התרשמויות אולימפיאד(מולי)יות 14# – על הוקי

התרשמויות אולימפיאד(מולי)יות 14# – על הוקי

הוקי הוא עולם ומלואו, משחקים אותו על גב סוסים, משחקים אותו על קרח, ומשחקים אותו על דשא או משטח חימר. קבוצת אנשים עם מקלות חובטים בכדור קטן מול קבוצה אחרת במטרה ל To put the ball in the Shaar.

אבל הדבר שהכי הדהים אותי בהוקי, היה שבלי לראות הוקי, התברר לי שאני מבין הוקי!

התרשמויות אולימפיאד(מולי)יות 14# – על הוקי

הוקי הוא עולם ומלואו, כבר אמרנו? אז הנה, סתם לידיעה, רשימה של סוגי הוקי שונים:
הוקי קרח – משחק המשוחק עם דיסקית תוך החלקה על גבי משטח קרח.
הוקי רולר – משחק המבוסס על הוקי קרח המשוחק על משטח קשה תוך החלקה על רולרבליידס.
הוקי גלגיליות (קואד) – משחק כדור על גבי מגרש אספלט תוך החלקה על גלגיליות קואד (גלגיליות קלאסיות בעלות שני זוגות גלגלים).
הוקי שדה – משחק כדור על גבי משטח דשא.
הוקי רצפה – משחק המבוסס על הוקי קרח המשוחק על רצפה במקום משטח קרח, ללא מחליקיים מסוג כלשהו.
הוקי אוויר – משחק המשוחק על גבי שולחן שפולט אוויר.
בנדי (הוקי רוסי) – משחק המבוסס על כדורגל והוקי קרח.
הוקי מים – משחק המשוחק עם דיסקית על קרקעית בריכה, תוך כדי צלילה מתחת למים.
פארא הוקי קרח (הוקי מזחלות) – ענף פאראלימפי המבוסס על הוקי קרח, משוחק על משטח קרח ועל גבי מזחלות ייעודיות.
ישנם משחקים נוספים שבהם ישנם מספר מאפיינים דומים, אך הם אינם נכללים בדרך כלל במשפחת משחקי ההוקי. כך לדוגמה הרלינג, שינטי ולקרוס.
מבחינתי, אישית, פולו (על גבי סוסים) אף הוא סוג של הוקי שלא כמו פולו-מים שבעברית מכונה… "כדורמים".

למי שחובב אלימות ואגרסיביות, אני מציע לראות הוקי קרח, אך למי שלא ראה הוקי מימיו ומבין כדורגל, אני מציע לצפות בהוקי שדה, ורצוי במשחק של נשים ולא של גברים.

למה? רק כי משחק הנשים מהיר טיפה פחות.

עליך להבין, מבין כל משחקי הכדור, הוקי הוא הדומה ביותר לכדורגל: כדורסל – שונה לחלוטין; כדורעף – אין שום קשר; בכדוריד יש אמנם שער, אבל אין כמעט דמיון חוץ מזה, דווקא ההוקי, לפחות הוקי השדה, כמעט זהה. נכון, יש החלפות חופשיות, נכון, אין נבדל הממדים שונים ושרטוט המגרש אינו זהה, אבל הגישה בכללותה ואסטרטגיית המשחק די דומים – לפחות לטעמי- לאלו של הכדורגל.

האופן בו ההתקפות מתנהלות זהה כמעט לזה שבכדורגל. ההתקפה מתחילה מההגנה. יש הבניית משחק. לצדי המחזיק/ה בכדור אחרים פותחים זוויות כדי לקבל את הכדור, אם לא מצליחים למסור קדימה – מוסרים אחורה, מתארגנים מתחילים לבנות את ההתקפה מחדש. יש בעיקר מסירות קצרות כאשר פה ושם מסירה ארוכה חותכת הגנה. רוב הכדורים על הקרקע אך יש גם הרמות (אם כי לרוב הן לא מסביבת ה"קרן", אלא מאמצע המגרש או מהצדדים אבל רחוק מה"רחבה"). אפילו ההתקפות היעילות ביותר, בדיוק כמו בכדורגל, נוצרות בעקבות מסירות "משולשים" שחותכות את ההגנה ומאפשרות גישה קלה יחסית לחבטה לשער.

ההבדל השני הניכר ביותר בין כדורגל להוקי שדה, הוא העובדה שהשוערים לבושים בגדי מגיני ברכיים, מגיני ידיים וקסדה. הכדור, הרי, הוא קטן ונוקשה ומהירות החבטה בו יכולה להיות מעל מאה ק"מ לשעה, ואכן חלק מהפציעות נגרמות מפגיעה של הכדור. ההבדל הניכר ביותר הוא כמובן זה שמותר לגעת בכדור רק בעזרת המקל/המחבט. איני מדבר על כדור שמישהו אחר חבט שפוגע בשחקן, אלא על המקבילות של "כדרור" ו"בעיטה" בכדורגל. אלו יכולים להיעשות רק בעזרת המחבט, ובעיטה בכדור, למשל (שלא לדבר על אחיזתו ביד), פירושה עבירה וכדור עובר לטובת הקבוצה השנייה.

נחמד היה לראות מגיני פרק כף היד, אך רק על יד אחת, אצל רוב השחקניות, מה שמזכיר לי שלא שמתי עדיין הבוקר את מגיני הטניס אלבו (מרפקי הטניס) שלי. לא, אני לא משחק טניס! אם כבר טניס שולחן, וגם זה כבר פחות, אבל מתברר שמי שמקליד – ולא דואג למקלדת ועכבר ארגונומטריים – דינו לקבל טניס אלבו בשתי הידיים 🙂
העיקר הבריאות חברה, העיקר הבריאות!

מולי

איש של מילים: כותב סדרתי, עורך, מתרגם ופילוסוף של ספורט. אפשר לראות חלק ממה שפרסמתי כולל קישורים ליומן הקורונה ורשימת פרסומים כמו "על ספורט ומהויותיו", "מסע בעקבות אוהדים", "ליקוטי ספורט" ו- "בלוז של תקוות ומורדות - סיפורי קבוצת הניו אורלינס פליקנס 2015-2017" ורבים אחרים... באתר: https://hamuli4u.wixsite.com/muli4u
Subscribe
Notify of
2 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
מנחם לס
07/08/2024 14:05:56

הוקי היה המשחק הקבוצתי הראשון ששיחקתי כילד. תודה מולי

ירון, החלום
ירון, החלום
26/08/2024 15:03:00

בס"ד
תודה רבה מולי