אירועי דיומא – 22.08.2023 – אתלטיקה

אתלטיקה / אלכס דוקורסקי

אליפות העולם בבודפשט

ערב מרתק נוסף מאחורינו ויום מעניין לא פחות לפנינו. שקארי ריצ'רדסון האמריקאית, שהקריירה שלה כאתלטית ידעה לא מעט עליות ומורדות (על אף גילה הצעיר), זכתה במיאוץ למאה המטר. האתלטית בת ה-23, שסיימה שלישית במקצה חצי הגמר שלה, שיפרה בשש מאיות את שיאה האישי וניצחה בתוצאה של 10.65, שמהווה גם שיא אליפות חדש. ריצ'רדסון רצה בשביל התשיעי וזינקה מעט פחות טוב ביחס ליריבותיה, אך הצליחה להגביר ולהפוך, כאמור, לראשונה לאלופת עולם. שתי הג'מייקניות המעוטרות, שריקה ג'קסון ושלי אן פרייזר פרייס סיימו עם הכסף והארד, בהתאמה, בתוצאות של 10.72 ו-10.77.

גמר הגברים בזריקת הדיסקוס המחיש את הדרמות שעשויות להתפתח במקצועות השדה, בהן ההובלה לעתים מתחלפת בין האתלטים, והמתח נותר עד אחרון הנסיונות. כריסטיאן צ'ה הסלובני נטל תחילה את ההובלה, כשבהמשך דניאל שטאהל השבדי, האלוף האולימפי, זרק רחוק ממנו. צ'ה, בזריקתו האחרונה, הרחיק את המכשיר בן שני הקילוגרמים ל-70.02 מטר ונענה מיד בשיא אליפות של השבדי, 71.46, שהכריע לטובתו את ההתמודדות. מיקולס אלקנה הליטאי, שאביו, וירגיליוס, זכה פעמיים בתואר העולמי והיה גם אלוף אולימפי, סיים שלישי עם 68.85 מטר.

גרנט הולוויי, האמריקאי בן ה-25, זכה בפעם השלישית באליפות העולם ב-110 משוכות, כשהיה היחיד לרדת מ-13 שניות (12.96). הוא הקדים את הנסל פרצ'מנט הג'מייקני, האלוף האולימפי, שסיים במקום השני. בן ארצו של הולוויי, דניאל רוברטס, סיים עם הארד.

הוגו פבריס זאנגו מבורקינה פאסו, העניק למדינתו מדליית זהב ראשונה באליפות העולם. האתלט המצוין והיציב בן ה-30 קפץ משולשת ל-17.64, כשלצידו על הפודיום עמדו שני קובנים, שבני ארצם מצטיינים במקצועות הקפיצה, לזארו מרטינס במקום השני וכריסטיאן נאפולס עם הארד. אחד המועמדים למדליה, ג'יידון היברט בן ה-18 מג'מייקה, שיאן העולם לנוער, נפצע לרוע מזלו בחימום ולא הצליח לקפוץ כראוי בשלושת נסיונותיו.

תחרויות הגמר שיתקיימו הערב

20:58: קפיצה לגובה גברים: נראה כי תהיה תחרות פתוחה למדי, כשבין המועמדים לניצחון נציין את שני האלופים האולימפיים מועתז עיסא ברשים מקטאר וג'אנמרקו טמברי האיטלקי. אתלטים נוספים שיתמודדו על הפודיום הם ג'בון האריסון מארה"ב, סאנגייהוק וו מדרום קוריאה וטוביאס פוטייה מגרמניה.

21:20: זריקת דיסקוס נשים: שתי אלופות אולימפיות יופיעו בגמר – סנדרה פרקוביץ' הקרואטית, שזכתה בתואר פעמיים (כמו גם באליפות העולם) והאלופה הנוכחית, ואלרי אלמן מארה"ב, היחידה שזרקה מעבר ל-70 מטר השנה. גם אלופת העולם מלפני שנה, בין פנג הסינית, נמנית על שדה המשתתפות.

22:31: גמר 1500 נשים: לפני חודשיים, בפירנצה, פיית' קיפייגון הפכה לאישה הראשונה שירדה מ-3:50 במקצוע, כשקבעה שיא עולם נהדר, 3:49.11 (בהמשך הוסיפה לו שיא עולם גם ב-5000). קיפייגון, אלופה אולימפית כפולה ואמא לילד, לא הפסידה למעלה משנתיים במקצוע זה, וספק אם רבים יהמרו נגדה הערב. אם קיפייגון תרוץ בהתאם לכושרה, הרי שהמאבק בין יתר הרצות המעולות בשדה יהיה בעיקר על שני המקומות הנוספים בפודיום. סיפאן חסן תזנק כבר בפעם הרביעית באליפות הזאת, ואשמח אם תסיים עם מדליה באמתחתה, לאחר נפילתה בגמר 10000 המטר. אתלטיות נוספות שמועמדות למדליה הן לורה מויר הבריטית ובת ארצה קתי סנואודן, בירקה היילום ודיריבה וילטג'י האתיופיות וקיארה מק'גין האירית. להערכתי, הגמר יתנהל בדומה לחצי הגמר השני, שהתקיים שלשום ובו רצו, בין השאר קיפייגון וחסן, אשר הסתיים ב-3:55 דקות, תוצאה לא אופיינית לחצאי הגמר, שלרוב איטיים יותר. לא מן הנמנע, אם כך, שנראה ריצה מהירה מן הפתיחה, שתוביל לתוצאות מהירות מאוד.

22:52: 3000 מכשולים גברים: נראה כי ישנם שני מועמדים בולטים לניצחון – סופיאן אל בקאלי, המרוקאי בן ה-27, הוא האלוף האולימפי ואלוף העולם במקצוע, שהשנה שיפר גם את שיאו האישי והעמידו על 7:56.68 דקות. מנגד, גירמה למצ'ה, האתיופי בן ה-22, שיפר העונה את השיא העולמי, כשקבע 7:52.11 בפריז. למצ'ה, שזכה כבר בשתי מדליות כסף באליפויות עולם וסיים שני לאל בקאלי במשחקים האולימפיים, ישאף לנצח לראשונה בתחרות בינלאומית גדולה. מעניין יהיה להעריך כיצד תתפתח הריצה הזאת – שכוללת 35 מכשולים, מתוכם 7 מכשולי מים – שנועדה לדמות תנאי שדה על המסלול. האם הקצב יהיה טקטי ויתגבר בהדרגה או שמא נראה ריצה מהירה מן הפתיחה ואולי לראשונה יצליחו לרדת משמונה דקות באליפות עולם (גם לא קרה במשחקים האולימפיים). החום והלחות שישררו באצטדיון גם בשעות הערב המאוחרות יקטינו, כפי הנראה, את היתכנותה של האפשרות השנייה.

לפוסט הזה יש 30 תגובות

  1. תודה אלכס
    לא כ"כ יכולתי לקרוא בימים האחרונים, האם יש ישראלים באליפות העולם? מתי משתתפים ובאילו events? תודה

      1. תודה רבה
        בלי קשר עד עכשיו הדבר שהכי אהבתי לראות זה קנדי צנום (יחסית) שאף אחד לא מכיר ונראה כמו החבר הסטלן בסרטי קומדיה מנצח את כל השרירנים ביידוי פטיש
        חבל רק שבאתרים הקנדיים בקושי הזכירו את זה (לפעמים אני קורא שם על הוקי קרח ואפילו שזה אמצע האופסיזן אין שום דבר על אתלטיקה בכותרות)

        1. ייתכן שיש לו שורשים יהודיים. ישנם אתלטי זריקות טובים מאוד בקנדה. אחד ממאמניו של קצברג הוא דילן ארמסטרונג, הודף ברזל מעולה, שזכה במדליות בתחרויות גדולות. ארמסטרונג עצמו אומן על ידי אנטולי בונדרצ'וק, אלוף אולימפי במדי ברית המועצות ביידוי פטיש במינכן 72, שבהמשך היגר לקנדה, אימן בה, סייע גם לפיתוח מאמנים והרצה באוניברסיטה.

  2. תודה.
    הרמה דרמות ואקשן בימים הראשונים. ההתרסקויות של פמקה בול וסיפן חסן, החום המטורף (35 מעלות ב19:30 בערב עם 60% לחות, בהונגריה of all places), הקהל העצום (והמבין עניין) שגודש את האצטדיונים, טבוגו ב100 וזויה ב110 משוכות מראים שלצעירים יש עתיד, ונח ליילס אחד שמגבה מילים במעשים (לא קל!!!).
    ועדיין, גולת הכותרת עבורי כתמיד הוא וורהולם ב400 משוכות. ווינר על. כשהוא נפצע בהמסטרינג ישבתי פעור פה ולא הצלחתי להבין איך הויקינגי הזה נפצע. אבל הוא חזר וחזר בגדול, אין עליו. למרות שיש לו שם וואחד יריבים.. (3 במספר, בנג'מין האמריקאי, דה סנטוס הברזילאי, והג'מאייקני הצעיר המדהים). יהיה אש.
    בגובה היום בראשים נראה בכושר מדהים. טמברי אמנם יודע לנצוץ בתחרויות גדולות אבל לא נראה מדהים. אל בקאלי ב3000 הוא ווינר מוכח ובדיסקוס נשים פרקוביץ' שוב תראה את הגב של אולמן הנהדרת.
    קיפיוגן היא תופעה של פעם בעשור, מקווה שלא תהיה ריצה טקטית, נמאס מזה.

    1. תודה רבה, זיו. החום בחודש אוגוסט בבודפשט הוא אופייני למדי. מרכז אירופה חמה מאוד בקיץ והקירבה לדנובה מעלה היטב את אחוזי הלחות. אכן מזג אוויר לא קל בכלל לאתלטים רבים. שמחתי לראות גם את היציעים מלאים, כולל בתחרויות הבוקר. מיקומה הנגיש של הונגריה. מחירי הכרטיסים הסבירים והאהבה לספורט תרמו להגעת צופים רבים מהונגריה ומכל העולם.
      אשמח מאוד גם לנצחונו של ורהולם. רווח לי כשהחליטו לא לפסול אותו אתמול בגלל מעבר שנוי במחלוקת, לכאורה, של אחת המשוכות.
      ספק אם ריצת 1500 מטר לנשים תתנהל בקצב טקטי. קפייגון תרוץ מהר מהתחלה ושדה הרצות יימשך בעקבותיה לתוצאות מהירות מאוד. גם גמר הריצה המקבילה לגברים, שיתקיים מחר, לא יהיה טקטי אלא יתנהל בקצב מהיר.

  3. אלכס תודה רבה סקירה נהדרת אתמול היה לילה קסום
    הסיום בדיסקוס בתוספת הניצחון של הוליוואי המרשים ב 110 משוכות
    וריצת המאה נשים אולי המהירה בהיסטוריה
    בה הרביעית עושה 10.81 ומחוץ לפודיום
    כאשר כל 7 הראשונות ירדו מ 11 שניות
    והשמינית סיימה בדיוק ב 11.00
    היוו ערב נהדר ממש
    המשולשת קצת אכזבה (רוגל נחום היה מסיים כאן רביעי עם שיאו האישי )

    יום נהדר ממש .

    היום מצפה עוד יום מרתק
    בגובה אני חושב שבארשים ליגה בפני עצמה
    אפילו שזכה עם האיטלקי בזהב אולימפי משותף.

    מפתיע שב 3000 מכשולים שהיה רשום בטאבו על קנייה
    הם אולי יאבקו על הפירורים בפודיום (למרות שהקטרי הוא קנייתי לשעבר)

    קייפגון ב 1500 היא תופעה
    פעמיים אלופת עולם פעמיים אלופה אולימפית
    שיאנית עולם הראשונה לרדת מ 3.50
    למעשה השיא העולמי שלה היה מביא לה
    זהב גברים !!!!!! בריו 2016 (שהייתה חלשה באופן מטורף )

    אם היא תנצח היום היא תקרא תיגר רציני
    על גדולת האתלטיות במקצוע בודד
    (פעם נתייחס לכך יחד ואלרי אדמס בברזל טיבוראנש דיביאבה ב 10000 דרקסלר ברוחק קרסי בקרב 7 איסנבייבה במוט שפוקטובה בכידון ולודרצ'יק בפטיש ואולי גם רוחאס במשולשת וקוסטדינובה בגובה)

    1. אהרון, תודה רבה! מסכים לגבי קיפייגון. מהגדולות ביותר אי פעם במקצוע ה-1500. יהיה מעניין לעקוב אחריה גם ב-5000 וכמובן במשחקי פריז בעוד כשנה. גם חושב שבארשים הוא המועמד המוביל לניצחון. הוא יציב מאוד באליפויות האחרונות ויש לו סגנון קפיצה יפה מאוד.
      אתמול היה ערב מרתק והמחיש גם את היופי של מקצועות השדה, שההובלה בהם עשויה להתחלף תדיר.

  4. כיף לקרוא ממומחה כמוך, אלכס, אחרי שראיתי הכל, אבל עכשיו אני מבין גם מה שראיתי (מבחינת 'מי-הוא-מי'). האמריקאים בינתיים שולטים במקצועות הריצה הקצרה.

  5. היתה ריצה יפה מאוד. כל הכבוד לקיפייגון, שאמנם הצעד שלה לא יפה במיוחד אבל רצה בחזית כבר מההתחלה והניצחון שלה לא הוטל בספק. שמתי עין על האתיופית ואכן היא הגיעה שניה. חסן רצה טוב מאוד אבל לדעתי עשתה טעות טקטית; היה היתה צריכה לעבור קדימה יותר מוקדם ואז היא היתה יכולה לחסום את האתיופית במקום לנסות לעקוף אותה בסיום. את קיפייגון לא היה לחסן שום סיכוי לעקוף היום אפילו עם גלגלי עזר.

    1. קיפייגון סגרה את הסיבוב האחרון ב-56 שניות (אם אינני טועה). זאת מהירות יוצאת מן הכלל. פתחו מעט לאט, יחסית, ועברו 800 מטר ב-2:11. זאת היתה ריצה יוצאת דופן, כיוון שנפתחה בקצב טקטי, אבל ההאצה של הרצות המובילות בסיבוב האחרון היתה כה משמעותית, שהתוצאה הסופית, 3:54 (וגם תוצאותיהן של שלוש הרצות בין המקומות 2-4), היתה ברמה העולמית הגבוהה ביותר.

  6. אל בקאלי נראה מאוד סובל אבל לא ויצר וב 200 מטר האחרונים עשה לגירמה בית ספר ופשוט שייט לנצחון. לגירמה פשוט נגמר הסוס.

    1. נכון. גירמה לא יכל להגברה של אל בקאלי, שרץ ב-2:29 את 1000 המטר האחרונים. כל הכבוד לרץ הקנייתי שסיים במקום השלישי, אף על פי שנתקל במכשול הראשון בסיבוב האחרון. הוא נפל, איבד מתנופתו, אך הצליח לקום ולזכות בארד, תוך מאבק צמוד עם בן ארצו.

      1. זה משהו שפיספסתי. ראיתי שהוא נפל והנחתי שהוא התדרדר הרבה מקומות אחורנית.
        כל הכבוד לו, זה מאוד קשה להתאושש מנפילה ולחזור בזריזות לקצב ריצה

כתיבת תגובה

סגירת תפריט