שמות פחות מובהקים, אך הופתעתי לראות שהם לא. מלבד העובדה שחסרים גם אחרים שהיו ראויים להיכלל ברשימה. אני מבין שיש את הרצון למקוריות, מה שמביא כתבים לבחור שחקנים שהם יותר "מעניינים" מהשמות הצפויים, וגם העובדה שלרוב כתבו כבר מספר פעמים על האגדות הללו, אך אתר הופס לא יכול להרשות לעצמו רשימה של "שחקנים ששינו את המשחק" מבלי לצרף את שאקיל אוניל.

The Big Aristotle
Diesel
Shaq-Fu
Superman
Osama Bin Shaq
Shaq Daddy
The Big Agave
Shaqovic
Shaqtus

זו רק רשימה חלקית של הכינויים אליהם זכה, או בעצם זיכה את עצמו במהלך הקריירה. אז למרות שאין מוכר ממנו, בואו נחזור אחורה לרגעים בודדים. שאקיל ר'שאון אוניל נולד בניוארק, ניו ג'רזי לאימו לוסיל ואביו ג'ו טוני. ג'ו היה נרקומן ונכנס לבית סוהר עוד ששאקיל היה עולל. כאשר השתחרר מבית סוהר, לא חזר לתפקידו כאב ובאופן חוקי העביר את זכויותיו כהורה לאדון פיליפ ארת'ור הריסון. קרייריסט בצבא ארה"ב.


Credit : OWN

שאקיל כבר הספיק להופיע ביותר מ-80 סרטים וסדרות כאשר הוא בעצמו הפיק מעל 20 מהם, אך אם יש אחד שאוכל להמליץ עליו לכל אדם שרוצה להכיר, ללמוד ולהתרשם מהאדם עמוק יותר…הייתי ממליץ על סדרת הדוקו של HBO המונה 4 פרקים, בשמה הפשוט…SHAQ.

כן, קשה לכתוב על מישהוא כל כך מפורסם ומוכר. אין באמת הרבה אנשים שלא יודעים מיהוא שאקיל אוניל וזה לא ממש משנה בן כמה אתה ומאיזה דור. אפילו האוהדים הצעירים של ימיינו יודעים מי זה שאק.

מה המחשבה הראשונה שעולה לראש שחושבים על שאק? זה כנראה, עוצמה וכח.

בפרוייקט הקיץ היינו אמורים לבחור את השחקנים ששינו את משחק הכדורסל לנצח ויכול להיות, שלמרות הישגים גדולים יותר של אגדות אחרות, ייתכן ששאקיל הוא השחקן ששינה את המשחק יותר מכולם.

הגנה אזורית

ההגנה האזורית הייתה אסורה בכדורסל האמריקאי משנת 1940. כתשע שנים לפני שנוסד הנ.ב.א. שחקן הגנה לא יכול היה להתרחק יותר משלוש עד ארבע מטר מהתוקף שלו.
בשנת 78' אף נוסף חוק שקבוצה שתשחק או "תראה משחקת" הגנה איזורית, תקבל עבירה טכנית. באפידמיולוגיה של הכדורסל אפשר להתעמק אינסוף, אך בקצרה שכדורסל ה- ISO שג'ורדן שיחק, גם הוא תרם לשינויים במתירנות והתנועה ההגנתית בנ.ב.א. הן בשל יכולתיו האישיים והן בשל פרמטרים שונים בהתקפת המשולש של מאמניו. חוקים שנועדו לנסות ולעצור שחקנים כמו מייקל ושאקיל, מכיוון שכמו עם בארקלי, ווילט או כל שחקן דומיננטי אחר…כאשר הוא מגיע לרמה כזו אבסולוטית של שליטה, אלו שמפסידים לו שואלים "האם זה פייר?" ומתוך הצער הגדול של התבוסה, מגיבים עם הגבלות כלשהם. ההצדקה היא ש"לא כולם כמוך, ווילט" ו"יש כאן גם בני אנוש רגילים". אפשר לשייך זאת גם לגזענות, אם בדרך עקיפה או ישירה לחלוטין…אך זה נותר למאמר פוליטי-חברתי אחר.

תמיד היו ויהיו אנשי כדורסל, שיקטרגו וישנאו דברים חדשים. גם על סטף קרי אמרו שהוא הרס את המשחק. גם לו יש שונאים. כי זה משהו שכנראה שייך רק לכוכבים הבוהקים ביותר בגלקסיה הזו, שנקראית משחק הכדורסל. כוכבים כה עוצמתיים, שהכח הצנטריפוגלי של כל שאר הכוכבים, נסחפים ונעים סביבו. מצחיק שאנו בעצם מציינים את השמות של האלופים המצליחים ביותר, אך עבור רבים הם גם "הרסו" משהו בדרך. אם ג'ורדן גרם לשינויים בחוקים, שאקיל הוא זה אשר ריסק אותם כמו לוחות הברית.

בעונת 2001/2 נכנסה לראשונה ההגנה האזורית כחוקית בנ.ב.א. שחקנים הגנה יכלו לעזוב את ה-Weak Side של ההתקפה ולהתקרב לכיוון הסל או השחקן הדומיננטי עם הכדור. זה אפשר לעשות דאבל וטריפל טים מהר יותר ובתנועה חדה ושוטפת יותר בניסיון לעצור את השחקן הדומיננטי. למרות זאת, הנ.ב.א היה זקוק לשינוי הזה ולא רק בגלל שאקיל. לאור מגוון הכשרונות העולים ברחביי הליגה, שוב אמרו שצריך לעצור "הופעות של איש אחד" ואיכשהוא לגרום למשחק הכדורסל להפוך קבוצתי יותר. מי יודע אם הסן אנטוניו ספרס היו זוכים באליפויות שלהם, אם ההגנה האזורית לא הייתה נכנסת. חשוב להזכיר, שזה לא עצר את שאקיל. לא עזר טריפל, קוואדרופל או קווינטופל (בלי קשר לקווינט ידידנו) טים על שאקיל, שנפל רק בשני נקודות למשחק בעונה הזו, כאשר זכה בעוד אליפות באותו השנה.

בתחילת העונה ב-2001 שאקיל נשאל בנוגע ליישום החוק האיזורי שנועד בעיקר לעצור אותו.
"The NBA is for men, a grown man doesn't need to play zone. Why do they call it Man-To-Man? If you can't play it, you shouldn't be here".
ענה בנחרצות האיש הגדול. באופן אישי, אני חושב שזה היה רק עניין של זמן עד שההגנה האיזורית הייתה מאושרת בנ.ב.א. המשחק הפך גלובלי יותר בשנים אלו וכישרונות מיוחדים כמו נוביצקי, נאש ואנטוואן ווקר (למשל) דרשו התגמשות ופתיחת ערוצים של כל האפשרויות על הפרקט משני צידי המגרש.

חוק שלוש שניות בהגנה:

יחד עם הנחלת ההגנה האזורית בנ.ב.א, שבו נתנו יותר חופש להגנה לשמור על השחקנים המסוכנים, היא גם הכניסה משהו שיגביל את ההגנה. חוק שלוש השניות אסר על שחקן מגן לעמוד בצבע ליותר מ-3 שניות לבדו. למרות שהחוק עצמו נוצר בשנת 1936, הוא הוגדר מחדש כמה פעמים יחד עם התפתחות המשחק וחזר לליגה ב-2001 כמעין ריאקציה, תגובה או הגבלת ביניים למשחק ההגנה האיזורי. הוא נועד בכדי למנוע התבצרות של שחקנים מתחת לסל שמנסים לעצור את השחקן הדומיננטי ו\או התגודדות בצבע אשר תצופף את השטח הפתוח.

הכתבה הראשונה בסדרה הזו הייתה של רועי על כריס בוש. בכתבתו האיר איך בוש, לאחר פרישתו של שאקיל, למד לנצל את החוק הזה, בכדי להרחיב את השטחים המוגנים עוד יותר. הקורלציות הללו, הם היצור החי והמתפתח הזה שנקרא משחק הכדורסל.

בין השנים 99 ל- 2002  (שנות השיא של שאקיל) שונו או נכנסו לליגה לא פחות מ-25 חוקים! החשוב ביותר בעיניי הוא כמובן "חוק חמש השניות עם הכדור" שנוסף בשנים אלו.
"שחקן תוקף לא יכול להחזיק בכדור ליותר מחמש שניות מבלי לבצע תנועות או כוונה התקפית". מה שיצר, מעניק ונותן לנו גוונים רבים בכדורסל שאנו רואים היום. את כל שינויי החוקים מקום הליגה ועד שנת 2017 אפשר לראות במסמך הנהדר הזה שמצאתי. 

HACK A SHAQ:

שאקיל היה קלעי עונשין נוראי, עם ממוצע קריירה של %52 מהקו. הצד החלש ביותר של משחקו. לצד כל הישגיו, קשה לדמיין מה עוד יותר היה משיג, אם היה קלעי עונשין סטנדרטי. החוק שאינו מאפשר עשיית פאול על שחקן ללא כדור ו\או שלא נמצא בתנועה התקפית, נוצר בעקבות ווילט צ'מברליין. אשר גם הוא היה קלעי עונשין גרוע, עם ממוצע קריירה של %51 מהקו. יריביו היו מצליפים בו על ימין ושמאל, כי היה עדיף ויגיע אל הקו…מאשר שיוביל התקפה.

החוק הזה עבר כמה עדכונים עם השנים. השינוי שהתרחש בזמנו של שאקיל הוא שלבמקום שהשעון ייעצר והתוקף יקבל שני זריקות מהקו כאשר הכדור חוזר ליד הקבוצה הסופגת, מה שאפשר לקבוצות לעצור את השעון מתי שהם רצו ולקבל חזקה על הכדור, העונש שונה לזריקה אחת מהקו כולל האחזקה בכדור בחצי המגרש לקבוצה התוקפת. מה ששאף למגר את הרצון והיכולת של קבוצות לבצע עבירות רחוק מהכדור ולגרור את השעון. שאק לא היה היחיד שספג מהטקטיקה הזו. דון נלסון השתמש בזה נגד דניס רודמן, דוויט האוורד ואפילו בן סימונס ספג מזה לפני שהפך לעציץ.

"הסיבה שיצרו את החוק הזה, הוא בגלל שעבירה ללא כדור נראית מגוחכת. מהדברים הכי מצחיקים שראיתי היו שחקנים שרדפו אחריי ווילט כמו במשחק מחבואים. ווילט היה בורח מהשחקנים והליגה שינתה זאת בגלל כמה מגוחך שזה היה נראה…" – פט ריילי

מבנה הסל:

כמו שכתב חכמינו מולי על דאריל דוקינס המדנקק האגדי, אשר היה ראשון שכפה על הליגה שינויים במבנה הסל, שאקיל עשה זאת בשנית, עם תווי תקן…שונים ומחמירים יותר. זהו אולי הדבר המוכר ביותר ששאקיל זכור עבורו. אך לא צריך להרחיב במילים, אפשר להסתפק בסרטון קצר.

שוק השחקנים:

זוהי קטגוריה שכל שחקן שמשנה את המשחק קביל אליו. אם זהו שאקיל והנסיון להדוף אותו או כל שחקן אחר מהרשימה הזו, ה- Counter Effect של שחקנים בקליבר כזה, הוא לא פחות גדול מההשפעה הישירה שלהם. אנחנו כבר מתחילים לראות את זה עם "אפקט וומבי". היריבים נכנעים תחת הכשרון ומחפשים תשובות. "אולי נחתים מישהוא שדומה לו?" חושבים הגאונים ובדורו של שאקיל, הליגה הוצפה בשחקני ציר ענקיים. לא היה בהכרח חשוב כמה הם טובים בכדורסל, אך יותר אם הם יכולים לרוץ יותר מעשרים דקות ולהתמודד עם מסת הגוף שלו.

סטנלי רוברטס היה סנטר שהתנשא לגובה של 2.13 מטר ושקל 129 ק"ג. הוא היה חבר בקבוצת הקולג' של שאקיל ב-LSU ונבחר במקום ה-23 בסיבוב הראשון שנה אחת לפניו. אני לא יודע הרבה בנוגע למטבח באוניברסיטת לאוזיאנה, אך אני בטוח שהם חוו אתגרים.

מה לא ניסו כדי לעצור את שאק? אני יכול לכתוב כאן רשימה של מעל 100 שחקנים שקיבלו חוזה בנ.ב.א, רק כי הם יכלו לעמוד מול שאק ולהוות נפח. בלא קשר ליכולתם במשחק הכדורסל. ברמה הסטטיסטית היבשה, השחקן שהיה היעיל ביותר בהגנה על שאקיל היה גרג אוסטרטאג. ברשימה הזו אפשר למצוא את אלאג'וואן במקום החמישי, את טים דאנקן במקום השביעי ואת דיוויד רובינסון במקום השלושה עשר. כך שזה לא תמיד היה קשור ליכולת, אלא פשוט למסה פיזית. כל שחקן ששייך לרשימה כזו באמת, נתן עבודה למאות אם לאלפיי כפילים בנסיונות לחקות או לשבט אותו.

סיום:

כמו כל חובב כדורסל ועוד יותר לכאלו שמבינים בו, גם לי ברור שההשתלשלות באבולוציה של הכדורסל, בד.נ.א של המשחק, זה אף פעם לא "שחקן אחד" לבדו ששינה את המשחק, כי זה מורכב הרבה יותר.

אנו בני תמותה ונולדים עם תמימות אדירה. תמימות שמתעצבת ע"פ הסובב אותנו לצד יכולת הלמידה שלנו.
האינטואיציה לחקות אדם אחר הוא טבעי…אחרת איך היינו לומדים? כיצד הדמיון שלנו היה מתפתח?
זה נותר למבריקים ביותר, להוסיף עוד פיסת זכרון למאגר הזה ולשנות את אותו התצריף המובנה.

רק אצלנו פה בשכונה ב"שביל החלב" ישנה השערה שישנם 8 טריליון כוכבי לכת.
בכדורסל ישנם פחות, אז אני חושב שבפעם הבאה שנעשה פרוייקט קיץ כזה כאן בהופס…
לא נפחד לשחזר, לשכתב ולחזור על דברים שכבר אמרנו, גם אם זה קצת "משעמם".

כי מה כמו משכנם של גאונים בכדי לכתוב, לשנן ולהמציא מחדש את הקיים.
תודה רבה לאתר הופס על האפשרות לכתוב בפרוייקט הזה.

Subscribe
Notify of
30 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
MBK
MBK
09/09/2024 8:44:04

תודה דן
שכחת שחקן שעצר את שאק בשם בן וואלס
הוא עשה זאת עם פחות 15 ס״מ אבל עם המון כח ועקשנות
שאק עצר את שאק, אם הוא היה שומר על המשקל וממשיך לשחק בהתלהבות שום דבר לא היה עוצר אותו מ 5/6 אליפיות
אני חושב ששאק עם MVP עונה רגילה אחד בלבד קופח קצת

John
09/09/2024 9:15:15
Reply to  MBK

בן וולאס לא "עצר" את שאק. הוא לא נשמר אחד-על-אחד כמעט כל הסדרה. ההתקפה שלו למרות ירידה במספרים עדיין הייתה טובה. הוא היה מזעזע בהגנה וראו שסחב עייפות או פציעה כי זז בהילוך איטי. זה לא רק כוכבי הפיסטונס. כולם חגגו עליו והוא עשה מלא עבירות.
.
הפיסטונס החלו לשנות את האסטרטגיה עליו במשחק 3. קודם הם וידא עם וואלאס שאין לו נתיב מסירה טוב לצבע. שאק נאלץ לצאת עוד מטר החוצה לקבל כדור. וולאס היה חשוב בחלק הזה. אבל ברגע ששאק קיבל כדור העזרה החלה להגיע מהוויק סייד באגרסיביות וגם לא התביישו לשלוח אותו לקו (החטיא בלי סוף). שאק התעייף והחל לאבד כדורים ובעקבות זה גם לקבל פחות כדורים (קובי ושאק נראו לא מחוברים כל הסדרה).
.
לא היה ללייקרס בסדרה הזו פוינט גארד זריז שיפרק את האגרסיביות של הפיסטונס ההיא פייטון איבד צעד. בנוסף קארל מלון נפצע קודם והיה צל והעומק של הלייקרס לא היה מספיק טוב כי וויתרו על הכל בשביל מאלון פייטון.

שאק עדיין סיים את הסדרה עם 26.6 ב-63% מהשדה ו11 ריב'. אבל נאלץ לשחק 43 דקות למשחק. קובי הוא זה שהסריח את הפרקט. הסטטיסטיקה רעה מאוד. גם אחוזים רעים, גם איבודים וגם 22 אסיסטים כל הסדרה ב-230 דקות. הפיסטונס שיחקו מצויין ותוכנית המשחק של לארי בראון הייתה גאונית.

Last edited 8 days ago by John
MBK
MBK
09/09/2024 10:54:53
Reply to  John

לאורך הקריירה בן וואלס הציג יכולת להתמודד מול שאק (באופן יחסי)
סטטיסטקה של משחק בודד לא תשנה את זה
למרות נחיתות הגובה וואלס הצליח להתמודד מול שאק בצורה טובה לא פחות ממי שהוזכר בפוסט

John
09/09/2024 11:34:10
Reply to  MBK

במספרים דווקא מוטומבו האט את שאק. יש לו ממוצע של 21 נקודות נגדו באחוזים רעים. אך מבחינת הנרטיב בגמר 2001 עשה ממנו סלט קצוץ, אז זה קצת נשכח. יאו עשה לו צרות בהגנה וגם קצת סבוניס למרות הגיל. ריק סמית' הוא עוד דוגמא למישהו שהקשה בגודל. גם אולונזו מורנינג עשה עבודה לא רעה לרוב. אולג'ואן הקשה עליו בשיאו כששאק היה צעיר, אך הם לא באמת שיחקו אחד נגד השני בשיא של שניהם. דווקא וולאס מבחינה סטטיסטית לא עצר את שאק או ממש האט אותו ללא עזרה קבוצתית משמעותית. אבל לנרטיב יש כוח גדול יותר.

https://www.statmuse.com/nba/ask/shaq-stats-vs-ben-wallace

Last edited 8 days ago by John
ברוך רובין
ברוך רובין
09/09/2024 15:48:01
Reply to  John

אף שחקן בעולם לא יכל לשמור על שאקיל באחד על אחד. את מוטמבו הוא מעך וקצץ, בנוסף שאק זה השחקן שהכי סבל מהשופטים מאז ומעולם, כמעט בכל מהלך עשו עליו עבירה והמשרוקיות נדמו.

לגבי האקים הוא התעלה וניצח את שאק הצעיר באותה סדרה אבל לא האט אותו לשנייה, שאק בפריים לדעתי היה עושה ממנו קציצות. וואלאס היה פשוט קטן מדי להתמודד עם שאקיל (שהיה רחוק מאותו שחקן שהיה).

אני באמת מאמין ששאקיל למרות ההשגים זה כישרון מבוזבז, אילו היה שומר טיפה על המשקל, אני לא מדבר על מתאמן הוא היה השחקן הגדול מכולם.

בפריים אני לוקח אותו על כל שחקן אחר, הבעיה שהוא היה קצר מדי, והשרירים הפכו מהר מאוד לשומנים.

איך הוא היה מסתדר עם הכדורסל היום? אילו היה שומר על המשקל ומתאמן הוא היה שולט גם בליגה של היום, הוא היה האתלט הטוב ביותר שהגיע לפרקט, היינו כנראה רואים גרסה שהרבה יותר דומה לזאת באורלנדו

אחת הסיבות למתיחות עם קובי ברייאנט זה ששאק היה מגיע פעם אחר פעם במשקל עודף ונכנס לכושר בעונה הסדירה

John
09/09/2024 16:49:57

שים לב שהשתמשתי במילה "האט". כל אחד מהשומרים האלה חטפו משחקי שחיטה משאק. יאו באמת הקשה עליו בגודל ובמשקל. יאו טרום הפציעות היה הרבה יותר מהיר ברגליים. אבל מה שאמרת נכון. אף אחד לא עצר אותו אחד-על-אחד. לגבי העבירות זה עובד לשני הכיוונים כמו עם לברון. מצד אחד השופטים ויתרו על שריקות מסויימות של דחיפות, אך מצד שני גם שאק השתמש יפה מאוד במרפקים ובדריסות ולא קיבל שריקות תוקף. אני לא יודע לטובת מי המאזן, אך כמו עם לברון, כשנותנים לשחק זה אוטומטית לטובתו.

ברוך רובין
ברוך רובין
09/09/2024 17:43:31
Reply to  John

אתה צודק חברי, לגבי יאו אתה צודק אבל הוא הגיע לליגה אחרי פריים שאק.

Stockton2Malone
09/09/2024 18:12:41
Reply to  John

כן, לדעתי טיישון פרינס היה ה-MVP האמיתי של סדרת הגמר, איך שהוא נעל את ברייאנט

asaf
09/09/2024 13:18:29
Reply to  MBK

וואלס באמת הקשה עליו.

מהפנט תרנגולות להטיל ביצה בדאנק

כתבה מעולה.ותודה
המעבר של שאק מקבוצה לקבוצה די פגע בו מבחינת מוניטין.
בסדרה שהוקרנה לגביו,הוא מתגלה כאדם לא נוח,די קשה .אחרי כמה שנים גם באורלנדו,גם בלייקרס,וגם במיאמי נתנו לו ללכת.כנראה שלכולם נמאס ממנו.
היה יכול להיות השחקן הטוב של כל הזמנים.אבל בין הטובים ביותר ללא ספק.

John
09/09/2024 9:24:24

תודה דן. קשה לעשות צדק לדומיננטיות של שאק מבלי להבין כמה עזרה ופאניקה יצר כשקיבל כדור בצבע. לדעתי ספציפית ההגנה האזורית הייתה נסיון של ה-NBA להסתנכרן עם המשחק הבינלאומי ולאפשר לאירופאים לשמור בליגה. עד אז היה פער אתלטי גדול בין ה-NBA לאירופה. שחקנים כמו פטרוביץ' או קוקוץ' היו צריכים כמה שנים כדי לא להיות קונוסים הגנתיים. אבל אם להיות כנים, עד היום משחקים מעט מאוד הגנה אזורית בליגה. ניק נרס הוא דוגמא עם הראפטורס. אך לרוב זו הגנה לא יעילה במרחב של ה-NBA בגלל המרחק בקשת השלוש וחוק ה-3 שניות ההגנתיות. אבל…זה שינה מהותית את היכולת להביא עזרה מבלי לפחד משריקת "הגנה לא חוקית". גם לפני היה דאבל טים, אבל זה היה במסגרת trap. השחקן היה צריך לוודא שהשחקן עליו הוא מגן נמצא באזור קרוב במגרש. כיום ניתן להביא עזרה מכול כיוון ובכל רגע ואפשר לערבב חופשי.

תודה על המאמר וההשקעה. היה כיף לקרוא

Smiley
09/09/2024 11:17:01
Reply to  John

מיאמי משחקים הגנה אזורית טובה, אבל יש להם את אדבאיו באמצע, שהוא פריק אתלטי, שמסוגל לכסות מלא שטח

John
09/09/2024 11:49:53
Reply to  Smiley

נכון, ספולסטרה הוא עוד דוגמא. עדיין קשה להגיד שההגנה האזורית שינתה את הליגה או את הדרך בה מגינים. עדיין רוב השמירות הן על בסיס 1 על 1 עם חילופים או כיסויים כאלה ואחרים. פשוט המגבלות האחרות שהוסרו מאפשרים יותר גיוון.

golan
golan
09/09/2024 11:04:23

תודה דן. שחקן ענק, בפיק שלו שהיה די קצר הוא לא נופל מאף סנטר בהיסטוריה. אבל בעיות משקל, אגו ומעברי קבוצה פגעו במקום שלו בין הגדולים.

Li Ming
Li Ming
09/09/2024 11:33:18

טור מצוין! אהבתי לקרוא וגם החכמתי הפעם.

NBA בדם
09/09/2024 11:36:24

תודה רבה
פוסט נהדר

Jhonny B
Jhonny B
09/09/2024 12:34:40

בהחלט אחד מ"משני המשחק" הגדולים בהיסטוריה. עצם הנוכחות שלו על המגרש הייתה משבשת לחלוטין סכמות משחק רגילות ומאלצת את היריבות לעשות התאמות רציניות כדי לנסות להגביל אותו קצת. לגבי רשימת השחקנים שהצליחו לשמור עליו, היא לא תהיה שלמה בלי אזכור של דניס רודמן, שהגביל אותו בהצלחה (ובלי עזרה!) במפגשים של הבולס עם אורלנדו. אני מניח ששאק סידר עבודה בליגה לא רק לסנטרים כבדים, אלא גם לשחקני Three&D למיניהם

asaf
09/09/2024 13:16:30
Reply to  Jhonny B

תודה דן. לגמרי עונה על ההגדרה של שינה את המשחק שאקיל. הפיק היה לא מאוד ארוך אבל אכזרי עבור יריביו ברוב המקרים ושווה 3 אליפויות בלייקרס. אם היה קולע עונשין בצורה סבירה בכלל היה בלתי עציר.

עגל
09/09/2024 13:15:35

תודה דן.
שאק היה שחקן ענק תרתי משמע. כאן מי שלא צפה במשחקים בלייב יתקשה להבין את אפקט הפחד.
היתה לו תנועה באזור הבייסליין שבה הוא היה "גורף" את המגן שלו ביד אחת, גם אם זה היה אנתוני מייסון או מישהו דומה, תוך כדי סבסוב אל הסל ופריצה להטבעה.
אני מסכים עם הכינוי Most dominant ever.
כשיוסטון עלו לגמר מול אורלנדו העדפתי את הבולס האגדיים כי פחדתי משאקיל הצעיר. בזמן אמת אמרתי ששאק מאוד התקשה ואת הנקודות שלו צבר בגארבג'; יותר מאוחר צפיתי שוב וראיתי שהוא היה מצוין. פשוט אולג'וואן ויוסטון היו קבוצה מיוחדת עם קילר אינסטינקט וניצלו את הבמה מול קבוצה צעירה. בעיקר במשחק 1.
אם שאק היה שומר על עצמו יותר נכון ומשקיע קצת יותר במשחק במקום מה שמסביב הוא היה מגיע הרבה יותר גבוה בהישגים ובדירוגים.

יהלי אולמר
09/09/2024 13:42:32

נהדר דן, תודה רבה
נהנתי לקרוא
שאק הוא החוליה המקשרת בין וילט צ'מברליין ליאניס, ששכלל את מה שוילט עשה והיווה את הבסיס למה שהגריק פריק עושה היום. 3 תקופות שונות, 3 שחקנים שונים, אותה מהות.

Berch
09/09/2024 14:57:27

אחלה טור
שאק ענק. זה הכל.
עם אישיות מלבבת כמו שלו וכאריזמה משתפכת לא פלא שבילה באולפני הצילומים לא מעט, במקום בחדר כושר.
וזה מה שגם הפך אותו ל"אנושי" שאפשר להזדהות אתו למרות המימדים העצומים.
אני זוכר את מוטומבו נלחם בו ככל יכולתו, וללא הועיל.
תודה דן
ומודה שזכיתי לראות את הענק הזה בפעולה
✨🙏

Florida man
Florida man
09/09/2024 15:08:02

שאק הוא מפלצת. נקודה. קובי אמר עליו שאם היה לו מוסר עבודה גבוה הוא היה יכוןל להיות הרבה יותר טוב- שזה בכלל מבעית לדמיין את זה.

Stockton2Malone
09/09/2024 18:11:06

כתבה טובה.
אני סתם מנחש – גרג אוסטרטג נמצא גבוה ברשימה כי יצא לו לשמור על שאק בשנותיו הראשונות בקריירה, אז הוא עדיין לא היה כזה דומיננטי.

Stockton2Malone
09/09/2024 18:14:29

אילו לשאק הייתה את המוטיבציה של קובי או לברון הוא היה לוקח פי 2 יותר אליפויות, עד 2005-2006 לא היה שחקן שהיה מסוגל לעשות משהו איתו

ברוך רובין
ברוך רובין
09/09/2024 18:46:39

הוא היה לוקח גם 5-6 תארי MVP, זה שחקן שהגיע פעם אחר פעם בעודף משקל משמעותי לליגה ונכנס לכושר תוך כדי העונה.

מבחינת יכולת גם בלי להתאמן הוא היה בקילומטרים השחקן הטוב בעולם. למזלו הוא ניחן בגנטיקה שמגיעה פעם בדור

Millertime
Millertime
09/09/2024 19:13:08

אחד הדברים שהיו מדהימים בשאק, מלבד הגודל, הכובד והכוח המתפרץ, הייתה הזריזות המפתיעה לגודלו והידיים הרכות גם בתפיסת הכדור וגם בסיום באזור הסל. כשהמגינים היו גדולים וחזקים מספיק (ולא היה קל למצוא כאלה), לא הייתה להם את הזריזות והקואורדינציה להישאר איתו כשהוא זז. כשהם היו קטנים יותר, מה שבדר"כ היה המקרה, הם נדרסו גם אם הגיעה עזרה.

דן רוזנבלום
09/09/2024 21:22:22

תודה רבה לכולכם על התגובות ובמיוחד לג'ון, הקוסמולוג כדורסל מספר אחד בהופס.
המשך שבוע מוצלח לכולנו!

מנחם לס
10/09/2024 2:44:48

מאמר מצויין. אפילו 'האק דה שאק' הייתה השפעתו על הכדורסל ב-NBA. הפאול המכוון היה עוד לפניו, אבל החרוז העלה אותו לרמה אחרת

dekel
dekel
10/09/2024 21:43:50

באמת אולי הכי דומיננטי בהיסטוריה .בנוסף העלה את רמת השואו והשטויות 10 רמות . ומקצועית נראה לי היה אולי השחקן שההגנות הכי התאימו את עצמם אליו בהיסטוריה ??

ירון, החלום
ירון, החלום
11/09/2024 23:10:23

בס"ד
תודה רבה, שחקן עוצמתיי, שראיתי מעט בשידור חי.
משהו 'שלא הוזכר פה, הוא למרות הגודל הענק שלו,.
היה לו כדרור לא רע בכלל.
הוא היה לוקח רעבאונד בהגנה, מכדרר כל המגרש,
ומסיים בהטבעה עוצמתית.