אירועי דיומא – 19.07.2023 – אופניים

אופניים / דוד "פאקו" סעדה

הטור דה פראנס – קטע 17

קטע 16 של אתמול, קטע הנג"ש היחיד של המירוץ עם טיפוס קשה בסיומו, צפוי להיזכר (כנראה לדורות) כקטע שהכריע את גורל הטור הנוכחי. הסיפור כמובן מתמקד בתחרות האמיתית על הקטע בין שני המובילים, טאדיי פוגאצ'אר ויונאס וינגגור, כשמי שזכה להוביל בקטע עד לנקודה בה שניהם יצאו לדרך היה וואוט ואן ארט. פוג, די כצפוי, עלה מהר להובלה הרגעית בקטע עם צאתו לדרך, אלא שהסיפור האמיתי של הקטע התברר עם מי שיצא שתי דקות אחריו – וינגו. הדני חרך לחלוטין את המסלול, תוך שהוא פותח פער גדל והולך על יריבו. הוא אף החליט לוותר על החלפת האופניים לפני הטיפוס המסיים לאופניים הרגילים, ונותר עם אופני הנג"ש. זה נגמר לבסוף בניצחון שלו עם יתרון מדהים של 1:38 דקות, וכמעט תסריט לא ייאמן שבו הוא מדביק את פוג לפני הסיום. ההופעה יוצאת הדופן הזו מעניקה לוינגו יתרון של 1:48 דקות ב-GC על יריבו, יתרון שלפי מהלך העניינים בטור עד כה, וממה שנשאר במירוץ, נראה כרגע כבלתי מחיק. כך שבסיום הקטע, וינגגור ממשיך להוביל במירוץ, כשאחריו פוגאצ'אר (1:48+), אדם ייטס (8:52+), רודריגז (8:57+), הינדלי (11:15+), קוס (12:56+), בילבאו (13:06+), סיימון ייטס (13:46+), גודו (17:38+) וגאל (18:19+).
קטע 17 של היום, עוד אחד שנקבל באלפים, הוא קטע טיפוס רצחני במיוחד שאיתו הרוכבים ייאלצו להתמודד היום. מלבד שני הטיפוסים בדרגה 1 בתחילתו ועוד אחד מדרגה 2 לאחר מכן, אנו מקבלים בסיום את הטיפוס האולי קשה ביותר של המירוץ הזה – הקול דה לה לוזה. זהו טיפוס של 28 ק"מ, בשיפוע ממוצע של 6%, אך הוא מגיע בקילומטרים האחרונים שלו לשיפועים דו ספרתיים. חובבי הענף אולי זוכרים את הטיפוס הזה (אם כי מצידו האחר של ההר) בטור האלמותי של 2020, בו הותיר פרימוז' רוגליץ' את טאדיי פוגאצ'אר מאחור. פוג יקווה הפעם לתסריט הפוך, אך נראה שאחרי אתמול הוא יידרש להרבה הרבה יותר מזה על מנת להותיר לעצמו סיכוי לזכות במירוץ. בכלל, יהיה מעניין לראות את הטקטיקה של קבוצתו היום – האם היא משלימה עם ההפסד, ומתמקדת במטרות המשנה – פודיום לאדם ייטס ואולי גם חולצה מנוקדת לפוג, או שהיא ממשיכה ללכת בכל הכח על המטרה הראשית, ולשם כך היא תיאלץ לשלוף שפן עבה במיוחד מן הכובע. אשר לוינגו ולקבוצת יומבו יסמה שלו, הרי שהם מן הסתם יעברו למוד הגנתי יותר, על מנת לשמור על המאזן הנוכחי. מותר להם. שידור ביורוספורט 1 מ-12:00.


פאקו

ממונה על איזור 51 בהופס.

לפוסט הזה יש 101 תגובות

  1. למעלה מ-40% מהקטע מתנהלים בטיפוס מדורג. למרות הפער הגדול, זה יותר מדי מוקדם בשביל להרים דגל לבן ולהתעסק במטרות משנה. וינגו אמר אתמול שהוא נתן את הכול. זה הזמן שלהם לבחון את ההתאוששות שלו. אין להם מה להפסיד. צריכים להכתיב קצב גבוה בטיפוסים בתקווה שפוג יוכל לקחת זמן משמעותי בק"מ האחרונים של הטיפוס המסכם. מה הזנק הכי גדול שיכול לקרות להם? פוג לא ירד למקום השלישי.
    עם ובלי קשר למאבק ביניהם, השפיץ בסיום מוסיף פלפל לקטע.

    1. פוג כמו פוג תמיד יהיה אגרסיבי ובטח לא יחשוב על מטרות אחרות.
      זה גם מה שהוא אמר אחרי הקטע (ואפילו קיווה לגשם שיהפוך את העניינים ל"מעניינים" לדבריו).

    2. אני עם מתן הסיפור רחוק מלהיות גמור .
      סיימון ייטס חרך את נגד השעון בג'ירו 2018 רק כדי להפסיד 20
      דקות בקטע אחרי יום המנוחה בהמשך…
      כך שאני לא ממהר לסגור את הסיפור :
      ווינןגראד או שבילף כל הזמן קודם
      שקשה לו , או שיהיה היום על הקרשים …
      בכל מקרה זה היום לשלוף את כל השפנים מהכובע ..
      ולראות מה יקרה .

  2. תודה פאקו.
    .
    לא יודע לגבי ההתאוששות של יונאס, אבל לי לקח כל הלילה להוריד דופק.
    בפסקה הבאה אתייחס גם להמשך המרוץ, אבל אומר גם באופן ברור את המילים שכל ענף האופניים חושש מהן – הופעה חשודה מאוד.
    אין לי יותר מיד גרפים וכאלה, אבל היות ואני מאמין גדול בטיעון מבוסס נתונים ולא מבוסס דעות/תחושות, בדקתי את הנג"ש המפורסם בטור 2020.
    https://www.procyclingstats.com/race/tour-de-france/2020/stage-20
    פוג ניצח שם בפער של 1:21, מה שמיתרגם לכ-2.2 ש/קמ. (רוג הגיע רק חמישי, כשבתווך דומולן, ריצ'י פורט(!) וואן ארט)
    אתמול הפער היה 1:38, מה שהופך לכ-4.4 ש/קמ.
    [אורך המסלול שונה מן הסתם]
    יש עוד "ראיות נסיבתיות":
    פוג נתן ביצוע מעולה כשלעצמו. 1:13 מהר יותר מואן ארט שבמקום השלישי.
    בקריירות שלהם עד היום הם היו פחות או יותר שווים בנג"ש, עם יתרון קל לפוג.
    הצטברות הפער היתה די ליניארית לאורך המסלול. אם כבר, הייתי מצפה שבמישור יהיה פער לטובת אחד ובטיפוס לאחר (כאמור – אם בכלל).
    לפני כמה ימים מתן גילור זרק כאן בבדיחות הדעת לגבי עילת הסבירות בספורט. ובכן, נראה לי שאנחנו כרגע מסתכלים לסבירות בלבן של העין.
    .
    ועכשיו להמשך המרוץ:
    לדעתי האמירויות ממש לא צריכים לוותר. זה פער גדול (מאוד), אבל שבירה אחת בהרים יכולה להיות שווה 2-3 דקות בקלות.
    הייתי הולך היום על לשלוח את ייטס לבריחה, בתקווה שהיא תהיה גדולה וחזקה. מצב כזה, אם הבריחה תצליח להגיע לפער רציני אחרי הפסגה של קטגוריה 2, ייאלץ את יומבו ויסמה להתחיל לשרוף רוכבים במרדף.
    אני מודה שזה סיכוי קטן, אבל זה הזמן לנסות דברים.
    .
    גם עכשיו – אני לא מהמר נגד פוג.

    1. קודם כל מסכים שקצת חשוד 🙂
      אבל – גם בראיון עם פוג, הוא אמר שהוא בעיקר התייחס לזמן של וואט, מעניין מה היה קורה אם הוא היה אחרון.
      עוד שלוש נקודות:
      – כמה הוא הפסיד על ההחלפת אופניים (כולל הזמן שלוקח לחזור לקצב)
      – הוא לא היה נראה באותו סטייט אוף מיינד ורגליים כמו שהוא היה לפני שלוש שנים ביום האחרון. יונאס היה באטרף וגם סיים את זה סחוט לגמרי.
      – פוג סחט את עצמו יותר מיונאס עד כה בטור מבחינת תקיפות והגעה ללימיט אני חושב. כל ההאצה כזו (והיו מלא) גם עוזרת לגוף שלו לא להתאושש.
      בקיצור: יכול להיות שיש לו ברגליים/בוריד/בראש את מה שיש ליונאס (והענף הזה תמיד יהיה חשוד) אבל כמה דברים כאלו ביחד, יכולים להיות ההבדל. או, אני מקווה שזה ההבדל.

    2. מצחיק שגם וינגו עצמו תידלק את החשדות בעניין, כשאמר שהוא חשב שמד הוואטים שלו התקלקל כשראה את הוואטים שבהם הוא מדווש. זוהי בהחלט אחת ההופעות המדהימות שראינו אי פעם, ולא פלא שהיא מתדלקת חשדות. אני כתמיד דן לכך זכות עב שרואה הוכחות חותכות נגד.
      ולגבי היום, לדעתי לשלוח את ייטס לבריחה תהיה טעות. אינאוס שנאבקים איתו על הפודיום יסגרו את הבריחה בלי שיומבו יתאמצו בכלל, ואז פוג יפסיד אותו איפה שהוא יזדקק לו באמת, ועל הדרך הם גם יפסידו את הפודיום שלו.

      1. וואלה צודק, לא חשבתי על זה.
        אלא אם אינאוס יתחילו להתנהג כאילו הם הקבוצה הבאה של רודריגז ויירו לעצמם ברגל
        🙂

    3. הרכיבה של וינגו מאתמול מדהימה בכל קנה מידה אבל לאו דווקא חשודה.
      אין ספק שאלה שני רוכבי עילית רמה או שתיים מעל כל היתר וצריך לבדוק אותם אחד מול השני. גם שנה שעברה וינגו לקח זמן על פוג בנג"ש, והיה יכול לקחת יותר, אם לא היה נזהר ומוריד מהירות בסוף הקטע. אני לא זוכר, אבל לדעתי יכול היה להיות פער של דקה גם אז.
      אתמול, החלפת האופניים בתחילת העלייה התבררה בדיעבד כטעות כפולה של פוג – גם איבד בערך 15 שניות על ההחלפה, וגם קצב איטי יותר על ההר על אופני הכביש לעומת אופני נג"ש – לדעתי את רוב הזמן הוא איבד דווקא בעלייה. כנראה שעם טכניקה טובה ורכיבה נמוכה עדיין היה יתרון לאופני הנג"ש גם בעליה.

  3. תודה פאקו. בגלל הלחץ בתקופה האחרונה (מחאה ועוד) אני בקושי מספיק לעקוב ואם כן, אז באיחורשל יום או יומיים. קראתי את התגובות מאתמול וזה היה מאלף, כמו סרט מתח. ואז הטור של היום מסביר את מה שקרה.
    אני מבין שפוגאצ'ר היה מעולה ועדיין די אכל אותה מול הוינגו כלב דינגו הזה. מרשים מאוד. משום מה אני בעדו, ומבין שיש לו סיכוי תיאורטי להדביק את הפער, בעיקר עם הדינגו סחט את עצמו. כנראה שלא יקרה, אבל שהטוב ינצח.

  4. תודה על הסיקור, בשבילי זה סיפור מתח בהמשכים 🙂
    ומה זה שפן עבה…? חחח אתחיל להשתמש בזה גם בלי לדעת מה זה, נשמע טוב

  5. הם מטפסים על הקול דה לה לוז מאותו צד אליו עלו ב-2020 (וגם אז זה היה הקטע ה-17). ההבדל הוא בדרך הגישה בקילומטרים הראשונים. אבל החלק של השיפועים הרצחניים בסוף הוא אותו חלק שבו רוגלה וקוס השאירו את פוג מאחור. זה קצת מוזר כי זה טיפוס שדי תפור למידותיו הקניבליות.

  6. הסיפור היום מעניין במיוחד
    עכשיו יש לנו את יומבו ואינאוס (איזה שם מסובך למה לא סקאי…)עם
    קרלוס רודריגז בתמונה נגד פוג .
    כך שאדם צריך לחכות ולא לצאת לבריחה מוקדמת , מצד שני
    יש לנו את סיימון שהוא האח של האח שלו …שעשוי לעזור לאדם
    בהתקפה מאוחרת ,
    כך שצריך להוציא את רודריגז מהתמונה קודם ואחר כך
    אחי האסטמה יוכלו להתקיף
    שורה תחצונה יש לפוגאצר
    קלפים ביד .
    בקשר להופעה החשודה של
    ווינוגראד :
    כתבתי אתמול שומר על זכות השתיקה …
    לא בטוח שזה המצב , מצד אחד
    מצד שני היום ישלפו כל השפנים
    מהכובע להבנתי אז נראה נלמד ונבין

    1. נלמד ונבין :
      אם סימום מיכני הדבר הכי קל האפשרי :
      לא נראה הבדל גדול היום לטובת פוג .
      אם סימום אסטמה וונטולין שלאחר
      תקדים פרום הוא מותר אז הצפי
      היום להתמוטטות של ווינוגראד .

      אם לא סימום ופשוט התפוצצות
      אז הצפי היום לחולשה משמעותית
      של ווינוגראד .
      את כל הדברים הללו מכירים באמירויות טוב ממני :
      הם אלו שהמציאו את הסימום המכני להבנתי :
      נג"ש בו ניצח פוג את הטור לראשונה .
      כך שפוג לא יכול לבוא בטענות על סימום מכני :
      ואנשי הטור עוצמים עיין לא במקרה…
      הכל יתברר לנו היום אין טובים ורעים בסיפור הזה :
      יש רק קניבלים משני הצדדים
      הסיר כבר על האש …..

          1. מאידך, ייתכן שאישור נעילתן (עם סייגים מסוימים כמו הגבלת גובה הסוליה, לכביש ולמסלול, הקפדה על לוחית פחם אחת בלבד והתנית השימוש בנעליים בנגישותן לקניה על ידי הציבור) היה צעד קיצוני של התאחדות האתלטיקה, שמשמעותו היא כניעה לתכתיבים של חברות הנעליים, בהיותן של האחרונות חלק ממעניקות החסויות לתחרויות השונות (פלח השוק המשמעותי שלהן מורכב מרצים חובבים ברמות השונות, שעטו, מטבע הדברים, על הנעליים הללו).
            מעבר לזה, אישור נעילתן טומן בחובו הנחה מובלעת מעט שנויה במחלוקת כי העניין באתלטיקה (בחלקו לפחות) נובע משבירת שיאים עולמיים בתדירות גבוהה. הנעליים אכן עזרו לשפר חלק מהשיאים האלה "ולהעמיק" את תוצאות רצי הצמרת, אך אפשר לאהוב אתלטיקה גם בגלל עצם התחרות, שאינה תמיד גוררת עמה שבירת שיאים שונים.

            לאור כל הנ"ל, ניתן, לכל הפחות, לדון בסוגיה האם כינוי הנעליים כ"סימום טכנולוגי" הינו קיצוני או שמא אישור השימוש בהן, כאמור, הוא קיצוני, בהינתן השפעתן הגדולה על השיאים האישיים של הרצים במגוון הרמות.

  7. ההתאוששות תהיה קריטית להיום. אני מהמר על ניהול טקטי מוצלח של UAE (היתה להם תוכנית מעולה בקטע 15, שלא הצליחה) ועוד התפוצצות של פוג בעלייה וחזרה לפער של פחות מחצי דקה בסוף היום, אפילו לא בטוח לטובת מי…

  8. פאקו תודה
    אני מנסה להבין מדובר בקטע רצחני ביותר
    בנוסף ייתכן מאד שהקטע של אתמול גבה מחיר מווינגו
    אתה לא רואה אחוז ראלי למהפך ?
    אם יורשה לי עוד שאלה אחת
    בהשאלה לכדורגל כמה משמעותי מהפך היום
    האם זה מקביל למחיקת 4-0 של ברצלונה על פ.סז ב 1-6 המפורסם
    או שזה מחיקת פיגור של 2-0 שכזה ?,

  9. עד כמה שהייתי רוצה שבריחה תצליח לנצח היום, במיוחד אם וודסי יהיה במיקס, מניח שהקצב יהיה גבוה היום, וuae ינסו הכל

  10. תודה פאקו וכולם – איזה כיף לקרוא אתכם – מכניסים צבע לטור כמו לכדורסל. אתר מגיבי הספורט מספר 1 בישראל בפער. מלבד פורס מאז'ור (גשם פוג אמר?) אני לא רואה את וינגו לא צמוד לו לגלגל כל היום.

  11. UAE צריכים לעשות מה שיומבו עשו בקטע 11 שנה שעברה. לפרק את הפלוטון מוקדם ולקוות שוינגו איכשהו יישבר.
    סיכויים? לא גבוהים אבל זה עדיף מלחכות לסוף.

    1. לא בטוח. יש סיבה להחלפה הזאת, והיא כי האופניים הרגילים הרבה יותר מותאמים לטיפוס מאשר אופני הנג"ש (תנוחות משקל וכולי). הוא פשוט עשה את החישוב שלו שזה לא יחסוך לו הרבה שמן, מה שבדיעבד התברר כנכון.

      1. הפעם זה יותר מלא לחסוך זמן – את עיקר הזמן הוא הרויח בעליה ובסוף. זה מוביל למסקנה שאופני הנג"ש היוו יתרון בקטע, ואם היה מחליף אופניים, חוץ מאיבוד הזמן של 15 שניות בערך, היה גם מאבד זמן ברכיבה עצמה.

    1. ברייס סנטר כתבו שפוג התרסק די התחלה, ותוך 15 שניות חזר לאופניים וסגר בקלות.
      במידה והוא חטף מכה רצינית זה כמובן יכול להיות משמעותי מאוד להמשך.

  12. אני חושב שאפשר לסמן את המקום שבו הקרב הזה הוכרע ברגע שבו פוג השאיר את וינגו מאחור אבל לא הצליח לפתוח פער משמעותי והדני סגר.

  13. וואו מה שיונאס עשה פה
    מסתבר שרוח הנעורים של פוגי עולה לו ביוקר בסוף. וינגו נראה יותר מוכן אין מה לומר
    האמירויות יצטרכו לעשות חושבים עכשיו

    1. לא חושב…
      בסוף פאקו (ואחרים) צדקו. הוא הגיע בלי קילומטרז' תחרויות וזה משפיע בסוף של מירוץ כזה מתיש.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט