סיכום הטורניר האולימפי בכדורסל – השוואת תוצאות דירוג העוצמה / צוות הופס

סיכום הטורניר האולימפי בכדורסל – השוואת תוצאות דירוג העוצמה / צוות הופס

סיכום הטורניר האולימפי בכדורסל – השוואת תוצאות דירוג העוצמה / צוות הופס
האתר הרשמי של פיב"א

לפני תחילת המשחקים האולימפיים, העלינו כאן דירוג עוצמה לקראת טורניר הכדורסל, ועכשיו זה הזמן להשוות אותו לתוצאות האמת. אנחנו נעשה את זה בשני חלקים – קודם השוואת הדירוג הממוצע שנתנו לנבחרות עם הדירוג הסופי שלהן, ואחר כך בדיקה מי מהמדרגים הצליח להיות מדויק יותר. איתנו בצוות שדירג טרם המשחקים – רועי וייברג, פתיבר, מתנאל אלאשבילי, שקד יעקבי, יוסי ברקלי שנעזר באחיין שלו יואב טמיר ועמיחי קטן. לפני שנתחיל, אנו רוצים להודות לכל הגולשים והמגיבים שלקחו חלק באולימפיאדה כאן באתר, לכל מי שכתב עליה ממגוון זוויות, למנחם והמעורבים שלו כמובן ולכל מי שהיה חלק בסיקור השוטף של המשחקים, באירועי דיומא, בבלוגים החיים של הכדורסל, גם של הגברים וגם של הנשים, ובכל דרך אחרת.

12. יפן – פתיבר, יוסי, שקד ועמיחי – 12. רועי ומתנאל – 11. דירוג ממוצע – 11.67. דירוג סופי – 11.

היפנים דורגו אחרונים אצלנו, אך הצליחו לסיים מקום אחד מעל, גם בגלל שהם נמנעו מהפסדים בהפרשים גבוהים כמו שהיה לפורטו ריקו וגם בגלל משחק אחד טוב נגד צרפת שהסתיים בהפסד דרמטי בהארכה. למרות זאת, מדובר בנבחרת היחידה שכולם הסכימו שהיא בין 2 האחרונות, וכך באמת קרה בסופו של דבר, כשיפן ופורטו ריקו הן הנבחרות היחידות שסיימו ללא ניצחון.

11. פורטו ריקו – רועי ומתנאל – 12. פתיבר – 11. שקד ועמיחי – 10. יוסי – 9. דירוג ממוצע – 10.67. דירוג סופי – 12.

עוד נבחרת שכולנו הסכמנו שלא תהיה ברבע הגמר וצדקנו לגביה, אך רובנו הערכנו שיפן תהיה גרועה יותר ולא לקחנו בחשבון את התבוסות הצפויות בהפרשים גבוהים נגד סרביה וארה"ב. ייתכן גם שחלקנו סבר שהנבחרת הזאת עדיפה על דרום סודן, תחזית שהתבררה כשגויה, אך בכל מקרה, דווקא הנבחרת הזאת סיימה את הטורניר האולימפי במקום האחרון על פי השקלול הכללי.

10. ברזיל – יוסי ועמיחי – 11. מתנאל – 10. רועי, פתיבר ושקד – 9. דירוג ממוצע – 9.83 דירוג סופי – 7.

ברזיל היא הנבחרת השלישית והאחרונה שכולנו דירגנו מחוץ ל-8 הראשונות, אבל במקרה שלהם התברר שדווקא טעינו. שני ההפסדים נגד צרפת וגרמניה היו צפויים על הנייר, וכך גם ניצחון על יפן, אך הוא נעשה בהפרש כזה שהספיק להפוך את ברזיל לקבוצה הטובה ביותר שסיימה במקום השלישי בבית שלה, מה שהקנה לה מקום ברבע הגמר, שם זה הסתיים בתבוסה מוחצת מידי ארה"ב, אך עדיין הישג נאה לנבחרת הברזילאית.

9. דרום סודן – שקד – 11. רועי, פתיבר ויוסי – 10, מתנאל – 9, עמיחי – 8. דירוג ממוצע – 9.67. דירוג סופי – 9.

רובנו הערכנו שנציגת אפריקה עדיפה על פורטו ריקו, והיא אכן פתחה את הטורניר האולימפי בניצחון במפגש ביניהן, אך הגרלה קשה זימנה להם הפסד לארה"ב ואז קרב ישיר על המקום ברבע הגמר נגד סרביה, כך שבסופו של דבר הדרום סודנים הפסידו רק ל-2 מדליסטיות בשלב הבתים, וזה הספיק כדי לשלוח אותם הביתה מוקדם בגלל הפרש סלים פחות טוב מבין הנבחרות שסיימו במקום השלישי בבתים.

8. אוסטרליה – עמיחי – 9. רועי, שקד ויוסי – 8. פתיבר ומתנאל – 7. דירוג ממוצע – 7.83. דירוג סופי – 6.

רובנו חשבנו שמדובר בנבחרת החלשה ביותר בבית המוות על הנייר, אך האוסטרלים פתחו את האליפות עם ניצחון מרשים על ספרד, מה שהספיק להם בדיעבד גם למקום השני בבית וברבע הגמר, למרות שזה היה הניצחון היחיד שלהם באליפות. כן ראוי לציון המשחק נגד סרביה ברבע הגמר, בו האוסטרלים הובילו כבר ב-24, וגם אחרי שהם איבדו את היתרון הם הצליחו לכפות הארכה, שם כבר תש כוחה של הנבחרת האוסטרלית. אפשר לומר שהאוסטרלים התעלו מעל הציפיות של כל המדרגים שלנו.

7. ספרד – פתיבר ומתנאל – 8. רועי – 7. שקד ועמיחי – 6. יוסי – 5. דירוג ממוצע – 6.67. דירוג סופי – 10.

מן העבר השני, נבחרת ספרד הייתה זו שסבלה מבית המוות וסיימה אחרונה, כשההפסד ההוא נגד אוסטרליה היה המפתח. אחר כך הם ניצחו את יוון וחזרו לתמונה, אבל בדומה לאליפות העולם בשנה שעברה, הספרדים הפסידו נגד קנדה במשחק בו הם היו חייבים לנצח כדי להעפיל לרבע הגמר. אפשר לתהות האם זה רק בגלל ההגרלה הקשה או שזה מה שנבחרת ספרד שווה בעידן שאחרי תור הזהב, אבל מה שברור זה שהיא הצליחה פחות ממה שאנחנו הערכנו קודם לכן.

6. יוון – שקד, יוסי ועמיחי – 7. רועי – 6. מתנאל – 5. פתיבר – 4. דירוג ממוצע – 6. דירוג סופי – 8.

הנבחרת של יאניס אנדטוקומבו קיבלה אותו ביכולת טובה מאוד והוא סיים כמלך הסלים של הטורניר, אך מלבד רבע שני של 28- 12 נגד אוסטרליה הנבחרת היוונית לא הצליחה לייצר מספיק. הרבע ההוא הספיק לניצחון אחד ולמקום ברבע הגמר, אך שם יאניס וחבריו נכנעו נגד אלופת העולם מגרמניה, במשחק שבו יוון פתחו בסערה, אבל גרמניה התאוששה אחרי הרבע הראשון והצליחה לברוח ליתרון משמעותי וניצחון נוח במחצית השנייה.

5. גרמניה – פתיבר ויוסי – 6. רועי ושקד – 5. מתנאל ועמיחי – 3. דירוג ממוצע – 4.67. דירוג סופי – 4.

אלופת העולם נחשבה מבחינת כולנו כמועמדת חזרה ללכת רחוק, והיא אכן עשתה את זה כשסיימה ראשונה את שלב הבתים עם ניצחונות קלים על יפן, ברזיל וצרפת וגם הסתדרה נגד יוון ברבע הגמר אחרי פתיחה רעה. אולם, גם ברבע וגם בחצי הגמר ראינו את גרמניה פותחת רע מאוד את המשחק, ובזמן שנגד יוון היא התאוששה מהר, בחצי הגמר נגד צרפת זה כבר היה סיפור אחר והנבחרת הביתית הצליחה להעפיל לגמר ולשלוח את גרמניה לקרב על הארד, שם היא הפסידה לסרביה ונותרה בידיים ריקות.

4. סרביה – מתנאל – 6. עמיחי – 5. רועי ושקד – 4. פתיבר ויוסי – 3. דירוג ממוצע – 4.17. דירוג סופי – 3.

סגנית אלופת העולם פתחה בתבוסה מוחצת מידי ארה"ב, אך בהמשך הביסה את פורטו ריקו ולא התקשתה להעפיל לרבע הגמר. בשלב הזה, הסרבים נקלעו לפיגור של 24 נקודות נגד אוסטרליה, אבל הצליחו לחזור ולנצח בהארכה, ואחר כך להוביל בהפרש של 17 על ארה"ב בחצי הגמר. האמריקאים השלימו קאמבק ברבע האחרון והשיגו ניצחון דרמטי, אבל הסרבים התאוששו עם טריפל-דאבל של יוקיץ' וניצחון על גרמניה בשחזור הגמר של אליפות העולם דאשתקד בקרב על הארד.

3. קנדה – יוסי ועמיחי – 4. רועי ושקד – 3. פתיבר ומתנאל – 2. דירוג ממוצע – 3. דירוג סופי – 5.

קנדה סיימה את שלב הבתים עם מאזן מושלם בבית המוות וניצחונות על יוון, אוסטרליה וספרד, אך ההגרלה הקשה גרמה לכך שהניצחונות הקנדיים היו בהפרשים נמוכים, כך שהם מצאו את עצמם נגד המארחת צרפת ברבע הגמר. בקרב ישיר בין הנבחרות שדורגו 2-3 בדירוג העוצמה שלנו, הנבחרת המארחת הצליחה לגבור על הנבחרת שסיימה ראשונה בבית המוות, וכך הסתיים הטורניר באכזבה מבחינת הקנדים ו-10 שחקני ה-NBA שייצגו אותם כאן.

2. צרפת – פתיבר – 5. מתנאל – 4. רועי, שקד, יוסי ועמיחי – 2. דירוג ממוצ – 2.83. דירוג סופי – 2.

הנבחרת המארחת הגיעה למקום השני אצלנו למרות שהיא לא הרשימה באליפות העולם בשנה שעברה ובמשחקי ההכנה, ובשלב הבתים נדמה היה שטעינו כשהצרפתים בקושי ניצחו את יפן והובסו בידי גרמניה, אבל אז הגיעו שלבי ההכרעה. בשלבי ההכרעה הצרפתים כבר נראו אחרת לגמרי והצליחו לנצח את קנדה וגרמניה ולמתוח את ארה"ב בגמר צמוד שלא היה רחוק מלהסתיים בהפתעה.

1. ארה"ב – רועי, פתיבר, מתנאל, שקד, יוסי ועמיחי – 1. דירוג ממוצע – 1. דירוג סופי – 1.

כולנו הסכמנו שזאת הנבחרת המובילה והמועמדת המובילה לנצח, ואחרי כמה גמגומים במשחקי ההכנה הטורניר התחיל מבחינתם עם ניצחונות קלים עד לחצי הגמר. שני המשחקים האחרונים כבר היו קשים הרבה יותר עבור האלופה האולימפית הטרייה, אבל היא קיבלה את שלושת כוכבי הדור הקודם במיטבם, ובעיקר את השלשות של סטף קרי שעמד על 17/26 מחוץ לקשת בשני המשחקים האחרונים, והצליחה להשלים קאמבק נגד סרביה ולשמור על היתרון נגד צרפת בדרך לזהב אולימפי נוסף.

השוואת המדרגים:

את ההשוואה בין המדרגים נעשה על פי ניקוד שלילי שיעבוד לפי הכללים הבאים:

1. בשלב הראשון, מודדים עבור כל נבחרת את הפער בין הדירוג שלה באליפות ובין כמה שכל מדרג נתן לה, ונותנים נקודה על כל פער בדירוג (למשל, יפן סיימו במקום ה-11 אז מי שדירג אותם 12 מקבל נקודה).
2. מודדים כמה מתוך 8 המעפילות לרבע הגמר פספס כל אחד מהמדרגים והוא מקבל ניקוד בהתאם. (למשל, אם מישהו מהמדרגים זיהה נכונה 7 מתוך 8 הראשונות, הוא מקבל נקודה אחת שהוא פספס).
3. מודדים כמה מתוך העולות לחצי הגמר פספס כל אחד מהמדרגים והוא מקבל ניקוד כפול 2. (למשל, אם מישהו מהמדרגים זיהה נכונה 2 מתוך העולות לחצי הגמר, הוא יקבל 4 נקודות, שזה 2 שהוא פספס כפול 2).
4. מודדים כמה מתוך העולות לגמר פספס כל אחד מהמדרגים והוא מקבל ניקוד כפול 3. (למשל, אם מישהו מהמדרגים זיהה נכונה רק את ארה"ב מבין העולות לגמר, הוא יקבל 3 נקודות).
5. לגבי הגמר עצמו, זה לא רלוונטי, כי כולנו הימרנו על זהב של ארה"ב.
6. חישוב מצטבר של הניקוד.

רועי: 

ארה"ב
צרפת =
קנדה 2+
סרביה 1-
גרמניה 1-
יוון 2+
ספרד 3+
אוסטרליה 2-
ברזיל 2-
דרום סודן 1-
יפן =
פורטו ריקו =
כמה חסרות ב-8 הראשונות – 1
כמה חסרות בחצי הגמר – 1 (1*2=2)
כמה חסרות בגמר – 0
סך הכל סופי – 17.

פתיבר:
ארה"ב
קנדה 3+
סרביה =
יוון 4+
צרפת 3-
גרמניה 2-
אוסטרליה 1-
ספרד 2+
ברזיל 2-
דרום סודן 1-
פורטו ריקו 1+
יפן 1-
כמה חסרות ב-8 הראשונות – 1
כמה חסרות בחצי הגמר – 2 (2*2=4)
כמה חסרות בגמר – 1 (1*3=3)
סך הכל סופי – 28.

מתנאל:
ארה"ב
קנדה 3+
גרמניה 1+
צרפת 2-
יוון 3+
סרביה 3-
אוסטרליה 1+
ספרד 2+
דרום סודן =
ברזיל 3-
יפן =
פורטו ריקו =
כמה חסרות ב-8 הראשונות – 1
כמה חסרות בחצי הגמר – 1 (1*2=2)
כמה חסרות בגמר – 1 (1*3=3)
סך הכל סופי – 24.

שקד:
ארה"ב
צרפת =
קנדה 2+
סרביה 1-
גרמניה 1-
ספרד 4+
יוון 1+
אוסטרליה 2-
ברזיל 2-
פורטו ריקו 2+
דרום סודן 2-
יפן 1-
כמה חסרות ב-8 הראשונות – 1
כמה חסרות בחצי הגמר – 1 (1*2=2)
כמה חסרות בגמר – 0
סך הכל סופי – 21.

יוסי&יואב:
ארה"ב
צרפת =
סרביה =
קנדה 1+
ספרד 5+
גרמניה 2-
יוון 1+
אוסטרליה 2-
פורטו ריקו 3+
דרום סודן 1-
ברזיל 4-
יפן 1-
כמה חסרות ב-8 הראשונות – 1
כמה חסרות בחצי הגמר – 1 (1*2=2)
כמה חסרות בגמר – 0
סך הכל סופי – 23.

עמיחי:
ארה"ב
צרפת =
גרמניה 1+
קנדה 1+
סרביה 2-
ספרד 4+
יוון 1+
דרום סודן 1+
אוסטרליה 3-
פורטו ריקו 2+
ברזיל 4-
יפן 1-
כמה חסרות ב-8 הראשונות – 2
כמה חסרות בחצי הגמר – 1 (1*2=2)
כמה חסרות בגמר – 0
סך הכל סופי – 24.

דירוג המדרגים שלנו:

6. פתיבר – 28 נקודות שליליות.

4-5. מתנאל אלאשבילי ועמיחי קטן – 24 נקודות שליליות.

3. יוסי ברקלי & יואב טמיר – 23 נקודות שליליות.

2. שקד יעקבי – 21 נקודות שליליות.

1. רועי ויינברג – 17 נקודות שליליות.

Subscribe
Notify of
11 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
petibear
15/08/2024 8:29:42

לפעמים יש שוטים שאפילו נבואה לא קיבלו
מברוק לצרפת, הפתיעו אותי לגמרי

Yinon Yavor
15/08/2024 9:53:21

קודם כל תודה. אקרא יותר לעומק בהמשך.
לדעתי הדירוג של ספרד ודרום סודן צריך להתחלף. הן סיימו עם אותו מאזן נצחונות, ולספרד הפרש סלים עדיף. זה הספיק לה רק למקום אחרון בבית המוות, בניגוד למקום השלישי של דרום סודן בבית שלה

עידו גילרי
15/08/2024 10:18:57
Reply to  Yinon Yavor

עקרונית אתה צודק גם אם זה די חסר משמעות. בפועל חוקי פיבא הם שהדירוג בבית קודם.

עמיחי קטן
15/08/2024 13:15:25
Reply to  Yinon Yavor

הלכנו לפי הדירוג הרשמי

Yinon Yavor
15/08/2024 10:01:55

שוב תודה.
האם חישבתם את הציון השלילי של המדד המשוקלל שלכם? האם באמת עובדת כאן "חוכמת ההמונים", או ש"חוכמת רועי" טובה יותר?

עגל
15/08/2024 12:17:13
Reply to  Yinon Yavor

חוכמת רועי 🙂
כל הכבוד לרועי (וגם האחרים לא טעו הרבה)

עמיחי קטן
15/08/2024 13:15:08
Reply to  Yinon Yavor

זה יוצא 19

asaf
15/08/2024 14:51:50

תודה על הסיכום סך הכול נראה שהמדרגים היו די קרובים למציאות. האוסטרלים מסורתית בשנים האחרונות מגיעים גבוה ממה שצופים להם בתחילת כל טורניר גדול. הקנדים סוג של אכזבו אבל בסוף הודחו לסגנית האלופה האולימפית שגם נהנתה מיתרון הביתיות אז לא יודע כמה אפשר לקטול אותם על זה.

Avri
Avri
15/08/2024 15:19:19

יפה מאוד, בסך הכל פגעתם יפה.

מנחם לס
16/08/2024 15:28:58

תודה לכל המשתתפים

ירון, החלום
ירון, החלום
03/09/2024 3:01:05

בס"ד
תודה רבה.. נהדר. הדירוג שלכם היה די מוצלח.