אולימפיאדה? לאאא… יש ליגה קנדית / הדורבן

אולימפיאדה? לאאא… יש ליגה קנדית / הדורבן

הכל התחיל בחמישי.

"מה אתה עושה ביום שני?" כתב לי ה', ידיד, שכן, יהודי וציוני נלהב, שמאז שעברנו לקנדה יצא מגדרו כדי לעזור לנו ולשלב אותנו כאן. "חבר נתן לי כרטיסים למשחק כדורסל של הקבוצה המקומית".

כך מצאתי את עצמי נוסע אתמול לאולם שמשמש בימים כתיקונם את קבוצת ההוקי השנייה בחשיבותה בעיר, אוטווה 67', וששימש בשנות התשעים את קבוצת ה-NHL אוטווה סנאטורס. אתמול שיחקה בו "אוטווה בלק-ג'קס", קבוצת הכדורסל. חבר אחר לימד אותי פעם שעל הזדמנות לראות כדורסל, ועוד בחינם, לא מוותרים, גם אם מדובר בליגה שבמקרה הטוב אפשר להשוות אותה ללאומית, אז הלכתי. בעקבות חוויות אמש אולי יהיה יותר נכון להשוות אותה לליגה הארצית, על אף שהיא קוראת לעצמה "ליגת העל" ומהווה את הליגה הבכירה ו/או הרשמית בקנדה.

אבל במקרה שלה, יש לה נסיבות מקלות.

ליגת העל הקנדית הוקמה רק לפני חמש שנים, בניסיון לתת מענה לצרכים שנבעו מחוסר שביעות רצון מהליגה הלאומית המקבילה (שבינתיים התפיידה, ונסגרה בשנה שעברה). לא אלאה אתכם באינטריגות ובתככים, אבל אציין רק שמאבקים בין איגודים זה לא משהו בלעדי לנו בישראל. כיאה לליגה צעירה היא ניסתה לאמץ חוקים מודרניים – משחקים לפי השיטה האירופית עם רבעים בני 10 דקות, אבל שימו לב: משתמשים בכל המשחקים בסיום עילם, זה שהחלו להשתמש בו במשחקי האולסטאר ב-NBA בשנים האחרונות. עוד נחזור לזה.

הליגה עצמה קטנה (רק 10 קבוצות מכל רחבי קנדה, שגודלה דומה לזה של ארה"ב, המחולקות לשני קונפרנסים בגלל המרחקים) וקצרה (מתחילה באמצע מאי ומסתיימת פחות או יותר עכשיו, בסוף יולי אחרי 20 משחקים), ואז העניינים נעשים מעניינים. הקבוצות במקום 3 ו-4 בכל קונפרנס משחקות בפלייאין, על הזכות לשחק מול המדורגת שנייה בקונפרנס ב"חצי הגמר" האזורי. המנצחת מכל חצי גמר אזורי מעפילה ל"סופ"ש האליפות", המשוחק בשיטת הפיינל פור, כשרק הקבוצה שסיימה ראשונה בקונפרנס מבטיחה את השתתפותה מראש, ומשחקת מול מי שהעפילה לחצי הגמר.

כמו שאתם ודאי מתארים לעצמכם, השחקנים בליגה הם פליטי מכללות שלא נרשמו אפילו לדראפט. אולי חלקם כן, אבל אני אישית לא הכרתי אף אחד. אתם מוזמנים לציין בתגובות אם יש פה איזה פרצוף מוכר:

אולימפיאדה? לאאא… יש ליגה קנדית / הדורבן

מה שכן, חייבים לציין שהיא לוקחת את עצמה ברצינות. על אף שסוגרים מראש חלק מהיציעים כדי לתת תחושה שיש יותר קהל, הגיעו להערכתי בין 1,000 ל-1,500 אנשים אתמול למשחק הליגה האחרון של הקבוצה לפני הפלייאין המיוחל (החבר שלי טוען אפילו 2,000, לדעתי הוא קצת מגזים). יש קבוצת מעודדות, מחלקים אביזרי עידוד ואפילו זורקים חולצות לקהל. בהפסקות המשחק עושים הפעלות לקהל (ילד תותח בן 8 שלא החטיא אף זריקה, ונגן סקסופון די הזוי בהפסקה). ויש גם קמע ספק מפחיד ספק מצחיק, שלי הזכיר יותר מכל את הארנב של דוני דארקו.

אה, היה גם משחק שלשמו התכנסנו בכלל.

לא יודע אם זה בגלל שמדובר במשחק אחרון שלא קבע כלום או בגלל שבאמת מדובר בשחקנים שגירדו מהתחתית, סיימו לא מזמן את ליגת המכללות שלהם ולמעשה התחברו לראשונה העונה לקבוצה אחת – למיטב ידיעתי אף אחד מהם לא שיחק כאן בשנה שעברה או בכלל בליגה מקצועית חוץ מהרכז – אבל הרבה הגנה לא הייתה. הקבוצה המקומית פתחה חזק ומהר, וכבר בהתקפה השלישית אלי הופ מהסרטים ששמור למשחקי האולסטאר בעיקר.

אותו רכז, קיוון ויניו, הוא גם הקנדי היחידי בקבוצה, ששיחק שנה שעברה בבלגיה לפני שחזר הביתה. מדי פעם הוא חילק בונבניירות שהזכירו לי את סטיב נאש, אם היה משחק בליגה למקומות עבודה – הוא יודע לכווץ את ההגנה אליו ולמסור החוצה, מצא את השחקן שלו לפעמים בלי להסתכל אפילו, למצהלות הקהל. לא סתם הוא סיים אתמול כמעט עם טריפל דאבל (24, 9, 9) הוא באמת שלט ביד רמה במשחק, ובכל פעם שירד לנוח הקבוצה נראתה הרבה יותר רע. הוא גם זה שאתם רואים מטביע כאן בתמונה למטה.

הם רצו, עשו מדי פעם ממש קצת הגנה, והוביל אותם עוד גארד זריז שהזכיר לי במשחק שלו את קולין סקסטון מיוטה – מספר 6, שמאר ג'יבאנצ'י. הוא קלע שלשות מדי פעם, שיחק מאוד מהר, ובאופן כללי היה די מפוזר.

אבל כמו שאמרתי לחבר שלי ה' בתחילת המשחק, אם הם ירוצו ככה מהר לא יישאר להם אוויר – ובאמת לא נשאר. "גיריות הדבש" מבראמפטון, הקבוצה האורחת, צימקו לאט-לאט את הפיגור הדו-ספרתי לכדי נקודה בירידה להפסקה: 60-59 למקומיים, תוצאה שמזכירה יותר את הליגה שלנו (NBA) מאשר ליגה שמשחקים בה 8 דקות פחות כדורסל.

בפתיחת המחצית השנייה המאמן המקומי ביצע חילוף בחמישייה, ומספר 25, מיריין תומאס, שאהבתי מאוד את ניסיונות ההגנה שלו ברבע הראשון, מצא עצמו מסופסל וכמעט לא ראה מגרש. במקומו שיחק מספר 26, טבין בראון. זה התחיל רע, "הגיריות" לחצו על הגז, נטלו את היתרון ואף התחילו לפתוח פער משלהם. מספר 6 המקומי, ג'יבאנצ'י, גם נחת לא טוב אחרי חדירה ונפצע, אבל לקראת סוף הרבע אותו טבין בראון החזיר את המקומיים לתמונה עם שתי שלשות חשובות, ופתאום בכניסה לרבע האחרון זה רק נקודה לכאן או לכאן.

אחרי חילופי הובלה בפתיחת הרבע האחרון, חזר לתמונה אותו סטיב נאש לעניים, מספר 14. פתאום ההתקפה נראתה מסודרת, כאילו הם מבחירה נחו במשך הרבע השלישי, שמרו כוחות למאני טיים. לאט-לאט הבלאק-ג'קס התחילו לפתוח שוב יתרון, ואז 4 דקות לסוף שעון המשחק התאפס. לרגע לא הבנתי מה קרה, חשבתי שיש תקלה כי לא באתי מוכן מראש ולא ידעתי על שיטת עילם. גוגל מהיר נתן לי את התשובה, עכשיו רק נשאר לי להבין מה תוצאת היעד. מזל שהם שמו שלט גדול בפינה.

אני לא יודע מה דעתי על השיטה, אני מניח שיש סיבה שמשתמשים בה אבל אתמול, במשחק בלי הגנה, זה פשוט גרר חילופי סלים עד שבמצב של 113-104 אותו טבין בראון עלה לשלשה, והשחקן ששמר עליו עשה עבירה מטופשת. כנראה שהוא רצה כבר ללכת הביתה. בראון הלך לקו לשלוש זריקות, גם כל הקהל כבר כנראה רצה ללכת הביתה, כי אחרי כל קליעה מהקו היו תשואות ברמה של זכייה באליפות הליגה. ככה יצא שהסל המנצח היה בעצם קליעת עונשין מוצלחת:

אני חייב להודות שבשורה התחתונה נהניתי קצת. לצאת, להתאוורר, לשתות בירה בפאב שמחוץ לאיצטדיון וגם לראות כדורסל שבסך הכל אני אוהב לראות. זו לא הליגה שלנו – לא ה-NBA ולא ליגת העל הישראלית – אבל יש משהו נחמד גם בלראות משפחות מקומיות מבלות במשחק – ילדים לצד הורים, חברים בני 40-50 ואפילו גם כמה צעירים יותר נצפו בקהל. בלט במיוחד אחד עם גופיית ג'ורדן ואחר עם גופייה של מילווקי והמספר 68 בגב (מי זה? בין הפותרים נכונה תוגרל גופיה משומשת).

"נהניתי אבל לא יודע אם הייתי משלם על כרטיס" סיכם ה', שהזמין אותי מכרטיסים שקיבל בחינם. הוא גם הציע לי להירשם לתעודת עיתונאי כדי לסקר את המשחקים בשנה הבאה, אבל נראה לי שאוותר בינתיים למרות הפיתוי של להסתובב בחדרי ההלבשה סביב שחקני מכללות דרג ג'. אשמור כוחות לליגה שלנו.

אחרי המשחק נשארתי עוד קצת כדי לספוג אווירה וירדתי למטה, ניגשתי לאיזה בחור מבוגר מאוד, עם גופיה שלא הצלחתי להבין של מי היא. "סטואי" היה כתוב עליה.

"איך היה, נהנית?" שאלתי.

"הו, ממש. ואתה?"

"כן, משחק כיפי. אתה בעל מינוי עונתי?"

"כן, אני עם מינוי פלטינום, מהוותיקים כאן. נהנה מאוד לראות כדורסל. אני בכלל מאמן כדורסל בעצמי, מאמן את הנבחרת של האוניברסיטה, קרלטון, וגם זכינו בכמה אליפויות אם אתה זוכר. אימנתי לא מעט חבר'ה שהלכו אחר כך להיות מקצוענים. לא NBA או משהו כזה, אבל כן ליגות יותר נמוכות. השאיפה זה לאו דווקא אירופה אלא אוסטרליה, בגלל השפה. ותמיד כיף לי לראות את המשחקים. אפילו ראיתי פה בקהל כמה חניכים שלי לשעבר. וקיוון ויניו הזה הוא משהו-משהו. אגב, אני דאג סטואי, ואתה?"

וככה, בלי לדעת, הסתבר לי שדיברתי עם איזו אושייה מקומית כנראה. לא יכולתי לבקש סיומת יותר טובה לערב הזה. אולי בעצם שהסל המנצח יהיה שלשה, ולא זריקת עונשין מעבירה.

הדורבן

הדורבן המקורי מהפייסבוק. אוהד סן אנטוניו מאז 1995. מסקר אותם מ-2019. נמצא גם בטוויטר (@Hadorban) לשטויות ובטלגרם לסיכומי משחקים קצרים. https://t.me/hadorban מאנו ג'ינובילי נשמה.
Subscribe
Notify of
30 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
המשגיח
30/07/2024 17:25:30

אתחנתא נהדרת. תודה דורבן

שחר דלאל
30/07/2024 17:35:10

מעולה, אשמח לשמוע עוד חוויות מהפלייאוף.
.
בגדול, כפי שציינת, קנדים לא חזקים כ"כ בליגות מקצועניות (רק תראו כמה זמן לוקח להם להוסיף קבוצה עשירית בליגה הכי ותיקיה שלהם, ה-CFL) והליגה הקודמת התפוררה בעוד הנוכחית הצליחה לשרוד את המאבקים הפנימיים ביניהן (בגדול הליגה שהתפרקה באמת היתה חזקה יותר, אם פליטי NBA וכו, אבל כבר ציינתי שהנשים לא טובים בספורט מקצועני…). עם זאת, החשיבות של הליגה הזאת היא משמעותית יותר גדולה, מכיוון שהפריסה שלה מקיפה את רוב קנדה ולא נעצרת רק בצד המזרחי.
.
בתור צופה מהצד אני לא כ"כ מבין את ההעדפה של לו"ז הקיץ על החורף (בכל זאת, כדורסל הוא ספורט חורף), אבל אולי אתה תוכל להסביר את זה.
.
ולסיום, אם באמת הם כיוונו לרפרנס של הארנב מדוני דארקו, זה מושלם.

שחר דלאל
30/07/2024 18:22:29
Reply to  הדורבן

יכול להיות שאתה צודק. הרי לכל עיירה בינונית ומטה יש קבוצת ג'וניור הוקי שמושכת 3000 צופים לכל משחק. קשה מאוד להתחרות בזה…

מתנאל אלאשבילי
30/07/2024 17:42:44

לפני שאני קורא הכל ומגיב, ״ה׳, יהודי וציוני״?! אתה מבין שאני ישר מניח שדיברת עם אלוהים נכון?😂

שקד יעקובי
30/07/2024 17:46:24

בתקופה בה לצערי אני צריך להמשיך לראות את אמביד בטלויזיה עשית לי אתנחתא על כדורסל מקומי ומרגש!!

מתנאל אלאשבילי
30/07/2024 17:49:02

נהדר, מעניין באמת אם שחקן מסוים משם יגיע לאחת הליגות אצלנו בארץ ויתברר כאיזה בינגו משום מקום. אגב, מספר הגופיה 68 לדעתי זה של הקמע של מילווקי

Last edited 1 month ago by מתנאל אלאשבילי
Shahar Sharon
30/07/2024 17:51:31

הליגה הזו היא הדרך שבה ליגות כדורגל באירופה היו אמורות לדעתי להתנהל.

כלומר, ליגה קנדית או לצורך העניין ליגה ספרדית או אנגלית צריכות להיות ליגות קטנות שהתחרות בהן מי תשחק עונה הבאה בסופרליגה. רעיון שאם היה מצליח היה מעלה את הכדורגל העולמי ברמה. הכדורגל האירופאי זכאי לליגה שתהיה טובה כמו ה nba.

עמיחי קטן
30/07/2024 17:56:46

אני הייתי מסרב כנראה ללכת למשחק שמונע ממני לצפות באולימפיאדה, אבל כיף לקרוא את הסיקור

עמיחי קטן
30/07/2024 18:07:39
Reply to  הדורבן

לא שוכח. באולימפיאדה הקודמת באמת הייתי במשחק (כדורגל) בשעות שאחרי

Avri
Avri
30/07/2024 18:02:01

כיף לקרוא, יותר על ההסקרנות ממשהו חדש ושונה ועל החוויה היחודית שלך כישראלי בקנדה. בכלל, כותבים מוכשרים יכולים לכתוב גם על ליגות למקומות עבודה ולעשות מזה כיף גדול – יש לך את זה.

עידו גילרי
30/07/2024 18:10:46

אחלה דורבן…
האילם אנדינג עושה לי פריחה, זה גימיק שקשה לי לאכול.
לא צריך להירשם לדראפט אבל לדעתי אתה צודק ואף אחד שם לא נבחר בו.
היחיד שהכרתי זה דנג אדל שמשןם מה נחשב פעם לפוטנציאל אבל הוא כנראה אפילו לא מספיק טוב להיכלל בנבחרת הדרום סודנית שעכשיו באולימפיאדה למרות שהוא דרום סודני אורגינל שברח מהמדינה כפליט בזמן המלחמה.

Last edited 1 month ago by עידו גילרי
עידו גילרי
30/07/2024 18:18:54
Reply to  הדורבן

קשה לי להאמין – כנראה פצוע (או שהוא באמת עם הנבחרת…).
בתכלס היה לא רע בקולג' ואחר כך לדעתי בילה לא מעט בג'י ליג.

עידו גילרי
30/07/2024 18:24:09

טוב אולי אתה צודק…
אני רואה עכשיו שגם בג'י- ליג לא מצאו לו מקום והוא נדד חזרה לאוסטרליה לשנה.
מה שכן מסתבר שיש לו 32 נקודות קריירה ב-NBA.

ארבל חילבה
ארבל חילבה
31/07/2024 1:18:54

מה זאת אומרת לא צריך להירשם לדראפט? דטרויט יכולים פתאום לבחור בי בדראפט?
אני עסוק….

עידו גילרי
31/07/2024 7:05:42

כן. גם אני חיכיתי נואשות ליד הטלפון – אף אחד לא התקשר.

ד"ר פופרס
ד"ר פופרס
30/07/2024 18:52:23

איזה כייף לקרא אותך דורבן,

Berch
30/07/2024 21:11:24

אחלה טור ונשמע כמו חוויה מצויינת.
Best value for money
ומספר 68 המסקרן במילווקי זה אכן הקמע
https://mascots.fandom.com/wiki/Bango_the_Buck
🙏🤣

יו"ר איגוד רפי ההבנה העולמי
Reply to  Berch

😅😅😅

Yinon Yavor
31/07/2024 0:25:54

איזה יופי של כתבה. תודה רבה.
אני זוכר שהלכנו למשחקי הכדורסל של האוניברסיטה במונטריאול והרמה היתה באמת דומה לרמה אניברסיטאית… בישראל. משהו בסגנון אס"א טכניון. כנראה שגם הבוגרים לא באמת משהו.
לדעתי הליגה הזו היא התפתחות טבעית של ההצלחה הקנדית ברמה הבינלאומית וברמת ה nba.
חוויה נהדרת

מנחם לס
31/07/2024 6:05:16

לא ידעתי על הליגה הזאת. תודה

יו"ר איגוד רפי ההבנה העולמי

כיף לקרוא. בהצלחה בקנדה

Dor
Dor
01/08/2024 9:46:36

חוויה מגניבה. תודה

ירון, החלום
ירון, החלום
13/08/2024 22:46:27

בס"ד
תודה דורבן