You are currently viewing יא"ד 14# / חולץ פקקים – אסי שלם

יא"ד 14# / חולץ פקקים – אסי שלם

כשהגעתי לכיתה ו', נבחנתי והתקבלתי לקבוצת הקטסל המקומית. באימונים חולקנו ל2 קבוצות. החמישיה החזקה של הקבוצה וחמישיית המחליפים. כמובן שכל משחק היה מסתיים בניצחון המוחלט (?!!) של החמישיה הפותחת.

אחרי שלמדנו את תרגילי ההתקפה, חולקנו לעמדות.

"אסי, אתה תוביל את הכדור בקבוצה שלך" אמר לי המאמן והלך.

הרכז של החמישייה הראשונה היה גם שחקן ההגנה הכי טוב בקבוצה. הוא המתין לי בחצי המגרש (השמירה בחצי הקדמי אסורה בליגות הצעירות) בחיוך זדוני. זה נגמר בדריסה, איבוד כדור וצעד וחצי בסל הנגדי.

בהתקפה שאחרי ניסיתי שוב לעבור את החצי, הוא המתין לי שם ומלמל: "בוא אלי פרפר נחמד"… זה לא נגמר טוב.

כשחולקנו לחמישיות באימון הבא, כבר לא הייתי מהשחקנים ששהאחרים רצו לשחק איתם. לקח לי כמה שנים לצאת מהפחד הזה, איבוד כדור בתחילת התקפה וצעד וחצי בצד השני. GAME OVER.

עד היום דודו זר מופיע לי בחלום מדי פעם. השיר הזה ממש קריפי בעיניי. כמאמן אני מאמין גדול בהגנה לוחצת על הכדור. איבודי כדור הם גורם מרכזי בשבירת היריב במשחקי כדורסל.

לוקה הוא לא אני, 🙂 אבל הוא גם מאבד כדורים שהופכים לסלים ששוברים את המומנטומים של דאלאס ואיתם את הסיכויים לניצחון.

8 איבודים היו לו אתמול, בוא נעבור על חלק מהם.

כאן הוא מאבד את הכדור בהתקפת מעבר לבראון שרודף אחריו. האיבוד הופך לסל של הולידיי בצד השני.

כאן הוא בדקות ללא קיירי, עם ניסיון כניסה חסר סיכוי מול שלושה. מסירת התאבדות הופכת למתפרצת ולסל של….הולידיי.

ועוד אחד אחרון לבינתיים, לחץ של מגרש שלם שכמעט וגורם לעבירת 8 שנ', הופך לאיבוד של לוקה ושלשה מהצד הנגדי של, נו כבר הבנתם: ג'רו הולידיי.

מה קיד ניסה לעשות כנגד זה?

האיבודים האלה לא חדשים לנו. במשחק הקודם ראינו את לוקה מתחיל התקפות אחרי סלים, ולאורך מגרש שלם את בראון מתעלק עליו וממרר את חייו. גם איבודים ממצבים כאלה היו לנו וקיד החליט שהוא מביא את לייבלי לחסימה גבוהה שתשחרר אותו באיזור החצי.

תראו כאן את לייבלי נותן חסימה ראשונה כמעט באזור החצי לשחרר את לוקה, וחסימה נוספת (RE-PEAK) כדי לאפשר לו לצאת מהחסימה באזור קשת ה-3 לקליעה פנויה.

אפשרות פשוטה הרבה יותר, לתת למישהו אחר להוביל את הכדור. איך לא חשבנו על זה? אז קיד חשב על זה. לא מאמינים? תראו בעצמכם.

אחד הדברים הקשים ביותר למאמן הוא לגרום לשחקנים המובילים שלך לתת למשחק להגיע אליהם ולא לאפשר להם להכריח את עצמם על המשחק. נסביר.

אם הכוכב שלך הוא מוביל כדור, הוא יכול לקחת את הכדור כל המגרש, לשחק ISO (בידוד) ולקחת את השחקן שלו לסל ב1X1. כמובן שבNBA עושים את זה והרבה, יש סטטיסטיקות שלמות על קבוצות שעושות התקפות ISO ובכמויות. העניין הוא להכין אפשרויות נוספות ולגרום לעוד שחקנים לגעת בכדור.

קחו את סטף קרי, הדוגמא המושלמת. גרין-אייז-קרי-אהוב-ליבי, מתחיל הרבה מההתקפות ללא הכדור ונע על חסימות שישחררו אותו לקבל את הכדור לעמדות נוחות. זה חוסך אנרגיות ממנו להילחם עם הובלת הכדור, זה עוזר לו לקבל את הכדור מול שחקנים שההתקפה יכולה לבחור במידה וההגנה עושה חילופים (HUNT) ומייעלת את משחק ההתקפה כשגם גרין ושאר החבורה נוגעים בכדור.

תראו כאן איף סטף בלי הכדור יוצא על חסימה של פייטון לזריקה מ-3. הקבוצה משחקת בשבילו והוא מהווה איום כשהוא ללא הכדור.

וכשאתה שחקן עם קליעה מופלאה זה גם יוצר מצבים של בריחה מהשומר(BACK DOOR) ומסירת אמן של גרין ללייאפ קליל.

אז קיד שיודע כדורסל, ניסה את זה בעצמו, וזה הלך טוב מאוד. תראו בעצמכם:

רבע שני, לוקה מתחיל להתעייף וקיד מביא את המשחק אליו. דונטה אקסום מוביל את הכדור, מוסר הצידה לקיירי. וושינגטון נותן חסימת רוחב ללוקה שממתין מתחת לסל, וזה נגמר בסל יפיפה כמעט ללא מאמץ של לוקה.

פוקס? ממש לא! בהתקפה שאחרי ושוב אותו הדבר.

הוא מחכה שוב לחסימה של PJ וושינגטון, מקבל את בראון שקצת מאחר, מושך אותו לצבע וקולע אחרי 3 כדרורים בלבד.

משם דאלאס חוזרת ל'כדררת' הלא נגמרת שמתישה את לוקה ולא מביאה לניצחון גם במשחק הזה.

חלוקת הדקות של לוקה גרועה מאוד. שלא באשמתו של קואץ' קיד, קיירי לא משחק מספיק טוב כדי לתת דקות מנוחה ארוכות יותר לדנצ'יץ'. אז כולנו תקווה ש"הצמד ההתקפי הטוב בהיסטוריה" אכן יפרע שטרות גם בסדרת הגמר אבל כרגע לוקה די לבד.

שימו לב לדקות המשחק שלו:

רבע ראשון- פותח בחמישייה, יורד אחרי 9:40 דק'.

רבע שני- חוזר לחמישייה, יורד אחרי 6:54 דק', נח לדקה בלבד, חוזר ומשחק את ה4 דק' האחרונות. סה"כ כמעט 11 דק' ברבע הזה.

רבע שלישי- פותח כמובן, יורד אחרי 8:33 דק', נח ל30 שנ' משחק, חוזר ל2:10 האחרונות. סה"כ 10:40 דק' ברבע.

רבע רביעי- פותח, משחק 3 דק', יורד ל1:10 דק' משחק וחוזר ל8:06 האחרונות. 11 דק' גם ברבע הזה.

סה"כ 42:17 דק' במשחק. על אנושי ביחס למאמץ שנדרש ממנו בעיקר בהתקפה. אחד הדברים שמאמנים אוהבים לעשות זה לחבר את החילוף להפסקת הרבע, כך שהשחקן יוצא לסופ"ש באמצע המשחק וחוזר רענן יחסית לחלק הבא. קיד חייב לצמצם את לוקה לכיוון ה40 דק'.

ישאלו תלמידי החכמים של האתר, ומה תעשה דאלאס בהתקפה בלי לוקה ועם קיירי במשחק התקפה חלש נוסף?

THE MAN INSIDE

הפלא ופלא, תראו איך דאלאס משחקת כדורסל פשוט וחכם לסנטר שלה. נכון שלייבלי הוא לא שחקן פוסט-אפ מצטיין. אבל בדקות (הרבות) שפורזינגיס בחוץ ואיתו המטריה האוירית של בוסטון, נכנס גאפורד ומשחק בכוח פנימה ללא תשובה של הירוקים.

חסימה של קיירי לפורזינגיס, לוקה ממתין בסבלנות ונותן לו לשחק עם הגב על טייטום. נגמר בדאנק.

התקפה אחרי, בדיוק אותו דבר.

ואפשר גם אחרי חסימה לתפוס עמדה ולקלוע סל נוסף.

ואם זה עובד 3 פעמים, למה שלא יעבוד 8 או 10? ובחלק מהדקות האלה הקוסם יוכל לנוח ונשמור את הקבוצה בתמונה גם בדקות הסיום?

מיסטר קיד, קבלת יומיים לטובת הנושא. אנא טיפולך המהיר הסדרה בורחת.

חלק מהמספרים של בוסטון במשחק 2, הם כל משאלותיו של מאמן הקבוצה הנגדית.

טייטום? 18 נק', 1-7 מחוץ לקשת.

בראון? 25 נק', רק 1-5 מבחוץ.

פורזינגיס קלע אבל חזר למימדי בן אנוש, ודרק ווייט כנראה תמיד ייתן את התפוקה שלו.

אז ישאלו בועדת החקירה של האתר איפה הניצחון? ואם לא עכשיו אימתי? ואיך למרות שההגנה של דאלאס הצליחה לצמצם את הסלטיקס בפעם הזו, היה נראה שהמשחק כולו בשליטה ירוקה כשבוסטון נראתה כמנצחת לכל אורך הדרך?

כנראה שאם יש לך כל כך הרבה שחקנים טובים, אתה לא תלוי באף אחד מהם כדי להביא את הניצחון. מספיק שהתקפית יופיעו בכל פעם 2 אחרים וזה יביא את הניצחון. הפעם הולידיי היה בתפקיד חולץ הפקקים, והוא עושה את זה בעיקר דרך הגנה וניצול מצבים וחוסר ריכוז של המאבס.

כאן טייטום חודר לסל, נתקע ומוצא אותו בפינה. הולידיי תוקף מצויין את ההגנה ומסיים חזק מול גאפורד.

כאן בראון נתקע ומעביר לפריצ'רד שחודר ונתקע גם הוא עד שהולידיי מקבל, תוקף את ההגנה ומסיים בעוד סל. איזה שחקן!!

כאן הוא מזהה שטייטום נתקע וחותך במהירות להציל את ההתקפה עם סל חשוב מאוד.

26 נק', 11-14 מעולים מהשדה והמון שקט נפשי. והוא מתחיל כל התקפה כשהוא עומד בפינה. אז כדאי שלוקה יסתכל איך נותנים למשחק לבוא אליך, ולנסות את זה לפחות מדי פעם.

"It's not over" אמר בסיום המשחק. הלוואי והוא יודע מה הוא אומר.

אסי שלם

בעברית - מאמן, באנגלית- קואוץ' ביידיש- קיבעצר "הניצחון לשחקנים, ההפסד למאמנים והפרחים לצה"ל" (ספר משלי עמוד קטש, כלומר 10) להרצאות, פודקאסטים ועוד: asist101@gmail.com
Subscribe
Notify of
24 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
yonis
yonis
10/06/2024 16:14:15

רק בשביל שתמשיך לכתוב בא לי שיהיו 7 משחקים(סתם אני רוצה סוויפ).
מצפייה בשני המשחקים ומהיכרות שלי עם לוקה, אין לדאלאס מה לעשות באמת מול בוסטון,
כמעט על כל סל של לוקה בוסטון קולעת בקלות עליו, אם זה בחילוף עליו, או איחור שלו בהגנה.

אני רואה שמשווים את לוקה ללברון 2018,
הוא רחוק ממנו, ללוקה אין את הכושר למשחק שלם בקצב כזה(ההבדל בינו לבין לברון או פריים הארדן)
ובנוסף לוקה לא מתקרב לרמה שלו בהגנה.

דאלאס חייבים את קיירי בשביל שיהיה להם סיכוי לנצח,
הסלים של גאפורד בצבע זה נחמד אבל זה לא מה שינצח את המשחק לדאלאס
ובוסטון יכולים לחיות עם זה בקלות.
לדאלאס אין מוביל כדור איכותי חוץ מלוקה, קיירי והרדוואי שנמחק מהרוטציה,
ברגע שהם ניסו להביא לפיג'י להוביל זה נגמר באיבוד כדור ושלשה של הולידיי.

מרגיש לי שבוסטון לפעמים מביאים ללוקה לקלוע בקלות בשביל שלא יישתף את החברים ויתאמץ יותר.

מנחם לס
10/06/2024 16:18:40
Reply to  yonis

הכושר הגופני – או חוסר הכושר הגופני – של לוקה הוא לא בגלל חוסר אימונים אלא בגלל מבנה גוף, וכבדות שאין לה תשובה בשרירים

yonis
yonis
10/06/2024 16:24:08
Reply to  מנחם לס

אני לא מסכים איתך מנחם,
כושר גופני לא קשור למבנה גוף, לוקה בחיים לא יהיה מהיר או זריז בגלל המבנה גוף שלו,
אבל כושר זה דבר שאפשר לעבוד עליו.
הוא בוחר להשקיע בדברים אחרים, הוא בסך הכל בן 25 הוא לא אמור להיות בכושר כזה בגיל הזה.
גם לפני שנתיים בגמר המערב הוא היה מגיע לרבע האחרון ללא אוויר.

דוקטור רזי הופמן
11/06/2024 1:14:58
Reply to  מנחם לס

מנחם אתה צודק, גם זה וגם חוסר מוטיבציה לדעתי.
אני אקלע ואמסור אתם תשמרו.

NBA בדם
10/06/2024 18:09:00
Reply to  yonis

+100

מנחם לס
10/06/2024 16:16:42

איזו השקעה לא נורמלית ממש. ידעתי על 15 האיבודים של דאלאס אבל עד ה0פוסט הזה לא ידעכתי ש-9 מהם היו של לוקה!

ד"ר פופרס
ד"ר פופרס
10/06/2024 17:52:44

איזה עונג לקרא
ממש מחכים ומחדד נקודות
תודה אסי

NBA בדם
10/06/2024 18:14:48

תודה רבה אסי.

Don
Don
10/06/2024 18:44:57

8 איבודים ללוקה. אסי הדגים רק 3 מתוך ה-8 שהובילו ל-7 נק של הסלטיקס. לפי הזכור לי, היה סל קל בעקבות כל איבוד, ולכן זו דוגמה מצוינת שדונציץ אמנם קלע 32, אבל "נתן" משהו כמו 16 נק לסלטיקס בגלל איבודי כדור, ז"א שמה32 שלו, תורידו חצי…
זה הקטע. המספרים לא מספרים את הסיפור האמיתי.

דוקטור רזי הופמן
11/06/2024 1:16:43
Reply to  Don

בדיוק
לוקה השחקן ה 6 של הסלטיקס.

Stockton2Malone
10/06/2024 20:41:49

ניתוח עומק מעולה, כמו תמיד.

golan
golan
10/06/2024 20:47:44

עוד פרק מעולה ביומנך.
לצערך, קיד לא יכול לפתור את קיירי שחזר להתעסק בכאפיות במקום בכדורסל. הוא יכול לצמצם ללוקה את הדקות, אבל גם עם 39 דק' במשחק לוקה יהיה עייף ברביעי.
או את זה שבוסטון קבוצה יותר טובה, רצה יחד כבר כמה שנים,
ופורזי או הולידיי מי יהיה חם במשחק הבא ? וייט ? בראון ? טייטום ?

S&M
S&M
10/06/2024 21:16:50

ניתוח נהדר. כל כך חסר לי כפתור שיתוף בווצאפ, כדי לשתף את זה לחברים.

הקרנף
הקרנף
10/06/2024 23:40:26
Reply to  S&M

דווקא יש כפתור שיתוף.

גיא הירוק
10/06/2024 21:17:35

בוסטון עמוקה,
ומגובשת מספיק בשביל לדעת לנצל את האיש החם ואת הסיטואציה.
המשמעות היא שבכל יום נתון זה יהיה מישהו אחר,
בגלל שפשוט אי אפשר לעצור את כולם.
תשלח דאבל על טייטום?
תקבל את בראון או פורזינגיס על הראש.
תצופף את הצבע?
תחטוף של שלשות מווייט.

תודה, אסי.
אחלה פוסט.

מאנו דה מאן (לשעבר מיקי)

תענוג קואץ', המון המון תודה 🙏🏼🙏🏼🙏🏼

Om3r
Om3r
11/06/2024 0:02:40

מצוין.
הסדרה הזאת מזכירה קצת נשכחות מעונות קודמות של דאלאס, כשלוקה באמת היה די לבדו והכדורסל היה מאוד סוליסטי. כל עוד קיירי לא מופיע לסדרה, כל הנטל נמצא על לוקה והוא לא מסוגל לסחוב את המשחק לבדו. הוא מתעייף ומתחיל לאבד.
אני תוהה מה דעתך על הרכב מגדלי תאומים של לייבלי וגאפורד והאם הוא יכול להועיל לדאלאס לפתוח את הצבע של בוסטון ואולי לשנות סכמות בהגנה של הסלטיקס. אמנם יש פה סיכון בלהעלות את שני הגבוהים ביחד שבדרך כלל לא חופפים וככה "שורפים דקות" שלהם, וכמובן אין ריווח, אבל נשאלת השאלה האם יש לזה היתכנות לשנות משהו?
לי נראה שלקיד עד כה אין באמת תשובות להגנה של בוסטון בלונג ראן. לא משהו שיכול להביא לניצחון של משחק.
צריך גם לזכור שאמנם דאלאס הייתה מחרידה ובוסטון הייתה מחרידה במשחק הזה אבל היה מאוד צמוד. יתכן ששריקה פה שריקה שם, דאלאס היו מנצחים והיינו מדברים על הסדרה באור אחר. המשחק הבא הוא משחק מפתח. אם דאלאס מפסידה זה נגמר, ניצחון עוד ישאיר אותם עם הראש מעל המים.

גיא הירוק
11/06/2024 5:40:50
Reply to  Om3r

שאלת צמד הגבוהים –
אף אחד מהם לא מרווח משחק,
אז זה לא באמת פותח את הצבע אלא יוצר פקק תנועה.

דוקטור רזי הופמן
11/06/2024 0:54:12

תודה
רואים גם כמה לוקה רגיש בחטיפה של בראון.
לקחו לו את הסוכריה אז במקום לרדת במהירות להגנה הוא משאיר את חבריו לבד מול ההתקפה של הסלטיקס. עושה טובה שהוא עושה כמה צעדים…

דוקטור רזי הופמן
11/06/2024 0:56:59

גם בשלשה של ג'רו על לוקה, האחרון פשוטלא שומר.
הפקרות גדולה בהגנה.
אתה יודע מה? הוא בישל את הדייסה, שיאכל אותה!

דוקטור רזי הופמן
11/06/2024 1:07:46

לגבי השלשת שובי דובי, זו היתה חוסר תגובה וחילוף של פריצארד. עצם זה שלוקה נשאר לבד זה חטא כי הוא מעניש ואפשר היה למנוע את השלשה הזו או לפחות להקשות עליו לצלוף אותה אם פריצארד היה עושה את החילוף, אבל ניחא. הבאזר של פריצארד הסל הכי יפה במשחק

מאנו דה מאן (לשעבר מיקי)

כמה הפוסט הזה טוב, (וכמה אני עייף) – הבוקר לא זכרתי אם קראתי הכל או נרדמתי באמצע, אז קראתי וראיתי שוב את הכל, והחכמתי, אז באתי לכתוב שוב תודה, ורק אז ראיתי שכבר כתבתי 🤦🏼 אבל בכל זאת – זה באמת מצוין, תודה רבה אסי.

trackback

[…] הקודמים, בסיקורים הקודמים או  בניתוחים של עמיחי, אסי ורועי, אז אין לי ברירה לעשות מעשה אקדמי משהו והוא להבין […]

ירון, החלום
ירון, החלום
16/06/2024 22:18:53

בס"ד
תודה