על נשים, ספורט, CHATGPT ו… ויקיפדיה / מולי

תמיד שאלתי את עצמי מה חשו רוג'ר פדרר, סרינה וויליאמס, או טייגר וודס כשחבטו בפעם הראשונה, הראשונה ממש ממש, בכדור? האם כבר אז הם (או אבותיהם) ידעו וסימנו את המטרה של להיות הטובים ביותר בעולם?

הסבירות אומרת שלא, הסבירות אומרת שהם "הלכו לחפש אתונות ומצאו מלוכה" כמו שאול המלך, שהם ידעו, בדיוק כמו מאו דזה דונג (שליטה הראשון של סין העממית) ש"מסע של אלף מילין מתחיל בצעד אחד", אבל לא ידעו שזה הצעד שיוביל להצטיינות ולהפיכתם לטובים בעולם בתחומם. אז, אני רוצה לספר לכם כל גלגולו של מסע, שהחל ברעיון, והפך והתגלגל למשהו שונה לחלוטין.

לכל סיפור, לפחות אצלי, יש הדק שנלחץ ומחלל את המשכם של דברים. לפני כמה שנים האוצרית המדהימונית כתבה פוסט היכן שהוא, ובמסגרתו שילבה את הביטוי "בסדקי הלילות". ההדק נלחץ אצלי בנשמה, וכחודש אחרי סיימתי לכתוב את אחד מספרי השירה המשולבים בתמונה שלי ששמו, איך לא, "בסדקי הלילות", כמובן אחרי שביקשתי את רשותה להשתמש בביטוי. לעולם אינך יכול לדעת מה ילחץ על ההדק בנשמתך, ולעולם לא תוכל לדעת למה תוביל הלחיצה על ההדק הזה.

לפני שעה חשבתי שאולי עלי לכתוב משהו על נשים וספורט. כשאני כותב משהו בנוסח הזה, אני ראשית כותב לעצמי נקודות, הסדר שלהן לא משנה, פשוט לכתוב כדי לא לשכוח,. אז כתבתי כותרת: "נשים בספורט" ורשמתי נקודות תחתיה:
נשים בספורט
שינויים גופניים
גל הבריאות
תרגול למלחמה
תפישת הנשיות
ישיבה בבית
צניעות
אותו סט יכולות?
וותק ארגוני
אמאזונות
איום על גברים
נשים אוהדות
משמעת עצמית
חריצות
כוח סבל
ציות למאמן?
חד מיניות
רכיבה, ונהיגת מירוץ כענפים שאין בהם הפרדה מינית. שחמט?

כבר עכשיו אני רואה שיכולתי להוסיף עוד נקודות
ספורט ו- METOO
דבורה הנביאה
אישור על נשים לצפות באולימפיאדה
גלאדיאטוריות נשים
השפעות ספורט בחלל על נשים לעומת גברים
ספורט בנות בספרי ילדים (קווידיץ, רוני השוערת)
פרסים כספיים וחלוקת תקציבים לספורט נשי לעומת ספורט גברי

והאמינו שיש עוד אין סוף נקודות, אבל לא זה הסיפור שרציתי לספר היום.

אז הלכתי ל-CHATGPT ושאלתי אותו שאלה מנחה ראשונה: "מהי קבוצת ספורט הנשים הראשונה בעידן המודרני?"

לפני שאספר לכם מה הוא ענה לי, אני חייב להזהיר אתכם לגבי CHATGPT, יודעים מה חייב להזהיר אתכם מהעיקרון החשוב ביותר לגבי מחשבים שלמדתי היטב על בשרי: "תכנת מחשב תעשה תמיד את מה שאמרתם לה לעשות, ולעתים רחוקות את מה שרציתם שתעשה!" רק מי שהתנסה בכתיבת שורות קוד יכול להבין עד כמה משפט זה נכון. ולגבי ה-CHAGPT, אתם חייבים להבין שאם במספיק מקומות ברחבי האינטרנט יהיה כתוב שאחד ועוד אחד זה שתיים וחצי, יהיו בהחלט מקרים שבהם תשאלו אותו כמה זה אחד ועוד אחד, והוא יענה לכם שתיים וחצי. לכן הלקח הראשון החשוב הוא, לפחות כעת, להכיר את המגבלות של ה CHATGPT, ולא להאמין אוטומטית למה שהוא אומר.

אז מה הCHATGPT ענה לי על השאלה הראשונה שלי שהיתה להזכירכם: "מהי קבוצת ספורט הנשים הראשונה בעידן המודרני?"

הוא ענה: "הקבוצה הנשית הראשונה בעידן המודרני בספורט הייתה קבוצת הטניס של ג'נט רוז. בשנת 1874, הספורטאית הבריטית ג'נט רוז שיחזרה תחרות טניס מודרנית ראשונה בעידן המודרני כאשר הפרס היה כדור זהב. זו נחשבת לתחרות הטניס הראשונה בהשתתפות נשים בעידן המודרני. הטניס היה ספורט פופולרי באותו זמן, והוא הסיפק את הבמה הראשונה לנשים בעידן המודרני להתחרות בספורטים מקצועיים."

נעזוב את העברית בצד, אבל שימו לב שהוא לא ענה לי על השאלה. אני שאלתי על הקבוצה הראשונה והוא ענה לי על התחרות הראשונה בה השתתפו נשים בספורט מקצועני, אבל בואו ונעזוב גם את זה, אתם שמעתם אי פעם על " ג'נט רוז"? אני בטח שלא. אז הלכתי לחפש אותה בוויקיפדיה בעברית ו… לא מצאתי. לא נואשתי וחיפשתי אותה בוויקיפדיה באנגלית ו… לא מצאתי. אז אמרתי לעצמי שאולי אני מאיית את השם לא נכון, וביקשתי מה CHATGPT לכתוב את את הקטע באנגלית, והנה מה שקיבלתי:

"The first women's sports team in the modern era was the tennis team of Lottie Dod. In 1874, British sportswoman Lottie Dod participated in and won the first modern-era tennis competition where the prize was a gold ball. This is considered the first tennis competition involving women in the modern era, and tennis was a popular sport at that time. It provided one of the earliest opportunities for women to compete professionally in sports in the modern era.

סליחה? אמרת ג'נט רוז ועכשיו פתאום אתה אומר את השם לוטי דוד? מה זה ומי זו לוטי דוד?

(שימו לב שלא מעט פעמים אם תשאל את ה CHATGPT את אותה שאלה פעמיים, הוא ייתן לך תשובה שונה…)

אז הלכתי לוויקיפדיה ואכן ראיתי שם: "שרלוט "לוֹטי" דוֹד (באנגליתCharlotte "Lottie" Dod; ‏ 24 בספטמבר 1871 – 27 ביוני 1960) הייתה ספורטאית רב-תחומית בריטית. כטניסאית זכתה חמש פעמים בגמר אליפות וימבלדון, כאשר את תואר האליפות הראשון שלה השיגה בגיל 15."

זוכרים שאמרתי לכם לבדוק כל דבר? שאמרתי לא להאמין ל CHATGPT? קראו שוב את מה שכתוב בוויקיפדיה ואת התשובה של ה CHATGPT ואמור לי אם הנתונים מסתדרים…

כמובן שלא! אז כתבתי ל CHATGPT:


??when was lottie dod born??


הוא ענה:

Lottie Dod, whose full name was Charlotte Dod, was born on September 24, 1871. She was a British sportswoman who achieved success in various sports, including tennis, archery, and golf,

יפה, לפחות וויקיפדיה לא טועה, ואז שאלתי אותו את שאלת המחץ:

?born in 1871 and won the first tennis competition involving women in the modern era in 1874

צריך להבין משהו על CHTGPT. החידוש האמיתי בו זה לא רק שהוא עונה על שאלה כשהוא מרכז מידע מהרבה מקומות, החידוש האמיתי בו הוא בעיקר שהוא מתייחס לכל מה שכותבים אליו כאל שיחה, כלומר "יודע" גם מה נשאל וגם אמר קודם באותו הקשר ויכול לבחון מחדש את המידע שהוא סיפק לכם קודם.

וכשהוא מחליט שהוא טעה, מקבלים את התשובה הסטנדרטית שהוא נותן כשהוא טועה, והאמינו לי, הוא טועה המון המון המון, בעיקר כי בכל רחבי האינטרנט יש אינסוף פריטי מידע לא נכונים/לא מדויקים/שקריים ולאנשי מחשבים יש עוד אימרה שקובעת אם תכניס זבל למחשב – תקבל ממנו זבל בחזרה (Grabage in – Garbage out).
אז הוא עונה:

I apologize for the inaccuracies in my previous responses. You are correct; there was an error in the information provided earlier. Lottie Dod was born in 1871, and it is not possible for her to have won the first tennis competition involving women in 1874 because she would have been only three years old at that time.

The first women's tennis competition in the modern era took place in 1884, organized by the All England Lawn Tennis and Croquet Club at Wimbledon. I appreciate your patience and understanding.

If you have any more questions or need further information, please feel free to ask.

טוב, נכון שהוא יודע על מה דיברנו, אבל לפעמים בחיי שצריך להאכיל אותו בכפית! אז שאלתי:

Who won The first women's tennis competition in the modern era took place in 1884,ChatGPT

והוא ענה:

The first women's tennis competition in the modern era took place in 1884 at the All England Lawn Tennis and Croquet Club in Wimbledon, England. The event was won by Maud Watson, a British tennis player. Maud Watson's victory marked a significant moment in the history of women's tennis and the beginning of organized women's tennis competitions in the modern era.

נו, יש לנו שם חדש, Maud Watson, אז הלכתי לוויקיפדיה ובדקתי, ו…. "מוד אדית אלנור ווטסון (באנגליתMaud Edith Eleanor Watson; ‏9 באוקטובר 1864 – 5 ביוני 1946) הייתה טניסאית בריטית, אלופת וימבלדון הראשונה."


אוף, טוב, אז מוד ווטסון היתה אלופת ווימבלדון הראשונה לנשים, רגע, אבל לא שיחקו טניס לפני?

וויקיפדיה מספרת ש"מקור שמו של המשחק הוא מהמילה "Tenez" בצרפתית עתיקה, שמשמעותה "קח" או "קבל", אותה היה קורא המגיש אל יריבו במכת הפתיחה."

מוד ווטסון – מוויקיפדיה בעברית

עוד נאמר שם ש"צורתו הראשונה של משחק הטניס נקראה בצרפתית Jeu de paume, והומצאה על ידי נזירים צרפתים לצורך שעשוע. בתחילה היו הנזירים מכים בכדור העשוי מעץ ביד חשופה, אולם עד מהרה החלו לחבוט בו בכפפה עשויה עור. לאחר מכן, לצורך שיפור החבטה, הותקנה לכפפה ידית, וכדור העץ הוחלף בכדור עור מעט קפיצי יותר. עד מהרה הפך המשחק פופולרי ברחבי צרפת, ואף בבית המלוכה. התיעוד הראשון של בניית מגרש ייעודי למשחק היה של לואי העשירי, מלך צרפת."

כל זה טוב ויפה, אבל מה עם נשים?

אבל ויקיפדיה ממשיכה בשלה ומספרת ש: "בדצמבר 1873 החל מייג'ור ולטר קופטון וינגפריד, קצין בצבא הבריטי, להפיץ משחק דומה בשם "sphairistike", אותו פיתח לשעשוע אורחיו במסיבות אותן ערך בחצר ביתו בווילס. בזכות משחקו, שבמהרה קיבל את השם טניס דשא (lawn tennis), נחשב כיום וינגפריד לממציא הטניס המודרני."

כן, אבל נשים, זוכרים?
ואז מגיע אזכור נשי ראשון בוויקיפדיה:

"בשנת 1874 פגשה את וינגפריד צעירה אמריקאית תושבת סטטן איילנד בשם מרי יואינג אוטרברידג', בעת שביקרה קרובי משפחה בברמודה. אוטרברידג' חזתה במשחק הטניס בעת ששיחקו אותו קצינים שהוצבו שם וכשחזרה לארצות הברית, לקחה איתה מחבטים, כדורים ומפרט המסביר אודות גודל המגרש. מטענה החריג הוחרם בידי אנשי המכס, אולם אחיה, שהיה אחראי הובלות ימיות, משך בחוטים על מנת לשחררו. אחיה, שהיה גם חבר במועדון הקריקט המקומי Staten Island Cricket Club, סייע לה להקים במקום גם מגרש טניס."

1874, שוב השנה הזו, אותה שנה שבה לכאורה זכתה לראשונה גנט רוז/לוטי דוד כספורטאית מקצוענית בטורניר, בדיוק בשנה הזו – כך מסתבר – הביאה מרי יואינג אוטרברידג' את הטניס לראשונה לארצות הברית!

אז מתברר שיצאתי לכתוב סיפור על הנשים בספורט, ופתאום גיליתי שאפילו בטניס, ב"ספורט המלכים" כפי שהוא כונה, היתה זו אישה, כן כן, אישה, שהביאה את הטניס לארצות הברית. אישה. הייתם מאמינים?
כשיצאתי למסע חיפוש הזה, חשבתי על נשים ספורטאיות, על נשים מאמנות, אבל מודה שלא חשבתי על נשים יזמות וחלוצות בספורט. תמיד יש עוד כל כך הרבה ללמוד..

היי, CHATGPT , האם יש מקצוע ספורט כלשהו שהומצא ע"י אישה?
(רמז, לקח לי יותר מעשר שאלות עד שקיבלתי לכך תשובה הגיונית וממוקדת, אבל על כך – בפעם הבאה.)

מולי

איש של מילים: כותב סדרתי, עורך, מתרגם ופילוסוף של ספורט. אפשר לראות חלק ממה שפרסמתי כולל קישורים ליומן הקורונה ורשימת פרסומים כמו "על ספורט ומהויותיו", "מסע בעקבות אוהדים", "ליקוטי ספורט" ו- "בלוז של תקוות ומורדות - סיפורי קבוצת הניו אורלינס פליקנס 2015-2017" ורבים אחרים... באתר: https://hamuli4u.wixsite.com/muli4u

לפוסט הזה יש 11 תגובות

  1. זה מייגע, העבודה הזאת עם התוכנה. הרי אם היית עושה מחקר ממוקד בנושא, בלי לערב אותו, סביר שהרבה יותר מהר היית מגיע לכל המידע הרלבנטי.

  2. תודה מולי. טוב לדעת שלכל תוכנה יש מגבלות. אגב נשים, ספורט וטניס, השנה מציינים 50 שנים באליפות ארה"ב הפתוחה בטניס שמתקיימת בימים אלו של חלוקת פרסים שווים למנצחים בין גברים לנשים. הוציאו שם כרזת מחווה יפה ממש למי שהובילה את המאבק הלוא היא בילי ג'יין קינג האגדית. https://photo-assets.usopen.org/images/pics/large/f_2023-US-Open-Theme-Art.jpg

  3. תודה מולי, כרגע הוא הצ'אט הוא לא הכי אמין. אבל זאת רק הגרסה הראשונה ואין לי ספק שזה הולך להדתפר פלאים בזמן הקרוב

  4. כיף של טור מולי. הצ'ט עובד מצויין, אבל, בדיוק כמו שאתה אומר, צריך להכיר במגבלות שלו.

    קשור/לא קשור, נגמר לא מזמן המונדיאל נשים באוסטרליה. ראיתי די הרבה משחקים והיה מעולה. די מדהים מה שהולך בספרד, מהעליה המטורפת של הכדורגל נשים שם שהגיעה לשיא בזכיה בכתר, ודרך הים שערוריות שקשורות בעסק. ממאמן די עלוב וחסר הישגים (וכנראה גם איש די קטן) שמונה כי הוא חבר של חבר ועבר ניסיון הפיכה של השחקניות (שנכשל) וכתגובה ספסל את השחקנית הכי טובה בעולם רוב האליפות כנקמה (התירוץ הרשמי היה שהיא עדיין סוג של פצועה – בולשיט), ודרך יו"ר התאחדות חסר מודעות שאשכרה נישק שחקנית על השפתיים בטקס הזכיה מול אצטדיון מלא ובשיגור ישיר לכל העולם (ללא הסכמה, כן?) ולקח לו המון זמן להבין מה דפוק במה שהוא עשה.

  5. תודה אברי. כאחד שצפה באדיקות אחרי מונדיאל הנשים זה היה טורניר מופלא שלמרות שעות בעייתיות לאירופאים בשל המיקום הגאוגרפי שלו באוסטרליה וניו זילנד שבר שיאי צפייה שלא לדבר על שיאףי קהל של אוהדות ואוהדים שהגיעו לאיצטדיונים וטירוף מוחלט באוסטרליה. טורניר שהמשיך את הצמיחה האדירה של הענף ברחבי העולם ואז בא גבר מיזוגן ומטומטם שחושב שמותר לו הכל ופוגע מינית בשידור חי בשחקנית בכירה בנבחרת ספרד וכובשת שער הניצחון בגמר
    (ג'ני הרמוסו) ואשכרה לא מבין איפה הבעיה. החברים שלו במסדרונות פיפ"א ואופ"א הגיבו מולו בצורה רפה ועלובה מה שרק מעיד על הרקב בארגונים הללו.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט