התרשמויות אולימפיאד(מולי)יות 17# – טכסים

התרשמויות אולימפיאד(מולי)יות 17# – טכסים

האולימפיאדה מלאה בטכסים. על טכס הפתיחה כבר כתבתי ביום בו התקיים, וסביר שאכתוב גם על טכס הסיום. טכסי המדליות אינם ייחודיים לאולימפיאדה, אבל אמרו נא לי: האם שמתם לב שכל פעם שמתחילים תחרות אולימפית, אם זה באצטדיון האתלטיקה או באולם הכדורסל, נכנס ספורטאי עבר מכובד, נושא אלה ענקית, ודופק בה שלוש פעמים כאות לפתיחת המשחקים?

התרשמויות אולימפיאד(מולי)יות 17# – טכסים

אז חיפשתי ומצאתי מאמר שלם של אמה באומן על הנושא. מתברר שהמנהג הנקרא "שלוש מכות הקרקע" (בצרפתית les trois coups), מקורו בתיאטרון הצרפתי מזה מסר מאות שנים, והוא נועד, כך עוד מתברר לטענת המארגנים, לחבר בין צופים לספורטאים, ולחגוג את המורשת התיאטרלית של המדינה המארחת.

אני סקרן אם מנהג זה שהחל בפריז, יחזיק מעמד ביובל האולימפיאדות שיבואו.

אבל חבל מהטכסים לא מתבצעים על ידי המארגנים, אם כי הם בהחלט כן נותנים להם יד:

אלמיר דוס סנטוס, קופץ המשולשת מברזיל, הציע, למשל, מיד עם תום הגמר בקפיצה משולשת, נישואין לחברתו שענתה בחיוב. הוא הוביל אותה למסלול, לצד כר הדשא, סימן לה על המסך הענק שבאצטדיון, כרע על ברכיו הוציא טבעת מכיסו והציע לה נישואין.

הוא, כך מסתבר, לא היה הראשון שהציע בפומבי ובשידור ישיר נישואין באולימפיאדת פריז. קדמה לו אליס פינו, הרצה שסיימה במקום הרביעי בריצת 3000 מכשולים, שהציעה פני מספר ימים, מיד אחרי תום התחרות שבה גם שברה את השיא האירופי, נישואים לבן זוגה: "מכיוון שהוא עדיין לא עשה זאת," היא סיפרה אחרי ההצעה, "אמרתי לעצמי שאולי זה תלוי בי" – אמור והציעה לו נישואין. גם הוא, אגב, ענה לה בחיוב

אז יש טכס פתיחה שכולו מיני טכסים, יש חלוקת מדליות, יש ריצה עם והתעטפות בדגל מיד אחרי הזכייה במדליה, יש טכסים שכל ספורטאי עושה בהכנה ולפני ותוך כדי התחרות ויש את הצלצול הטפשי בעיניי בפעמון.

יש לכם רעיון אילו עוד טכסים יש?

מולי

איש של מילים: כותב סדרתי, עורך, מתרגם ופילוסוף של ספורט. אפשר לראות חלק ממה שפרסמתי כולל קישורים ליומן הקורונה ורשימת פרסומים כמו "על ספורט ומהויותיו", "מסע בעקבות אוהדים", "ליקוטי ספורט" ו- "בלוז של תקוות ומורדות - סיפורי קבוצת הניו אורלינס פליקנס 2015-2017" ורבים אחרים... באתר: https://hamuli4u.wixsite.com/muli4u
Subscribe
Notify of
2 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
מנחם לס
10/08/2024 14:16:10

מ עניין איזה טכס סיום יהיה מחר, ואיזה קטע מכין על אולימפיאדה 2028 בלוס אנג'לס ניכינו האמריקאים. תודה מולי

אלכס דוקורסקי
10/08/2024 16:27:14

מולי, תודה רבה.