אירועי דיומא – 20.08.2023 – אתלטיקה

אתלטיקה / אלכס דוקורסקי

אליפות העולם בבודפשט

קשה היה לבקש ערב דרמטי יותר ממה שהתרחש אמש בבירת הונגריה. האווירה הנהדרת הורגשה גם מבעד למסך הטלוויזיה. האצטדיון היה מלא, הרבה מעבר לרגיל, אף בתחרויות הבוקר וכמובן שהמה אדם באירועי הערב. ראשון הזוכים במדליית הזהב היה ההלך הספרדי, אלברו מרטין, שגמא 20 ק"מ ב-1:17:32, והוסיף את התואר העולמי למדליית הזהב שלו מאליפות אירופה לפני שנה.

גמר 10,000 מטר לנשים נפתח בקצב איטי. קילומטר ראשון נחצה לאחר 3:20 דקות, והרצות עברו את מחצית הדרך ב-16:23 דקות. באופן טבעי, הקצב התגבר משמעותית בקילומטרים האחרונים ושלוש אתלטיות פרצו קדימה בהקפה ה-25, שנעלה את הריצה. סיפאן חסן, שרצה הבוקר במוקדמות ה-1500, וגודאף צגאי הצליחו להתרחק מעט מלטסינבט גידאיי, שיאנית העולם, ונאבקו בעוז זו בזו בישורת הסיום, כשלפתע חסן מעדה ונפלה. צגאיי ניצחה בתוצאה של 31:27.18, כשגידיי סיימה שנייה עם 31:28.18 ואייג'אייהו טאייה השלימה פודיום אתיופי מלא. חסן, שנדרש לה זמן לקום ולהתאושש, הגיעה במקום ה-11 לאחר 31:53.35. האחרונה, אחת האתלטיות הרב גוניות כיום ואולי מאז ומעולם, תיקח חלק כבר מחר בחצי הגמר של ריצת ה-1500 ותשתדל להניח מאחוריה את ריצת אמש. בת ארצה של חסן, פמקה בול, חוותה חוסר מזל דומה כעבור מספר דקות. האצנית המצטיינת רצה רביעית בריצת השליחים המעורבת (400*4) ונאבקה מול אלכסיס הולמס מארה"ב. כשני מטרים לפני קו הסיום, בול נפלה ונבחרת ארה"ב חצתה את קו הסיום בשיא עולמי של 3:08.80 (צריך לזכור כי המקצוע הוא חדש למדי, ונכלל לראשונה באליפות העולם לפני 4 שנים, כך שטווח השיפור בו עשוי להיות לא מבוטל). בריטניה הגיעה שנייה וצ'כיה שלישית. בול אמנם קמה מהר וחצתה את קו הסיום, אך עשתה זאת ללא המקל שהפילה תוך כדי הנפילה, ולכן מבחינה חוקית, נבחרת הולנד לא סיימה את המירוץ. גמר הדיפת כדור הברזל לגברים התעלה לרמה גבוהה מאוד. ריאן קראוזר, שזכה בכל תואר אפשרי, הרחיק, בהדיפתו השישית, את המכשיר בן שבעת הק"ג ל-23.51 מטר, חמישה ס"מ קצר יותר משיאו העולמי. ההודף האיטלקי לאונרדו פברי חצה לראשונה את גבול 22 המטר, כשקבע 22.34, וג'ו קובאץ' מארה"ב, מן ההודפים היציבים והמצטיינים בשנים האחרונות, סיים שלישי עם 22.12.

הגמרים של היום השני

08:15: 20 ק"מ הליכה לנשים.

17:55: קפיצה לרוחק לנשים – מסתמנת תחרות פתוחה למדי, ללא מועמדת ברורה לניצחון. מבין האתלטיות שמועמדות למדליות ניתן לציין את אקליה סמית' הג'מייקנית (7.08 העונה), איוונה ויולטה (הידועה כשפאנוביץ' בשם נעוריה) הסרבית (6.98 העונה), ג'זמין מור מארה"ב (7.07 העונה), לאריסה לאפיצ'ינו האיטלקיה (6.97), מרתה קואלה מבורקינה פאסו (6.94) וקופצות נוספות, שניתן לראותן ברשימת המשתתפות.

18:49: יידוי פטיש לגברים: שלושה אתלטים, מבין משתתפי הגמר, חצו העונה את גבול 80 המטרים: ווייצ'ך נוביצקי הפולני, רודי וינקלר מארה"ב ואית'ן קצברג הקנדי, שעשה זאת אתמול, בתחרות המוקדמות. לצידם, נציין גם פבל פיידאק הפולני, שמעולם לא הפסיד באליפויות העולם ומחזיק בחמש מדליות זהב במפעל זה. גם מיכאל קוקחן, האוקראיני הצעיר, יידה את המכשיר ל-79 מטרים ונחשב לאחד הכשרונות הגדולים במקצוע.

19:00: נעילת תחרות קרב ה-7 לנשים: מקצוע 800 המטר יהיה השביעי של האתלטיות שהחלו אתמול את הקרב. היום הן יקחו חלק בקפיצה לרוחק, הטלת כידון וכאמור, בריצה לשני סיבובים. אנה הול מארה"ב מובילה עם תום היום הראשון. האתלטית בת ה-22 צברה 3998 נקודות ומקדימה את אלופת העולם מ-2019, קתרינה ג'ונסוןתומפסון הבריטית (3905) וקארי הוקינס האמריקאית (3900).

19:25: 10000 מטר לגברים: בדומה לריצת הנשים אמש, נראה כי הפתיחה תהיה איטית יותר, גם בהשפעת מזג האוויר החם והלח. הקצב ילך ויתגבר ככל שהריצה תתקדם לאלף המטרים האחרונים. בין המועמדים לניצחון נמנה את שיאן העולם (26:11.00), ג'ושוע צ'פטגיי מאוגנדה, בריהו ארגאווי מאתיופיה (26:50.66 העונה) ובן ארצו, סלמון ברגה, האלוף האולימפי, שקבע העונה 26:51.87.

20:10: 100 מטר לגברים. חצאי הגמר יתקיימו ב-17:35: שישה אתלטים ירדו מעשר שניות, אמש ברבע הגמר. לא יהיה הרפתקני במיוחד לקבוע כי שלושה מתוכם עשויים יהיו לעמוד על הפודיום הערב. המרשים מכולם, לעניות דעתי, היה אובליק סביל בן ה-22 מג'מייקה, שקבע 9.86. שישה אצנים נוספים קבעו תוצאות שנעו בין 9.95 ל-10.00 שניות: נואה ליילס מארה"ב, אקאני סימבינה מדרא"פ, פרדיננד אומניאלה הקנייתי, פרד קרלי מארה"ב, כריסטיאן קולמן האמריקאי וז'ארנל יוז הבריטי.

לפוסט הזה יש 39 תגובות

  1. אלכס תודה רבה ושבוע טוב
    אתמול היו 2 נפילות מסלול בדרמות הסיום כולל בשליחים המעורבים
    הנפילות של ההולנדיות בשני המקרים.
    לא זוכר שראיתי דבר כזה למעט בסיומי ריצות למעט ריצת משוכות כתוצאה מפגיעה במשוכה .
    קראוזר הודף הברזל הוא תופעה.
    לי אישית יש בדיקה שאני עושה לאחר כל אליפות עולם /אולימפית
    וזה לבדוק מי מחזיק/ה
    בתואר המשולש בו זמנית .
    קרי אלוף עולם אלוף אולימפי ושיאן עולם.
    תמיד אלו בודדי בודדים.
    קראוזר היה כזה לפני האליפות ונשאר כזה אחריה .

    אשר להיום .
    יום מעניין ב 100 ובעיקר 10000
    אשר לרוחק נשים ליבי נחמץ איך שאני רואה את כל השדה רחוק בכחצי מטר מהימים של דרקסלר וקרסי.
    מלפני כ 30 שנה
    מה שנותן עוד אינדקציה לכך שהתוצאות של 2 האגדות הללו לא היו כנראה כשרות .

    1. אהרון, תודה רבה ושבוע טוב. לא זכורות לי גם שתי נפילות כאלה סמוך לקו הסיום. התאכזבתי בשבילן ואשמח אם שתיהן תזכינה במדליות בהמשך התחרות. מעריך שכיום הפיקוח על ענייני החומרים האסורים (שבא לידי ביטוי בתדירות הבדיקות, חובת דיווח האתלטים על מקום הימצאם ושימוש ב'דרכון ביולוגי', שמאפשר לזהות שינויים במדדים הגופניים, גם שנים לאחר ביצוע בדיקות הדם) הינו יעיל יותר, אם כי גם כיום השימוש בחומרים אלה אינו נדיר כלל ועיקר. הדבר השפיע, בכל אופן, כפי הנראה, על התוצאות בכל מקצועות הקפיצות, לגברים ולנשים. גם השימוש בנעליים החדשות, בעלות סיבי הפחמן, בקפיצות האופקיות, לא סייע משמעותית בשיפור של עומק התוצאות וגם לא בתוצאות 'הקצה'.
      לעומת זאת, חלה התקדמות בעומק התוצאות, למשל, ב-400 מטר ו-1500, הן לגברים ולנשים. כך, למשל, כדי להעפיל לשלב חצי הגמר, מרבית הנשים נדרשו לרוץ מתחת ל-51 שניות והגברים מהר יותר מ-45.

  2. תודה. היום ב-13:00 גמר מונדיאל הנשים אגב , ספרד מול אנגליה שתיהן פעם ראשונה במעמד. אנגליה אלופת אירופה עם ענף בצמיחה מטורפת הספרדיות בהתקדמות גדולה בשנים האחרונות.

  3. נולה בעט את זברב מסינסינטי בשתי מערכות. לא שהזרבוב עשה לו חיים קלים.
    אז שוב קיבלנו נולה מול אלקרס. הזדמנות לנקום על ווימבל-סדום.
    הגמר הלילה ב 11:30, מה יהיה? יה יה
    ולכבודו המלך הבלתי מעורער, עד היום.
    https://www.youtube.com/watch?v=C7jy9VGuqEE
    כשהסרט יצא לאקרנים אני הייתי בש"ש חחחחחחחחחחחחחח

    1. סינסנטי אינו ברמה של טורניר גראנד סלאם ובוודאי שלא ווימבלדון כך שגם אם נולה ינצח, זו לא תהיה באמת נקמה.

      1. כמובן שלא ברמה של סלאם, אבל מדובר בכל זאת בטורניר יוקרתי מסבב המאסטרס וישנה משמעות גם לעיתוי שלו – מעט יותר משבוע לפני פתיחת אליפות ארה"ב. אינני יודע אם נובאק מחפש נקמה. ייתכן שמעוניין לשחק טוב ולנצח, ללא קשר לזהות היריב.

  4. השאלה האם תוצאות רבע הגמר אומרות שהג'מייקני טוב יותר מכולם בפער ברור?

    נראה לי שארה"ב תצליח יותר מאשר באליפות העולם בשחייה, מה שלא התרחש שנים רבות.

    1. התוצאות ברבע הגמר לא מעידות על כך. נצטרך לחכות לגמר ולראות כיצד המיאוץ יתפתח. ארה"ב תופיע היטב באליפות הזאת ובאמתחתה ישנן כבר שתי מדליות זהב. לעניות דעתי, השחיינים האמריקאים הופיעו היטב גם באליפות העולם, אלא שהאוסטרלים היו טובים יותר.

      1. נכון, וישנו צירוף של גורמים שונים שגרמו לירידה בהישגים השחייה האמריקנית: לוכטה כבר פרש, פרנקלין כבר לא בשיאה, לדקי מתחילה להיות מעבר לשיאה, וכמה אלופות ושיאניות במשחים אחרים כבר פחות טובות יחסית, ודרסל בירידה עקב בעיות אישיות, ובשילוב עם שחיינים ושחייניות מעולים ומעולות ממדינות אחרות, ובראשן אוסטרליה, שבתחילת שיאם או שבהמשך שנות השיא.

  5. תודה לכולם אשר לכדורגל סיפור נהדר עם מוסר השכל
    ספרד מנצחת 0-1 וזוכה בטורניר
    לראשונה בתולדותיה
    למעשה זהו הטורניר השלישי בלבד שספרד מגיעה אליו
    והראשון בו היא עוברת את שמינית הגמר
    היא עושה זאת לאחר שהובסה 4-0 בשלב הבתים מול היפניות
    אבל הסיפור המרשים באמת מבחינתי לפחות הוא זה שבשנה שעברה 15 שחקניות הודיעו שאם המאמן
    חורחה וילדה ממשיך הם הולכות
    הם טענו שהוא משפיע לרעה על מצבם "הבריאותי"
    כאשר הסיפור התפרסם הבנתי שהבחור ילך הביתה ככה זה תמיד
    הרי רק 4 חודשים קודם לכן היה מקרה שכזה בארץ וכמה שחקניות הודיעו שלא יוכלו לעבוד עם גילי לנדאו
    אז לנדאו הלך בבושת פנים
    כאשר בהתאחדות הוסיפו חטא על פשע ודיברו על חוסר רמתו המקצועית
    למאמן שהיה בליגת העל ולקח כשחקן תארי אליפות וגביע .
    אבל מסתבר שאפשר גם אחרת
    ההתאחדות הספרדית לא התכופפה
    זרקה את כל ה 15 קיבינמט
    נתנה גב אמיתי למאמן
    וקיבלה גביע עולמי
    בראבו פנטסטי.

    1. אתה לא מדייק בעובדות. ממש לא כל ה-15 נזרקו הביתה. יש שם הרבה עניינים בתוך חדר ההלבשה עדיין. המרשים שהשחקניות ידעו להיות מקצועניות ולשים את זה בצד ועדיין לזכות למרות חדר הלבשה די מפורק. הדבר השני שאתה לא מדייק זה שהשחקניות יצאו נגד לנדאו על דברים שבכלל לא קשורים לצד מקצועי וקשורים לעברו שגרמו להן לחשוש מהעבודה אתו. מציע לך לצפות בתחקיר המצוין בין שני החלקים של זמן אמת בכאן 11 על ההטרדות והפגיעות המיניות בספורט הישראלי של מאמנים ואנשי מקצוע כלפי ספורטאיות ואז תבין את ההקשר יותר טוב.

      1. היי אסף לא רואה ערוצי חדשות קונבציונליים כבר שנים
        לא מאמין להם
        יכול להיות תחקיר כזה או אחר נכון
        אבל הכל מפוזיציה לצערי הגעתי למצב שאין לי אמונה בתקשורת הישראלית בכללה
        הכל מפוזיציה .

        לגוף העניין במקרה הנ"ל המרשים מבחינתי שלא ישר לקחו את הצד של הבנות
        אלא הפעילו שיקול דעת
        ונתנו למאמן להוביל זאת
        אי אפשר להשיג הישג שכזה עם חדר הלבשה מפורק
        אולי אחת או יותר חזרו בהם
        אבל בגדול זה הישג שהאחראי הראשי שלו הוא בראש ובראשונה ראש ההתאחדות שגיבה את המאמן
        ואחריו המאמן

  6. באופניים היום מאדס פדרסן הפסיכופט מצליח לנצח בקלאסיקה של במר בגרמניה, מירוץ וורלד טור שמתחיל ומסתיים בהמבורג, וכלל את מיטב המאיצים בעולם. פסיכופט – זה כי הוא הוטס לשם מדנמרק אתמול, אחרי שניצח במירוץ קטעים במולדת בשם פוסט נורד דנמרק (פודיום כל דני לפני סקלמוס וקורט).
    עינינו היום נשואות לקטע האחרון במירוץ הארקטי של נורבגיה, שם סטיבן וויליאמס מ-IPT מוביל במירוץ אחרי שניצח בקטע של אתמול. צמוד שם מאד, כשגם דילן טיונס מקבוצתו נמצא בפוזיציה מצויינת לנצח.

    1. וויליאמס מצליח להחזיק מעמד, כשהוא מגיע בקבוצה הקדמית של הקטע, בו זכה קלמאן שמפוסאן הצרפתי. הוא זוכה במירוץ בהפרש של שנייה בודדת על כריסטיאן סקארוני.

      1. זכייה גדולה לישראל, ועוד נקודות יפות לקישוש.
        עם מצבת הספרינטרים שהם החתימו הקיץ, שנה הבאה הם אולי יוכלו לדבר גם במירוצים כמו במר

      1. פשוט לא ייאמן
        נובאק נראה מפורק באמצע המערכה השניה אבל עשה כזה קאמבק מטורף וניצח את שתי המערכות שנותרו. ועוד קרקפת הוסיף לחגורה. היה ברור שהוא מרגיש לא טוב בתחילת הרבע השני אז הוא השאיר את אלקרז וירד למטה לקבל טיפול. אחרי כן ישב למעלה ורופא טיפל בו ונתן לו איזו תרופה שאותה הוא לעס ואחרי כן שתה מים. יכול להיות שקיבל תוספת אלקטרוליטים? כי הוא היה מיובש. אם אני שופט, הייתי דואג שייתן שתן לבדיקה בסוף המשחק!

כתיבת תגובה

סגירת תפריט