הגיג על ספורט ובידור / מולי

הגיג על ספורט ובידור / מולי

יצא לי לראות לפני מספר שבועות את הווידיאו של המרוץ ל100 מטר שנערך בעקבות התערבות בין שני שיאני עולם: מונדו דופלנטיס, שיאן העולם בקפיצה במוט וקרסטן ורהולם, שיאן העולם בריצת משוכות. זהירות ספוילר: דופלנטיס ניצח בתוצאה של 10.37 שניות ו-ורהולם קבע 10.47 שניות.

למי שלא יודע, המרוץ הזה נערך בעקבות התערבות בין השניים (שהם חברים טובים) באימון לפני שנה. ולמען המרוץ הזה נוצרה הפקה גרנדיוזית באצטדיון, שבשיאה כל אחד מהם נכנס לאצטדיון, כאילו הוא בקרב אגרוף. שואו במיטבו? על כך יהיו אולי חילוקי דעות, אבל סביר שכולם יסכימו שזהו שואו במירבו!

הגיג על ספורט ובידור / מולי
ספורט הוא בידור?

עוזי דן פרסם בעקבות המרוץ הזה פוסט בפייסבוק ובו הוא כתב שיש לו דל"פ (דיעה לא פופולרית) האומרת: "יש הבדל בין טראש-טוק שמוביל להתערבות ותחרות, בכל רמה, בכל ענף לבין מה שמונדו ו-וורהולם, שנים מהגדולים ביותר, עשו. זה צעד מסוכן בהפיכת ספורט לבידור, מה שקורה כמובן בענפים מסויימים, ומדרון חלקלק עליו ניצבת אפילו המלכה."

בדיון שהתפתח בפייסבוק, ענה לו שדר הספורט רן מלובני "זה בדיוק העניין. להפוך את האתלטיקה לבידור ושני האתלטים הגדולים האלה הציגו יכולות אתלטיות ששוות ריצת ראש בראש. לא היית סקרן לדעת כמה מונדו מהיר? ועד כמה קארסטן מסוגל להיות מהיר ברבע הראשון של הריצה שלו? זה מרתק. ואתה צודק, יהיו עוד… אולי תתרגל בעתיד"

ולכך עוזי דן הגיב: "אם שדר האתלטיקה הבכיר חושב שצריך להפוך את הספורט מספר 1 בעולם לבידור ובעד עוד הרבה כאלו בעתיד אז הבעיה גדולה משחשבתי"

ובעקבות כל תגרות המילים האלו הפילוסוף הזעיר ששוכן דרך קבע מאחורי תנוך אזני השמאלית התחיל לחשוב: האם יש בכלל הבדל בין ספורט לבידור? האם אי פעם היה מצב בו ספורט לא היה בידור? האם לא כל משחק הוא בידור?

בוויקיפדיה הספורט מוגדר כ"ענף בידור ופנאי הכולל פעילות גופנית שבה מאמנים או משפרים מיומנויות או כישורים גופניים, ושמטרתה השתתפות בתחרות, לבידור עצמי או להנאה בדרכים אחרות."

מקור הספורט מוגדר שם כ"פעילות שנועדה להבטיח את הישרדות המין האנושי כגון ציד, דיג ומשחקי ילדים שנועדו להגביר את כישורי המוטוריקה שלהם, השתתפות פעילה בחיי הקהילה ועוד."

ואכן, ביוון בעתיקה האולימפיאדה, לדוגמא, נועדה גם לטיפוח הגוף, גם כטקס דתי וגם כאירוע פוליטי פנימי ובינלאומי.

ברומא העתיקה הוטבע המונח "לחם ושעשועים" (בלטינית: Panem et Circenses) נטבע על ידי הסאטיריקן הרומאי יובנליס (Juvenal) ברומא העתיקה, במאה ה-1 לספירה. המונח מתייחס למדיניות ההנהגה הרומאית אשר סיפקה אוכל (לחם) ושעשועים (משחקים גלדיאטוריים ותחרויות אחרות) להמונים, במטרה להשקיט את העם ולמנוע מחאות.

אך אין זה משנה אם המטרה היא דתית, פוליטית, או מניעת התקוממויות, אין זה מהותי אם הספורט כלל שפיכות דמים או לא, ברגע שנערכה תחרות שנצפתה על ידי קהל, הספורט הפך בראש ובראשונה לבידור.

ואולם יותר מכך, ברגע שהותר קיומו של קהל, נוצרה באופן אוטומטי החלוקה בין "הם" ו"אנחנו" בין "אנחנו" וכל האחרים שהם לא אנחנו. יש הטוענים שזה כי בני אנוש הם יצורים חברתיים שחיים בלהקות, ומכך שיש את הלהקה שלך, ויש את כל השאר.

אני לא מכיר שום ספורט שאין בו חוקים, ואם יש חוקים שקובעים מה אמורים לעשות, יש גם יותר מדרך אחת לעשות דברים, ולעתים יש מאות ואלפי דרכים להגיע אל היעד הרצוי.

ברגע שיש דרכים לרבות למטרה, יש אצל כולנו עמוק עמוק בנפש האנושית, משהו שמדרג את הדרכים, ואחת מאופני בדירוגים הוא אלמנט היופי.

לא ניכנס למהו יופי, נאמר רק שאצל כל אחד מאיתנו, לא משנה מי, אם הוא יצפה בשתי פעולות או יותר הוא ידרג אותן אוטומטית לזו שיותר יפה ולזו שפחות, וחלק מהפעולות שתראה בחייך תהיינה יפות במידה אדירה.

יש הטוענים אגב, שהחלק הזה של המדרוג, הוא תולדה מכך שבני אנוש חיים בלהקות שכוללות מדרג. הביטוי "זכר אלפא" הוא דוגמה למדרג הזה. אז אם יש מנהיגים ומונהגים, אם יש ששווים פחות ויש ששווים יותר בקרב בני האדם, ברור שכך יהיה גם לגבי פעולותיהם.

ומכך נראה כי הספורט, לפחות מבחינה זו, הוא חיקוי של מהות האנושות: בידור בו בודדים או להקות מתחרים על מיקום במדרג, מיקום שמתבטא הן בתוצאות בהווה ווהן במיקום לאורך זמן, ויודעים מה, גם או אפילו באופן הביצוע.

הפילוסוף הזעיר ששוכן דרך קבע מאחורי תנוך אזני השמאלית קובע נחרצות ששורש הדיון בין רן מלובני לעוזי דן נטוע בעובדה המצערת שלא תמיד היפה ביותר הוא גם היעיל ביותר. אני בטוח שעוזי דן יעדיף שיא בסגנון מופלא, אך אני גם בטוח שהוא יעדיף שיא משעמם על פני סגנון מופלא שלא יסתיים בשיא. העדפה שאינני בטוח שרן מלובני שותף לה.

אבל זה קצת יותר מזה. יש הרואים בספורט מעל לכל בידור, ויש הרואים בו הילה של קדושה – כמעט דת. חשבו על כך, משך שנים רבות ההשתתפות באולימפיאדות היתה מותרת לכולם בתנאי ש… מקצועם לא היה ספורט. (ההשתתפות הספורט נאסרה על ספורטאים מקצועיים, זה לא קצת (הרבה) צורם באוזן?) רוצה לומר שספורט אמור להיות מיועד לחובבנים ולא למקצוענים. ספורט, ע"פ הדוגלים בדעה זו, הוא דת שהיחידים שנאסר עליהם לעסוק בה הם "כהני הדת", אלו שמקדישים את כל חייהם ל"דת" הספורט.

ודת פירושה קדושה. ודת פירושה שערכי דת הספורט נעלים על ערכי הבידור. ולפחות לטעם הפילוסוף הזעיר ששוכן דרך קבע מאחורי תנוך אזני השמאלית, עוזי דן מבכה את אבדן האמונות הישנות של דת הספורט, ואת תפישת מקומן על-ידי סט אמונותיה של "דת הבידור".

ובעוד דת הספורט מקדשת את הספורטאים, הרי אם חושבים על כך לעומק, נוחתת עלינו ההבנה שדת הבידור מקדשת את הקהל שבאצטדיון ובבית, והספורט והספורטאים הם עבורה רק כלי – אחד מני רבים – כמו תיאטרון ומופעי סטנד-אפ וקולנוע לבידור ההמונים.

יכולתי להמשיך ולהתקשקש עוד ועוד עם הפילוסוף הזעיר ששוכן דרך קבע מאחורי תנוך אזני השמאלית, באמת שיכולתי, אבל השעה מוקדמת מדי והשמש עוד מעט תעלה, אז במקום זאת אשאל נא אתכם: מה אתם חושבים? וביתר פרוטרוט:

מה אתם חושבים על המחלוקת בין עוזי דן לרן מלובני?
מה אתם חושבים שהספורט צריך להיות?
ובעיקר: לאיזו מהמגמות אתם חושבים שהספורט יתפתח?

מולי

איש של מילים: כותב סדרתי, עורך, מתרגם ופילוסוף של ספורט. אפשר לראות חלק ממה שפרסמתי כולל קישורים ליומן הקורונה ורשימת פרסומים כמו "על ספורט ומהויותיו", "מסע בעקבות אוהדים", "ליקוטי ספורט" ו- "בלוז של תקוות ומורדות - סיפורי קבוצת הניו אורלינס פליקנס 2015-2017" ורבים אחרים... באתר: https://hamuli4u.wixsite.com/muli4u
Subscribe
Notify of
13 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
עגל
14/10/2024 12:56:50

תודה מולי!
זה באמת מצחיק שציפו מאנשי האולימיאדה והאתלטיקה להיות "חובבים" (כלומר לא להרוויח כסף כמו הכדורגלנים) ועדיין להקדיש את עצמם לספורט הכי קשה שיש ככה סתם, במשכורת רעב. כלומר סוג של נזירים של הספורט.
בעיני תחרות אתלטיקה באה מעולם המלחמה – השוואה בין רצים מי יותר מהיר, זורקי כידון מי זורק רחוק יותר, וכ"ו. זה כנראה המקור מיוון העתיקה. גם את הספורטים הקבוצתיים כמו כדורסל וכדורגל ניתן לקשר לקרבות בין כפרים שכנים, שהתעדנו עם השנים ולא כוללים יותר שפיכות דמים. עם השנים האתלטיקה נשארה יחסית נקייה בעוד הספורט הקבוצתי הפך מאוד מסחרי.
גם אני הייתי מעדיף להשאיר את האתלטיקה נקייה ובתולית אבל מה לעשות שזה כבר מזמן לא ככה, והכל מסחרי, וטוב שכך, לטובת הספורטאים עצמם.
השאלה היא מתי אדם יתחרה מול סוס? אה, זה כבר קרה . . .

A Ljos: Resurrection
14/10/2024 13:55:27
Reply to  עגל

תאר לעצמך: אתה בן עשרים, בן עשירים מוכשר במאה ה-19. ניצחת באגרוף את כולם בקאנטרי שלך. כל הג'נטלמנים שמים את המונוקל שלהם כשאתה מתחרה מול באי המועדון כדי לראות את המאבק הפיזי טוב יותר. יש שמועות שאומרות שאפילו מנהל הקאנטרי, הברון המכובד, כשראה אותך זוכה באליפות הקאנטרי שפתו העליונה רעדה לכיוון שמזכיר חיוך. רעדה בסגנון שמזכיר שיכור כלוט שמנסה לדדות ולזגזג הביתה אבל לא זוכר איפה הבית נמצא. אבל רעדה.
אתה חושב לעצמך, "הרמף. הנני די טוב. שאנסה את מזלי בתחרות העולמית מול כשרונות ברמתי?" ומשלם מיטב כספך (אתה לא זוכר מה זה כסף ואיך מוציאים אותו בדיוק, אבל ג'רביס יודע בדיוק מה צריך לעשות כדי שזה יקרה) ושט חצי עולם לתחרות הגדולה.
ואז נכנס לזירה מולך בריון רחוב, שאפילו לא הספיק לרחוץ ממפרקי האצבעות שלו את הדם היבש שנשאר מהקרב האחרון שלו. אחד שהלך מכות כדי לשרוד ברחוב. אחד שמקבל כסף כדי ללכת מכות ואם לא ינצח את הקרב הבא שלו הוא ומשפחתו הולכים לגווע ברעב בחודש הקרוב. איך אתה אמור לחלוק זירה עם אספסוף שכזה? רק מהסירחון של הבחור אפשר להתעל…

ויש לנו מנצח.

A Ljos: Resurrection
14/10/2024 13:42:35

ספורט הוא בידור. תמיד היה.

דווקא התיאור שלך של תחרות הריצה בין השניים מזכיר לי תיאורים של תחרויות ספורט מהעת היוונית העתיקה: שואו גרנדיוזי גדול, אנשים מגיעים מקצוות שונים של העולם (או העיר היוונית הסמוכה במרחק 4 ימי הליכה), הצגה של מתמודדים גדולים מהעולם – בשביל תחרות שנגמרת תוך פחות מ-11 שניות.

בגלל שספורט תמיד היה בידורי (כמו שהטבת לתאר) ותמיד נשען על קהל (היי מנהלת הכדורגל הישראלי) וקהילות, אני מאמין שעיקר ההבדל בין עוזי דן לרן מלובני הוא דווקא על ההגדרה של "בידור". הייתי מנסה להבין מעוזי דן יותר איזה אספקט בידורי כאן חוצה את הגבול לעבר ההצגה עבורו. יש סוגים שונים של בידור, וחלקם באמת הייתי פחות שמח אם הספורט יגיע אליהם.

קפיץ
14/10/2024 14:55:04

אני עם רן. הטהרנות בעולם הזה הולכת ונהיית גרועה יותר מהמתירנות הרעילה שקדמה לה

קפיץ
14/10/2024 15:01:24

אני הולך לתת טייק מהעולם שלי – המצב הטבעי של הדברים הוא בעצם תפיסתנו את הטבע כפי שנפצה ביום בו יצאנו אליו לראשונה. מיום היווצרה הפלנטה שלנו משתנה כל העת, כך גם האנושות. המחשבה שיש איזה "יקום סטטי" בו החוקים כפי שהיו כשנתקלנו בהם לראשונה, שהוא מתוקן ו"כך צריך להיות" היא פיקציה שעוגנה על ידי… כולם בעצם (פוליטיקאים, אנשי דת וכו' אחראים לזה יותר מאחרים), ובמידה וההצגה הזו תימשך (קופצים לרוחק מתחרים במשולשת או ההיפך, מי אמר רוגל נחום), עבור הילד שנכנס לאינטרנט בפעם הראשונה השנה וצפה במונדו נגד קארסטן, זה תמיד יהיה הנורמה. או במלים אחרות, עוזי קצת צודק בחלק קטן ממה שהוא אומר, אבל הוא גם פלצן צבוע

asaf
14/10/2024 17:01:16

תודה מולי. בעיניי ספורט הוא לחלוטין בידור.
לי מאוד קשה למשל שבישראל פעמים רבות הוא הופך למלחמה…כאילו שאין לנו מספיק מזה..

ירון, החלום
ירון, החלום
14/10/2024 17:34:23

בס"ד
תודה, ספורט זה בידור.

wadi
wadi
14/10/2024 18:17:42

בשבילי ההבדל הגדול בין ספורט לבידור הוא שבספורט אתה מעמיד את עצמך בתחרות מול מישהו ולא יודע איך זה יגמר, יש מתח לא מתוסרט ויש לכולם סיכוי כלשהו לזכות. ועוד דבר חשוב בספורט זה שאתה ממש רוצה לנצח, לפני רווח כלכלי, פרסום וכו. לכן התחרות של דופלנטיס היתה מגניבה כי למרות הטקסים והשטויות הם באמת רצו את הנצחון, מה גם שדופלנטיס דפק תוצאה מרשימה. ובגלל זה כל הסיפור של ברוני קצת יותר קשה לעיכול כי נראה שהסיפור והיחצ באים על חשבון הרצון של הקבוצה לנצח. כל אחד רואה את המציאות אחרת וככה חלק מהמגיבים בהופס קוראים לנבא בידורסל. בעיניי התחרות בליגה קיימת ועוד איך, כמה שהשחקנים מולטי מיליונרים הם אנשים עם יצר תחרותי אדיר, וכל עוד אני משכנע את עצמי שזה המצב כיף לי לראות משחקים (תכלס בעיקר בפלייאוף)

Guy d
Guy d
14/10/2024 21:01:41

לפי ההגדרה, הספורט כולל תחרות, לולא התחרות היינו מדברים על פעילות גופנית ולא זקוקים למושג ספורט.
משום כך, הספורט היא בידורי בהגדרה. הסיבה הינה שהתחרות אינה נחוצה (הפעילות הגופנית כן) וכל מטרתה הוא לבדר.
בידור זה אחלה וחשוב, על אחד לפי טעמו ורק שלא יפגע המודע באחרים.

הספורט עשוי ליצור מצג שווא, כאילו הוא מייצג מצב "טבעי" של בן האנוש שצריך להתחרות עם בני מינו כדי להתקיים.
זה בלשון המעטה לא מדוייק ובלשון לא מעטה, טעות קשה.

מנחם לס
15/10/2024 2:26:03

תודה מולי. בקשר לשאלה אם ספורט הוא בידור, הוא יכול להיות ויכול לא להיות. השאלה היא כיצד אתה מגדיר 'ספורט' וכיצד אתה מגדיר 'בידור'. תודה מולי; אתה תמיד גורם לנו לחשוב.

Zvika Bar-Lev
15/10/2024 2:49:10

הספורט הוא ללא כל ספק בידור. אבל בידור של סוגה עילית. כי הוא מציג ומבליט את השאיפה לשפר את עצמך ולהתאמץ ולעבוד קשה כדי להגיע להישגים. זה תכונה חשובה מצויינת של האדם שדוחפת את כל האנושות קדימה. הערך של ספורט הוא לא בידור רדוד, אלא בידור איכותי וערכי.

Guy d
Guy d
15/10/2024 8:25:28
Reply to  Zvika Bar-Lev

מסכים איתך לגבי החשיבות של להתאמץ ולעבוד קשה.
אני חושב שהשגיות אינה ערך מועיל, והרדיפה אחר הישגים אף מזיקה לאדם ולחברה.

katriel
katriel
15/10/2024 10:14:04

תודה מולי
פוסט מעורר מחשבה