סיפורים מאחורי תמונות אייקוניות – משיכת כתפיים של מייקל ג'ורדן 1992 / Stockton2Malone 

סיפורים מאחורי תמונות אייקוניות – משיכת כתפיים של מייקל ג'ורדן 1992 / Stockton2Malone 

סיפורים מאחורי תמונות אייקוניות – משיכת כתפיים של מייקל ג'ורדן 1992 / Stockton2Malone 

הליגה בפגרה וזה זמן טוב לחקור סיפורים היסטוריים מעניינים מהעבר. לפני שנה חקרתי כאן מה גרם לאלן אייברסון לפסח בחוצפה מוגזמת מעל טיירון לו, הפעם החלטתי לחפור קצת לעומק את תמונה הזו – משיכת כתפיים המפורסמת ה-'shrug' של מייקל ג'ורדן במהלך סדרת הגמר מול פורטלנד טרייל בלייזרס ב-1992. נתעמק ברקע מה גרם למייקל ג'ורדן לבצע את התנועה ונסקור כמה נקודות מעניינות מהסדרה שתיתן לנו קצת פרספקטיבה על הכדורסל של אז. 

לשמחתי, כל המשחקים זמינים במלואם ביוטיוב, האיכות לא משהו, אבל סביר. 

מה קרה? 

ובכן, המקרה המפורסם קרה לקראת סיום המחצית הראשונה של המשחק הראשון, בעיצומה של הריצה של שיקגו. המחצית נגמרה בתוצאה 66-51, כלומר רק 15 הפרש, אבל זה הרגיש כמו 30, הטרייל בלייזרס נראו שבורים ולא הגיעו עם האנרגיות הנדרשות למחצית השנייה. המשחק הסתיים בתבוסה 122-89 עם עליונות מוחלטת של ג'ורדן מעל קלייד דרקסלר. MJ סיים את המשחק עם 39 נקודות, מתוכם הוא קלע 35 עד המחצית, פשוט במחצית השנייה שיקגו שלטה לגמרי במשחק והנקודות שלו לא נדרשו. עד המחצית הוא קלע גם 6 שלשות. בכך הוא קבע שני שיאים למשחק גמר, גם לכמות הנקודות וגם לכמות השלשות במחצית.   

למה זה מעניין? 

פה אני חייב להתוודות, כל השנים חשבתי שהתנועה הזו נעשתה כמעשה מתריס לפורטלנד וקליפורד רובינסון. זה היה ידוע לפני זה, אבל ב"ריקוד האחרון" נושא של מאיפה מייקל ג'ורדן שואב את מקור המוטיבציה שלו, קיבל במה ראויה. נפתח קצת סוגריים: נושא מה מקור המוטיבציה חשוב בשביל כל אדם, במיוחד בשביל הספורטאים, שכן הם חייבים למתוח את גבולות היכולת שלהם עד לקצה לא פעם. אוריאל דסקל בפודקאסט שלו "בכל יום נתון" ראיין במשך כשנתיים אנשי ספורט רבים ששאלת מקור המוטיבציה הייתה אחת השאלות הראשיות עבור כל מרואיין. 

אז בשביל מייקל ג'ורדן מקור המוטיבציה שהוא נשען עליו, היה למצוא שחקן בקבוצה היריבה ולהפוך אותו לאויב שהוא חייב לנצח ולהשפיל. פעם זה אייזיה תומאס, פעם זה דן מארלי, הפעם ג'ורדן בחר את קלייד דרקסלר, כי (!) תקשיבו טוב, פורטלנד פסחו עליו ולא בחרו בו במקום השני הדראפט של 1984 בגלל שהיה להם כבר את דרקסלר ולכן הם חיפשו שחקן גבוה. על הגיון הגישה, אל תתווכחו איתי. 

אז מסתבר שטעיתי, כנראה. אותו משחק ג'ורדן סיים עם 6-10 מהשלוש, במחצית הראשונה, הוא היה כבר עם עם 6 שלושות מ-7 ניסיונות! כמה זה חריג אתם שואלים? ובכן, במהלך כל העונה 1991-1992, ג'ורדן זרק 100 פעם מעבר לקשת (כלומר קצת יותר מניסיון אחד למשחק) וקלע סך הכול 27 פעם. כן, אחוז לא משהו. כל שיקגו היו לא משהו בתחום הזה. נכון, זה מוזר שאחת הקבוצות החלשות בקליעת מעבר לקשת, סיימו ראשונים בעונה הסדירה.  

זה לא שפורטלנד היו טובים מזה – הם בעצמם כל הסדרה, אני חוזר, כל הסדרה (שישה משחקים, בולס ניצחו 4-2) קלעו ביחד 11 שלשות מ-44 ניסיונות. זאת למרות שעל הנייר הם היו קבוצת קלעים מצוינת שכללה בנוסף לדרקסלר את טרי פורטר ודני איינג'.   

עכשיו יותר קל להבין את התנועה הזו של ג'ורדן – הוא בעצמו היה מופתע ממופע הקליעה המרהיב הזה ובטא זאת ברגע אנושי מאוד  של "וואלה, גם אני לא ידעתי שיש לי את זה". קליף רובינסון אמנם נמצא לידו אבל MJ לא הסתכל אליו במשיכת כתפיים. 

לבסוף כמה נקודות בקשר לסדרה עצמה

  • יריבות המאמנים. זו הסדרה הראשונה של פיל ג'קסון נגד ריק אדלמן. היו עוד 4 כאלה (שלוש לייקרס נגד סקרמנטו והאחרונה לייקרס נגד יוסטון) וכל פעם ידו של ג'קסון הייתה על העליונה. 
  • מייקל ג'ורדן נגד קלייד דרקסלר. בכדורסל ללא שמירה אזורית וחילופים אוטומטיים, קיבלנו סדרה בה שני הכוכבים הכי גדולים של הקבוצות שמרו רוב הזמן אחד על השני. ג'ורדן לא התקשה במיוחד מול דרקסלר וסיים את הסדרה עם 35.8 נקודות למשחק ב-56.8% eFG, כשהוא מעלה ב-5.7 את ממוצע הנקודות שלו לעומת העונה הסדירה. קלייד אומנם כמעט ולא ירד בממוצע נקודות (ירידה של 0.4 נקודות בממוצע לעומת העונה הסדירה), אך ירד כמעט ב-10% ב-eFG ולעיתים כל סל שלו נראה כמו להוציא מים מהסלע.  
  • הכדורסל היה שונה. מיעוט שלשות, כמעט בלי ריווח, בלא מעט התקפות אפשר היה לראות כל שחקני ההתקפה נמצאים בתוך או סמוך לצבע. היה מצחיק לראות שגם כשהריצו חסימות לקלעים, למשל לאיינג', הזריקות היו ל-2 נקודות, כמטר בתוך קשת השלוש, כלומר הזריקות הכי לא יעילות. אם מישהו זרק שלושה, היא בדרך כלל הייתה פנויה לגמרי (uncontested). ההגנות גם לא התבלטו בתחכום מיוחד, כמעט ללא עבירות תוקף. זה היה עד כדי כך בולט שהתחלתי לחשוב אולי ב-1992 לא היה כלל מושג כזה "עבירת תוקף". מסתבר שהגזמתי וכן היה. למרות זאת, אני יכול להגיד הכדורסל יפה לעין, הייתה הנעת כדור, כדורסל פיזי מאוד אבל לא מלוכלך, אני בהחלט ממליץ לראות את המשחקים.
  • נקודה אחרונה ועצובה – מתוך 7 השחקנים ששיחקו בפורטלנד במשחק האחרון השישי בסדרה, 3 כבר לא איתנו:  קווין דאקוורת' (נפטר ב-2008), ג'רום קרסי (נפטר ב-2015) וקליף רובינסון (נפטר ב-2020). 

בריאות לכולם. 

כמו כל הפוסטים שלי, גם פוסט זה מוקדש לבת שלנו, מיכל ז"ל.

Subscribe
Notify of
18 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
מהפנט תרנגולות להטיל ביצה בדאנק

כפי שכבר ציינתי בעבר אני קורא בענין רב כתבות של סטוק.
אני לא חושב שגורדן רצה להשפיל מישהו,הוא רצה נצחון כמו שמעטים רצו.הוא לא היה זקוק למוטיבציה מיוחדת בטח לא בסדרת אליפות כדי לתת יכולת שיא.
לגבי שלשות זו היתה זריקה למשוגעים,או לכאלו שממש מגרד להם לרדת לספסל.היום עם 27% מהשלוש,גורדן היה נבחר בסוף הלוטרי.מי מעז היום להתייצב לדראפט עם אחוזים כאלה.ההבדל,היום מתאמנים שעות על גבי שעות בזריקות כאלו.זה גם לא התאים לגורדן,הוא אהב לחדור לסל,הוא היה קולע גם אם 8 שמרו עליו.
תודה!

ד"ר פופרס
ד"ר פופרס
20/07/2024 23:06:00

מת על הסיפורים הללו,
קצת בלה בלה מרחבי הWWE
כמה שיקוצים הליגה הזאת משריצה,
"ג'ואל אמביד טוען שהוא צריך להיות בדיוני ה"גואט" – שחקן הכדורסל הטוב בכל הזמנים, רק שהפציעות עכבו אותו. "אני עד כדי כך כשרוני."🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️
עדיף שישתוק,כמה דביל הכונפה יכול להיות?
14 קבוצות מהליגה נתבעות על הפרת זכויות יוצרים לאחר שלטענת התובעים הקבוצות השתמשו בסרטונים שלהן במוזיקה ללא אישור וללא תשלום תמלוגים, והעלו את הסרטונים לרשתות חברתיות שונות.
הקבוצות בתביעה הן: מיאמי היט, קליבלנד קבאלירס, דנבר נאגטס, אינדיאנה פייסרס, אטלנטה הוקס, מינסוטה טימברוולבס, ניו אורלינס פליקנס, ניו יורק ניקס, אורלנדו מג'יק, פילדלפיה 76', פניקס סאנס, פורטלנד טריילבלייזרס, סקרמנטו קינגס וסן אנטוניו ספרס.
כולם רוצים חתיכה מהעוגה חחחחח
סטיב באלמר אמר שזה כאב לאבד את פול ג'ורג', אבל עדיין יש לקליפרס 2 שחקני היכל התהילה עתידיים שכמעט כל קבוצה תשמח שיהיו אצלה.
חחחחח הייתי משלם כדי לא להחזיק את המדדה ואבו מנדבושקס.
פניקס עם ניקוי קל הודיעה שעוזר הג'נרל מנג'ר ג'ראלד מדקינס, מנהל הערכה דייוויד סבוש, והסקאוטים צ'ארלס פיין ודארל ג'ונסון לא יחזרו למועדון בעונה הבאה.
חותם שהם ניסו להגיד לבעלים ההזוי את האמת על מצב הקבוצה והעתיד.🤣🤣🤣

Florida man
Florida man
21/07/2024 0:15:20

אכן הפציעות, הפלופים וההיחנקויות בפלייאוף. חוצמזה לא מבין למה עדיין לא החליפו את הפסל של רוקי בשל טמביד?

יו"ר איגוד רפי ההבנה העולמי

חחחח איזה אהבל הטמביד הזה דיוני גואט חחחחח בשנות ה80 הוא היה מתנגש בסנטרים היה מסיים בביהח לא היה שורד דקה וחצי טיפול אצל למבייר.
פה הוא מתנגש בטריי יאנג ונופל הולך לקו😆😆😆
הוא אחד הליצנים הגדולים בליגה שהפער בין יכולתו בכדורסל ובידורסל הוא מהגבוהים ביותר שיש אצל כוכבי הליגה

יו"ר איגוד רפי ההבנה העולמי

באלמר מנסה למכור לעצמו פגי תוקף חחח תכלס משלם שקאווי והארדן לא ישחקו אצלי בקבוצה 😅😅
צודק פופרס.

שדות פופ לנצח
20/07/2024 23:19:50

רעיון נהדר לסדרת פוסטים סטולון, בכלל השתלטת על משבצת המקוריות בהופס שהיתה רשומה על שם מאנו .. ישר כח…

Florida man
Florida man
21/07/2024 0:15:37

+100

Berch
20/07/2024 23:34:13

טור תענוג
גם תמיד חשבתי שהתנועה באה כהתרסה אבל נתת פה זווית מעניינת.
באמת מופע שלשות מטורף.
כתבתי פעם פוסט על שחקנים אלמוניים למחצה שיום אחד הכל הצליח להם בצורה מטורפת עם אחוזים משוגעים.
הייתי צריך להכניס גם את המשחק הזה של ג'ורדן
🤣

קפיץ
20/07/2024 23:55:28

אדיר כרגיל, סטוק. קצת אחרי 1992 לבולס כבר היה איזה שלשן תורן – איזה קרייג הודג'ס, בי ג'יי ארמסטרונג, ג'ון פקסון או איזה אחד, סטיב קר. נכון שאז קראו להם "קלעי" ולא שלשן (כי אלו היו באמת חדי קרן כמו דייל אליס או אחריו ריי אלן), אבל החבר'ה האלה בהחלט זרעו את הזרעים שהארדן וסף ושות' השקו, גידלו וגם קצרו שני עשורים אחר כך. האם לזן מאסטר היה חלק בזה? כנראה שלא, אבל התקפת המשולש של טקס ווינטר שהוא יישם בשלמות, המקבילה הכדורסלנית לטיקי טאקה של ברצלונה אם תרצו, הניחה יסודות חשובים לארגון מחדש של ההתקפה ולאותו ריווח שהיה כל כך חסר ב 1992

Florida man
Florida man
21/07/2024 0:13:32

מייקל היה ידוע שהיה ממציא לעצמו סיבה מההפטרה כדי לדרבן עצמו נגד היריבה. פורטלנד היו קבוצה מצויינת , אתלטית ופיזית אבל עדיין לא היו ברמה של השוורים.
עצוב לקרוא שכבר 3 בלייזרים נפטרו בגיל צעיר.

מנחם לס
21/07/2024 15:21:07

אני זוכר טוב=טוב את משיכת הכתפיים של מייקל כשכל מה שזרק – נכנס. תודה סטוקטון

nadav
nadav
21/07/2024 16:15:05

תודה.
למיטב זכרוני, התנועה כוונה לצוות הטלויזיה ששידר את המשחק, וספציפית לפרשן שהיה לא אחר מאשר מג'יק ג'ונסון.

https://www.facebook.com/JimmyKimmelLive/videos/magic-johnson-on-michael-jordans-famous-shrug-game/313296516884034/

NFS
NFS
21/07/2024 18:13:29

תודה רבה S2M על הפוסט ועל הרעיון בכלל.

כמי שראה את המשחק הזה בלייב, לי זה היה ברור לגמרי שמשיכת הכתפיים היא לא התרסה אלא ההפך – השתוממות אמיתית על ההצלחה בקליעות לשלוש – סוג של "אין לי מושג איך אבל זה נכנס".
בזמן ההוא בהיסטוריה, זה היה מאוד נדיר לזרוק כל כך הרבה ובטח לקלוע.. וג'ורדן לא היה ידוע כאיזה קלעי שלשות מי יודע מה.
משחק קלאסי בסדרה מעולה.

אשך טמיר המקורי
21/07/2024 19:45:39

לא ברור לי איך הגעת להתרסה
ראיתי את זה בלייב וזה היה ברור לחלוטין שהוא בעצמו לא מבין איך כל השלשות האלה נכנסות לו

ג'סטין קייס
ג'סטין קייס
21/07/2024 21:25:10

מעולה. תודה!

My2cents
My2cents
23/07/2024 15:59:45

אם זכור לי נכון המבט וה- shrug היה כלפי מג'יק ג'ונסון שהיה הפרשן של NBC במשחק

עגל
23/07/2024 22:33:59

תודה סטוקטון.
גם אני צפיתיתבמשחקים בלייב ולא פירשתי התרסה אלא פליאה על הנס שהכדורים נכנסו בזה אחר זה. המשחק הזה היה outlier סטטיסטי בולט מאוד.
אני גם לא חושב שהוא רמס את קלייד; כן היתה יריבות תקשורתית שהליגה פימפמה.
בסדרה הייתי בעד פטרטלנד, בדיעבד קווין דאקוורת' (שכל מה שנאמר עליו בזמנו הוא "שיש לו יד רכה"), ג'רום קרסי החביב וקרייג הודג'ס לא מספיקים לקליף רוביינסון וקלייד דה גלייד מול סופרטים רצינית.