"גאפורד שובר את השיא של וילט". ברצינות? / רועי ויינברג

NBA.COM

דניאל גאפורד עומד לעשות הלילה היסטוריה. הסנטר של דאלאס קלע 33 זריקות רצופות מהשדה, ויצטרך להיות ב-3 מ-3 בשביל לשבור את השיא שוילט צ'מברליין קבע ב-1967. הנתון הספציפי להחריד הזה זוכה לכותרות בתקשורת האמריקאית (וכנראה גם אצלנו בישראל), כשספורט אילוסטרייטד וגופים נוספים התייחסו בהערצה.

זה שיא ספציפי מאוד, אבל אף אחד לא באמת חושב שגאפורד שחקן התקפה טוב מצ'מברליין. יותר מזה, ייתכן שהשיא הזה הוא חלק מהבעיה של גאפורד שלא החטיא מאז ה-3 במרץ. היו לו 33 סלים, כאמור, הרחוקה ביותר הייתה מרחק 1.2 מ' מהסל, כאשר 12 מ-14 האחרונות היו במרחק של פחות מ-30 סנטימטר, פיט, מהסל. השתיים האחרות היו במרחק של פיט אחד.

ההישג הזה שייך הרבה יותר ללוקה דונצ'יץ' או לקיירי אירווינג, מובילי הכדור של דאלאס, מאשר לגאפורד עצמו. הוא לא צריך לייצר זריקות לעצמו ולא עושה את זה, כשמתוך אותם 33 סלים 28 הגיעו מאסיסט (וחלק ממתפרצות או אחרי ריבאונד התקפה), אבל ההיסטוריה תגיד ש"גאפורד שבר את השיא של צ'מברליין". זה מראה ברמה מסוימת כמה המרדף אחרי סטטיסטיקות הפך לפתאטי. גם כי זה שיא שעכברי הכדורסל הכבדים ביותר לא היו מודעים לקיומו עד לאותו נתון של משרד היח"צ של דאלאס, שעשה עבודה מצוינת, וגם כי זה פוגע ברמה מסוימת בהתקפה של דאלאס.

גאפורד אחד השחקנים היעילים ביותר בצבע. הוא יכול לשבור בעתיד את השיא של מיצ'ל רובינסון, של 74.19% מהשדה בעונה שלמה בבועה, אבל זה בעיקר אומר שהוא צריך לזרוק יותר. מסיים 15.8% מההתקפות של דאלאס כשהוא על המגרש, כשזה כמובן לא קרוב ללוקה (36.6%) או קיירי (25.8%), אבל בהחלט יכול להיות גבוה יותר. ההתקפה הריכוזית של דאלאס מתבססת בעיקר על דונצ'יץ', וגאפורד במקום החמישי באחוז השימוש שם, אבל המרדף אחרי הנתון הזה ברמה מסוימת פוגע בקבוצה. למרות שהם במאזן 1:4 באותם משחקים.

ברמה מסוימת אולי היא מונעת מהצוות המסייע לסייע. דאלאס במאזן 5:6 מאז פגרת האולסטאר והטרייד על גאפורד, כשלוקה דונצ'יץ' קולע 35 נקודות למשחק ב-50.2% מהשדה. מדהים.

הבעיה היא שאותן 35 נקודות מתחלקות בצורה שונה בין רבעים. דונצ'יץ' קולע 9.3 נקודות למשחק ברבע הראשון, 10.5 ברבע השני, 8.8 ברבע השלישי ו-7.8 ברבע האחרון. הוא שלישי בליגה ברבע הראשון, ראשון ברבע השני, חמישי בשלישי ו-19 ברבע האחרון בתקופה הזאת, כשלאורי מרקנן וקייד קנינגהאם זורקים יותר ממנו בדקות המכריעות של המשחקים.

דונצ'יץ' פשוט מגיע למשחקים האלה בלי אוויר, וזאת אולי הבעיה של דאלאס – קבוצה מוכשרת עם אחד מ-7 השחקנים הכי טובים ביקום, אבל כזאת שנמצאת כרגע במקום השמיני, מפילה יותר מדי על הכוכב שלה ועלולה להיות שנתיים ברצף מחוץ לפלייאוף. חלק מזה מגיע מהריכוזיות של דונצ'יץ', גם כזורק וגם כמנהל משחק, ומזה שהוא מתאמץ יותר מהאחרים.

אני לא יודע אם גאפורד מפחד לזרוק ככל שהרצף גדל, למרות שכנראה המספרים האלה ישבו לו בראש לפני המשחק הלילה מול הפייסרס. למרות זאת, אם יש שחקן שמסיים באחוזים כל כך טובים בפנים, אין סיבה שהוא לא יזרוק יותר. קלינט קפלה היה שחקן של 11 זריקות למשחק ב-2018/19 לצד ג'יימס הארדן, בתפקיד שמיועד לגאפורד, וקלע 16.6 בערב וב-64.8% מהשדה. יוסטון העמיסה יותר מדי על הארדן באותה שנה, וגם רוב הסלים האלה הגיעו בזכות המזוקן, אבל זה מה שגאפורד יכול להגיע אליו.

מאז המעבר לדאלאס, הוא עם 5.9 זריקות למשחק. אם זה יעלה ל-11, אלה 4 זריקות שיורדות מדונצ'יץ' במחצית הראשונה ומאפשרות לו להגיע רענן יותר למחצית השנייה ולדקות ההכרעה. זריקות שיכולות להיות שוות ניצחונות.

כאן, בעיניי, צריך להיות הדיון. "איך דאלאס מוציאה יותר מדונצ'יץ'" (ואיך הוא שומר כוחות בצורה טובה יותר), ולא הרצף של גאפורד. הרדיפה אחרי השיאים, ה-statmuseים של העולם והציוצים של ESPN הם רק דבר אחד, אבל זה יכול להוביל לכדורסל פחות טוב. אם אתה קולע באחוז גבוה תמשיך לזרוק.

רועי ויינברג

אחד מעורכי הופס. אוהב את מיאמי וגבוהים שמוסרים מעל 4 אסיסטים במשחק.

לפוסט הזה יש 16 תגובות

  1. לדעתי גאפורד הוא הסנטר המתאים ביותר לצד לוקה, טוב יותר מליבלי ופאוול, גם אם הם שחקנים טובים ומוכשרים יותר בכללי.
    וכמו שאמרת, אם לוקה ישמור כוחות לסוף = לתת לאחרים לקלוע יותר בהתחלה.
    מקווה שזה יופנם בדלאס
    🙂

  2. שום דבר כאן לא קשור לרדיפה אחרי שיאים (זה אגב שיא שדוסקס כאן בהופס כמה וכמה פעמים) ו"פחד לזרוק" גאפורד עושה רק מה שהוא יודע לעשות. מאיפה אתה רוצה שהוא יזרוק? הוא יודע להטביע או לשים ליי אפ – הוא לא עשה יותר מזה גם בקבוצות אחרות שבהם היה – להיפך היוסג' שלו בדאלאס רק גדל.

  3. תודה רועי, אני בעד שיעשה את זה מעניין וינסה לשבור את השיא עם שלשה מהלוגו אחרת אף אחד לא יזכור אותו למחרת

  4. מסכים לגמרי שזה שיא דבילי.
    .
    לא יודע אם גאפורד יכול לזרוק יותר, נראה לי שהוא זורק/מטביע את מה שלוקה/קיירי מוסרים לו, לא? אם כן אז זה בעיקר תלוי בהם ואולי קצת במאמן.
    .
    כל הנ"ל לא מתייחס רק אליו, אלא לכל הדיאנדרה ג'ורדנים והקלינט קפלות של הליגה.

  5. ויינברג אמן לא תנחסו אותו. זה עניין של מבנה אישיות. אם אתה אוהד עיוור וטיפש כמוני, זה שיא מגניב לגמרי, לא פחות וגם יותר ממלא אחרים. אם אתה הייטר חכם ורשע כמו האשך למשל (אגב, אתה לא עובד על אף אחד בנאדם, כולנו יודעים שאתה כולך לב בפנים), אז כל השיאים מעאפנים, בטח כל עוד לא משחקים את הבידורסל הזה בתוך ביצה עם שלוש גפיים ודלי מים תלוי על הזלופה כשהשטן (או מולי קצורין) בתפקיד פופ צורח עליך מה אתה עושה יא טמבל אחרי כל החטאה. או אחרי סל. גם אם הוא ה- 37 וכרגע שברת את ווילט.

  6. מסכים עם כל מה שאמרת. אפשר אולי להתנחם בכך שאם גאפורד ישיג את השיא, הוא יזכה להיות תשובה מפתיעה במשחק טריוויה עתידי. ווילט, לעומתו, ימשיך להיחשב בין אחד הגדולים גם בקרב כמונו, שלא זכו לראות אותו בכלל.
    תודה רבה רועי, כיף לקרוא אותך באכסניה המקורית

  7. בגדול, לא מסכים בכלל. כי אפשר אמנם להגיד שגאפורד יכול ליזום יותר ולעשות יוסג׳ גבוה יותר. אבל אז מסתכלים על המספרים שלו בקבוצה ממנה הוא רק עבר (נכון, עם שני בול הוגרים כמו קוזמה ופול) ומגלים שהוא קולע את אותו מספר נקודות (טוב, 0.3 נקודות פחות) ביותר מ 7 (!!) דקות פחות למשחק. או במילים אחרות זה לא שפעם הוא עשה יותר.
    ואם כבר, אז היוסג׳ שלו (שהוא 17.3 ולא מה שנכתב) הוא הגבוה ביותר בקריירה שלו, פרט לחצי העונה הראשונה בה שיחק בוושינגטון (אבל גבוה יותר מאשר בעונה השלמה)
    זה נכון שהוא זורק בדאלאס יותר מתחת לסל, מאשר בשנים קודמות (80 אחוז בדאלאס מול משהו כמו 65 אחוז בעונות הקודמות) אבל אם זוכרים שברגע שהוא יוצא 3 פיט ויותר מהסל, האחוזים שלו יורדים מאיזור ה 78% לאיזור ה 53% אז זה ממש בסדר.

    ואם במשך שניים או שלושה משחקים הוא קצת יהיה אגואיסט ויחשוב על השיא בעיקר. לא חושב שזה יהיה סוף העולם. לא על עוד סל או פחות סל שלו (ביעילות מקסימלית), דאלאס תיפול או תפסיד.

  8. משעמם להם אז הם סופרים.
    גאפורד עושה מה שהוא יודע וכמה שנותנים לו מובילי הכדור. זה נראה לי לא רע ששחקן עושה מה שהוא טוב בו, ולא מסתבך בניסיון לעשות דברים מסובכים.
    בכל מקרה, לא ממנו יבוא הריווח.

  9. מעניין מאוד אמנם "פתאטי" בהחלט כמו שכתבת.
    אני סבור שאין כל בעיה, לתת לשחקן פנים בלטה את הכדור כדי שהוא יכניס את הכדור לטבעת.
    צודק גם לגבי דונצ'יץ'…אנחנו לוקחים אותו כמובן מאליו. הוא עושה כל כך הרבה ועדיין מפסיד.
    לא כיף. דאלאס טובה תהא טובה לכל אוהדי הכדורסל.

    אחלה סופ"ש.

  10. בס"ד
    תודה רועי.
    הרעיון שדניאל יזרוק יותר, נכון, אבל הוא צריך לפתח זריקה ממרחקים קצת יותר גדולים.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט