בשנת 1974, לפני 50 שנה, החליט האלוהים להעניק מתנה נדיבה לקומדיה המקומית. אסי כהן, מריאנו אדלמן, ערן זרחוביץ' ומאור כהן, חברי "הפרלמנט" האגדי, כולם נולדו בשנה הזאת שהביאה לקומדיה הישראלית את אחד מאבני היסוד שלה. והקומדיה, על שלל הכישורים שהיא דורשת מהעוסקים בה, עומדת על יסוד מרכזי אחד – התזמון.
כשהתפרסמה הרשימה לקראת פרויקט הופס הנוכחי, היה לי ברור על מי אני הולך לכתוב. לאור אילוצי לו"ז ותקופה עמוסה בחרתי לפרסם את הכתבה ב 10 בספטמבר, השתבצתי והמשכתי בדרכי. אלא שאז, לקראת כתיבת שורות אלה, פתחתי את העמוד בוויקיפדיה והמילים פשוט בעטו לי בפרצוף: "בן קאמי וואלאס נולד ב 10 בספטמבר 1974". הביג מן שהיה "קטן מדי", זה שבשיאו היה מסוגל לשמור על 5 עמדות שונות (לעתים בו זמנית) ואחד מאלה שגרמו לנו לחשוב מחדש על המושג "כוכב" בליגה הטובה בעולם, חוגג היום 50 שנים של עבודה קשה על כדור הארץ. מזל טוב ביג בן.
ה(לא) נבחר
בשנת 1947 התקיימה אליפות ה NBA הראשונה. בהמשך של אותה השנה התקיים הדראפט הראשון בהיסטוריה של הליגה. 4 שנים אחר כך, בשנת 1951, התקיים משחק האולסטאר הראשון ובסוף אותו עשור, ב 1959, נבחרו השחקנים הראשונים להיכל התהילה של הכדורסל. אם תלכו לשחקן תיכונים ממוצע בארצות הברית, סביר שיצביע על נקודות הציון האלה כחלומות אותם הוא רוצה להגשים. להיבחר בדראפט, לשחק מספיק טוב בשביל להגיע לאולסטאר, להיות חלק משמעותי באליפות עם הקבוצה ובסיום הקריירה לקבל את החותמת הסופית על ידי היכל התהילה. אחת לכמה שנים עולה השאלה בנוגע לחשיבות של בחירת דראפט גבוהה והיכולת לזהות איכות של שחקנים גם בשלבים המאוחרים של הבחירות. אבל דבר אחד ברור – השחקנים שנבחרים בדראפט יהיו אלה שיעצבו את הליגה לאורך השנים. הסיכוי להצליח ב NBA מבלי להיבחר אפסי וקשה לחשוב על שחקנים שהיו שחקני רוטציה סבירים מבלי שעברו דרך עיניהם הבוחנות של הסקאוטים טרום הדראפט. לכלל הלא-כתוב הזה יש כוכבית אחת גדולה, שרירית, שמזוהה יותר מכל עם תספורת אפרו עצומה. בן וואלאס, לאחר שלא נבחר בדראפט 96 ושיחק מעט באיטליה, קיבל מוושינגטון בולטס הזדמנות שאיש לא היה יכול לשער את התוצאות שלה: ארבע פעמים הופעות באולסטאר (היה היחיד להגיע לאולסטאר מבלי להיבחר בדראפט עד פרד ון-ווליט), זכייה באחת האליפויות המרגשות של המילניום, משחק שביעי בגמר מול הספרס האימתניים בשנה העוקבת, ארבע פעמים תואר שחקן ההגנה של העונה (חולק את השיא עם דיקמבה מוטמבו ואתם יודעים מי), שש פעמים חמישיית ההגנה הראשונה, פעמיים עשירי בהצבעות ל MVP והחל מ 2021 חבר בהיכל התהילה של הכדורסל, הראשון לעשות זאת מבלי להיבחר על ידי אף קבוצה. וואלאס פילס את דרכו אל הטופ של המשחק בדרכים ארוכות ועקלקלות, עבר דרך וושינגטון ואורלנדו עד שמצא את מקומו בדטרויט, שם לקח על עצמו את המשימה הבלתי אפשרית – לשמור על מפלצות הצבע של הליגה. לא עבר זמן רב עד שהקבוצה, שהחליפה פנים ושמות רבים באותה התקופה, החליטה לבנות את עצמה סביב שחקן שהייתה חסרה לו יכולת שולית משהו – הקליעה.
5.7. זאת כמות הנקודות שניפק וואלאס במהלך הקריירה שלו, הנתון הנמוך ביותר עבור הול אוף פיימר. אחוזים? 47% מהשדה, 13.7% מהשלוש ומהקו – תחזיקו חזק – 41.4%, נמוך מהעונה הגרועה ביותר של שאק. זה לא שהבחור היה עצלן או מסובב סטייל רודמן, מדובר במי שחבריו לקבוצה אומרים שבקושי ראו אותו ישן והיה הראשון להגיע לחדר הכושר והאחרון לעזוב. מי שהיה הפנים של קבוצת פלייאוף תחרותית במשך כחצי עשור לא ידע להכניס את הכדור לסל וסחף אחריו עיר שלמה שידעה שאת התוצאה של רגעי הקסם שינפק עבורה לא יראו על הלוח. מי שהקבוצה בהנהגתו פירקה את אחת הקבוצות הדורסניות שידעה הליגה בעידן שלאחר מייקל ובמובנים מסוימים גמרה את הקריירה של שאקיל אוניל כמוביל קבוצה.
הצד האפור
אחת המטרות של ההתקפה בספורט היא יצירת כמה שיותר מצבים אפשריים. שחקן המחזיק בכדור יכול להחליט למסור, לזרוק, לחדור מכמה כיוונים או לייצר מהלך עם חבריו לקבוצה. בשלבים הראשונים שלה, ההתקפה מבקשת לבלבל את ההגנה ולהשאיר את כל האופציות פתוחות, כך שברגע האמת יהיה קשה לה להיערך. אם קבוצה מחזיקה בקלעי שלשות אחד שעומד על קשת השלוש תהיה לה יכולת מוגבלת ביצירת איומים ותאפשר התאמות קלות יחסית. לעומתה, מי ששלושה קלעים טובים מאיישים את העמדות מאחורי הקשת מאפשרת למוביל הכדור אינספור אפשרויות ומגבילה את היכולת של ההגנה להתאים את עצמה לסיטואציה. מאזן הכוחות ברור: ההגנה מחזיקה בייתרון הקירבה לסל, ההתקפה באלמנט ההפתעה. וכשמגיע הרגע בו ההתקפה יוצאת לפועל, מהירות התגובה והתזמון המדויק הופכים להיות הכלים המרכזיים של ההגנה. הם אלה שיכריעו האם היא תצליח לעמוד בקצב של הנעת הכדור (השחקן המהיר ביותר על המגרש) וחסימה שלו בדרך לסל.
חלק מהטעות בתפיסה ביחס להגנה של וואלאס נעוצה במחשבה שההגנה שלו הייתה מבוססת בעיקר על הכוח שלו. זה כמובן נכון אבל לא מספר את הסיפור במלואו – הכוח היה הכלי העיקרי שלו בנטרול שחקנים גבוהים והרחקה שלהם מתחת לסל בהגנה או בעלייה לריבאונד. אבל את החסימות, אלה שהפכו לסימן ההיכר שלו ומככבים בכל סרטוני ההיילייטס של השחקן, הוא השיג בזכות אלמנט אחר לחלוטין – ההפתעה. חסימה לרוב מתרחשת כאשר שחקן שומר על שחקן באחד על אחד ומצליח לשים את היד על הכדור בזמן העלייה לזריקה. במצב כזה, ברגע שהכדור מצליח להשתחרר מהיד של הזורק ולעבור את המגן שלו, כל שנותר הוא לראות האם ייכנס לטבעת. שחקני התקפה טובים מצליחים להעריך נכון את מוטת הידיים של השחקנים ששומרים עליהם (או אלה ששומרים בצבע) ולשחרר את הכדור בדיוק בזמן הנכון כדי שיעבור את ה"חומה". אצל וואלאס, אולי בגלל שהיה נמוך יותר מהסנטרים הרגילים, החסימה הייתה מתבצעת לאחר שהכדור היה עוזב את היד של הזורק ומתחיל את דרכו למעלה. לפעמים ניתן לראות שהניתור הכביר של וואלאס מתחיל לאחר שהזריקה השתחררה ורק כשהכדור באוויר הוא הודף אותו , ממש כמו בעלייה לריבאונד. מצב שכזה לא מאפשר לשחקן התקפה להיערך בהתאם והוא מבין שהליכה לסל כמוה כהימור. האתלטיות של וואלאס ויותר מכל התזמון המדויק שלו, אפשרו לו "לצמצם" את הסנטימטרים הדרושים כדי לשמור על סוגים שונים של התקפה ושל עמדות. "כיפת הברזל" שהעניק לסל בהגנה הייתה הלב של ההגנה של דטרויט שהרשתה לעצמה להיות לוחצת כי ידעה שהכניסה לסל חסומה. וואלאס היה אחראי בעונת 2003/4 לרייטינג ההגנתי הנמוך ביותר שנמדד עבור שחקן בודד בעונה אחת ולאחר שעזב את דטרויט וחתם על חוזה ענק (במושגים של אז) בשיקגו הקבוצה לא הצליחה לשחזר את הישגי הפלייאוף של המחצית הראשונה של העשור.
כל הכדורים חוזרים
למרות שלא תרם כמעט בכלל להתקפה של דטרויט בשנותיו הטובות (למעט כמה הבלחות כמו 18 הנקודות ו 22 הריבאונדים במשחק 5 של הגמר מול הלייקרס) האמירה שוואלאס לא תרם להתקפה הקבוצתית לוקה בחסר. וואלאס מדורג שלישי בהיסטוריה בכמות הריבאונדים שקלט בהתקפה, תחום שהיה קריטי מאוד בתחילת שנות האלפיים. בניגוד לכדורסל ההתקפי של היום בו כמות הפוזשנים גבוהה וכמות הנקודות עולה בהדרגתיות, תחילת שנות האלפיים התאפיינה בסקור נמוך וכדורסל איטי יותר. החשיבות של פוזשן בודד בהתקפה הייתה משמעותית הרבה יותר ואפשרה להתקפות עוד הזדמנויות לייצר נקודות שהיו יקרות יותר. התזמון הקטלני של וואלאס באה לידי ביטוי בעלייה לריבאונד בשני צידי המגרש ויצירת מצבים נוחים יותר עבור חבריו לקבוצה. אפשר לומר שוואלאס דאג כמה שיותר ליצירת הפלטפורמה האידיאלית לטובת ההתקפה היעילה של הקבוצה שלו לפרוח. וואלאס הוא מקרה נדיר של סופרסטאר שעשה את דרכו לפסגה תוך התמקדות בחלק הפחות נחשב של המשחק וכזה שהוכיח שניתן לבנות אלופה סביב שחקן הגנה מוגבל סנטימטרית. ספק רב אם בתקופה של אז מישהו היה חושב לתת לדריימונד גרין, מרכוס סמארט או jjj את תואר "שחקן ההגנה של העונה". ההכרה בהם, ויותר מכך השימוש בהם כשומרים "גבוהים" כחלק מהשיטה, לקוחה היישר מהמחברות של לארי בראון בדטרויט של אז. יש כאלה שמגיעים לליגה נמוכים אז עובדים על המהירות שלהם, אחרים איטיים מדי אז מתמקדים בכוח ומסת שריר. בן וואלאס, על כל מגבלותיו, החליט להשלים את הסנטימטרים הדרושים על ידי שימוש באיבר המסתורי שבין האוזניים. זה נגמר באחד מסיפורי הסינדרלה המרגשים ביותר שידעה הליגה וקריירה שאיש, אולי אף וואלאס עצמו, לא דמיין.
מה שאתה נותן
והרי לכם חמישיית ההגנה הראשונה של עונת 2001/2: טים דאנקן, קווין גארנט, גרי פייטון, ג'ייסון קיד, בן וואלאס. הרשימה הזאת, בראשונה בה זכה וואלאס בתואר "שחקן ההגנה של העונה" כוללת חמישה שחקנים שייכנסו כמעט לכל רשימת "המגנים הטובים ביותר בליגה". דווקא בתקופה הזאת הצליח וואלאס להתבלט מעל כולם ולקחת את התואר. הוא עשה זאת דווקא, ולא למרות, שהוא התנער מכל גינוני הכוכבות האפשריים. משום שהכדורסל של וואלאס היה קודם כל "אנחנו" ורק אחר כך "אני". מה שנתן לכל הקבוצות בהן שיחק אי אפשר לראות במספרים האינסופיים של האנליטיקס. בנאום המרגש עד דמעות שנשא בכניסה שלו להיכל התהילה, נאום חובה לכל אוהב ספורט באשר הוא, הוא מתאר במשפטים קצרים, חלקם ללא הקשר, את ה"אני מאמין" שלו. בתחילת דבריו, תוך שהוא מזיז את גופו באי נחת מצד לצד, הוא מתמצת את היחסים שלו עם המשחק שהוא אוהב במילים ספורות: "I take, I receive, I gave back". בכדורסל, ובחיים בכלל, עליך לדעת מה אתה נותן ומה אתה מקבל. רבים במעמדות כאלה מעדיפים לדבר על מה שקיבלו – מההורים, מהחברים, מהמאמנים. לא וואלאס. עבורו מה שנתן למשחק, ה path שסלל עבור אחרים, ראויים לאזכור לא פחות מאשר השיעורים לחיים שקיבל מאמו האוהבת. שחקן שמזוהה, כמעט בלוע, בתוך הקבוצה איתה הגיע לפסגה הגבוהה ביותר של הכדורסל, אולי לא ראוי שיופיע ברשימת "השחקנים ששינו את המשחק". הרי גם מה שנכתב פה למעלה על תרומתו לכדורסל, יכול אולי היה להיכתב על עוד כמה שחקנים. שינויים בליגה, כמעט תמיד, יהיו שייכים לכמה וכמה דמויות, לתהליכים היסטוריים שונים ומשונים. מעט מאוד משפטים יכולים להיפתח במילים – "בן וואלאס, היחיד ש". ולכן, ברשותכם. אשנה מעט את הפרשנות שלי לכותרת של הפרויקט הזה. אינני יודע אם בן וואלאס ראוי להיכנס לרשימת השחקנים שהשפיעו על המשחק לבדם. אבל בכל צפייה במשחקים של דטרויט, וגם בשלבים המאוחרים יותר בקריירה, אני יכול לומר בוודאות שוואלאס שינה באופן דרסטי כל משחק שבו עלה לפרקט. הוא שינה את המשחק, ועוד אחד, ועוד אחד, ועוד אחד עד שיצר מורשת, כזאת שאחריה הולכים בעיניים נוצצות בחורים צעירים שקופצים לריבאונד. "אמא שלי תמיד הייתה אומרת לי – עמוד זקוף, תרים את הראש" הוא אמר לקהל בהיכל התהילה, עוצר כמה שניות כדי להישיר מבט ומסיים – עם תמצית הווייתו של הכדורסלן הגדול הזה – "now do it again".
כתיבה מעולה, על שחקן שמאוד מאוד אהבתי. כולנו נוטים לשכוח שבכדורסל יש 360 מעלות, וקליעה – והתקפה בכלל – רחוקות מלהיות כל הסיפור. תודה רבה!
אחלה פוסט ואחלה שחקן!
אפשר להגדיר שבן וואלס שינה את המשחק בכך ששינה את הגישה לסנטרים "נמוכים"?
את זה עשה ווס אנסלד שלקח mvp בעונת הרוקי ב-1969. וואלאס ענק לידו –
אנסלד היה סנטר בגובה 2.01 ביום טוב.
כולל הרעמה
רוב הקריירה היו לו צמות מגניבות. האפרו בא בסוף.
נכון. שתי התסרוקות הלמו אותו.
לגמרי. בשיאו אני בטוח שהוא דחה את כל חברות האופנה המובילות. הבחור היה מודל לפאר.
תודה רבה אהרון
על המחסור בסנטימטרים הוא פיצה בהרבה לב ונשמה (מעבר לאתלטיות ולכח המתפרץ).
דטרויט ההיא הייתה קבוצה מטורפת בהגנה שוואלאס היה הלב שלה.
תודה רבה אהרון.
כתבה מעולה, לשחקן מאוד מאוד ראוי.כל מאמן היה רוצה בסגל שלו שחקן כזה.
חיבתי לשחקן ידועה ומתועדת.
השאלה היא האם בן וואלאס שינה את המשחק?
הוא לא הראשון שבלט דרך הגנה בלתי מתפשרת (דניס רודמן דוגמה מצויינת לארכיטיפוס של הקטגוריה),
הוא לא ראשון ה-"לא נבחרתי בדראפט" שהפך לכוכב בקבוצתו (ג'ון סטארקס, האיש והדאנק האדיר על ג'ורדן הקדים את וואלאס),
הוא לא השחקן מזן ה-"עושה הכל חוץ מהתקפה" הראשון שבנו סביבו קבוצה מנצחת (זה שמור לביל ראסל האגדי),
הוא לא פורץ הדרך ל-"נמוך בראש מכולם ועדיין מככב בעמדת הסנטר" (ווס אנסלד הוא החלוץ. 201 סנטימטרים ביום טוב שנלחם בהצלחה מול מגדלים דוגמת ווילט וקארים).
ועדיין,
זה מרגיש שבהחלט יש לו מקום ברשימה.
לטעמי,
השילוב של כל הסעיפים יחדיו יצרו משהו ייחודי חסר תקדים שפתח את הדרך להבנה שיש זן של שחקני עבודה קשה שאם יקבלו הזדמנות, יצליחו.
ההבנה שצריך לבדוק, לא רק את מוטת הידיים ואת גובה הניתור האנכי,
צריך לנסות להבין את האופי של השחקן.
ההבנה שאופי זה מרכיב מנצח לשחקני הגנת עילית.
או שאולי אני מבלבל את המוח –
כמו רבים לפניו ואחריו, הוא לא באמת השאיר שינוי אחריו, הוא השאיר חותם.
אם נוסיף קטגוריית "השאירו חותם",
אז כן, בהחלט.
בן וואלאס השאיר חותם.
כל מי שחווה את הכדורסל של אותה תקופה יודע עד כמה היה מיוחד.
תודה, אהרן.
פוסט אדיר!
תודה רבה גיא
מסכים כמעט עם כל מה שכתבת למעט אנסלד. ההגדרה של "שחקן ששינה את המשחק" לא בהכרח חייבת להיות "הראשון שעשה כך וכך" אלא מי שהביא לליגה משהו חדש שאחרים ניסו לחקות אחריו. אני לא בקיא בכדורסל של שנות ה 70, ייתכן שאנסלד היווה השראה לעוד כמה שחקנים בתקופה ההיא, אבל הרבה מאוד כדורסל עבר מאז ובנקודת הזמן הנתונה של תחילת שנות ה 2000 וואלאס היה דמות חריגה במינה. אני מסכים שרוב המאפיינים שלו היו קיימים אצל אחרים שקדמו לו ואולי אף השפיעו יותר ממנו, אבל דווקא היותו גבוה נמוך כן שינתה את האופן שבו מאמנים ו GMים תפסו את הסכמה ההגנתית הנדרשת להתמודד עם שחקנים גבוהים. כאמור הוא אולי לא היה היחיד שלקח חלק בשינוי הזה אבל הוא בהחלט יכול להיחשב הפנים שלו. גרין רואה בו מודל לחיקוי עד היום.
הוא לא היה הראשון שהיה סנטר נמוך, שחקן חזק מאוד פיזית, שומר בחסד עליון וכ"ו, אבל אולי הוא פשוט היה הטוב מבין כולם.
היה לו את הכל ביחד לחבילה מיוחדת שאף אחד לא הצליח לארוז טוב ממנו.
תודה רבה על המאמר אהרן.
אימנת פעם כדורסל? האופן שתמללת את הלוגיקה במשחק נשמעים כמו מפה של מאמן.
–
בן וואלאס אחד השחקנים האהובים עליי אי פעם.
כשראיתי אותו באחד ממשחקיו הראשונים בבולטס אמרתי לחברים "תעקבו אחריי זה…הוא הולך להיות ענק" וכמה צחקו עליי…
היה לו את האקס פקטור. הלב. האופי.
לפעמים זה הדבר היחיד ששחקן כדורסל צריך.
אני לא יודע אם הוא "שינה את המשחק" אבל כפי שאמרת…משחק אחר משחק…
נדמה שיכלת להמשיך בכתיבה אפילו עוד.
אחד הקטעים הטובים של הפרוייקט, גם אם אני קצת משוחד בשל חיבתי אליו.
תודה. Big Ben!!!
תודה גדולה דן, במקור היה יותר ארוך אבל חסתי על הקשב של כולם. חושב שוואלאס היה מעדיף שייכתבו עליו משהו קצר, ממש כמו האופן שבו הוא ביטא את עצמו
לגמרי…ובאמת מרגש שזה יום ההולדת שלו.
טיפוס מיוחד.
A man that shows his masculinity inward, not outward.
Happy Birthday Ben!!!! 🥳
נפלא אהרן. כתוב יפה וטור ראוי לשחקן שבעיניי למרות שרבים בטח יגידו שאני מגזים הוא מודל והשראה לכל ילד או ילדה שמתחילה ומתחיל לשחק כדורסל. וואלאס הוא הוכחה שגם עם כישרון מוגבל אפשר להתמקצע על המגרש בתחומים מסוימים ולהפוך לשחקן מרכזי וחשוב בקבוצה מנצחת. והנאום שלו מהיכל התהילה הוא גם כזה ששווה להקרין לכל ספורטאי וספורטאית צעירים.
כל מילה
תודה אהרן.
גם אצלי הוא אחד השחקנים האהובים ביותר – בגלל הכוח, ההשקעה בהגנה, הרצינות, המקצוענות, ואהדת חברי קבוצתו. לא הייתי אוהד דטרויט (אוקיי, מול הלייקרס הייתי כמובן בעדם) אבל לו הייתי, הייתי מקבל באהבה את הניגורים מהקו.
היה מעניין לראות משחק בו בן וואלאס ודניס רודמן שומרים אחד על השני. שומר על מול מתקיף נכה.
אבל עולה המחשבה אם רק היה משקיע בקליעה כמו שהשקיע בחדר הכושר אולי הוא היה שחקן טוב יותר.
היה מעניין לראות אותם משחקים אחד על אחד
המשחק היה נגמר אחרי 45 דקות בתוצאה 4-2, כי שניהם קצת חיפפו….
🤣
חח כן בדיוק.
שניהם לא היו עולים להתקפה . . .
לא הייתי מתפלא אם גם במשחקי מחשב זה היה נגמר ככה.
לא משנה על מה אתה כותב, כיף לקרוא אותך. אין ספק שבן וואלאס היה אחד "הגבוהים הנמוכים" בראש הרשימה. תודה
הבחור שינה את המשחק בגישה להגנה.
כל החמישיה של דטרויט היו מגינים טובים אבל הוא היה שר ההגנה שהראה שאפשר לקחת ככה אליפות.
גם איש גדול, למרות שהיה נמוך ביחס למקביליו.
😍
וואלאס כמו הרבה שחקנים בפרויקט הזה הוא בעיקר שחקן שהיה יחודי לזמנו יותר משחקן ש"שינה את המשחק". אהבתי את ההגדרה שחקן ש"שינה משחק בכל פעם שעלה לפרקט" אבל מהבחינה הזו הוא כל כך זכור רק בגלל שדטרויט לקחה אליפות והמשפט הזה היה נכון בעיקר לשנים שלו שם שזו תקופה לא ממש ארוכה. להלן במה ההבדל המהותי מדיקמבה מוטומבו?
בכל מקרה באמת שחקן מרגש שהיה כיף לראות על המגרש למרות (ואולי בזכות) שהוא היה "נגר" פר הגדרה.
כמה הערות ובקשת הבהרות לא חשובות בקטע הסטטיסטי (בסדר כרונולוגי):
אני מתחיל לאהוב את התגובות שלך גילרי…
אתה מבין כדורסל.
פוסט תענוג גדול על שחקן גדול. תודה רבה אהרן והמון מזל טוב לביג בן וואלאס
אחלה פוסט על שחקן שממש אהבתי.
תודה רבה
התיזמון שלו היה מדהים, תמיד השקיע הכל, לא הבנתי איך לא עבדים איתו על קליעה אבל זה כנראה היה פחות חשוב לו.
אחת האליפויות המרגשות ביותר,
כאוהד אינדיאנה, שנאתי את וואלס באותה המידה שבה אהבתי אותו – המון. מסוג השחקנים שהיית מת שיהיו בקבוצה שלך, אבל הוא לא, אז אתה מת שהוא לא יהיה באף קבוצה אחרת. זוכר את סדרת הפלייאוף של גמר המזרח 2004 – אולי סדרת הכדורסל הכי טובה שראיתי מאודי. אף אחת מהקבוצות לא עברה את 85 הנקודות באף אחד מששת המשחקים. אבל כמה זעה נשפכה על הפרקט, כמה חוכמה הפגינו השחקנים, כמה יפה הם התחברו כולם יחד ליחידה לוחמת. וואלס, לטעמי, היה מעל כולם.
זו הייתה סדרת אנטי-כדורסל…
לא נכון. היא אולי נזכרת כך בגלל הביזיון של השנה שלאחר מכן, אבל זו הייתה סדרה מדהימה. שח-מט של מאמנים, קבוצות מחוברות, שחקנים שנותנים הכל על הפרקט, מלחמה על כל פוזשן, משחקים צמודים, סלי קלאץ', ואפילו חסימת קלאץ' אגדית – כל מה שאפשר לבקש. כל-כך התרגלנו לכדורסל של הפצצות מבחוץ, ששכחנו שהיה פעם כדורסל אחר, והוא היה מרגש ונפלא. תן לי לראות את ריפ המילטון עובר שלוש חסימות בדרך לסל נקי מחצי מרחק, ולא עוד שיגור של דמיאן לילארד מהלוגו.
לא היא נזכרת ככה כי היא פשוט הייתה כדורסל נוראי. מלחמה כן, קבוצות מחוברות – כן, כדורסל טוב – לא. זה לא אומר שהיא לא הייתה מרגשת אבל מבחינת כדורסל טוב שפטרנו.
וריפ המילטון באמת היה השחקן היחיד שתפקד איכשהו התקפית בסדרה הזו.
טוב, זה עניין של טעם, אז נסכים שלא להסכים. בעייני, גם הגנה מתואמת זה דבר יפה, לא רק סווש של הכדור ברשת. הרבה פעמים אני רואה משחקים היום, אפילו בפלייאוף, ומרגיש שאין קרב אמיתי בין הגנה להתקפה, כי להתקפה יש כל-כך הרבה יתרונות. זה מרגיש קצת כמו משחק חיובים בשכונה. מי זוכר שפעם היו אומרים שרק קבוצות הגנה טובות הן קונטנדריות.
אז אמרו…
היום ההגנות מחייבות אפילו יותר תיאום. מה שכן שתי הקבוצות האלו היו יכולות לעשות יופי של הגנה גם היום. רק שזה לא נותן להן פטור מאשכרה לשחק התקפה.
הן מחייבות המון תיאום, כי יש להתקפה כל כך הרבה יתרונות. קשה עד בלתי אפשרי היום לנצח משחקים, שלא לומר סדרות ואליפויות, דרך הגנה. חוץ מאורלנדו וניו-יורק, אני לא יכול לחשוב על קבוצות שמסתמכות על הגנה. כמעט כל השאר, טובות או גרועות, מפציצות מבחוץ בלי הכרה. כמות השלשות הממוצעת שילשה את עצמה מאז תחילת המילניום. גם על זה אפשר לומר שזה "לא כדורסל".
אני צריך פעם שמישהו יסביר לי למה זריקה מאחורי קו שמשורטט על המגרש היא לא כדורסל בעוד שזריקה מטר פנימה ממנו היא כדורסל אמיתי…
ואני רוצה להרוג איש קש שמתחבא לו בתגובה שלך – אני לא אומר שהכדורסל ששיחקו אז הוא לא כדורסל – אני אומר ששתי הקבוצות האלו שיחקו בסדרה הזו אנטי-כדורסל בהתקפה.
אין מה להרוג. מי שקיטלג סוג מסוים של משחק כ"לא כדורסל" או "אנטי כדורסל" הוא אתה. אני אמרתי בפשטות שהיה משהו יפה גם בכדורסל ההגנתי, והסכמתי שמדובר בעניין של טעם. אני גם לא טענתי שזריקה מחוץ לקשת היא לא כדורסל אמיתי (זו תהיה טענה באמת מגוכחת ממישהו שאימץ את השם של רג'י מילר). רק אמרתי שהאיזון בין הגנה להתקפה נוטה היום לטובת ההתקפה באופן שגורם לי אישית להנות פחות מהמשחק. הסיבה היא לא שיש איזה "תקן" אבסולוטי עבור כדורסל איכותי, אלא שיש משהו שרירותי למדי במשחקים שמוכרעים על יכולת קליעה. כל קלע יכול לתפוס יום טוב או רע, ולהגנה יש יחסית מעט שהיא יכולה לעשות בנושא. אתה בא לראות אם השלשות של קרי יכנסו ( שוב, אין לי שום דבר נגדו) – אם כן, כנראה גולדן סטייט ינצחו, אם לא יפסידו.
אבל השרירותיות הזו קיימת ככה או ככה. בסופו של דבר זה המשחק – לשים את הכדור בסל. גם משחקים שמוכרעים כביכול על הגנה יוכרעו בגלל השרירותיות של מישהו שהצליח לא להחטיא אם נרצה להסתכל על זה ככה.
למשחק יש שני צדדים. באחד שמים את הכדור בסל, בשני מונעים מהיריב לשים אותו בסל. בשניהם יש מיומנות, מאמץ, קבוצתיות, שכל, ובעיניי יופי. זה שבליגה החליטו שהמון נקודות, משחק סופר מרווח והתקפי, וקצב משוגע זה משהו שצריך לתעדף על פני הגנה ומשחק איטי וטקטי לא מחייב אותי לזרום.
ודרך אגב, לגבי אינדי-דטרויט, אתה זוכר מה גרם לשחקנים התקפיים די מצוינים כמו ג'רמיין אוניל, סטפן ג'קסון, צ'ונסי בילאפס, ראשיד וואלס ואפילו רג'י מילר (למרות הגיל) לא לתפקד? הם לא כולל תפסו יום שחור. הם נתקלו בהגנה מדהימה.
זה אותו הצד…רק התפקידים מתחלפים.
תמיד יש את השאלה של מה גורם למה. נתעלם לרגע מזה שאני לא ממש מקבל את ההגדרה שלך לשחקני התקפה מצוינים אז זה גם משחק קבוצתי וככזה שתי הקבוצות שיחקו כדורסל שלא נותן לשחקנים שלהם הזדמנות.
בכל מקרה ברור שלהגנה בצד השני היה חלק משמעותי בזה.
מאמר לתפארת, אגדה אמיתית
ממליץ בחום לשמוע את הנאום שלו. מראה את הדרך שהוא עבר
בס"ד
אחד הבודדים ברשימה שהיה ללא גינונים,
ללא קריזות וללא הפתעות.
חזק, קשוח שבא לעבודה